سئو کلاه سفید چیست؟

منتشر شده در ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

|

سئو کلاه سفید یا White Hat SEO و تکنیک‌های جدید و کاربردی آن

اگر به تازگی وارد دنیای سئو شده‌اید و به دنبال راهکارهایی برای رسیدن به رتبه‌های بالای گوگل هستید، می‌توانید از تکنیک‌های ارائه‌شده در سئو کلاه سفید استفاده کنید. درست است که سئو کلاه سفید نیاز به زمان زیادی دارد تا نتیجه خوبی را ارائه دهد ولی به دلیل قانونی بودن آن، سایت را از خطر جریمه‌کردن توسط گوگل دور نگه می‌دارد. در این مقاله با این مفهوم و تکنیک‌های جدید و کاربردی آن آشنا خواهید شد.

سئو کلاه سفید (White Hat SEO) چیست؟

سئو کلاه سفید (White Hat SEO) به مجموعه‌ای از روش‌های بهینه‌سازی سایت گفته می‌شود که با قوانین موتورهای جستجو مانند گوگل مطابقت داشته و به دنبال دور زدن موتور جستجو نیست. در سئو کلاه سفید سعی می‌شود با حفظ تکنیک‌های تعریف‌شده از سمت گوگل، رتبه سایت در این موتور جستجو بهبود یابد. این اتفاق دقیقا مخالف چیزی است که در سئو کلاه سیاه اتفاق می‌افتد.

به طور کل سئو را می‌توان به سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه تقسیم‌بندی کرد که در این بین سئو کلاه سفید مطمئن‌ترین روش بهینه‌سازی محسوب می‌شود و از این رو سایت را از مجازات‌ها و جریمه‌های گوگل به دور نگه می‌دارد.

تنها چالشی که در رابطه با سئوی کلاه سفید مطرح است این است که برای رسیدن به نتیجه دلخواه زمان بیشتری می‌طلبد. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که سئو کلاه سفید در کنار زمان‌بر بودن، نتیجه بهتری را به مخاطب ارائه می‌دهد، زیرا در حین استفاده از روش‌های آن از قوانین گوگل پیروی کرده‌اید و سایت خود را از خطر پنالتی شدن به دور نگه داشته‌اید. به طور مثال زمانی که در حال رانندگی هستید و می‌خواهید به سرعت به مقصد خود برسید، اگر برای زودتر رسیدن به مقصد، وارد یک خیابانی که ورود ممنوع است بشوید، پلس خودروی شما را متوقف و جریمه می‌کند. در این صورت هیچ‌ وقت به مقصد خود نخواهید رسید. به همین دلیل است که ترجیح می‌دهید با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در خیابان تردد کنید تا در نهایت بتوانید به مقصد خود برسید.

اهمیت و مزایای سئو کلاه سفید چیست؟

استفاده از سئوی کلاه سفید می‌تواند مزایای بسیاری را برای سایت‌ها به همراه داشته باشد. مهم‌ترین مزیتی که استفاده از این روش به دنبال دارد، جریمه‌نشدن از طرف گوگل خواهد بود. وجود قوانین، موتور جستجو را از آشفتگی به دور نگه می‌دارد، زیرا بدون وجود این قوانین سایت‌ها برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل از هر روشی و به خصوص روش‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند و آشفتگی‌های بسیاری را در سطح نت به بار می‌آورند. در نتیجه کاربران باید سایت‌های نامربوط بسیاری را مشاهده کنند تا در نهایت سایت مد نظر با محتوای مفید و کاربردی خود را پیدا کنند.

سئوی کلاه سفید مهم است زیرا به نفع همه کاربران عمل می‌کند. گوگل به کمک الگوریتم‌های خود تنها محتواهای عالی را رتبه‌بندی می‌کند و کاربر را در کمترین زمان ممکن به هدف خود می‌‌رساند. از این طریق کاربران به راحتی از طریق جستجوی ارگانیک آنچه را که به دنبالش هستند، پیدا می‌کنند. همچنین سئوی کلاه سفید به نفع مدیران سایت‌هاست زیرا می‌توانند رتبه‌ خود را بدون استفاده از راه‌های غیرقانونی بهبود دهند.

از دیگر مزایایی که استفاده از تکنیک White Hat SEO به همراه دارد، به‌دست‌آوردن رتبه خوب و جایگاه مناسب در لیست جستجوی گوگل، به صورت پایدار خواهد بود.

مقایسه سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، سئوی کلاه سفید در برابر سئو کلاه سیاه قرار دارد. در ادامه با مهم‌ترین تفاوت‌های این دو روش آشنا خواهید شد.

  • زمان مناسب برای نتیجه‌گرفتن

به طور معمول افرادی از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند که به دنبال رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل در زمان کوتاه هستند و به همین دلیل از روش‌هایی که برخلاف قوانین گوگل است، استفاده می‌‌کنند. اما در سئو کلاه سفید، وب‌مسترها آرام و آهسته و به طور پیوسته اقداماتی را انجام می‌دهند تا به رتبه‌های برتر گوگل دست پیدا کنند. می‌توان گفت با سئو کلاه سفید به زمانی بین ۶ماه تا ۱سال برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل نیاز است. به طور کل می‌توان گفت افرادی که اهداف درازمدت دارند از روش سئو کلاه سفید و افرادی که به دنبال اهداف کوتاه‌مدت هستند، از روش کلاه سیاه استفاده می‌کنند.

  • لینک‌سازی

یکی از روش‌هایی که در سئو استفاده می‌شود، لینک‌ سازی‌ خارجی است. با استفاده از این روش سایت‌ها می‌توانند به رتبه‌های خوبی دست پیدا کنند ولی از طرف گوگل نیز خطراتی وجود خواهد داشت. سایت‌هایی که از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند، به خرید لینک از سایت‌های مرتبط یا غیرمرتبط می‌پردازند. در مقابل در تکنیک سئو کلاه سفید، سایت تنها به لینک‌های طبیعی وابسته بوده و به دنبال خرید لینک از دیگر سایت‌ها نخواهد بود. لازم به ذکر است که لینک‌های طبیعی با تولید محتوای مفید و کاربردی به دست خواهد آمد.

  • تمرکز بر الگوریتم‌های گوگل

در سئو کلاه سیاه بیشتر از مخاطب، الگوریتم‌های گوگل اهمیت دارند. در این روش اقدامات انجام‌شده در راستای رضایت مخاطب انسانی نبوده و تنها تمرکز اصلی بر سازوکار الگوریتم‌هاست. این مورد در سئوی کلاه سفید برعکس بوده و جلب رضایت مخاطبان از اهمیت بالاتری برخوردار است.

مقایسه سئو کلاه سفید و کلاه خاکستری

سئو کلاه‌خاکستری را می‌توان چیزی بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه دانست. تکنیک‌های استفاده‌شده در این روش نه سیاه و نه سفید هستند، بلکه ترکیبی از این دو هستند و به همین دلیل خاکستری نام گرفته‌اند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های سئو کلاه سیاه کلاه سفید و خاکستری آشنا خواهید شد.

  • لینک‌سازی

در سئو کلاه خاکستری نیز از برخی روش‌ها برای گرفتن لینک از سایت‌های مرتبط استفاده می‌شود. البته لینک‌سازی در این روش مانند سئو کلاه سیاه نبوده و خطرات کمتری را برای سایت به همراه خواهد داشت. برخلاف سئو کلاه خاکستری، در سئو کلاه سفید لینک‌سازی به صورت کاملا طبیعی انجام می‌شود و تنها کسب رضایت مخاطبان است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • خطر جریمه‌شدن سایت

درست است که سئو کلاه خاکستری مانند سئو کلاه سیاه نیست و تنها از برخی روش‌های آن بهره می‌برد، ولی همچنان به دلیل دورزدن گوگل، خطراتی را برای سایت به دنبال خواهد داشت. در صورتی که در سئو کلاه سفید، خطر خاصی از جانب گوگل برای سایت وجود ندارد.

  • کدنویسی

در سئو کلاه خاکستری از برخی روش‌های کدنویسی برای جلب رضایت الگوریتم‌های گوگل استفاده می‌شود، در صورتی که در سئو کلاه سفید تنها از روش‌های استاندارد کدنویسی استفاده خواهد شد.

روش‌ها و تکنیک‌های سئو کلاه سفید

  • تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت

می‌توان گفت مهم‌ترین عاملی که در سئو کلاه سفید نقش دارد، تولید محتوای باکیفیت است. وقتی محتوای مناسب برای کاربران در سایت وجود داشته باشد، کاربران راضی خواهند شد. گوگل نیز متوجه رضایت کاربران شده و رتبه سایت را در لیست جستجوی خود بهبود می‌بخشد.

برای داشتن محتوای خوب، در ابتدا لازم است به دنبال پیداکردن کلمه کلیدی خوب بود. پس از آن با توجه به آن کلمه کلیدی، محتوای یونیک و غیرکپی نوشت و در هنگام انتشار، از تصاویر مناسب برای محتوا استفاده کرد. لازم به ذکر است که تحقیق در رابطه با کلمه کلیدی و نیت کاربران منجر به تولید محتوای کاربردی و افزایش رضایت مخاطبان خواهد شد زیرا از این طریق می‌توانید بفهمید کاربران به دنبال چه چیزی هستند و متناسب با نیاز آن‌ها محتوایی را تولید و منتشر کنید.

  • بهینه‌سازی محتوا

بهینه‌سازی محتوا یکی از روش‌هایی است که به بهبود رتبه سایت کمک بسیاری می‌کند. برای بهینه‌کردن محتوا می‌توان روی عنوان‌ها، تصاویر، ساختار متن و … کار کرد.

به طور مثال باید سعی کنید عناوین جذابی برای محتوای خود بنویسید تا خواننده ترغیب به خواندن و ادامه خواندن محتوا شود.

از دیگر مواردی که به بهینه‌سازی محتوا کمک می‌کند، چگالی کلمات کلیدی است. استفاده کم یا بیش از حد از کلمه کلیدی می‌تواند مشکلاتی را برای سئو محتوا به همراه داشته باشد. در سئوی کلاه سیاه به طور غیرمعمولی از کلمات کلیدی استفاده می‌شود. وب‌مستران از این کار برای دورزدن خزنده‌های گوگل بهره می‌برند در صورتی که در سئو کلاه سفید خبری از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (کیورد استافینگ) نبوده از این کلمات به اندازه و بصورت طبیعی در متن، تگ‌های متا و هدینگ محتوا استفاده می‌کنند. استفاده زیاد از کلمات کلیدی در تجربه کاربری تاثیر می‌گذارد و مخاطبان را از خواندن محتوا خسته می‌کند، گوگل دستورالعمل‌های مختلفی را برای ارائه محتوای مفید و کاربردی ارائه داده است و به همین دلیل است که این مورد کلاه سیاه محسوب می‌شود.

در بهینه‌سازی محتوا توجه به این نکته نیز ضروری است که لازم است از تصاویر کم‌حجم و فشرده استفاده شود تا سرعت بارگذاری صفحه کاهش پیدا نکند.

  • به‌روزرسانی محتواهای قدیمی سایت

یکی دیگر از مواردی که به عنوان یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سفید می‌توان به آن اشاره کرد، به‌روزرسانی محتواهای قدیمی است. محتواهای قدیمی ممکن است چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ غیرعلمی غیرمعتبر شده باشند یا به کلی نقض شده باشند. به همین دلیل لازم است پس از مدتی بازنگری شوند و در صورت نیاز، محتوا به‌روزرسانی شود.

البته لازم به ذکر است در صورتی که مفهوم محتوا تغییر نکرده ولی برای بهبود سئو نیاز به آپدیت آن دارید، می‌توانید یک یا چند تصویر جدید مانند اینفوگرافیک به آن اضافه کنید یا برای بهبود آن در صورت لزوم از محتواهای چندرسانه‌ای استفاده کنید.

  • تولید محتوای چندرسانه‌ای

یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود سئو، تولید محتوای چندرسانه‌ای و انتشار آن در سایت است. با استفاده از محتواهای ویدیویی و صوتی می‌توانید اعتماد موتورهای جستجو را جلب کنید و جایگاه مناسبی را در نتایج لیست جستجو به دست آورید. استفاده از تولید محتوای چندرسانه‌ای توجه کاربر را نیز جلب کرده و موجب بهبود تجربه کاربری او می‌شود. از این نظر نیز هر چه تجربه کاربری سایت بهتر باشد، گوگل نگاه ویژه‌تری به سایت خواهد داشت.

  • بهینه‌سازی تکنیکالی سایت

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند رضایت الگوریتم‌های گوگل را جلب کند، توجه به نکات مهم در حین طراحی و کدنویسیِ سایت است. سایت‌هایی که دارای ساختار و کدهای بهینه باشند، خزنده‌های گوگل را راضی نگه خواهند داشت و تجربه کاربری خوبی نیز برای کاربران فراهم می‌کنند. برای بهینه‌‌سازی تکنیکالی سایت می‌توان به مواردی مانند سرعت بارگذاری، رندر درست صفحات، استفاده از سایت مپ، تگ کنونیکال، متاتگ‌ og، فایل robots.txt و … اشاره کرد.

  • بهینه‌سازی سایت برای همه دستگاه‌ها

واکنش‌گرا‌بودن یا ریسپانسیو بودن سایت به این معناست که سایت در تمامی دستگاه‌ها اعم از لپ‌تاپ، تبلت، موبایل و … به خوبی نمایش داده شود. در صورتی که سایت برای همه دستگاه‌ها بهینه شده باشد، کاربر با هر دستگاهی که وارد سایت شود، به خوبی می‌تواند تصاویر و نوشته‌ها را مشاهده کند و مشکلی در هنگام کار با سایت نداشته باشد. از آن‌جایی که امروزه افراد بسیاری از گوشی موبایل برای وب‌گردی استفاده می‌کنند، گوگل نیز توجه زیادی به نسخه موبایل سایت‌ها داشته و در صورت بهینه‌نبودن، رتبه خوبی را به سایت نخواهد داد. حتی این مورد نیز محتمل است که در صورت mobile friendly نبودن سایت، گوگل جریمه‌هایی را برای سایت در نظر بگیرد و رتبه منفی به آن بدهد. در نتیجه هر چه از روش‌های مختلف سئو کلاه سفید استفاده کنید، باز هم به رتبه خوبی دست نخواهید یافت.

  • بهینه‌سازی آدرس (URL) صفحات سایت

از تکنیک‌های مهم و کاربردی در سئو کلاه سفید، آدرس صفحات سایت است. موتور جستجوی گوگل به آدرس صفحه توجه ویژه‌ای می‌کند. در نتیجه لازم است این آدرس کوتاه، خوانا و مرتبط یا شامل کلمه کلیدی محتوا باشد.

  • لینک‌سازی (Link Building)

لینک‌سازی شامل لینک‌دادن به صفحات داخلی و منابع خارجی مرتبط است و هر دو این موارد از تکنیک‌های سئو کلاه سفید محسوب می‌شود. برای لینک سازی داخلی لازم است بخش‌های مختلف محتوای خود را به صفحات و محصولات مرتبط در سایت پیوند دهید. برای لینک‌سازی خارجی نیز لازم است به سایت‌های دیگر که با موضوع محتوای شما یکسان هستند، لینک دهید. به طور کل خوب است که به انجام این روش عادت کنید و به طور مرتب لینک‌های محتواهای خود را به‌روزرسانی کنید زیرا این تکنیک یکی از موثرترین تیکنیک‌های سئو کلاه سفید است.

در صورتی که لینک‌سازی به صورت اصولی انجام شود، محتوا ارزشمند و پویا تلقی خواهد شد. این محتوای ارزشمند موجب می‌شود که در بلندمدت، سایت‌های مرتبط به شما لینک دهند و از این طریق، بتوانید از روش درست و اصولی بک لینک بگیرید.

یکی از راه‌هایی که بتوانید لینک‌سازی اصولی داشته باشید، انتخاب انکرتکست مرتبط و مناسب است. متن انکرتکست انتخاب‌شده باید ارتباط مفهومی با صفحه هدف داشته باشد تا بتواند تاثیر خود را بر سئو بگذارد.

مفهومی در لینک‌سازی به نام لینک‌های شکسته وجود دارد. این لینک‌ها به این صورت هستند که کاربر روی صفحه‌ای کلیک می‌کند و پس از آن به جای محتوای صفحه، با صفحه 404 روبه‌رو می‌شود. این لینک‌ها می‌توانند منجر به اتلاف بودجه خزش شوند و سئو سایت را تحت تاثیر قرار دهند. در نتیجه باید تمامی لینک‌های شکسته‌ای که در سایت وجود دارند، شناسایی و حذف شوند.

لینک‌های داخلی به صفحات ریدایرکت شده نیز مانند لینک‌های شکسته می‌توانند منجر به اتلاف بودجه خزش شوند اما تفاوتی که در اینجا وجود دارد این است که باید آدرس لینک‌های داخلی که ریدایرکت می‌شوند به آدرس جدید تغییر کنند.

  • به ثبت رساندن کسب‌وکار در مپ گوگل

ثبت کردن کسب‌وکار خود در گوگل یکی از فاکتورهای مهم در سئو کلاه سفید محسوب می‌شود. گوگل دارای الگوریتمی به نام کبوتر است که به کمک آن کسب‌وکارها را بر اساس موقعیت مکانی محلی در لیست جستجو قرار می‌دهد. به طور مثال زمانی که عبارت «داروخانه‌های تهران» را سرچ کنید، تنها داروخانه‌هایی که در شهر تهران قرار دارند، در نتایج ظاهر می‌شوند. همچنین اگر سیستم موقعیت‌یاب (GPS) شما روشن باشد و شما در شهر تهران باشید، اگر تنها عبارت «داروخانه» را سرچ کنید، همچنان داروخانه‌های تهران در لیست سرچ قرار می‌گیرند.

در نتیجه برای استفاده از این ویژگی گوگل لازم است که از سرویس گوگل‌مپ (Google Map) استفاده کرده و آدرس کسب‌وکار خود را در نقشه گوگل به ثبت رسانید.

  • استفاده از سیستم مدیریت محتوا (CMS) معتبر

سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) معتبر مانند وردپرس، به طور روزانه توسط متخصصین ارزیابی می‌شوند که این ارزیابی‌ها به افزایش امنیت و سئو کمک بسیاری می‌کند. به همین دلیل استفاده از سیستم مدیریت محتوای معتبر که دارای کدنویسی مناسب و امنیت کافی باشد، تاثیر به‌سزایی بر سئو سایت خواهد داشت.

همچنین سیستم مدیریت محتوایی مانند وردپرس دارای افزونه‌های بسیاری در جهت کمک به افراد برای پیروی از سئو کلاه سفید هستند و همین امر موجب می‌شود حتی صاحبان سایت‌هایی که دارای دانش کافی در زمینه سئو نیستند، بتوانند تا حدودی در مسیر درست قرار بگیرند.

  • سرعت بارگذاری سایت

امروزه کاربران تنها چند ثانیه برای لودشدن سایت شما صبر می‌کنند. در صورتی که سرعت بارگذاری سایت پایین باشد، بسیاری از کاربران سایت را ترک می‌کنند و این مورد ضربه بسیاری به سئو سایت خواهد زد. در نتیجه لازم است تا جای ممکن بر سرعت لودشدن سایت خود بیفزایید. برای آنالیز سرعت سایت می‌توانید از ابزار معروف GTmetrix بهره ببرید و از راهنمایی‌های آن برای افزایش سرعت سایت خود استفاده کنید.

  • استفاده از اسکیماها یا استراکچر دیتاها

به طور معمول، سایت‌هایی که در رتبه‌های بالای گوگل نشان داده می‌شوند، از استراکچر دیتا استفاده می‌کنند. استراکچر دیتا نحوه نمایش صفحه سایت در SERP گوگل را تغییر می‌دهد به گونه‌ای که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تری از وب‌سایت را در اختیار کاربر قرار داد تا لینک‌های شما برجسته‌تر شوند و کلیک‌های بیشتری را به سایت شما بیاورند. از طرفی این روش به گوگل نیز کمک می‌کند صفحه شما را بهتر درک کند و همین درک بهتر به بهبود سئو سایت کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

بهینه‌سازی سایت‌ها برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو، با استفاده از روش‌های مختلف انجام می‌شود. سئو کلاه سفید به دلیل اخلاقی و قانونی بودن، به خوبی موجب ارتقا سایت شما می‌شود و در درازمدت نتیجه مناسبی را به نمایش می‌گذارد. این مورد دارای تکنیک‌های بسیاری است که استفاده از هر کدام از آن‌ها می‌تواند رتبه سایت را در لیست جستجوی گوگل تا حد زیادی ارتقا دهد. در صورتی که از تکنیک‌های دیگری جز تکنیک‌های ذکرشده در این مقاله استفاده کرده و جواب گرفته‌اید، خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.