تگ تایتل یا تگ عنوان (Title Tag) چیست؟ و نقش آن در سئو
بهینه سازی تگ تایتل در سئو

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ آبان ۱۴۰۲

|

تگ عنوان یا تایتل چیست؟ نحوه نوشتن و بهینه سازی تگ title

موضوع تگ عنوان یکی از اولین مباحثی است که بسیاری از افراد درحال آموزش یا تازه‌کار در سرفصل‌های سئو یاد می‌گیرند. همین مسأله باعث می‌شود که بهینه‌سازی تگ عنوان تکنیکی مبتدی و ساده به نظر برسد، اما یادتان باشد کاربران با خواندن همین توضیحات ساده و ابتدایی تصمیم می‌گیرند روی چه لینکی کلیک کنند و برای مطالعه و یا خرید محصول چه سایتی را انتخاب کنند. در این مطلب توضیح می‌دهیم که چرا بهینه‌سازی تگ عنوان سئو مهم است و چطور باید از آن برای بالابردن ترافیک و نرخ کلیک استفاده کرد.

تگ عنوان (Title) چیست؟

زمانی‌ که عبارت یا کلمات کلیدی را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، بادقت به صفحه نتایج نگاه کنید. عبارت‌های آبی‌رنگی که با فونت بزرگتر می‌بینید، تگ عنوان صفحه یا Title tag هستند؛ جملاتی که توصیفی دقیق ولی مختصر از محتوای صفحه را به کاربران نمایش می‌دهند.

متاتگ عنوان یا title tag یکی از اجزا HTML است و از نظر دو جنبه در استراتژی سئو سایت اهمیت دارد; باوجود تگ عنوان بهینه‌شده موتورهای جست‌وجو کلیاتی از محتوای صفحات را در می‌یابند. همچنین، کاربران با بررسی عنوان صفحه از نوع محتوای ارائه شده در آن باخبر خواهند شد.

در حال حاضر، گوگل 50 تا 60 کاراکتر ابتدایی عنوان صفحه را در نتایج جست‌وجو به کاربران نمایش می‌دهد. تجربه ثابت کرده است که اگر تگ عنوان صفحات را تا زیر 60 کاراکتر نگه‌دارید، گوگل در بیش از 90درصد مواقع، عنوان را به تمامی نشان می‌دهد.

دلیل اهمیت تگ تایتل title چیست؟

تگ‌های عنوان همان تیترهای قابل کلیکی هستند که در نتایج جست‌وجو دیده می‌شوند. این تگ‌ها ایجاد شده‌اند تا موتورهای جست‌وجو محتوای صفحات را متوجه شوند. به 4دلیل عمده، تگ عنوان مهم است:

  1. تگ تایتل در SERP گوگل اولین چیزی است که کاربر در هنگام جست‌وجو با آن رو به‌رو می‌شود. ممکن است متا دیسکریپشن را نخوانند اما تقریباً تمام افراد در صفحه نتایج جست‌وجو، عنوان لینک‌ها را نگاه می‌کنند تا بتوانند تصمیم بگیرند روی کدام یک کلیک کنند.
  2. تگ عنوان صفحات یکی از معیارهای رتبه بندی در گوگل است. تجربه نشان داده است که این تگ تاثیر مستقیمی روی نرخ کلیک می‌گذارد و می‌تواند روی رتبه بندی سایت موثر باشد.
  3. ترکیبی از روانشناسی و علم به حساب می‌آید. حتی اگر تگ عنوان به رتبه بندی سایت شما کمک نکند، باز هم یکی از معیارهای مهم در کلیک کردن مخاطبین است. اگر بتوانید با زبان مناسب، پیام درستی را به مخاطب برسانید و او را متقاعد کنید که پاسخ سوال و نیازش از سرچ در سایت شماست، مهم‌ترین بخش کار را انجام داده‌اید.
  4. شما به‌راحتی می‌توانید تگ عنوان یک صفحه را تغییر دهید، سپس به گوگل سرچ کنسول رفته و آدرس URL سایت را دوباره ایندکس کنید. با اینکار امکان بررسی این را دارید که چه عنوان یا چه کلماتی مخاطبان را بیشتر درگیر می‌کند.

آیا تگ عنوان بر سئو سایت تاثیرگذار است؟

ربات‌های گوگل برای رتبه‌بندی صفحات در نتایج به فاکتورهای مختلفی از جمله تگ عنوان توجه می‌کنند و میزان کلیک کاربران را برای سنجش کارآمدی صفحات در نظر می‌گیرند. همچنین، در رابطه با کیفیت تولید محتوا و تعیین رتبه یک سایت، برچسب‌ها و تگ عناوین، نقشی کلیدی در نگرش موتور جست‌وجوگر گوگل دارد.

وجود تگ عنوان بهینه روی صفحات می‌تواند باعث شود که کاربران زیادی روی لینک شما کلیک کنند و ترافیک خوبی را روی سایت شما ایجاد کند تا در نهایت سئو سایت را بهبود دهند. حتماً برای انتخاب بهترین تگ تایتل زمان کافی را بگذارید و از عناوین واضح، مشخص و مرتبط با جست‌وجوی کاربران استفاده کنید. در ادامه چندین تکنیک موثر برای نوشتن عنوان‌های کاربرپسند و گوگل‌پسند را باهم مرور خواهیم کرد.

فاکتورهای بهینه سازی تگ تایتل برای سئو

همون‌طور که قبلا گفتیم، تگ تایتل یکی از مهم ترین تگ های HTML در SEO هست. یادتان باشد که تایتل خوب = کلمات کلیدی اصلی + جذابیت. هر چه موضوع انتخاب کلمات کلیدی را جدی بگیرید، احتمال کلیک کاربران روی لینک افزایش می‌یابد. حتماٌ از نوشتن کلمات کلیدی فرعی در تگ تایتل غافل نشوید و ترکیب معناداری را برای توضیحات آن در نظر بگیرید. جمله‌بندی را با کلمات کلیدی مهم شروع کنید. برای نوشتن توضیحات، نتایج جست‌وجوی گوگل بررسی کنید و نیم‌نگاهی هم به تایتل سایت رقبا بندازید.

 

 

بهینه سازی تگ عنوان در سئو

همچنین رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند توضیحاتی برای برچسب عنوان بنویسید که هم ایده‌آل باشد و هم استانداردهای گوگل را داشته باشد.

  • توضیحات تگ عنوان بین 54 تا 60 کاراکتر محدود کنید
  • چنانچه نیاز به جداسازی عبارت‌ها دارید آنها را با Dash جدا کنید.
  • تایتل تمام صفحات سایت باید غیرتکراری و متفاوت باشند و هیچ صفحه‌ای بدون تگ عنوان باقی نماند.
  • برای جلوگیری از سردرگمی و تشخیص نادرست گوگل، تگ تایتل و هدینگ‌ها (Hها) را یکسان ننویسید.
  • کلمات کلیدی اصلی را در قالب جمله به کار ببرید و تگ عنوان را با تکرار کلمات پر نکنید.
  • با استفاده از کلمات جادویی، مثل رایگان، تخفیف، ارزان و … مخاطب را برای کلیک ترغیب کنید.
  • برای اثبات به‌روزبودن محتوا، از تاریخ استقاده کنید و تاریخ‌های قدیمی را در تگ تایتل بازنویسی کنید.

دلایل تغییر تگ عنوان صفحات توسط گوگل

تغییر عنوان صفحات توسط گوگل چندان کار جدیدی نیست. گاهی گوگل با دلایل مختلفی تصمیم می‌گیرد عنوان صفحات شما را تغییر دهد و عنوان دیگری را در تگ title به نمایش دربیاورد. کوتاهی عنوان صفحه، توضیح مناسب و ایده‌آل از محتوای صفحه و ارتباط بین خواسته کاربر و محتوای صفحه سه مورد مهم از نگاه گوگل برای تغییر تگ عنوان صفحات است. بنابراین اگر نمی‌خواهید گوگل به‌خودی‌خود دست به تغییر تگ عنوان صفحات شما بزند، باید نکات زیر را در توضیح عنوان رعایت کنید:

  • برچسب عنوان صفحه را با تکرار کلمات کلیدی پر نکنید.
  • جایگاه برچسب عنوان را با نام تجاری برند پر نکنید.
  • برچسب‌های عنوان را مختصر و مفید؛ جزئی و به دور از کلی‌گویی.
  • در صورت وجود تاریخ در تگ عنوان باید آن‌ها را به مرور به روزرسانی کنید.
  • از نوشته‌های تکراری متن اصلی برای پرکردن عنوان صفحات استفاده نکنید.
  • از توضیحات متفاوت برای تگ عنوان و هدینگ‌های H1 و H2 و … استفاده کنید.

تکنیک‌های نوشتن تگ عنوان جذاب

  • عنوان صفحه باید یونیک و غیرتکراری باشد
    هر سئوکاری که باید بداند که چند قاعده کلی درباره سئو تگ عنوان وجود دارد. مثلاً اینکه باید برای هر صفحه یک عنوان نوشته شود و نباید بیش از ۵۰ الی۶۰ کاراکتر باشد. همینطور عنوان باید منحصربه‌فرد باشد یعنی صفحه یا محتوای دیگری با همین تیتر در سایت وجود نداشته باشد.
  • عنوان صفحه باید ترغیب‌کننده باشد
    زمانی که کاربر یک عبارت را در گوگل سرچ می‌کند، لیستی از گزینه‌ها در برابرش قرار می‌گیرد. شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا نظر او را جلب کنید. اگر یک عنوان تکراری و عادی مانند سایر سایت‌ها برای مطلب خود انتخاب کرده باشید، شانس بسیار کمتری برای دیده شدن خواهید داشت. فقط به استفاده کردن از کلمه کلیدی فکر نکنید. چیزی بنویسید که کاربر را ترغیب نماید تا روی لینک کلیک کند.
  • تیتری بنویسید که امیدبخش باشد
    عنوانی که امیدبخش یا نوید دهنده است، از همان ابتدا به شما می‌گوید که انتظار چه چیزی را بکشید. یعنی احساسات و انتظارات شما را برآورده می‌کند تا به راحتی روی آن کلیک کنید. زمانی که دارید تگ عنوان می‌نویسید، باید به این فکر کنید که به چه زبانی مخاطب شما متقاعد می‌شود که پاسخ سوالش در محتوای شماست. برای نوشتن عنوان های نویدبخش می‌توانید از این ۶ راهکار استفاده کنید:
    • مخاطب را شگفت‌زده کنید
    • او را به هیجان بیاورید
    • او را تحت تأثیر قرار دهید
    • چیزی به او یاد بدهید
    • خیال آن‌ها را راحت کنید
    • کمکی به آنها کنید

حتی اگر یک کالای معمولی، مثلاً غذاساز می فروشید، باید عنوانی بنویسید که مخاطب را به هیجان بیاورد و نتواند برای خریدن این کالا لحظه‌ای تردید کند. فراموش نکنید کاربران همیشه به دنبال بهترین نتیجه هستند.

  • عنوانی مرتبط با محتوای صفحه انتخاب کنید
    اگر عنوانی که می‌نویسید به محتوا یا موضوع صفحه ارتباطی ندارد، دیگر مهم نیست که چقدر قابل توجه یا نوید‌بخش است. کسانی که به دنبال چیزی در صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل هستند، نمی‌خواهند مطالب نامرتبط ببینند. تگ عنوان را طوری انتخاب کنید که به جذاب‌ترین حالت، خلاصه و سرنخی از آنچه در صفحات قرار دارید را برای مخاطبان تعریف کند.

جمع‌بندی

بهینه‌سازی تگ تایتل صفحات بخش مهمی از سئو داخلی سایت را شامل می‌شود و گاهی تنها با تغییر محتوای آن می‌توانید افزایش چشمگیری را در نمودار سرچ کنسول سایت ببینید. اگر توضیحات تگ عنوان را به نحوی بنویسید که رضایت کاربران را به دنبال داشته باشد (افزایش کلیک لینک) قطعاً گوگل هم به دلیل رضایت آن‌ها، به شما در افزایش رتبه و کسب جایگاه بهتر کمک می‌کند.

زمانی‌ که عبارت یا کلمات کلیدی را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، بادقت به صفحه نتایج نگاه کنید. عبارت‌های آبی‌رنگی که با فونت بزرگتر می‌بینید، تگ عنوان صفحه یا Title tag هستند.

• عنوان صفحه باید یونیک و غیرتکراری باشد
• عنوان صفحه باید ترغیب‌کننده باشد
• تیتری بنویسید که امیدبخش باشد
• عنوانی مرتبط با محتوای صفحه انتخاب کنید

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.