تعرفه و هزینه تولید محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۱۴ آذر ۱۴۰۲

|

قیمت و هزینه تولید محتوای متنی سایت در سال ۱۴۰۲

فرقی نمی‌کند که صاحب چه نوع کسب‌وکاری هستید؛ به فروش محصول مشغولید یا خدمات خاصی ارائه می‌دهید. در هر صورت شما برای دیده‌شدن در فضای دیجیتال نیاز به محتوای باکیفیت دارید و لازم است هزینه تولید محتوا را در فهرست هزینه‌های ثابت خود قرار دهید. اما و اگرهای زیادی در خصوص تعرفه تولید محتوای متنی وجود دارد و هر کارفرمایی هم دوست دارد که اطلاعات شفافی در این خصوص داشته باشد. اگر در حال برنامه‌ریزی برای محتوای متنی برندتان هستید و دوست دارید که از هزینه تولید محتوا برای سایت خود آگاه شوید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا اطلاعات جامعی در این خصوص به دست آورید.

هزینه تولید محتوا در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

در ابتدا باید بگوییم که ما نمی‌توانیم عدد مشخصی را به عنوان تعرفه تولید محتوا به شما اعلام کنیم. چرا که این تعرفه به فاکتورها و المان‌های مختلفی وابسته است و باید با توافق میان کسب‌وکار و تولیدکننده محتوا تعیین شود. بنابراین نکته قابل توجه در این خصوص، نحوه همکاری شما با تولیدکنندگان محتواست که می‌تواند به سه شکل باشد:

1) استخدام کارشناس تولید محتوا

در این حالت شما باید حقوق ثابتی را به نیروی کار خود پرداخت کنید که در حقیقت هزینه تولید محتوای کسب‌وکارتان محسوب می‌شود. مبلغ حقوق نیز با توجه به حقوق پایه، میزان تجربه و تخصص فرد مورد نظر، بودجه کسب‌وکار شما و… می‌تواند از 10 میلیون تومان به بالا باشد.

2) همکاری با کارشناس تولید محتوای فریلنسر

اگر قصد داشته باشید که تولید محتوایتان را به یک فریلنسر بسپارید، هزینه مد نظر در اغلب اوقات بر اساس تعداد کلمات محتوا محاسبه می‌شود و می‌تواند بسته به کیفیت نویسنده از ۸۰ تومان تا حدود ۳۵۰ تومان به ازای هر کلمه متغیر باشد. هرچند که برخی افراد ممکن است شیوه دیگری برای دریافت هزینه محتوا داشته باشند.

3) همکاری با آژانس‌های تولید محتوا

آژانس‌های تولید محتوا به عنوان واسطه میان تولیدکنندگان محتوا و کسب‌وکارها عمل می‌کنند و بخشی از هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند. متاسفانه برخی از این آژانس‌ها برای جذب مشتری بیشتر، تعرفه‌های بسیار کمی برای تولید محتوا پیشنهاد می‌دهند و در مقابل، محتوای بی‌کیفیتی هم برای شما تولید می‌کنند، اما تریبون به‌عنوان پلتفرم ارائه‌دهنده خدمات محتوا، در کنار ارائه محتوای باکیفیت که با مبلغ ۲۹۰ تومان به‌ازای هر کلمه نوشته می‌شود، در مدت زمان کوتاهی (۳۶ الی ۷۲ ساعت) این محتوا را به دست شما می‌رساند.

اما در چه مرحله‌ای باید هزینه محتوای تولید شده را پرداخت کنید؟

پرداخت هزینه تولید محتوا در چه مرحله‌ای انجام می‌شود؟

اینکه چه زمانی هزینه تولید محتوا را پرداخت می‌کنید، به سیاست‌های کسب‌وکار شما و درخواست تولیدکننده محتوا بستگی دارد. معمولا طبق توافق صورت گرفته میان طرفین، پرداخت هزینه یا به صورت ماهیانه و یا پس از انجام تعداد مشخصی پروژه انجام می‌شود که روش اول رواج بیشتری دارد. البته در شرایط مختلف ممکن است پرداخت به شکل‌های دیگری نیز صورت گیرد. برای مثال شما اگر شما برای تولید ۱۰ محتوا با فردی توافق کرده‌اید، می‌توانید بخشی از هزینه تولید محتوا را به عنوان پیش‌پرداخت بعد از دریافت دو محتوای اول و مابقی را در انتهای کار پرداخت کنید.

در آژانس‌ها و پلتفرم‌های تولید محتوا، پرداخت به شکل دیگری است و قبل از نگارش محتوا دریافت می‌شود. تریبون در این میان به شما تضمین می‌دهد که در صورت عدم رضایت از محتوای دریافتی، کل هزینه را به حساب شما بازگرداند.

روش‌های کاهش هزینه تولید محتوا

درست است که تمام کارفرماها ترجیح می‌دهند کارهای مختلف از جمله تولید محتوا را با کمترین هزینه و در عین حال بیشترین بازدهی انجام دهند؛ اما باید بدانید که کاهش هزینه تولید محتوا به چه قیمتی اتفاق می‌افتد. ممکن است برای مدیریت هزینه‌هایتان به سراغ افراد یا آژانس‌هایی با نرخ‌های بسیار پایین بروید که اهمیتی به کیفیت محتوای تولیدی نمی‌دهند. در حالی که این کار در آینده‌ای نه چندان دور هزینه‌های بسیار بیشتری برای شما به دنبال دارد و ضربه بزرگی به اعتبار و تصویر برند شما وارد می‌کند.

تصمیم عقلانی آن است که به جای استفاده از محتوای ارزان ولی بی‌کیفیت که در آینده نیاز به صرف زمان و هزینه برای اصلاح دارد، هزینه‌ای را که برای تولید محتوا می‌پردازید مدیریت کنید. مدیریت هزینه یعنی «برنامه‌ریزی صحیح برای تولید محتوا و تمرکز بر محتوای هدفمند». به بیان ساده‌تر، شما با تدوین استراتژی محتوای مناسب، می‌توانید از سرمایه‌ای که به تولید محتوا اختصاص می‌دهید بازدهی بیشتری کسب کنید.

شما می‌توانید به کمک روش‌های مختلف، از هزینه صرف شده برای تولید محتوا به بهترین شکل ممکن بهره ببرید:

  • تدوین استراتژی محتوا

استراتژی محتوا بدون شک لازمه تولید محتوای هدفمند و باکیفیت است و نشان‌ می‌دهد که تمامی محتواهای برند شما نقشه راه مشخصی را دنبال می‌کنند. تدوین استراتژی تولید محتوا بحث بسیار مفصلی است که نمی‌توان در چند پاراگراف کوتاه به آن پرداخت؛ اما به طور خلاصه باید بدانید که پیش از تولید محتوا نیازمند آنالیز دقیق کسب‌وکار خود، شناخت نیاز مخاطب، تحلیل رقبا، تدوین تقویم محتوایی و… هستید تا محتواهایتان بیشترین اثرگذاری را برای مخاطب و برند داشته باشند.

  • استفاده از هوش مصنوعی

تولید محتوا با هوش مصنوعی می‌تواند به شما در مدیریت هزینه‌هایتان کمک کند. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای متنوعی که بر پایه هوش مصنوعی توسعه داده‌ شده‌اند، در بخش‌های مختلفی از فرآیند تولید محتوا مانند ایده‌پردازی، سناریونویسی، بازنویسی محتوا و… نیاز به نیروی انسانی را کمی کم‌رنگ‌تر کنید. هرچند که در بررسی و اعتبارسنجی نهایی محتوا بدون حضور یک نیروی متخصص ممکن نیست، اما می‌تواند به ایده‌پردازی بهتر و صرفه‌جویی در زمان برای تولید محتوا کمک کند.

  • بازیابی محتوای قدیمی

ممکن است از سال‌های گذشته تعداد زیادی محتوا تولید کرده باشید که گذر زمان رد کهنگی بر روی آن‌ها انداخته و هجوم سیل عظیمی از محتواهای جدید هم به مخاطبان اجازه استفاده از این محتواها را نمی‌دهد. شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی مناسب، دستی بر روی این محتواها بکشید، گرد و خاکشان را پاک کنید و با انجام به‌روزرسانی‌های مورد نیاز، آن‌ها را مجددا انتشار دهید.

  • استفاده از یک محتوا به شیوه‌های مختلف

یک بار محتوا تولید کنید؛ چند بار استفاده کنید! این روش یکی از بهترین روش‌های مدیریت هزینه تولید محتواست که سبد محتوایی شما را برای مدت طولانی پر می‌کند. تصور کنید که یک ایبوک یا همان کتابچه الکترونیکی تولید کرده‌اید. کارشناس محتوای مجموعه شما می‌تواند از دل این کتابچه چندین پست اینستاگرام، چندین مقاله و حتی سناریوی یک پادکست شنیدنی را خلق کند.‌

  • استفاده از UGC

UGC مخفف User Generated Content و به معنی محتوای تولیدشده توسط کاربر است. این محتوا می‌تواند شامل نظرات ثبت‌شده توسط کاربران در سایت، کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل باشد. اگر قصد استفاده از UGC را دارید، می‌توانید با یک ایده خلاقانه از مخاطبان خود درخواست کنید که برای دریافت هدیه، کد تخفیف یا مواردی از این دست، محتوای خاصی را برای شما تولید کنند تا شما بدون صرف هزینه خاصی، بتوانید از آن استفاده کنید.

قیمت و تعرفه تولید محتوا چگونه محاسبه می‌شود؟

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، تعرفه تولید محتوا به نوع همکاری شما با کارشناس تولید محتوا مربوط می‌شود. ما در اینجا فرض می‌کنیم که شما قصد همکاری با یک نیروی فریلنسر یا دورکار را دارید که کارمند ثابت و تمام‌وقت کسب‌وکار شما نیست. در خصوص همکاری با چنین افرادی، نرخ تولید محتوای متنی رایج که طی سال‌های اخیر توسط اغلب افراد و سازمان‌ها به کار گرفته می‌شود، «پرداخت به ازای تعداد کلمات محتواست». به این معنا که قیمت تولید محتوا به ازای هر کلمه مشخص می‌شود و پرداخت بر این اساس صورت می‌گیرد.

با وجود رایج‌ بودن این روش و تبدیل شدن آن به یک قانون نانوشته، نمی‌توان آن را یک روش قیمت‌گذاری ایده‌آل و کارآمد در نظر گرفت. چرا که ممکن است فردی برای نگارش یک محتوای بسیار تخصصی زمان زیادی را صرف مطالعه و تحقیق کند تا در نهایت فقط ۱۰۰۰ کلمه‌ به کارفرما تحویل دهد. یا حتی یک کپی‌رایتر چندین روز زمان صرف ایده‌پردازی کند تا به سناریوی مناسبی برای یک ویدئوی ۳۰ ثانیه‌ای برسد. در چنین شرایطی پرداخت کلمه‌ای به هیچ وجه نمی‌تواند قدردان زمان و انرژی صرف شده برای محتوای تولیدی باشد.

اخیرا بحث و بررسی‌های زیادی در اکوسیستم بازاریابی محتوایی ایران در خصوص تعیین یک شیوه قیمت‌گذاری مناسب برای تولید محتوا صورت گرفت. پیشنهادهای گوناگونی هم از سوی افراد مختلف مطرح شد؛ مانند پرداخت هزینه به صورت ساعتی، روش پرداخت شناور و… با این حال، بحث‌های صورت گرفته نتیجه مشخصی در پی نداشت و همچنان در اغلب پروژه‌ها نرخ تولید محتوای متنی بر اساس تعداد کلمات محتوا تعیین می‌شود. اما چطور باید این نرخ را تعیین کرد؟

آیتم‌ها و عوامل تاثیرگذار بر تعرفه و قیمت تولید محتوای سایت

عوامل مختلفی در تعیین تعرفه‌های تولید محتوا نقش‌آفرینی می‌کنند که باید هنگام قیمت‌گذاری به آن‌ها توجه کرد. پیش از هر چیز باید ببینید که محتوای مدنظر شما در چه دسته‌ای قرار می‌گیرد:

1) محتوای تالیفی: محتوایی که با مطالعه منابع مختلف و همچنین بر اساس دانش و تجربه نویسنده، بدون اتکا به یک منبع خاص نوشته می‌شود.
2) محتوای ترجمه: محتوایی که با ترجمه یک یا چند محتوا از منابع خارجی تولید می‌شود.
3) محتوای تلفیقی (تالیف + ترجمه): محتوایی که با ترکیب تالیف و ترجمه تولید می‌شود.
4) محتوای بازنویسی: محتوایی که از بازنویسی یک محتوای دیگر به دست می‌آید.

علاوه بر این موارد، برای تعیین هزینه تولید محتوا باید به عوامل دیگری هم توجه کنید:

  • اصول سئو: هزینه تولید محتوای متنی سئوشده که بر اساس اصول سئوی داخلی تولید شده باشد، بالاتر از محتوایی است که فاقد این اصول باشد.
  • تخصصی بودن محتوا: معمولا تولید محتواهایی با موضوعات عمومی و رایج با سهولت بیشتری نسبت به محتوای تخصصی انجام می‌شود و به دانشی غیر از دانش تولید محتوا نیاز ندارد. بدیهی است هزینه تولید محتوای تخصصی نسبت به عمومی در سطح بالاتری قرار دارد. ‌
  • تخصص و تجربه نویسنده: تفاوت زیادی میان یک نیروی تازه‌کار و یک کارشناس تولید محتوای متخصص با چندین سال تجربه کاری وجود دارد و این تفاوت، در پرداخت هزینه نیز خودش را نشان می‌دهد.
  • نوع محتوا: تعرفه تولید محتوا می‌تواند با توجه به نوع محتوای تولیدی اعم از مقاله وبلاگ، پست شبکه‌های اجتماعی، سناریوی ویدئو، کتاب‌های الکترونیکی، ایمیل و… متغیر باشد.
  • زبان محتوا: اگر نیازمند محتوا به زبانی غیر از زبان فارسی هستید، لازم است هزینه بالاتری هم برای آن بپردازید.
  • کیفیت محتوا: در نهایت می‌توان «کیفیت» را اصلی‌ترین عامل در تعیین قیمت تولید محتوای متنی دانست. اینکه محتوای تولید شده تا چه حد با جامعه هدف شما مطابقت دارد، چقدر ساده و روان نوشته شده و تا چه اندازه نیاز مخاطب را پاسخ می‌دهد، المان‌هایی است که کیفیت محتوا را تعیین می‌کند.

رابطه‌ میان هزینه تولید محتوا و کیفیت آن

همان‌طور که اشاره کردیم، کیفیت یک محتوا رابطه مستقیمی با هزینه مورد نیاز برای تولید آن دارد. یک محتوای باکیفیت بازیگر نقش اول در برنامه بازاریابی محتوایی کسب‌وکار شماست و در درازمدت می‌تواند سود کلانی را برایتان به همراه داشته باشد. به همین جهت منطقی است که هزینه بیشتری برای استفاده از چنین محتوایی بپردازید. چرا که شما در حقیقت با پرداخت این هزینه، در حال سرمایه‌گذاری بر روی کسب‌وکارتان هستید. سرمایه‌گذاری که نتیجه آن را با افزایش آگاهی از برند، جامعه مخاطبان و در نهایت مشتریان خود خواهید دید.

محاسبه هزینه تولید محتوا

برای محاسبه هزینه تولید محتوا لازم است در ابتدا نرخ مد نظر خود برای پرداخت را تعیین کنید. البته توجه داشته باشید که نرخ نهایی باید از طریق توافق با تولیدکننده محتوا مشخص شود؛ اما با این حال، توصیه می‌کنیم تعرفه‌های مدنظرتان برای تولید محتوا با شرایط و ویژگی‌های مختلف را در قالب یک جدول ثبت کنید تا محاسبه قیمت هم برایتان آسان‌تر باشد. برای به دست آوردن هزینه هم کافی است تعداد کلمات محتوای مد نظرتان را در نرخ مربوطه ضرب کنید تا عدد نهایی به دست بیاید.

مثلا اگر قرار باشد که در پلتفرم محتوای تریبون یک محتوای ۱۰۰۰ کلمه‌ای فارسی سفارش دهید، هزینه آن ۲۹۰هزار تومان و محتوای انگلیسی ۶۱۰هزار تومان می‌شود. برای ثبت سفارش و کسب اطلاعات بیشتر در مورد پلتفرم محتوای تریبون، می‌توانید روی این دکمه زیر کلیک کنید.

تعرفه‌های تولید محتوا

برای اطلاع از هزینه تولید محتوای درخواستی خود، می‌توانید ۵۰۰ الی ۵۰۰۰ کلمه را با توجه به زبان موردنظر خود در ماشین حساب روبه‌رو وارد کنید. همچنین هزینه تولید محتوا متنی برای تمامی حوزه‌ها و انواع محتوا یکسان است و همه محتواها با توجه به موضوع و تعداد کلمه، بین ۳۶ الی ۷۲ ساعت تحویل داده می‌شوند.

فارسی انگلیسی
حداکثر کلمات سفارش 5000 کلمه باید باشد! حداقل کلمات سفارش 500 کلمه باید باشد!
تومان
سفارش

سخن پایانی

در این مطلب با هم نگاهی داشتیم به نحوه قیمت‌گذاری برای تولید محتوا و المان‌ها و فاکتورهای تاثیرگذار در آن. فراموش نکنید که محتوای باکیفیت و متناسب با نیاز کاربر می‌تواند در درازمدت سودآوری بسیار بالایی برای کسب‌وکار شما داشته باشد و مخاطبان بالقوه را به مشتری تبدیل کند. هزینه کردن برای تولید محتوا را جدی بگیرید و آن را در فهرست هزینه‌های ثابت کسب‌وکارتان قرار دهید!

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.