انکر تکست (Anchor Text) چیست؛ انواع و اهمیت آن در سئو
انکرتکست چیست

به‌ روزرسانی شده در ۷ اسفند ۱۴۰۲

|

انکر تکست Anchor Text و انواع آن

اکثر بازاریابان می‌دانند که لینک‌سازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئوی هر وبسایت است. با این حال باید بدانید که کلماتی هم که روی آن‌ها لینک‌ها را پیاده می‌کنید مهم هستند. این کلمات که در اصطلاح هایپرلینک می‌شوند، انکرتکست (Anchor text) نام دارند. خوب است این را هم بدانید که گوگل به این کلمه یا عبارت انکرتکست اهمیت زیادی می‌دهد.

قدیم‌ترها برخی از وب‌مسترها و سئوکارها با استفاده زیاد از کلمات کلیدی یا اصطلاحا Keyword Stuffing الگوریتم‌های گوگل را دور می‌زدند تا رتبه بهتری در گوگل بگیرند. به همین منظور گوگل با اعمال تغییر در الگوریتم‌های خود هوشمندانه تعداد کلمات کلیدی شما را زیر نظر گرفته و میزان استفاده شما از آن کلمه را می‌سنجد.

در واقع با ارائه الگوریتم پنگوئن، حالا انکرتکست‌ها بخشی از سیاست سئویی شما باید باشد و زمانی‌که می‌خواهید لینک سازی کنید حتما به آن توجه کنید. در این مقاله می‌خواهیم راجع به انکر تکست‌ها و چگونگی به کار بردنشان صحبت کنیم و زوایای مختلف آن‌ها را بسنجیم.

انکر تکست (Anchor Text) چیست؟

سئو موضوعی پیچیده است که از هزاران جزئیات کوچک‌تر تشکیل شده است. نوشتن انکرتکست صحیح یکی از موضوعات کوچکی است که باید به آن توجه شود. انکر یا لنگر، متنی است که شما روی آن کلیک می‌کنید تا از مبدایی در اینترنت به مقصد معین دیگری بروید. در واقع آن متن بین مبدا و مقصد لنگر می‌اندازد و آن دو را به هم متصل می‌کند.

شما می‌توانید به کمک انکرتکست‌ها هم به صفحات وب لینک دهید و هم برای دانلود یک فایل از آن استفاده کنید. برای همین است که فقط باید روی انکرتکست‌هایی کلیک کرد که به آن اطمینان دارید. متن‌های لنگر معمولا به رنگ آبی هستند و زیرشان یک خط کشیده شده است.

کلمه‌‌هایی که با آن لینک می‌دهیم به موتورهای جستجو کمک می‌کند که رتبه‌ یک صفحه توسط موتورهای جستجو مشخص شود. لینک‌هایی که بدون داشتن کلمه خاصی در صفحات مختلف می‌بینیم با نام Naked URL شناخته می‌شوند.

اهمیت انکر تکست در سئو

لینک‌ها به طور کلی برای سئو بسیار ارزشمند و مهم هستند. مثلا لینک‌های داخلی به موتورهای جستجو درباره ساختار سایت شما اطلاعات بیشتری می‌دهند. کلماتی که با آن‌ها لینک می‌دهید به موتورهای جستجو کمک می‌کند که درکی از لینک‌دهی شما پیدا کنند. زمانی که به مکانی دیگر لینک می‌دهید، گوگل از آن کلمه استفاده می‌کند تا موضوع صفحه دیگر را متوجه شود. علاوه بر آن به مخاطب هم می‌گوید که با کلیک روی این لینک چه چیزی در انتظارشان است بنابراین محتوای صفحه باید با متن انکرتکست بسیار مرتبط باشد. این نکته مهم را بدانید که لینک دهی و انکرتکست‌ها برای سئوی وبسایت بسیار مهم هستند.

گوگل در الگوریتم پنگوئن به سایت‌هایی که بیش از حد محتوای خود را بهینه کرده باشند امتیاز منفی می‌دهد و این بدین معناست که هرگونه دستکاری در انکرتکست‌های خود کنید احتمال دریافت پنالتی از گوگل برای وبسایتتان افزایش می‌یابد.

انکرتکست‌های طبیعی و غیرطبیعی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

حتمالا برایتان سوال پیش آمده که گوگل کدام انکرتکست‌ها را طبیعی و کدام را غیرطبیعی یا بیش از حد بهینه‌سازی شده می‌داند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از انکرتکست‌های صحیح باعث موفقیت کمپین سئویی شما می‌شود و استفاده نادرست از آن‌ها ممکن است تمام زحمات شما را به هدر بدهد.

فرض کنید کلمه کلیدی شما «سئوی وبسایت» است. اگر در انکرتکست‌های خود مرتبا از این کلمه استفاده کنید گوگل احتمالا به شما پنالتی می‌دهد چرا که استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در انکرتکست حساس است و آن را نوعی دستکاری و غیرطبیعی می‌داند. بنابراین برای اینکه استفاده شما از انکرتکست‌ها طبیعی به نظر برسد می‌توانید از مترادف‌های کلمه کلیدی خود در متن لنگر استفاده کنید.

انواع مختلف Anchortext چیست؟

زمانی که درباره گوگل و الگوریتم‌هایش حرف می‌زنیم قطعا نباید از کلمه ساده استفاده کنیم چراکه گوگل از پیچیده‌ترین روش‌ها استفاده می‌کند تا بهترین محتوا را به مخاطبان نشان دهد. به همین جهت انکرتکست‌ها هفت نوع مختلف دارند.

انکرتکست عمومی یا Generic

انکرتکست‌های عمومی هیچ کلمه یا عبارتی که در آن به کلمه کلیدی اشاره شود ندارند. در عوض، خواننده باید اطراف آن کلمه را بخواند تا بفهمد در لینک چه چیزی وجود دارد. شاید در نگاه اول انکرتکست‌های عمومی اسپم به نظر برسند اما درواقع این انکرتکست‌ها بسیار قوی هستند. معمولا این کلمات نشانگر انجام اقدام یا عملی هستند و مخاطب را به انجام کاری تشویق می‌کنند. از انواع انکرتکست‌های عمومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اینجا کلیک کنید
  • اینجا بیشتر بخوانید
  • از اینجا دانلود کنید
  • اطلاعات بیشتر
  • این صفحه

انکر تکست نام تجاری یا Branded

این نوع از انکرتکست‌ها شامل نام برند می‌شوند و برای آشنایی با نام برند بسیار مناسب هستند. در ضمن راهی بسیار مناسب برای جلوگیری از اسپم شدن به حساب می‌آیند. اما اگر از نام برندتان برای انکرتکست به دفعات زیادی استفاده کنید احتمال گرفتن پنالتی از سوی گوگل برایتان افزایش می‌یابد. از نمونه‌های انکر تکست تجاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تریبون
  • مدیر دیجیتال مارکتینگ تریبون

متن لینک اصلی یا Exact Match Link Text

در این نوع از انکر تکست کلمه کلیدی اصلی هدف قرار می‌گیرد. از انواع این نوع انکر تکست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کتاب دست دوم
  • بهینه سازی نرخ تبدیل
  • لینک سازی در سئو

در لینک سازی خارجی، خیلی‌ از افراد این تصور را دارند که با استفاده از انکرتکست اگزکت مچ می‌توانند سریعتر به نتیجه دلخواهشان برسند و از رپورتاژ آگهی خود بهترین نتیجه را بگیرند. آیا همیشه این اتفاق می‌افتد؟

برای پاسخ این سوال پیشنهاد میکنیم این ویدئو را ببینید:

متن لینک نسبی یا Partial match Anchor Words

انکر تکست با متن لینک نسبی یعنی عبارت کلمه کلیدی را با دیگر انکرهای عمومی یا رندوم استفاده کنیم. مثلا در عبارت «استراتژی‌های لینک بیلدینگ» به کلمات لینک بیلدینگ لینک دهیم.

متن لینک عریان یا Naked Link Anchor

متن لینک عریان، URL یا آدرسی است که از منوی مرورگر مستقیما در متن کپی شده باشد و قابلیت کلیک هم داشته باشد. شاید استفاده از این نوع انکرتکست زیبا به نظر نرسد اما گوگل این نوع متن لنگر را دوست دارد چراکه در چنین شرایطی احتمال این‌که کسی از کلمه کلیدی اسپم شده استفاده کند بسیار کاهش می‌یابد. مثال:

  • www.triboon.com

انکر تکست تصویر یا Image Anchor

احتمالا درباره اهمیت تگ ALT برای تصاویر شنیده‌اید. گوگل این ویژگی عکس را به عنوان انکرتکست شناسایی می‌کند. به کمک این ویژگی تصاویر می‌توانید به سئوی وبسایت خود کمک کنید و این تصاویر را از دیگر تصاویر مجزا کنید. خصوصیت Alt text را می‌توان به صورت توصیفی هم نوشت:

  • راه‌های بهینه‌سازی سایت برای سئو
  • راهنمای استراتژی لینک سازی تریبون

انکر تکست مفهومی یا LSI Anchors

انکر تکست مفهومی یا کلمات LSI در واقع معادل کلمات کلیدی هستند. از نظر گوگل بسیاری از کلمات هم معنی یکدیگر هستند و می‌توان آن‌ها را به جای هم به کار برد. استفاده از این کلمات در انکرتکست‌ها روشی معمول و بسیار مفید برای لینکدهی است.

  • چگونه انکرتکست بسازیم
  • بهترین راه‌های ایجاد انکرتکست
  • ساخت انکرتکست

چگونگی استفاده از انکرتکست‌ها برای سئو سایت

در سال 2019 گوگل الگوریتم BERT را منتشر کرد و در آن تاکید کرد که به استفاده معمول زبانی بسیار اهمیت می‌دهد. یعنی به کلماتی که در اطراف یک لینک وجود دارد نیز توجه می‌کند تا لینک‌های معمول را از لینک غیر معمول تشخیص دهد. در واقع گوگل از آن به بعد به جای این‌که فقط انکر تکست را بخواند تمام جملات اطراف آن را می‌خواند تا ارتباط منطقی میان آن‌ها را کشف کند.

استفاده از انکرتکست در سئو سایت

از طرف دیگر گوگل به تجربه کاربر هم اهمیت زیادی می‌دهد و ترجیح می‌دهد که محتوای نوشته شده به سوالات کاربران به درستی پاسخ دهد. بنابراین برای این‌که انکرتکست‌ها تاثیر بهتری بر سئو داشته باشند باید تجربه کاربری و استفاده به جا از انکر تکست‌ها در متن‌هایتان را در نظر داشته باشید.

استراتژی‌های بهینه سازی انکر تکست

برای اینکه از بهینه‌سازی بیش از حد انکر تکست‌های خود جلوگیری کنید و از دریافت پنالتی از سوی گوگل در امان باشید، در عین حال هم بتوانید از مزایای انکر تکست‌ها بهره‌مند شوید، می‌توانید از این استراتژی‌ها برای بهینه‌سازی انکرتکست خود استفاده کنید:

  • به موضوع اصلی محتوایتان وفادار باشید. هرچه بتوانید میزان ارتباط میان کلمات کلیدی را با موضوع اصلی حفظ کنید برایتان بهتر است.
  • همیشه از انواع مختلف انکر تکست استفاده کنید. اگر همیشه از یک انکر تکست مشخص استفاده کنید یا فقط به نام برندتان لینک دهید گوگل متوجه می‌شود و به سرعت به شما اخطار می‌دهد.
  • سعی کنید به صورت هوشمندانه از انواع انکرتکست‌ها استفاده کنید. 20 تا 40 درصد مواقع از انکرتکست‌های تجاری، 30 تا 40 درصد مواقع دیگر از انکرتکست‌های نسبی و 20 تا 40 درصد مواقع از دیگر انواع انکرها بهره‌مند شوید.
  • حتما Alt Text را در متون خود به کار برید. چرا که هم تجربه کاربری بهتری فراهم می‌کند هم ربات‌های گوگل می‌فهمند تصویر درباره چیست و هم به عنوان انکرتکست برای سئو مفید است.
  • به محتوای حول و حوش متن خود توجه کنید. سعی کنید جملاتی مرتبط با انکر تکست انتخاب کنید. اگر از کلمه‌ای واحد در کل متن خود استفاده کنید و به آن لینک دهید یا کل جمله را به عنوان انکر تکست در نظر نمی‌گیرید باید به زودی منتظر باشید تا از طرف گوگل پنالتی دریافت کنید.

انکرتکست را در چه قسمت‌هایی از متن قرار بدهیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم تجربه کاربری برای گوگل بسیار اهمیت دارد. برای این‌که انکرتکست‌هایتان عملکرد بهتری داشته باشند بهتر است آن‌ها را در میان متن محتوای خود و جایی که احساس می‌کنید کاربر نیاز به دانستن اطلاعات بیشتر دارد قرار دهید. فراموش نکنید که انکرتکست‌ها به کمک لینک‌هایی که درونشان قرار دارند به لینک سازی وبسایت شما کمک می‌کنند پس قواعد لینک سازی را در آنها رعایت کنید.

در تریبون بخوانید : لینک بیلدینگ چیست؟

سخن پایانی

انکرتکست‌ها فاکتور بسیار مهمی در سئوی وبسایت شما محسوب می‌شوند. کلمات لنگر به گوگل کمک می‌کنند وبسایت‌های متقلب را از سایت‌های دیگر تشخیص دهند. همچنین انکرتکست به خواننده می‌گوید که کجا می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره کلمه‌ای بیابد. بنابراین سعی کنید به طور صحیحی از این کلمات استفاده کنید تا به سلامت وبسایتتان ضرری وارد نشود. در این مقاله درباره انواع انکرتکست‌ها صحبت کردیم و قوانینی کلی برای ایجاد آن‌ها را به شما گفتیم. از این قوانین و راهنما استفاده کنید تا به سئوی وبسایتتان کمک بیشتری کرده باشید.

فرض کنید کلمه کلیدی شما «سئوی وب‌سایت» است. اگر در انکرتکست‌های خود مرتبا از این کلمه استفاده کنید گوگل احتمالا شما را پنالتی کند؛ چرا که استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در انکرتکست حساس است و آن را نوعی دستکاری و غیرطبیعی می‌داند. بنابراین برای اینکه استفاده شما از انکرتکست‌ها طبیعی به نظر برسد می‌توانید از مترادف‌های کلمه کلیدی خود در متن لنگر استفاده کنید.

تجربه کاربری برای گوگل بسیار اهمیت دارد. برای این‌که انکرتکست‌هایتان عملکرد بهتری داشته باشند بهتر است آن‌ها را در میان متن محتوای خود و جایی که احساس می‌کنید کاربر نیاز به دانستن اطلاعات بیشتر دارد قرار دهید. فراموش نکنید که انکرتکست‌ها به کمک لینک‌هایی که درونشان قرار دارند به لینک سازی وبسایت شما کمک می‌کنند پس قواعد لینک سازی را در آنها رعایت کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.