تولید محتوای حرفه‌ای

به‌ روزرسانی شده در ۸ آذر ۱۴۰۲

|

چگونه تولید محتوا حرفه ای داشته باشیم؟

وقتی به این جمله باور داشته باشید که «حرفه‌ای‌ها ساخته می‌شوند، نه متولد!» حتی اگر در ابتدای مسیر نویسندگی هم باشید، می‌دانید که برای رسیدن به هدفتان باید تا جایی که می­‌توانید روی مهارت‌های نوشتن و جذابیت محتوای خود کار کنید. در شرایطی که هر کسی می‌تواند با انتشار چند پست در شبکه‌های اجتماعی و نوشتن در ویرگول و …، ادعا کند که نویسنده قهاری است، کار شما به‌عنوان تولیدکننده محتوا سخت‌تر می‌شود. در نهایت اگر قرار است از راه نوشتن درآمدزایی کنید و آن را به‌عنوان شغل بپذیرید، پس باید مانند حرفه‌ای‌ها تولید محتوا کنید.

تکنیک‌های تولید محتوای حرفه ای

یکی از مهم­‌ترین عوامل موفقیت بازاریابی محتوایی، تولید محتوایی است که موردپسند کاربر و گوگل باشد. چنین محتوای حرفه‌ای، حاصل دانش و تجربه تولیدکننده محتواست که در این زمینه به سطح پیشرفته‌ای رسیده است. در اینجا مهم‌ترین ویژگی‌هایی را معرفی خواهیم کرد که اساس تولید محتوای حرفه‌ای است.

  • به فکر تولید محتوای مفید، کارآمد و کاربرپسند باشید

گوگل در آخر سپتامبر ۲۰۲۲ با هدف بهبود تجربه کاربری و مفیدبودن محتواهای پیشنهادشده به کاربران از آپدیتی به نام الگوریتم Helpful Content خبر داد. در واقع گوگل تلاش کرد تا تمام توجه‌ها را به‌جای رسیدن به صدر نتایج جستجو، به ارزشمندی محتوا و ارائه اطلاعات مفید به کاربران جلب کند. از آنجایی که تجربه کاربری بیشتر از هر فاکتور دیگری برای گوگل اهمیت دارد، شما با درنظرگرفتن اصول و قواعد helpful content می‌توانید رضایت مخاطب و سپس ربات‌های گوگل را به‌دست آورید. برای اینکه ارزیابی کنید که محتواهای تولیدشده در سایت شما برای کاربر مفید هستند یا خیر، باید خود را جای کاربر تصور کنید و با پاسخ سوالات زیر، ارزش محتوای خود را بررسی کنید.

  • صحت و به‌روزبودن اطلاعات در محتوا را چگونه می‌بینید؟
  • آیا در محتوا توانستید به سوالات کاربران پاسخ کامل و جامعی بدهید؟
  • مزیت رقابتی محتوای شما در چیست و مطالعه محتوای شما چه ارزشی برای کاربر دارد؟
  • آیا محتواها منحصربه‌فرد، دست‌اول و از منابع معتبری هستند؟
  • چقدر قواعد نگارشی را رعایت کرده‌اید و به ظاهر محتوا اهمیت داده‌اید؟
  • از نتایج و آمارهای واقعی بگویید

اگر می‌خواهید برچسب کیفیت را به محتواهایتان بچسبانید، به‌طوری که کاربران از خواندن آن به وجد بیایند، بیایید به شکلی خاص از اعداد و آمارهای جالب در محتواهایتان استفاده کنید. دیتاهای آماری راهی سریع برای دادن اطلاعات هستند؛ اما به همان سرعت هم از ذهن کاربر فراموش می‌شوند. یکی از تکنیک‌هایی که یادآوری اعداد را برای مخاطب راحت و لذت‌بخش می‌کند، پیداکردن مثالی مشابه با یک آمار خاص و گنجاندن آن در موضوعاتی است که برای مخاطبان ملموس است. برای مثال (فرض)، به جای اینکه بگویید تعداد کاربران یوتیوب بیش از ۲ میلیارد است، بهتر است بگویید تعداد کاربران پلتفرم یوتیوب حدود ۲ برابر جمعیت هند است.

نمونه استفاده از آمار همراه با مثال واقعی در محتواهای تریبون
نمونه استفاده از آمار همراه با مثال واقعی در محتواهای تریبون
  • خود را جای مخاطب قرار دهید

همیشه که نباید برای نوشتن دست به قلم باشید. گاهی قبل از شروع، خودتان را جای خواننده قرار دهید و فکر کنید که دوست دارید درباره یک موضوع چه چیزهایی بدانید یا هدف اصلی شما از خواندن یک مقاله چیست. حتی به این فکر کنید که شخصی که می‌خواهید برایش مطلبی بنویسید، چه سبک و لحنی دارد. آیا از مقدمه طولانی، توضیحات اضافه، نوشتن مثال زیاد خوشش می‌آید یا خیر؟

باید به تولید محتوای خود طوری نگاه کنید که گویی جزو مخاطبان هستید، نه بازاریاب محتوایی یا نویسنده محتوا. به همین دلیل، درک قصد و نیت کاربر (Search intent) فاکتور مهمی برای پاسخ به سوالات گفته شده است. شاید بهتر است به این شکل هم نگاه کنید که اگر خود شما خریدار محتوای خود نباشید و آن را نخوانید، آن مقاله هیچ ارزشی برای انتشار ندارد.

  • سریع به سراغ اصل مطلب بروید

مقدمه اولین بخش یک محتواست که کاربر با آن برخورد می‌کند و نباید کاری کرد که به آخرین برخورد او تبدیل شود! مقدمه خوب باید منظور و هدف محتوای شما را به‌خوبی به کاربر نشان دهد و مشخص کند که شما روی چه مواردی در محتوا تمرکز کرده‌اید. با این حال، هیچ چیزی هم نمی‌تواند جای خلاصه‌گویی و جذابیت یک مقدمه کوتاه را بگیرد.

این نکته را به خاطر بسپارید که کاربران نمی‌خواهند درباره چیزی در مقدمه بخوانند که قرار است در محتوا به آن‌ها بگویید، بلکه آن‌ها انتظار خواندن اطلاعات جدید و مرتبط با موضوع اصلی را دارند، نه همان مطالب تکراری داخل متن. پس از آنکه توانستید با استفاده کلمات کلیدی اصلی، کاربر را به ادامه خواندن محتوا ترغیب کنید، مستقیم وارد بحث اصلی محتوا شوید. برای آنکه بهتر با سبک مقدمه‌های کوتاه و ترغیب‌کننده آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقدمه این مقاله را از سایت Buffer بخوانید.

  • مقالات طولانی‌تری بنویسید

یادتان باشد داستان تولید محتوا همیشه درباره کیفیت است، نه کمیت! با این حال، محتواهای طولانی‌تر در صف اول رتبه‌بندی هستند. شاید مهم‌ترین دلیل این است که گوگل سیگنال‌های بیشتری برای درک موضوع و هدف محتوایتان پیدا می‌کند. زمانی که محتوای جامع و طولانی با هدف سئو می‌نویسید، یک موضوع را از جنبه‌های مختلفی بررسی می‌کنید، به سوالات بیشتر مخاطب پاسخ می‌دهید، از تعداد کلمات کلیدی طولانی و کلمات کلیدی LSI استفاده می‌کنید و تعداد تیتر و زیرتیتر، لینک و تصاویر بیشتری در محتوا قرار می‌دهید. همین دلایل باعث می‌شود تا محتوای شما جایگاه خوبی در رتبه‌بندی داشته باشد. چند نکته زیر کمک می‌کند تا کاربران بیشتری برای خواندن محتواهای طولانی ترغیب شوند:

  • مطالب محتوا باید ساختار سلسه‌مراتبی داشته باشند.
  • جملات را کوتاه، گیرا و بصری بنویسید.
  • در هر پاراگراف کوتاه و مختصر صحبت کنید.
  • عنوان‌های اصلی را به زیرتیترهای جذاب تبدیل کنید.
  • از کلمات سخت، پیچیده و نامفهوم استفاده نکنید.
  • مفاهیم آموزشی را با مثال توضیح دهید و از تصاویر مرتبط استفاده کنید.
  • برای نوشتن تیترها، خلاقیت به خرج دهید

به گفته آلبرت لاسکر (Albert Lasker)، پدر تبلیغات مدرن، «تیتر، ۹۰درصد تاثیر یک متن را بر عهده دارد.»
با توجه به سخن ایشان، می‌توان نتیجه گرفت اگر شما یک متن چند هزار کلمه‌ای با رعایت کامل نکات سئو و نگارشی نوشته باشید، اما تیتر مناسبی برای آن انتخاب نکرده باشید، حتی یک کلمه از متن شما خوانده نخواهد شد. شک نکنید محتواهای حال حاضر در جذابیت و خلاقیت تیترها با هم در رقابت هستند و عنوانی برنده است که در یک چهارچوب منطقی، خلاقانه، جدید و گیرا باشد و کاری کند که حدقل کاربر دوست داشته باشد روی لینک محتوا کلیک کند. نکات زیر کمک می‌کنند تا از نوشتن تیترهای خسته‌کننده با فرمول‌های تکراری دست بردارید:

  • درباره تخفیف، قیمت کمتر و فرصت ویژه صحبت کنید: روی تخفیف‌ها، تخفیف بگیرید
  • از دغدغه و مشکلات کاربر بگویید: چرا نباید عسل را در یخچال نگهداری کنیم؟
  • تکنیک مقایسه را به تیترها بیاورید: هوش مصنوعی ChatGPT در برابر بینگ
  • دستوری و توصیه‌ای بنویسید: از تولید ویدئو‌های بلند دست بکشید
  • برخلاف عادت کاربر و غیرمنتظره بنویسید: سایت خود را سئو‌ نکنید
  • با کلمات درباره چیزی که دوست دارد تصویرسازی کنید: خانه‌ای فوق‌العاده برای عاشقان خانه روستیک
  • در مخاطب عجله و اضطرار ایجاد کنید: پاسخ سوالاتی که قبل از استخدام باید بدانید
  • چاشنی تجربه شخصی را به محتوا اضافه کنید

یکی از عادت‌های بسیار خوب نویسندگان حرفه‌ای، اضافه‌کردن نظرات و تجربه‌های شخصی افراد (حتی نویسنده) به بخشی از محتوا برای درک و ارتباط بهتر خواننده است. سخن بزرگان و متخصصان، نظر خریداران و مصرف‌کنندگان بخشی از تجربه‌های واقعی هستند که شما می‌توانید آن‌ها را از منابع معتبر، شبکه‌های اجتماعی، نظرسنجی و مصاحبه عمیق با مشتریان جمع‌آوری کنید و به محتوایتان اضافه کنید. اگر برای یک حوزه خاص تولید محتوا می‌کنید، می‌توانید از کارفرما و افرادی که در آن حوزه تجربه زیادی دارند، بخواهید نکات آموزشی که برگرفته از آزمون‌وخطا است، مطلبی برایتان بفرستند تا بتوانید محتواهایتان را پربارتر و متفاوت‌تر از مقالات آموزشی رقبا کنید.
همچنین، استفاده از مثال و نمونه در محتواهای آموزشی بسیار کاربردی هستند. برای مثال اگر موضوع محتوا در حیطه یک مطلب روانشناسی با موضوع تربیت کودک است، اضافه‌کردن مثال‌ها و تجربیاتی از زندگی واقعی نویسنده و مادران دیگر، می‌تواند به درک بهتر مخاطب کمک کند. حتی اگر محتوای شما به نحوی است که نمی‌توانید اطلاعات، آمار یا نمودار خاصی به مخاطب ارائه دهید. از تصاویر رئال کمک بگیرید تا مطالبتان برای مخاطب متقاعدکننده باشد.

  • از هوش مصنوعی کمک بگیرید

به‌عنوان تولیدکننده محتوای حرفه‌ای باید با فناوری روز همراه باشید و از ابزارهایی که کمک می‌کنند تا کیفیت کار شما بهتر و در زمانتان صرفه‌جویی شود، استقبال کنید. اکثر افرادی که در حوزه محتوا فعالیت می‌کنند، می‌دانند استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا یکی از ملزومات اصلی کارشان است. نحوه کار با هوش مصنوعی به این شکل است که درخواست خود را همراه با چند کلمه کلیدی، شرح کوتاهی از کسب‌وکار، موضوع اصلی یا اطلاعات مهم دیگری وارد می‌کنید و سپس هوش مصنوعی از این اطلاعات به همراه سایر داده‌ها استفاده می‌کند تا محتوایی که طبق خواسته شماست ایجاد کند. تولید محتوای ویدئویی، تصویری، ترجمه، ایده‌پردازی برای متن‌های تبلیغاتی و تیترها از دیگر امکانات هوش مصنوعی برای تولیدکنندگان محتواست.

  • تولید محتوا با ChatGPT
    چت جی‌پی‌تی می‌تواند بر اساس قوانین خاصی برای شما تولید محتوا کند. شما می‌توانید برای ترجمه، خلاصه‌کردن یا ساده‌سازی مفهوم یک پاراگراف از ChatGPT کمک بگیرید. حتی ابزاری مانند چت جی‌پی‌تی، توانایی ایده‌پردازی درباره یک موضوع و تولید عکس‌های گرافیکی را نیز دارد. ChatGPT می‌تواند در تمام زمینه‌های تولید محتوا یک دستیار تمام‌عیار برای تولیدکنند‌گان حرفه‌ای باشد.
  • تولید محتوا با گوگل بارد
    تولید محتوا با هوش مصنوعی گوگل بارد بسیار ساده است و در مقایسه با ابزارهای AI دیگر مانند ChatGPT، بهتر می‌تواند در تولید محتوا به نویسندگان کمک کند. بارد با توجه‌ به دسترسی به پایگاه دانش گوگل، این توانایی را دارد تا درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات مختلف، برای شما محتوای خلاقانه‌ تولید کند، ایده‌های جدید پیشنهاد دهد و ترجمه‌های قوی‌تری از متن‌های شما ارائه دهد.
  • تولید محتوا با هوش مصنوعی جاسپر
    هوش مصنوعی جاسپر (Jasper AI) یک دستیار عالی در تولید محتوای متنی است. در جاسپر تمپلیت‌های متنوعی برای تولید محتوا در فرمت‌های مختلف وجود دارد. شما می‌توانید با وارد کردن ویژگی‌ها و داده‌ها، محتوایی مدنظر خود را به‌سرعت و متناسب تمپلیت انتخابی از جاسپر دریافت کنید.

استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوای حرفه‌ای

  • معرفی اپلیکیشن زیگپ

افرادی که دوست دارند به‌صورت روزانه از هوش مصنوعی استفاده کنند، می‌توانند از طریق برنامه زیگپ (zigap) به‌صورت رایگان و سریع به امکانات ChatGPT دسترسی داشته باشند. دستیار هوش‌مصنوعی زیگپ می‌تواند تقریبا به هر سوالی که از آن پرسیده‌اید پاسخ دهد و در تولید هر نوع محتوایی به شما کمک کنند. در مثال زیر، از زیگپ خواسته شد تا در ایده‌پردازی چند عبارت جایگزین برای جمله «صفحه موردنظر یافت نشد» به ما پیشنهاد دهد.

کمک از ابزار زیگپ برای تولید محتوای حرفه‌ای

مهارت‌های یک تولیدکننده محتوای حرفه ای

هر شغلی را که می‌شناسید، به یک جعبه ابزار نیاز دارد که با انواع مهارت‌ها پر شده است. هر چقدر یادگیری و تجربه شما در یک مهارت خاص بیشتر شود، افراد بیشتری شما را یک فرد متخصص می‌دانند. بنابراین برای آنکه بتوانید حرفی برای گفتن در دنیای محتوا داشته باشید و لقب تولیدکننده محتوای حرفه‌ای را برای خود کنید، باید در موارد زیر مهارت لازم و کافی داشته باشید.

  • رعایت اصول نگارشی و دستور زبان فارسی؛ درست بنویسیم

آشنایی کامل با اصول نگارش و دستور زبان فارسی، حیاتی‌ترین مهارتی است که باید در ابتدای مسیر یادگیری محتوا، به جعبه مهارت‌های خود اضافه کند. زمانی که شغل شما با نوشتن در ارتباط است، حداقل انتظاری که از شما می‌رود این است که اصول نگارشی مانند نقطه‌ها، ویرگول‌ها، نیم‌فاصله میان کلمات و … را بلد باشید، از کلمات در جای درست استفاده کنید و خوانا و بدون کژتابی بنویسید. در کنار آنکه تلاش می‌کنید تا قواعد درست‌نویسی را در متن‌های خود رعایت کنید، باید بدانید که داشتن قلم روان و جذاب یکی از ویژگی‌های متمایزکننده میان تولیدکنندگان محتواست. قلم روان به معنای نوشتن متن ادبی نیست، بلکه منظور این است که نوشته باید راحت و روان، قابل‌فهم و گیرا باشد. اگر می‌خواهید یک متن خوب بنویسید و اصول نگارش را به‌خوبی رعایت کنید باید:

  • بیشتر کتاب و مقالات سایت‌های معتبر را بخوانید.
  • اصول اولیه نوشتن و ویراستاری را از منابع معتبر یاد بگیرید.
  • در صفحات شخصی خود بنویسید و تمرین کنید.

یکی از ابزارهای خوب کمکی برای اطمینان از نحوه صحیح نگارش کلمات در تولید محتوا، سایت «فرهنگ املایی ویراستاران» است.

  • آشنایی با تکنیک‌های داستان‌سرایی؛ راوی و قصه‌گو باشیم

حتماً تا حالا برایتان پیش‌آمده که به‌قدری درگیر خواندن مطلبی شوید که یادتان برود که در حال خواندن یک مقاله آموزشی هستید نه کتاب داستان؟ توانایی در قصه‌گویی و روایت‌گری، مهارتی است که بسیاری از تولیدکنندگان حرفه‌ای آن را بلد هستند و به‌خوبی در تولید محتواهایشان استفاده می‌کنند. استفاده از این تکنیک در نوشتن محتوای بلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، صفحات محصول یا هر جای دیگر، باعث می‌شود تا مطالب محتوای شما درگیرکننده و جذاب باشد.

با کمک داستان می‌توانید بسیاری از مفاهیم سخت و تخصصی را که به‌راحتی نمی‌توانید آن‌ها را بیان کنید، در اختیار مخاطب‌ قرار دهید. سعی کنید با تمرین، آموزش و بررسی محتواهای بلاگ‌هایی که از این تکنیک استفاده می‌کنند، داستان‌سرای خوبی برای مخاطبان خود باشید.

  • آشنایی با تکنیک کپی‌رایتینگ؛ تبلیغ‌نویس خوبی باشیم

محتوا فقط با هدف آموزش و ارائه اطلاعات نوشته نمی‌شود، بلکه گاهی شما باید با محتواهایتان خواننده را برای انجام یک اقدام خاص مانند خرید، کلیک‌کردن روی لینک و دانلود فایل ترغیب کنید. اینجاست که شما باید تا حد زیادی با تکنیک‌های کپی رایتینگ آشنا باشید. یک نویسنده محتوای حرفه‌ای زمانی که می‌خواهد عنوان یا تیتری برای مطلبی پیشنهاد دهد، مطالبی را خلاصه‌نویسی کند، توضیحات محصول یا متا دیسکریپشن بنویسد یا افراد را برای خواندن مقالات مرتبط تشویق به کلیک کند، باید اصول کپی‌رایتینگ بداند.

  • داشتن مهارت تحقیق و جستجو؛ محقق باشیم

جمع‌آوری اطلاعات درست، دقیق و به‌روز درباره محتوایی که قصد تولید آن را دارید، از مهم‌ترین کارهایی است که قبل از نوشتن باید انجام دهید. بدون شک، یک نویسنده محتوای موفق کسی است که روحیه جستجوگری و توانایی قوی در سرچ دارد و می‌داند به‌دنبال چه اطلاعاتی در کجا بگردد. بنابراین یکی از توانایی‌های یک فرد حرفه‌ای در حوزه محتوا این است که می‌داند چگونه در موتور جستجو (گوگل) جستجو کند، کدام منابع داخلی و خارجی اطلاعات موثقی دارند، تفاوت محتوای باکیفیت با محتوای بی‌کیفیت، کپی و نادرست را می‌شناسد و می‌تواند به نحوی در بین صفحات وب بچرخد که کامل‌ترین و جامع‌ترین محتوا را بنویسد.

  • درک مطلب و نوشتن به زبان انگلیسی؛ زبان دوم بلد باشیم

لازم به یادآوری نیست که درک مطلب به زبان انگلیسی و توانایی ترجمه از مهارت‌های مهم یک تولیدکننده محتوای حرفه‌ای است. در واقع برای آنکه بتوانید محتوایی کامل و جامع بنویسید و از به‌روزبودن اطلاعات مطمئن باشید، باید از منابع معتبر انگلیسی استفاده کنید. در نتیجه آشنایی حداقل به زبان انگلیسی و توانایی درک مطلب و ترجمه، از مهم‌ترین مهارت‌های تولیدکننده محتوا است. اگر دوست دارید کار محتوا را حرفه‌ای‌تر دنبال کنید و از عهده هر نوع محتوایی در تمام حوزه‌ها بر بیایید، مهارت درک مطلب خود را تقویت کنید.

در تریبون بخوانید : تولید محتوای انگلیسی
  • رعایت نکات سئو در محتوا؛ محتوای سئو‌شده را بشناسیم

مفهومی به نام سئو ارتباط تنگاتنگی با تولید محتوا دارد و کسی که این حوزه را به‌عنوان شغل خود انتخاب کرده است و قرار است برای سایت‌ها و بلاگ‌ها تولید محتوا کند، باید به‌طور کامل با تکنیک‌های سئوی محتوا آشنا باشد. نوشتن متن‌های سئوشده مهارتی است که با آموزش به‌ دست می‌آید. علاوه بر رعایت فاکتورهای سئو در زمان نگارش محتواهای سایت، یک تولیدکننده محتوای حرفه‌ای می‌داند که محتوا برای کاربر نوشته می‌شود نه گوگل.

محتوای کاربرمحور، یک رویکرد جدید در تولید محتوا است که روی قصد و نیت کاربر و رفع نیازها و خواسته‌های کاربران تمرکز دارد. بنابراین توجه به تولید محتوای کاربرپسند در کنار اینکه گوگل هم بتواند درک درستی از محتواهای شما داشته باشد، مهارتی است که می‌توانید در تمام نویسندگان حرفه‌ای محتوا ببینید.

  • شناخت کافی درباره اکوسیستم و رقبا؛ زمین بازی و رقبا را بشناسیم

هر تولیدکننده محتوای حرفه‌ای علاوه بر آنکه باید راه‌ورسم تولید محتوا را طبق اصول بداند، باید درک درستی از فضای صنعت تولید محتوا داشته باشد تا بتواند بعد از ورود به هر کسب‌وکاری، رقبای محتوایی را بشناسد و برای حوزه‌های مختلفی بنویسد. برای مثال، یک متخصص تولید محتوا توانایی بررسی و آنالیز محتوا، شناسایی فاکتورهای متمایزکننده در محتوا، نحوه سنجش موفقیت محتوا را برای یک کسب‌وکار و رقبای آن دارد.

  • کار با ابزارهای گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول؛ حرفه‌ای محتوا تولید کنیم

افرادی که عضوی از تیم محتوای یک شرکت هستند و مدیریت محتواهای بلاگ و سایت آن شرکت را برعهده دارند، حتماً به ابزارهایی برای بررسی میزان موفقیت محتواهای سایت و تحلیل استراتژی تولید محتواهای خود نیاز دارند. به‌عنوان یک تولیدکننده محتوای حرفه‌ای که مسئولیت تولید محتوای یک سایت خاص را بر عهده دارد، باید بتوانید محتوای خود را با ابزار گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول ارزیابی کنید و بفهمید چه نوع محتوایی بیشتر مورد پسند مخاطب قرار گرفته است.

تریبون بستری را با همکاری نویسندگان حرفه‌ای فراهم کرده است که کسب‌وکارها بتوانند سفارش تولید محتوا خود را به آن‌ها بسپارند و سرعت، دقت و کیفیت را در کنار هم تجربه کنند. برای سفارش محتوای حرفه‌ای به قلم بهترین نویسندگان همین حالا را اقدام کنید.

در تریبون بخوانید : هزینه تولید محتوای متنی

سخن پایانی

با درنظرگرفتن نکاتی که در این مقاله گفته شد و تمرین در اجرای درست آن‎ها در محتواهایتان، به مرور زمان می‌توانید حرفه‌ای و هدفمندتر بنویسید. شاید زمانی که از دور به حرفه تولید محتوا نگاه می‌کنید، همه چیز راحت و حتی سرگرم‌کننده به نظر بیاید، اما وقتی که قرار باشد آن را به‌عنوان یک شغل بپذیرید باید بتوانید به معنای واقعی در آن غرق شوید تا به سطحی از حرفه‌ای بودن برسید. در واقع بهتر است بگوییم برای کارکردن، شناخته‌شدن و حرفه‌ای‌شدن در این فضا باید از یادگیری مهارت‌های جدید غافل نشوید و سطح اطلاعاتتان را به‌روز نگه دارید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.