تولید محتوا چیست؟ اصول، مراحل و تکنیک‌های تولید محتوا
تولید محتوا چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۹ اسفند ۱۴۰۲

|

تولید محتوا چیست؟ چگونه تولید محتوا کنیم؟

اینترنت مانند آسمان بی‌کران است که بی‌نهایت ستاره را در خود جای داده است. بیش از ۲میلیارد ‌سایت از سراسر دنیا در اینترنت حضور دارد و روزانه بالغ بر ۵/۳میلیارد مورد جست‌وجو در گوگل انجام می‌شود و این آمار نشان‌دهنده اهمیت اینترنت در زندگی است. در این عصر آنچه که باعث پیشرفت، موفقیت، افزایش فروش و سودآوری کسب‌وکارها می‌شود، حضور فعال در اینترنت و افزایش مخاطب و حفظ آن‌ها از طریق ارائه محتوای مناسب به اوست. هیچ استراتژی بازاریابی را پیدا نمی‌کنید که موفق‌تر از بازاریابی از طریق تولید محتوا باشد. اما تولید یا خلق محتوا دقیقاً چیست و برای نگارش محتوا به چه مهارت‌های نیاز است. در ادامه با ما باشید تا از تمامی رازها و نکات مهم تولید محتوای موفق مطلع شوید.

تولید محتوا چیست و یعنی چه؟

نوشتن در واقع هنر یا مهارت بیان ایده‌ها و افکار از طریق واژگان است. وقتی درباره نوشتن محتوا صحبت می‌کنیم، معمولاْ تمرکز بر واژه «محتوا» است. بنابراین قبل از شرح هر چیز، درک مفهوم «چیستی محتوا» اهمیت دارد.

محتوا به‌طور کلی یعنی اطلاعات و تجربه‌ای که به مخاطب منتقل می‌شود. محتوا در واقع به همین سادگی است که تعریف می‌شود، محتوا می‌تواند کل صنعت رسانه را با صنایع مختلفی پیوند دهد. به ویژه صنایعی که مبتنی بر اینترنت هستند و این روند با سرعت قابل ملاحظه‌ای رو به پیشرفت است.

محتوا یک واسطه ارتباطی است و طی سال‌های اخیر به نحو چشمگیری پیشرفت کرده است. یک تصویر، یک مقاله، یک ویدئو و حتی یک پیام صوتی، همگی می‌توانند محتوا باشند.

هر پست رسانه اجتماعی یا هر مقاله منتشرشده در سایت، نوعی محتوا هستند. هر چیزی که به‌منظور انتقال پیام، ایده یا فکر ارائه شود، محتوا در نظر گرفته می‌شود. این محتوا ممکن است در سرتاسر جهان دیده، شنیده یا خوانده شود. امروزه بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که می‌توانند محتوا تولید کنند، اما تولید محتوای ارزشمند که سودآور هم باشد، بسیار دشوار است و نیازمند مهارت‌های ویژه‌ای است. شرکت‌هایی که در زمینه ارائه خدمات تولید محتوا فعالیت می‌کنند، با خلق محتوایی ارزشمند و منحصربه‌فرد برای سازمان‌ها و صنایع مختلف درآمد بالایی به دست می‌آورند.

اهمیت و دلایل نیاز به تولید محتوا

فرایند انتقال پیام و ایجاد ارتباط با مخاطب از طریق متن، صوت یا ویدئو را تولید محتوا می‌گویند. خلق محتواهای متنی، صوتی یا تصویری طی سال‌های اخیر به‌شدت رشد کرده است. محتوای متنی در ابتدا تنها محدود به روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، داستان‌ها و حتی نظریه‌ها بود. سابقه نگارش محتوا از نوع متن حتی به دوران قبل از صنعت چاپ برمی‌گردد. از آن زمان تا به حال، انقلاب عظیمی در رسانه‌های چاپی ایجاد شده است. امروزه این مفهوم بیشتر به معنای ایجاد ارزش برای مشتری است، تا اینکه به معنای ارائه اطلاعات باشد. با ارائه مطالبی ارزشمند و شرح محصول و خدماتی که ارائه می‌دهید، می‌توانید برای مشتریان خود ارزش ایجاد کنید. محتوایی که امروزه نوشته یا تولید می‌شود، با آنچه دهه‌های گذشته وجود داشت، تفاوت فاحشی دارد. از همان ابتدای کار، محتوا برای انتقال پیام استفاده می‌شود و تقریباً تمامی کسب‌وکارها امروزه با این روش سعی می‌کنند سطح فروش و ارائه خدمات خود را توسعه دهند.

از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا سایت‌های اینترنتی، روزانه هزاران یا شاید میلیون‌ها بازدیدکننده دارند. تمامی کسب‌وکارهای جدید و قدیمی نیاز دارند تا از طریق همین شبکه‌های اجتماعی، بلاگ‌ها، سایت‌ها و حتی ایمیل‌ها با مخاطبین خود ارتباط داشته باشند. برای ایجاد ارتباط با مخاطبین، کاربران و مشتریان از طریق اینترنت تنها به یک چیز نیاز دارید و آن محتوایی ارزشمند است.

به همین دلایل است که کسی که محتوا از نوع متنی تولید می‌کند باید با تمامی تکنیک‌های مقایسه، نوشتن، داستان‌نویسی، گزارش‌نویسی و بسیاری موارد دیگر آشنا باشد تا هم مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد و هم تعداد مخاطبان را افزایش دهد و در نهایت آن‌ها را تبدیل به مشتریان دائمی کند.

در سال‌های آتی، تمامی کسب‌وکارها صرف نظر از هر محصول یا خدماتی که به فروش می‌رسانند، به یک سایت نیاز خواهند داشت. داشتن سایت به معنی نیاز به محتوا برای تعامل با مخاطبین است. به همین دلیل افراد تولیدکننده محتوای متنی، فرصت ایده‌آلی برای پیشرفت خواهند داشت. شرکت‌ها برای توسعه محتوای بازاریابی و تبلیغاتی خود به افراد یا سازمان‌های ارائه‌دهنده این خدمات اطمینان می‌کنند. ۲ دلیل مهمی که کسب‌وکارها باید به سمت خلق محتوای باارزش و باکیفیت بروند، شامل موارد زیر می‌شود:

1. با تولید محتوا به سراغ اصل مطلب می‌روید

در بحث بازکردن گفت‌وگو، مفهومی داریم به نام «ارائه آسانسوری یا Elevator pitch». این تعریف از جایی می‌آید که شما نیاز دارید بحث را با یک نفر آغاز کنید؛ اما زمان زیادی برای این کار ندارید. فرض کنید سوار آسانسور شده‌اید و به‌صورت اتفاقی سرمایه‌گذاری را می‌بینید که همیشه می‌خواستید در فرصتی طلایی با او درباره کسب‌وکارتان صحبت کنید. مدت زمانی که در آسانسور با هم هستید، شاید در حدود یک دقیقه یا ۳۰ ثانیه باشد. در این فرصت نسبتاً کوتاه به او چه می‌گویید؟

ارائه آسانسوری در بحث تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ بسیار اهمیت دارد؛ اینکه بتوانید محتوایی را به مخاطب ارائه دهید که خیلی سریع به سراغ اصل ماجرا برود. بعضی اوقات با محتواهای طولانی و نه‌چندان مشخص، حوصله مخاطب را سر می‌بریم. محتوایی که به شکل حرفه‌ای تهیه شده باشد به شما کمک می‌کند تا ایده و پیام اصلی‌تان را بدون کم‌وکاستی به گوش مخاطب خود برسانید.

2. جذابیت‌های برند خود را بهتر نشان می‌دهید

وقتی از قدرت کلمات و نوشته‌های خود آگاه باشید، می‌بینید که می‌شود به سادگی هر پیامی که داریم را با صدای بلند به سمع و نظر مخاطبان برسانیم. اگر کسب‌وکار شما چند مزیت رقابتی خوب دارد یا چند ویژگی جذاب که می‌خواهید مشتریانتان آن‌ها را بشناسند، سعی کنید در محتواهای خود به‌جای استفاده از تبلیغات و نوشتارهای شعاری، بیشتر به تعریف ویژگی‌ها و برطرف‌کردن نیاز مخاطبان خود بپردازید.

ویژگی‌های محتوای ارزشمند

  • محتوا باید کاربرپسند و گوگل‌پسند باشد

به‌عنوان یک بازاریاب محتوایی باید تمام تمرکز خود را روی رضایت کاربران از محتوای منتشرشده بگذارید. اینکه دغدغه‌های مخاطب خود را بشناسید و سعی کنید پاسخ سوالات او را تمام‌وکمال در محتوای تولیدشده بگنجانید و به نحوی ساده و قابل‌فهم راه‌حل‌ها را ارائه دهید؛ یعنی محتوای شما فاکتورهای لازم برای کاربرپسندی را دارد. خوشبختانه در فضای دیجیتال می‌توان رفتار کاربر را ارزیابی کرد. اندازه‌گیری شاخص‌های Page مانند بانس ریت (Bounce Rate) صفحه، بهترین روش برای ارزیابی محتواست. اگر کاربر از محتوا رضایت کافی داشته باشد، گوگل هم آن را دوست خواهد داشت. با رعایت اصول سئو در محتوانویسی می‌توانید محتوای بلاگ سایت را گوگل‌پسند کنید.

  • اعتماد مخاطب را با دادن راهکارهای مناسب جلب کنید

وقتی محتوای مفید، جالب و ارزشمندی خلق می‌کنید و به سوالات و دغدغه‌های ذهنی او پاسخ مناسبی می‌دهید، در ذهن مخاطب به برندی قابل‌اعتماد تبدیل می‌شوید که می‌تواند برای رفع نیاز خود، محصولات و خدمات برند شما را انتخاب کند. (گاهی هدف اصلی برند فقط ارائه اطلاعات مفید است نه فروش) محتوای ارزشمند، اعتمادی می‌سازد که هیچ چیز دیگری در فضای دیجیتال قدرت آن را ندارد.

  • مزایای استفاده از محصول و خدمت خود را به کاربران نشان دهید

فردی که خود را متخصص بازاریابی محتوایی می‌داند برای توصیف محصول خود باید این‌گونه بنویسید: «تنوع رنگ‌بندی‌ شاد این حوله به شما اجازه می‌دهد تا آن را با دیگر لوازم سیسمونی کودکتان سِت کنید. جنس پارچه استفاده‌شده کاملاً با پوست حساس کودک دل‌بندتان سازگار است و هیچ الیاف مصنوعی در دوخت آن به کار نرفته است. » نویسنده خوب فقط به نوشتن ویژگی‌های محصول بسنده نمی‌کند و می‌داند که این کار هیچ ارزشی برای مخاطب ندارد، پس باید به نحوی بنویسید که تجربه استفاده از محصول را به مخاطب نشان دهد. بازاریاب محتوایی باید تجربه بفروشد، نه محصول. داستان‌سرایی یکی از بهترین استراتژی‌های بازاریابی محتواست و این یک روش عالی برای این است که به مشتریان اجازه دهید پیشنهاد شما را قبل از اینکه خودشان تجربه کنند، به طور ذهنی آزمایش کنند.

انواع محتوا را بشناسید

می‌توان محتوا را از نظر نوع به ۴ دسته‌بندی کلی تقسیم کرد. برای تولید هر کدام به افراد متخصص نیاز است. انواع محتواها عبارت‌اند از:

  • محتوای از نوع متنی
  • محتوا از نوع تصویری
  • محتوا از نوع ویدیویی
  • محتوا از نوع صوتی

انواع محتوا

محتوا از نوع متنی

رایج‌ترین نوع محتوا از نوع متنی است. محتوای متنی زیرشاخه‌های بسیاری دارد و شاید بتوان گفت که هر نوع متنی که در شبکه‌های اجتماعی یا به‌صورت کلی در فضای وب منتشر می‌شود، به نوعی نگارش محتوای متنی است.

محتوا از نوع تصویری

محتوای تصویری یا همان عکس به دلیل جذابیت‌های بصری، به مراتب از محتوای متنی جذاب‌تر است. به خصوص در شبکه‌های اجتماعی این نوع محتوا بیشتر دیده می‌شود. معمولاً برای ایجاد محتوای تصویری نمی‌توان دسته‌بندی خاصی درنظر گرفت و طراحان می‌توانند با خلاقیت خود چیزی که برای مخاطب جذاب است را ایجاد کنند. مثلا از اینفوگرافیک استفاده کنند تا جذابیت بیشتری به مخاطب انتقال دهند و در مدت زمان کم، بیشترین تاثیر را روی مخاطب بگذارد.

محتوا از نوع ویدئویی

این مدل از محتوا بیشتر در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های ویدئومحور مثل یوتیوب یا آپارات تولید و منتشر می‌شود. خلق محتوای ویدئویی هم سختی‌های خود را دارد؛ اما می‌توان گفت که هم‌اکنون جذاب‌ترین و محبوب‌ترین نوع محتوا در میان مخاطبان است. برای محتوای ویدیویی هم می‌توانید از موشن‌گرافیک یا اینفوموشن استفاده کنید.

محتوا از نوع صوتی

تولید محتوای صوتی اغلب به صورت پادکست برای افراد قابل‌اجراست و یکی از مواردی است که به تازگی توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است. مزیت محتواهای صوتی و گوش‌دادن به پادکست‌ها این است که در هرجایی و هرزمانی می‌توان به آن دسترسی داشت و از محتوای آن استفاده کرد.

فرآیند و مراحل تولید محتوای باکیفیت

برای اینکه بتوانید تولیدکننده محتوای متنی باشید، به مهارت‌های بسیاری نیاز دارید. مهمترین ویژگی‌ها شامل مهارت نویسندگی خوب، دایره لغات قوی، دانش استفاده از واژگان و اصطلاحات، دانش انگلیسی عالی، مهارت‌ جست‌وجو و در کنار همه این موارد، نوشتن مطابق با استانداردهای مدرن است. در ادامه به برخی نکات اشاره شده است که با مطالعه آن‌ها می‌توانید مهارت‌‌های خود را در خلق محتوا ارتقا دهید.

  • کلمات کلیدی اصلی کسب‌وکار خود را مشخص کنید

با مشخص‌کردن موضوعات اصلی کسب‌وکارتان باید برای هر موضوع لیستی از کلمات کلیدی اولیه ایجاد کنید. کلمات کلیدی باید با موضوعات سایت و ‌کسب‌وکار شما مرتبط باشند و مهم‌تر از آن، باید عباراتی باشند که مخاطبان هدف شما، آن‌ها را در گوگل جست‌وجو می‌کنند.

  • از ابزارهای جست‌وجوی کلمه کلیدی استفاده کنید

برای پیداکردن کلمات کلیدی مرتبط و به‌روز هم می‌توانید از ابزارهای مختلف استفاده کنید. البته خود گوگل و پیشنهاداتش هم می‌تواند کمک کند. فراموش نکنید کسب‌وکارها روزبه‌روز تغییر می‌کنند و کلمات کلیدی جدیدی وارد چرخه جست‌وجو آن‌ها می‌شوند.

  • کلمات کلیدی رقبا را رصد کنید

ابزارهای زیادی برای پیداکردن کلمات کلیدی وجود دارند؛ اما اگر خواستید خودتان روی این قضیه مطالعه کنید، یادتان نرود که تنها می‌توانید از کلمات کلیدی‌ استفاده‌شده توسط رقبای خود استفاده کنید، نه از خود محتوایشان. محتواهای منحصربه‌فرد برند خود را خلق کنید و جایگاه خود را در بازار به دست بیاورید.

  • از کلمات کلیدی در متن استفاده کنید

برای اینکه بتوانید به موتورهای جست‌وجو نشان دهید که هدفتان از نوشتن یک مقاله چیست، ضروری است که کلمات کلیدی را در بخش‌های زیر استفاده کنید:

  • از بولدکردن و لیست‌کردن اطلاعات استفاده کنید

گوگل به این موارد توجه زیادی می‌کند. خصوصاً زمانی که می‌خواهد در صفحه نتایج جست‌وجو، پیش‌نمایش پاسخ کاربر را نشان دهد. پس کلمات کلیدی را به صورت bold در متن و هرجایی که ممکن است لیست علامت‌دار (bullets) و شماره‌دار (numbering) استفاده کنید، قرار دهید.

  • تگ عنوان، هنوز هم مهم‌ترین المان در صفحه است

مطمئن شوید که کلمه کلیدی مورد نظرتان در بخشی از تگ عنوان قرار گرفته باشد، ابتدای آن باشد که چه بهتر. همچنین به خاطر بسپارید که تگ عنوان باید حدود ۶۰ کاراکتر یا ۶۰۰ پیکسل باشد؛ پس نیازی نیست انرژی زیادی برای نوشتن آن صرف کنید. محتوای ارزشمند بسازید و یک عنوان جذاب برای آن انتخاب کنید. عنوان‌ها را ساده نگه دارید و به زبان مخاطب خود بنویسید.

  • کلمات کلیدی مرتبط اضافه کنید

سعی نکنید مقاله را با کلمات کلیدی پر کنید. اگر جست‌وجوی کلمه کلیدی را درست انجام داده باشید، می‌توانید یک لیست از کلمات کلیدی مرتبط (LSI Keywords) نیز تهیه کنید و به‌طور طبیعی در متن استفاده کنید.

  • از کلمه کلیدی هدف در توضیحات متا استفاده کنید

گوگل می‌گوید که متا دیسکریپشن فاکتور رتبه‌بندی نیست. اگرچه وقتی در گوگل جست‌وجو می‌کنیم و کلمه کلیدی ما در توضیحات متای یک لینک وجود دارد، آن را به صورت بولد و پررنگ نشان می‌دهد. پررنگ‌شدن کلمات کلیدی نظر مخاطب را جلب می‌کند و در نتیجه نرخ کلیک را بالا می‌برد. متا دیسکریپشن‌ها را مانند یک متن تبلیغاتی و به‌شکل توصیفی از آنچه در صفحه برای مخاطب آماده کرده‌اید، بنویسید.

  • جملات و پاراگراف‌های مهم را اول متن بنویسید

کلیدی‌ترین و مهم‌ترین عبارات و کلمات را در ابتدای جملات و در پاراگراف‌های اول استفاده کنید. باید با متنی که می‌نویسید توجه مخاطب را جذب کنید. در غیر این صورت، کاربر رغبت نمی‌کند که مابقی متن را بخواند.

  • سوالات اساسی را ابتدا مطرح کنید

قبل از شروع، سوالاتی که می‌خواهید در این مقاله پاسخ دهید را گردآوری کنید. فراموش نکنید زمانی که یک کاربر در گوگل جست‌وجو می‌کند، به دنبال رسیدن به یک جواب است. سوالی دارد و گوگل بهترین نتیجه را به او نشان می‌دهد. پس هرچه عنوان‌هایی که انتخاب می‌کنید به این سوالات نزدیک‌تر باشند، شانس بیشتری برای دیده‌شدن در رتبه‌های بالای صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل پیدا خواهید کرد.

ممکن است در حین نوشتن نیز خود را در جایگاه خواننده در نظر بگیرید و سوالات جدیدی مطرح کنید. هیچ ایرادی ندارد. پاسخ آن‌ها را در متن قرار دهید و بعداً اگر لازم شد عنوانی برای آن پاراگراف در نظر بگیرید؛ اما سوالات اساسی که به خاطر آن نوشتن این مقاله را شروع کرده‌اید را همان اول مطرح کنید.

  • نگارش و دستور زبان متن را چک کنید

نوشتن اشتباه نام یک شخص یا یک برند در یک مقاله می‌تواند به اعتبار شما آسیب بزند. به علاوه اینکه مطلبی با غلط‌های نگارشی و دستور زبانی، تجربه خوبی برای خوانندگان ایجاد نمی‌کند. اگر فکر می‌کنید در ویراستاری متون تبحر لازم را ندارید، از یک متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

  • در زمان نوشتن به اعتبار برند خود فکر کنید

برند خود را نیز مانند یک کلمه کلیدی برای سئو کردن در نظر بگیرید. فراموش نکنید تمام این پروسه نوشتن یک مقاله سئوشده و نکاتی که عنوان می‌کنیم، برای دیده‌شدن کسب‌وکار شما در گوگل است. پس اگر در محتوای ارزشمندی که نوشته‌اید هیچ حرفی از برندتان نباشد، چطور قرار است مخاطب را از حضور خود در بازار آگاه کنید؟ در استفاده از نام برند خود در متن زیاده‌روی نکنید؛ اما می‌توانید خدمات خود را در بخش‌های از محتول معرفی کنید.

  • پاراگراف‌های کوتاه بسازید

پاراگراف‌های کوتاه به ذهن مخاطب اجازه نفس‌کشیدن می‌دهد. فراموش نکنید مطالعه در فضای مجازی، از طریق موبایل یا کامپیوتر، می‌تواند خیلی سریع خسته‌کننده شود. اگر مطلبی را پیچیده بنویسید یا پاراگراف‌های طولانی بسازید، احتمال اینکه مخاطب‌تان را از دست بدهید وجود دارد. می‌توانید برای پرکردن فاصله بین پاراگراف‌ها از جملات تاکیدی، نقل‌قول‌ها، تصاویر و یا گرافیک‌های مرتبط استفاده کنید.

  • مخاطب را هدف قرار دهید

از فعل‌هایی استفاده که مخاطب را درگیر کند. برای مثال بیشتر عنوان‌های این مقاله با افعال دستوری نوشته شده‌اند. این‌کار را انجام دهید یا مطالعه کنید یا آن کار را نکنید. تمام این فعل‌ها باعث می‌شود شما خود را مخاطب مستقیم این محتوا بدانید و تاثیر بیشتری بگیرید.

  • به نحوه جمع‌بندی مطلب فکر کنید

فرض کنید مطلبی خوانده‌اید که پر از تحلیل و دلیل و بررسی بوده است. حالا به انتهای آن رسیده‌اید و می‌خواهید ذهن خود را جمع‌وجور کنید و نتیجه‌ای بگیرید. اگر یک پایان مناسب در انتهای این مقاله وجود نداشته باشد، مخاطب سردرگم خواهد شد و نمی‌داند با این حجم از اطلاعاتی که گرفته است باید چه کند. پس گوشه‌ای از ذهنتان این را داشته باشید که باید یک جمع‌بندی مناسب به مخاطب خود ارائه دهید.

  • بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده نکنید

استفاده از واژگان کلیدی استراتژی مهم در زمان نوشتن محتوا برای یک سایت است؛ اما از کاربرد بیش از حد آن‌ها به ۲ دلیل زیر دوری کنید:

    • برای مخاطب آزاردهنده است. وقتی یک کلمه یا عبارت مداوم و بدون ضرورت تکرار شود، آزاردهنده است. نویسنده باید مراقب باشد متنی که ایجاد کرده است، از دیدگاه مشتریان یا مخاطبین چگونه به نظر می‌رسد و چگونه آن را درک می‌کند.
    • باعث می‌شود بر اثر کیورد استافینگ رتبه شما کاهش یابد. بله این یک حقیقت است! وقتی می‌خواهید رتبه خود در موتورهای جست‌وجو را افزایش دهید، اگر بیش از حد از واژگان کلیدی استفاده کنید، الگوریتم جدید موتورهای جست‌وجو این رفتار را شناسایی می‌کند و در نتیجه محتوای تولیدشده رتبه بالایی به دست نمی‌آورد.
  • نه خیلی کوتاه، نه خیلی بلند

محتوای خیلی کوتاه باعث از قلم‌افتادن بسیاری از نکات کوتاه می‌شود که خواننده به خاطر مطالعه آن وارد سایت شما شده است. وقتی اطلاعات مفید را به‌ دست نیاورد، برای بار دوم به سایت شما وارد نخواهد شد. از طرف دیگر محتوای خیلی طولانی باعث کسل‌شدن خواننده می‌شود. واقعاً ضرورتی ندارد اطلاعات بیش از حد نیاز در یک محتوای متنی ارائه شود. فقط کافی است مهمترین و با ارزش‌ترین نکات یک موضوع مورد بررسی قرار گیرد. بهترین استراتژی این است که یک متن طولانی را به چندین محتوای کوتاه تقسیم کنید و در قالب یک مجموعه با موضوع مشترک برای خوانندگان آماده کنید.

  • بانک ایده داشته باشید

اگر قرار است محتوای سایت خود را خودتان تولید کنید، بهتر است تکنیک‌های نوشتن محتوای اصولی را یاد بگیرید. گرچه کسب‌وکار‌های بزرگ معمولاً محتوای خود را برون‌سپاری می‌کنند، اما فرآیند ایجاد یک ساختار محتوایی و انتشار آن نیاز به تجربه و مهارت دارد. کاری که شما باید انجام دهید، این است که برای سریع‌ترشدن این فرآیند، یک بانک ایده ایجاد کنید.
بانک ایده به این معناست که شما همیشه موضوعی برای نوشتن محتوا در حوزه کاری خود داشته باشید. تفاوتی ندارد خودتان بخواهید آن محتوا را تولید کنید یا اینکه قصد برون‌سپاری آن را داشته باشید. در هر صورت، داشتن ایده‌های تازه و جذاب باعث می‌شود سایت از محتواهای تکراری نجات پیدا کند.

  • استفاده نابه‌جا از استراتژی‌های بازاریابی

وقتی سعی دارید رتبه محتوای خود را در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل بالا ببرید، برخی از نویسندگان در مقالات خود بیش از حد از استراتژی‌های بازاریابی استفاده می‌کنند. این مسئله بر کیفیت مقاله تأثیر می‌گذارد. بهینه‌سازی مسلماً یک تکنیک ضروری است، اما هیچ کدام از استراتژی‌های بازاریابی قادر به رقابت با یک متن عالی و منحصربه‌فرد نیستند. پس قدرت یک متن خوب را هرگز دست‌کم نگیرید.

  • احساس مخاطب را درگیر کنید

هر زمان تصمیم گرفتید محتوایی تولید کنید روی مخاطب اثر بگذارد، به سراغ احساسات او بروید. این احساسات می‌تواند ترس، طمع، احساس گناه، خشم یا حتی حس مالکیت باشد. شما می‌توانید با پیشنهاداتی که به او می‌دهید، تحریکش کنید و احساسات او را قلقلک دهید. هرچند بهتر است این برقراری ارتباط و درگیری احساسی در سمت‌و‌سوی خوب باشد و احساسات مثبت مخاطب را نسبت به برندتان بیدار کند.

  • محتوای زودهضم تولید کنید

به این نکته توجه داشته باشید که مخاطبان امروزی با شبکه‌های اجتماعی زیادی سروکار دارند که محتواهای بسیار هوشمند و خلاصه در اختیارشان قرار می‌دهند. حداکثر مدت زمان یک پست ویدئویی در اینستاگرام یک دقیقه است و این مدت زمان برای استوری به ۱۵ ثانیه می‌رسد. در توییتر محدودیت تعداد کاراکتر دارید و نمی‌توانید محتواهای طولانی را در یک پیام توییت کنید. اعداد و ارقام نشان می‌دهد که دنیا به سمت خلاصه‌گویی پیش می‌رود. شما هم یادتان بماند که محتوای زودهضم تولید کنید.

خود را جای مخاطبان سایتتان بگذارید. با تمام مشغله‌های ذهنی که این روزها برای همه وجود دارد، به احتمال زیاد، او می‌خواهد که اطلاعات موردنیازش را به سرعت از سایتتان تهیه کند و به نتیجه برسد. پس تا جایی که می‌توانید از زیاده‌گویی بی‌جا دوری کنید و شانس خوانده‌شدن مطلبتان را بالاتر ببرید.

برای داشتن ایده مناسب برای تهیه محتوای با کیفیت پیشنهاد می‌کنیم ویدئوی زیر را تماشا نمایید:

اصول تولید محتوا

محتوای تولیدشده باید برای خوانندگان مفید و برای صاحب کسب‌وکار پربازده باشد. هر کسب‌وکاری برای شروع بازاریابی محتوایی باید ۵ اصل زیر را در نظر بگیرد:

  1. مخاطب خود را بشناسید: مهم‌ترین اصل در تولید محتوا، شناخت مخاطب است. با شناخت پرسونای مخاطب، شما در می‌یابید که مخاطب به دنبال چیست و چه راه‌حلی می‌تواند از سمت شما مشکل او را حل کند. پرسونای مخاطب همان هدف مخاطب از آمدن به سایت شماست. در واقع بدون پرسونا و آگاهی از ایده مخاطبان واقعی، تنها برای خودتان و کسب‌وکارتان محتوا تولید می‌کنید؛ نه مخاطبان موردنظر.
  2. کانال مناسب را پیدا کنید: یکی دیگر از اصل‌ها، پیداکردن کانال مناسب برای انتشار یا پروموت محتواست. کانال انتشار می‌تواند شبکه‌های اجتماعی، ‌سایت شما یا حتی تراکت و چاپ محتوا باشد. ایجاد کانال مناسب به شما امکان می‌دهد با مخاطبان خود تعامل بهتری داشته باشید. برای پیدا‌کردن بهترین کانال نیاز است که آزمون‌و‌خطا کنید تا پربازده‌ترین کانال حوزه کاری‌تان را پیدا کنید.
  3. محتوای مرتبط تولید کنید: محتوای شما باید مرتبط با نیاز مخاطب باشد. چرا که در غیر این صورت، محتوای ارزشمند شما حکم هرزنامه برای او خواهد داشت. بنابراین با برآورده‌کردن انتظارات مخاطب، او را به خود وفادار کنید.
  4. محتوای باارزش تولید کنید: حالا که تمام موارد بالا را در نظر گرفتید، باید روی ارزشمندی محتوای خود از دید کاربر تمرکز کنید. افرادی که مطالب شما را می‌خوانند، معمولا به دنبال هدفی هستند و اگر آن را در محتوایتان بیابند، ترغیب می‌شوند تا باز هم برای یافتن اطلاعات موردنظرشان به شما رجوع کنند.

تکنیک‌های تولید محتوا

  • بدون فکر بنویسید، با حوصله ادیت کنید

نوشتن نیاز به خلاقیت دارد. پس سعی نکنید خود را وادار به خلق نوشته کنید. نوشتن یک مقاله سئوشده صرفاً به معنای رعایت نکات سئو نیست، بلکه باید مطلبی باشد که خواننده رغبت کند که به تمام آن نگاهی بیندازد. فراموش نکنید که تجربه کاربری مهم‌ترین فاکتور سئو است.
اگر ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسد و به قول معروف، چشمه خلاقیت‌تان خشک شده است، مدیتیشن کنید، قدم بزنید یا کتابی بخوانید. وقتی مدت زمان زیادی از ذهن‌تان کار بکشید، این تمایل عجیب یادگرفتن از محیط بیرون را احساس خواهید کرد. ذهن خود را تقویت کنید تا موتور محرکه نوشتنتان دوباره جان بگیرد.

  • بنویسید و بازنویسی کنید

هیچ نویسنده‌ای از همان روز اول تمام جملات و کلمات و پاراگراف‌ها را سر جایش ننوشته است. همه متون نیاز به بازنویسی دارند. خود را سانسور نکنید. بدون فکر و فشار هر آنچه به ذهنتان می‌رسد را بنویسید و بعد برای ویرایش و بازنویسی آن زمان بگذارید.

  • برنامه‌ریزی کنید و طرح کلی کار را بسازید

بیشتر کسانی که شروع به نوشتن یک مقاله سئوشده می‌کنند، از همان ابتدا کلمات را کنار هم می‌گذارند و جلو می‌روند. در حالی که، نوشتن هم‌زمان و ایجاد ساختار‌ درون متن برای ذهن بسیار سخت و پیچیده است، اما اگر بدانید کلیت موضوعی که می‌خواهید بنویسید چیست، چه بخش‌هایی دارد، در حال تمرکز روی کدام قسمت از آن هستید و چقدر طول می‌کشد تا این بخش تمام شود، بسیار راحت‌تر می‌توانید این پروسه را هضم کنید و تفکرات خود را به نوشتار تبدیل کنید.

اول از همه عنوان‌های سئوشده با کلمات کلیدی را ایجاد کنید و سپس توضیحات هرکدام را در چند پاراگراف بنویسید. بعضی وقت‌ها این عنوان‌ها هستند که اهمیت بیشتری نسبت به محتوا دارند. چون مخاطب در نگاه اول عنوان‌ها را می‌بیند. تیترنویسی اهمیت بیشتری هم دارد، چون قرار است کاربر را جذب کند تا ادامه متن را هم ببیند.

  • زمان بیشتری را برای مطالعه صرف کنید

کتاب بخوانید. خصوصاً کتاب‌هایی که جملات را ساده‌نویسی می‌کنند. این نوع نوشته‌ها می‌توانند تمرین خوبی برای کوتاه و موثر نوشتن باشد.

  • منتظر جرقه‌زدن ایده نباشید

وقتی قرار است هر روز مطلب بنویسید و محتوا خلق کنید، دیگر منتظر ایده نمانید. به جای این کار، تحقیق کنید، مطالعه کنید و تا جایی که می‌توانید با افراد گروه یا سایر نویسندگان گفت‌وگو کنید تا ذهن شما باز شود. قرار نیست بدون هیچ تلاشی ایده‌ها به ذهن شما سرازیر شوند.

  • یادداشت بردارید

نوشتن مقالات طولانی و تدوین فصل‌های کتاب به یک‌باره کار سخت و تقریباً ناممکن است. به‌جای آن، هر بار که چیزی به ذهنتان می‌رسد، گوشه‌ای یادداشت کنید و بعداً هرکدام از آنها را توضیح دهید و کامل کنید. در حین مسافرت یا زمانی که استراحت می‌کنید، ذهن آزادتر است و  ایده‌های خوبی به ذهنتان خطور می‌کند.

تکنیک‌های تولید محتوا

جمع‌بندی

یادتان باشد تنها با رعایت تکنیک‌های سئو نمی‌توانید محتوای درگیرکننده برای مخاطب تولید کنید؛ بلکه هنر نوشتن شماست که می‌تواند تجربه کاربری خوبی در خواننده ایجاد کند. فراموش نکنید قرار است با نوشته‌هایتان ارزشی در مخاطب خود ایجاد کنید که در نتیجه به اعتبار برند کسب‌وکارتان بیفزاید. به تولید محتوا به چشم سرمایه‌گذاری نگاه کنید تا در طولانی‌مدت شاهد نتایج دلچسب آن در افزایش ترافیک سایت و آگاهی از برند خود باشید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.