منتشر شده در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

تکنیک‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی در روابط عمومی

هنوز فعالیت‌های روابط عمومی سازمان‌تان را صرفا به تلویزیون، رادیو و روزنامه اختصاص داده‌اید؟ فکر نمی‌کنید روش‌های ارزان‌تر با دسترسی به مخاطبان گسترده‌تر نیز وجود دارد؟

روابط عمومی مدرن امروزی از فناوری‌های دیجیتال برای رساندن اخبار خود به گوش مخاطبان هدف استفاده می‌کند. مزایای جذاب این رویکرد نو، شامل قابلیت اندازه‌گیری، تحلیل‌پذیری و بخش‌بندی مخاطبان می‌شود. یکی از روش‌های رایج استفاده از روابط عمومی مدرن، بهره‌گیری از پتانسیل شبکه‌های اجتماعی است.

با ما باشید تا بیشتر با نقش شبکه‌های اجتماعی در روابط عمومی و نمونه‌های موفق آن،‌ آشنا شوید.

نقش شبکه‌های اجتماعی در کمپین‌های روابط عمومی چیست؟

هدف اصلی کمپین‌های روابط عمومی این است که افراد درباره یک برند صحبت کنند. تیم روابط عمومی به کمک شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برند را در کانون توجه قرار داده و توجه‌ها را به خود جلب کند؛ اما بیایید کمی دقیق‌تر به نقش شبکه‌های اجتماعی در کمپین‌های روابط عمومی بپردازیم.

  • دسترسی به مخاطبان بیشتر

در گذشته، بیانیه‌های خبری سازمان‌های بزرگ، فقط یک‌بار در تلویزیون یا روزنامه منتشر می‌شد و سریعا از یادها می‌رفت. شبکه‌های اجتماعی، امکان برقراری ارتباط منظم و دوطرفه را برای شرکت‌ها فراهم کردند. طیف گسترده‌تری از مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند که شاید پیش از این امکان دستیابی به آن‌ها وجود نداشت.

کارشناسان روابط عمومی باید حداکثر استفاده را از شبکه‌های اجتماعی ببرند. تگ‌کردن افراد یا حساب کاربری شرکت‌ها، کمک می‌کند تا میزان تاثیرگذاری محتوا و شانس موفقیت بیشتر شود. تعامل صفحات تگ‌شده باعث می‌شود تا مخاطبان آن‌ها نیز محتوای خبری و روابط عمومی شما را ببینند.

تیم روابط عمومی تنها از صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی، استفاده نمی‌کند، بلکه از دیگر رسانه‌ها و خبرنگاران نیز می‌تواند برای پوشش خبری خود بهره ببرد. فعالیت خبرگزاری‌ها و افراد تاثیرگذار حوزه کاری‌تان در شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا برای ارائه اخبار و انتشار اطلاعات کسب‌وکارتان، بهترین گزینه را برگزینید.

  • اندازه‌گیری موفقیت کمپین

طراحی هشتگ مخصوص و تشویق مخاطب به دنبال‌کردن آن باعث می‌شود مخاطبان هدف، کمپین روابط عمومی را دنبال کنند. همچنین، استفاده خبرنگاران، اینفلوئنسرها و افراد مشهور از هشتگ مخصوص شما، ترافیک بیشتری برایتان می‌آورد.

مکانیزم شبکه‌های اجتماعی به‌گونه‌ای است که هم به شما فیدبک‌های کمّی مانند تعداد بازدید، دسترسی، لایک و غیره می‌دهند، هم فیدبک کیفی برایتان فراهم می‌کنند. به‌عنوان مثال ترویج اخبار با استفاده از شبکه‌های اجتماعی،‌ به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که نظرات و واکنش‌های مخاطبان را جمع‌آوری کرده و با برطرف‌کردن خطاها، ادامه مسیر کمپین خود را به‌درستی ترسیم کنند.

به علاوه، هر شبکه اجتماعی تعدادی ابزار برای تحلیل و بررسی جنبه‌های مختلف فعالیت اجتماعی صفحات دارد. برای مثال، بخش Insight در اینستاگرام به شما اطلاعاتی از قبیل بازه سنی مخاطبان، کشورهایی که ساکن هستند و ساعت‌های فعالیت‌شان می‌دهد. همچنین، توییتر در نسخه دسکتاپ دارای اطلاعات بسیار مفیدی است که در بهینه‌سازی محتوا و روند کمپین‌ها کمک شایانی می‌کند.

  • نظارت بر بحران‌ یا مشکلات احتمالی

کارشناسان روابط عمومی برای جلوگیری از بحران‌های خبری احتمالی می‌توانند هشتگ‌ها و اکانت‌های مربوطه را دنبال کنند. صحبت‌هایی که کاربران درباره سازمان شما می‌کنند، در لحظه می‌تواند تاثیرگذار باشد و شما را برای اقدام بعدی راهنمایی کند.

حضور و فعالیت ۲۴ساعته کاربران در شبکه‌های اجتماعی باعث انتشار خبرهایی می‌شود که شاید کنترل همه آن‌ها از دسترس شما خارج باشد. در چنین شرایطی، ممکن است محتوای شما در میان حجم زیاد اطلاعات گم شود یا اینکه سریعا به اشتراک گذاشته شده و بر سر زبان‌ها بیفتد. چرخه ۲۴ساعته شبکه‌های اجتماعی باعث ورود هرگونه خبری به ذهن مخاطبان می‌شود و آن‌ها را در باتلاق اطلاعات دفن می‌کند. در این مواقع، یا محتوای شما در سیل عظیم داده‌ها گم می‌شود یا اینکه ویروسی شده و چند روزی بر سر زبان‌ها می‌افتد. متخصص روابط عمومی باید روند افکار عمومی را تشخیص داده و از آن به بهترین شکل برای پیشبرد اهداف سازمانی بهره بگیرد.

چگونه شبکه‌های اجتماعی روابط عمومی را تغییر دادند؟

با ورود شبکه‌های اجتماعی، روابط عمومی به طور کلی تغییر پیدا کرد. بیانیه‌های خبری، جای خود را به وارثی بسیار جوان و قانع‌کننده‌تر، به‌نام شبکه‌های اجتماعی دادند.

  • ارتباطات

در حال حاضر برندها به کمک شبکه‌های اجتماعی، از طریق کانال‌های مختلفی می‌توانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. چه از طریق پست‌های فیس‌بوک، چه از طریق ریل‌های اینستاگرام یا توییت‌های توییتر، برندها می‌توانند شخصیتی از خود ارائه کنند که در میان مخاطب‌ها طنین‌انداز شود.

برخلاف روش‌های سنتی روابط عمومی، مشتریان در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با برندهای موردعلاقه‌شان تعامل داشته باشند. این ارتباط دو طرفه می‌تواند مزیت بسیار خوبی برای برندهایی باشد که می‌دانند چطور از آن استفاده کنند.

  • تاثیرگذاری

شبکه‌های اجتماعی این امکان را برای تمام افراد فراهم کرده تا به اینفلوئنسرهایی تبدیل شوند که می‌توانند محصول یا خدمات برندها را تبلیغ کنند. اکنون، برندها می‌توانند برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر کمپین‌های روابط عمومی خود، از بلاگر‌ها، ولاگرها، متخصصان و… استفاده کنند.

کسب‌و‌کارها می‌توانند بخشی از تولید محتوای برند خود را به اینفلوئنسرها سپرده و از خلاقیت آن‌ها بهره ببرند. مخاطب‌های زیادی، اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند؛ اما برای انتخاب اینفلوئنسر مناسب شما، باید معیارهای دیگری مانند تعداد لایک، کامنت، ارتباط بین پست‌ها و میزان اثرگذاری تبلیغات‌شان را نیز بررسی کنید.

  • چرخه ۲۴/۷

اینترنت هرگز خاموش نمی‌شود؛ بنابراین کارشناسان روابط عمومی در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند پیام خود را به مخاطب‌ها برسانند. اگرچه دسترسی ۲۴ساعته به مخاطب‌ها مزیت‌های بسیار زیادی دارد؛ اما اشکالاتی هم به‌جود می‌آورد. بزرگترین مسئله، کوتاه‌شدن عمر ماندگاری پیام‌های روابط عمومی در حافظه مخاطبان است.

مخاطبان در معرض سیل بی‌پایان اطلاعات هستند و همین موضوع کار را برای کارشناسان روابط عمومی سخت می‌کند. نظرات منفی و اخبار بد به سرعت برق و باد پخش می‌شوند. در چنین شرایطی، روابط عمومی کسب‌ و کارها باید پیشگیرانه عمل کنند و قبل از تشدید مشکلات، آن‌ها را برطرف کنند.

چگونه از شبکه‌های اجتماعی برای روابط عمومی استفاده کنیم؟

یک کمپین روابط عمومی معمولی چقدر هزینه دارد؟ 1 میلیون؟ 10 میلیون؟ یا 100 میلیون تومان؟ شما می‌توانید با همین هزینه یا حتی کمتر، یک کمپین روابط عمومی اجرا کنید؛ اما نکته مهم، میزان تاثیرگذاری آن کمپین است.

حال، صرف‌نظر از هزینه، چگونه می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی برای روابط عمومی استفاده کنید؟ کانال‌های اجتماعی هزینه بسیار کمتری نسبت به رادیو و تلویزیون یا نشریات چاپی دارند. در ادامه نقش شبکه‌های اجتماعی در روابط عمومی و نکات مهم مربوط به آن را بررسی کرده‌ایم.

  • اضافه‌کردن دکمه‌های اشتراک‌گذاری

یکی از روش‌های بسیار ساده، اضافه‌کردن دکمه‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی به پیام‌های روابط عمومی است. برای مثال، هنگام انتشار بیانیه خبری، لینک‌ اشتراک‌گذاری مطلب در شبکه‌های اجتماعی‌ مثل اینستاگرام،‌ لینکدین، فیس‌بوک و… را قرار دهید.

افزودن این دکمه‌ها، به خوانندگان اجازه می‌دهد تا بیانیه خبری شما را به اشتراک بگذارند. با این کار، بخشی از مسیر توزیع محتوا را به مخاطبان خود می‌سپارید. علاوه بر این، قرار‌دادن این لینک‌ها باعث افزایش ترافیک سایت و تعامل با مخاطبان‌تان نیز می‌شوند.

  • همکاری با اینفلوئنسرها

یکی از بهترین راه‌ها برای راه‌اندازی کمپین روابط عمومی، همکاری با اینفلوئنسرهاست.
زمانی که می‌خواهید سفیر برند خود را انتخاب کنید، نکاتی مهمتر از تعداد دنبال‌کنندگان را در نظر بگیرید. شخصی که قرار است کسب‌وکار شما را معرفی کند، باید ارتباط و اعتبار مناسبی در آن حوزه داشته‌ باشد. همچنین، مورد اعتماد مخاطبان باشد و در فضای مجازی، شخصیتی حقیقی از خود نشان دهد.

اینفلوئنسر یا سفیر، باید محتوایی شخصی، احساسی و مرتبط با حوزه کاری‌تان را به‌ اشتراک بگذارد یا حتی خلق کند. یک اینفلوئنسر حرفه‌ای، به همان اندازه که نگران انجام کارهای مثبت برای برند شماست، به محتوای مناسب در زمان مناسب نیز فکر می‌کند.

علاوه بر این، زمانی که یک کامیونیتی از افراد علاقه‌مند به کسب‌وکارتان ایجاد می‌کنید، در واقع در حال پرورش مجموعه‌ای از سفیران برند و مشتریان وفادار هستید. این دسته از مخاطب‌ها بدون هیچ هزینه‌ای شما را تبلیغ می‌کنند؛ زیرا برندتان را دوست دارند و به آن احساس تعلق می‌کنند.

  • پیوستگی

با فعالیت مداوم می‌توانید میزان تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی را بهتر درک کرده و از ظرفیت‌های آن‌ها، استفاده حداکثری ببرید. فعالیت پیوسته شامل انتشار منظم پست و برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

فعالیت مداوم و منظم نیازمند سازگاربودن با صدا و لحن برند شماست. بهتر است فعالیت‌های محتوایی‌تان در تمام پلتفرم‌ها یکسان و مطابق حس و حال کسب‌وکارتان باشد. همچنین، حضور شما در شبکه‌های اجتماعی زمانی باعث بهبود اعتبارتان می‌شود که ارزشمند، مفید و ساختارمند باشد.

  • حضور فعال

تعریف و تمجیدها در شبکه‌های اجتماعی بی‌ثابت است و مخاطب‌های وفادار برندتان، با یک حرکت اشتباه می‌توانند معترض شوند و شما را به‌عنوان یک گزینه، حذف کنند؛ بنابراین، باید یک سیستم مدیریت بحران داشته باشید تا در زمان وقوع مشکل،‌ بتوانند آن‌ها را کنترل کنند. برای رفع چنین مشکلاتی،‌ تیم روابط عمومی باید توانایی پاسخگویی سریع و مقابله با بحران‌های ناگهانی را داشته باشد.

  • ارتباط موثر با رسانه‌ها

نیروهای روابط عمومی حرفه‌ای به‌خوبی می‌دانند که ارتباط موثر با رسانه‌ها و خبرنگاران چقدر مهم و ارزشمند است؛ زیرا داشتن یک ارتباط خوب، شانس‌تان را برای دریافت تبلیغات رسانه‌ای مثبت افزایش می‌دهد.

شما با انتشار اخبار، نکات تخصصی و آموزش‌های متنوع در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به شناخت بیشتر برندتان و جلب توجه رسانه‌ها کمک کنید. برای برقراری ارتباط موثر با رسانه‌ها می‌توانید اطلاعات ضروری، کاربردی و ارزشمند برندتان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید؛ البته فراموش نکنید که ارسال اخبار کم‌اهمیت برای رسانه‌ها، خبرنگاران و اینفلوئنسرها می‌تواند آزاردهنده و دور از رفتار حرفه‌ای باشد.

همکاری با رسانه‌ها و انتشار مطالب مرتبط با سازمان‌تان از طریق آن‌ها باعث افزایش اعتبار و شهرت برند شما می‌شود و نتیجه این اتفاق، به ایجاد تعامل بیشتر با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی و بهبود ارتباط با آن‌ها کمک می‌کند.

  • استفاده از هشتگ

هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی، نقش تگ‌های سئو سایت را دارند و ابزار خوبی برای پیشبرد و تقویت کمپین‌های روابط عمومی هستند.
به کمک هشتگ‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانید:

  • مکالمات و نظرات کاربران درباره برندتان را رصد و بررسی کنید
  • توجه مخاطبان‌تان را جلب کنید
  • مخاطب را به سمت محتوای دلخواه‌تان هدایت کنید

نمونه کمپین‎‌های روابط عمومی موفق در شبکه‌های اجتماعی

هنگام اجرای فعالیت جدید در کسب‌وکارتان، بررسی‌کردن نمونه‌های موفق آن، دید بهتری به شما می‌دهد. در ادامه برخی از کمپین‌ها موفق را بررسی کرده‌ایم تا بتوانید نقش شبکه‌های اجتماعی در روابط عمومی را بهتر درک کنید.

  • لگو

هشتگ‌ها می‌توانند کمپین روابط عمومی شما را در شبکه‌های اجتماعی متحول کنند، کاری که «شرکت لگو» انجام داد و همچنان هم از آن استفاده می‌کند.
سال‌هاست در شبکه‌های اجتماعی برای تعریف‌کردن داستان‌های لذت‌بخش،‌ خوشحال‌کننده و هیجان‌انگیز درباره این برند، از هشتگ #RebuildTheWorld استفاده می‌شود.

  • بانک Axis

شبکه‌های اجتماعی، ابزار قدرتمندی برای سازمان‌ها هستند تا آخرین اطلاعات مربوط به برندشان را منتشر کنند. ترکیب بیانیه‌های خبری با شبکه‌های اجتماعی، یک روش فوق‌العاده‌ برای اجرای کمپین‌های روابط عمومی است.
پس از آنکه جامعه متخصصان کارشناسان منابع انسانی «BW People»، لیست زنان تاثیرگذار سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد، «بانک Axis» با انتشار یک پست در لینکدین، حضور مدیر تیم منابع انسانی سازمان‌شان را به‌عنوان یکی از افراد این لیست، تبریک گفت.
استفاده از این روش توسط «بانک Axis»، تاثیرات خوبی برای آن‌ها به همراه داشت.

  • آژانس بازاریابی Foundation

این روزها، برندهای زیادی برای انتشار اخبار مربوط به محصولات و خدمات خود، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اگر مدیران ارشد و سایر نیروهای یک کسب‌وکار درباره محصولات و خدمات شرکت صحبت کنند، مخاطب‌ها احساس همذات‌پنداری و صمیمیت بیشتری با برند شما می‌کنند.
کارمندان «آژانس بازاریابی فاندیشن»، مدت‌هاست که در شبکه‌های اجتماعی درباره خدمات برندشان می‌نویسند و صحبت می‌کنند.

سخن پایانی

از روزهایی که تنها فعالیت تیم روابط عمومی، نوشتن و انتشار بیانیه‌های خبری بود،‌ زمان زیادی گذشته است. حالا مشتریان انتظار بیشتری از سازمان‌ها و برندها دارند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای اجرای کمپین‌های روابط عمومی به افزایش تعامل مخاطبان و ایجاد حس مثبت در خبرگزاری‌های کمک می‌کند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.