تشخیص محتوای تکراری

به‌ روزرسانی شده در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

تشخیص محتوای تکراری و تاثیر آن بر سئو سایت و راه‌های جلوگیری از آن

حتما برای شما هم پیش آمده است که ببینید یک سریال چندین و چند بار از تلویزیون پخش می‌شود. سریال مختار یکی از مشهورترین نمونه‌های آنست که صدا و سیما بارهای بار آن را به نمایش درآورده است! سریال مختار در این‌جا در واقع یک محتوای تکراری است. چرا که عینا بدون هیچ تغییری مجددا به نمایش درآمده است.

ممکن است معدودی از افراد با محتواهای تکراری اوکی باشند! اما واکنش بیشتر اشخاص در مواجهه با آن اظهار نارضایتی یا غرولند است. در دنیای اینترنت و بازاریابی دیجیتال ممکن است به دلایل مختلفی این مورد به وجود بیاید و برای شما مشکلاتی را ایجاد کند.

ما در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که محتوای تکراری چیست، چه مشکلاتی ایجاد می‌کند، چگونه ایجاد می‌شود، چه تاثیری بر سئو دارد، چگونه باید مشکل آن را رفع کنیم.

محتوای تکراری duplicate content چیست؟

احتمالا با این مورد روبرو شدید که در هنگام جستجوی یک موضوع خاص، پس از مراجعه به چند سایت مختلف، با یک مطلب یکسان مواجه شده باشید!
محتوای تکراری به محتوایی اطلاق می‌شود که به صورت هم‌سان در چند آدرس اینترنتی مختلف وجود داشته باشد. مثلا اگر شما اطلاعاتی را درباره زندگی‌نامه‌ شخص X جستجو کنید و در چند آدرس مختلف دقیقا با یک مطلب مواجه شوید، با محتوای تکراری برخورد کرده‌اید. حتی اگر محتواها کاملا با یکدیگر هم‌سان نباشند و بخش اعظم آن‌ها با یکدیگر مشابه باشند نیز، باز هم تکرار به وجود آمده است.

محتوای تکراری چه مشکلاتی ایجاد میکند؟

این محتواها باعث اختلال در روند ارتباط‌گیری شما با مخاطب می‌شود. اگر شما بر اساس استراتژی بازاریابی‌تان، یک محتوا را در یک مکان خاص، با یک هدف خاص و برای یک مخاطب خاص تولید کرده باشد؛ محتوای تکراری می‌تواند طرح و برنامه شما را به هم بزند! هم‌چنین ممکن است اعتبار و رتبه‌بندی وبسایت شما را تحت‌شعاع قرار بدهد، یا باعث سوءاستفاده وبسایت‌های دزد از مطالب شما شود!

به طور کلی این محتواها در روند کار شما مشکل ایجاد می‌کند چرا که در صورت به وجود آمدن آن، احتمالا باید برای رفعش مقداری انرژی صرف کنید!
موتورهای جستجو نیز در مواجهه با این محتواها دچار مشکل می‌شوند. آن‌ها نمی‌دانند که باید کدام یک از محتواها را اصل قرار بدهند، کدام یک را حذف و یا رتبه‌بندی کنند.

هم‌چنین اگر مشخص نباشد که محتوای اصلی و تکراری کدام است، دیگر وبسایت‌ها نیز در دریافت بک‌ لینک با مشکل مواجه می‌شوند. چرا که وقتی چند نسخه هم‌سان از یک محتوا وجود داشته باشد، مشخص نیست که دیگران برای بک‌لینک دادن باید کدام آدرس را اصل قرار دهند!

محتواهای تکراری چگونه ایجاد می‌شوند؟

ایجاد محتواهای تکراری در یک وبسایت بسیار شایع است. در بسیاری از مواقع این مساله به دلیل خطاهای برنامه‌نویسی به وجود می‌آید. رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است بر اثر مشکل برنامه‌نویسی به وجود آیند عبارت‌اند از:

  • تکرار هم‌سان محتوا در نسخه‌های متفاوت وبسایت

    بسیاری از وبسایت‌ها چند آدرس یا URL دارند. برای مثال ممکن است هم در نسخه http و هم در نسخه https عرضه شده باشند. اگر چنان‌چه برنامه‌نویسان شما در فرآیند انتقال نسخه‌های مختلف وبسایت درست عمل نکرده باشند محتوای تکراری تولید می‌شود!

بسیاری از سایت‌ها دو نسخه با www و بدون آن دارند. مشابه مشکلی که در پاراگراف بالا گفتیم ممکن است در این‌جا نیز به وجود بیاید. شما باید در مراحل برنامه‌نویسی سایت مشخص کنید که کدام نسخه قرار است در صفحه نمایش نتایج ظاهر شود تا با مشکل این چنینی برخورد نکنید!

  • مشکلات مربوط به یو آر‌ ال

    هر کد URL دارای متغیرهایی است که می‌تواند محتوای تکراری تولید کند. در بسیاری از مواقع دو آدرس متفاوت دقیقا به یک محتوای همسان در سایت شما ارجاع می‌دهند. هم‌چنین تغییر ID هایی که به هر نسبت داده می‌شود نیز می‌تواند باعث تولید این مفهوم شوند.

  • کپی اطلاعات محصول و محتوای دزدی

    مشکل اما همیشه زیر سر برنامه‌نویس‌ها نیست. گاهی فروشگاه‌های اینترنتی نیز باعث تولید این محتوا می‌شوند و گاهی هم سارق‌های آنلاین‌!

حتما برای شما هم پیش آمده است که در هنگام جستجو برای یک محصول خاص، در سایت‌های مختلف به اطلاعاتی تکراری درباره محصول برخورد کرده باشید. این مساله بسیار رایج است چرا که فروشگاه‌های اینترنتی معمولا مشخصات اصلی را از وبسایت اصلی کپی می‌کنند. در این حالت محتوای تکراری ایجاد می‌شود.
محتوای دزدی هم در واقع همان محتواهای شماست، که به دست سارقان نابکار در همان لحظه انتشار کپی و در سایت‌های دیگری به نمایش در آمده است. این مساله نیز گاهی اوقات پیش می‌آید و لازم است که با آن برخورد کنید!

محتوای تکراری چه تاثیری بر سئو دارد؟

باید تا این‌جای کار مشخص شده باشد که این نوع محتوا بر سئوی وبسایت شما تاثیری منفی خواهد داشت. هدف از سئو بیشینه‌سازی ترافیک سایت شما و بالا بردن رتبه آن در صفحه سرچ است.

حالا فرض کنید که شما به جای گوگل نشسته‌اید و با وبسایتی طرف هستید که چندین نسخه هم‌سان از دقیقا یک محتوا را ارائه داده است! اگر برنامه‌نویسان سایت شما به درستی کار نکرده باشند، ممکن است گوگل در تشخیص صفحه اصلی و تفکیک آن از محتوای تکراری اشتباه کند. در این‌صورت ممکن است برنامه‌های شما برای سئوی صفحات خاص و ایجاد ترافیک بر روی آن‌ها به هم بریزد و مخاطبان خود را از دست بدهید!

یکی دیگر از مشکلاتی که این محتواها برای سئو ایجاد می‌کند، کاهش رتبه‌بندی از طریق بک‌لینک است. می‌دانیم که یکی از راه‌های افزایش سئوی سایت از طریق لینک سازی خارجی ارزشمند در سایت‌های باکیفیت‌ است. حالا فرض کنید که هر کدام از وبسایت‌ها به یکی از صفحات هم‌سان وبسایت شما لینک داده باشد! واضح است که در این صورت نیز هدف شما از ایجاد بک‌لینک برای ارتقای سئو محقق نخواهد شد.

چگونه مشکل محتوای تکراری را مرتفع کنیم؟

اگر با این مشکل مواجه شدیم چگونه باید در پی رفع آن باشیم. ما در این‌جا چند روش مفید را به شما معرفی می‌کنیم:

  • استفاده از سرچ گوگل!
    یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شناسایی اینجور محتواها استفاده از سرچ گوگل است. به هر عبارتی که مشکوک هستید آن را درون “” قرار دهید و در گوگل سرچ کنید. این موتور جستجو دست تمامی محتواهای تکراری را برای شما رو خواهد کرد و می‌توانید بعد از آن اقدام کنید!
  • تگ‌های کنونیکال
    شما در این روش به موتورهای جستجو توضیح می‌دهید که صفحه اصلی کدام و صفحه تکراری یا کپی کدام است برای این منظور از تگ کنونیکال استفاده کنید. همچنین شما باید برای موتور جستجو، مسیر صفحات کپی را به سمت صفحه اصلی اصلاح کنید یا به‌عبارتی آن‌ را ریدایرکت کنید. شما با استفاده از ریدایرکت کردن و تگ کنونیکال می‌تواند رتبه‌بندی ازدست‌رفته خود را بازیابید!
  • استفاده از ابزارهایی مانند PlagSpotter و SiteLiner
    ابزار PlagSpotter می‌تواند به خوبی صفحات تکراری را برای شما شناسایی کند! این ابزار هم‌چنین در تنظیم URLها به شما کمک می‌کند و از ایجاد محتواهای تکراری جلوگیری می‌کند. SiteLiner نیز به صورت ماهانه وضعیت محتواهای تکراری و بک‌لینک‌ها را بررسی می‌کند و در اختیار شما قرار می‌دهد.

تفاوت محتوای تکراری و محتوای کپی چیست؟

محتوای تکراری و محتوای کپی خیلی از مواقع با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. واقعیت اما اینست که این‌ها مفاهیم متفاوتی هستند که به شکل‌های متفاوتی ایجاد می‌شوند.

محتوای تکراری معمولا در فرآیند بارگذاری وبسایت و به دلیل خطاهای فنی به وجود می‌آید. در این‌جا شما خودتان هستید و خودتان!‌ با مشکلات خودتان!
محتوای کپی اما در پی کپی کردن عین یک محتوا از وبسایت دیگر و انتشار آن ایجاد می‌شود. مهم‌ترین اشکال ایجاد محتوای کپی، سرقت محتوا و هم‌چنین درج اطلاعات کپی از محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی است.

گوگل معمولا به یکسان با این مفاهیم برخورد نمی‌کند. شما به سادگی می‌توانید از طریق اعمال دستوراتی با رفع محتوای تکراری در وبسایت خود، رتبه‌بندی خود را افزایش دهید. فروشگاه‌های اینترنتی نیز چون در بسیاری از مواقع از روی قصد محتوای کپی تولید نمی‌کنند، چندان مورد غضب گوگل قرار نمی‌گیرند. اما وای به روزی که گوگل متوجه شود که شما یک سارق و کپی‌کار نابکار هستید و محتواهای وبسایت‌تان کپی است. در این مواقع دیگر شما می‌دانید و گوگل!‌ رتبه‌بندی شما کاهش پیدا می‌کند و حتی ممکن است با جریمه روبرو شود!

چگونه از ایجاد شدن محتوای تکراری جلوگیری کنیم؟

همان‌طور که دیدیم خطاهای برنامه‌نویسی یکی از دلایل ایجاد این محتواها هستند. شما باید در روند ایجاد کدهای خود اصلاحاتی را انجام دهید تا بتوانید از ابتدا از ایجاد محتوای تکراری اجتناب کنید. برای این کار می‌توانید از ابزارهایی مانند سرچ کنسول گوگل استفاده کنید و از این طریق صفحات وبسایت خود را مدیریت کنید.

هم‌چنین می‌توانید برای مشخص کردن صفحات هدف خود از ویژگی نو‌ایندکس، برای صفحات تکراری ایجاد شده استفاده کنید. در این صورت نیز به گوگل اطلاعات مفیدی درباره محتوای اصلی و تکراری انتقال خواهید داد.

شناسایی محتوای تکراری روی سایت در کمترین زمان ممکن

ابزارهایی هستند که می‌توانند در این زمینه کمک‌تان کنند. یکی از این ابزارها وب سایت siteliner.com است که به سرعت محتواهای تکراری موجود در سایت‌تان را شناسایی می‌کند. زمانی که وارد این وب‌سایت می‌شوید، آدرس سایت خود را وارد می‌کنید و این ابزار بعد از بررسی تمام صفحات سایت شما، گزارشی به شما ارائه می‌دهد. در این گزارش حتی درصد شباهت محتوا را هم خواهید دید.

ابزار تشخیص محتوای کپی

از کجا بفهمیم کدام صفحات سایت‌مان در سطح اینترنت نسخه تکراری دارند یا نه؟

برای اینکار می‌توانید از وب سایت Copyscape استفاده کنید که با وارد کردن آدرس سایت، به شما می‌گوید که چه صفحاتی محتوای مشابه در سطح اینترنت دارند. برای مثال زمانی که آدرس سایت تریبون را وارد کردیم، سه نمونه محتوای مشابه در اینترنت پیدا شد.

شناسایی محتوای تکراری با ابزار

که یکی از آنها در واقع صفحه وبیناری است که مدیر کسب و کار تریبون در ایسمینار برگزار کرده است. و به احتمال زیاد محتوای مشابهی با خدمات ارائه شده و محتوای صفحات سایت تریبون داشته است.

نمونه تشخیص محتوای کپی با ابزار copyscape

بعضی اوقات هم ممکن است به دلیل یکی بودن نوع کسب و کار، محتوای بعضی از صفحات مانند بخش خدمات یا تماس با ما دو سایت مشابه همدیگر باشد. اگر محتوای یک آموزش یا مقاله تا حد زیادی مشابه با سایت دیگری بود، پیشنهاد می‌کنیم محتوای آن را تغییر دهید.

یکی دیگر از راه‌های شناسایی محتوای تکراری این است که بخشی از متن را در گوگل جستجو کنید و ببینید آیا محتوای شما توسط سایت دیگر دزدیده شده یا صرفاً به دلیل شباهت موضوع و تکراری شدن محتواها است که ممکن است سایت شما را دچار پنالتی گوگل کند.

جمع‌بندی

برخورد با محتواهای هم‌سان یا مشابه، تجربه مشابه بسیاری از کاربران اینترنتی است. شما در روند جستجو برای یک موضوع آدرس‌های مختلفی را باز می‌کنید و دقیقا به همان محتوا برخورد می‌کنید. این موضوع به جز گیج کردن شما،‌ موتورهای جستجو را نیز به اشتباه می‌اندازد.

هدف سئوکاران در هر وبسایتی، افزایش رتبه‌بندی سایت از طریق تمرکز بر صفحات هدف است. ایجاد محتوای تکراری در این هدف خلل ایجاد می‌کند چرا که مشخص نیست کدام صفحه اصلی و کدام یک تکراری است. بنابراین این مفهوم تاثیری منفی بر سئوی وبسایت شما دارد و باید با آن مقابله کنید.

دلیل اصلی به وجود آمدن این محتواها مشکلات فنی در بارگذاری و طراحی سایت هستند. اما ممکن است که شما گاهی با سرقت اینترنتی نیز برخورد کنید!‌ در هر کدام از این موارد شما باید راه‌کارهایی را تدبیر کنید که موتورهای جستجو اصالت کار شما را دریابند و بر اساس آن رتبه‌بندی کنند. برای این کار روش‌های متنوعی وجود دارد که ما در این مقاله به شما معرفی کردیم. اکنون می‌توانید بهتر به فرآیند تشخیص و ریدایرکت صفحات تکراری و هم‌چنین ارتقای سئوی وبسایت خود بیندیشید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

3 پاسخ

  1. سلام ممنونم از مطلب خوبتون اما من یک مشکل دارم و مثالی میزنم . فکر کنید من یک وبلاگ ایرانی دارم که دسترسی به ریدایرکت و اینا ندارم . موضوع اینه بگم قسمت اول فلان سریال و مطلب بعدم بشه قسمت دوم فلان سریال گوگل دومی رو مشابه در نظر میگیره و نمیدونم چیکار کنم .

    1. سلام دوست عزیز
      وقتتون به خیر
      متاسفانه به صورت کلی نمیشه به درستی راهنمایی کرد، لطف میکنید هر دو مقاله مورد نظرتون رو برامون ارسال کنید که بهتر بتونیم کمکتون کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.