استراتژی محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۴ بهمن ۱۴۰۲

|

چطور می‌توانیم یک استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟

ما برای رسیدن به موفقیت در هر کاری به استراتژی نیاز داریم. محتوا هم از این قاعده مستثنی نیست! استراتژی محتوا مسئول برآوردن نیازهای کسب‌وکار از طریق ایجاد و توزیع محتوا است. توسعه، برنامه‌ریزی، خلق کردن، تحویل و مدیریت محتوا ستون‌های اصلی یک استراتژی محتوا را تشکیل می‌دهند.

هدف استراتژی محتوا، ایجاد محتوای معنادار، منسجم، جذاب و پایدار است که قابلیت جذب مشتریان هدف سازمان را داشته باشد. امروزه در فضای اینترنت، رساندن پیام مناسب به مشتری مناسب در زمان مناسب بسیار مهم است. رسیدن به آن نقاط بسیار مهم، نیازمند استراتژی و تاکتیک محتوای خاص برند است.

استراتژی محتوا چیست؟

هر اقدامی نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند و مشخصی است تا براساس آن بتوان به اهداف مختلف نزدیک شد. تولید محتوا هم از این قاعده مستثنی نیست و برای اینکه بتواند برای کسب‌وکار شما مفید باشد، نیاز دارد که هم‌سو و هم‌راستای اهداف شما باشد.

استراتژی محتوا در واقع برنامه‌ای مدون و دقیق برای رسیدن به مخاطبان هدف است که در آن تعیین می‌شود برای هرکانالی چه نوع محتوایی باید تولید و چگونه توزیع شود. در ادامه بیشتر با این مفهوم و جوانب مختلف آن آشنا خواهیم شد.

مزایای تنظیم و تدوین استراتژی محتوایی

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که استراتژی چیدن و برنامه‌ریزی برای محتوایی که قرار است منتشر شود، به چه کاری می‌آید و چه مزیتی دارد؟ و چه اشکالی دارد اگر بدون استراتژی محتوایی پیش برویم؟آشنایی با مزایای تدوین استراتژی محتوا، پاسخ این سوالات را به خوبی خواهد داد.

وقت بسیار باارزش است و کسب‌وکاری می‌تواند از رقبای خود پیشی بگیرد که از زمان خود به بهترین شکل استفاده کند. با داشتن استراتژی، زمان کمتری برای تولید محتوا صرف می‎شود. فرض کنید برنامه‌ای برای محتوای بعدی خود نداشته باشید، باید زمان زیادی از روز خود را صرف پیدا کردن موضوع مرتبط، یافتن کلمه کلیدی و موارد دیگر کنید؛ اما با وجود برنامه‌ای مدون، انگار از چندین مرحله یکجا عبور می‌کنید.

تدوین استراتژی محتوا کمک می‌کند که محتواها هدف خاصی را دنبال کنند و احتمال جذب مخاطب به شدت افزایش پیدا می‌کند. اینگونه است که می‌توان خوراک مناسبی برای مخاطبان سایت تهیه کرد و از رقبا پیشی گرفت. به علاوه در تمامی کانال‌های توزیع محتوا، مطالبی را به صورت یکپارچه و منظم خواهید داشت.

چرا به استراتژی محتوا نیاز داریم؟

بسیاری از مدیران مارکتینگ به تجربه دریافته‌اند که داشتن یک استراتژی محتوای مناسب می‌تواند نتایج بازاریابی سازمان‌شان را بهبود دهد، اما ممکن است دلایل این اتفاق را ندانند. چهار مورد زیر بیانگر این است که چرا استراتژی محتوا برای تولید محتوا باکیفیت در بازاریابی امروزی مهم است:

  1. محتوای باکیفیت مشتریان را جذب و درگیر کرده و ایجاد اعتماد می‌کند.
  2. محتوای باکیفیت به شما امکان می‌دهد بدون بلاک شدن بتوانید به مشتریان مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. حدود ۳۰ درصد کاربران اینترنت از نرم‌افزارهای بلاک‌کننده تبلیغات استفاده می‌‌کنند؛ که ترجمه ساده آن یعنی تقریبا یک سوم پیام‌های تبلیغاتی پولی هرگز به مخاطبان خود نخواهند رسید.
  3. محتوای باکیفیت به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا یک نام تجاری را به خاطر بسپارند و آن‌ها را تشویق می‌کند تا بیشتر با آن برند تعامل داشته باشند.
  4. محتوای باکیفیت، میزان ترافیک و اعتبار جستجوی سایت شما را افزایش می‌دهد.

تاثیر استراتژی محتوا بر سئو سایت

در سال‌های گذشته گوگل با آپدیت‌های مکرری که داده، سعی کرده خود را به انسان و علاقه او نزدیک کند. حالا علاقه گوگل به علاقه کاربران خیلی وابسته است و اگر مخاطبان یک مطلب را دوست داشته باشند و به آن واکنشی نشان دهند، گوگل هم آن محتوا را می‌پسندد.

بنابراین مهم است که روی محتوای کسب‌وکار خود کار کنیم و با تدوین استراتژی محتوا و جهت‌دهی درست به مخاطبان، آن‌ها را به سمت خود جذب کنیم. اینگونه گوگل هم بهتر متوجه محتوای ما خواهد شد و رتبه بهتری را برای آن درنظر می‌گیرد.

یادتان باشد که شما قرار است برای کاربران استراتژی تدوین کنید نه ربات‌های گوگل و باید بتوانید به سوالات و نیازهای مخاطب خود پاسخ درست و مناسبی دهید.

تفاوت بین استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا یک فعالیت تجاری سطح بالاتر از بازاریابی محتوا است. استراتژی محتوا نقشه راهی است که بازاریابی محتوای شما را هدایت می‌کند و آن را در مسیر درست خود پیش می‌برد. این استراتژی محتواست که مشخص می‌کند محتوای شما روی چه افرادی تاثیر می‌گذارد، چطور به دست مخاطبان هدفش می‌رسد و بهترین نتایج را برای کسب‌وکار شما به دست می‌آورد.

از سوی دیگر، بازاریابی محتوا فرآیند سازماندهی، زمان‌بندی، ایجاد و انتشار محتوا است. بازاریابی محتوا تاکتیک‌هایی است که با کمک استراتژی محتوا تدوین می‌شود.

استراتژی محتوای شما به سوالات زیر پاسخ خواهد داد:

  • می‌خواهید چه کارهایی انجام دهید؟
  • مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
  • چه نوع محتوایی را منتشر خواهید کرد؟
  • چگونه محتوای شما می‌تواند نماینده برندتان باشد؟
  • چطور می‌توانید محتوای خود از محتوای رقبا را متمایز کنید؟
  • چگونه محتوای خود را تبلیغ و تقویت خواهید کرد؟
  • چه معیارهایی برای سنجش موفقیت محتواهای خود دارید؟

شما بدون دانستن مقصد، هرگز به سراغ برنامه‌ریزی سفر نخواهید رفت! استراتژی محتوا تضمین می‌کند که تلاش‌های بازاریابی محتوای شما در مسیر درست هدایت شود. بدون یک استراتژی کاملا واضح و تعریف شده، ممکن است زمان و هزینه زیادی را برای نوشتن محتوا یا دریافت خدمات تولید محتوا هدر بدهید که تاثیری روی مخاطب و نتایج تجاری مورد انتظار شما ندارند.

انواع استراتژی محتوا

برای استراتژی محتوا هم می‌توان انواع مختلفی را درنظر گرفت که بسته به هدف شما از تولید محتوا، می‌تواند متفاوت باشد. تدوین استراتژی محتوا در انواع زیر صورت می‌گیرد:

  • فروش

استراتژی که در این دسته چیده می‌شود، هدفی به نام فروش مستقیم را دنبال می‌کند. تدوین استراتژی محتوای فروش به شما برای جذب مخاطبان جدید کمک چندانی نمی‌کند؛ اما در عوض کمک می‌کند که مخاطبانی که به خدمات و محصولات شما علاقمند هستند، تبدیل به مشتری شوند و خرید انجام دهند.
این نوع استراتژی شامل محتواهایی می‌شود که در آن به سوالات مخاطبان پاسخ داده می‌شود، مسیر خرید و چالش‌های داخل آن توضیح داده می‌شود.

  • آگاهی‌بخشی

استراتژی محتوایی تدوین‌شده در این بخش، قرار نیست به صورت مستقیم به مخاطبان بفروشد. استراتژی محتوایی آگاهی‌بخشی بیشتر به برندسازی شما و جذب بازدیدکنندگان بیشتر کمک می‌کند تا بعد با طی مسیری مشخص به فروش ختم شود.
اصطلاحا این نوع استراتژی مربوط به دهانه قیف فروش (Awareness) است و هدف آن آموزش به خوانندگان، بهبود آتوریتی سایت و ساختن آگاهی از برند است.

  • تفکرات رهبری

این نوع از استراتژی محتوا مربوط به زمانی است که شما در یک موضوع متخصص هستید و سال‌های سال تجربه خود را قرار است در محتوا بنویسید. زمانی این محتوا را باید هدف قرار دهید که شرکت شما یا خود شما در حوزه تخصصی خود به عنوان رهبر شناخته شوید.
در این استراتژی، فرایندها به صورت گام به گام توضیح داده می‌شوند، آینده حوزه کسب‌وکار پیش‌بینی می‌شود و توضیحات تخصصی و عمیقی درمورد موضوعات مرتبط داده می‌شوند. به عنوان مثال شرکت یا فردی را درنظر بگیرید که در بازارهای سرمایه فعالیت می‌کند؛ این نوع استراتژی برای این شرکت‌ها بسیار مناسب است.
این نوع تدوین استراتژی نشان می‌دهد که شما در حوزه کاری خود تخصص لازم را دارید و اگر رهبر بازار باشید، محتوای تولیدی شما به صورت رایگان توسط دیگر کانال‌ها توزیع می‌شود.

مراحل تدوین استراتژی محتوا

اکنون که با چیستی و چرایی استراتژی محتوا آشنا شدید، نوبت به مراحل تدوین آن می‌رسد. با ما همراه باشید تا نیازهای ضروری برای ایجاد یک استراتژی محتوای موفق را با هم بررسی کنیم.

اهداف محتوایی خود را تعیین کنید

قبل از اینکه هر استراتژی محتوای جدیدی را راه‌اندازی کنید، مهم است که اهداف تجاری و KPI های واضحی برای آن داشته باشید. از این گذشته، بدون هدف نمی‌توانید استراتژی ایجاد کنید و موفقیت برنامه‌های خود را بسنجید.

اهداف به اقدامات بعدی جهت می‌دهند و استراتژی محتوای شما را هدایت می‌کنند، بنابراین اهداف خود را حول نتایجی که می‌خواهید به دست آورید، بسازید. آیا به دنبال رتبه‌بندی هستید؟ می‌خواهید ترافیک سایت‌تان را بیشتر کنید؟ چقدر ترافیک؟ آیا به دنبال دستیابی به بخش خاصی از مخاطبان هستید؟ به دنبال ایجاد تعامل هستید؟ چه نوع تعاملی؟

با پاسخ دادن دقیق به سوالات بالا می‌توانید اهداف محتوایی خود را تعیین کنید و نتایج آن را اندازه بگیرید.

پرسونای مشتریان خود را تعریف کنید

در مرحله بعد، وقت آن است که در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید و پرسونا بسازید. این مرحله بسیار مهم است زیرا تمرکز کردن روی یک استراتژی محتوایی که مخاطبان نامناسبی را هدف قرار می‌دهد، فقط باعث هدر رفتن وقت و هزینه می‌شود.

روی محتواهای موجود تجزیه‌ و تحلیل‌های دقیق انجام دهید

تحلیل دقیق محتواهای خود و مقایسه آن با محتوای رقبا، دید بهتری برای تدوین استراتژی محتوا به شما خواهد داد. با این بررسی‌ها به نقاط ضعف و قوت محتواهای‌تان پی می‌برید و می‌توانید موارد زیر را در آن‌ها پیدا کنید:

  • کم‌ارزش بودن محتوا نسبت به محتوای رقبا
  • وجود ضعف در محتوای مورد علاقه مشتری
  • وجود برخی کمبودها در سفر مشتری
  • مطالب بی‌ربط
  • صفحات با عملکرد ضعیف

هنگام بررسی و ارزیابی استراتژی محتوا خود، دانستن اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند کافی نیست. برای داشتن یک استراتژی محتوای قوی و متمایز، باید یک تحلیل رقابتی نیز انجام دهید.

برای تدوین استراتژی محتوای خود، فقط استراتژی رقبای مستقیم‌تان را تحلیل نکنید؛ بلکه به سراغ تمام وب‌سایت‌هایی بروید که برای جلب توجه مشتریان شما در صفحه نتایج گوگل رقابت می‌کنند.

در این بررسی‌ها ممکن است متوجه شوید برخی از پست‌های وبلاگ‌تان قدیمی هستند، با اهداف تجاری هم‌خوانی ندارند یا در جستجوی ارگانیک عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهند. در چنین شرایطی باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید:

  • پست‌های نامربوط را حذف کنید
  • محتوای قدیمی خود را به‌روز کنید
  • چندین پست را در یک پست تلفیق کرده و محتوای ارزشمندتری ایجاد کنید
  • یک محتوای کاملا جدید بنویسید

برای نیازهای محتوایی در طول سفر مشتری یک نقشه راه ایجاد کنید

هنگامی که مخاطب و پرسونای مشتریان خود را مشخص کردید، سفر هر پرسونا را در سراسر قیف فروش ترسیم کنید، مثلا:

  • مشتریان بالقوه چه رفتاری دارند؟
  • به چه صفحاتی سر می‌زنند؟
  • چه اطلاعاتی می‌خواهند؟
  • محتوا چگونه به آن‌ها ارائه می‌شود؟
  • هنگام جستجو چه سوالاتی می‌پرسند؟

قیف مشتری به شما کمک می‌کند تا با پاسخ دادن به سوالات بالا بتوانید استراتژی محتوای خود را دقیق‌تر تدوین کنید.

مثلا یک پست وبلاگ ممکن است یک اصطلاح عمومی در صنعت شما را هدف قرار دهد تا کسانی که تازه سفر مشتری را آغاز کرده‌اند، جذب کند. این پست ممکن است به سوالات کلیدی پاسخ داده و راه‌حل‌های بالقوه‌‌ای به مخاطبان ارائه دهد. یا ممکن است یک محتوای سرگرم‌کننده و جذاب باشد که هدف آن تنها جلب توجه مخاطب است.

در این مرحله، مشتری ممکن است محتوای دقیق‌تر و سفارشی‌شده‌‌‌ای را بخواهد که روی محصولات، خدمات، راه‌حل‌ها، ویژگی‌ها و مزایای خاص آن محصول متمرکز باشد. در نهایت، در انتهای قیف فروش، مشتریان بالقوه می‌خواهند کالاهای منتخب خود را با هم مقایسه کرده و تصمیم نهایی را بگیرند؛ اینجا می‌توانید از محتواهای مقایسه‌ای و کدهای تخفیف برای تبدیل آن‌ها به مشتری استفاده می‌کنید.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی را فراموش نکنید

تحقیق کلمات کلیدی یا همان Keyword Research، پایه و اساس یک استراتژی محتوای متمرکز بر سئو است؛ زیرا ارزشمندترین موضوعاتی که در حال حاضر در گوگل جستجو می‌شوند را به شما معرفی می‌کند. با تحقیق کامل کلمات کلیدی، می‌توانید بدون نوشتن چند پست‌ بلاگ با موضوعات تکراری، در یک محتوا تمام موضوعات مهم را به‌طور کامل پوشش دهید. این به معنای ترافیک بیشتر، تعامل بیشتر و افزایش نرخ تبدیل است.

ابزارهایی مانند Ahrefs و Semrush به شما کمک می‌کنند تا بتوانید کلمات کلیدی پرطرفدار صنعت خود را پیدا کنید.

به کمک طوفان فکری، ایده‌های محتوایی جذاب خلق کنید

در مرحله بعد، از فهرست کلمات کلیدی خود برای خلق ایده‌های محتوای جدید استفاده کنید. اما وقتی بیش از ۴.۲ میلیارد صفحه وب برای جلب توجه کاربران اینترنت رقابت می‌کنند، چگونه می‌توانید یک محتوای منحصر به فرد، مفید و جذاب ایجاد کنید؟

خوشبختانه، محتوای بیشتر صفحات وب ایندکس‌شده در گوگل وحشتناک هستند! بنابراین، از این فرصت طلایی برای تکرار و بهبود آنچه در حال حاضر وجود دارد استفاده کنید.

کلید تولید محتوای عالی استفاده از فرآیند ایده‌پردازی تکراری است. وقت خود را برای به دست آوردن چیزی که نوشته نشده است تلف نکنید. به‌ جای آن، روش‌های جدیدی برای جذاب‌تر کردن محتواهای تکراری پیدا کنید و همان مطالب موجود در اینترنت را با زبانی بنویسید که بتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند. برای این کار به سراغ روش‌های زیر بروید:

  • از داده‌های اختصاصی استفاده کنید
  • موضوعات خسته‌کننده را با محتواهای بصری (عکس، ویدئو و…) جذاب‌تر کنید
  • یک موضوع پیچیده را با زبان ساده‌تر توضیح دهید
  • محتوای مرتبط را در یک راهنمای جامع ترکیب کنید

یک سیستم مدیریت محتوا انتخاب کنید

اگر قصد دارید حجم عظیمی از محتوا تولید کنید، به یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) قوی نیاز دارید. سیستم‌های مدیریت محتوا به شما امکان می‌دهند تا انواع مختلف محتوا از جمله پست‌های وبلاگ، فایل‌های صوتی، ویدئو، عکس و… را ایجاد، سازماندهی، منتشر و ذخیره کنید.

یک فرآیند توسعه محتوا ایجاد کنید

محتوای شما به خودی خود ایجاد نمی‌شود، بنابراین شما به یک فرآیند توسعه استراتژی محتوا نیاز دارید که واضح، قابل تکرار و ساختاریافته باشد. داشتن فرآیندی برای توسعه محتوا به شما کمک می‌کند تا همیشه محتوای باکیفیت و باارزش ایجاد کنید. فرآیند شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • انتخاب عنوان
  • مقدمه
  • پیش‌نویس
  • ویرایش متن
  • انتخاب رسانه
  • چیدمان
  • بهینه‌سازی
  • پیش‌نمایش مرورگر
  • انتشار
  • QA

مشخص کنید چه کسی مسئول هر کار است و تا چه زمانی وقت دارد. این فرآیندها به هم پیوسته هستند و باید طبق ددلاینی که تعیین می‌کنید آماده باشند تا در روند آن اختلالی ایجاد نشود.

یک تقویم محتوایی ایجاد کنید

یک تقویم محتوا، تنها برنامه‌ای برای زمان‌بندی انتشار محتواهای شما نیست. این تقویم یک ساختار سازمانی است که تیم محتوا را با تاکتیک‌ها و اهداف بازاریابی شما همسو می‌کند. بسته به اهداف هر سازمان، تقویم محتوایی باید شامل موارد زیر باشد:

  • عنوان محتوا
  • مخاطب هدف یا پرسونا
  • فرمت محتوا
  • نویسنده
  • ددلاین نوشتن شرح مختصری از محتوا
  • ددلاین پیش‌نویس
  • ددلاین ویرایش
  • ددلاین طراحی و توسعه
  • تاریخ انتشار
  • کلمات کلیدی هدف برای سئو
  • حجم کلمه کلیدی اصلی
  • نظرات یا اطلاعات دیگر

آیا محتوای شما چند فرمتی است؟ مثلا یک پست وبلاگ که در آن از ویدئو یا اینفوگرافیک‌های مختلف استفاده شده است؟ پس برای هر فرمت نیاز دارید تا موارد بالا را به تقویم محتوای خود اضافه کنید.

تقویم محتوایی باید به صورت آنلاین در دسترس اعضای تیم شما باشد. آن را مرتب و قابل بررسی نگه‌دارید تا ببینید چه مواردی را منتشر کرده‌اید و چه چیزهایی هنوز در حال انجام است.

کیفیت را بر کمیت اولویت دهید

اگر مخاطبان شما به محتوایی که در اختیارشان قرار می‌دهید واکنش مثبت نشان می‌دهند، فرصت برقراری ارتباط و تعامل را با ارائه محتوای ضعیف و بی‌ارزش به آن‌ها از دست ندهید. یادتان نرود همیشه برند خود را با کیفیتی استثنایی متمایز کنید.

آیا می خواهید در جستجوی ارگانیک رتبه خوبی به دست بیاورید؟ پس باید محتوای ارزشمندی به مخاطبان خود ارائه دهید. این توصیه به‌طور مستقیم از طرف گوگل است. یک استراتژی محتوای موفق به شما کمک می‌کند تا:

  • منابع را برای محتوای بی‌ارزشی که هیچکس جذب آن نمی‌شود، هدر ندهید
  • روی محتوایی تمرکز می‌کنید که ترافیک و لید بیشتری برای سایت‌تان می‌آورد
  • همکاران‌تان شما را به عنوان یک متخصص در صنعت‌تان می‌بینند؛ این کار کمک می‌کند تا بک‌لینک‌های ارگانیک بگیرید
  • بازدیدکنندگان را مدت بیشتری در سایت خود نگه خواهید داشت
  • آگاهی از برندتان را در بین مخاطبان خود افزایش می‌دهید

اما محتوای ارزشمند و قابل استفاده چیست؟ این به صنعت شما بستگی دارد و می‌تواند تحقیقات بازار منحصر به فرد، مشاوره تخصصی در یک پادکست، عکس‌های زیبا یا حتی محتوا و ویدیوهای جذاب باشد.

محتوای طولانی را منتشر کنید

وقتی صحبت از رتبه‌بندی گوگل و ترافیک ارگانیک به میان می‌آید، محتوای طولانی مانند پست وبلاگ همیشه برنده است. بر اساس مطالعه‌ای که توسط Semrush انجام شده است، محتوای طولانی ۳ برابر ترافیک بیشتر، ۴ برابر اشتراک‌گذاری بیشتر و ۳.۵ برابر بک‌لینک بیشتر ایجاد می‌کند. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد:

اولین دلیل اینکه محتوای طولانی معمولا کلمات کلیدی بیشتری را در بر می‌گیرد و به سوالات بیشتری هم پاسخ می‌دهد. همین موضوع جایگاه آن را در صفحه نتایج موتورهای جستجو ارتقا می‌دهد. دلیل دوم، موضوع اشتراک‌گذاری است. محتوای طولانی معمولا بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود و بک‌لینک بیشتری کسب می‌کند.

همچنین در محتواهای طولانی، قالب‌های محتوایی مختلف مثل عکس، ویدئو، اینفوگرافیک و… وجود دارد که محتوا را جذاب‌تر و ارزشمندتر می‌کند.

ایجاد تخصص، اعتبار و اعتماد (EAT)

اعتماد به برند روی افزایش نرخ تبدیل، وفاداری مشتری، سئو و موارد دیگر تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل بسیار مهم است که با نشان دادن تخصص برند خود در سراسر استراتژی محتوا، برای مخاطبان‌تان اعتماد ایجاد کنید.

احتمالا با مفهوم تخصص، اعتبار و اعتماد (EAT) آشنایی دارید. این سه کلمه، مجموعه‌ای از اصول اساسی برای جستجوی گوگل است.EAT یک سیگنال رتبه‌بندی مستقیم نیست؛ با این حال، بسیاری از فاکتورهای رتبه‌بندی در الگوریتم گوگل قرار است به نوعی آن را اندازه‌گیری کنند. بنابراین، بهبود تخصص، اعتبار و اعتماد مطالب شما می‌تواند به طور غیرمستقیم روی سئوی سایت‌تان تاثیر مثبت بگذارد.

احساسات مخاطبان خود را برانگیزید

محتوای احساسی کاربران بیشتری را جذب می‌کند. همچنین برانگیخته شدن احساسات باعث می‌شود تا آن‌ها دست به اقدام بزنند. این اقدام می‌تواند خرید، ثبت‌نام یا اشتراک‌گذاری محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی‌شان باشد. این کار کمک می‌کند تا بک‌لینک‌های ارگانیک بگیرید و بازدید و ترافیک سایت‌تان بیشتر شود.

از انواع مختلف محتوا استفاده کنید

سعی کنید نمونه‌های مختلف بازاریابی محتوا را در استراتژی محتوایی خود بگنجانید. برای انتخاب قالب‌های مختلف محتوا سعی کنید به پرسونای مخاطبان خود توجه کنید. مثلا برخی افراد محتوای بصری را ترجیح می‌دهند ، بعضی دیگر عاشق پادکست و محتوای صوتی هستند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند محتوای متنی بخوانند. می‌توانید از قالب‌های زیر را در استراتژی محتوای خود استفاده کنید:

  • پست وبلاگ
  • مقاله
  • کتاب الکترونیکی
  • مصاحبه
  • چک لیست
  • اخبار
  • اینفوگرافیک
  • ویدئو
  • نظرسنجی
  • پادکست

استراتژی توزیع و تقویت محتوای خود را تعریف کنید

استراتژی محتوای شما با انتشار یک پست وبلاگ یا یک ویدیو به پایان نمی‌رسد. شما زمان و پول زیادی برای تولید یک محتوای جذاب و حرفه‌ای هزینه کرده‌اید، بنابراین، نباید یک بار آن را به اشتراک بگذارید و سراغ پروژه بعدی بروید.

سعی کنید چندین بار پست‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید. برای تبلیغ پست‌ها، تصاویر یا ویدیوهای وبلاگ خود، با سایت‌های مختلف ارتباط بگیرید. تبلیغات پولی هم در مواردی می‌تواند به دیده شدن بیشتر محتوای شما کمک کند.

توزیع محتوا یک راه عالی برای افزایش ترافیک وب‌سایت است. اگر در مورد تبلیغ و توزیع محتواهای‌تان هوشمند باشید، تاثیر مثبت آن را روی فعالیت‌های بازاریابی خود خواهید دید.

جمع‌بندی

کاربران اینترنت هر روز در حال بمباران شدن با انواع محتوا و تبلیغات هستند و به همین دلیل، ترجیح می‌دهند بسیاری از آن‌ها را فیلتر کنند. این نکته مهم به شما می‌گوید که نیاز است استراتژی محتوای خود را ارتقا دهید. سعی کنید یک استراتژی خوب بسازید تا توجه کاربران شما را جلب کند، ترافیک ایجاد کند و نرخ تبدیل‌ سایت‌تان را افزایش دهد.

استراتژی محتوا به شما یک نقشه راه می‌دهد تا هر لحظه بتوانید همگام با اهداف‌ سازمان خود پیش بروید. این کار کمک می‌کند تا محتوایی تولید کنید که در خدمت مخاطبان و اهداف تجاری شما باشد و در مصرف زمان و هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی کند.

استراتژی بازاریابی محتوایی مشخص می‌کند که برای رسیدن به مخاطب هدف باید چه نوع محتوایی از چه کانالی و به چه روشی توزیع شود. تدوین استراتژی محتوایی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا هر محتوایی با هدف خاصی تولید و منتشر شود تا بتواند در جذب مخاطب موفق عمل کند.

برای ایجاد یک استراتژی محتوای موفق باید مراحل زیر را طی کنید:

  • تعیین اهداف محتوایی کسب‌وکار
  • تعیین پرسونای مشتریان
  • تجزیه‌وتحلیل محتواهای موجود
  • مشخص‌کردن نیازهای محتوایی در مسیر سفر مشتری
  • تحقیق کلمات کلیدی اصلی
  • خلق ایده‌های محتوایی با طوفان فکری
  • انتخاب سیستم مدیریت محتوا
  • ایجاد فرایند توسعه محتوا
  • ایجاد تقویم محتوایی
  • تعیین استراتژی توزیع و ترویج محتوا

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

2 پاسخ

  1. مطلبتون بسیار برام جذاب بود لطف کنید در مورد رشد کسب و کاربیشتر مقاله بذارید ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.