Knowledge Graph یا گراف دانش گوگل چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۴ بهمن ۱۴۰۲

|

با گراف دانش گوگل و نحوه عملکرد آن آشنا شوید

انسان‌ها در ذات خود دنبال جستجو و کشف حقایق جدیدی هستند. جستجو در فضای اینترنت هم یکی از راه‌هایی است که انسان می‌تواند به موضوعات جدیدی پی ببرد و یکی از دلایل جذابیت این فضا نیز همین است. از طرفی موتورهای جستجو سعی در رشد مداوم دارند تا این نیاز انسان را برطرف کرده و بتوانند در راه رسیدن به کشفیات جدید، به افراد کمک کنند.

کلمه‌ای مانند «پاسارگاد» را درنظر بگیرید که دارای معانی و تعاریف مختلفی است و در طول سالیانی که موتورهای جستجو فعالیت می‌کنند، محتواهای متعددی در هر شاخه‌ از آن تولید شده است. این کلمه برای گوگل در حالت عادی فرقی با سایر کلمات ندارد و از نگاه آن چند کاراکتر محسوب می‌شود.

اما مشخص است که این کلمه معانی غنی‌تری دارد، اسم بانک، بنای تاریخی، منطقه‌ای در شهر شیراز و باغ گردشگری تنها بخشی از مواردی هستند که می‌توان با شنیدن نام «پاسارگاد» به خاطر آورد. گوگل برای درک هر یک از این تعاریف نیاز به دانشی فراتر از یک موتور جستجوی معمولی دارد و نالج گراف یا گراف دانش، به گوگل در همین راستا کمک می‌کند. در این مطلب با مفهوم نالج گراف بیشتر آشنا خواهید شد.

گراف دانش گوگل یا نالج گراف (knowledge graph) چیست؟

دایره‌المعارف‌های قدیمی را یادتان می‌آید؟ کتاب‌هایی که درباره هر موضوعی یک اطلاعات کلی به ما می‎داد. گراف دانش گوگل هم یک دایره‌المعارف مجازی بر مبنای داده‌‌های واقعی است که گوگل برای تولید عناصر خاصی از نتایج جستجو به آن مراجعه می‎‌کند و هدف اصلی آن، ارتقای کیفیت نتایج است. در واقع گوگل با استفاده از گراف دانش (از سال 2012) سعی می‌کند در کوتاه‌ترین زمان، اطلاعات اولیه یک موضوع را به شما نشان دهد.

بخش مشخص شده در تصویر زیر با کادر قرمز، نمونه‌ای از گراف دانش گوگل در نتایج است. نالج گراف به شکل یک باکس در کنار نتایج SERP نشان داده می‌شود و هدف گوگل از نمایش آن درک بیشتر درباره موضوع جستجو شده در کوتاه‌ترین زمان توسط کاربر است.

گراف دانش گوگل

انواع گراف دانش یا knowledge graph

نالج گراف گوگل میلیون‌ها مفهومی که در دنیای حقیقی وجود دارد مثل افراد، مکان‌ها و سایر چیزها را توصیف می‌کند. در ادامه انواع مفاهیمی که در گراف دانش گوگل پیدا می‌شود و در قالب اسکیما قابل استفاده است را ذکر کردیم.

  • کتاب
  • سازمان‌های آموزشی
  • رویداد
  • سازمان‌های دولتی
  • کسب‌وکارهای خصوصی و محلی
  • فیلم و سریال
  • موسیقی
  • افراد و شخصیت‌ها
  • مکان
  • تیم‌های ورزشی
  • بازی‌های ویدئویی
  • خوراکی‌ها
  • سایت‌ها
نمونه نالج گراف گوگل

مزایای گراف دانش گوگل

با سازماندهی اطلاعات جهان بر اساس موضوع،‌ به جای کرال و ایندکس‌کردن ساده صفحات وب، یک موتور جستجو می‌تواند از مزایای متعددی بهره‌مند شود که در ادامه بیشتر در مورد این مزایا توضیح خواهیم داد.

  • مقیاس‌بندی

تعداد صفحاتی که در فضای وب وجود دارد، احتمالا غیرقابل شمارش است و با سرعت بسیار زیادی هم درحال گسترش است. در مقابل‌، تعداد موضوعاتی که بشر قادر به درک آن‌هاست بسیار کمتر است (شاید در حدود صدها میلیارد) و با سرعت کندتری رشد می‌کند. این بدان معناست که تکرار بی‌رویه‌ای از ایده‌ها در محتوای وب وجود دارند. زمانی که اطلاعات به صورت ساختاریافته در فضای اینترنت ذخیره شوند، فضای کمتری را اشغال می‌کنند و احتمال تکرار آن‌ها نیز کاهش می‌یابد.

  • منابع داده متنوع

ذخیره اطلاعات در مورد یک موضوع به گوگل اجازه می‌دهد تا به جای ارسال کاربر به یک صفحه وب‌، از منابع داده متعددی استفاده کند. این بدان معناست که گوگل می‌تواند حقایق مهم در مورد یک موضوع را گردآوری کرده و ‌آن‌ها را به شیوه مناسب‌تری برای کاربر نمایش دهد.

  • بازیابی اطلاعات (سرعت)

با سازماندهی اطلاعات بر اساس موضوع‌، بازیابی آن هم برای گوگل و هم برای کاربری که به دنبال سوزن در انبار کاه است، بسیار سریع‌تر می‌شود. بنابراین با وجود گراف دانش با سرعت بیشتری می‌توان اطلاعات موردنیاز کاربر را در اختیارش قرار داد.

نالج گراف چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

به صورت عمومی نالج گراف هم برای سئو و هم کاربران اتفاق مثبتی است. کاربران نتایج جستجوی مرتبط‌تری دریافت می‌کنند و از لحاظ سئویی ترافیک بیشتری به سمت سایت روانه خواهد شد. اما این تنها اتفاق موجود نیست و در ادامه تاثیراتی که روی سئو دارد را خواهیم گفت.

  • گوگل هدف کاربران را بهتر می‌فهمد

لینک‌ها، راه مناسبی برای سنجش کیفیت یک صفحه در فضای وب هستند، مخصوصا اگر مرتبط با زبانی باشند که محتوا تولیدشده است. اما همیشه کاربران اینگونه فکر نمی‌کنند؛ آن‌ها چیزهای مختلف را به اشکال گوناگونی مورد جستجو قرار می‌دهند. اینجا نالج گراف وارد می‌شود و امکان جستجوی بیشتر حول کلمات کلیدی را در اختیار گوگل قرار می‌دهد تا بتواند نتایج مرتبط‌تری را به کاربر نشان دهد. به عنوان مثال اگر سرچ کنید «همسر الویس پریسلی کیست؟»، گراف دانش گوگل مربوط به «پریسیلا پریسلی» را نشان می‌دهد.

نالج گراف گوگل
  • برندها و کسب‌وکارهای بیشتری فرصت دیده‌شدن دارند

کسب‌وکارهایی که بتوانند در نالج گراف جایگاهی را به خود اختصاص دهند، احتمال دیده‌شدن بیشتری دارند و در صفحه نتایج جستجو با ظاهری متفاوت به نمایش درمی‌آیند و از طرفی کاربران راحت‌تر به این برندها اعتماد می‌کنند.

گراف دانش گوگل برای نام برند
  • روی سرچ ریزالت کلیک کمتری می‌شود

در ابتدا به‌نظر می‌رسد که کلیک کمتر تاثیر منفی برای سایت شما دارد؛ اما اطلاعاتی که در این بخش به کاربران داده می‌شود، با اینکه نرخ کلیک را کاهش می‌دهند، می‌توانند برای سایت شما مفید باشند. اگر نگران میزان کلیکی هستید که ممکن است از دست بدهید، می‌توانید این امکان را روی کلمه کلیدی که به صورت کلی کم کلیک می‌شود، امتحان کنید.

البته بد نیست بدانید که گوگل محتوای سایتی که در نالج گراف خود استفاده می‌کند را به عنوان مرجع می‌شناسد و در صورتی که کاربر به اطلاعات بیشتری نیاز دارد، می‌تواند وارد سایت شده و در مورد آن کلمه کلیدی، مطلب کامل‌تری را مطالعه کنند.

بنابراین اگر می‌خواهید در نالج گراف گوگل جایگاهی داشته باشید، بهتر است محتوای متناسب با نیاز کاربران تولید کنید تا به عنوان یک منبع و مرجع در رابطه با کلمه کلیدی موردنظر شناخته شوید و بتوانید از مزایای نالج گراف استفاده کنید.

نالج گراف

چگونه برای کسب‌و‌کار خود نالج گراف یا گراف دانش بسازیم؟

تقریبا مشخص است که مزایای نالج گراف برای هر کسب‌وکاری بیشتر از معایب آن است و هر برندی که از این ویژگی استفاده کند، می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند؛ اما چگونه می‌توان آن را پیاده‌سازی کرد؟

  • سایت خود را از لحاظ محتوایی غنی کنید

در گام نخست و قبل از اینکه بخواهید به سراغ استفاده از نالج گراف گوگل بروید، بهتر است سایت خود را از نظر محتوایی کامل کنید. رسیدن به یک روتین محتوایی، داشتن سبک و لحن مشخص برای نوشتن هر محتوا، استراتژی محتوا و… از جمله اقداماتی است که باعث می‌شود کاربر بعد از خواندن مطلب شما به پاسخ سوالات خود برسد و اطلاعات لازم را کسب کند. اگر کسب‌وکار شما در نقطه‌ای نیست که بتواند با هر محتوا به نیاز کاربران پاسخ دهد، هنوز برای نالج گراف گوگل آماده نیستید.

  • از اسکیما استفاده کنید

سایت «schema.org» مدل‌های متنوعی از استراکچر دیتا را به صورت رسمی در اختیار شما قرار می‌دهد. مثلا اگر می‌خواهید از نالج گراف برای نمایش نام برندتان استفاده کنید، می‌توانید اسکیمای «Local Business» را داشته باشید یا اگر برای اسم شخص می‌خواهید در نالج گراف قرار بگیرید، اسکیمای «Person» می‌تواند راهگشا باشد.

  • در Google My Business ثبت‌نام کنید

اگر شرکت یا فروشگاه فیزیکی داشته باشید، ثبت‌نام در این برنامه می‌تواند به شما کمک کند که راحت‌تر آدرس و مشخصات خود را ثبت کنید و تاییدیه گوگل را ساده‌تر به دست آورید. بعد از اینکه نام و مشخصاتی که در این برنامه ثبت کرده‌اید از نظر گوگل مورد تایید باشد، در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.

  • در ویکی‌پدیا صفحه مرتبط با کسب‌وکار خود را ایجاد کنید

یک صفحه درمورد کسب‌وکار خود ایجادکرده و اطلاعات مربوط به آن را وارد کنید. این صفحه به ربات‌های گوگل نشان می‌دهد که شما از ارزش و اعتبار حداقلی برخوردار هستید و امکان حضور در صفحه نتایج جستجو با شکل دیگر را برای شما درنظر می‌گیرد. درکنار این مورد، حضور اطلاعات شما در ویکی‌پدیا می‌تواند به افزایش آگاهی از برند شما کمک می‌کند.

  • فعالیت خود را به صورت مستمر ادامه دهید

از خود سوال بپرسید که آیا گوگل به کسب‌وکاری که فعالیت مداوم ندارد و به‌صورت تکه تکه محتوا تولید می‌کند، می‌تواند اعتماد کند و آن را در نتایج جستجو به شکل دیگری نشان دهد؟ این نکته از 4 نکته قبلی بسیار مهم‌تر است؛ چراکه اگر فعالیت مداومی وجود نداشته باشد، نکات فوق هیچ تاثیری نخواهد داشت. پس در هر زمان و هر شرایطی به فعالیت خود ادامه دهید. مطمئن باشید که این فعالیت مستمر از نگاه گوگل دور نمی‌ماند و جایگاه شما را محفوظ نگه می‌دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم نالج گراف یا گراف دانش گوگل را به شما با جزئیات توضیح دهیم و شرایطی که برای استفاده از آن باید داشته باشید را بیان کنیم. امیدواریم که این مطلب مفید بوده باشد و خوشحال می‌شویم که از نظرات و تجربیات شما در این زمینه استفاده کنیم.

گراف دانش گوگل هم یک دایره‌المعارف مجازی بر مبنای داده‌‌های واقعی است که گوگل برای تولید عناصر خاصی از نتایج جستجو به آن مراجعه می‎‌کند و هدف اصلی آن، ارتقای کیفیت نتایج است.

سایت خود را از لحاظ محتوایی غنی کنید.
از اسکیما استفاده کنید.
در Google My Business ثبت‌نام کنید.
در ویکی‌پدیا صفحه مرتبط با کسب‌وکار خود را ایجاد کنید.
فعالیت خود را به صورت مستمر ادامه دهید.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.