سئو کلاه سیاه

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

|

سئو کلاه سیاه؛ تکنیک‌هایی که به سایت شما ضربه می زند

8اگر گوگل را شهری فرض کنیم و وب‌مستران و سئوکاران را هم شهروند آن در نظر بگیریم، قطعاً برای فعالیت در چنین شهر بزرگی نیاز است که قوانینی محکم تعیین شود. Webmaste Guidelinesبخشی در سایت گوگل است که استانداردهای گوگل برای تعیین سایت‌های Spam و جریمه آن‌ها را مشخص می‌کند. سئو کلاه سیاه یکی از روش‌های غلطی است که باعث می‌شود گوگل به مرور زمان به فعالیت‌های شما مشکوک شود و سایت شما جریمه کند.

ترفندهای Black hat SEO بیشتر از اینکه مشکل کاربران را حل کند، به دنبال فریب‌دادن موتورهای جست‌وجو است؛ یعنی به جای اینکه به طور منصفانه رتبه بالای نتایج را به دست آورد، از روش‌های نادرستی برای قرار گرفتن در جایگاه‌های برتر استفاده می‌کند. برای اینکه از تله‌ سئو کلاه سیاه در امان باشید باید در ابتدای مسیر حرفه‌ای‌تان با زیر‌وبم ترفندهای بلک سئو آشنا شوید. در ادامه، تکنیک‌های سئو سیاه را بخش‌به‌بخش مرور می‌کنیم.

سئو کلاه سیاه (black hat seo) چیست؟

سئو کلاه سیاه، مجموعه اقداماتی است که برخلاف قوانین موتورهای جست‌وجو برای افزایش رتبه سایت در نتایج جست‌وجو انجام می‌شود. این روش‌های غیر مجاز، معمولاً به پنالتی و جریمه‌شدن از سمت موتورهای جست‌وجو منتهی می‌شود. از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه می‌توان به استفاده بی‌رویه از کلمات کلیدی،‌ مخفی‌کاری و استفاده از شبکه‌های لینک خصوصی اشاره کرد.

اگر تازه وارد دنیای سئو شده‌اید، باید بدانید که هدف موتورهای جست‌وجو مانند گوگل ارائه بهترین نتایج برای درخواستی است که کاربران از آنها دارند. آنها می‌خواهند کاربرانشان یک تجربه عالی از جست‌وجو داشته باشند و نتایجی را ببینند که اسپم نیستند و به کارشان می‌آید. گوگل این کار را از طریق الگوریتم‌های اتوماتیک یا دستی انجام می‌دهد تا بتوانند سایت‌هایی که از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند را شناسایی و جریمه کند.

در طول زمان، الگوریتم‌های گوگل بسیار پیچیده و پیشرفته‌تر شده‌اند، به همین خاطر است که رفتن به سراغ روش‌های Black hat SEO‌‌‌ دیگر عاقلانه به نظر نمی‌رسد. برعکس، متدهای سئو کلاه سفید به مراتب موثرتر و بهتر عمل می‌کنند. White hat SEO مجموعه اقداماتی است که به‌واسطه تولید محتوای باکیفیت و تجربه خوبی که برای مخاطبین ایجاد می‌کند، به دستور العمل‌های موتورهای جست‌وجو نزدیک‌تر است.

تفاوت سئو کلاه سفید با سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه بر خلاف قوانین موتورهای جست‌وجو عمل می‌کند. به همین خاطر ممکن است سایت شما را به کلی از نتایج جست‌وجو یا رتبه‌ای که کسب کرده‌اید در این مدت حذف کند. روش‌های سئو کلاه سفید در واقع شیوه اخلاقی سئوکردن است که از طریق تولید محتوای باکیفیت و ایجاد تجربه‌ای خوب کاربری ایجاد می‌شود. این مقاله به شما توضیح می‌دهد که در سئو کلاه سیاه درگیر چه تکنیک‌هایی می‌شوید و چرا باید از آنها دوری کنید.

تکنیک‌های کلاه سیاه در SEO

  • لینک های پنهان یا لینک‌های مخفی (Hidden Links)

اگر قصد داشته باشید لینک‌های نامرتبط در متن‌ را از دید کاربران مخفی کنید، باید بدانید که گوگل متوجه آن می‌شود و شما را جریمه می‌کند. هر نوع لینکی که با ترفندهای تغییر رنگ متن، کوچک‌تر کردن سایز فونت و قراردادن لینک در تصاویر، در متن پنهان شود، دستوالعمل‌های گوگل را نقض می‌کند و شانس کمتری برای قرارگیری در نتایج خوب گوگل خواهد داشت.

  • استفاده بیش ‌از حد از یک انکر تکست (Overused Anchor Text)

انکر تکست در سئو یک موضوع قدیمی اما پیچیده است. بسیاری از افراد فعال در این حوزه عقیده دارند که از انکر تکست‌های منطبق بر محتوای صفحه مبدا باید استفاده کرد؛ اما می‌توان متن انکر تکست‌های خود را متنوع ولی همچنان مرتبط با صفحه مقصد انتخاب کنید و فقط از یک انکر تکست با یک کلمه کلیدی خاص استفاده نکنید. این روش یکی از تکنیک‌های کلاه سئو و البته رایج است که بسیاری از افراد تازه‌کار بدون آگاهی از آن در لینک‌سازی‌های داخلی و خارجی استفاده می‌کنند.

  • محتوای پنهان (Hidden Content)

شیوه پنهان‌کردن محتوا یکی از ترفندهای سئو کلاه سیاه است. اگر تلاش کنید که محتوایی را به رنگ پس‌زمینه دربیاورید و متنی را با تصویر بپوشانید یا حتی تغییری در فونت و سایز آن ایجاد کنید،؛ یعنی از تکنیک محتوای پنهان یا محتوای مخفی استفاده کرده‌اید. در این روش کلمات کلیدی اصلی، کلمات کلیدی LSI و عبارت‌های مرتبط در متن مخفی می‌شوند اما از چشم الگوریتم‌های گوگل پنهان نمی‌ماند و به‌راحتی از عبارات اصلی داخل متن تشخیص داده می‌شوند.

  • محتوای تکرای یا سرقت‌شده (Plagiarized or Duplicated Content)

زمانی که از ساختار و پاراگراف محتوایی مطلبی از سایت خود برای تولید محتوای دیگر سایت خود استفاده کنید؛ یعنی دست به انتشار محتوای تکراری زده‌اید. اما استفاده از محتوایی که نسخه کامل یا مشابهی در سایت‌های دیگر دارد، محتوای کپی نام دارد. این تکنیک باعث می‌شود محتوای تکراری و کپی باعث سردرگمی و مانع تشخیص محتوای ارزشمند برای مخاطب ‌شود. بنابراین، نگارش محتوای دست‌اول و منحصر‌به‌فرد را برای تمام صفحات سایت جدی بگیرید و هیچ‌گاه به سراغ محتوای تکراری و کپی نروید.

  • کیورد استافینگ در تگ ALT

کیورد استافینگ فقط در داخل متن اتفاق نمی‌افتد! پرکردن تگ‌های Alt با کلمات کلیدی اصلی یکی از روش‌های بلک سئو است که به‌شدت به رتبه سایت آسیب می‌زند. توصیه به پرکردن جایگاه Alt تصاویر همیشه جزو فاکتورهای سئو داخلی سایت است؛ اما این موضوع به این معنا نیست که باید از تکرار کلمه کلیدی در این تگ‌ها استفاده کرد.

  • سایت هک‌شده (Hacked Website)

اگر سایتی مورد حمله رقبا قرار بگیرد و کدهای HTML آن دست‌کاری شود، قطعاً امنیت سایت به خطر میفتد و رتبه‌های ارزشمندش را در نتایج گوگل از دست می‌دهد. نمایش اخطار سایت هک‌شده (This site may be hacked) در بالای توضیحات لینک سایت باعث می‌شود اعتماد بازدیدکنندگان از بین برود و جایگاه‌‌ آن در گوگل افت می‌کند. وجود خطای سایت هک‌شده و کدهای مخرب در HTML سایت را می‌توان از طریق Google Analytics مشاهده کرد و برای رفع آن اقدام کرد.

  • تولید محتوای خودکار

تولید محتوای اتوماتیک یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است که هیچ نویسنده‌ای در نوشتن آن نقشی ندارد و مطلب توسط ربات‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری در سطح وب جمع‌آوری و تولید می‌شود. در نگاه اول، این یک روش کپی محتوای آشکار است و زمانی می‌توان از آن بازخورد گرفت که ربات‌ها به محتوای سایت‌های تازه‌ تاسیس دسترسی پیدا کنند و آن‌ها را هدف قرار دهند. تولید محتوای خودکار در مدت زمان کوتاه می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد؛ اما این شکل از تولید محتوا هیچ ارزش‌افزوده‌ای برای کاربران ایجاد نمی‌کند و مرور زمان روی میزان اعتبار و اعتماد گوگل به سایت شما اثر می‌گذارد و ممکن است در نهایت جریمه‌های سنگین را شامل حال شما کند.

  • صفحات درگاه (Doorway Pages)

در حرفه سئو سایت، ده‌ها تکنیک برای افزایش رتبه سایت وجود دارد که صفحات doorway یکی از همان ترفندهای سئو کلاه سیاه است از همه آن‌ها مخرب‌تر هستند. صفحات درگاه مجموعه‌ای از صفحات مشابه و چندگانه هستند و با جایگزینی کلمات کلیدی ساخته می‌شوند تا کیوردهای خاص و متنوع جست‌وجوی کاربران را هدف قرار دهد، بدون اینکه به ارزش واقعی آن کلمات یا تجربه کاربری آن‌ها توجهی کنند و محتوای به‌دردبخور و کاربردی برای آن‌ها تولید کند.

  • استفاده بی‌رویه از کلمات کلیدی

Keyword stuffing یا در معنای لغوی چپاندن کلمه کلیدی، زمانی اتفاق میفتد که شما متن خود را با کلمات کلیدی نامرتبط پر می‌کنید. این کار برای دست‌کاری و فریب‌دادن الگوریتم‌های موتور جست‌وجو به کار می‌رود تا از این طریق در رتبه‌های بالای نتایج جست‌وجو دیده شوید. اضافه‌کردن کلمات کلیدی مشابه و مشتقات آن در متن بدون اینکه ارزشی به مخاطب اضافه بکند، فقط یک تجربه کاربری بد ایجاد خواهد کرد. حتی ممکن است باعث شود صفحه شما در نتایج جست‌وجوی نامرتبطی دیده شود و رتبه کسب کند. گوگل keyword stuffing را این‌گونه توضیح می‌دهد:

    • لیستی از شماره تلفن‌های بلااستفاده و بی‌معنی.
    • متن‌های طولانی از اسامی شهرها یا کلماتی که صفحه با آن‌ها رتبه‌ای کسب کند.
    • تکرار کلمات یا عبارات یکسان که بیش از حد و غیر‌طبیعی به نظر می‌رسد.

به طور کلی شما باید در محتوایی که می‌نویسید، ارزشی برای مخاطب ایجاد کنید. صرفاً نوشتن کلمات مرتبط کنار همدیگر به قصد سئو کردن آن‌ها، جزو تکنیک‌های بلک سئو به حساب می‌آید. البته می‌توانید قبل از تولید محتوا، بررسی کنید و ببینید مخاطبان چه چیزهایی را بیشتر جست‌وجو می‌کنند. اما استفاده بی‌رویه از این کلمات کلیدی در محتوا فکر خوبی نیست. به جای این کار، تمرکز خود را روی تولید محتواهای مفید و ارزشمند بگذارید.

  • تکنیک کلاکینگ Cloaking

تکنیک مخفی‌کاری یا cloaking یعنی نشان‌دادن یک نسخه از محتوا به کاربران و نسخه متفاوتی به موتورهای جست‌وجو. سایت‌ها معمولاً از این تکنیک استفاده می‌کنند تا یک محتوا بتواند برای حوزه‌هایی نامرتبط با موضوع صفحه رتبه کسب کند. البته سایت‌های اسپم از این تکنیک با هدف مخفی کردن محتوای خود از ربات‌ها، استفاده می‌کنند.

اصلاح و سازگارکردن محتوای سایت برای گروه‌های مختلف کاربران امری قابل قبول است. برای مثال، شما ممکن است سایت خود را در حالت نمایش موبایل کوچک و بهینه‌تر طراحی کنید. یا مثلاً زبان سایت خود را بسته به کشوری که مخاطب‌تان از آن، سایت شما را بازدید می‌کند، تغییر دهید. سایت‌هایی مانند Forbes یا Inc ممکن است حتی تبلیغاتی که در یک صفحه نشان می‌دهند را برحسب شرایط عوض کنند. تا زمانی که محتوا را صرفاً به خاطر مخفی‌کردن از موتورهای جست‌وجو عوض نمی‌کنید، این مثال‌ها کاملاً قابل قبول هستند.

از آنجایی که قوانین چندان مشخصی در این زمینه وجود ندارد که چه چیزی مورد قبول است یا نه، پیشنهاد می‌کنیم از خودتان بپرسید، آیا تغییراتی که می‌دهید به نفع کاربرانتان است؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد، پس می‌توان مطمئن بود که این کار مورد قبول است. شما باید با موتورهای جست‌وجو نیز مانند کاربران واقعی رفتار کنید. برای اینکه ببینید گوگل چه دیدی نسبت به سایت شما دارد می‌توانید از ابزار Fetch as Google استفاده کنید.

  • ریدایرکت‌های دزدکی و مخفیانه Sneaky redirect

به طور کلی، ریدایرکت‌کردن یعنی فرستادن کاربر به URLای متفاوت از چیزی که در ابتدا روی آن کلیک کرده است. سئو کلاه سیاه از این ریدایرکت‌ها برای هدفی دیگر استفاده می‌کند. مانند مخفی‌کاری که در قسمت قبل توضیح دادیم، Black hat SEO می‌تواند موتورهای جست‌وجو را به یک صفحه منتقل کند و سایر کاربران را به صفحه‌ای دیگر ریدایرکت نماید.

برای مثال یک صفحه با آتوریتی بالا را فقط برای موتورهای جست‌وجو به آدرس صفحه‌ای نامرتبط ریدایرکت می‌کند تا رتبه آن در نتایج گوگل افزایش یابد. این در حالی است که ریدایرکت 301 می‌تواند باعث انتقال بخش زیادی از آتوریتی یک صفحه به صفحه‌ای دیگر شود. به بیان دیگر، کسی که روش‌های سئو کلاه سیاه را به کار می‌برد، از ریدایرکت‌ها برای دست‌کاری‌کردن نتایج جست‌وجو استفاده می‌کند.

ریدایرکت‌ها فقط باید برای هدفی استفاده شوند که برای آن ساخته شده‌اند. زمانی که قرار است آدرس یک دامنه را تغییر بدهید یا دو محتوا را در یک صفحه یکپارچه کنید. همچنین ریدایرکت‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت در بعضی شرایط خاص قابل قبول است. مثلاً در لینکدین زمانی که وارد حساب کاربری خود می‌شوید، نسخه کاملِ پروفایل سایر کاربران را به شما نشان می‌دهد. در غیر این صورت شما نسخه پابلیک پروفایل‌ها را می‌بینید. از طرف دیگر، sneaky redirects دستورالعمل‌های موتورهای جست‌وجویی چون گوگل و یاندکس را زیر پا می‌گذارند و باید از آن ها دوری کنید.

  • استفاده از محتوای بی‌کیفیت

ایجاد محتوای بی‌کیفیت از جمله اقدامات رایج سئو کلاه سیاه است که نه مورد پسند کاربر است و نه گوگل. محتواهایی کپی‌ و تکراری که توسط ربات یا نویسنده‌ها در سایت‌ها منتشر می‌شوند نمونه بارز از محتوای بی‌کیفیت است. الگوریتم پاندا در سال 2011 به‌وجود آمد تا مشکل تولید محتوای بی‌کیفیت را حل کند. در آن زمان بسیاری از سایت‌هایی که مطالب خود را از منابع دیگری کپی کرده بودند، توسط این الگوریتم شناخته شده و آسیب جدی در رتبه بندی نتایج گوگل دیدند. از آن پس گوگل قدرت بسیار بیشتری در شناسایی محتواهای بی‌کیفیت و کپی پیدا کرد.

  • تکنیک bait and switch

یکی دیگر از اقداماتی که در سئو کلاه سیاه شاهد آن هستیم، تکنیک «فروش و تغییر» یا bait and switch است. در این مدل شما محتوایی برای موضوعی تولید می‌کنید که می‌خواهید در آن رتبه کسب کنید. بعد از اینکه صفحه جایگاه مناسبی در نتایج جست‌وجو پیدا کرد، یک محتوای دیگر جایگزین آن خواهید کرد. این اقدام تجربه بسیار ناخوشایندی برای مخاطبین در پی خواهد داشت. چرا که کاربران انتظار دارند بعد از کلیک روی لینک صفحه سایت شما، با موضوعی رو‌به‌رو شوند که درباره آن جست‌وجو کرده‌اند.

  • لینک خارجی پولی و مخرب (Buy Backlinks)

موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، خرید و فروش لینک‌ها را اکیداً ممنوع کرده است. آنها در سایت خود اعلام کرده‌اند که « هرگونه لینکی که با هدف دست‌کاری و فریب پیج رنک یا رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل ایجاد شده باشد، مغایر با قوانین گوگل است.» اگر مطمئن نیستید که چه لینک‌هایی قابل قبول نخواهند بود، می‌توانید از بخش دستور العمل های FTC اطمینان حاصل کنید.

بهتر است از پرداخت پول به سایر سایت‌ها برای قرار‌دادن لینک در آن‌ها پرهیزید کنید. چرا که گوگل هر دو سایت خریدار و فروشنده را در نتیجه این اقدام جریمه خواهد کرد. اگر قبل از خواندن این مقاله، اقدام به خرید بک لینک کرده‌اید، بهتر است هرچه زودتر به سراغ حذف آن‌ها بروید. اگر دسترسی به سرچ کنسول سایت‌ دارید می‌توانید از طریق ابزار disavow links اقدام به بی‌اثرکردن لینک‌ها کنید.

  • سوء استفاده از داده‌های ساختاریافته یا ریچ اسنیپت‌ها

Structured data یا rich snippets، به شما اجازه می‌دهند که مشخص کنید محتوای شما در صفحه نتایج گوگل چگونه دیده شوند. این کار باعث می‌شود محتوای شما در بین سایر رقبا به چشم بیاید و دیده شود. سئو کلاه سیاه امکان دارد با دست‌کاری و ارائه اطلاعات نادرست در این قسمت، سعی در فریب موتورهای جست‌وجو داشته باشد. برای مثال از طریق روش‌هایی متقلبانه، امتیاز 5 از 5 برای محتوایی ثبت کند. توصیه می‌کنیم به هیچ‌وجه از این روش‌ها استفاده نکنید، چرا که گوگل همواره کاربران خود را تشویق می‌کند تا چنین سایت‌هایی را گزارش دهند تا جریمه شوند.

  • نظرات اسپم در بلاگ‌ها

این روش شامل اضافه‌کردن لینک سایت در بخش کامنت سایت‌های دیگر است. البته که امروزه این اتفاق کمتر می‌افتد چون الگوریتم‌های گوگل در به‌روزرسانی‌های جدید امکان شناسایی این کامنت‌ها و بی‌اثرکردن این لینک‌ها را دارند. به این معنا که لینک‌ها به صورت نوفالو منتشر شده و به ربات‌های گوگل می‌گوید که آن‌ها را دنبال نکنند. در نتیجه اعتبار این صفحه به جای دیگری منتقل نخواهد شد.

اگر صاحب سایتی هستید که دارای بخش نظردهی مطالب است، پیشنهاد می‌کنیم نظارت مناسبی روی کامنت‌ها داشته باشید. گوگل صفحاتی که نظرات اسپم زیادی داشته باشد را جریمه و به مرور از صفحه نتایج جست‌وجو حذف می‌کند.

  • مزرعه‌های لینک

یک مزرعه لینک، سایتی یا مجموعه‌ای از چندین سایت است که فقط با هدف بک ‌لینک‌سازی ایجاد شده است. هر کدام از بک لینک‌ها به سایت‌هایی داده می‌شود که می‌خواهند رتبه بالاتری در گوگل داشته باشند. مزرعه‌های لینک معمولاً محتوای بی‌کیفیت و تعداد زیادی لینک دارند. این لینک‌ها به طور معمول شامل کلمه کلیدی هستند که می‌خواهید سایت شما در آن رتبه بگیرد. موتورهای جست‌وجو مانند گوگل به سادگی این لینک‌ها را شناسایی می‌کنند و جلوی استفاده از آن‌ها را خواهند گرفت. به همین خاطر بهتر است آن دوری کنید.

  • استفاده از شبکه بلاگ‌های خصوصی بی‌کیفیت و اسپم برای لینک سازی خارجی (PBN)

Private Blog Network یا به طور مخفف PBN، مجموعه‌ای از سایت‌های معتبر هستند که فقط با هدف لینک‌سازی خارجی ایجاد شده‌اند. این شبکه‌ها مشابه مزرعه‌های لینک، برای افزایش تعداد بک لینک‌های سایت‌ فعالیت می‌کنند. با این تفاوت که هر سایت PBN تنها به یک سایت اشاره می‌کند و به همدیگر هم لینک نمی‌شوند. مثال زیر را ببینید:

در سئو کلاه سیاه شبکه خصوصی ایجاد می‌شود که فرد در آن اقدام به خرید چند دامنه منقصی شده مرتبط و دارای آتوریتی می‌کند. سپس مطالبی مشابه با مطالب وب سایت خود در آن‌ها قرار می‌دهد و لینک‌هایی از سایت مورد نظرشان، به آن اضافه می‌کند. در این شرایط صاحب سایت امیدوار است که موتورهای جست‌وجو متوجه کنترل آنها روی این شبکه نشده و رتبه خوبی در نتایج گوگل کسب کنند.

مسأله‌ای که نباید از آن غافل شد این است که عملکرد موتورهای جست‌وجو در شناسایی بک لینک PBN هوشمندتر شده است و در صورت شناسایی چنین مواردی، آن‌ها را پنالتی خواهد کرد. به جای اینکه وقت بگذارید و سایت‌های تقلبی بسازید، روی دریافت خدمات تولید محتوا باکیفیت تمرکز کنید. انتشار محتواهای ارزشمند به طور مداوم برای سایت، می‌تواند اعتبار سایت شما را بالا ببرد و باعث شود سایرین به سایت شما لینک دهند.

نمونه‌هایی از سئو کلاه سیاه

  • حقه «فروش تغییر» شرکت گروپون

شرکت Groupon به استفاده از تکنیک Bait and switch که پیش‌تر توضیح دادیم، متهم شد. این شرکت گردشگری یکی از تبلیغات فروش ویژه خود را تا مدت‌ها بعد از منقضی شدن آن، در گوگل تبلیغ می‌کرد. به این صورت که کاربران روی لینک این پیشنهاد ویژه کلیک می‌کردند ولی هیچ تخفیفی وجود نداشت زیرا محتوای آن حذف شده بود.

  • لینک‌های کلاه سیاه J.C. Penney

شرکت جی سی پنی، برای کلمات کلیدی‌های گسترده‌ای از شلوار جین گرفته تا دکور خانه بالاترین رتبه در نتایج گوگل را داشت. این عملکرد فوق‌العاده در نتایج جست‌وجو، که به طرز عجیبی با فصل تعطیلات همزمان شده بود، به لطف تکنیک‌های لینک سازی سئو کلاه سیاه ایجاد شده بود که از زیر رادار گوگل در رفته بودند. در نهایت گوگل اقدامات این شرکت را خلاف دستورالعمل‌ها خواند و رتبه آن سایت را برای کلمه‌ای مانند مبلمان اتاق نشیمن، 70 رده کاهش داد.

  • اسپم‌های ایجاد‌شده توسط کاربران سایت sprint

در سال 2013 کاربری با نام Redlag x3 مطلبی در فروم وبمستر گوگل منتشر کرد که در آن توضیح داد شرکت Sprint یک اخطاریه درباره اسپم‌های ایجاد شده توسط کاربران داده است. شرکت گوگل در پاسخ به این کاربر نوشت که بخش زیادی از این اسپم‌ها حذف شده‌اند اما سایت باید در پاک‌سازی اسپم‌ها سریع‌تر عمل کند.

  • لینک های فروشی Forbes

یکی از افرادی که به نظر می‌آمد در سایت Forbes کار می‌کرده، در فروم وبمستر گوگل سوالی درباره اخطاریه‌ای که دریافت کرده بود، سوالی مطرح کرد. در اخطاریه آمده بود که لینک‌های غیرطبیعی باید از محتوای سایت حذف شوند. طبق پاسخ گوگل، این سایت اقدام به خرید بک لینک‌های پولی کرده بود و در نهایت توسط گوگل جریمه شد.

تفاوت بلک سئو و سئو منفی چیست؟

تا اینجای مقاله، ترفندهای سئو کلاه سیاه را با هم مرور کردیم و هر کدام را مفصل توضیح دادیم؛ اما، سئو منفی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که وب‌مستران تکنیک‌های سئو کلاه سیاه را برای سایت رقیب پیاده می‌کنند تا از این طریق باعث جریمه سایت توسط گوگل شوند و رتبه آن‌ در نتایج گوگل به‌شدت کاهش یابد. ترفندهای زیادی در سئو منفی برای به‌دردسر‌انداختن سایت رقیب وجود دارد؛ بالاآوردن سایت مشابه با سایت رقیب و گزارش آن به گوگل، ایجاد بک لینک از سایت‌های غیراخلاقی و حذف بک‌لینک‌های خوب و تاثیرگذار سایت رقبا از جمله روش‌های سئو کلاه سیاه است که گاهی برای بدنام‌کردن سایت رقبا در نزد گوگل استفاده می‌شود.

چرا باید از سئوی کلاه سیاه پرهیز کرد؟

Black hat SEO با اینکه غیر قانونی نیست، اما دستورالعمل‌های گوگل را نقض می‌کند. در واقع این نوع اقدامات بر خلاف ضوابط است و در صورت استفاده از آنها جریمه سنگینی متوجه شما خواهد شد. به طور خاص پنالتی گوگل می‌تواند باعث سقوط رتبه شما در صفحه نتایج گوگل یا حتی حذف کامل آن شود. موتورهای جست‌وجو روزبه‌روز در پیدا‌کردن روش‌های سئو کلاه سیاه پیشرفته‌تر و هوشمند‌تر می‌شوند. حتی ممکن است با استفاده از این تکنیک‌ها برای مدتی موفقیت‌هایی هم کسب کنید. اما باید بدانید دیر یا زود توسط الگوریتم‌های گوگل شناسایی خواهید شد.

چگونه از سئوی کلاه سیاه اجتناب کنیم؟

ربات‌های گوگل را به چشم کاربر ببینید. از مخفی‌کاری و فریب‌دادن آن‌ها با ریدایرکت‌های غیرمجاز بپرهیزید. سعی کنید همیشه تمرکز خود را روی پاسخ‌دادن به سوالات کاربران و ایجاد تجربه کاربری خوب بگذارید. محتواهای خوب و با کیفیت تولید کنید و از تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی دوری کنید. با تغییر دادن یا جابه‌جایی کلمات، محتواهای دیگران را کپی نکنید. هنگام استفاده از rich snippetها به قوانین پایبند باشید. مطمئن شوید اطلاعاتی که نشان می‌دهید واقعی و دقیق باشند. به سراغ خرید و فروش لینک‌های انبوه و بی‌کیفیت نروید. البته فقط تبادل پول باعث نمی‌شود که این کار جزو سئو کلاه سیاه به حساب بیاید. ارائه محصولات رایگان به ازای لینک‌ها هم ممنوع است.

شبکه بلاگ خصوصی برای گرفتن لینک ایجاد نکنید. به فکر محتوایی باشید که به کاربران ارائه می‌دهید. خود را به‌روز نگه دارید و تا جایی که ممکن است از تکنیک‌های کلاه سیاه دوری کنید. هیچ‌گاه به دنبال این نباشید که الگوریتم‌های گوگل را دور بزنید تا از پنالتی‌شدن در امان باشید. به‌جای اینکار به سراغ تکنیک‌های سئو کلاه سفید بروید و همواره ضوابط و قوانین موتورهای جست‌وجو را رعایت کنید. فراموش نکنید که الگوریتم‌های گوگل به طور مرتب آپدیت می‌شوند و لازم است که برای موفقیت دانش و اطلاعات سئویی خود را در بالاترین سطح نگه‌دارید.

جمع‌بندی

درست است که سئو کلاه سیاه در مدت زمان کوتاه می‌تواند نتایج مثبتی را برای رتبه صفحات ایجاد کند؛ اما در طولانی مدت، آنچه به دست می‌آید ماندگار نیست و به مرور شانس حضور در نتایج خوب گوگل را از بین می‌برد. به‌جای این کار روی اجرای استراتژی سئو کلاه سفید تمرکز کنید که نتایج سئو و اعتباری باارزش را برای نام تجاری شما به همراه داشته باشد.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.