عکس thumbnail در سئو

به‌ روزرسانی شده در ۸ بهمن ۱۴۰۲

|

گوگل استفاده از تصاویر thumbnail در نتایج جستجو را امتحان می‌کند

در طی سال‌های گذشته، گوگل بهترین تلاش خود را کرده است تا صفحه نتایج جستجو به بهینه‌ترین و کارآمدترین حالت خود نزدیک شود. یکی از این اقدامات استفاده از تصاویر thumbnail یا بند انگشتی در نتایج جستجو بوده است. تا امروز این نوع تصاویر بسیار کوچک را در دو قسمت می‌بینیم. یکی در صفحه نتایج جستجو و دیگری هنگامی که در حال نوشتن متن در نوار آدرس مرورگر هستیم، در لیست پیشنهادات گوگل.

البته گوگل از این قابلیت پیش‌تر در بخش گوگل نیوز یا اخبار جستجو نیز استفاده کرده بود. این تصاویر کوچک می‌تواند ایده‌ای کلی درباره محتوای صفحه یا خبر به مخاطب بدهد. معمولاً تصویر شاخص هر صفحه به عنوان thumbnail توسط گوگل انتخاب می‌شود. این تصاویر، نسخه مربعی و برش خوردۀ تصاویر شاخص موجود در مقالات هستند.

نمایش تصاویر thumbnail در serp
نمونه‌ای از تصاویر thumbnail کنار لینک نتایج جستجو

کنار لینک همه سایت‌ها این تصاویر کوچک دیده نمی‌شود

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، بعضی از سایت‌ها در صفحه نتایج جستجو، thumbnail ندارند. هرچند دلیل این اتفاق مشخص نیست اما حدس و گمان‌هایی می‌شود زد. مثلاً اینکه تصویر شاخصی که در این صفحه استفاده شده، سایز مناسبی نداشته و برش زدن آن به صورت مربعی برای گوگل ممکن نبوده است.

تصاویر شاخص لینک‌های اول نتایج جستجو، عموماً نسبت 16:9 دارند. اما مواردی هم دیده شده که دو سایت با تصاویر شاخص مشابه یکدیگر از نظر نسبت تصویر، یکی thumbnail داشته و دیگری نداشته است. پس نمی‌توان این معیار را به طور قطع به عنوان دلیل عدم نمایش این تصاویر کوچک دانست.

علت دیگری که ممکن است به خاطر آن، صفحات در نتایج گوگل، thumbnail نداشته باشند این است که در داده‌های ساختار یافته و یا در متا تگ open graph protocol، تصویر شاخص آنها معرفی نشده باشد. البته در بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که وب سایت‌هایی هم هستند که این اطلاعات را تکمیل کرده‌اند و باز در نتایج جستجو، بدون تصویر کوچک دیده می‌شوند.

Thumbnail در لیست پیشنهادات گوگل

Google suggest یا پیشنهاد گوگل، لیستی است که هنگام تایپ کردن عبارت مورد نظرتان در نوار آدرس مرورگر کروم، به شما نمایش داده می‌شود.  این لیست برای سرعت بخشیدن در جستجو و همینطور تجربه کاربری بهتر ایجاد شده است.

حالا مدتی است که در هنگام نمایش این پیشنهادات، thumbnail آن‌ها را هم کنارش نشان می‌دهد. مثلاً اگر برای کلمه تهران بخواهید جستجو کنید، قبل از زدن دکمه اینتر و وارد شدن به صفحه نتایج گوگل، در همان لیست پیشنهادات، تصویر کوچکی کنار اسم تهران یا سایر کلمات کلیدی مرتبطی که گوگل پیشنهاد می‌کند را خواهید دید.

نمایش تصاویر Thumbnail در لیست پیشنهادات گوگل

درباره اینکه چرا در لیست پیشنهادات هم یک سری از نتایج، تصویر دارند و سایر آنها نه، چند ایده محتمل به نظر می‌رسد. یکی اینکه ممکن است آن مورد، تصویری برای ارائه نداشته باشد. در تصویر بالا می‌بینیم که برای عبارت تهران شرق هیچ thumbnailای وجود ندارد. شاید به این دلیل که تصویری نیست تا این عبارت را توصیف کند.

دیگر اینکه درباره آن مورد خاص، هیچ صفحه یا سایتی به طور اختصاصی وجود ندارد و محتواهای مرتبط با آن در وب‌سایت‌های مختلف پراکنده شده‌اند. به همین خاطر گوگل نمی‌تواند از هیچ تصویری برای نشان دادن مفهوم آن استفاده کند.

در تریبون بخوانید : آموزش سئو تصاویر

سخن پایانی

استفاده از این نوع تصاویر گویا در بخش اخبار گوگل بازخورد بیشتری داشته است. به همین خاطر ممکن است استفاده از thumbnail در صفحه نتایج گوگل بسته به شرایط تغییر کند. هدف گوگل، نشان دادن نتایجی است که به کاربر کمک کند پاسخ سوالش را بگیرد. ممکن است در بعضی شرایط نمایش تصاویر کوچک تجربه کاربری خوبی به همراه نداشته باشد و به همین خاطر گوگل این ویژگی را حذف نماید.

اما به عنوان یک متخصص سئو، بد نیست برای مطالب وب‌سایت خود، چند راهکار گفته شده را امتحان کنید تا در صورت وجود چنین ویژگی‌ای در صفحه نتایج جستجوی گوگل، لینک مطلب شما بیشتر به چشم بیاید. تا زمانی که گوگل دستور العملی برای استفاده در چنین شرایطی نداده، بهترین راه برطرف کردن همین موارد احتمالی است.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

3 پاسخ

  1. سلام من در کلمه کلیدی مورد نظرم “انگشتر دخترانه” صفحه اول سرچ گوگل هستم (بخش all، نه بخش تصاویر) ولی فقط یک عکس دارم، در صورتی که سایتهای پایین تر از من لیستی از تصاویر را دارند. علتش چیه؟

    1. سلام. وقت‌بخیر
      تصمیمِ اینکه تصویر یک محصول یا تصویر چند تا از محصولات شما در نتایج گوگل نمایش داده شود، با خود گوگل است.
      اما می‌توانید با اضافه کردن استراکچردیتاهای Product snippets و Merchant listing به صفحات محصولات سایت‌تون، به گوگل در درک بهتر محتوای این صفحات کمک کنید. لینک داکیومنت‌های گوگل را هم براتون میذارم
      https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/product
      https://support.google.com/merchants/answer/6069143
      https://support.google.com/merchants/answer/7331077

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.