الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

|

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

روزگاری بود که می‌شد گوگل را به راحتی گول زد! چطور؟ با لینک‌های اسپم و محتواهای بی‌کیفیتی که پر از کلمات کلیدی بودند. در واقع یک زمانی گوگل به محتواهایی که کلمات کلیدی و لینک‌های زیادی داشتند اولویت می‌داد. شما می‌توانستید در یک متن ۲۰ خطی، ۴۰ بار کلمه کلیدی‌تان را بنویسید تا گوگل، سایت شما را در نتایج اولیه جستجو نشان بدهد.

اما چه اتفاقی افتاد؟ این وسط آدم‌هایی که محتوای خوب و مفید تولید می‌کردند، سرشان کلاه می‌رفت و مطالب و در نتیجه سایت‌شان دیده نمی‌شد. اینجا بود که گوگل تصمیم گرفت الگوریتم‌های جدیدی را روانه فضای اینترنت کند تا با سایت‌های اسپم مقابله کنند.

اولین الگوریتمی که توسط گوگل ایجاد شد، الگوریتم پاندا بود. این الگوریتم بررسی می‌کند که آیا در متن‌تان از مطالب کپی و بی‌کیفیت استفاده کرده‌اید یا نه و در صورت استفاده، سایت شما را جریمه می‌کند. الگوریتم بعدی، الگوریتم پنگوئن بود که وظیفه‌اش برخورد با سایت‌هایی است که از بک‌ لینک سازی اسپم استفاده می‌کنند.

در سپتامبر ۲۰۱۳، گوگل اعلام کرد که یک الگوریتم کاملا جدید به نام الگوریتم مرغ مگس خوار را راه اندازی کرده است. در مقاله پیش‌رو، قصد دارم این الگوریتم را با هم بررسی کنیم.

آیا جستجوی گوگل همیشه اینقدر در درک معنا خوب بوده است؟

خیر! گوگل تا پیش از به وجود آمدن الگوریتم مرغ مگس خوار نمی‌توانست این‌قدر سریع و دقیق معنایی که ما به دنبالش بودیم را درک کند.

در این الگوریتم حرکت عمده‌ای به سمت جستجوی معنایی صورت گرفته است. گوگل درک خود از سوالاتی که کاربران جستجو می‌کنند را بسیار بهبود بخشیده و در نتیجه قصد کاربر را بهتر می‌فهمد.

گوگل این الگوریتم را بزرگترین پیشرفت از سال ۲۰۰۱ تا به حال می‌داند. اما الگوریتم مرغ مگس خوار دقیقا چطور کار می‌کند؟

روش کار الگوریتم مرغ مگس خوار

پیشرفت‌های الگوریتم مرغ مگس خوار در جستجوی متنی و گفتگو، یعنی در دو زمینه‌ای که به شدت با معناشناسی و روابط بین کلمات ارتباط دارند، بسیار قوی است.

در جستجوی متنی با استفاده از این الگوریتم، گوگل به شکل شگفت‌انگیزی نتایجی را برمی‌گرداند که با هدف کاربر مطابقت دارد. حالا دیگر نتایج جستجو فقط به خود کلمات محدود نیستند، بلکه شامل مفهوم کلمات و هم معنی‌های آن‌ها هم می‌شوند.

بیاید این موضوع را با یک مثال بررسی کنیم.

فقط کافی‌ست در قسمت جستجوی گوگل بنویسید «ثروتمندترین فرد دنیا»، با تصویر زیر مواجه می‌شوید:

روش کار الگوریتم مرغ مگس خوار

می‌بینید؟ گوگل به شما لیست کامل افراد ثروتمند در جهان را نشان می‌دهد (البته ترتیب این افراد در حال حاضر کمی تغییر کرده است!). گوگل با استفاده از گراف دانش یا Knowledge Graph عبارت جستجوی شما را تفسیر کرده و دقیق‌ترین نتیجه را برمی‌گرداند. درباره گراف دانش در بخش‌های بعدی این مقاله صحبت خواهیم کرد.

گفتگو هم یکی دیگر از برگ‌های برنده الگوریتم مرغ مگس خوار است. چطور؟

شما می‌توانید با گوگل گفتگو کنید! باورتان نمی‌شود؟ بیایید در قسمت جستجوی گوگل بنویسیم «چه کسی ثروتمندترین فرد در جهان است؟» و گوگل افراد ثروتمند دنیا را به ترتیب میزان ثروتشان به شما معرفی می‌کند.

نحوه عملکرد الگوریتم مرغ مگس‌خوار

علت نام‌گذاری الگوریتم مرغ مگس خوار

تا به حال تصاویر مرغ مگس خوار را در تلویزیون دیده‌اید؟ این پرنده آن‌قدر تند و سریع پرواز می‌کند که اصلا نمی‌توانید حرکت بال‌هایش را ببینید.

دقیقا گوگل به همین دلیل این نام را برای الگوریتم جدیدش انتخاب کرد. الگوریتم مرغ مگس خوار خیلی سریع و تند و تیز، کلمات کلیدی و محتواها را بررسی می‌کند و مترادف آن‌ها را هم تشخیص می‎دهد. الگوریتم مرغ مگس خوار به جز نشان دادن نزدیک‌ترین نتایج به شما، محتواهایی که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند را هم جریمه می‌کند.

هدف الگوریتم مرغ مگس‌ خوار چیست؟

برخلاف الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن، مرغ مگس خوار یک به الگوریتم مبتنی بر جریمه نیست که با هدف پاک کردن محتوای بی‌کیفیت از صفحات نتایج موتور جستجو فعالیت کند، بلکه تغییری در نحوه واکنش گوگل به انواع مختلف داده‌هاست. این الگوریتم، یک روش جدید برای درک معنای واقعی یک متن یا سوال در زمان جستجو است، نه صرفا یک کلمه کلیدی خاص. استفاده از مترادف کلمات کلیدی با Hummingbird بهینه شده است. به جای لیست کردن نتایج با عبارات یا کلمات کلیدی دقیق، حالا گوگل می‌تواند نتایج بیشتری را مرتبط با موضوع مورد نظرمان به ما نشان بدهد.

گوگل با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار، خیلی سریع هدف از جستجو را می‌فهمد تا دقیقا آن چیزی را که کاربر در تلاش برای کشف آن است، تعیین کند. این دقیقا همان چیزی است که ما از آن به عنوان جستجوی معنایی یاد می‌کنیم.

هدف الگوریتم این است که نزدیک‌ترین نتایج را به کاربران نشان دهد تا آن‌ها بتوانند در کوتاه‌ترین زمان به هدف خود برسند. بنابراین مرغ مگس خوار برای تعیین مناسب‌ترین و با کیفیت‌ترین صفحاتی که نیازهای جستجوگر را برآورده می‌کند، ایجاد شده است.

همچنین در این الگوریتم، گوگل موفق به استنباط و تفسیر متن می‌شود تا نتیجه قابل توجهی بدست آورد. حتی اگر کلمات کلیدی مبهمی را جستجو کنیم، باز گوگل می‌تواند نتیجه دلخواه را به ما نشان بدهد.

فکرش را بکنید! بعید نیست چند سال دیگر در گوگل جستجو کنیم: «اون آهنگی که اولش با لالای لای لالای لای شروع می‌شد» و گوگل همان آهنگی که در ذهنمان بود را برایمان پیدا کند.

مرغ مگس خوار با کمک گراف دانش گوگل (Google knowledge graph) و جستجوی معنایی (Semantic search) جستجو کردن را برای ما آسان می‌کند.

گراف دانش گوگل (Google knowledge graph)

این روزها وقتی در گوگل، چیزی را جستجو می‌کنید فقط دنبال رسیدن به یک نتیجه مشخص نیستید؛ شما دنبال هدف می‌گردید.

گراف دانش گوگل که در سال ۲۰۱۲ شروع به کار کرد، به افراد کمک می‌کند تا دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین نتایج مورد نظرشان را در کوتاه‌ترین زمان به دست آورند. گوگل با استفاده از گراف دانش می‌تواند این اطلاعات را از سراسر اینترنت جمع‌آوری کند.

حتما دیده‌اید که وقتی اسم فیلمی را جستجو می‌کند، اطلاعات دقیق فیلم، لیست تمام بازیگران آن و اطلاعات فراوان دیگری در سمت راست صفحه نتایج گوگل به شما نشان داده می‎شود. اما گوگل از کجا می‌فهمد که چطور می‌تواند شما را به هدفتان نزدیک کند؟ اینجاست که پای جستجوی معنایی به میان می‌آید.

گراف دانش گوگل (Google knowledge graph)

جستجوی معنایی (Semantic Search)

در جستجوی معنایی، گوگل دیگر تمرکز خود را روی کلمات کلیدی نمی‌گذارد و از معنا و مفهوم کلمات برای رساندن نتیجه دلخواه به کاربران استفاده می‌کند.

مثلا می‌تواند سوابق مرورگر شما را ذخیره کند و با دسترسی به اطلاعات مربوط به جستجوهای قبلی، محل زندگی و… نتیجه‌ای را به شما نشان بدهد که دنبال آن می‌گردید. مثلا وقتی به بوشهر سفر می‌کنید و در گوگل می‌نویسید: «رستوران‌های دریایی»، گوگل رستوران‌هایی را به شما نشان می‌دهد که در بوشهر قرار دارند. حالا همین کار را در تهران انجام دهید. می‌بینید که رستوران‌های دریایی موجود در تهران برای شما لیست می‌شود.

یا مثلا وقتی چند بار در مرورگر خود، مطالب مربوط به سئو را جستجو کنید، خواهید دید که گوگل در جستجوهای بعدی مطالب مرتبط به این حوزه را به شما پیشنهاد می‌کند. این کار به وسیله جستجوی معنایی انجام می‌شود.

بهبود سئوی سایت به کمک الگوریتم hummingbird

مهم‌ترین تاثیر به روز رسانی الگوریتم Hummingbird در سئو، کاهش تمرکز روی کلمات کلیدی بود. دیگر مهم نیست که کلماتی که در محتوای خود استفاده می‌کنید به شکل دقیق و مستقیم به چیزی که کاربر جستجو می‌کند ارتباط داشته باشد.

وقتی تازه الگوریتم مرغ مگس خوار معرفی شده بود، برخی معتقد بودند که این الگوریتم به معنای منسوخ شدن کلمات کلیدی است، اما واقعیت این است که فقط اهمیت آن‌ها تغییر کرده است. حالا به جای نوشتن محتوا برای کلمات کلیدی خاص، باید محتوایی ایجاد کنید که به آن موضوع خاص بپردازد. اما چطور می‌توانیم به کمک الگوریتم hummingbird سئوی سایت خود را بهبود دهیم؟ در ادامه روش‌هایی موثری را به شما معرفی می‌کنیم.

از کلمات کلیدی متنوع و عبارات توصیفی استفاده کنید

دیگر دوره لبریز کردن متن با یک کلمه کلیدی به سر رسیده است. حالا وقت آن است که در محتوای‌تان از کلمات کلیدی اصلی، فرعی و عبارات توصیفی استفاده کنید. مثلا اگر می‌خواهید در محتوای خود پخت قرمه سبزی را آموزش دهید، ار کلماتی مثل آشپزی ایرانی، طرز تهیه خورش قورمه سبزی، زمان پخت قرمه سبزی و… را هم اضافه کنید.

از schema استفاده کنید

بیایید پیش از هر چیز ببینیم اسکیما چیست؟

قبلا گفتیم وقتی یک کلمه، مثلا اسم یک فیلم را جستجو می‌کنیم، در سمت راست مرورگرمان اطلاعاتی نمایش داده می‌شود که از سایت‌های مختلف مثل ویکی‌پدیا و IMDB جمع‌آوری شده‌اند.

این کار به کمک گراف دانش گوگل و با استفاده از اسکیما به کاربر نشان داده می‌شوند.

شما می‌توانید از اسکیما در کدهای سایت‌تان استفاده کنید. این کار به گوگل می‌فهماند که سایت شما درباره چه موضوعی است. می‌توانید همین حالا به سایت schema.org مراجعه کنید و با انواع کدهای مختلف اسکیما آشنا شوید.

با کاهش نرخ پرش، زمان حضور کاربر را در سایت افزایش دهید

بالا بودن نرخ پرش یا bounce rate به این معنی است که کاربران خیلی زود سایت شما را ترک می‌کنند. برای کاهش این زمان می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • زمان لود صفحات سایت خود را بهینه کنید.
  • قالب سایت خود را کاربر محور کنید تا محتوای‌تان راحت‌تر در دسترس کاربران قرار بگیرد.
  • تبلیغاتی که در دو طرف سایت نمایش داده می‌شود را تا جای ممکن کاهش دهید.
  • کاربر باید بتواند در سایت شما به راحتی جستجو انجام دهد، پس این نکته را جدی بگیرید.
  • دستگاه‌های تلفن همراه را در اولویت قرار دهید و سایت‌تان را برای موبایل بهینه کنید. این روزها اغلب افراد از طریق تلفن همراه در فضای اینترنت گشت و گذار می‌کنند.
  • از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید و مطمئن شوید که مطالب‌تان خوانا است.
  • از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.
  • CTAهای متقاعدکننده داشته باشید.
  • تا جای ممکن از پاپ‌آپ‌ها دوری کنید. هیچ کاربری از پاپ‌آپ خوشش نمی‌آيد.
  • حتما لینک‌های داخل محتوا را در یک صفحه جدید باز کنید.

با استفاده از این روش‌ها می‌توانید بانس ریت سایت خود را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

انکرتکست‌ها را بهینه سازی کنید

انکرتکست‌ها همان لینک‌های آبی رنگ درون متن هستند که با کلیک روی آن‌ها به صفحات داخلی یا خارجی یک سایت هدایت می‌شوید. انکرتکست‌ باید جوری انتخاب شوند که با محتوای کلی سایت‌تان همخوانی داشته باشد. مثلا اگر سایت شما در حوزه پزشکی و سلامت است، انکرتکست‌های داخل محتوا هم باید به همین موضوع ربط داشته باشد.

برای بهینه سازی انکرتکست‌ها می‌توانید از لینک‌های داخلی و بک لینک‌های خارجی سایت‌تان یک لیست تهیه کنید، این لینک‌ها را بررسی کنید و ببینید آیا برای صفحه مقصد مناسب‌اند یا خیر و در انتها هم حتما از کلمات کلیدی در انکرتکست‌های خود استفاده کنید.

از تصویر و ویدئو استفاده کنید

مقالات طولانی و دقیق، یک روش عالی برای توضیح موضوعات پیچیده و معرفی آن به افرادی است که دنبال اطلاعاتی درباره آن موضوع می‌گردند اما گاهی اوقات (در واقع خیلی از اوقات!) مردم چندان حوصله‌ای برای خواندن متون طولانی ندارند. اینجاست که استفاده از محتواهای تصویری مثل عکس و ویدیو به کمک شما می‌آیند.

اینفوگرافی‌ها، فیلم‌‎‌ها و حتی عناصر بصری ساده مانند نمودارها و عکس‌های معمولی می‌توانند چاشنی مورد نیاز را به محتوای شما اضافه کنند.

مرغ مگس‌خوار آینده‌ی جستجوی اینترنتی

گوگل هر روز بیشتر از قبل در حال به روز رسانی خود و هوشمندتر شدن است و این کار را با استفاده از دو بال الگوریتم مرغ مگس خوار، یعنی گراف دانش و جستجوی معنایی انجام می‌دهد.

در سال‌های اخیر، گوگل تمرکز خود را روی درک رفتار و کسب تجربه کاربر گذاشته و با استفاده از مرغ مگس خوار و الگوریتم رنک‌‌برین، انقلابی در نحوه تعیین نتایج جستجو ایجاد کرده است. الگوریتم رنک‌ برین یکی از جدیدترین راهکارهای گوگل برای پردازش بهتر داده‌ها و نمایش بهترین نتایج و رتبه‌بندی آن‌ها است.

در واقع رنک‌برین یک الگوریتم کمکی برای الگوریتم مرغ مگس خوار بود که بر پایه هوش مصنوعی و الگوریتم‌های ماشین لرنینگ طراحی شده است.

وقتی کاربران عبارت موردنظر خود را در گوگل جستجو می‌کنند، مرغ مگس خوار با استفاده از دو بال خود، یعنی گراف دانش و جستجوی معنایی دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین نتیجه را به کاربر ارائه دهد. مثلا اگر در شهر، دنبال رستوران بگردید، رستوران‌های همان شهر را به شما نشان می‌دهد.

برای انجام یک جستجوی صوتی دقیق، گوگل باید توانایی درک جملات مختلف و برداشت درست از مفهوم آن‌ها را داشته باشد. جستجوی صوتی یا Voice Search گام دیگر گوگل در جهت افزایش تجربه کاربری یا User Experience از طریق حرکت به سمت وب معنایی است.

گوگل با استفاده از گراف دانش و همچنین تحلیل رفتار کاربران می‌تواند منظور آن‌ها را متوجه شود. از طرفی ربات‌های گوگل به طور مرتب سایت‌های منبع مثل ویکی پدیا را مطالعه می‌کنند تا دانش خود را افزایش دهند.

 

استفاده از کلمات مترادف و هم معنی با کلمه کلیدی مورد نظر، استفاده از اسکیما در کدهای وب‌سایت، بهینه سازی انکرتکست‌ها، استفاده بیشتر از محتواهای بصری مثل عکس، ویدئو، اینفوگرافی و… . همچنین شما می‌توانید با کم کردن نرخ پرش سایت‌تان، زمان حضور کاربران خود را افزایش دهید.

 

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.