سئو بین‌ المللی چیست

منتشر شده در ۲ دی ۱۴۰۲

|

راهنمای جامع نحوه اجرای استراتژی سئو بین المللی

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید سایت خود را در دسترس جامعه جهانی قرار دهید؟ آیا به‌دنبال راهی هستید تا به مخاطبان بین‌المللی برسید و در جستجوی آن‌ها به راحتی دیده شوید؟ اگر پاسخ شما بله است، سئوی بین‌المللی راه‌حلی مطمئن و مؤثر برای شماست. سئوی بین‌ المللی یا international SEO به شما این فرصت را می‌دهد تا سایتتان را به مخاطبان گسترده‌تری نمایش دهید و در نتایج جستجوی بین‌المللی به رتبه بالایی دست یابید؛ اما چطور می‌توانید سئوی بین‌المللی را در سایت خود پیاده‌سازی کنید؟ چه روش‌هایی برای بهبود دسترسی جهانی سایت شما وجود دارد؟ با تریبون همراه باشید تا اسرار سئوی بین‌المللی را به‌صورت کامل باز کنیم و به شما نشان دهیم که چگونه به قله‌ موفقیت جهانی برسید.

سئو بین المللی (International SEO) چیست؟

به‌عنوان یک کارشناس سئو، ممکن است فکر کنید که صفرتاصد سئو را به خوبی یاد گرفته‌اید؛ اما سئوی بین‌المللی جنبه دیگری از بازی سئو است. اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را از یک قدرت داخلی به یک بازیکن جهانی تبدیل کنید، باید اصول و تکنیک‌های آن را هم یاد بگیرید. هدف از سئوی بین‌المللی، افزایش ترافیک طبیعی سایت از مناطق جغرافیایی متنوع (Multiregional SEO) و گروه‌های زبانی مختلف (Multilingual SEO) است. سئو بین‌ المللی این امکان را می‌دهد که سایت شما در نتایج جستجوی کشورهای دیگر نمایش داده شود.

تفاوت بین سئوی معمولی و سئو بین‌ المللی چیست؟

تفاوت اصلی بین سئو بین‌المللی و سئوی محلی مقیاس آن‌هاست. در حالی که سئوی محلی روی کلمات کلیدی و مخاطبان هدف در یک منطقه جغرافیایی محدود تمرکز دارد، سئوی بین‌ المللی مخاطبان یک منطقه جغرافیایی خاص را هدف قرار داده است. تکنیک‌های اصولی سئو، پایه و اساس سئوی بین‌ المللی است؛ چرا که الگوریتم‌های موتور جستجو از کشوری به کشور دیگر حتی اگر دقیقاً یکسان عمل نکنند، حداقل بسیار شبیه هم هستند. بنابراین، دلایلی که سئوی بین المللی را متفاوت می‌کند عبارتند از:

مخاطبان هدف: هدف سئوی محلی، جذب مشتریان محلی یک منطقه خاص است، در حالی که سئوی بین‌المللی، مخاطبان بیشتری از کشورهای مختلف را هدف قرار داده است.

تحقیق کلمات کلیدی: در سئوی محلی کلمات کلیدی بر اساس یک مکان یا منطقه خاص انتخاب می‌شوند. در حالی که در سئوی بین المللی از کلمات کلیدی استفاده می‌شود که مخاطبان گسترده‌‌تری را شامل شود. در انتخاب کلمات کلیدی باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است نحوه جستجوی برخی از کلمات، با هم متفاوت باشد. برای مثال در زبان انگلیسی کلماتی هستند که نحوه جستجوی‌ آن‌ها در انگلیسی American با انگلیسی British کاملاً فرق دارد.

ملاحظات زبانی و فرهنگی: در سئوی محلی معمولاً تفاوت‌های زبانی و فرهنگی در نظر گرفته نمی‌شوند؛ اما این دو معیار در سئوی بین‌المللی اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، باید مطمئن شد که محتوای تولیدشده متناسب با زبان و فرهنگ مخاطب کشور هدف است.

بک لینک‌ها: در سئوی محلی، لینک‌سازی روی فهرست‌ها و نقل‌قول‌ کسب‌وکارهای محلی تمرکز دارد. در حالی که در سئوی بین المللی، دریافت لینک از سایت‌های معتبری که در کشور مدنظر شما قرار دارند اهمیت دارد.

هزینه: به دلیل گستردگی سئوی بین المللی و تمرکز روی مخاطبان خارجی، طبیعی است که هزینه بیشتری در مقایسه با سئوی محلی داشته باشد.

نحوه تولید محتوا: اگر قرار است با هدف سئوی بین المللی، تولید محتوا کنید باید این نکته را در نظر بگیرید که در مقایسه با استراتژی سئوی محلی، به تعداد محتواهای بیشتری نیاز دارید.

رقابت: رقابت بین کلمات کلیدی در سئوی بین‌المللی بسیار بیشتر است. به جای رقابت با سایر کسب‌وکارهای محلی در یک منطقه محدود، ممکن است در برابر چندین شرکت‌ معتبر قرار بگیرید و اینجاست که کار کمی سخت‌تر می‌شود.

چرا سئو بین المللی اهمیت دارد؟

اگر در نظر دارید بیزینس خود را وارد بازار جهانی کنید، قطعاً به سئوی بین‌ المللی نیاز خواهید داشت. سئوی سایت برای نتایج کشورهای خارجی باعث دیده‌شدن محصولات یا خدمات شما در بازارهای جهانی می‌شود. هر چه تعداد بیشتری از افراد از خدمات و محصولات شما باخبر شوند، احتمال خرید آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. همچنین انجام سئوی بین‌ المللی به‌خودی‌خود مزیتی برای کسب‌وکارها محسوب می‌شود. اگر رقبا سایت خود را برای نتایج یک کشور یا زبان خاصی بهینه نمی‌کنند، می‌توانید شما اولین برندی باشید که در صنعت خود، علاوه بر سئوی محلی، به جذب مخاطب خارجی فکر می‌کند.

سئوی بین‌المللی همچنین منجر به افزایش شناخت برند می‌شود. احتمالاً با جذب مشتری خارجی، می‌توانید به‌عنوان یک بازیگر جهانی در بازار خود شناخته شوید. به دلیل این موضوع، علاقه‌مندان و کاربران بیشتری از سایت شما بازدید خواهند کرد که در نهایت فروش را افزایش خواهد داد.

استراتژی سئو بین‌ المللی چیست؟

استراتژی سئو بین‌ المللی شامل روش‌ها، فرایندها و سیاست‌هایی است که استفاده می‌کنید تا در نتایج جستجوی کشورهای دیگر حضور داشته باشید. استراتژی سئوی بین‌المللی روی تولید محتوای مناسب برای بازارهای محلی تمرکز دارد. به‌صورت کلی، می‌توان فرایند سئو بین‌ المللی را در مراحل زیر خلاصه کرد:

شناخت بازار هدف: اولین گام در سئوی بین‌ المللی، شناخت بازار هدف و تحلیل نیاز کاربران یک منطقه خاص است. شناخت بازار هدف شامل درک فرهنگ، زبان، رفتار جستجوی مخاطب و میزان رقابت در بازارهای مختلف می‌شود.

انتخاب زبان‌های هدف: با توجه به بازار هدف، باید زبان‌ محتوا و متا‌دیتا (Metadata) را انتخاب کنید. این کار می‌تواند شامل ترجمه محتوا، ایجاد صفحات مخصوص زبان‌های مختلف و استفاده از تگ‌ hreflang باشد.

ساختار URL مناسب: ساختار URL سایت باید به گونه‌ای باشد که بتوان صفحات مرتبط با یک زبان یا یک منطقه را به‌راحتی تشخیص داد. استفاده از ساب‌دامین‌، ساب‌دایرکتوری‌ یا پارامترهای URL می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بهینه‌سازی محتوا متناسب با کلمات کلیدی و موتور جستجوی محلی: مطمئن شوید که محتوای شما برای جستجوی کلمات کلیدی محلی مناسب است. همچنین با توجه به کشوری که آن را برای فعالیت کسب‌وکار خود هدف قرار داده‌اید، رویکرد سئو بین‌ المللی سایت شما تغییر خواهد کرد. برای مثال، اگر قصد ورود به چین را دارید، بایدو (Baidu) پرطرفدارترین موتور جستجو است. هر موتور جستجویی رویکرد خاص خود را در سئو دارد و لازم است درباره عوامل رتبه‌بندی آن، اطلاعات کافی داشته باشید.

سازماندهی و لینک‌سازی: ساختار سایت و لینک سازی داخلی باید ساده و منطقی باشد تا به بهبود رتبه و پیمایش کاربر در سایت کمک کند. همچنین یکی از استراتژی‌های لینک‌سازی سایت، باید دریافت لینک از سایت‌های مرتبط محلی باشد.

مانیتورینگ و به‌روزرسانی: برای موفقیت International SEO، باید بازار و رقبا را دائماً تحت نظر داشته باشید تا همیشه با تغییرات بازار هماهنگ باشید.

آیا کسب‌وکار من به سئو بین‌ المللی نیاز دارد؟

شاید فکر کنید کسب‌وکارهایی که در ابتدای مسیر فعالیت خود هستند به سئوی بین المللی نیاز نداشته باشند. از طرفی، شاید به دلیل اینکه رقابت در کشورهای خارجی بسیار زیاد است و جایی برای کسب‌وکارهای تازه‌وارد نمی‌ماند، از سئوی بین‌ المللی منصرف شوید. در این صورت باید بگوییم که تصمیم به انجام سئوی بین‌المللی ارتباطی به بزرگی و کوچکی کسب‌وکار ندارد؛ چرا که مشتریان در بیشتر مواقع به حجم فعالیت یک برند نگاه نمی‌کنند، بلکه به رفع نیاز خود به وسیله محصولات و خدمات باکیفیت آن کسب‌وکار توجه می‌کنند.

به صورت کلی، قبل از تصمیم به انجام سئو برای نتایج کشورهای خارجی، بهتر است وضعیت بازار کشور هدف را در نظر بگیرید و دست‌کم اعتبار خوبی در بازار داخلی و سئوی محلی خود به دست آورده باشید. برخی از منابع اطلاعاتی که به شما کمک می‌کنند تا برای بازاریابی در یک کشور خارجی تصمیم بگیرید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • سایت‌های دولتی و سازمان‌های تجاری مانند Trade.gov و WTO.org که آخرین اخبار و آمار حوزه تجارت و تجارت بین‌المللی را منتشر می‌کنند.
  • بسیاری از شرکت‌ها مانند Internet World Stats ،Econsultancy و McKinsey & Company که گزارش و آمارهای مرتبط با موضوع اینترنت را منتشر می‌کنند. برخی از منابع هم فقط اطلاعات اینترنت یک کشور خاص را به شما می‌دهند.
  • داده‌های گوگل آنالیتیکس سایت خود را بررسی کنید. آیا در گزارش‌های این ابزار، کاربرانی از کشورهای خارجی را می‌بینید که از سایت شما بازدید کرده باشند؟ آیا کشوری را می‌بینید که ترافیک بیشتری در مقایسه با کشورهای دیگر روی سایت شما ایجاد کند؟ با آنالیز و تحلیل دیتاهای این ابزار، راحت‌تر می‌توانید تصمیم خود را برای ورود به بازارهای جهانی نهایی کنید.

عوامل مؤثر بر سئو بین المللی

چندین عامل بر سئو بین‌ المللی تأثیر می‌گذارند، از جمله عوامل زیر:

  • نظرات مشتریان

نظرات مشتریان در سایت یا در سایت‌های نقدوبررسی محلی، می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی روی تلاش‌های سئویی شما داشته باشد.

  • ریسپانسیوبودن موبایل

ریسپانسیو‌بودن سایت شما در دستگاه‌های موبایل نیز در رتبه‌بندی کلی جستجو تأثیر می‌گذارد. علاوه‌ بر این مهم است که یک شبکه تحویل محتوا (CDN) را انتخاب کنید که بتواند تجربه استفاده از سایت شما را برای تمام کاربران در هر نقطه‌ای بهبود دهد.

  • حساب Google My Business

اگر اطلاعات مکانی کسب‌وکار شما در Google My Business به‌روز باشد، می‌تواند به سئوی بین المللی سایت شما کمک کند. Google My Business اولین نقطه برخورد گوگل با سایت است تا بتواند اطلاعات مکانی و زبانی سایت را در نتایج جستجوی خارجی نمایش دهد.

  • لینک‌سازی خارجی

هر چه تعداد بیشتری بک لینک‌ از منابع بین‌المللی به سایت شما داده شود، در رتبه‌های بهتری قرار می‌گیرید. برای مثال، نوشتن مقاله برای بلاگ‌ها، سایت‌های محلی و اینترنشنال و ارتباط با اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی برای اشاره به لینک سایت شما، ایده‌ خوبی است.

در تریبون بخوانید : خرید رپورتاژ آگهی انگلیسی

روش‌های پیاده‌سازی سئو بین المللی

آیا آماده توسعه استراتژی سئو بین‌المللی خود هستید؟ در این بخش قرار است تا به‌صورت کامل آن را یاد بگیرید. پس با ما همراه باشید.

۱.تصمیم بگیرید کجا و چه کسانی را می‌خواهید هدف قرار دهید

مرحله اول در توسعه استراتژی سئوی بین‌المللی، تعیین محل و مخاطبان هدف است. برای مثال، شما ممکن است تصمیم داشته باشید بازار بزرگ برزیل را هدف بگیرید و سپس روی یک گروه خاص از مشتریان آن بازار تمرکز کنید که توانایی خرید از شما را دارند. هرچه دو فاکتور «کجا» و «چه کسی» را هدفمند انتخاب کنید، نتایج بهتری خواهید داشت.

۲. تحقیق کلمات کلیدی را برای بازار بین المللی انجام دهید

کلمات کلیدی عنصر اصلی سئوی سایت هستند. در تحقیق کلمات کلیدی برای نتایج جستجوی کشورهای خارجی، شما به کاری بیش از ترجمه کلمات نیاز دارید. از آنجایی که اصطلاحات از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، پس به احتمال زیاد در نحوه سرچ مشتریان تاثیر می‌گذارد و تفاوت ایجاد می‌کند. همچنین فاکتور حجم جستجوی کلمات کلیدی در هر کشوری متفاوت است؛ چون جمعیت و تقاضای جستجو در کشورها با هم فرق دارند و این چیزی است فرایند کیورد ریسرچ را برای نتایج یک کشور خارجی خاص می‌کند.

بنابراین، ترجمه هر کلمه کلیدی را جداگانه بررسی کنید و نحوه جستجوکردن آن را در کشور هدف در نظر بگیرید. در برخی از موارد، شما نیازی به ترجمه یک کلمه یا عبارت ندارید، چون به همان شکل بین کاربران و مشتریان آن حوزه رایج است. شرکت‌هایی که در حوزه‌های بهداشت یا فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند، بیشتر از اصطلاحات انگلیسی استفاده می‌کنند. در نتیجه ترجمه این کلمات و سئوی آن‌ها واقعاً بی‌معنی خواهد بود. برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب، می‌توانید از ابزار Google’s Keyword Planner استفاده کنید.

۳. بهینه‌سازی ساختار URL سایت برای سئوی بین المللی

ساختار دامنه سایت تأثیر زیادی در سئوی صفحات و نمایش محتواها در نتایج جستجوی یک کشور خاص دارد. شما می‌توانید تصمیم بگیرید که با کدام یکی از استراتژی‌های انتخاب دامنه می‌خواهید سئوی بین المللی خود را شروع کنید.

  • ccTLD (پسوندهای کشوری):

این نوع دامنه‌ها شامل پسوندهای دوحرفی هستند که به کشورهای خاصی اختصاص داده شده‌اند. به عنوان مثال، «us.» برای ایالات متحده، «ca.» برای کانادا و «uk.» برای انگلستان. برای بهبود سئوی بین‌المللی، می‌توانید برای هر کشوری که محصولات یا خدمات شما در آن قابل دسترس است، یک سایت با ccTLD منحصربه‌فرد ایجاد کنید. ایجاد چنین دامنه‌هایی برای سئوی بین المللی بسیار رایج است؛ چون کاربران با دامنه سطح بالای کشور خود آشنا هستند و احساس می‌کنند که وارد صفحه درستی شده‌اند.

مثال:

mybusiness.ca

mybusiness.uk

  • gTLD (پسوندهای عمومی):

پسوندهای عمومی دامنه (gTLD) به دامنه‌هایی گفته می‌شود که به‌صورت عام توسط سایت‌ها استفاده می‌شود و ویژه کشور خاصی نیستند. این پسوندها توسط مرجع اعداد و امضاهای اینترنتی (IANA) نگهداری می‌شوند و شامل موارد زیر هستند:

«gov.»

«com.»

«Org.»

استفاده از یک gTLD به این معناست که موتورهای جستجو نتایج را بر اساس منطقه محدود نخواهند کرد؛ اما این ممکن است منجر به کاهش کل ترافیک سایت شما شود؛ زیرا بسیاری از کاربران سایت‌هایی را انتخاب می‌کنند که پسوند کشور خود را داشته باشند.
مثال:

mybusiness.com

  • ccTLD یا gTLD با زیردامنه‌ها (subdomains)

همچنین می‌توانید برای سایت خود زیردامنه ایجاد کنید که ویژگی‌های ccTLD و gTLD را هم‌زمان با هم داشته باشد. علی‌رغم اینکه این نوع ساب‌دامین‌ها مزایای کد کشوری و مزایای gTLD را دارند، زیردامنه‌های محبوبی برای استفاده نیستند.

مثال:

ca.mybusiness.com

  • ccTLD یا gTLD با زیرشاخه‌ها (subdirectories)

ساب‌دایرکتوری بخشی از سایت است که به‌عنوان یک زیرشاخه از دامنه اصلی عمل می‌کند. در این دامنه، محتوا با هدف سئوی بین المللی متناسب با کد کشوری هدف، در یک زیرشاخه خاص از یک دامنه اصلی قرار خواهد گرفت.

مثال:

mybusiness.com/ca/

نگاه گوگل به هر کدام از این دامنه‌ها متفاوت خواهد بود. انتخاب بهترین گزینه، به هدف سایت و دیگر عوامل مرتبط با سئوی بین المللی بستگی دارد که با نظر متخصص سئو می‌توان مناسب‌ترین نوع دامنه را در نظر گرفت.

مزایا معایب

دامنه خاص کشور
example.de

۱. شفافیت در هدف‌گذاری جغرافیایی
۲. بی‌اهمیت‌بودن محل قرارگیری سرور سایت
۳. امکان راه‌اندازی سایت مجزا برای هر کشور خاص
۱. پرهزینه و نبود دامنه آزاد مناسب (به احتمال زیاد)
۲. نیاز به زیرساخت بیشتر
۳. مواجه با الزامات سختگیرانه ccTLD (گاهی اوقات)
۴. هدف‌ قراردادن یک کشور خاص
ساب‌دامین با gTLD
de.example.com
۱. راه‌اندازی راحت و آسان
۲. انتخاب سرور در همان کشور ساب‌دامین
۳. امکان راه‌اندازی سایت برای هر کشور خاص
۱. ممکن است کاربران هدف‌گذاری جغرافیایی را فقط از روی URL تشخیص ندهند.
(«de» نشان‌دهنده زبان است یا کشور؟)
ساب‌دایرکتوری با gTLD
example.com/de
۱. راه‌اندازی راحت و آسان
۲. هزینه نگهداری پایین (استفاده از یک هاست برای تمام سایت‌ها)
۱. مشخص‌نبودن کشور هدف برای کاربران
۲. عدم امکان تغییر سرور بر اساس هر ساب‌دایرکتوری
۳. جداسازی سایت‌ها سخت‌تر است.
پارامترهای URL
site.com?loc=de
توصیه نمی‌شود. ۱. تقسیم‌بندی مبتنی بر URL دشوار است
۲. ممکن است کاربران هدف‌گذاری جغرافیایی را فقط از روی URL تشخیص ندهند.

۴.بهینه‌سازی محتوا برای زبان و یک منطقه خاص

در بهینه‌سازی محتوا باید این نکته را جدی بگیرید که کاربران دوست دارند به زبان مادری خود در گوگل جستجو کنند. پس توجه به سبک زبانی و نوشتاری کاربران در یک کشور خاص می‌تواند شرط اول بهینه‌سازی داخلی صفحات سایت باشد. با این حال، استراتژی بسیاری از کسب‌و‌کارها این است که همان محتوایی را که در بخش فارسی سایت (هر زبانی) منتشر می‌کنند، برای زبان دوم و سوم سایت هم در نظر بگیرند. در این روش نه‌تنها محتوا برای یک کشور یا یک زبان بومی نشده است، بلکه ترجمه کلمه‌به‌کلمه آن‌ باعث به‌وجودآمدن مشکلات نگارشی و سئویی می‌شود.

همان طور که در ابتدای مقاله درباره نحوه تحقیق کلمات کلیدی در سئوی بین‌المللی صحبت کردیم، ممکن است در یک زبان برای یک کلمه، چند معنی وجود داشته باشد یا مردم یک منطقه آن را به شکل‌های متفاوتی جستجو کنند که شما این موارد را در محتوای خود در نظر نگرفته باشید.

با توجه به این نکات، در نهایت باید تمام المان‌های داخل صفحه را به نحوی انتخاب کنید که نشان دهد محتوای هر صفحه متناسب با زبان و ویژگی‌های مردم آن کشور تولید شده است. همچنین ممکن است هدف و نیت کاربران (search intent) از سرچ یک کلمه کلیدی، در کشورهای مختلف متفاوت باشد و نیاز باشد محتوای منحصربه‌فردی برای جستجوی آن کلمات در کشورهای مختلف تهیه کنید. برای بومی‌سازی محتوای صفحه، حتماً موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • بهینه‌سازی عناصر صفحات (تگ Title، تگ Heading، متا دیسکریپشن، لینک‌های داخلی، تگ Alt و…)
  • فرمت زمان و تاریخ
  • واحدهای اندازه گیری (طول، حجم، وزن و…)
  • اصطلاحات و استعاره‌ها رایج
  • نماد و واحد پولی کشور

۵.استفاده از تگ‌ hreflang

یکی از اقدامات مهم در سئو بین المللی سایت‌ها این است که به موتورهای جستجو بگویید زبان اصلی سایت شما چیست. کاری که شما باید برای نشان‌دادن زبان سایت به گوگل انجام دهید این است که از تگ hreflang در کد صفحات استفاده کنید. این تگ به گوگل و دیگر موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحه‌ای را به کاربران نشان دهد که با زبان و موقعیت آن‌ها مطابقت دارد.

اگر قرار است نسخه انگلیسی سایت خود را برای نتایج انگلیسی سئو کنید، با قراردادن نمونه تگ زیر می‌توانید به گوگل بگویید که بر اساس زبان و موقعیت جغرافیایی کاربر، محتوای موردنظر را به او نمایش دهد. در مثال زیر، زبان اصلی سایت انگلیسی است که در نتایج جست‌وجوی کشور آمریکا به زبان انگلیسی رتبه‌بندی شده است.

<link rel=”alternate” href=”en” hreflang=”https://wwwsite.com/en/”/>

<link rel=”alternate” href=”en-us” hreflang=”https://wwwsite.com/en-us/”/>

از ساختار تگ Hreflang می‌‎توان موارد زیر را تشخیص داد:

  • <link rel=”alternate”> نسخه جایگزین صفحه وب است.
  • hreflang=”en-us” زبان (انگلیسی) و منطقه (آمریکا) نسخه جایگزین را نشان می‌دهد.
  • ویژگی “en-us” نشان می‌دهد که کاربران انگلیسی‌زبان کشور آمریکا را هدف قرار داده است.
  • href=”http://mywebsite.com/en/” نشان‌دهنده URL نسخه جایگزین است.

شما می‌توانید از این تگ به روش‌های زیر در سایت خود استفاده کنید تا گوگل بفهمد کدام لینک را به مخاطبان کدام زبان در کدام کشور نشان دهد.

  • اضافه‌کردن تگ Hreflang به تگ <Head>
  • استفاده از HTTP headers
  • پیاده‌سازی تگ Hreflang در سایت‌مپ XML

نکات پیاده‌سازی تگ hreflang:

  • نحوه استفاده از تگ کنونیکال

اگر بخواهید به‌طور هم‌زمان از تگ hreflang و Canonical استفاده کنید، باید تگ hreflang را در صفحه‌ اصلی قرار دهید، نه در صفحه‌ای که آدرس تگ کنونیکال آن به صفحه‌ی دیگری است.

  • نسبی‌نبودن آدرس‌ تگ‌های hreflang

زمانی که می‌خواهید آدرس نسخه‌های مختلف یک صفحه را در ساختار تگ hreflang قرار دهید، باید URL آن‌ها را به‌طور کامل در “/href=”http://mywebsite.com/slug بنویسید.

  • استفاده از تگ hreflang x-default

اگر زبان‌های انتخابی شما در مرورگر کاربر وجود نداشته باشد، تعریف x-default برای اتریبیوت hreflang مشخص می‌کند کاربر باید به کدام نسخه (زبان) سایت شما هدایت شود.

نمونه تگ hreflang x-default

<link rel=”alternate” href=”http://example.com/” hreflang=”x-default” />

۶. توجه به تجربه کاربری

سئوی بین‌المللی فقط درباره کلمات کلیدی و محتوا نیست، بلکه شما باید مطمئن شوید که المان‌های تجربه کاربری در سایت شما رعایت شده است و همه کاربران به راحتی به سایت شما دسترسی دارند. برای مثال، پر کردن فرم‌ها به زبان‌های مختلف، نمایش قیمت‌ها به ارز محلی و دسترسی به منابع چندرسانه‌ای شامل تجربه کاربری نیز می‌شوند.

نکات تکنیکالی که باید در سئو بین المللی در نظر بگیرید:

۱. در سایت‌های چندزبانه باید مطمئن شوید که زبان هر صفحه برای گوگل کاملاً مشخص است و محتوای آن صفحه فقط به یک زبان ترجمه شده است.

۲. اگر سایت شما بیش از یک زبان دارد، به طوری که محتوای هر صفحه مستقل از صفحه دیگر است و هر کدام یک زبان متفاوت دارند، گوگل توصیه ‌می‌کند از تگ hreflang استفاده کنید. برای مثال ترجمه محتوای یک صفحه به زبان انگلیسی است و ترجمه محتوای صفحه دیگر به زبان عربی است.

۳. اگر در سایت خود صفحاتی دارید که به بیش از یک زبان ترجمه شده‌اند، باید از تگ hreflang استفاده کنید. برای مثال، یک مقاله از سایت شما، به چند زبان ترجمه شده و تمام نسخه‌های آن هم در سایت منتشر شده‌اند. در این شرایط گوگل تاکید می‌کند که از این تگ در صفحات خود استفاده کنید.

۴. به هیچ‌وجه از قابلیت ریدایرکت بر اساس IP کاربر یا تنظیمات مرورگر کاربر استفاده نکنید. همچنین کدهای جاوا اسکریپت صفحات را برای مطابقت‌دادن محتوا با زبان کاربر تغییر ندهید. به‌جای این روش‌ها، به کاربر اجازه انتخاب زبان صفحه را دهید. برای مثال، ممکن است لوکیشن یک کاربر در فرانسه باشد، اما بخواهد سایت شما را به زبان انگلیسی مطالعه کند. در نتیجه توصیه می‌شود به جای تشخیص خودکار زبان و تغییر آن، این امکان را برای کاربر فراهم کنید تا خود برای تغییر زبان تصمیم بگیرد.

۵. سعی کنید بین نسخه‌های زبان مختلف یک صفحه لینک‌سازی داخلی انجام دهید. برای مثال می‌توانید لینک معادل یک صفحه به زبان دیگر را در قسمت انتهایی همان صفحه قرار دهید. این لینک‌سازی داخلی باعث می‌شود صفحات از نظر سئویی قدرت بهتری داشته باشند، گوگل ارتباط بین نسخه‌های مختلف یک صفحه را بیشتر درک کند و کاربران هم تجربه خوشایندی در بازدید از صفحات سایت شما داشته باشند.

۶. فراموش نکنید تعیین زبان صفحه در تگ HTML lang فقط برای صفحه‌خوان‌ها و مرورگرها کاربرد دارد و گوگل از این تگ برای تشخیص زبان یک صفحه استفاده نمی‌کند.

۷. در صورتی که از قابلیت ترجمه خودکار (TranslatePress) برای ترجمه صفحات استفاده می کنید، نیاز است محتوای هر صفحه را مجدد بررسی کنید. اگر ترجمه خودکار محتوای صفحات برای کاربران خوانا و قابل فهم نباشد، گوگل آن محتوا را اسپم در نظر می‌گیرد. بنابراین کیفیت ترجمه محتوای صفحات حتی به‌صورت خودکار بسیار اهمیت دارد.

۸. زمانی که قصد دارید سئوی بین المللی را به‌صورت منطقه‌ای انجام دهید یا به‌اصطلاح لوکالیزیشن کنید، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

  • راه‌های ارتباطی مانند اطلاعات تماس و آدرس باید مطابق با زبان کشور هدف باشد.
  • صفحه پشتیبانی (Customer Support) مانند صفحه سوالات متداول باید مطابق با زبان کشور باشد.
  • شرایط و مقررات استفاده از خدمات و سرویس‌ها (Term and Conditions) در کشور هدف را در نظر بگیرید. برای فعالیت در برخی از کشورها، نیاز است تا محتوای صفحه Term and Conditions و قراردادی که شما در آن قرار می‌دهید، به زبان اصلی کشور باشد نه ترجمه آن.

سخن پایانی

سئوی بین‌ المللی بر اساس استانداردهای سئو انجام می‌شود. از آنجایی که استراتژی سئوی سایت‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت هستند؛ اما زمانی که تصمیم می‌گیرد به بازار جهانی ورود پیدا کنید باید بیش‌ازپیش به اهمیت محتوا و انتخاب کلمات کلیدی توجه کنید تا بتوانید در نتایج مرتبط با یک کشور و زبان خاص دیده شوید. با این حال، در این مقاله به تمام نکاتی که در بهینه‌سازی سایت برای نتایج خارجی اهمیت دارند اشاره کردیم. امیدواریم که بتوانید با سئوی بین المللی از رقبای داخلی خود جلو بزنید و با جذب مخاطبان و مشتریان جدید، فعالیت کسب‌وکار خود را در بازار جهانی توسعه دهید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.