بازاریابی برونگرا یا اوتباند مارکتینگ

به‌ روزرسانی شده در ۴ خرداد ۱۴۰۲

|

روش‌های بازاریابی برونگرا یا اوتباند مارکتینگ و مزایای آن

امروزه، فضای رقابتی زیادی در بین شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف وجود دارد که هر کدام به نحوی سعی دارند تا جایگاه بالاتری نسبت به رقبای خود بدست آورند. به همین منظور به سراغ بازاریابی برونگرا می‌روند تا از طریق روش‌های مختلف تبلیغات، نظر مخاطبان و کاربران را بیشتر به سمت خود جلب کرده و پله‌های پیشرفت را سریعتر از رقبا بالا بروند. اما، بازاریابی برونگرا دقیقا چیست؟ چه روش‌ها و ابزارهایی را شامل می‌شود؟

بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing چیست؟

بهتر است با یک نمونه از بازاریابی برونگرا شروع کنیم؛ تصور کنید در بزرگراه در حال رانندگی یا در خیابان مشغول قدم زدن هستید که تابلو یا بیلبورد تبلیغ یک فروشگاه بزرگ مبلمان به چشمتان می‌خورد، ممکن است این بیلبورد تبلیغ جدیدترین مدل مبلمان باشد و یا صندلی متفاوتی را به تصویر کشیده باشد؛ ممکن است در نگاه اول نادیده بگیرید، اما در پس ذهن شما خواهد ماند.

چند هفته بعد، در حالی که مشغول تماشای تلویزیون و برنامه مورد علاقه‌تان هستید، آگهی تبلیغاتی همان فروشگاه مبلمان را می‌بینید. شاید با خودتان فکر کنید خرید یک صندلی یا مبلمان جدید، بد نیست؛ اما بعد از قطع آگهی، بی توجه شده و فراموش می‌کنید.
سه ماه بعد، پیامک تبلیغ یا تراکت این فروشگاه به دستتان می‌رسد و حتی اگر خریدار هم نباشید؛ تصمیم می‌گیرید به این فروشگاه سر بزنید.

هیچ یک از تبلیغات به صورت مستقیم به خرید صندلی جدید یا مبلمان اشاره نکردند؛ اما، شما را ترغیب به دیدن و خرید مدل جدید این فروشگاه کردند. با این تفاسیر، تبلیغات در زندگی روزمره به شکل‌های مختلفی وجود دارند و در نهایت شما را به سمت چیزی ترغیب می‌کنند که هیچ وقت به فکرش نبوده‌اید. این‌ها همه نمونه‌هایی از بازاریابی برونگرا هستند. استفاده و به کارگیری بازاریابی بیرونی یا همان برونگرا معمولا سخت‌تر، زمانبر و سود کمتری نسبت به بازاریابی درونگرا دارد، اما از قضا، سازمان‌ها هنوز 90 درصد از بودجه بازاریابی خود را صرف بازاریابی برونگرا می‌کنند.

به عبارت دیگر، بازاریابی برونگرا یا اوتباند مارکتینگ (Outbound Marketing) به هر نوع بازاریابی اطلاق می‌شود که در آن یک شرکت برای تبلیغ خود از راه دیدن و شنیدن استفاده کرده و برای مخاطبان خود ارسال می‌کند. نمونه‌های بازاریابی برون‌گرا شامل اشکال سنتی‌تر بازاریابی است؛ مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی (تبلیغات روزنامه، آگهی‌های مجلات، آگهی‌ها، بروشورها، کاتالوگ‌ها و …)، نمایشگاه‌های تجاری و تماس‌های فروش. در واقع، بازاریابی برونگرا برعکس بازاریابی درونگرا است، جایی که مشتریان در زمانی که به شما نیاز دارند، شما را پیدا می‌کنند. نمونه‌هایی از بازاریابی ورودی شامل بازاریابی محتوا، وبلاگ نویسی، سئو و بازاریابی ایمیلی انتخابی است.

تفاوت بازاریابی برونگرا و بازاریابی درونگرا چیست؟

بین بازاریابی برونگرا و بازاریابی درونگرا تفاوت‌های متعددی وجود دارد. در واقع، بازاریابی بیرونی برقراری تماس از روش‌های مختلف با مشتریان و مصرف‌کنندگان است تا آنها به خرید یک محصول علاقه‌مند کند. در مقابل، بازاریابی درونگرا بر ایجاد و توزیع محتوایی متمرکز است که افراد را به وب سایت شما جذب می‌کند.

بازاریابی برونگرا معمولا رویکردی تهاجمی‌تر و گسترده‌تر دارد، با این توقع که حداقل برخی از افراد ترغیب به خرید شوند. در حالی که، بازاریابی درونگرا معمولا ظریف‌تر است و بر متقاعد کردن گروه خاصی از افراد برای خرید در طول زمان تمرکز می‌کند. به صورت کلی، تفاوت این دو مفهوم در جدول زیر مشخص شده است:

بازاریابی درونگرا بازاریابی برونگرا
محتوای دیجیتالی تنها برای مخاطبان خاص ارائه می‌شود و در کل برای کمک به حل مشکلات این افراد خواهد بود محتوای غیر دیجیتالی بوده و برای جذب مصرف کننده و فروش محصولات طراحی و اجرا می‌شود
محتوا به صورت وبلاگ، وبینار، گزارش‌ها، رسانه‌های اجتماعی، فضای مجازی و غیره ارائه می‌شود محتوا به شکل بیلبورد، مجله، پست، تبلیغات تلویزیون و غیره به نمایش درمی‌آید
ارائه اطلاعات و تبلیغ، فقط برای مخاطبان خاص طراحی شده است پیام رسانی و تبلیغ باید در بین هزارها آگهی دیگر که مخاطب هر روز آنها را می‌بینید؛ برجسته گردد
استراتژی فراگیر در چندین کانال استراتژی خطی با کانال های محدود
قابلیت پیگیری و نتیجه‌گیری از نرم‌افزار دیجیتال مارکتینگ پیگیری و اندازه‌گیری نتیجه کمی دشوار خواهد بود

ابزارها و روش‌های بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing

در حال حاضر، اغلب افراد برای بازدهی بیشتر کسب و کار خود از از تکنیک‌های بازاریابی برونگرا استفاده می‌کنند؛ اما این روش به تدریج در حال کاهش بوده و اغلب رو به بازاریابی درونگرا آورده‌اند. با این حال، به دلیل برخی از مزایای اجتناب‌ناپذیر تکنیک‌های بازاریابی برو‌نگرا، هنوز هم بسیاری از غول‌های تجاری هستند که از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنند. معمولا برای این هدف از یک سری ابزارهای مناسب بازاریابی کمک می‌گیرند تا بازده سرمایه‌گذاری خود را بالا ببرند. سوال معمولی که مطرح می‌شود این است که «کدام ابزار می‌تواند واقعا در فرآیندها مفید باشد؟» پاسخ به چنین سوالی تقریبا دشوار است؛ چون از هر ابزار ممکن است برای یک کسب و کار خاص جواب دهد. برخی از این ابزارهای بازاریابی برونگرا عبارت‌اند از:

  • تبلیغات پیام‌های بازرگانی در تلویزیون و رادیو
  • اسپانسر شدن و تبلیغات در سمینارها و رویدادها
  • تبلیغ از طریق سالنامه، خودکار و روان‌نویس، ماگ
  • بازاریابی تلفنی و تِله‌مارکتینگ
  • تبلیغات چاپی مانند تبلیغات روزنامه‌ای، چاپ بروشور، تراکت، کاتالوگ
  • بازاریابی محیطی مانند تبلیغات در بیلبوردها، بنرها
  • شرکت در نمایشگاه‌های تجاری
  • بازاریابی حضوری
  • ارسال پیامک تبلیغاتی

مزایای بازاریابی برونگرا

با توجه به اینکه برخی استفاده از بازاریابی برونگرا را قدیمی می‌دانند؛ با این حال، هنوز هم بیشتر افراد از این روش برای دیده شدن و توسعه کسب و کار خود استفاده می‌کنند. به این دلیل که این روش هنوز هم مزایای خود را دارد که شامل:

  • این تبلیغات به برندسازی کمک زیادی می‌کند و می‌توانید از این راه به افرادی که هنوز درباره محصولات یا خدمات شما چیزی نمی‌دانند و نشنیده‌اند؛ دسترسی پیدا کنید و برندسازی کنید.
  • مردم به این نوع تبلیغات عادت و معمولا اعتماد دارند. برای مثال، تبلیغات تلویزیونی تاثیر زیادی بر روی مخاطب خواهد داشت. در کل، بازاریابی برونگرا، باعث می‌شود تا افراد به این نوع تبلیغات بیشتر از تبلیغاتی که در فناوری جدیدتر به آنها ارائه می شود اعتماد کنند.
  • از این طریق می‌توان کسب و کار خود را به شکل گسترده‌تری معرفی کرد و بازار هدف بزرگتری را بوجود آورد. در واقع، طیف وسیعی از مردم با محصولات شما آشنا خواهند شد.

معایب بازاریابی برونگرا

از آنجایی که بازاریابی برونگرا منسوخ و قدیمی شده است؛ معایبی به همراه دارد که شامل:

  • این نوع از بازاریابی عمومیت بیشتری در بین مردم دارد و بسیار دشوار است که بازاریابی برونگرا برای همه جذاب و مرتبط باشد.
  • برای مخاطبان و مصرف کنندگان بسیار آسان است که تبلیغات را نادیده بگیرند و توجه نکنند. بسیاری از مردم هنگام تبلیغات تلویزیون را بی صدا می‌کنند یا بلافاصله پیامک‌ها دریافتی را حذف می‌کنند.
  • مشخص کردن و اندازه‌گیری میزان اثربخشی این نوع تبلیغات دشوار است. برای مثال، اندازه‌گیری نتایج برخی از استراتژی‌های بازاریابی خارجی مانند بیلبوردها چالش برانگیز است.
  • بازاریابی بیرونی معمولا پرهزینه است. سفر به نمایشگاه‌های تجاری، پرداخت هزینه برای تبلیغات بنری و خرید فضاهای بیلبورد و… هزینه‌های زیادی در برخواهند داشت.

استفاده از بازاریابی برونگرا برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

هر کسب و کارها بزرگ و کوچکی با توجه به استراتژی‌های تبلیغاتی، جامعه هدف و سرمایه خود می‌تواند از شیوه‌های مختلف این نوع بازاریابی استفاده کند. در نظر داشته باشید که برخی از روش‌های بازاریابی برونگرا هزینه‌ بیشتری نسبت به روش‌های بازاریابی درونگرا دارند و شاید از این جهت برای کسب و کارهای کوچک‌ روش مناسب و پربازدهی نباشند.

نمونه‌های بازاریابی برونگرا در ایران

با توجه به قدمت زیاد استفاده از بازاریابی بیرونی یا همان برونگرا، نمونه‌های این نوع از بازاریابی بسیار زیاد هستند که می‌توان به این شکل به برخی اشاره کرد:

  • تبلیغات ایرانسل و همراه اول از طریق پیامک
  • تبلیغات شرکت‌های خوراکی، پوشاک و شوینده مانند چی توز، دلپذیر، پرسیل، اکتیو و… در تلویزیون
  • تبلیغات فروشگاه‌ها در تراکت و بروشور در مغازه‌ها و درب منازل
  • تبلیغات کسب و کارهای مانند سافتلن، دیجی کالا، دیوار، سفرمارکت و … در بنرهای خیابانی یا در بزرگراه‌ها

جمع بندی

امروزه هر کسب و کار برای دیده شدن و پیشرفت از روش‌های متعددی استفاده می‌کند که متداول‌ترین آن، بازاریابی برونگرا است. در این نوع از بازاریابی، افراد با کمک شیوه‌های مختلف اقدام به تبلیغ محصولات یا خدمات ویژه خود می‌کنند تا با جلب نظر مخاطبین خود، بتوانند پله‌های پیشرفت را سریعتر طی کنند. ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه را لازم است درباره این شیوه از بازاریابی بدانید، به شما ارائه دهیم.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.