دیجیتال مارکتینگ

به‌ روزرسانی شده در ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

|

دیجیتال مارکتینگ چیست انواع تکنیک های بازاریابی دیجیتال

از دیدگاه کلی، بازاریابی به معنای شناسایی و ارضای نیازهای مشتری است. این کار وظیفه مهم هر کسب‌و‌کاری است، زیرا تلاش‌های بازاریابی موفق می‌تواند منجر به جذب مشتری بیشتر شود. چرخه بازاریابی سنتی شامل تجزیه و تحلیل جهت‌گیری بازار، ترکیب محصول و محیط کسب‌و‌کار است. اگرچه بازاریابی ریشه‌های عمیقی در تاریخ و فرهنگ کسب‌و‌کار دارد، اما این نوع بازاریابی یک روش نسبتاً جدید است.

با انفجار فناوری دیجیتال – از جمله استفاده گسترده و فراگیر از رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند – کسب‌و‌کارها شروع به آزمایش تاکتیک‌های بازاریابی جدید کردند. بنابراین بازاریابی دیجیتال متولد شد. پس از آن بود که بسیاری از کسب‌و‌کارها سرمایه خود را از بازاریابی سنتی به دیجیتال منتقل کردند. در مجموع، برنامه‌ریزی و اجرای یک استراتژی دیجیتال، امروزه برای تمام کسب‌و‌کارها حیاتی است.

این بدان معناست که شما باید توان، زمان و سرمایه خود را جایی صرف کنید که مشتریان بیشتری در انتظار شما هستند؛ یعنی در اینترنت. برای آشنایی بیشتر با این روش بازاریابی جدید و مهیج این مطلب را دنبال کنید.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به روش‌هایی اشاره دارد که برای بازاریابی در فضای اینترنت انجام می‌شود. کسب‌و‌کارهای مختلف در فرآیند این بازاریابی از پلتفرم‌های دیجیتال متنوعی مانند موتور جستجوگر، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، وبلاگ، سایر وب‌سایت‌ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده می‌کنند. این نوع بازاریابی می‌تواند شامل ایجاد ارتباط از طریق تکست Text یا پیام صوتی و تصویری نیز باشد.

به طور خلاصه، بازاریابی دیجیتال به هر روش بازاریابی اطلاق می‌شود که از طریق دستگاه‌های الکترونیکی و به‌صورت آنلاین، در اینترنت انجام می‌شود.

اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ در کسب‌و‌کارها

همانطور که می‌بینید، این نوع مارکتینگ در بقای کسب‌و‌کارهای امروزی بسیار مهم است. اگر می‌خواهید برند شما رشد کند، باید خود را در معرض مخاطبان بیشتری قرار دهید. روش‌ها مدرن بازاریابی ممکن است در ابتدا ترسناک به‌نظر برسند، اما اگر برای یادگیری آن وقت بگذارید، خواهید دید که شرکت شما پتانسیل‌های زیادی برای گسترش پیدا می‌کند.

زمانه تغییر کرده است و بازاریابی سنتی دیگر پاسخ‌گوی نیازهای امروزی مشتریان نیست. تمایل به ایجاد تغییر بسیاری از چیزها را به مسیر متفاوتی هدایت کرده است. اگرچه همه استراتژی‌های بازاریابی سنتی از بین نرفتند، اما تکنیک‌های فعلی که توسط متخصصان بازاریابی پیاده‌سازی می‌شوند بسیار محبوب‌تر هستند.

اینترنت بازار کاملا جدیدی را به ارمغان آورده است و بازاریابی نوین به یک هنجار برای یک کسب‌و‌کار موفق تبدیل شده است. اگر شما هم در این امر شرکت نکنید، کسب‌و‌کارتان رو به افول خواهد رفت. اگر می‌خواهید پیشرفت‌هایی را در کسب‌و‌کار خود مشاهده کنید یا فروش خود را افزایش دهید، باید وارد جهان دیجیتال شوید.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

1- مقرون به صرفه بودن
این روش نسبت به سایر روش‌های بازاریابی، به‌طور قابل توجهی ارزان‌تر است. هزینه‌های تبلیغاتی در دنیای دیجیتال کمتر از سایر اشکال بازاریابی است.

2- دسترسی به موبایل
امروزه تمامی افراد جهان بیشتر از هر وسیله دیگری از تلفن هوشمند برای دنبال کردن اخبار، شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های دیگر استفاده می‌کنند. این نوع بازاریابی به شما کمک می‌کند تا به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

3- انعطاف پذیری
از این بازاریابی می‌توان به شکل‌های مختلفی استفاده کرد و بهره برد. از جمله تبلیغات بنری، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا و پست‌های رسانه‌های اجتماعی. بنابراین با یادگیری نحوه بازاریابی خلاقانه خود به صورت دیجیتالی، طیف وسیعی از استراتژی‌های تبلیغاتی را در دست خواهید داشت.

4- گسترش
بسیاری از کاربران اینترنت تقریباً بخش زیادی از خرید خود را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند. این نوع از بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد تا این افراد را جذب کنید و در نتیجه دامنه دسترسی شرکت خود را گسترش دهید.

5- تبلیغات چند رسانه‌ای
مشتریان تمایل دارند بیشتر با محتوایی درگیر شوند که ترکیبی از عکس، کلیپ های ویدئویی و صدا باشند. ترکیب این نوع محتوا در بازاریابی اینترنتی بسیار ساده‌تر از هر نوع تبلیغات دیگری است.

6- تعامل
این بازاریابی به شما امکان می‌دهد تا مستقیماً با مشتریانی که محتوای شما را می‌بینند ارتباط برقرار کنید. این کار به مشتریان شما نشان می‌دهد که مهم و محترم هستند. همچنین به شما امکان می‌دهد اطلاعات ارزشمندی در مورد واکنش‌ها و نیازهای مشتریان خود جمع‌آوری کنید.

7- ردیابی
علاوه بر امکان برقراری ارتباط با مشتریان، بازاریابی مورد نظر به شما امکان می‌دهد فعالیت مشتریان خود را پیگیری کنید. به این ترتیب متوجه می‌شوید که کدام روش‌های بازاریابی موثرتر هستند و به شما امکان می‌دهد استراتژی خود را اصلاح کرده و بهبود بخشید.

8- آزادی عمل
این بازاریابی اظهار نظر در مورد موضوعات و بحث‌هایی که به محصول یا صنعت شما مربوط می‌شود را آسان می‌کند. به این ترتیب، می‌توانید خود را به‌عنوان یک مرجع معرفی کنید و اعتماد خوانندگان خود را جلب کنید. با استفاده از مارکتینگ در جهان دیجیتال، می‌توانید به‌عنوان یک متخصص ظاهر شوید و اعتبار زیادی به دست بیاورید.

9- تعامل با اینفلوئنسرها
بسیاری از تأثیرگذارترین چهره‌ها در فرهنگ مدرن، کسب‌و‌کار خود را به صورت آنلاین یا از طریق رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می کنند. این بازار به شما امکان می‌دهد که با اینفلوئنسرها تعامل داشته باشید و نظر آن‌ها را جلب کنید. اگر از راه درستی با آنان تعامل کنید، می‌توانید آن‌ها را وادار کنید تا شما را تأیید کنند. این موضوع باعث می‌شود فالوورهایشان به مشتری شما تبدیل شوند و آگاهی از برند را گسترش دهند.

۱۰- بهبود بازاریابی چاپی
این بازاریابی مدرن به شما امکان می‌دهد بازاریابی چاپی و سنتی خود را نیز گسترش دهید. شما با تولید محتوای آنلاین می‌توانید ادعاهایی را که در تبلیغات چاپی خود دارید توضیح دهید. همچنین می‌توانید جزئیات بیشتری ارائه کنید و اثربخشی همه اشکال تبلیغات را به حداکثر برسانید و کمپین‌های خود را یکپارچه کنید.

تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی چیست؟

تفاوت بین این دو روش بازاریابی مشخص است. بازاریابی سنتی از کانال‌های آفلاین استفاده می‌کند، در حالی که بازاریابی مدرن و دیجیتال از بستر اینترنت استفاده می‎کند. برای مثال، یک کمپین تبلیغاتی سنتی ممکن است از بیلبوردها و تبلیغات چاپی استفاده کند، در حالی که یک کمپین دیجیتال ممکن است برای تبلیغ یک محصول از رسانه‌های اجتماعی، پست‌های وبلاگ و ایمیل استفاده کند. در سال‌های اخیر، مرز بین بازاریابی سنتی و دیجیتال کم‌رنگ شده است. زیرا حتی پلتفرم‌های سنتی مانند بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی نیز یک جایی در اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند.

بر خلاف بازاریابی سنتی که ایستا است و اغلب به عنوان ارتباطات یک طرفه از آن یاد می‌شود، بازاریابی دیجیتال یک فرآیند همیشه در حال تغییر و پویا است. مشتریان نمی‌توانند از طریق بیلبورد یا تبلیغات چاپی با کسب‌و‌کار شما تعامل داشته باشند، در حالی که با استفاده از روش‌های دیجیتال راهی برای ارتباط دو طرفه بین یک کسب‌و‌کار و مشتریان واقعی یا بالقوه آن فراهم می‌شود.

تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی چیست؟

مورد اول یک اصطلاح گسترده است. این روش مجموعه‌ای از استراتژی‌های بازاریابی را توصیف می‌کند که برای تبلیغ محصولات یا خدمات یک کسب‌و‌کار از کانال‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. این اصطلاح کلی است برای هرچیزی که از یک پلتفرم دیجیتال برای بازاریابی کسب‌و‌کار استفاده کند کاربرد دارد، اما لازم است بدانید تبلیغات دیجیتال به وب محدود نمی‌شود.
اما بازاریابی اینترنتی که به عنوان بازاریابی آنلاین نیز شناخته می‌شود، زیرمجموعه ای از بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی اینترنتی شامل استراتژی‌هایی است که شما برای بازاریابی آنلاین خود استفاده می‌کنید.در استراتژی بازاریابی اینترنتی، حتما به اینترنت نیاز دارید.

کانال‌های دیجیتال مارکتینگ آنلاین

انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ آنلاین

  • بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

    مصرف کنندگان امروزی به کانال‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، فیس بوک، لینکدین و تیک‌تاک وابسته هستند. به همین دلیل ضروری است که در تمام این رسانه‌ها حساب‌های فعالی داشته باشید.

  • اینفلوئنسر مارکتینگ

    یکی دیگر از راه‌های مؤثر استفاده از کانال‌های دیجیتال، برای دستیابی به مخاطبان هدف، کمک گرفتن از اینفلوئنسرها است. برندها می‌توانند با افراد مشهور، سایت‌ها یا افراد دیگری که در زمینه خود متخصص به حساب می‌آیند شریک شوند.

  • بازاریابی ایمیلی

    کمپین‌های بازاریابی ایمیلی به مجموعه شما این امکان را می‌دهد که با مشتریان خود در ارتباط باشید و خبرنامه‎ها یا پیشنهادات خود را برای آن‌ها ارسال کنید.

  • کانال سئو

    با بهینه‌سازی محتوا برای موتور جستجو، می‌توانید مطمئن شوید که خزنده‌های موتورهای جستجو به راحتی محتوای شما را یافته و فهرست‌بندی می‌کنند.

  • پرداخت به ازای کلیک (PPC)

    پرداخت به ازای کلیک شکلی از تبلیغات پولی است که به تیم‌های بازاریابی اجازه می‌دهد ترافیک وبسایت خود را خریداری کنند. در این روش بازاریابان تبلیغات را در وبسایت‌ها یا موتورهای جستجو مانند گوگل قرار می‌دهند و هر بار که روی تبلیغ کلیک می‌شود مبلغی را پرداخت می‌کنند. این تبلیغات اغلب در بالای صفحه نتایج جستجو ظاهر می‌شوند.

  • بازاریابی وابسته یا Affiliate Marketing

    این روش راهی برای کاهش هزینه‌ها و برون سپاری برخی از کارهای سنگین تبلیغاتی است. شما با تبلیغ کالای خود در سایت دیگر، پورسانت مشخصی را به ازای فروش به آن سایت می‌پردازید.

  • بازاریابی موبایلی

    بازاریابی موبایلی می‌تواند شامل بسیاری از استراتژی‌های ذکر شده در بالا باشد، و اغلب ترکیبی از پیام‌های متنی، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و برنامه‌های تلفن همراه است.

انواع روش‌های مارکتینگ آفلاین

اگر بخواهید بدون استفاده از اینترنت بازاریابی کنید، باید روش‌های آن را بشناسید. بازاریابی آفلاین به معنای استفاده از دستگاه‌ها و ابزارهای دیجیتالی است که برای ارتباط با مخاطب به اینترنت نیاز ندارند. ما در این بخش تعدادی از روش‌های آفلاین را به شما توضیح می‌دهیم:

  1. بازاریابی تلفنی

    بازاریابی تلفنی روش مرسومی است. در این روش شخص از طریق تلفن مزایا و خصوصیات محصول خود را به شما معرفی می‌کند. از آن‌جایی که برخی از افراد ممکن است به گفتگوی تلفنی علاقه داشته باشند، شاید بتوان از این طریق آن‌ها را ترغیب به خرید کرد. ضمن آن‌که برای استفاده از تلفن نیاز به اینترنت نیست.

  2. بازاریابی با اس‌ام‌اس (پیامک)

    شاید شما هم از جمله افرادی باشد که در هنگام دریافت یک پیامک بلافاصله به تلفن همراه خود مراجعه می‌کند تا از محتوای پیغام مطلع شود! تحقیقات نشان می‌دهد که افراد، درصد زیادی از پیامک‌ها را باز می‌کنند. به همین خاطر شما می‌توانید از طریق ارسال پیامک از خوانده شدن پیغام بازاریابی خود تا حد زیادی مطمئن باشید.

  3. بازاریابی تلویزیونی

    سابقه تبلیغات تلویزیونی به زمان ظهور تلویزیون باز می‌گردد. شرکت‌ها از همان ابتدا با تهیه آگهی‌هایی در پی بازاریابی از طریق تلویزیون بودند. این روش با تغییراتی تا به امروز برقرار مانده است. بازاریابی تلویزیونی با توجه به مخاطبان میلیونی تلویزیون می‌تواند بسیار موثر باشد.

  4. ارائه پیش‌نمایش و دمو

    امروزه بسیاری از شرکت‌ها پیش از خرید به شما امکان آزمایش محصول یا خدمات خود را می‌دهند. برای مثال اگر بخواهید خودرویی را خریداری کنید می‌توانید پیش از خرید برای رانندگی با آن ثبت‌نام کنید! استفاده از لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های تلفن همراه در مراکز فروش نیز یکی از همین روش‌های بازاریابی آنلاین است.

معایب مارکتینگ آفلاین

بازاریابی آفلاین از سابقه بیشتری نسبت به آنلاین برخوردار است. پیش از ظهور اینترنت و فضای مجازی بخش عمده بازاریابی از همین طریق انجام می‌شد. بنابراین زمانی که ما از معایب بازاریابی آفلاین صحبت می‌کنیم مسائلی را در نظر می‌گیریم که در بازاریابی آنلاین به نحو موثرتری انجام می‌شوند.

بازاریابی آفلاین معمولا به نحوی کورکورانه با مخاطب انبوه سر و کار دارد! بینندگان تلویزیون و یا دارندگان گوشی تلفن همراه طیف بسیار گسترده‌ای از تمامی افشار، جنس‌ها و طبقات هستند. پیر و جوان، دانشجو و بازنشسته، همه و همه می‌توانند مخاطبان تلویزیون باشند. می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین رکن‌های بازاریابی شناسایی مخاطب هدف است. در بازاریابی آفلاین معمولا چنین کاری ناممکن است. شما نمی‌توانید مخاطبان را جداسازی و محتوا را برای هر کدام از آن‌ها شخصی‌سازی کنید. این بزرگ‌ترین ایراد بازاریابی آفلاین است.

مشکل دیگر نگرفتن بازخورد از مشتریان است. در بسیاری از روش‌های آفلاین شما به مخاطب دسترسی ندارید و نمی‌تواند متوجه میزان و شکل تاثیر بازاریابی خود بر روی او شوید. این موضوع باعث می‌شود که نتوانید مزایا و کاستی‌های بازاریابی خود را مشخص کنید و در نهایت نتوانید کار خود را بهینه‌سازی کنید.

چارچوب دیجیتال مارکتینگ

در این بخش ما یکی از رایج‌ترین چارچوب‌های بازاریابی دیجیتال را به شما معرفی می‌کنیم. این روش که به اختصار RACE نامیده می‌شود از ابتدای واژه‌های Reach، Act، Convert و Engage تشکیل شده است که هر کدام وظایف و خصوصیات متفاوتی دارند و به ترتیب چارچوب مورد نظر را می‌سازند.

  1. شما در مرحله نخست یا Reach در پی صید مخاطب هستید! در این بخش از کار، هدف آشنایی مخاطبان با خدمات یا محصولات و برند شما و ایجاد اشتیاق در آن‌هاست. در این بخش روش‌های آنلاین و آفلاین هر دو جوابگو هستند.
  2. در مرحله Act شما وارد تعامل با مخاطبین می‌شوید. تولید محتوای مناسب و جذاب یکی از کلیدهای موفقیت در این مرحله است. هدف از این کار اینست که مشتری از طریق ورود به قیف بازاریابی تبدیل به یک مشتری بالقوه می‌شود.
  3. در بخش Convert و یا تبدیل، هدف آنست که مشتری بالقوه تبدیل به یک مشتری بالفعل شود. این مرحله اهمیت بسیاری دارد و هدف از آن هدایت مشتری به سمت پایین قیف فروش است. این مرحله می‌تواند آنلاین یا آفلاین باشد.
  4. در بخش Engage هدف تضمین وفاداری مشتری به شما و نگه داشتن آن در بخش میانی قیف فروش است که مشتری را ترغیب به تکرار خرید از برند شما می‌کند.

نحوه انجام بازاریابی دیجیتال

برای انجام این بازاریابی خوب است که به برخی از اصول انجام کار توجه داشته باشید. اولین اصل تعیین یک استراتژی بازاریابی است. استراتژی بسیار اهمیت دارد و به شما کمک می‌کند که قدم‌های بعدی خود را چگونه بردارید. یکی از اولین پیشنهادات، تعیین استراتژی بالا بردن میزان بازدید از وبسایت شماست. سئو می‌تواند کلید ارتقای این موضوع برای کسب‌و‌کار شما باشد.

یکی دیگر از روش‌های مرسوم و مناسب استفاده از تجربه دیگران است. ما نمی‌گوییم که عین‌به‌عین از روی دست رقبای خود کپی کنید!‌اما فراموش نکنید که برای طراحی و بهینه‌سازی بازاریابی دیجیتال شما با بسیاری از رقبای‌تان در یک موقعیت مشترک قرار دارید. پس از بررسی روش‌ها، کاستی‌ها و مزایای‌بازاریابی آن‌ها غافل نشوید.

شما باید معیارهای استانداردی را برای طراحی و ارتقای بازاریابی خود بکار بگیرید. مفاهیم بازاریابی متفاوتی در این زمینه به کار شما خواهند آمد، مفاهیمی مانند نرخ کلیک و تبدیل فروش که می‌توانند معیارهای مهم کار را برای شما مشخص کنند.

دلایل نیاز ما به استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی در هر موضوعی به فعالیت شما شکل و جهت می‌دهد. اگر بازی‌های استراتژیک کرده باشید متوجه این موضوع خواهید بود. هر کسی برای زندگی خود نیز یک استراتژی مشخص تعیین می‌کند. مثلا شما می‌خواهید که به دانشگاه X وارد شوید و از آن‌جا وارد شرکت Y شوید و از این طریق تجربیات لازم برای زندگی در شهر Z را به دست آورید. این یک استراتژی است. برای جهت دادن به بازاریابی خود نیز باید یک استراتژی طراحی کنید.

شما به یک استراتژی نیاز دارید تا سهم خود از بازار و مخاطب ویژه خود را نیز بشناسید. شخصی‌سازی مخاطب یکی از راه‌های حفظ و نگه‌داری آنست که باید در استراتژی خود به آن توجه کنید. هم‌چنین اگر استراتژی بازاریابی نداشته باشیم نمی‌توانیم با رقبا وارد رقابت شویم. باید همواره به‌روز باشیم و برای اهداف استراتژیک خود برنامه‌ریزی کنیم تا از قافله تجارت عقب نمانیم. استراتژی می‌تواند اهداف و منابع شما را یکپارچه‌سازی کند و از تکرارها و اتلاف‌ها جلوگیری کند. استراتژی بازاریابی در واقع در خدمت بهینه‌سازی وظایفی است که برای تجارت خود تعریف کرده‌اید.

پیش‌شرط‌های مورد نیاز برای اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای اجرای هر استراتژی دیجیتالی ما نیاز به پیش‌شرط‌ها و توانمندی‌های خاصی داریم که برخی از آن‌ها را در این بخش به شما معرفی می‌کنیم:

  • سایت: برای اجرای استراتژی حتما نیاز به داشتن یک سایت و یا پورتال دارید.
  • ارائه مطلب از طریق پست: باید بتوانید از پایگاه آنلاین خود پست‌های جذابی را به مخاطب عرضه کنید.
  • ایجاد صفحات در شبکه‌های اجتماعی: باید در تمامی شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب عضو و فعال باشید!
  • کاتالوگ و دفترچه آنلاین: طراحی دفترچه می‌تواند بسیاری از افراد را در مسیر استراتژی بازاریابی شما قرار دهد.
  • ابزارهای ارتباط الکترونیک: شما هم‌چنین باید علاوه بر کانال‌های آنلاین از دیگر ابزارهای ارتباط الکترونیک مانند پیامک، تلفن و فکس نیز استفاده کنید.

آیا دیجیتال مارکتینگ به بودجه زیادی نیاز دارد؟

همه چیز بستگی به استراتژی و روش‌های انتخابی شما دارد. شما در بازاریابی دیجیتال می‌توانید از روش‌های مانند تبلیغات تلویزیونی استفاده کنید که هزینه‌هایش سر به فلک می‌کشد! به طور کلی هزینه روش‌های آفلاین به طور چشم‌گیری بالاتر از روش‌های آنلاین است.

در بازاریابی آنلاین اما هزینه‌ها به نحوی قابل توجه کاهش پیدا می‌کند. شما در این روش‌ها با صرف هزینه اندک، به نتایج خوبی دست پیدا خواهید کرد. بسیاری از کسب‌و‌کارهای نوپا نیز بیشتر به همین روش‌ها اتکا می‌کنند. تمرکز بر سئو و تولید محتوا نمونه‌هایی از بازاریابی دیجیتال آنلاین است که به بودجه بالایی نیاز ندارد.

سخن پایانی

ما در این مقاله به یکی از مهم‌ترین مباحث دنیای بازاریابی امروز پرداختیم. روش‌های فروش و بازاریابی در گذشته با امروز تفاوتی بنیادین داشت و دلیل آن هم ظهور دنیای دیجیتال و نفوذ گسترده آن در زندگی انسان‌های امروزی است.

اینترنت یکی از مفاهیمی است که زیرمجموعه دنیای دیجیتال قرار می‌گیرد با این حال ابزارهای دیجیتال دیگری مانند تلویزیون و خطوط مخابراتی نیز همگی امکاناتی برای بازاریابی دیجیتال در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند. استراتژی بازاریابی دیگر مفهوم کلیدی و ضروری برای کسب‌و‌کار شماست. ما تلاش کردیم مفاهیم مهم مربوط به بازاریابی دیجیتال، نقاط افتراق آن با دیگر مفاهیم و اصول پیاده‌سازی آن را به شما معرفی کنیم. اکنون شما می‌توانید برای بکارگیری این مفاهیم وارد عمل شوید!

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.