استراتژی ساخت بک لینک

منتشر شده در ۲ دی ۱۴۰۲

|

استراتژی ساخت بک لینک در سال ۲۰۲۴

ساخت بک لینک و گرفتن لینک از سایت‌های مختلف، یکی از فعالیت‌‌های تاثیرگذار در سئو محسوب می‌شود که از همان اولین روزهای تولد گوگل هم به کار گرفته می‌شد؛ اما با گذشت زمان، استراتژی‌های ساخت بک لینک دچار تحولات اساسی شدند و امروز به جایی رسیده‌اند که در نظر ربات‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو، کیفیت بک لینک‌ها اهمیت بسیار بیشتری در مقایسه با کمیت آن‌ها دارد.

از این رو ضروری است که در تیم دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکارتان، زمان و انرژی کافی را برای رسیدن به مناسب‌ترین استراتژی ساخت بک لینک اختصاص دهید تا بتوانید رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجو کسب کنید. اگر دغدغه تدوین استراتژی ساخت بک لینک را دارید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا پاسخگوی سوالات احتمالی‌تان باشد.

چرا داشتن استراتژی ساخت بک لینک مهم است؟

بک لینک به زبان ساده به این معناست که یک سایت غیر از سایت شما، در میان محتوای خود، به یکی از صفحات سایت شما لینک دهد تا مخاطبان آن اطلاعات بیشتری درباره یک موضوع خاص کسب کنند. بدیهی است که برای تاثیرگذاری لینک‌‌سازی، سایت مبدا باید از نظر حوزه کاری به کسب‌وکار شما نزدیک باشد. از جمله نتایجی که لینک‌سازی خارجی برای فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.بک لینک به بهبود رتبه سایت شما کمک می‌کند

بک لینک به بهبود سئوی خارجی (off-page) سایت و کسب رتبه بهتر در نتایج موتورهای جستجو کمک می‌کند تا ترافیک قابل توجهی روی سایت شما ایجاد شود و مخاطبان بیشتری با کسب‌وکارتان آشنا شوند. در واقع، داشتن یک استراتژی مناسب برای ساخت بک لینک، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات و محتوای بیشتری از سایت شما را شناسایی کنند. علاوه بر ایندکس‌شدن صفحات بیشتر، اعتبار سایتتان هم رشد چشمگیری خواهد داشت؛ چرا که بک لینک به این معناست که تولیدکنندگان محتوا و سایت‌های دیگر، محتوای شما را ارزشمند می‌دانند و از آن به‌عنوان مرجع مطالب خود استفاده می‌کنند.

۲.بک لینک ترافیک ارگانیک سایت را افزایش می‌دهد

درست است که شما می‌توانید با بهینه‌سازی سایت خود به‌وسیله بازاریابی محتوایی، ترافیک سایتتان را افزایش دهید، اما نباید نقش بک لینک و لینک‌های ورودی را در این موضوع نادیده بگیرید؛ چرا که ساخت بک لینک به دیده‌شدن هر چه بیشتر سایت شما در نتایج جستجو منجر می‌شود. به کمک لینک‌سازی خارجی، کاربران محتوایی را پیدا می‌کنند که در راستای علاقه‌شان است. اگر یک کاربر چندین مرتبه از طریق بک لینک وارد سایت شما شود، این احتمال وجود دارد که به مخاطبان وفادار و همیشگی سایت شما تبدیل شوند.

۳.بک لینک به بهبود اعتبار سایت شما کمک می‌کند

ممکن است با وجود رعایت کامل اصول سئو، همچنان ترافیک سایتتان آن قدر رضایت‌بخش نباشد و به دنبال راهی برای افزایش آن باشید. خوشبختانه در چنین شرایطی می‌توانید با استراتژی ساخت بک لینک صحیح، اعتبار سایت خود را بهبود دهید و ببینید که نتیجه آن، چطور ترافیک ورودی‌تان را هم افزایش می‌دهد. برای رسیدن به چنین اعتباری باید از سایت‌های معتبر بک لینک دریافت کنید که به نوعی، اعتبار سایت شما را نیز تضمین می‌کنند. بک لینک نه‌تنها اعتبار برند شما را در نزد مخاطبان افزایش می‌دهد، بلکه از لحاظ فنی روی اعتبار دامنه (Domain Authority) سایت شما نیز تاثیرگذار است.

چگونه استراتژی ساخت بک لینک خود را تدوین کنیم؟

رسیدن به بهترین استراتژی ساخت بک لینک، فرایندی زمان‌بر و همراه با چالش‌های خاص خود است که ممکن است در گام اول بسیار پیچیده به نظر برسد. با این حال، در صورتی که این فرایند را از ابتدا به درستی پایه‌ریزی کنید، به موفقیت‌های چشمگیری خواهید رسید. برای تدوین استراتژی ساخت بک لینک، می‌توانید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • سایتتان را خوب بررسی کنید

قبل از آنکه تعیین کنید چه تعداد بک لینک برای سایت خود نیاز دارید و از چه سایت‌هایی می‌خواهید بک لینک دریافت کنید، باید سایت خود را به‌دقت مورد بررسی قرار دهید. بک لینک‌ها اعتبار یک سایت هستند و نیاز است به‌طور مرتب از نظر کیفیت آنالیز شوند. با بررسی لینک‌های سایت، تا حد زیادی می‌توانید بک‌ لینک‌های اسپم را هم شناسایی کنید؛ چرا که بک لینک‌های بی‌کیفیت از سایت‌های اسپم یا نامرتبط، به‌شدت به رتبه‌ سایتتان آسیب می‌زنند و اعتبار یک سایت را زیر سوال می‌برند.

  • مخاطبان هدف خود را مشخص کنید

تعیین مخاطبان هدف نقش پررنگی در انتخاب بهترین استراتژی ساخت بک لینک دارد. با شناخت مخاطبان کسب‌وکارتان می‌توانید فهرستی از سایت‌هایی تهیه کنید که ممکن است از آن‌ها بازدید کنند. در اولین قدم، می‌توانید با ویژگی‌های دموگرافیک، رفتاری و علایق آن‌ها شروع کنید.

  • مخاطبان شما به چه چیزهایی اهمیت می‌دهند؟
  • چطور برای رسیدن به پاسخ سوالاتشان جستجو می‌کنند؟
  • علایق آن‌ها چطور به محصولات و خدمات شما مرتبط هستند؟

پیداکردن پاسخ درست این سوالات، می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب سایت و رسانه‌هایی باشد که قرار است در لینک‌سازی سایت خود استفاده کنید.

  • محتوای فعلی سایتتان را بررسی کنید

محتوای بلاگ و دیگر صفحاتی که قصد لینک‌‌سازی برای آن‌ها را دارید، به دقت مورد بررسی قرار دهید. بهتر است صفحات و محتواهایی را انتخاب کنید که جنبه آموزشی برای مخاطب داشته و از نظر موضوع، با سایت مبدا (لینک‌دهنده) بیشترین هم‌خوانی را دارند. اگر فکر می‌کنید سایت شما هنوز برای لینک‌سازی در وضعیت مناسبی نیست، سعی کنید سایت خود را با تولید محتوای باکیفیت، به یک منبع غنی و معتبر برای سایت‌های دیگر تبدیل کنید تا آن‌ها از سایت شما به‌عنوان مرجع نام ببرند.

در این میان، بررسی سایت‌های رقبا را فراموش نکنید و ببینید رقبا چه نوع محتواهایی در سایت خود منتشر می‌کنند که منجر به دریافت لینک می‌شود. علاوه بر این، بررسی که چه سایت‌هایی به رقبایتان لینک می‌دهند و حوزه فعالیت آن‌ها چیست. این سایت‌ها به احتمال زیاد می‌توانند یکی از منابع معتبر برای دریافت لینک باشند.

  • از سایت‌ها و رسانه‌های هدف، لیست تهیه کنید

سایت‌های لینک‌دهنده را باید از لحاظ محتوایی، شاخص‌های سئویی، میزان ارتباط و مخاطبان هدف بررسی کنید و ببینید کدام یک برای دریافت، در اولویت بیشتری قرار دارند. با این کار، می‌توانید اطمینان داشته باشید که ابتدا به سراغ مهم‌ترین و پربازده‌ترین سایت‌ها خواهید رفت.

  • از نبود لینک‌ شکسته در سایت خود مطمئن شوید

ممکن است لینک‌هایی در سایتتان وجود داشته باشند که کاربر با کلیک روی آن‌ها، با خطای ۴۰۴ مواجه شود. این لینک‌ها به‌اصطلاح لینک‌های شکسته (Broken Links) نامیده می‌شوند و ممکن است با تغییر URL یک صفحه و استفاده از همان URL در لینک‌سازی، ایجاد شده باشند. این احتمال هم وجود دارد که صفحه‌ای را از سایتتان حذف کرده و جایگزینی برای لینک آن قرار نداده باشید. در زمان تدوین استراتژی ساخت بک لینک، حتماً سایت خود را با هدف پیداکردن لینک‌های شکسته بررسی کنید؛ چرا که نمایش خطای ۴۰۴ هم می‌تواند به تصویر برند شما در ذهن مخاطب صدمه وارد کند و هم هزینه‌های صرف‌شده برای لینک‌سازی خارجی را هدر ‌دهد.

  • بک‌لینک‌های سایت خود را به‌صورت مستمر ارزیابی کنید

برای آگاهی از میزان بازدهی استراتژی‌هایی که برای ساخت بک لینک در پیش گرفته‌اید، ارزیابی مستمر لینک‌ها را حتما در برنامه‌های خود قرار دهید. ممکن است ارزیابی این لینک‌ها به‌صورت دستی سخت و زمان‌بر باشد و شما باید از ابزارهای آنالیز بک لینک استفاده کنید. این ابزارها اطلاعات مختلفی درباره بک لینک‌های سایت در اختیارتان می‌گذارند. حتی شما می‌توانید با بررسی بک لینک‌های سایت رقبا، از استراتژی لینک‌سازی آن‌ها برای سایت خود استفاده کنید. MOZ و Ahrefs دو ابزاری هستند که می‌توانید برای بررسی بک‌ لینک‌هایتان به سراغشان بروید.

بهترین استراتژی ساخت بک لینک

لینک‌سازی پروسه‌ای طولانی است که زمان، انرژی و صبر زیادی را می‌طلبد. از این رو، در تدوین استراتژی ساخت بک لینک باید اهداف بلندمدت را در نظر بگیرید و انتظار نداشتید باشید تا در یک بازه زمانی کوتاه، به نتیجه فوق‌العاده‌ای برسید. توجه داشته باشید استراتژی‌هایتان را متناسب با امکانات فنی سایت، بودجه و بازار هدفتان انتخاب کنید و هیچ‌وقت بیشتر از ۲ یا ۳ استراتژی را به‌صورت هم‌زمان به کار نبرید.

علاوه بر این، هر استراتژی و بک لینک دریافتی را در طول کمپین‌‌ها مورد ارزیابی قرار دهید تا متوجه نقاط قوت و ضعف عملکرد خود شوید. در ادامه، به سراغ معرفی ۱۰ استراتژی ساخت بک لینک می‌رویم که پیاده‌سازی آن‌ها می‌تواند نتایج مثبتی برای کسب‌وکارتان رقم بزند.

  • انتشار پست مهمان

انتشار پست مهمان به این معناست که شما یک محتوای باکیفیت و مرتبط با موضوع سایت هدف تولید می‌کنید و آن را برای انتشار در اختیار سایت مورد نظر قرار می‌دهید. اگر می‌خواهید از انتشار پست‌های مهمان نتیجه بگیرید، باید با استراتژی مناسب گام بردارید. محتوا با هدف انتشار پست مهمان، باید با صنعت فعالیتتان مرتبط باشد و به شکل منحصربه‌فرد و غیرتکراری برای هر سایت تولید شود.

با انجام این کار، نه‌تنها می‌توانید در میان محتوا به سایت خود لینک دهید، بلکه ممکن است با توجه به سیاست سایت میزبان، نام سایت شما به‌عنوان تولیدکننده محتوا در انتهای پست نیز قرار بگیرد. این روش دریافت بک لینک معمولاْ هزینه‌ای ندارد؛ چرا که شما یک محتوای غنی برای سایت میزبان تولید می‌کنید و آن سایت هم از اعتبار خود برای دیده‌شدن بیشتر شما خرج می‌کند.

  • انتشار محتوای ارزشمند

تولید محتوای عالی که ارزش اشتراک‌گذاری را داشته باشد، یکی از تکنیک‌های لینک‌سازی خارجی در سال ۲۰۲۴ است. اگر محتوای شما موردتوجه رسانه‌ها، وبلاگ‌نویسان و بلاگرهای معروف قرار بگیرد، می‌توانید تا مدت‌ها از تاثیرات خوب آن برای بهبود وضعیت سایت خود استفاده کنید. البته فراموش نکنید که تولید چنین محتوای ارزشمندی، به استراتژی و زمان نیاز دارد و دریافت لینک از آن مانند خود محتوا، ارزشمند و معتبر است. موارد زیر‌، نمونه‌هایی از تولید محتوایی است که ارزش دریافت بک لینک را دارد:

  • مقالاتی با موضوع «چگونه می‌توانم…»
  • محتواهای همیشه‌سبز
  • محتواهای سرگرم‌کننده
  • محتواهای مفید و آموزشی
  • مطالعات تحقیقاتی و آماری
  • محتواهای تصویری، نموداری، جدولی و …
  • مطالعات موردی (Case Study)
  • محتواهای فهرستی

همچنین برای تولید محتوایی که ارزش دریافت لینک را داشته باشد، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • درباره تمام جوانب یک موضوع در محتوا صحبت کنید.
  • مستقیم و بدون ابهام به سوالات احتمالی پاسخ دهید.
  • از منابع معتبر برای ارائه آمار، نقل‌قول و خبر استفاده کنید.
  • از انواع قالب‌های محتوایی مانند تصاویر، اینفوگرافیک، pdf، فایل صوتی و ویدئو استفاده کنید.
در تریبون بخوانید : ثبت سفارش تولید محتوا
  • اصلاح لینک‌های حذف‌شده

بک لینک‌هایی که تا به حال برای سایتتان دریافت کرده‌اید، ممکن است به دلایل مختلفی از دسترس خارج شده باشند. ممکن است صفحه‌ای که از آن لینک گرفته‌اید، حذف شده یا آدرس آن با آدرس دیگری جایگزین شده باشد. حتی شاید دامنه اصلی سایت از کار افتاده باشد. به همین دلیل، ضروری است که همواره بک لینک‌های دریافتی را چک کنید و لینک‌های ازدست‌رفته را دوباره احیا کنید.

برای مثال، باید بدانید تمام لینک‌های دریافتی از طریق پست مهمان مادام‌العمر نیستند. پس باید بک لینک‌های سایت را به‌طور مرتب بررسی کنید. حتی ممکن است شما صفحه‌ای را حذف کنید و خطای ۴۰۴ ایجاد شود. در این صورت باید یک صفحه را برای جایگزین انتخاب کنید و به سایتی که به صفحه قدیمی شما لینک داده است پیشنهاد دهید. اگر از ابزار Ahrefs استفاده می‌کنید، از این مسیر می‌توانید بک لینک‌های از‌دست‌رفته سایت خود را پیدا کنید:

Site Explorer > Backlink Profile > Backlinks > Lost

  • ارزش خبری ایجاد کنید

فعالیت‌هایی از کسب‌وکار که منجر به تولید خبر می‌شود، بهترین راه برای دریافت لینک از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها هستند. اگر بتوانید رسانه‌ها را با انجام فعالیت‌های خاص مانند برگزاری رویداد، همایش، نشست خبری، انتشار گزارش و ایبوک، معرفی محصولات و خدمات، انتشار بیانیه و …، به سمت برند خود جذب کنید تا درباره اخبار کسب‌وکار شما در سایت خود بنویسند، در نتیجه می‌توانید تعداد زیادی بک لینک از آن‌ها دریافت کنید. زمانی که قصد داشتید از این تکنیک برای دریافت بک لینک‌ استفاده کنید، از انجام فعالیت‌های زیر غافل نشوید:

  • برگزاری کنفرانس خبری
  • مصاحبه با رسانه‌ها تخصصی
  • انتشار اخبار دستاوردها و مزیت‌های رقابتی
  • انتشار رپورتاژ آگهی‌های مبنی بر کیفیت محصولات در رسانه‌ها
  • ساخت بک لینک با تکنیک‌های کلاه سفید

سئوی کلاه سفید یعنی بهبود جایگاه شما در صفحه نتایج جستجو با انجام کارهایی که از نظر موتورهای جستجو تاییدشده هستند. با استفاده از این تکنیک‌ها، می‌توانید اعتبار بیشتری از نگاه گوگل کسب کنید و ترافیک ورودی‌تان را به طرز چشمگیری افزایش دهید. در نظر بگیرید که دریافت لینک‌های ارگانیک ممکن است زمان‌بر، پرچالش و دشوار باشد؛ اما گوگل آن‌ها را تایید می‌کند. استفاده از روش‌های زیر، به شما برای ساخت بک لینک‌های ارگانیک کمک می‌کند:

  • انتشار محتواهای جامع، درگیرکننده و مفید
  • انتشار گزارش‌های جامع
  • حضور در رسانه‌ها و شرکت در رویدادهای مرتبط
  • انتشار پست مهمان و رپورتاژ آگهی
  • فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی
  • رهبر فکری بازار خود باشید

تبدیل‌شدن به رهبر فکری یک بازار کمک می‌کند افراد زیادی به شما اعتماد کنند. رهبران فکری معمولاً در اجرای کارها نو پیش‌قدم می‌شوند و از انتشار مطالب و اخبار روز عقب نمی‌مانند. همین امر باعث می‌شود از اسم برندشان به روش‌های مختلفی در سطح وب نام برده شود. هرچه افراد بیشتری به تخصص و ارزشمندی برند شما پی ببرند، گوگل هم شما را یک مرجع می‌شناسند و اولویت نمایش در نتایج جستجو را به سایت شما می‌دهد. تکنیک‌های زیر کمک می‌کنند تا به رهبر فکری حوزه کاری خود تبدیل شوید:

  • انتشار پست مهمان در سایت‌های مرتبط
  • فعالیت موثر در انجمن‌ها و فروم‌های تخصصی
  • انتشار محتوای به‌روز در شبکه های اجتماعی
  • برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین
  • انتشار مطالب ترند و اخبار به‌روز صنعت
  • از برند منشن‌ها لینک بگیرید

زمانی که شخصی از برند شما در محتوایی نام می‌برد، ممکن است همراه با آن، به شما لینک دهد یا ندهد. برند منشن‌‌ها اشاراتی از نام دامنه سایت یا نام یک برند هستند که لینک ندارند. به همین دلیل، فرصت مناسبی است تا شما آن‌ها را پیدا کنید و از نویسنده آن بخواهید تا لینک موردنظر شما را به نام برندتان اضافه کند تا یک بک لینک معتبر دریافت کنید.

  • لینک‌‌های شکسته را به بک لینک تبدیل کنید

لینک سازی خارجی به کمک پیدا‌کردن لینک‌های شکسته، یکی از مرسوم‌ترین روش‌هایی است که متخصصان جهانی از آن استفاده می‌کنند. این روش با هدف اطلاع‌رسانی به صاحب سایت و پیشنهاد یک لینک جایگزین از طرف شماست. در واقع بهتر است بگوییم شما با این تکنیک کمک می‌کنید تا سایت موردنظر، لینک‌های شکسته خود را برطرف کرد. برای این کار می‌توانید از ابزارهای آنالیز بک لینک کمک بگیرید و سایت رقبا را برای پیداکردن لینک‌های شکسته بررسی کنید.

  • بک لینک‌های رقبا را تکرار کنید

اگر بفهمید رقیب شما با کمک چه بک ‌لینک‌هایی توانسته به جایگاه خوبی در نتایج جستجو برسد، آن وقت شما هم می‌توانید از استراتژی آن‌ها، برای دریافت لینک‎های باکیفیت و مرتبط استفاده کنید. دقت کنید که ممکن است برخی از سایت‌هایی که رقبا برای لینک‌سازی انتخاب کرده‌اند، از نظر کیفیت مناسب نباشند. بنابراین اگر شما هم لینک‌های آن‌ها را تکرار کنید، به احتمال زیاد گرفتار اسپم خواهید شد. با این حال، همیشه حواستان به رقبا باشد و نحوه لینک‌سازی آن‌ها را تحلیل کنید.

  • از مقالات برتر گوگل لینک بگیرید

یکی از روش‌های ساخت بک لینک در سال ۲۰۲۴ این است که از متن مقالاتی که در گوگل دارای رتبه هستند، لینک دریافت کنید. لینک پرومکس نام همین روش است و شما می‌توانید با کلمه کلیدی موردنظر از مقالات مرتبط با حوزه کاری‌تان لینک بگیرید و ارزش و اعتباری بیشتری را برای سایت خود ایجاد کنید.

در تریبون بخوانید : لینک پرومکس چیست؟

سخن پایانی

دریافت بک لینک از سایت‌های معتبر، بدون شک یکی از تاثیرگذارترین فاکتورهای سئو و عامل مهمی در بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو محسوب می‌شود. به همین جهت، ضروری است که در کنار دیگر اصول سئو، از استراتژی اصولی ساخت بک لینک استفاده کنید تا بتوانید ترافیک ورودی به سایتتان را افزایش دهید. اگر قصد دارید از روش‌های متنوع و ترکیبی در لینک‌سازی خارجی سایت خود استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم ایبوک «لینک‌‌سازی خارجی با چاشنی ترکیب تکنیک‌ها» را مطالعه کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.