سایت لینک‌های گوگل

به‌ روزرسانی شده در ۱۸ مهر ۱۴۰۲

|

چگونه سایت لینک‌های گوگل (Google’s Sitelinks) را در نتایج جستجوی سایت خود نمایان کنیم؟

هرچه بتوانید نشانه‌های بیشتری از خود در نتایج جستجوی گوگل به جا بگذارید و اطلاعات مختلفی از درون سایت خود به کاربر نمایش دهید، کاربران بیشتری به کلیک روی لینک سایت شما تمایل خواهند داشت. ویژگی سایت لینک گوگل فرصتی است تا لینک‌ بخش‌های مهم سایت خود را در نتایج گوگل نشان دهید و تمام توجه کاربران را به سمت سایت خود جلب کنید. اما چطور این سایت لینک‌ها را در سایت خود نشان دهیم؟ در این مقاله هر آنچه را که باید درباره سایت لینک‌ها بدانید، توضیح می‌دهیم. تا انتها همراه ما باشید.

سایت لینک‌ (Sitelinks) چیست؟

سایت لینک‌ها، لیست لینک‌هایی از صفحات داخلی سایت شما هستند که در زیر لینک اصلی سایت و در دو ستون و در مجموعه ۴ لینک در نتایج جستجو قرار می‌گیرند. این لینک‌ها کاربران را به صفحات دیگری غیر از صفحه اصلی سایت هدایت می‌کنند. گوگل این ویژگی را با هدف دسترسی بهتر و مرور راحت سایت برای کاربران طراحی کرده است. سایت لینک‌ها اولین بار در سال ۲۰۰۵ نمایش داده شدند؛ ولی در سال ۲۰۰۶ به طور رسمی معرفی شدند. در ادامه تصویر سایت لینک مربوط به سایت تریبون را مشاهده می‌کنید. سایت لینک‌ها انواع مختلفی دارند که ما در این مقاله درباره سایت لینک‌های ارگانیک صحبت می‌کنیم.

چرا Google’s Sitelinks مهم است؟

گوگل همیشه در تلاش است تا به روش‌های مختلف جستجو و یافتن هرچیزی را برای کاربران آسان و راحت کند. زمانی که ویژگی Sitelinks برای سایتی فعال است، فضای بیشتری از نتایج جستجوی گوگل را به خود اختصاص می‌دهد و وجه تمایزی بین سایت‌ها ایجاد می‌کند.

نمایش ارگانیک لینک‌های سایت، یکی از راه‌هایی است که به کاربران کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان به بخش‌های مختلف سایت شما دسترسی پیدا کنند. برای مثال، وقتی کاربری تریبون را در گوگل جستجو کرد، حتماً نمی‌خواهد صفحه اصلی سایت را ببیند؛ ممکن است بخواهد وارد لندینگ خرید رپورتاژ آگهی یا حتی بلاگ سایت شود.

زمانی که مسیر دسترسی کاربر به بخش‌های مختلف سایت تا حد زیادی راحت می‌شود، نرخ کلیک (CTR) و ترافیک بیشتری را در سایت خود تجربه خواهید کرد. در مثالی از سایت Ahrefs، با توجه به داده‌های سرچ کنسول، ۱۲/۹درصد از کلیک‌ها با جستجوی کلمه «ahrefs»، روی Sitelinks انجام شده است نه روی صفحه اصلی سایت.

انواع Sitelinks را بشناسید

انواع مختلفی از سایت لینک‌ها به روش‌های متفاوتی نمایش داده می‌شوند. گوگل اغلب مواردی مانند تعداد Sitelinks و ظاهر آن‌ها را در نتایج جستجو تغییر می‌دهد. در حالت کلی، چندین نوع سایت لینک‌ رایج برای نمایش لینک‌های سایت وجود دارد:

  • سایت لینک‌ خطی (Inline sitelinks)
  • سایت لینک‌ گسترش‌یافته (Expanded Sitelinks)
  • سایت لینک‌ کادر جستجو (Search Box Sitelinks)
  • سایت لینک‌ پولی (Paid Sitelinks)

سایت لینک خطی

سایت لینک‌های تک‌خطی معمولاً ۴ لینک ارگانیک دارند که در زیر لینک اصلی سایت نمایش داده می‌شوند. این نوع سایت لینک‌ها به صفحات داخلی سایت شما لینک می‌شوند یا به‌طور مستقیم و با استفاده از پیوندهای (#)، به محتوای درون صفحات می‌روند.

سایت لینک خطی

سایت لینک گسترش‌یافته

آشناترین نوع سایت لینک‌ها مدل گسترش‌یافته است که به‌صورت لیست ۴تایی در زیر لینک اصلی سایت یا همان نتیجه ارگانیک ظاهر می‌شود. هر لینکی که در این گروه قرار داشته باشد، توضیحات مشخصی دارد که از توضیحات متا یا از متن مرتبط با جستجوی کاربر انتخاب شده است.

سایت لینک گسترش‌یافته

سایت لینک‌ با کادر جستجو

Sitelinks Search Box یا کادر جستجوی سایت لینک یک ویژگی در نتایج جستجوی گوگل است و این امکان را به کاربران می‌دهد تا بدون اینکه وارد سایت شما شوند. درون سایت شما جستجو کنند. این نوع سایت لینک‌ دقیقا در زیر لینک اصلی سایت شما در نتایج ارگانیک قرار می‌گیرد.

سایت لینک‌ با کادر جستجو

سایت لینک‌ پولی

سایت لینک‌های پولی در تبلیغات گوگل ادز نمایش داده می‌شوند. بزرگترین تفاوت بین سایت لینک‌های پولی و سایر انواع سایت لینک‌ها که ارگانیک هستند، این است که می‌توانید متن و آدرس لینک صفحاتی را انتخاب کنید که با تبلیغات شما نمایش داده می‌شوند. به‌عبارتی، شما روی نحوه نمایش سایت لینک‌ها در تبلیغات کنترل دارید.

 

چگونه Sitelinks Search Box را به سایت خود اضافه کنیم؟

همان طور که در طول مقاله اشاره کردیم، خود گوگل تصمیم می‌گیرد که برای سایت شما سایت لینک‌ی در نظر بگیرد یا خیر. اما برای اینکه زمینه اصلی آن را برای گوگل فراهم کنید، ابتدا باید یک باکس جستجوی کاربردی در سایت خود ایجاد کنید تا در نهایت، کاربر با توجه به درخواستی که دارد از طریق Sitelinks Search Box به صفحه مرتبط داخلی سایت شما هدایت شود. همچنین اسکیمای sitelinks search box را به سایت اضافه کنید همچنین لازم است اسکیمای WebSite رو هم به صفحه‌ی اصلی‌ای که SearchAction را تعریف می‌کند اضافه کنید.

Sitelinks Search Box

اگر این قابلیت روی سایت شما فعال بود و به هر دلیلی قصد دارید آن را از نتایج حذف کنید، کافی است از تگ متای زیر در صفحه اصلی سایت خود استفاده کنید:

<meta name=”google” content=”nositelinkssearchbox”/>

چرا برای همه سایت‌ها Sitelinks نمایش داده نمی‌شود؟

هر سایتی شانس دریافت سایت لینک‌ را ندارد. گوگل در بخش مرتبط با Sitelinks در Google Search Central اعلام کرده است که فقط سایت لینک‌هایی را در نتایج نمایش می‌دهد که برای کاربران مفید و مطابق با درخواست او باشد. همچنین، الگوریتم‌های گوگل باید بتوانند ساختار سایت و صفحات آن را برای نمایش سایت لینک‌ به‌درستی درک کنند، در غیر این صورت، سایت شما شانس دریافت Sitelinks را ندارد. هرچند که کنترل نمایش یا نمایش‌ندادن سایت لینک‌ها در دست شما نیست، اما می‌توانید به جزئی‌ترین نکات و دستورالعمل‌های گوگل توجه کنید تا شانس خود را افزایش دهید.

چگونه برای سایتی در نتایج جستجوی گوگل sitelinks ایجاد کنیم؟

شاید باورش سخت باشد، اما هیچ راه مستقیمی برای اینکه از گوگل درخواست کنید تا لینکی را به بخش سایت لینک‌ اضافه کند یا حتی از آن حذف کند، وجود ندارد. با این حال، شما می‌توانید شرایطی را در سایت مهیا کنید که گوگل تصمیم بگیرد ویژگی sitelinks را به نتایج جستجوهای مرتبط با سایت شما اختصاص دهد.

  • معماری صفحات در یک سایت به گوگل کمک می‌کنند تا مسیر سایت و ارتباط موضوعی سایت شما را درک کند. سایت‌هایی که ساختار سلسله‌مراتبی دارند، گوگل راحت‌تر می‌تواند صفحات اصلی سایت را پیدا کند و آن‌ها را برای sitelinks مشخص کند.
  • نحوه ارتباط صفحات سایت با یکدیگر در نمایش سایت لینک‌ها تاثیرگذار هستند. لینک‌های داخلی به‌عنوان سیگنالی مثبت مهم‌ترین صفحات یک سایت را برای گوگل مشخص می‌کند.
  • بردکرامب راهنمای بسیار خوبی است تا گوگل ساختار کلی سلسله‌مراتب سایت و رابطه بین صفحات را به‌درستی درک و پیمایش کند.
  • گوگل برای اضافه‌کردن سایت لینک‌ به نتایج مرتبط با برند شما به عنوان صفحات مهم سایت نگاه می‌کند. بهتر است عنوان و زیرعنوان‌ها صفحات مرتبط و توصیفی از محتوای صفحه باشند.
  • توضیح بسیاری از سایت لینک‌های خطی مشابه با عنوان صفحه‌ای است که لینک آن در sitelinks نمایش داده شده است. ممکن است قراردادن فهرست مطالب در صفحه باعث شده باشد تا لینک آن در بخش سایت لینک‌ قرار گرفته باشد.

برای اینکه در مواقع ضروری لینکی را از Sitelinks حذف کنید، تگ Noindex را به صفحه موردنظر اضافه کنید یا آن را از سایت حذف کنید. به این شکل، صفحه برای همیشه از فهرست صفحات ایندکس‌شده هم پاک می‌شود.

سخن پایانی

از آنجایی که ویژگی sitelinks برای سایت‌های پرمخاطب نمایش داده می‌شود، فرصت خوبی برای افزایش ترافیک سایت و ایجاد تجربه کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان دارد. یادتان باشد گوگل به‌صورت خودکار تصمیم می‌گیرد این قابلیت را برای چه سایت فعال کند؛ اما چی بهتر از اینکه قبل از گوگل، شما برای نمایش سایت لینک‌های سایت خود در نتایج جستجو دست‌به‌کار شوید و شرایط فنی آن را در سایت خود ایجاد کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.