لینک‌سازی خارجی چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

|

لینک خارجی چیست؛ آموزش انواع روش‌ها، اصول و استراتژی لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی، یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای ارتقاء رتبه سایت است. از این تکنیک می‌توان به‌عنوان یک راه برای افزایش اعتبار سایت یاد کرد. تفاوت این مبحث با لینک سازی داخلی، استفاده از یک سایت خارجی، با نام دامنه‌ متفاوت به‌عنوان ارجاع‌دهنده است. درحالی‌که بسیاری بر استفاده بی‌رویه از این تکنیک برای بهبود رتبه سایت خود در گوگل اصرار می‌ورزند، بیشتر کارشناسان، رعایت اصولی را در این کار، ضروری می‌دانند.

اهمیت لینک خارجی (External Link) تا جایی است که بسیاری از دوره‌های سئو، سرفصلی را به آموزش لینک سازی خارجی اختصاص می‌دهند؛ اما لینک خارجی با چه استراتژی‌هایی ساخته می‌شود؟ چه مزایایی دارد؟ آیا می‌توان معیارهایی برای کیفیت یک لینک خارجی در نظر گرفت؟ چطور می‌توان لینک مناسبی برای یک محتوا پیدا کرد؟

این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله تلاش می‌کنیم به‌تفصیل به آن‌ها پاسخ دهیم. برای این منظور، ابتدا تعریفی از External Link ارائه کرده و در ادامه، مزایا، اصول و استراتژی‌های ساخت آن را شرح می‌دهیم. در پایان این مقاله، به‌خوبی می‌توانید یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود سئو سایت‌تان را به کار ببندید.

لینک سازی خارجی چیست؟

تعریف لینک سازی خارجی با تعریف لینک خارجی یا External Link گره خورده است. درصورتی‌که ‌سایتی به یکی از صفحات سایت شما لینک بدهد یا برعکس؛ به آن لینک، خارجی گفته می‌شود.

حال، لینک سازی خارجی به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن، یک لینک خارجی تولید می‌شود. در این فرآیند از یک کلمه کلیدی به نام انکرتکست (Anchor Text) یا متن لنگر استفاده می‌شود که لینک سایت خارجی روی آن قرار می‌گیرد. این کلمه معمولا کلمه کلیدی اصلی یا فرعی صفحه مقصد است.

هدف از ساختن یک لینک خارجی، ارجاع مخاطب به صفحه‌ای دیگر برای ارائه توضیح و اطلاعات بیشتر یا برآورده کردن نیازی از اوست که امکان رفع آن در محتوایی که در حال مطالعه آن است، وجود ندارد.

لینک‌ خارجی که به آن‌ بک‌ لینک نیز گفته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در سئوی خارجی سایت است. هرچه اعتبار سایتی که به شما ارجاع می‌دهد بیشتر باشد، امتیاز شما در سئو نیز از طریق افزایش قدرت صفحه (Page Authority) و دامین (Domain Authority) افزایش می‌یابد. در ادامه بیشتر راجع به این موضوع صحبت می‌کنیم.

انواع اتریبیوت در لینک سازی خارجی

نوفالو (Nofollow) و فالو (Follow) یا دوفالو (Dofollow) دو اتریبیوت (Attribute) در کدنویسی هستند که بر روی تگ a، قرار می‌گیرند. این دو ویژگی، برای گوگل مشخص می‌کنند که اعتباری از صفحه مبدا به صفحه مقصد برای رتبه‌دهی منتقل کند یا خیر. لینک‌های فالو این اعتبار را منتقل کرده ولی لینک‌های نوفالو آن را منتقل نمی‌کنند.

دو اتریبیوت مهم دیگر در آموزش لینک سازی خارجی عبارت‌اند از:

  • اسپانسرشده (Sponsored)؛ که نشان می‌دهد برای لینک موردنظر، هزینه پرداخت‌شده و نباید در رتبه‌بندی لحاظ شود.
  • UGC؛ که نشان می‌دهد لینک توسط کاربران ایجاد شده است. مانند لینک‌هایی که در فروم‌ها و کامنت‌ها ایجاد می‌شو‌ند و نباید در رتبه‌دهی لحاظ شوند.

کاربرد لینک‌های خارجی و تاثیرشان بر سئو سایت

 

کاربرد لینک‌های خارجی و تاثیرشان بر سئو سایت

به شرطی که اصول لینک سازی خارجی به‌درستی رعایت شوند، این تکنیک، تاثیرات مثبت فراوانی بر سئو، نرخ کلیک و رونق کسب‌وکار شما خواهد داشت. در ادامه، چهار کاربرد اصلی لینک‌های خارجی را معرفی می‌کنیم.

اعتبار بخشیدن به محتواهای سایت‌
اگر لینک‌های خارجی معتبر و متعلق به سایت‌های شناخته‌شده در صنعت خود را به محتوایتان اضافه کنید، درواقع به خودتان اعتبار بخشیده‌اید. از این طریق به مخاطب القا می‌کنید که مطلبی که در حال مطالعه آن است، صحت داشته و بر اطلاعات درستی بنا شده است. در این زمینه، می‌توان کارکرد پیوند خارجی معتبر را مشابه معرفی منابع در انتهای یک مقاله دانست که درواقع، خواننده را از بابت اعتبار مطلبی که خوانده است، مطمئن کرده و به نویسنده نیز اعتبار می‌بخشد.

تقویت اعتبار و بهبود سئوی سایت

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم، اگر از ‌سایت معتبری لینک خارجی بگیرید، قدرت دامنه و صفحه شما بهبود می‌یابد. از سوی دیگر، اگر لینک سایت شما در محتوای دیگر سایت‌ها قرار گیرد، به موتورهای جستجو می‌گوید که مطلب شما مفید و باکیفیت است، چراکه معمولا محتواهای باکیفیت هستند که لینک دریافت می‌کنند. این کار، همچنین به درک ماهیت موضوع محتوای شما توسط گوگل نیز کمک می‌کند.

ساختن ارتباطات مفید
‌سایت‌های دیگر متوجه می‌شوند که شما به آن‌ها لینک داده‌اید؛ به‌این‌ترتیب، نیمی از راه ارتباط با یک ‌سایت معتبر، پیموده شده است. مطمئن باشید که آن‌ها نیز شما را زیر نظر می‌گیرند و درصورتی‌که محتوایی باکیفیت و مفید برای آن‌ها داشته باشید، به شما بک‌لینک می‌دهند. این اتفاق، علاوه بر مزایای سئویی‌، به گسترش روابط شما و همکاری‌های بیشترتان منجر می‌شود. به‌ویژه اگر تاثیر لینک شما بر سئوی سایت آن‌ها بالا باشد، احتمال اینکه آن‌ها در این همکاری شرکت کنند، بیشتر خواهد بود؛ چراکه قطعا به دنبال دریافت لینک‌های بیشتر از شما هستند.

القای حس ارزش به مخاطب
ارائه لینک‌های خارجی معتبر و مفید، به‌طوری‌که واقعا به خواننده شما منبعی ارزشمند ارائه کرده و او را از جستجوی مجدد در گوگل بی‌نیاز کنند؛ قطعا تجربه کاربری او را بهبود می‌بخشد. به‌این‌ترتیب، مخاطب قطعا احساس خواهد کرد که تولیدکننده محتوا برای او ارزش قائل شده است. در پی این احساس، احتمال بازگشت او در مقاطع دیگر نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر این، مخاطبان قطعا در وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌های شخصی و شبکه‌های اجتماعی‌شان به شما لینک خواهند داد. همین امر، سبب افزایش نرخ کلیک و مزایای پیرو آن، افزایش قدرت صفحه و سایت شما می‌شود.

ویژگی‌های لینک‌های خارجی باکیفیت

برخی از کارشناسان سئو تصور می‌کنند هر لینک خارجی می‌تواند به سئوی سایت آن‌ها کمک کرده و مزایایی که به آن‌ها اشاره کردیم را برای‌شان به ارمغان بیاورد. این‌طور نیست! بدون رعایت اصول و قواعد لینک سازی خارجی، نه‌تنها نتایج مثبتی نمی‌گیرید؛ بلکه احتمال آسیب رسیدن به رتبه سایتتان نیز وجود دارد. این اصول را در ادامه شرح می‌دهیم:

توجه به ارتباط موضوعی دو محتوا
وجود ارتباط موضوعی بین صفحه مبدا و مقصد اصل مشترک در همه روش‌های لینک‌ سازی خارجی است. خوانندگان را به محتوایی هدایت کنید که به مطلبی که در حال خواندن آن هستند، مرتبط باشد؛ مثلا برای روشن شدن مطلب می‌توانید به محتوایی که آمار یا تعریفی دقیق‌تر ارائه کرده است، ارجاع دهید. به‌این‌ترتیب، گوگل نیز بهتر متوجه ارتباط محتوای شما با محتوای مقصد شده و رتبه بهتری به شما می‌دهد.

توجه به اعتبار سایت خارجی
یکی از مهم‌ترین قواعد لینک سازی خارجی توجه به اعتبار دامنه سایتی ست که از آن لینک دریافت می‌کنید. هنگامی‌که سایتی را برای دریافت لینک انتخاب می‌کنید، به اعتبار آن توجه ویژه داشته باشید. حتما در صنعت خود سایت‌های معتبر را می‌شناسید.

ارجاع به سایت‌های تبلیغاتی و غیرحرفه‌ای، ضربه بزرگی به اعتماد خواننده و رتبه سایتتان می‌زند. درصورتی‌که مجبور به چنین کاری شدید؛ حتما از تگ نوفالو (No Follow) استفاده کنید. به‌این‌ترتیب، خزنده‌های گوگل متوجه می‌شوند که محتوای مقصد، ارتباطی با محتوای شما نداشته و نباید به آن اعتباری منتقل کنند.

استفاده از انکرتکست درست
هرگز روی انکرتکستی که ارتباطی به محتوای مقصد ندارد، لینک خارجی نگذارید. یکی از اشتباهات رایج این است که روی کلماتی مانند «اینجا»، «این مطلب» و غیره لینک بگذارید. در این صورت، خزنده‌های گوگل، چندان متوجه ارتباط مطلب شما با محتوایی که برای آن لینک ایجاد کرده‌اید، نمی‌شوند.

به‌طور خلاصه از کلمات توصیفی در انکرتکست خود استفاده کنید که حتی‌الامکان به خواننده و سپس به گوگل، بگویند که در لینک خارجی چه چیزی در انتظار آن‌هاست. بااین‌حال، سعی کنید طول انکرتکست به جمله نرسد؛ بهترین کلمات برای استفاده به‌عنوان انکرتکست، کلمات کلیدی محتوای مقصد به شکل‌های مختلف است.

همچنین در هر بار لینک‌سازی خارجی از یک انکرتکست، بیشتر از یک بار نباید استفاده کنید؛ چراکه در این صورت، احتمال اینکه به‌عنوان اسپم شناخته شوید، بالا خواهد رفت. طبیعی بودن و سهولت خواندن انکرتکست را نیز همواره در نظر داشته باشید.

استفاده به‌اندازه از لینک خارجی
یکی از مهم‌ترین اصول لینک سازی خارجی، توجه به تعداد لینک‌ها در یک محتواست. بااینکه هیچ استانداردی برای این موضوع تعیین نشده، اما ناگفته پیداست که لینک‌های مکرر در یک متن، می‌توانند برای خواننده آزاردهنده باشند. تنها درباره موضوعاتی لینک خارجی بسازید که دانستن درباره آن‌ها برای خواننده مفید بوده و به درک متن شما کمک می‌کند. همچنین در صورت استفاده زیاد از آنها، احتمال خروج مخاطب از متن با کلیک بر روی یک لینک و بازنگشتن او افزایش می‌یابد.

باز کردن لینک خارجی در تب جدا
گفتیم که لینک خارجی می‌تواند یکی از دلایل خروج کاربر از سایت شما باشد. برای افزایش زمان ماندن کاربر در صفحه، لینک‌های خارجی را برای باز شدن در یک تب جدید تنظیم کنید. با این کار احتمال نارضایتی مخاطب، برای از دست دادن محتوایی که در حال مطالعه آن بوده است را نیز کاهش می‌دهید.

استراتژی‌های لینک سازی خارجی

در سال‌های گذشته، بسیاری از وب‌سایت‌ها که تنها هدفشان افزایش رتبه بود با استفاده از لینک‌سازی‌های افراطی می‌توانستند به اهداف خود برسند؛ اما گوگل، روزبه‌روز هوشمندتر شد و با استفاده از الگوریتم‌هایی مانند الگوریتم پنگوئن، توانست بسیاری از این لینک‌ها را شناسایی کند و با استراتژی‌های کلاه سیاه از این طریق مبارزه کند.

اما کسانی که استراتژی‌های سئو کلاه‌ سفید را در سئو پیش‌ میگیرند، سعی در کسب لینک از دیگر سایت‌ها بصورت طبیعی دارند؛ آن‌ها نه‌فقط خزنده‌های گوگل، بلکه تجربه کاربر را نیز در نظر گرفته و می‌توانند لینک‌های باکیفیت‌تری دریافت کنند و گوگل، این لینک‌ها را برای رتبه‌دهی مدنظر قرار می‌دهد.

کسانی هم که استراتژی کلاه خاکستری را پیش می‌گیرند، علاوه بر تلاش برای کسب لینک به‌روش‌های طبیعی، سعی در ساخت لینک به روش‌هایی که طبیعی جلوه کند نیز دارند. لینک‌سازی از طریق انتشار رپورتاژ، لینک پرومکس، پست‌های مهمان، لینک‌سازی در فروم‌ها و دایرکتوری‌ها و … روش‌هایی هستند که پیش‌گیرندگان استراتژی کلاه خاکستری در لینک‌سازی خارجی از آن استفاده می‌کنند.

انواع روش‌های لینک سازی خارجی بصورت طبیعی

به‌طورکلی، هر روش لینک‌سازی که از تلاش برای دور زدن الگوریتم‌های گوگل خودداری کرده و در عوض، بیشتر بر بهبود تجربه کاربر متمرکز شود، می‌تواند یک استراتژی لینک سازی خارجی کلاه‌ سفید محسوب شود. در ادامه، مهم‌ترین این روش‌ها را شرح می‌دهیم.

تولید محتوا ارزشمند برای اشتراک‌گذاری
تولید محتوای عالی و بسیار باکیفیت که مخاطب رغبت کند آن را به اشتراک بگذارد، نه‌تنها یک اصل، بلکه خود یک استراتژی در ساختن External Link‌ است. به‌ویژه اگر محتوای شما موردتوجه وبلاگ‌نویسان و بلاگرهای معروف قرار بگیرد، می‌توانید نتایج بسیار خوبی کسب کنید. برای این منظور، تولید چنین محتواهایی می‌تواند مفید باشد:

  • مطالعات تحقیقاتی و آماری
  • گزارش‌های نظرسنجی
  • پیش‌بینی‌های استوار بر نظرات کارشناسی
  • محتواهای تصویری، نموداری، جدولی و …
  • مطالعات موردی (Case Study)
  • مطالعات میدانی
  • محتواهای فهرستی
  • محتواهای راهنما

تولید پست مهمان
تولید پست مهمان یا Guest Blogging، شاید معروف‌ترین استراتژی لینک سازی خارجی باشد. در این روش، به‌طور خلاصه، پست یا محتوایی توسط شما در یک وب‌سایت دیگر منتشر می‌شود و در خلال آن، لینک‌هایی نیز از ‌سایت شما قرار می‌گیرد. مهم‌ترین نکته در استفاده از این روش، پیدا کردن سایتی مرتبط به موضوع محتوا و ‌سایت خودتان است، در غیر این صورت، گوگل، لینک شما را جزء لینک‌های کلاه‌سیاه طبقه‌بندی خواهد کرد. دیگر نکات مهم در استفاده از این روش عبارت‌اند از:

  • انتشار محتوا در ‌سایتی با قدرت دامنه (DA) بالا
  • قرار دادن حداقل یک لینک مرتبط و مفید برای کاربر در محتوا
  • انتخاب موضوعاتی که قبلا در سایت میزبان پوشش داده نشده‌اند
  • انتخاب موضوعاتی که واقعا در آن از دیگران برتر هستید و تخصص و ارزش منحصربه‌فرد شما را نشان می‌دهند

کامنت‌گذاری زیر محتواهای مرتبط
در حالی که کامنت‌گذاری‌های بی‌هدف و بی‌رویه، یک استراتژی لینک سازی خارجی کلاه‌سیاه محسوب می‌شود، با به اشتراک‌گذاری نظرتان زیر محتواهای مرتبط، می‌توانید ترافیک خوبی برای خود کسب کنید. برای این کار، اصول زیر را در نظر داشته باشید:

  • کامنتتان حاوی نظری مفید باشد و نه صرفا لینک محتوا یا سایتتان
  • لینک قرارداده‌شده در کامنت نباید مصنوعی به‌نظر برسد؛ بلکه باید بخشی از نظرتان باشد
  • با نویسنده محتوا نیز در کامنت خود ارتباط برقرار کنید
  • تا ‌جای‌ ممکن، سعی کنید به‌جای گذاشتن یک کامنت منفرد، بحثی مفید و ارزشمند به راه بیندازید. این کار را می‌توانید با پرسیدن یک سوال شروع کنید.

استفاده از دایرکتوری‌های آنلاین
ثبت سایت در دایرکتوری‌های معتبری که با موضوع ‌سایت و مخاطب شما مرتبط هستند نیز روش دیگری ست. دقت داشته باشید که در صورت ثبت سایت در دایرکتورهای غیرمرتبط، وارد قلمرو استراتژی‌های کلاه‌سیاه می‌شوید. برای این منظور، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • اعتبار دامنه دایرکتوری بالا باشد
  • جزئیات کسب‌وکار و سایتتان در همه دایرکتوری‌ها یکسان باشد
  • ترجیحا از دایرکتوری‌هایی استفاده کنید که علاوه بر اطلاعات اولیه (آدرس سایت، تلفن و …)، جزئیات بیشتری مانند نظرات کاربران و عکس‌ها را نیز نشان می‌دهند

ایجاد ارتباط شخصی با بلاگرها و وب‌سایت‌ها
یکی از اصولی‌ترین و امن‌ترین روش‌های لینک سازی خارجی ، ایجاد ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان محتوا، نشریات آنلاین و وب‌سایت‌هایی است که می‌توانند به شما بک‌لینک دهند. برای این منظور، مراحل زیر را طی کنید:

  • کلمه کلیدی مرتبط با محتوای خود را جستجو کنید
  • URL نتایج اول را کپی کرده و با استفاده از ابزارهای آنالیز آنلاین، ‌سایت‌هایی که به آن‌ها بک‌لینک داده‌اند را پیدا کنید
  • آدرس ایمیل این ‌سایت‌ها را از بخش «تماس با ما» پیداکرده و به آن‌ها با استفاده از ایمیل پیام دهید.
  • در ایمیل‌تان، ‌سایت و محتوایتان را معرفی کرده و بگویید که این محتوا چگونه می‌تواند به آن‌ها کمک کند؛ اما از زیاده‌گویی، خودستایی و درخواست مستقیم برای دادن بک‌لینک پرهیز کرده و بر ایجاد ارتباط سازنده متمرکز باشید. رعایت اصول نوشتن ایمیل را نیز فراموش نکنید.

پیدا کردن صفحات مرجع و لینک گرفتن از آن‌ها
تلاش کنید از صفحات مرتبط با محتوا و ‌سایت خود لینک دریافت کنید. می‌توانید برای صفحات آن‌ها مطلبی تولید کرده و با ارسال ایمیل به روشی که در بخش قبل گفتیم از صاحب ‌سایت بخواهید که آن را به محتوای خودش اضافه کند.

برای یافتن صفحات مرتبط با کلمه‌کلیدی خود، از search operators زیر می‌توانید استفاده کنید:

inurl:کلمه کلیدی

intitle:کلمه کلیدی

تولید محتوا برای ویکی‌پدیا و وب‌سایت‌های مرجع دیگر یا ویرایش اطلاعات آن‌ها و سپس قراردادن لینک سایت به‌عنوان منبع، یک استراتژی لینک سازی خارجی مشابه محسوب می‌شود.

شناسایی بک‌لینک‌های خراب
در این استراتژی، بک‌لینک‌های خراب و غیرفعال صفحات مرتبط با محتوای خود را شناسایی کرده و صاحب ‌سایت را از آن‌ها مطلع می‌کنید. در خلال پیامتان به آن‌ها، لینک خود را که می‌تواند جایگزین لینک خراب باشد، معرفی کرده و به ارزش‌های آن، مانند به‌روز بودن، روش تحقیق خاص و … اشاره کنید. در پایان نیز پیشنهاد کنید که شاید این محتوا بتواند نیاز آن‌ها را بهتر برآورده کند.

تبدیل اشارات بدون لینک به بک لینک
ممکن است یک تولیدکننده محتوا از نام برند شما یا کلمه‌ای که به‌طور خاص به وب‌سایتتان اشاره دارد، بدون لینک‌دهی به آن در محتوایش استفاده کند. با شناسایی چنین محتواهایی با مسئولان آن‌ها، ارتباط برقرار کرده و ضمن معرفی خود از آن‌ها بخواهید که به شما بک‌لینک بدهند. برای یافتن چنین محتواهایی، ابزارهایی مانند Google Alert’s، BuzzSumo و Brand24 می‌توانند مفید باشند. برخی از آن‌ها محتواهای شبکه‌های اجتماعی را نیز رصد می‌کنند. این استراتژی به ایجاد روابط عمیق‌تر نیز کمک می‌کند.

شرکت در فعالیت‌های اینترنتی
شرکت در یک پادکست، مصاحبه آنلاین، چت‌های گروهی و لایوهای اینستاگرامی، همگی جزء فعالیت‌های اجتماعی شما در اینترنت محسوب می‌شوند. هنگام حضور در چنین فعالیت‌هایی از میزبان خود بخواهید که لینک‌هایی از ‌سایت شما که مرتبط با موضوع بحث هستند را در طول جلسه یا در بخش‌هایی مانند کپشن به اشتراک بگذارد.

چگونه سایت‌های مناسب برای لینک سازی خارجی پیدا کنیم؟

می‌خواهیم بر روش‌های مناسب یافتن سایت برای گرفتن بک‌لینک اشاره کنیم:

همان‌طور که گفتیم، این وب‌سایت، باید مرتبط با وب‌سایت ما باشند. همچنین، معیارهایی که در ادامه می‌آوریم را نیز در نظر داشته باشید.

سایت‌های محلی
سایت‌های محلی کسب‌وکارهایی کارآمد هستند که بازاری محلی دارند. بیشتر کسب‌وکارهای ایرانی آنلاین، محدود به ایران هستند و جز این دسته محسوب می‌شوند. با بررسی‌ زبان و آدرس هاست ‌سایت، می‌توانید تشخیص دهید که آن ‌سایت برای انتشار لینک یا محتوای شما مناسب است یا خیر.

کیفیت بک‌لینک‌ها
قبل از لینک سازی خارجی باید کیفیت ‌لینک‌های خارجی که یک سایت روی محتوای خود قرار داده است را بررسی کنید. برای این منظور با استفاده از آنالیز بک‌لینک می‌توانید از فالو و نوفالو بودن آن‌ها، اسپم نبودن و طبیعی بودن آنها آگاه شوید.

امنیت سایت و جریمه‌های گوگل
قبل از هر اقدامی باید از امنیت و اعتبار سایت میزبان یا مرجع خود مطمئن شوید. برای این منظور باید اطمینان حاصل کنید که سایت، محتوای اسپم و تبلیغات بیش‌ازحد منتشر نکرده و توسط گوگل جریمه نشده است. برای این منظور می‌توانید از ابزارهایی مانند Sucuri SiteCheck ،Moz Spam و NetPeak Checker استفاده کنید.

بررسی نسبت بازدیدها به تعداد صفحات
معیار دیگری که در انتخاب سایت مناسب برای لینک سازی خارجی می‌توانید در نظر بگیرید، تعداد بازدیدهای ارگانیک آن در گوگل است. می‌توانید با استفاده از ابزارها، تخمینی از میزان ترافیک هر سایت در بازه‌های زمانی مختلف به‌دست آورید و از سایت‌هایی که بازدید بهتری دارند لینک دریافت کنید.

چگونه لینک‌های خارجی یک سایت را پیدا کنیم؟

برای این کار، ابزارهایی وجود دارند که به بسیاری از آن‌ها در قسمت‌های قبل اشاراتی کرده‌ایم. معروف‌ترین این ابزارها عبارت‌اند از:

  • Semrush
  • Ahref
  • Moz
  • WebCEO
  • Ubersuggest
  • SE Ranking
  • Mangools
  • Majestic

این ابزارها می‌توانند گزارش‌هایی نیز درباره کیفیت لینک‌ها، نوفالو یا دوفالو بودن آن‌ها، قدرت صفحات و دامین‌ها، خرابی لینک‌ها و … به شما ارائه دهند.

چه زمانی لینک سازی خارجی سایت را آغاز کنیم؟

حتما پیش از شروع لینک‌سازی خارجی، سایت را به لحاظ سئو داخلی و سئو تکنیکال بهینه کنید. بهینه نبودن سایت می‌تواند تمامی اقدامات و هزینه‌های شما را برای دریافت لینک هدر دهد و حتی شما را مشمول جریمه‌های گوگل کند. پس از بهینه‌سازی داخلی سایت به لحاظ محتوایی و تکنیکال می‌توانید اقدام به لینک‌سازی خارجی کنید.

لینک سازی خارجی را در چه بازه‌های زمانی انجام دهیم؟

به‌طورکلی، بازه مشخصی برای ساختن External Link تعیین نشده است. آنچه در لینک سازی خارجی بر آن تأکید می‌شود، این است که این کار را به‌صورت پیوسته و طبیعی انجام دهید.

همچنین بر اساس بررسی‌های ‌سایت searchenginejournal هر بک‌لینک به‌طور متوسط، بین 3 تا ۱۲ ماه اثر خود را خواهد گذاشت. این بازه، بسیار وسیع است و درواقع به عوامل متعددی مانند کیفیت بک‌لینک، قدرت صفحات و سایت‌ها، نحوه لینک سازی خارجی، موضوع و … بستگی دارد.

جمع‌بندی

راه‌کارهای مختلفی برای بهبود رتبه سئوی سایت وجود دارند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها لینک سازی خارجی است که زیرمجموعه سئوی خارجی قرار می‌گیرد. این تکنیک، درواقع، منابع ترافیک شما را از حد موتورهای جستجو فراتر برده و با توجه به اعتباری که وب‌سایت میزبان یا مرجع دارد، بر قدرت دامنه و صفحه شما نیز اثرگذار است.

همان‌طور که در این مقاله گفتیم، توجه به اصول لینک سازی خارجی مانند اعتبار وب‌سایت میزبان یا مرجع و ارتباط آن با ‌سایت شما، استفاده از انکرتکست‌های درست و … از عوامل موفقیت در این کار هستند.

مانند دیگر بخش‌های سئو، ابزارهای متعددی برای بررسی لینک‌ها وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها را در این مقاله معرفی کردیم. این ابزارها عمدتا رایگان نیستند، اما می‌توانید از نسخه‌های رایگان آن‌ها با امکانات و محدودیت ‌زمان استفاده کنید. فراموش نکنید که لینک سازی خارجی ، یک فرآیند زمان‌بر است که پیش از هر چیز باید بر توسعه روابط انسانی و کاری شما با دیگر ‌سایت‌ها و نیز بهبود تجربه کاربری، متمرکز باشد.

درصورتی‌که ‌سایتی به صفحه‌ای از سایتی دیگر لینک بدهد، آن لینک خارجی محسوب می‌شود. لینک سازی خارجی به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن، یک لینک خارجی تولید می‌شود. در این فرآیند از یک کلمه کلیدی به نام انکرتکست استفاده می‌شود که لینک سایت خارجی روی آن قرار می‌گیرد. 

با لینک‌ سازی خارجی باکیفیت و اضافه‌کردن لینک سایت‌های مفید به صفحات سایت می‌توان اعتبار سایت را در نگاه گوگل افزایش داد. اگر اصول لینک‌ سازی خارجی به‌درستی رعایت شود، می‌تواند تاثیرات فراوانی در سئوی صفحات، نرخ کلیک و در نهایت فروش بیشتر کسب‌وکار خواهد داشت.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

8 پاسخ

  1. لینک های فالو و دوفالو با هم تفاوت دارند یا نه؟
    اگر صفحه ای که بهش لینک داده شده نوفالو باشه و صفحه خارجی نباشه برای سایت مبدا مضر هست؟

    1. لینک دوفالو (Dofollow) همان لینک فالو (follow) ست.
      متاسفانه منظور شما رو از قسمت دوم سوال متوجه نشدم. اگر امکان داره سوال رو قدری واضح‌تر مطرح کنید تا بتونم دقیق‌تر راهنمایی‌تون کنم.

    2. لینک های فالو به خزنده های گوگل کمک میکنه که از صفحه ای که دارن محتواش رو بررسی میکنن به صفحه ای که لینکش رو قرار دادین بخزن و محتوای اون رو هم بررسی کنن و در واقع فالو بودن یک لینک به صفحه مقصدش اعتبار میده، مضر نیست اما فرصت اعتباربخشی رو از دست میدین اگر لینک داخلی نوفالو ایجاد کنین

  2. سلام وقتتون بخیر ممنونم از توضیحاتتون
    در چه سایت های می تونم به صورت رایگان لینک دهی خارجی انجام بدم ؟

    1. سلام فاطمه جان، ممنون از شما که برای مطالعه مقاله ما زمان گذاشتید.
      بعنوان مثال شما می‌تونید از سایت‌هایی که پست مهمان منتشر می‌کنند یا فروم‌ها و وبلاگ‌ها برای دریافت لینک‌های خارجی رایگان استفاده کنید.

  3. سلام روزتون بخیر چرا توی رپورتاژها علاوه بر دامین خودمون به دامین یک سایت خارجی هم لینک میدن؟ چه مزایایی برای ما داره؟
    ممنونم از پاسخگویی تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.