الگوریتم فرشنس گوگل

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

|

هرآنچه لازم است درباره الگوریتم‌ Freshness گوگل بدانید

به روزرسانی الگوریتم Freshness گوگل، یک تغییر قابل توجه در رتبه‌بندی موتورهای جستجو ایجاد کرد.

الگوریتم تازگی محتوای گوگل یا فرشنس – همان‎‌طور که از نامش پیداست – تغییر قابل توجهی در الگوریتم رتبه‌‎بندی ایجاد کرد که بر اساس آپدیت کافئین ساخته شده بود و در ژوئن ۲۰۱۰ منتشر شد.

هنگامی که ‌گوگل در ۳ نوامبر ۲۰۱۱ تغییر الگوریتم را اعلام کرد و گفت این تغییر، ۳۵ درصد از کل جستجوها را تحت تأثیر قرار‌ می‌دهد (۶-۱۰ درصد از نتایج جستجو تا میزان قابل توجهی) و تمرکزش بر ارائه «نتایج جستجوی تازه‎‌تر و جدیدتر» است، ‌توجه فعالان صنعت سئو و بازاریابان محتوا به این الگوریتم جلب شد.

این اسم از کجا آمده؟

نام این الگوریتم، مستقیما از اطلاعیه وبلاگ رسمی Google Inside Search آمده است.

اسم الگوریتم فرشنس از کجا آمده است

چرا الگوریتم تازگی گوگل راه‌اندازی شد؟

روند تولید محتوا و ایجاد صفحات جدید در سطح وب آنقدر سریع است که این رشد سریع، یکی از مهم‌ترین چیزهایی‌ست که ‌گوگل را به تلاش برای تامین کردن و در دسترس قرار دادن محتوای آپدیت، تازه و جدید وا می‌دارد.

وقتی این داده‌ها و رشد عجیب محتوا را با سطح جستجوهای جدید و منحصر به فرد ‌گوگل ترکیب کنید، شروع به ایجاد توجیهی برای شناسایی، مدیریت، اولویت‌بندی و رتبه‌‎بندی محتوای تازه در فهرست جستجوی ‌گوگل‌ می‌کنید.

طبق مقاله ReadWrite 2012، ۱۶ تا ۲۰ درصد از جستجوهایی که گوگل روزانه با آن‌ها مواجه می‌شود را پیش از این تجربه نکرده است. یعنی هر روز، ۱۶ تا ۲۰ درصد کاربران گوگل، از این موتور جستجو سوال‌های جدیدی می‌پرسند!

هدف اصلی این به روزرسانی، تأکید بیشتر بر اهمیت جدیدترین مطالب است که به‎‌طور خاص به حوزه‏‌هایی مانند آخرین اخبار، رویدادها، سیاست‌ها، افراد مشهور و… مربوط‌ می‌شود، در جایی که انتظار می‌‏رود کاربر بخواهد از جدیدترین اطلاعات مطلع شود.

مثلا کسی که به دنبال اطلاعات درباره «دوست پسر تیلور سویفت» است احتمالا می‌خواهد آخرین دوست پسر او را بشناسد، بنابراین خبری که برای دیروز باشد، با تعداد زیادی اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، اینگیجمنت و بک لینک طی چند ساعت گذشته، احتمالا جایگزین محتوای رتبه‎‌بندی قبلی که به‎ روز نشده است خواهد شد، یا همان سیگنال‌های activity freshness را ارائه‌ می‌دهد.

در اینجا نتایج مربوط به این کوئری، در زمان نوشتن همین مقاله آورده شده است.

نتایج گوگل تحت تاثیر الگوریتم تازگی محتوای گوگل

چه کسانی تحت تاثیر الگوریتم Freshness گوگل قرار گرفتند؟

در سطح قابل ملاحظه‌ای، بین ۶ تا ۱۰ درصد از جستجوها تحت تأثیر الگوریتم Freshness گوگل قرار گرفتند، اما درجه‌ای از تغییر، در یک سوم (۳۵ درصد) از کل جستجوها اعمال شد که رقم کمی نیست.

یکی از جنبه‌های جالب آپدیت الگوریتم Freshness گوگل این واقعیت بود که به نظر‌ می‌رسد بسیاری از سایت‌ها از این به روزرسانی بهره‎‌مند شده‌اند، و سایت‌هایی که رتبه یا بازدیدشان بر اثر این آپدیت افت کرد، بسیار کمتر بوده است. چنین چیزی در اغلب تغییرات الگوریتم ‌گوگل اتفاق نمی‌افتد. معمولا تغییرات در الگوریتم‎‌ها باعث می‌شوند تا سایت‌ها جایگاه و به تبع آن، بازدیدشان کم شود.

‌گوگل، سایت‌هایی مانند سایت‌های خبری، پورتال‌‎های ویدیویی و بسیاری از سایت‌های برندها را ترجیح‌ می‌دهد. این سایت‌ها به‌طور مرتب محتواهای جدید ارائه می‌دهند و برندهای بزرگی با CTR بالاتر هستند.

واکنش صنعت به آپدیت Freshness گوگل

ماهیت این به روزرسانی، یک تغییر مثبت اساسی است. تولیدکنندگان محتواهای ارزشمند، ارائه‏‌دهندگان اخبار تازه و مرتبط و بسیاری از برندهای بزرگ که روی محتوا سرمایه‏‌گذاری می‌‎کنند، اولین واکنش‌شان آنالیز این الگوریتم و ماهیت منطقی این به‌ روزرسانی بود.

آنالیز این تغییر، بر اساس اطلاعیه گوگل مبنی بر موثر بودن ۳۵ درصدی آن روی نتایج جستجو، با تأثیر «بزرگ» موردنظر همراه بود و میزان خیلی کمی اثر منفی روی نتایج جستجو نیز گزارش شد.

پروسه بهبود الگوریتم تازگی گوگل

به روزرسانی Freshness یکی از الگوریتم‌های مورد علاقه متخصصان در ‌گوگل است. به این دلیل که این الگوریتم، منطقی بوده و برای تغییر بهترSERP ها، به روشی منطقی، آسان و عملی، تأثیرگذار است.

اگر در یک حوزه مشخص محتوا تولید می‌کنید و اطلاعات شما قدیمی و تاریخ مصرف گذشته است یا مدتی‌ست که به روزرسانی نشده، به سادگی با محتوای جذاب‎‌تر، تازه و جدید می‌توانید از جایگاهی که در حال حاضر در صفحه نتایج گوگل نصیبتان شده، فراتر بروید. در این شرایط، به احتمال زیاد باید به آن محتوا بیشتر توجه کنید، هم به صورت on page و هم به صورت off page.

بخش مهمی از به روزرسانی تازگی محتوای گوگل، این است که این الگوریتم فقط به آپدیت کردن مطالب برنمی‌گردد، بلکه به فراوانی محتوای مرتبط با موضوع نیز ارتباط دارد.

برای مثال:

فرکانس مورد انتظار برای محتوایی که بیشترین رتبه را برای یک کمپین سیاسی (که هفته‌ها به‌ طول می‌انجامد) دارد، بیشتر از محتوای ثابت آن، نشان‌دهنده تغییرات کمپین است. بنابراین، مرتبط بودن، دقت، درگیر کردن مخاطب و سیگنال‌های اشتراک اجتماعی افزایش می‌یابد.

این به روزرسانی در حال ایجاد متد «(QDF) query deserves freshness» است:

راه حل QDF حول محور «داغ» بودن یک موضوع است. اگر سایت‌های خبری یا پست‌های وبلاگ به‌طور فعال در مورد موضوعی‌ می‌نویسند، این مدل نشان‌ می‌دهد که این موضوع، یکی از مواردی است که کاربران می‌خواهند بیشتر به اطلاعات در آن زمینه دسترسی داشته باشند. این مدل همچنین جریان میلیاردی جستجوی خود گوگل را بررسی‌ می‌کند، که به اعتقاد آقای سینگهال، نظارت بهتری بر میل و اشتیاق جهانی نسبت به یک موضوع خاص است.

همچنین با به‌روزرسانی Google’s Caffeine web search index این آپدیت امکان‏‌پذیر شده  است :

با الگوریتم کافئین، ما وب را در قسمت‌های کوچک تجزیه و تحلیل‌ می‌کنیم و شاخص جستجوی خود را به صورت مداوم، در سطح جهانی آپدیت خواهیم کرد. با یافتن صفحات جدید یا اطلاعات جدید در صفحات موجود،‌ می‌توانیم این موارد را مستقیما به ایندکس اضافه کنیم. این بدان معناست که شما‌ می‌توانید اطلاعات تازه‌تری از هر زمان دیگر – بدون توجه به زمان و محل انتشار – پیدا کنید.

تاکتیک‌های عملی برای بازیابی رتبه سایت پس از الگوریتم تازگی محتوای گوگل

پنج مورد از بهترین راه‌های بازیابی رتبه از دست رفته (یا بهره‌مندی از فرصت جدید استفاده نشده) در نتیجه تغییر الگوریتم Freshness گوگل عبارت‌اند از:

محتوای موجود را دوباره بازنویسی کنید

عملکرد محتوای هر ساله یا حتی دوره قبلی را بررسی کنید. صفحات / موضوعاتی را که قبلا تعداد زیادی از بازدیدها و رتبه بندی‌ها را برای وب‌سایت شما به ارمغان‌ می‌آورد، شناسایی کرده و تازه‏‌سازی آن‌ها را در اولویت قرار دهید.

ممکن است متوجه شوید که مطالب زمان و تاریخ‌‏دار در وبلاگ، اخبار و بخش‌های رسانه‌‎ای، شاهد تغییر یا افت قابل توجه داده‌ها بوده‌‎اند. اگر چنین است، ارزش به روزرسانی محتوای تاریخی را با استناد به منابع جدید، به روزرسانی آمارها، استفاده از نقل قول‌های بیشتر و افزودن اصطلاحات منعکس کننده آخرین جستجوها، در نظر بگیرید.

اشتراک اجتماعی و تقویت محتوا

سیگنال‌های اجتماعی، سیگنال‌های لینک تازه و مطالب با محتوای شما‌ می‌توانند به افزایش رتبه‎‌بندی مرتبط با QDF و به روزرسانی‌های الگوریتم قبلی مانند به‌روزرسانی Freshness دامن بزنند.

ارزش موفقیت اجتماعی و فعالیت‌های روابط عمومی را که باعث کشف و تعامل با محتوای جدید‌ می‌شود را دست کم نگیرید.

در مورد فرکانس مطالب تجدید نظر کنید

اگر وب‎سایت شما شامل تغییرات مربوط صنعت‌تان، رویدادهای مهم و… است، ممکن است لازم باشد در مورد فراوانی اطلاع‌رسانی به مخاطبان و افزودن محتوا به وب‎سایت خود تجدید نظر کنید.

افراد، بیشتر از هر زمان دیگری به دنبال مطالب مهم و آخرین اخبار هستند. تغییرات جزئی در فرکانس‌ می‌تواند تفاوت زیادی در میزان مراجعه کاربران به وب‌سایت شما ایجاد کند.

برای ایجاد محتوا رویکردی طبقه‌بندی شده داشته باشید

با صدا، ویدئو، تصاویر، واقعیت مجازی و انواع مختلفی از محتوا، به علاوه رویکردهای متداول درج وب‎سایت (وبلاگ‎‌ها، اخبار، رسانه‎‌ها، هاب‌های محتوایی، میکروسایت‌ها و غیره)، افزودن لایه‌های مختلف محتوا، امکان دید گسترده‌تری برای برند شما ایجاد می‌کند تا بتوانید روی کلمات کلیدی مختلف، رتبه خیلی بهتری از گوگل دریافت کنید.

این که آیا این به روزرسانی‌ها منجر به صفحات لندینگ جدید‌ می‌شود یا عمق و مقدار محتوای آن، به URL‌های موجود اضافه‌ می‌شود، بر اساس قصد و هدف شما متفاوت خواهد بود. اما به هر ترتیب، انجام این کار باعث می‌شود تا از الگوریتم تازگی محتوای گوگل نفع بیشتری ببرید.

محتوای همیشه سبز را به محتواهای خود اضافه کنید

محتوای همیشه سبز، محتوای ارزشمندتری نسبت به سایر محتواهاست که در گذر زمان ارزشش را از دست نمی‌‎دهد و تعداد زیادی از جستجوهای کاربران را شامل می‏شود. به طور معمول محتوای همیشه سبز منعکس‌‎کننده موارد زیر است:

  • تحقیقات موضوعی کامل
  • بینش منحصر به فرد
  • استفاده تخصصی هدفمند از یک موضوع خاص
  • محتوای پایش شده که هر چند ماه یکبار در صورت نیاز به تغییر، آپدیت می‌شود
  • محتوای با فرم طولانی‌تر
  • محتوای ترکیبی

این محتواها، معمولا به عنوان محتوای «قهرمان» در وب‌سایت شما به شمار می‎روند. محتوای همیشه سبز کمک می‌کند تا سایت شما بازدید بیشتری داشته باشد.

به روزرسانی الگوریتم Freshness گوگل چقدر موفق بود؟

اگرچه تغییر الگوریتم Freshness در بسیاری از بررسی‌های مربوط به صنعت سئو ذکر نشده و اغلب تحت الشعاع الگوریتم‎‌هایی مانند الگوریتم پنگوئن، الگوریتم پاندا، الگوریتم مرغ مگس‌خوار، موبایل فرست ایندکس، رنک برین و… قرار‌ می‌گیرد، اما همچنان به عنوان یکی از الگوریتم‌های موفق گوگل به حساب می‌آید.

وقتی به جستجوی عباراتی که ‌ترین خبر هستند، مانند [نتایج فوتبال]‌ می‌پردازید، متوجه‌ می‌شوید سایت‎‌هایی که رتبه بالاتری دارند، اطلاعات زیر را در اختیار شما قرار می‎دهند:

  • نتایج زنده
  • آپدیت‌های داخل بازی
  • آخرین نتایج
  • ارتباط داشتن با تابلوی امتیازات

و…

این نتایج مفید و متغیر (که اغلب ساعت به ساعت تغییر‌ می‌کنند) منعکس کننده مزیت‌های عملی این آپدیت برای ایجاد یک تجربه جستجوی بهتر برای کاربران هستند.

سخن پایانی

هدف اصلی این الگوریتم گوگل، تاکید بیشتر بر تازگی محتوا است زیرا این روزها کاربران اینترنت، بیش از هر زمان دیگری به دنبال یافتن آخرین و به روز‌ترین اطلاعات و اخبار در زمینه‌های مختلف هستند.

از آنجا که گوگل علاقه زیادی به محتوای جدید و تازه دارد، شما با آپدیت نگه داشتن محتواهایتان می‌توانید توجه گوگل را به سایت‌ خودتان جلب کرده و رتبه بالاتری در صفحه نتایج آن بگیرید.

الگوریتم تازگی یا فرشنس وظیفه تغییر رتبه‌بندی مطالب گوگل را دارد. هدف اصلی الگوریتم Freshness نمایش اطلاعات به‌روز و تازه به کاربران است؛ به‌خصوص محتوایی که تازگی و جدید بودنشان برای کاربر اهمیت دارد، در رتبه‌های بهتر نتایج جست‌وجو قرار می‌گیرد.

الگوریتم فرشنس سایت‌هایی را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد که انتشار محتوای جدید و به‌روز برای کاربران آن کسب‌وکار بسیار اهمیت است. سایت‌هایی مانند سایت‌های خبری، ورزشی و سایت‌های پخش ویدیویی روی انتشار محتوایی تازه، به روز و منظم تمرکز دارند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.