سئو چیست؟ | آشنایی با بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
سئو چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۷ اسفند ۱۴۰۲

|

سئو چیست و چقدر برای سایتمان اهمیت دارد؟

سئو از آشناترین عبارت‌های دیجیتال مارکتینگ است. حتی شاید بشود گفت که تمام جاروجنجال‌ها بر سر آن است. چرا که تعیین می‌کند که شما در موتور جستجو استحقاق کدام رتبه را دارید. یک‌جورهایی می‌شود گفت که دیده شدن یا دیده نشدن شما و موفقیت شما در دستان پرتوان متخصصان این حوزه است. اما Search Engine Optimization یا بهینه سازی موتور جستجو چیست؟ با ما همراه باشید.

سئو SEO یا بهینه سازی سایت چیست؟

همان‌طور که گفته شد، این عبارت مخفف عبارت Search Engine Optimization است. ترجمه این عبارت می‌شود «بهینه سازی موتور جستجو» و در تعریف تکمیلی می‌توان گفت مقصود از آن، ارتقای سایت برای موتورهای جستجو است.

ما در این‌جا با فرآیندی روبرو هستیم که در آن وبسایت بهینه‌سازی می‌شود تا رنکینگ یا رتبه آن در نتایج موتورهای جستجو بیشتر شده و ترافیک بیشتری را کسب کند. از همان زمان که موتورهای جستجو متولد شدند، اهمیت این موضوع نیز برای افراد فعال در دیجیتال مارکتینگ مشخص شد. در واقع بهینه سازی سایت از بااهمیت‌ترین استراتژی‌های بازاریابی به شمار می‌آید.

هدف از سئو چیست؟

به‌طور کلی می‌توان گفت هدف از این فرآیند افزایش فروش محصول، خدمات و یا افزایش بازدید است. هرقدر وبسایت شما در صفحه موتور جستجو در رتبه بالاتری قرار بگیرد، اتفاقات بهتری هم برای کسب‌وکار شما خواهد افتاد. شما با توجه به این مورد خاص در موتورهای جستجو، می‌توانید در وهله اول میزان بازدید از صفحات خود را افزایش دهید. به این ترتیب ترافیک سایت شما افزایش پیدا می‌کند. همچنین در این صورت رنکینگ بالاتری هم خواهید داشت.
همه کسانی که برای کسب رتبه‌های برتر در موتورهای جستجو تلاش می‌کنند، می‌دانند که بهترین جا برای قایم کردن جنازه، صفحه دوم گوگل است. پس یکی از اهداف مهم در این مورد ورود به صفحه اول گوگل و رسیدن به رتبه‌های بالاتر است.

همچنین با کمک بهینه سازی سایت می‌توانید در ادامه تبلیغات بهتری برای کالا یا خدمات خود داشته باشید، تبدیل به یک برند شوید و در نهایت کسب‌وکار خود را بهبود ببخشید.

می‌توان به این نتیجه رسید که هدف از ارتقای سایت، افزایش کمیت و کیفیت ترافیک ورودی به وبسایت شماست. این کار هم برای مصرف‌کننده و هم برای کسب‌وکار خودتان مفید است. زیرا کاربران را با محتوایی روبرو می‌کند که در جستجوی آن هستند. این یعنی شرکت شما اطلاعات مفیدی را ارائه می‌دهد و کاربران اطلاعات مورد نظر خود را دریافت می‌کنند که به آنان کمک می‌کند تا تصمیمی آگاهانه بگیرند.

چرا سئو یا بهینه سازی سایت اهمیت دارد؟

در جهانی که مردم به‌طور روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند، نیاز نیست که توضیح دهیم که اهمیت این فرآیند در چیست. اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت بسیار مهم است، زیرا باعث می‌شود وب سایت شما بیشتر دیده شود و این به معنای ترافیک بیشتر و فرصت‌های بیشتر برای تبدیل مشتریان بالقوه به خریدار است.

SEO ابزار ارزشمندی برای آگاهی از برند، ایجاد روابط با مشتریان بالقوه است. همچنین با کمک آن می‌توانید خود را به ‌عنوان یک متخصص معتبر و قابل اعتماد در حوزه کاری خودتان معرفی کنید. بنابراین، لازم است همه چیز را در این رابطه بدانید، چرا که برای موفقیت شما در دنیای دیجیتال امروز ضروری است.

کاربران به موتورهای جستجو اعتماد دارند و دستیابی به جایگاه برتر در رتبه بندی موتورهای جستجو به جستجوگران نشان می‌دهد که سایت شما منبع معتبری است. همچنین تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود مشتریان به خریداران مکرر تبدیل شوند. اگر با بودجه کم کار می‌کنید، استفاده از بهینه سازی روش خوبی برای هدایت ترافیک به سایت شما است.

آشنایی با انواع سئو

موتورهای جستجو دارای اصول، قوانین و ضوابط مشخصی هستند. بر همین اساس و نحوه انطباق تکنیک‌های بهبود وضعیت سایت با این قواعد، انواع مختلفی از این فرآیند را معرفی می‌کنیم.

  • سئو کلاه سفید (White Hat)

    زمانی که از تکنیک‌های کلاه سفید استفاده می‌کنید، درواقع بهترین راه را برای بهبود سایت خود استفاده کرده‌اید. در این نوع از بهینه سازی سایت شما به‌طور کامل طبق اصول و ضوابط موتورهای جستجو رفتار می‌کنید و مرتکب خطا و تقلب نمی‌شوید. گرچه White Hat SEO مطمئن‌ترین تکنیک است، اما برای آن‌که نتیجه کار خود را ببینید، باید تلاش زیادی کنید و عجول نباشید.

  • سئو کلاه سیاه (Black Hat)

    می‌توان گفت کلاه سیاه در نقطه مقابل White Hat SEO قرار دارد. این یعنی در این نوع شما برای بهینه‌سازی سایت خود اصول موتورهای جستجو را زیر پا می‌گذارید. در این روش افراد با استفاده از تکنیک‌های غیرقانونی سعی دارند موتورهای جستجو را فریب دهند. کسانی که برای رنکینگ بالا عجول هستند و نمی‌خواهند تلاش زیاد بکنند، اغلب از این روش استفاده می‌کنند. زیاده‌روی در بهینه‌سازی و کم کردن رنکینگ وبسایت رقبا از روش‌هایی است که در Black Hat SEO استفاده می‌شود. اگر دانسته یا ندانسته از این روش‌ها استفاده کرده‌اید و تا حالا جریمه نشده‌اید، خیلی خوش شانس هستید.

  • سئو کلاه خاکستری (Gray Hat)

    کلاه خاکستری یک نوع دیگری است. این تکنیک ترکیبی از کلاه سفید و کلاه سیاه است. Grey Hat SEO ریسک بیشتری نسبت به کلاه سفید دارد، زیرا از دستورالعمل های موتور جستجو برای افزایش رتبه صفحه در SERP ها استفاده می‌کند. اما به اندازه کلاه سیاه خطرناک نیست. چرا که در ظاهر عمل غیر قانونی انجام نمی‌شود.
    استفاده از دامنه های منقضی شده، خرید لینک، استفاده از وبلاگ خصوصی، ساخت میکرو سایت و ایجاد محتوای تکراری از تکنیک‌های Grey Hat SEO هستند.

مراحل و تکنیک‌های سئو سایت

مراحل SEO کردن سایت به ترتیب زیر است:

  • تحقیق
    تحقیق در این مرحله شامل تحقیق در مورد اهداف وبسایت شما و کیووردها یا کلیدواژه‌‎هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهتر است کار خود را در ابتدا از جایی شروع کنید که رقبای کمتری دارید. همچنین در مورد اهداف خود، باید بدانید که کار خود را از کجا و برای چه کسانی آغاز می‌کنید و می‌خواهید به کدام مقصد برسید.
  • آنالیز رقبا و ایندکس کردن و اعتبارسنجی
    هدف از این مرحله این است که شما نسبت به جایگاه خود در میان رقیبان کاری‌تان ذهنیت خوبی به‌دست بیاورید. شما باید سایت خود را به خزنده‌های موتور جستجو معرفی کنید (ایندکس کردن) و بررسی کنید که آیا سایت شما از نظر موتور جستجو مقبولیت لازم را دارد یا نه (اعتبار سنجی).
    در مورد آنالیز رقبا هم باید بگوییم اگر در مورد رقبای خود چیزی ندانید، ممکن است همیشه از آنان عقب باشید. اما با آنالیز رقبا و تحلیل رفتار آنان می‌توانید گام‌های بعدی را پیش‌بینی کرده و خودتان از رقبایتان جلو بزنید.
  • بهینه سازی
    این مرحله از مهم‌ترین مراحل ارتقای سایت است. اما نگران نباشید، زیرا ما تکنیک‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که بهینه‌سازی را با بهترین نحو ممکن انجام دهید:

    • سئو تکنیکال

      این مورد به ارتقای جنبه‌های فنی وبسایت شما مربوط است. به‌منظور افزایش رتبه صفحات وبسایت در موتورهای جستجو و افزایش بازدید ارگانیک سایت پیشنهاد می‌شود که Technical SEO را در چشم‌انداز خود قرار دهید. ساختن یک وب سایت پرسرعت، قابلیت دسترسی بالا، خزیدن آسانتر، دسترسی آسان از طریق موبایل و … از ارکان سئو فنی یا تکنیکال سایت است.

    • سئو داخلی (on page)

      این مورد نیز همان‌طور که عنوان آن فریاد می‌زند، مربوط به فعالیت‌های بهینه‌سازی داخل سایت است. در on page SEO نیز هدف شما این است که رنکینگ وبسایت خود در Google را افزایش دهید. نوع محتوایی که برای وبسایت خود تولید می‌کنید، اثرگذاری on page SEO در بهینه سازی را تعیین می‌کند. اگر محتوای شما خوانا، مناسب و مرتبط باشد، می‌توانید ادعا کنید که تا بخشی در این زمینه موفق بوده‌اید.

    • سئو خارجی (off page)

      این بخش نقطه مقابل on page SEO است و مربوط به فعالیت‌ها و اقداماتی است که شما در خارج از وبسایت خود انجام می‌دهید. علی‌رغم آن که نوع خارجی این فرآیند تکنیک‌هایی در بیرون از سایت شما را دربر می‌گیرد، اما موجب بهبود شما خواهد شد. کارهایی مانند خرید بک لینک استفاده از لینک طعمه، پست مهمان و استفاده از فروم‌ها می‌تواند در بهینه سازی از طریق off page SEO به شما کمک کند.

    • سئو محلی (local)

      استفاده از سرویس‌های که توسط موتورهای جستجوگر برای local SEO‌ ارائه می‌شود نیز روش دیگری برای بهبود سایت است. تعداد کمی از کسب‌وکارهایی که در محل مشخصی خدمات خود را ارائه می‌دهند، از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند. پس بهتر است شما از اولین‌ها باشید. با استفاده از بهینه سازی لوکال می‌توانید مخاطب خود را به‌طور هدفمند تحت تاثیر قرار دهید.

  • بررسی و ارتقای نتایج

    این روش علاوه بر این‌که یک فرآیند است و به مرور با مراحلی که یکدیگر را تکمیل می‌کنند، پیش می‌رود، یک چرخه نیز هست. این یعنی لازم است که شما بعد از اتمام نتایج کار خود را بررسی کنید و ببینید که چه پیشرفتی داشته‌اید. همجنین در صورت لزوم باید مراحل را بازتعریف کنید. این چرخه تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید می‌تواند ادامه داشته باشد.

مراحل بهینه سازی سایت

رفتار کاربران چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

Google برای رتبه بندی، از رفتار کاربران و تجربه‌ای که از جستجو و ورود به سایت شما داشتند، به‌عنوان فاکتورهای رتبه‌بندی استفاده می‌کند. از این رو، بهینه سازی وبسایت شما برای تجربه کاربری بهتر نیز می‌تواند به بهبود سایت شما کمک کند.

اگر کاربران نتوانند نحوه استفاده از سایت شما را درک کنند یا استفاده از آن را چالش برانگیز بدانند، احتمالا آن را ترک می‌کنند و دیگر هم برنخواهند گشت.
چندین فاکتور می‌تواند بر SEO سایت شما تأثیر بگذارد:

  • سرعت سایت
    سرعت سایت یکی از مهمترین فاکتورها است. گوگل در مورد سرعت سایت بسیار حساس است. یک مطالعه نشان داده است که سایت‌های پرسرعت در نتایج جستجو رتبه بالاتری دارند. علاوه بر این، 88.5 درصد از بازدیدکنندگان یک وبسایت آن را به‌دلیل کند بودن ترک می‌کنند.
  • سازگاری با موبایل (Mobile-Friendliness)
    گوگل اعلام کرده است که از سازگاری صفحه با موبایل به‌عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی استفاده می‌کند. اکثر جستجوها در حال حاضر ار طریق دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود، پس منطقی است که این مورد بسیار تعیین کننده باشد. گوگل اخیراً گزارش داده است که بیش از 60٪ جستجوها با موبایل انجام می‌شوند. پس برای بهبود سایت شما، سازگاری سایت با موبایل ضروری است.
  • ثبات بصری (Visual Stability)
    در طراحی وبسایت، ثبات بصری یک مفهوم مهم است. این مورد به توانایی یک طرح در ایجاد الگوی بصری اشاره دارد و به‌ویژه در برندسازی و بازاریابی نیز مهم است. هویت بصری ثابت در حفظ کاربران و نگه داشتن بیشتر آنان در یک صفحه کمک می‌کند.
  • ساختار لینک کاربر پسند
    آدرس صفحات برای SEO مهم هستند. زیرا به موتورهای جستجو می‌گویند که پست یا صفحه شما در مورد چیست. اگر ساختار این لینک‌های ثابت، طولانی باشد، خواندن آنها دشوار می‌شود و می‌تواند سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • منوها و هدرها
    منوها و هدرهای شما نقش مهمی در نحوه تعامل کاربران با وبسایت شما دارند. این موارد باید به‌راحتی قابل درک و استفاده باشند. اگر اینطور نباشند، کاربران احتمالاً ناامید شده و صفحه را ترک خواهند کرد. برای بهبود منوها و هدرها، مطمئن شوید که درک و استفاده از آنها آسان است.

چگونه سئو یاد بگیریم؟

امروزه که دیجیتال مارکتینگ تمام بازار را در دست گرفته است، یادگیری تکنیک‌های جدید می‌تواند آینده روشنی به همراه داشته باشد. بسیاری از کسب‌وکارها به دنبال آن هستند که خود را در جهان دیجیتال و در بازارهای آنلاین مطرح کنند و بدون کمک متخصصان، این کار غیر ممکن است. کلاس‌ها و آموزشگاه‌های بسیاری برای آموزش SEO وجود دارد. همچنین در چند سال گذشته کتاب‌ها زیادی نیز در این زمینه منتشر شده است. سایت‌های بسیاری نیز وجود دارند که به‌صورت پولی و رایگان و از طریق آموزش آنلاین می‌توانند در یادگیری آن به شما کمک کنند.

شما می‌توانید با استفاده از تمام این موارد سئو را بیاموزید. اما یک نکته مهم وجود دارد. SEO و بازاریابی دیجیتال مدام در حال تغییر و پیشرفت است. شما نمی‌توانید موارد مربوط به آن را یکبار برای همیشه بیاموزید و اجرا کنید. بلکه باید مدام خود را به‌روز کنید.

نحوه برآورد هزینه سئو سایت

برآورد هزینه بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو به متغیرهای زیادی وابسته است و ما نمی‌توانیم برای تمام سایت‌ها مبلغ یکسانی را تعیین کنیم.
ممکن است در مواردی، کارفرما تنها برای بخشی از سایت خود بخواهد عمل بهینه سازی را انجام دهد. گاهی نیز از صفر تا صد این عمل مد نظر کارفرما است. همچنین با توجه به موقعیت سایت و رقبای حرفه‌ای، این مبلغ می‌تواند متفاوت باشد. پس آن‌چه مسلم است، این است که بدون آنالیز امکان دادن رقم درست و منصفانه، کار سختی است.

همچنین تعرفه بهینه‌سازی، با توجه به نوع همکاری که ساعتی باشد یا ماهانه یا حتی بر اساس کلمه کلیدی یا افزایش ورودی ارگانیک باشد، می‌تواند متفاوت باشد.

چقدر زمان می‌برد تا به کمک سئو به صفحه اول گوگل برسیم؟

در این مورد لازم است کمی صبور باشید. برخی تصور می‌کنند به محض اقدام برای بهینه‌سازی و استخدام یک متخصص، باید با اولین جستجو وبسایت خود را در صفحه اول گوگل ببینند. اما خب لازم است بگوییم در بهترین حالت این مسئله ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.
این مدت زمان البته برای کسب‌وکارهایی است که رقیب بزرگی ندارند و کسب‌وکارشان در حوزه بکری قرار دارد. اگر غیر از این باشد و با رقبای قوی هم سر و کار داشته باشید حتی ممکن است ۱سال و یا بیشتر زمان نیاز باشد تا قدم در صفحه اول گوگل بگذارید.

سخن پایانی

Search Engine Optimization که ما آن را به اختصار SEO می‌نامیم، در دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم است و تعیین کننده جایگاه شما در گوگل و دیگر موتورهای جستجو است و با بهینه کردن سایت می‌توانید رنکینگ خود را افزایش دهید. اما این کار ساده‌ای نیست. در عین حال غیرممکن نیز نیست و به مهارت‌ها و تکنیک‌هایی نیاز دارد که در این مطلب آورده شده است.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.