نمونه‌ کمپین روابط عمومی موفق

به‌ روزرسانی شده در ۲۵ دی ۱۴۰۲

|

۱۴ نمونه‌ کمپین روابط عمومی موفق

بیشتر کسب‌وکارها بهترین روش برای جلب توجه مشتریان را برگزاری کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات پرزرق‌وبرق می‌دانند. غافل از اینکه قدرت کمپین‌هایی که با اهدافی مانند اطلاع‌رسانی، آگاهی از برند، آموزشی و انگیزشی و مواردی از این دست، طراحی و برگزار می‌شوند، بسیار بیشتر از کمپین‌های بازاریابی است. شکی نیست که بازاریابی و تبلیغات دو بازوی قدرتمند برای دستیابی به اهداف کسب‌وکار هستند، اما چرا همیشه باید از روش‌های تکراری و پرهزینه استفاده کنید تا به جذب مخاطب و فروش بیشتر برسید؟

در فضای تجارت روش‌های دیگری هم هستند که اگر به‌خوبی به کار گرفته شوند، می‌توانند نام برند شما را تا مدت‌ها در ذهن مخاطب ماندگار کنند. یکی از این راه‌ها، برگزاری کمپین‌های روابط عمومی است. کم نبودند برندهای معروف یا کمتر شناخته‌شده‌ای که توانستند با تاثیرات شگفت‌انگیز روابط عمومی، مشتریان بیشتری جذب کنند و فروش خود را افزایش دهند. در ادامه قرار است با ۱۴ کمپین‌‌ موفق روابط عمومی آشنا شوید و بررسی کنیم که هر کدام از آن‌ها، از چه تکنیک‌هایی برای افزایش اثربخشی کمپین‌های خود استفاده کرده‌اند.

Spotify: کمپین Wrapped

داستان‌سرایی با داده‌ها

برند اسپاتیفای هر سال کمپین «Spotify Wrapped» را برگزار می‌کند و از کاربران می‌خواهد تا لیست موسیقی پیشنهادشده اسپاتیفای خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این کمپین اولین بار با عنوان «Year in Music» در سال ۲۰۱۵ برگزار شد؛ اما نام آن در سال ۲۰۱۶ به «Spotify Wrapped» تغییر کرد. استراتژی این کمپین بر اساس داده‌‌های جمع‌آوری‌شده کاربران از میزان استفاده اپلیکیشن و نوع انتخاب موسیقی آن‌ها بود. اسپاتیفای با کمک این داده‌ها می‌تواند مجموعه‌ کاملی از موزیک‌های شخصی‌سازی‌شده را به کاربران خود پیشنهاد دهد.

Wrapped فقط یک کمپین بازاریابی نیست، بلکه کمپین ویروسی است که به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند FOMO (ترس از دست‌‌دادن)، اشتراگ‌گذاری سریع و خلاقیت، توانسته به موفقیت زیادی در بین کاربران برسد. اسپاتیفای بر اساس دیتاهایی که از نحوه انتخاب و سلیقه موسیقی کاربران در طول سال ۲۰۲۲ به دست آورده بود، ۱۶ شخصیت با داستان‌های جذاب معرفی کرد و از کاربران خواست آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.

کمپین Wrapped

رستوران Subway: کمپین Eat Fresh Refresh

تاکید روی مزیت رقابتی و ویژگی‌های محصول

ساب‌وی (Subway) یکی از بزرگ‌ترین مجموعه رستوران‌های زنجیره‌ای آمریکایی است. ساب‌وی در آوریل ۲۰۲۲ با توجه به تغییراتی که در منوی غذایی خود ایجاد کرده بود، کمپینی با نام «Eat Fresh Refresh» را اجرا کرد. ویدئوهای تبلیغاتی این برند با حضور ستارگان ورزشی مانند Steph Curry، قهرمان رشته بسکتبال و Serena Williams، قهرمان تنیس، بسیار سروصدا به‌پا کرد. این ویدئوی تبلیغاتی با هدف معرفی محصولات غذایی برند ساب‌وی منتشر شد. کیفیت فیلم‌برداری، سناریوی طنز، حضور ورزشکاران شناخته‌شده و تاکید آن‌ها روی استفاده از مواد اولیه تازه در تهیه ساندویچ‌ها، از جمله نقاط قوت این ویدئوی تبلیغاتی بود.

Tom Brady، بازیکن فوتبال تیم آمریکا، در یکی از ویدئوهای این کمپین، یک قرص نان را از یک بطری عطر بزرگ بیرون می‌آورد. علاوه بر اینکه سناریوی این ویدئو، اشاره‌های طنزآمیزی به تبلیغات صنعت عطر دارد؛ اما در عین حال، روی تازگی مواد اولیه و عطر خوب محصولات شرکت Subway تاکید می‌کند.

برای دیدن ویدئوی این کمپین، کلیک کنید.

سایت رزرو هتل HostelWorld: کمپین Even Divas are Believers

تجربه اقامت لاکچری؛ اما با قیمت به‌صرفه

HostelWorld یک سایت رزرو آنلاین هاستل است که با تمرکز روی یکی از دغدغه‌های مخاطبان خود، یک کمپین روابط عمومی با حضور ماریا کری (Mariah Carey) برگزار کرد. ویدئوهای منتشرشده از خدمات بی‌کیفیت در هاستل‌‌ها باعث شده است که این سبک از اقامت در بین مردم محبوب نباشد و تقریباً از بین گزینه‌‌های مسافران حذف شود. شرکت HostelWorld در این کمپین قصد داشت جنبه‌های مثبت اقامت در هاستل را نشان دهد و تصویر جدیدی از آن در ذهن مخاطبان و مشتریان ایجاد کند. پیام اصلی که در این کمپین مطرح شد این بود که اگر هتل های زنجیره‌ای هاستل برای افرادی مانند ماریا کری، قابل قبول و مناسب است، پس می‌تواند برای شما هم خوب باشد.
آن‌ها در ویدئوی تبلیغاتی خود از کلیشه‌‌هایی که در یک اقامت‌ ارزان وجود دارد استفاده کردند و نشان دادند افرادی که هاستل را برای اقامت انتخاب می‌کنند، می‌توانند امکانات یک اقامت لوکس را تجربه کنند و یک شبکه ارتباطی قوی با سایر مسافران بسازند.
برای دیدن ویدئوی این کمپین، کلیک کنید.

لگو: کمپین World the Rebuild

ساختن جهانی بهتر

شرکت دانمارکی اسباب‌بازی لگو، کمپین «World the Rebuild» را در سال ۲۰۱۹ برگزار کرد. لگو همیشه در تبلیغات خود فراتر از صنعت اسباب بازی ظاهر می‌شود و سعی می‌کند درباره چالش‌های جهانی در تبلیغات خود صحبت کند. به گفته شرکت Lego، بازسازی جهان، با یک آجر (لگو) آغاز می‌شود و در این کمپین از مردم خواسته شد تا درباره چگونگی بهبود زندگی خود و محیط اطرافشان بیشتر فکر کنند. برای مثال، لگو در یکی از ویدئوها به خطر گرمایش زمین و آب‌شدن یخ‌های اقیانوس‌های قطب اشاره کرد و تغییرات آینده دنیا و تلاش‌های خلاقانه افراد جامعه را برای بقا به تصویر کشید. در واقع لگو با این کمپین نشان داد به مشکلات جهانی و چالش‌های روزمره زندگی افراد اهمیت می‌دهد.

بنابراین یکی از تکنیک‌ها در طراحی کمپین‌های روابط عمومی این است که از موانع و مشکلاتی که در جامعه هدف شما وجود دارند، ایده بگیرید و نشان دهید که به‌عنوان یک کسب‌وکار دغدغه‌مند، به این مسائل توجه می‌کنید. این روش کمک می‌کند توجه مخاطبان را به‌خوبی جلب کنید و بین رقبا متمایز شوید.

برای دیدن ویدئوی این کمپین، کلیک کنید.

Dove: کمپین TheSelfieTalk

معنای جدید زیبایی با داو

«داو» یکی از برندهای موفقی است که نام آن احساس و نگرش مثبتی را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند. این برند تلاش می‌کند با افزایش عزت‌نفس، طرز تفکر افراد درباره ظاهرشان را تغییر دهد و کمک کند تا دختران و زنان احساس بهتری به بدن خود داشته باشند. کمپین «TheSelfieTalk#» با این هدف طراحی شد تا فشار روانی را که روی دختران جوان است تا ظاهر بی‌نقصی داشته باشند، نشان دهد. داو در این کمپین از دختران و زنان می‌خواهد از پنهان‌کردن چهره واقعی خود در پشت فیلترهای برنامه‌های عکاسی دست بردارند و خود را همان طوری که هستند دوست داشته باشند. انتخاب پیام «بدون آرایش هم زیبا هستید» برای این کمپین باعث شد تا برند داو در بین مخاطبان محبوب‌‌تر شود و برند دغدغه‌مندی به نظر بیاید که به موضوع «حس رضایت از خود» اهمیت زیادی می‌دهد.

برای دیدن ویدئوی این کمپین، کلیک کنید.

برند Ikea: کمپین StayHome

خانه سرپناهی امن در زمان کرونا

در دوران اپیدمی کرونا، مردم چاره‌ای به‌جز اینکه در خانه بمانند نداشتند. برای اینکه سختی دوران کرونا و احساسات ناخوشایند آن کمتر شود، برند ایکیا با طراحی کمپین «StayHome» قصد داشت افراد از خانه‌ماندن حس بهتری داشته باشند و به چشم یک فرصت به آن نگاه کنند. این کمپین با هشتگ StayHome# در شبکه‎های اجتماعی به راه افتاد و از کاربران خواست تا درباره خانه خود، نامه‌‌ای عاشقانه بنویسند و درباره لحظات خاطره‌انگیزی صحبت کنند که در آن تجربه کرده‌‌اند. پیام کمپین Ikea بازگوکننده این ایده است که خانه سرپناهی امن، راحت و مکانی برای رشد است. کمپین ایکیا به پشتوانه این شعار معنادار و ایجاد حس امیدبخشی، توانست افراد زیادی را به خرید اینترنتی تشویق کند و خدمات آنلاین خود را در آن زمان توسعه دهد.

برای دیدن ویدئوی این کمپین، کلیک کنید.

شرکت Stabilo Boss: کمپین Highlight the Remarkable

معرفی زنان تاثیرگذار تاریخ

شرکت استابیلو، تولیدکننده ماژیک Stabilo Boss، کمپین خلاقانه‌ای در سال ۲۰۱۹ برگزار کرد که برنده چندین جایزه از جمله نشان نقره جشنواره کلیو (Clio Awards) شد. کمپین «Stabilo Boss » فراتر از از یک کمپین تبلیغاتی بود که به معضل «نابرابری جنسیتی» اشاره داشت. در واقع شرکت استابیلو بر این باور بود که زنان زیادی در طول تاریخ کارهای بزرگی انجام داده‌اند؛ اما آن طور که باید از آن‌ها قدردانی نشده است.

این برند با یک طرح خلاقانه توانست هم ماژیک هایلایتر خود را تبلیغ کند و هم چهره ۳ زن تاثیرگذار تاریخ را معرفی کند. شرکت استابیلو، عکس‌های سیاه‌وسفیدی از لحظات تاریخی که زنان در آن حضور داشتند تهیه کرد و آن‌ها را در عکس با یک هایلایتر زرد نشان داد. برای مثال «Katherine Johnson»، ریاضیدان ناسا که مسئول محاسبات ماموریت آپولو ۱۱ به ماه بود و «Lise Meitner»، برنده جایزه نوبل، در تصاویر مشخص شده بودند. مسیر متفاوتی که این شرکت برای تبلیغ محصول خود با تاکید بر انتقال یک پیام ارزشمند در نظر گرفته بود، باعث شد این کمپین در رسانه‌های اجتماعی به‌شدت مورد استقبال قرار بگیرد و جوایز متعددی را هم کسب کند.

در تریبون بخوانید : روابط عمومی آنلاین

برند Old Spice: تبلیغ آگهی Old Spice

ژاکت کاغذی با بوی تند مردانه

معمولاً وقتی برندهای تولیدکننده و فروش ادکلن می‌خواهند در مجلات چاپی تبلیغ کنند، یکی از کاغذهای آگهی مجله را به بوی یکی از ادکلن‌های خود آغشته می‌کنند. برند «Old Spice» متوجه شد که این سبک از تبلیغات به مذاق بسیاری از خوانندگان خوش نمی‌آید و آن‌ها دوست ندارند در زمان ورق‌زدن مجلات با بوی تند عطرها مواجه شوند. همین دغدغه بهانه‌ای شد تا شرکت Old Spice ایده آگهی «Paper Blazer» را اجرا کند. این برند تصمیم گرفت یک کاغذ قرمز به شکل ژاکت را به عطر جدید خود به نام «Captain» آغشته کند و در قسمت آگهی‌های چاپی مجله «GQ» قرار دهد. آن‌ها روی آگهی خود نوشتند «مدل این لباس مناسب استایل‌های امروزی است و بوی مردانه آن توجه افراد زیادی را جلب می‌کند. با این حال، تنها مشکل این لباس این است که در زیر باران به یک کاغذ خمیری تبدیل می‌شود!»

در کمپین‌های روابط عمومی استفاده از زبان طنز به نحوی که بتواند دغدغه و چالش‌های مخاطبان را خیلی زیرکانه به تصویر بکشد، یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مخاطب بیشتر و جلب توجه رسانه‌هاست. شرکت Old Spice در انتشار آگهی Paper Blazer به‌خوبی توانست از این تکنیک‌ها در استراتژی بازاریابی خود استفاده کند.

تبلیغ آگهی Old Spice

 Star wars: کمپین Passing The box-Office Baton To The Avengers

خوشحالی از رکوردشکنی رقیب

فیلم «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» توانست رکورد بیشترین فروش (۲۵۰میلیون دلار) در سه روز اول اکران در تاریخ سینمای آمریکا را بشکند. زمانی که این خبر منتشر شد، عوامل سازنده فیلم «Star Wars» توییتی منتشر کردند و رکوردشکنی این فیلم را به عوامل سازنده آن و استودیو مارول (Marvel Studios) تبریک گفتند. متن توئیت Star Wars یک تبریک ساده نبود و آن‌ها از خلاقیت خود استفاده کردند تا این تبریک را به‌یادماندنی‌تر کنند. Star Wars با انتشار تصویری اعلام کرد: «جایگاه اول خود را در جدول باکس آفیس هفتگی به انتقام‌جویان می‌دهد.»

عوامل فیلم جنگ ستارگان به دلیل واکنش مثبت و تحسین رقیب خود، لقب دوستداران سینما (respect of movie lovers) را در سراسر دنیا کسب کردند و مورد توجه کاربران و رسانه‌های زیادی قرار گرفتند.

کمپین Passing The box-Office Baton To The Avengers

شرکت Johnnie Walker: کمپین Jane Walker

تاکید بر حقوق زنان در روز جهانی زن

شرکت نوشیدنی جانی واکر (Johnnie Walker) برای تاکید بر برابری جنسیتی و احترام به دستاوردهای زنان در طول تاریخ، تصمیم گرفت نماد بطری‌های نوشیدنی خود را به جین واکر (Jane Walker) تغییر دهد و آن را در روز جهانی زن به بازار عرضه کند. روی این بطری نوشیدنی به جای تصویر یک مرد، تصویر یک زن سوارکار همراه با کلاه، کت و چکمه‌های بلند حک شده بود. این شرکت ۲۵۰هزار بطری به طرفداران خود فروخت و به‌ازای خرید هر بطری، ۱ دلار به سازمان‌های حامی حقوق زنان اهدا کرد.
این شرکت توانست با اجرای این کمپین، از حمایت گروه‌های فمینیستی برخوردار شود و به دلیل اهدای بخشی از مبلغ فروش خود به سازمان‌های مربوط، به محبوبیت و شهرت بیشتری دست پیدا کرد.

کمپین Jane Walker

همکاری AirBnB و BBC Earth: کمپین Night Blue Planet II

سفر به‌یادماندنی با پروژه ساخت مجموعه سیاره آبی

مجموعه سرزمین آبی ۲ (Blue Planet II) بهترین سریالی است که با موضوع طبیعت ساخته شده است. اولین قسمت آن، بیش از ۱۴میلیون بیننده داشت و عنوان برترین برنامه تلویزیونی بریتانیا را در سال ۲۰۱۷ کسب کرد. شرکت BBC با پخش این مجموعه تلویزیونی توانست طرفداران و مخاطبان زیادی کسب کند. با این حال، این موضوع برای BBC تمام ماجرا نبود و موفقیت خود را تنها به پخش این مجموعه محدود نکرد. مدیران بخش BBC Earth تصمیم گرفتند فرصتی را برای طرفداران این سریال فراهم کنند تا به‌عنوان پژوهشگر در فرایند ساخت این پروژه حضور داشته باشند.

برای اجرای این ایده، مدیران BBC Earth با همکاری برند AirBnB مسابقه هیجان‌انگیزی را طراحی کردند.
برندگان این مسابقه می‌توانستند به مدت ۳ روز و ۲ شب در کشور باهاما و در کشتی تحقیقاتی مجموعه سیاره آبی سپری کنند. مسافران سفر باهاما این فرصت را داشتند تا درباره موضوعات مختلف با پروفسورهای این پروژه صحبت کنند، با زیردریایی به اعماق اقیانوس اطلس بروند و از طبیعت بکر زیر دریا دیدن کنند. جایزه وسوسه‌انگیز مسابقه و فرصتی که فقط یک بار ممکن است به هر شخصی در طول زندگی‌اش داده شود، باعث شد تا مسابقه مشترک این دو برند، سروصدای بسیاری به‌پا کند و کاربران زیادی در سراسر دنیا از آن استقبال کنند.

برای دیدن ویدئوی این کمپین، کلیک کنید.

همکاری Spacex و Tesla: کمپین Spacex Send a Tesla into Outer Space

سفر ماشین تسلا به فضا

همه از رویای ایلان ماسک برای فرستادن انسان به مریخ مطلع هستند و خبرهای او را دنبال می‌کنند. زمانی که شرکت فناوری‌ اکتشاف فضایی «Space X» موشک «Falcon Heavy» را به فضا پرتاب کرد، رسانه‌های زیادی درباره آن صحبت کردند. اخبار این برند زمانی به اوج خود رسید که فالکون هوی (Falcon Heavy) موفق شد خودروی برقی تسلا را به فضا بفرستد. در آن زمان، تمام تیترهای خبری به یک موضوع مشترک اختصاص یافته بودند که آیا امکان زندگی در مریخ نزدیک است؟

همکاری موفقیت‌آمیز این دو شرکت علاوه بر اینکه نتایج مثبتی برای تسلا در زمینه روابط عمومی به همراه داشت، باعث شد تا برند «Space X» به شهرت بیشتری دست پیدا کند. در حال حاضر، Falcon Heavy پرقدرت‌ترین موشک دنیاست و می‌تواند ماهواره‌های سنگین و ایستگاه‌های فضایی آینده را به مدار پرتاب کند، محموله‌های شاتل را به مریخ بفرستد و حتی مسئولیت انتقال مسافران را برعهده داشته باشد. بیان این ایده‌ها دقیقاً همان هدفی است که ایلان ماسک را تشویق می‌کند تا هزینه‌های گزافی را برای طراحی این کمپین‌ها صرف کند و مردم جامعه را برای رسیدن به چنین روزی آماده کند.

در تریبون بخوانید : تفاوت روابط عمومی و تبلیغات

شرکت State Street Global Advisors: کمپین Fearless Girl

دختر بی‌پروا نمادی برای حمایت از زنان

در روز جهانی زن، مجسمه دختر بی‌باک (Fearless Girl) به سفارش شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری State Street Global Advisors در مقابل مجسمه گاو وحشی در خیابان وال استریت قرار داده شد. قراردادن این مجسمه در قلب بورس جهان، بخشی از کمپین این برند برای جلب توجه به تعداد کم مدیران زن و تساوی حقوق جنسیتی در ایالات متحده آمریکا بود. مدیران این شرکت با طراحی این کمپین قصد داشتند به اهمیت نقش رهبری و قدرت زنان تاکید کنند. ژست نافرمانی و مقاومت این دختر در برابر «گاو وال‌استریتی» نمادی از مخالفت با شرکت‌های مردسالار است و می‌خواهد از تنوع جنسیتی در خیابان وال استریت حمایت کند. علی‌رغم اینکه اقدام شرکت سرمایه‌گذاری گلوبال با واکنش‌های منفی زیادی روبرو شد؛ اما این کمپین روابط عمومی توانست حمایت بسیاری از گروه‌های مرتبط با جنبش زنان را به همراه داشته باشد.

کمپین Fearless Girl

انجمن ALS: کمپین Ice Bucket Challenge

چند سال پیش، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی با نام چالش سطل یخ (Ice Bucket Challenge) وایرال شد. افرادی که در این چالش شرکت می‌کردند، پس از خالی‌کردن یک سطل آب یخ روی سر خود، سه نفر دیگر را نیز به این کار دعوت می‌کردند. در صورتی که این دعوت توسط فردی رد می‌شد یا ۲۴ ساعت از زمان دعوت‌ او می‌گذشت و چالش را انجام نداده بود، باید ۱۰۰ دلار به موسسه خیریه بیماران مبتلا به «ای ال اس» یا «ALS» پرداخت می‌کرد.

در واقع این کمپین توسط یکی از قربانیان این بیماری به نام «پیت فریتز» آغاز شد. او بازیکن بیسبال تیم کالج بوستون بود و تلاش کرد تا با ایجاد این کمپین، دیگران را با این بیماری آشنا کند. طولی نکشید که این دعوت تبدیل به حرکتی جهانی شد و بسیاری از افراد مشهور از جمله بیل گیتس و مارک زاکربرگ به‌طور داوطلبانه در این کمپین شرکت کردند. بیش از ۱۱۵میلیون دلار در این چالش جمع‌آوری شد. این کمپین در افزایش آگاهی مردم درباره بیماری ALS کمک بسیاری کرد و باعث شد هزینه‌های بیشتری برای شناخت این بیماری صرف شود.

کمپین Ice Bucket Challenge

سخن پایانی

همان طور که در مثال‌های این مقاله خواندید، کمپین روابط عمومی تاثیر شگفت‌انگیزی در افزایش آگاهی مخاطبان از برند و جذب مشتریان بالقوه دارد. نکته‌ای که باید در طراحی این نوع از کمپین‌ها در نظر بگیرید، این است که متاسفانه یا خوشبختانه هیچ الگوی ثابتی برای طراحی کمپین روابط عمومی متناسب با هر هدف وجود ندارد و شما بسته به وضعیت کسب‌وکارتان و تصویری که مشتریان از برند شما دارند، استراتژی کمپین خود را طراحی کنید. با این حال، دنبال‌کردن کمپین‌های برندهای بزرگ دنیا و ایده‌گرفتن از آن‌ها، می‌تواند کمک کند تا شما دید بهتری به اجرای کمپین‌های روابط عمومی داشته باشید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.