بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی

به‌ روزرسانی شده در ۹ بهمن ۱۴۰۲

|

نحوه بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی

اگر سریال خارجی «Star Trek: The Next Generation» را که در سال ۱۹۸۷ تولید شده است دیده باشید، سکانس‌هایی که نشان می‌داد شخصی با یک رایانه در آن زمان صحبت می‌کند، واقعاً عجیب و باورنکردنی بود و همه فکر می‌کردند در حال تماشای یک داستان علمی‌تخیلی هستند. بعد از گذشت این همه سال، سکانس‌های آن فیلم‌، به یکی از واقعیت‌‌های زندگی روزمره ما تبدیل شد؛ تا جایی که ترجیح می‌دهیم به‌جای نوشتن یا تایپ‌کردن در پلتفرم‌ها یا موتورهای جستجو، از امکان جستجوی صوتی استفاده کنیم. پس طبیعی است که تغییر نحوه جستجوی کاربران، تاثیر چشمگیری در سئو و بهینه‌سازی سایت‌ها داشته باشد. در این مقاله قرار است با آموزش تکنیک‌های بهینه‌سازی سایت برای جستجوی صوتی یاد بگیرید که چگونه می‌توانید از این قابلیت به نفع سایت خود استفاده کنید و جایگاه خوبی در نتایج این نوع جستجوها داشته باشید. همراه ما باشید.

جستجوی صوتی چیست؟

جستجوی صوتی گوگل به کاربران اجازه می‌دهد به‌جای اینکه عبارت یا کلمه‌ای را در باکس جستجو تایپ کنند، جستجوهای خود را به کمک صدا انجام دهند. فناوری جستجوی صوتی از سیستم تشخیص خودکار گفتار (ASR) برای تبدیل سیگنال‌های صوتی به متن و تفسیر کلمات استفاده می‌کند. موتور جستجوی گوگل به صدای تبدیل‌شده به متن، مانند یک کوئری یا یک عبارت‌ جستجوشده نگاه می‌کند و سپس مرتبط‌ترین نتایج را به کاربر نمایش می‌دهد.

شما می‌توانید روی المان میکروفون در قسمت جستجوی سایت گوگل و برنامه آن در موبایل کلیک کنید و سوالات خود را به‌صورت صوتی از گوگل بپرسید. همچنین این قابلیت به‌عنوان یک دستیار شخصی، در موبایل‌های هوشمند اندروید، اپل و اسپیکرهای صوتی گوگل در دسترس کاربران است. امکان جستجوی صوتی در این دستگاه‌ها، با گفتن عبارت‌های «OK Google» یا «Hey Google» فعال می‌شود.

جستجوی صوتی گوگل

بهینه‌سازی سایت برای جستجوی صوتی چیست؟

بهینه‌سازی سایت برای جستجوی صوتی، به مجموعه‌ای از تکنیک‌های سئو برای نمایش محتوا و صفحات سایت در نتایج جستجوی صوتی گفته می‌شود. هدف اصلی سئوی سایت‌ برای این نوع از جستجوها این است که وقتی کاربری با زبان عامیانه در گوگل سرچ می‌کند، فناوری‌ جستجوی صوتی و دستیاران صوتی گوگل بتوانند مرتبط‎ترین نتایج را به او نشان دهند. با گذشت زمان، یادگیری ماشین و کاربرد هوش مصنوعی در درک بهتر زبان طبیعی به انسان کمک می‌کنند تا نتایج جستجوهای صوتی دقیقا همان محتوایی باشد که کاربر انتظارش را دارد.

چرا باید سایت را برای جستجوی صوتی بهینه کنیم؟

جستجوی صوتی فقط یک ترند موضوعی نیست؛ بلکه قرار است نسل جدید سئوی سایت‌ها با این مفهوم شروع شود. اگر بدانید در سال ۲۰۲۲، تقریباً یک‌چهارم جمعیت ایالات متحده از دستیار صوتی گوگل (Google Assistant) استفاده می‌کردند، به احتمال زیاد نظرتان درباره محبوبیت جستجوی‌های صوتی تغییر می‌کند. صرف‌نظر از این‌ که در چه صنعتی فعالیت می‌کنید، می‌توانید با تمرکز روی بهینه‌سازی سایت برای جستجوی صوتی، مخاطبان و مشتریان جدیدی را که به دلیل نحوه متفاوت جستجو‌‌هایشان (جستجوی صوتی)، کمتر هدف قرار داده بودید، به سمت محصولات و خدمات سایت خود هدایت کنید.

روش‌های بهینه‌سازی سایت برای جستجوی صوتی

اکنون که محبوبیت جستجوی صوتی رو به افزایش است و کاربران زیادی از دستیار صوتی موتورهای جستجو و پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند، باید از استراتژی‌های متفاوت‌تری برای سئوی سایت خود استفاده کنید. در ادامه روش‌هایی را معرفی خواهیم که به نمایش سایت در نتایج جستجوی صوتی کمک می‌کنند.

کلمات و عبارات طولانی را پیدا کنید و به زبان محاوره‌ای صحبت کنید

جستجوهای صوتی مانند مکالمات روزمره انجام می‌شود و کاربران به زبان گفتار یا همان محاوره‌ای با موتور جستجو صحبت می‌کنند و سوالاتشان را می‌پرسند. بنابراین بهتر است در نوشتن محتوا و انتخاب کلمات کلیدی، کلماتی انتخاب شوند که بین مردم رایج و به زبان گفتار نزدیک‌تر است. از طرفی، مردم همیشه عادت دارند در مکالمه خود، از جملات کامل با جزئیات بیشتری استفاده کنند. پس کاربرد کلمات کلیدی در محتوا بدون اینکه به زبان گفتار آن‌‌ها شباهتی نداشته باشد، کافی نیست. یکی از تکنیک‌هایی که در سئوی محتوا برای نتایج جستجوی صوتی کاربرد دارد این است که از کلمات کلیدی پرسشی (چه کسی، چه، کی، کجا و چگونه) استفاده کنید. برای پیداکردن کلیدواژه‌های سوالی، به سوالاتی فکر کنید که کاربران معمولاً جملات خود را با آن‌ها شروع می‌کنند.

برای مثال، اگر قرار باشد کاربری درباره «کافه‌های اطراف میدان انقلاب» در گوگل جستجو کند، به احتمال زیاد عبارت «بهترین کافه انقلاب» را جستجو می‌کند. در حالی که همان کاربر در جستجوی صوتی، عبارت «نزدیک‌ ترین کافه‌ به میدون انقلاب کجاست» را سرچ می‌کند. با این حال، این موضوع را هم در نظر بگیرید که نحوه استفاده از کلمات و عبارات در زبان محاوره چهارچوب و قاعده مشخصی ندارد و پیداکردن عبارتی که همه کاربران به همان شیوه با گوگل صحبت کنند، بسیار سخت و زمان‌بر است. یکی از روش‌های پیداکردن این کلمات، این است که از بخش‌های «جستجوهای مرتبط» یا «people also ask» در صفحه نتایج گوگل کمک بگیرید و ببینید مخاطبان بیشتر چه سوالاتی را به چه شکل‌های می‌پرسند.

تفاوت جستجوی صوتی و متنی

بخش سوالات متداول را اضافه کنید و کوتاه جواب دهید

همیشه در منابع خوانده‌اید یا از متخصصان سئو شنیده‌اید، محتوایی تولید کنید که بتواند به نیاز کاربران پاسخ دهد. به همین دلیل هیچ محتوایی به‌اندازه بخش سوالات متداول نمی‌تواند در کوتاه‌ترین زمان، پاسخ مشخصی به خواسته کاربر دهد. اساس جستجوی صوتی، سوالاتی هستند که در مکالمات روزانه افراد به‌طور مرتب دیده می‌شوند و به همان شیوه هم جستجو می‌کنند. کاربری که از این نوع جستجو استفاده می‌کند، دوست دارد هر چه زودتر به پاسخ سوالات و دغدغه‌هایش برسد. اگر بتوانید محتواهای سوالات را به‌سادگی و با جزئیاتی بنویسید که نیاز کاربر رفع شود، برای سئوی جستجوی صوتی بسیار تاثیرگذار است.

اطلاعات محلی کسب‌وکارتان را در گوگل ثبت کنید

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از جستجوهای صوتی کاربران، تقریباً نیمی از از این نوع جستجوها با هدف پیدا‌کردن اطلاعات و مشخصات کسب‌وکارهای محلی انجام می‌شود. همچنین واضح است که درصد زیادی از این جستجوها، از طریق موبایل انجام شده است. با استفاده از این نتایج، می‌توان متوجه شد که تمرکز روی سئوی محلی برای نمایش در جستجوی‌های صوتی چقدر اهمیت دارد و نیاز است که اطلاعات محلی کسب‌وکار خود را در گوگل ثبت کنید. هرچند بهترین روش برای ثبت اطلاعات یک کسب‌وکار، استفاده از Google My Business است، اما شما می‌توانید مقدمات اولیه سئوی محلی و نمایش در نتایج جستجوی صوتی را با ثبت اطلاعات ضروری در گوگل مپ هم شروع کنید.

در تریبون بخوانید : نحوه ثبت لوکیشن در گوگل مپ

فاکتورهای بهینه‌سازی سایت برای موبایل را فراموش نکنید

۲۰درصد از جستجوهای صوتی با استفاده از موبایل انجام می‌شود و رابط کاربری خوب و ریسپانسیو‌بودن سایت، از اساسی‌ترین نیازها در سئوی سایت برای جستجوی صوتی است. همچنین باید به خوانایی نوشته‌ها در موبایل، طراحی مناسب المان‌ها و سرعت بارگذاری صفحات، توجه کافی داشته باشید. یادتان باشد هیچ فاکتوری به اندازه سرعت بالا در سایت نمی‌تواند به ایجاد تجربه کاربری خوب کمک کند و شانس نمایش در نتایج جستجوی صوتی را افزایش دهد.

در موقعیت صفر گوگل قرار بگیرید تا در نتایج جستجوی صوتی دیده شوید

فیچر اسنیپت‌ها بخش‌هایی از یک محتوا هستند که در ابتدای تمام نتایج جستجو یا همان موقعیت صفر گوگل قرار می‌گیرند. از آنجایی که گوگل پاسخ ۴۰/۷ درصد از جستجوی‌های صوتی را از محتواهای فیچر اسنیپت انتخاب می‌کند، محتوایی که در قالب تعاریف کوتاه، لیست‌ شماره‌گذاری‌شده و … باشد، می‌تواند شانس شما را برای نمایش در نتایج جستجوی صوتی افزایش دهد.

محتواهایتان را با اسکیما برای نتایج جستجو نشانه‌گذاری کنید

با اینکه هنوز تاثیر اسکیما برای نمایش سایت‌ در نتایج جستجوی صوتی به‌طور دقیق مشخص نیست، اما بسیاری از متخصصان و منابع مختلف توصیه می‌کنند برای درک بهتر گوگل از محتوای صفحه، از اسکیمای مرتبط استفاده کنید. علاوه بر این، گوگل در حال توسعه ویژگی‌های اسکیمای «speakable» است تا بتواند در نتایج جستجوهای صوتی بهتر عمل کند. اسکیمای گفتاری یا گفتارپسند (schema Speakable markup) برای موتورهای جستجو مشخص می‌کند که یک محتوا یا بخشی از آن، برای پاسخ‌های صوتی (Speakable-ready) بهینه شده است. در حال حاضر، این اسکیما فقط کاربران ایالات متحده فعال است.

برای نمایش پست‌های شبکه‌های اجتماعی، با فالوورها تعامل داشته باشید

پست‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بخشی از نتایج جستجوی صوتی باشند. محتواهایی که در نتایج جستجوی صوتی نمایش داده می‌شوند، اغلب تعداد زیادی لایک دارند و در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند فیسبوک و توییتر به اشتراک گذاشته شده‌اند. اگر بتوانید حضور فعالی در Social Media داشته باشید و به واسطه محتوای جذاب و مفید، ارتباط و تعامل خوبی با کاربران برقرار کنید، دستیارهای صوتی می‌توانند در پاسخ به جستجوهای صوتی، اکانت و محتواهای شما را پیدا کنند.

به فکر بهبود رتبه‌بندی ویدئوهایتان باشید

در اغلب مواقع، ویدئوها پاسخ‌ بهتر و کامل‌تری به سوالات کاربران می‌دهند. اگر یکی از استراتژی‌های بازاریابی محتوایی سایت شما، تولید و انتشار محتوای ویدئویی است، می‌توانید ویدئوهایی کوتاه برای پاسخ به سوالات خاص کاربران آماده کنید یا از بخش‌هایی از همان ویدئوی اصلی استفاده کنید. البته فراموش نکنید ویدئوهایی که در رتبه‌بندی بهتری قرار دارند، بیشتر در نتایج جستجوی صوتی نمایش داده شوند. برای رتبه‌بندی بهتر ویدئوهایتان در نتایج گوگل، به نکات زیر توجه کنید:

  • استفاده از عبارات طولانی محاوره‌ای در عنوان‌ ویدئو. برای مثال، شروع عنوان با کلمه «چگونه»
  • استفاده از کلمات کلیدی اصلی در توضیحات و زیرنویس ویدئوها
  • استفاده از تصویر بندانگشتی (thumbnail)
در تریبون بخوانید : آموزش سئوی ویدیو

سخن پایانی

راحتی کاربران در جستجو، همیشه در اولویت گوگل قرار داشته است. به همین دلیل، گوگل تلاش می‌کند روش‌های جدیدی مانند جستجوی صوتی را پیش روی کاربران قرار دهد. هرساله طرفداران استفاده از روش جستجوی صوتی بیشتر و ابزارهای مختلفی با این سیستم جستجو به بازار عرضه می‌شوند. اگر رتبه‌بندی بهتر در نتایج گول همیشه دغدغه شماست، بهتر است به استراتژی بهینه‌سازی سایت برای نتایج جستجوی صوتی هم فکر کنید و به دنبال این باشید که چگونه می‌توانید محتواهای سایت خود را برای این نوع از جستجوها سئو کنید.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.