به‌ روزرسانی شده در ۲ آذر ۱۴۰۲

|

چگونه با بازیافت محتوا از آن مجددا استفاده کنیم؟

آیا محتوایی دارید که عملکرد خوبی داشته و دوست دارید باز هم از آن استفاده کنید تا نظر مخاطبان را جلب کنید؟ اما می‌ترسید که موضوع آن برای مخاطب تکراری باشد و با نظر منفی آن‌ها روبه‌رو شوید؟ راه‌حل مشکل شما استفاده از تکنیک بازیافت محتواست. در این مقاله بیشتر با این مفهوم آشنا می‌شوید. از شما دعوت می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

بازیافت محتوا چیست؟

استفاده مجدد از محتوا که «بازیافت محتوا» هم نام دارد، به این معناست که از همه یا بخشی از یک محتوا که یک بار تولیدشده استفاده کنید تا محتوایی در قالب جدیدتر تهیه کنید. در بازیافت محتوا قرار نیست مطلبی مشابه با محتوای قبلی منتشر کنید، بلکه قرار است بخشی که اهمیت بیشتری دارد را با اطلاعات به‌روزتر و با قالب محتوایی متفاوت در اختیار مخاطب قرار دهید. برای مثال، ممکن است یک مقاله‌ای در بلاگ داشته باشید که برای تبدیل به یک قسمت پادکست مناسب باشد و یا بتوان آن را به یک کتاب الکترونیک تبدیل کرد. چون محتوای جدید در قالب متفاوتی ارائه می‌شود، پس برای کاربر تکراری نخواهد بود و می‌تواند حتی جذابیت بیشتری هم داشته باشد.

مزایا و اهمیت بازیافت محتوا چیست؟

با توجه به اینکه در بازیافت محتوا، از محتوای باکیفیت قبلی استفاده می‌شود و آن را فقط در قالب جدید با یک سری تغییرات کوچک قرار می‌دهید، قطعا استفاده از این روش، مزایای مختلف مالی و زمانی برای تیم مارکتینگ خواهد داشت. از جمله:

صرفه جویی در زمان؛ از مزایای بازیافت محتوا

بازاریابان محتوایی اغلب فکر می‌کنند که نیاز است به‌طور مرتب محتوای جدید در بلاگ یا شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنند؛ اما واقعاً اینطور نیست. زمانی که محتواهای قبلی را تغییر می‌دهید یا هدف جدیدی برای موفقیت آن در نظر می‌گیرید در وقت و هزینه تولید محتوا صرفه‌جویی کرده‌اید. ایجاد چرخه به‌روزرسانی روی چیزی که قبلاً نوشته‌اید، به شما این امکان را می‌دهد که محتوای با کیفیت‌تری در زمان کمتری ایجاد کنید. سپس می‌توانید زمان اضافی را به پروژه‌های بازاریابی جدید یا سایر جنبه‌های کسب‌وکار خود اختصاص دهید.

بهبود سئو و رتبه سایت در نتیجه بازیافت محتوا

استفاده دوباره از محتواهای قدیمی در قالبی متفاوت و با اطلاعات جدید می‌تواند سئو صفحات را بهبود دهد. زمانی که چندین مدل محتوا پیرامون کلمات کلیدی مشابه منتشر می‌کنید، ربات‌های گوگل شما را به‌عنوان یک منبع معتبر و قدرتمند در حوزه کاری‌تان می‌شناسند. با استفاده از تکنیک بازیافت محتوا، شما منابع ارزشمندی را به اشکال مختلف در اختیار کاربران خود قرار می‌دهید و همین باعث می‌شود تا گوگل بفهمد سایت شما همچنان فعال است و برای جلب نظر مخاطب وقت زیادی صرف می‌کنید.

ایجاد تنوع محتوایی و دسترسی به مخاطبان جدید

تکنیکی مانند بازیافت، این امکان را می‌دهد که طیف وسیعی از مخاطبان را با برند خود درگیر نگه دارید. همه مخاطبان از یک نوع قالب محتوایی یا یک کانال مشخص برای آموزش و دریافت اطلاعات استفاده نمی‌کنند. ممکن است یک نفر خواندن یک پست بلاگ را دوست داشته باشد، در حالی که شخص دیگر ترجیح دهد یک ویدئوی آموزشی در YouTube تماشا کند. وقتی محتوا را در قالب‌های متنوعی منتشر می‌کنید، پیام مشابهی را بنا به سلیقه محتوایی افراد منتشر می‌کنید.

چگونه محتوای بازیافتی خود را انتخاب کنیم؟

اما چگونه باید محتوای خودتان را بازیافت و از کجا باید شروع کنید؟ در قدم اول باید بدانید که چرا می‌خواهید محتوای خود را در قالب جدیدی ارائه دهید و این قالب جدید چیست؟ آیا می‌خواهید محتوای متنی را به ویدئویی تبدیل کنید؟

به معیار موفقیت محتواها نگاهی بیندازید و با آن‌هایی که عملکرد خوبی در جذب ترافیک، بازدید، لید جنریشن (Lead Generation) یا حتی تعامل بیشتر داشتند، شروع کنید و راه‌های مختلفی را برای ارائه دوباره به مخاطبان در نظر بگیرید. بعد از اینکه هدف خود را مشخص کردید، باید چند نکته مهم را درباره محتوای انتخابی در نظر بگیرید:

  • از محتوای همیشه سبز برای بازیافت استفاده کنید؛ چون هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شود و ترافیک ثابتی را به سمت سایت شما هدایت می‌کند.
  • از ابزار آنالیز گوگل آنالیتیکس برای بلاگ و ابزار آنالیز یوتیوب کمک بگیرید تا مقالات و پست‌هایی را که بیشترین حجم ترافیک و بازدید را داشتند، پیدا کنید و آن‌ها را برای بازیافت محتوایی در اولویت قرار دهید.
  • نظرات کاربران و مخاطبان را بررسی کنید. به این طریق می‌توانید بازیافت محتوا را مطابق با سلیقه آن‌ها انجام دهید.
در تریبون بخوانید : خدمات تولید محتوا

تکنیک‌ها و روش‌های بازیافت محتوا

همانطور که گفتیم، بازیافت محتوا به معنای استفاده مجدد از محتوایی است که توجه مخاطب را جلب کرده و برای کسب‌کار آورده خوبی داشته است و می‌توان با کمی تغییر، آن را در قالب جدید و کانال متفاوت‌تری منتشر کرد. اگر برای انتشار مجدد محتواهایتان ایده‌ای ندارید و نمی‌دانید چه محتوایی را می‌توان مجدد منتشر کرد، راه‌های زیرا را امتحان کنید.

محتواهای بلاگ را چگونه بازیافت کنیم؟

برای مقالاتی که در بلاگ شما بازخورد خوبی داشتند و کاربران بیشتری را جذب کرده‌اند، از روش‌های زیر برای بازیافت محتوایی استفاده کنید.

  • ویدئوی آموزشی بسازید

در حال حاضر، محتوای ویدئویی به‌خصوص برای مطالب آموزشی بسیار ترند است و استقبال زیادی از آن می‌شود. فرض کنید که یک فروشگاه آنلاین دارید و می‌خواهید نحوه ثبت سفارش را در اختیار کاربران خود قرار دهید. می‌توانید آموزش ثبت سفارش را هم به صورت گام‌به‌گام بنویسید و هم می‌توانید یک ویدئوی کوتاه بسازید که تمام مراحل را به شکل تصویری آموزش دهد.

نمونه بازیافت محتوا در تریبون: تبدیل مقاله به ویدئو کوتاه آموزشی

  • اینفوگرافیک طراحی کنید

آیا یک مقاله پر از آمار یا داده دارید؟ حتما به طراحی اینفوگرافیک فکر کنید؛ چون کاربران بیشتر از محتوایی استقبال می‌کنند که اطلاعات آن تصویری باشد. بنابراین، خلاصه‌کردن حجم زیادی از داده در یک تصویر گرافیکی، راهی جدید و جذاب برای معنا بخشیدن به محتوای شما است. می‌توانید اینفوگرافیک‌‌ها را در مقاله مرتبط قرار دهید یا آن‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

نمونه بازیافت محتوا در تریبون: تبدیل مقاله به اینفوگرافیک

  • کتاب الکترونیکی منتشر کنید

تهیه ایبوک یا همان کتاب الکترونیکی روشی کاربردی برای بازیافت محتواهای بلاگ سایت است که ارزش آموزشی زیادی برای کاربران دارد. پرداختن عمیق‌تر به یک موضوع در ایبوک‌ها باعث می‌شود تا این تکنیک بین بازاریابان محتوایی طرفدار داشته باشد.

نمونه بازیافت محتوا در تریبون: تبدیل مقاله به ایبوک

  • پست شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید

اگر درباره موضوعی مهم مقاله جامع و طولانی در بلاگ خود منتشر کرده‌اید و می‌دانید که پاسخ سوالات کاربران زیادی است، می‌توانید بخشی از محتوای مهم آن را به پستی برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیرید.

نمونه بازیافت محتوا در تریبون: تبدیل مقاله به پست اینستاگرام

  • پادکست بسازید

امکان دسترسی به صوت و ویدئو برای کاربران راحت و سریع است. پس یکی از روش‌های بازیافت محتوای بلاگ سایت این است که برخی از مطالب را به پادکست تبدیل کنید. برای اینکه بتوانید پوشش کاملی از یک موضوع داشته باشید، چندین مقاله را هدف قرار دهید و موضوعات مختلف آن را باهم ترکیب کنید و پادکستی با اطلاعات به‌روز منتشر کنید.

بازیافت محتواهای بلاگ

محتواهای رسانه‌های اجتماعی را چگونه بازیافت کنیم؟

رسانه‌های اجتماعی انواع مختلفی از محتوا را در خود جای داده‌اند و می‌توان بسته به هدف، مجدد از آن‌ها در قالب‌های متفاوتی استفاده کرد.

  • محتوای متنی را به ویدئو تبدیل کنید

ابتدا پست‌هایی را شناسایی کنید که بیشترین بازخورد را گرفته‌اند و با آپدیت محتواهای آن، ویدئوهای کوتاه و سرگرم‌کننده‌ای بسازید. میزان درگیرکردن ویدئو در شبکه‌های اجتماعی به مراتب بسیار بیشتر از محتوای متنی است.

  • از محتوای تولیدشده کاربران (UGC) محتوا تولید کنید

محتوای تولیدشده توسط کاربر می‌تواند هر چیزی باشد؛ از نظرات در صفحات محصول شما گرفته تا توییت‌ و کامنت‌های یک مشتری و رضایت آن‌ها. یکی از راه‌های استفاده مجدد از محتواها این است که تمام این نظرات را جمع‌آوری کنید و با یک سناریو جدید آن‌ها را منتشر کنید.

  • محتواهای رسانه‌های اجتماعی را بازنشر کنید

بازنشر محتواهای شبکه‌های اجتماعی در سایر شبکه‌های اجتماعی برند از راه‌های بازیافت محتواست. برای مثال، انتشار اسکرین‌شات پست فیس‌بوک در لینکدین، تبلیغ پست ویدئوی یوتیوب در استوری اینستاگرام و انتشار تصویر اسکرین‌شات از یک توییت در صفحه اینستاگرام از جمله کارهایی است که می‌توانید برای استفاده مجدد از پست‌های شبکه‌های اجتماعی برند خود انجام دهید.

محتواهای وبینارها و ویدئوها را چگونه بازیافت کنیم؟

ویدئوها و وبینارها هم مانند تمام قالب‌های محتوایی قابلیت بازیافت دارند. در ادامه، راه‌های استفاده مجدد از محتواهای ویدئویی را نام می‌بریم.

  • رونوشت متنی ویدئوها را منتشر کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اطمینان از اینکه ویدئوها و وبینارهای شما در دسترس همه قرار دارند، این است که فایل متنی آن‌ را نیز همراه با ویدئو منتشر کنید تا اگر کاربری نتوانست به هر دلیلی ویدئو یا وبینار را تماشا کند، بتواند محتوای آن را مطالعه کند.

  • محتوای ویدئویی را به پست یا مقاله تبدیل کنید

از موضوعات و مطالب گفته‌شده در ویدئو و وبینارها می‌توانید یک مقاله یا حتی یک پست تهیه کنید. شما می‌توانید در یک مقاله کامل و جامع‌تر درباره یک موضوع صحبت کنید و مثال‌های مختلفی برای درک بهتر موضوع به کاربر ارائه دهید.

نمونه بازیافت محتوا در تریبون:

تبدیل ویدئو به مقاله

تبدیل محتوای وبینار به پست اینستاگرام

محتواهای پادکست‌ها را چگونه بازیافت کنیم؟

گوش‌دادن به پادکست‌ در چند سال اخیر بین کاربران وب و شبکه‌های اجتماعی محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. راه‌اندازی پادکست یکی از راه‌های مطمئن برای هدف‌قراردادن گروه خاصی از مخاطبان برند است که می‌دانید از روش‌های دیگر مثل محتوای ویدئویی یا متنی جذب محتواهایتان نمی‌شوند. محتواهای پادکست‌ها را به روش‌های زیر بازیافت کنید:

  • از جلسات ضبط پادکست ویدئو تهیه کنید و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید

زمانی که مشغول ضبط پادکست هستید، از آن فیلم بگیرید و بخش‌هایی از آن را در شبکه‌های اجتماعی برای مرور نکات مطرح‌شده و هم برای تبلیغ آن منتشر کنید. سعی کنید از مهم‌ترین مطالب مهم پادکست خود ویدئوهای کوتاه تهیه کنید و با تدوین مجدد، آن‌ها را در بلاگ مرتبط یا رسانه‌های اجتماعی انتشار دهید.

نمونه بازیافت محتوا در تریبون: تبدیل پادکست به پست اینستاگرام

  • از مهمان پادکست‌ها نقل‌قول منتشر کنید

اغلب گفتگوهای یک پادکست با حضور یک مهمان سرشناس ضبط می‌شود. شما می‌توانید نکات ارزشمند و تجربی مهمان را به‌عنوان نقل‌قول یک متخصص استفاده کنید و آن را در قالب پست منتشر کنید.

  • پادکست‌ها را در بلاگ منتشر کنید

هر محتوایی با هر قالبی را می‌توان در صفحات سایت و بلاگ قرار داد. هر چه امکانات محتوایی و دسترسی به انواع آن را برای کاربران راحت‌تر کنید، امکان دیده‌شدن برند شما به ‌عنوان متخصص حوزه کاری‌تان بیشتر می‌شود. پادکست‌ها را بر اساس موضوعاتشان در بلاگ‌های مرتبط هم منتشر کنید.

  • بازیافت محتوا با به‌روزرسانی اطلاعات قدیمی

اگر مدت زیادی است که به بازاریابی محتوایی مشغول هستید، پس این فرصت را دارید تا اطلاعات محتواهای قدیمی خود را طبق آخرین تغییرات به‌روز کنید. همان طور که می‌دانید تولید محتوا جدید وقت و انرژی زیادی از تیم محتوای شما می‌گیرد؛ ولی به‌روزرسانی زمان کمتری می‌خواهد و نتایج سریع‌تری را به همراه دارد.

بهتر است هرچند وقت یکبار یک برنامه به‌روزرسانی برای مقالات خود در نظر بگیرید و بخش‌هایی که از نظر محتوایی قدیمی هستند یا از نظر دستور زبانی مشکل دارند، به‌روز کنید. همچنین اضافه‌کردن محتواهای تصویری و ویدئویی مناسب می‌تواند تاثیرگذاری بیشتر از تغییرات متنی در بلاگ ایجاد کنند.

یکی از اشتباهات رایج در بازیافت یا حتی به‌روزرسانی محتوا این است که افراد به‌جای اینکه همان مطالب خوبی را به‌روز کنند، یک محتوای جدید با همان موضوع و عنوان در بلاگ خود منتشر می‌کنند. در نتیجه بهتر است هر تغییری که لازم می‌دانید تا آن محتوا به بهترین شکل پاسخ کاربر را بدهد، در همان یک مقاله در نظر بگیرید.

سخن پایانی؛ بازیافت محتوا راه نجات کسب‌وکار شما

در این مقاله شما را با مفهوم بازیافت محتوا و چگونگی استفاده مجدد از محتوا آشنا کردیم و مزایا و اهمیت آن را برایتان توضیح دادیم. بازیافت محتوا تکنیکی است که طول عمر محتوای باکیفیت را افزایش می‌دهد. قبل از اینکه بازیافت محتوا انجام دهید، مطمئن شوید که محتوا‌هایی که تولید می‌کنید به اندازه کافی باکیفیت هستند تا در آینده بتوان از آن‌ها در قالب جدیدتر و به‌روز استفاده کرد. در پایان، هر سوالی درباره بازیافت محتوا دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.