تاثیر تولید محتوا بر افزایش فروش

به‌ روزرسانی شده در ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

تاثیر تولید محتوا بر افزایش فروش

محتوا باعث ایجاد اعتماد در بین مخاطبان هدف، ایجاد آگاهی از برند و هدایت ترافیک به سایت شما می‌شود. ۶۱درصد بازاریابان محتوا، تولید لید و ترافیک را بزرگترین چالش خود می‌دانند. با این حال، آمارها در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که محتوا، راهی برای ایجاد لید و بهبود فروش است. بنابراین، آیا شما از مزایای محتوا استفاده می‌کنید؟

این روزها شرکت‌ها بیش از هر زمان دیگری روی استراتژی بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری می‌کنند و به دنبال ایجاد محتوای باکیفیت هستند که می‌تواند مسائل مشتریان را حل کرده، لید ایجاد کند و فروش را بهبود بخشد. در این مقاله شما را با تاثیر تولید محتوا بر افزایش فروش و ویژگی‌های محتوای تاثیرگذار آشنا می‌کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

چگونه می‌توان از تولید محتوا برای فروش بهتر استفاده کرد؟

بازاریابی محتوا چگونه باعث افزایش فروش می شود؟ برای افزایش فروش چه کاری انجام دهیم.

  • استفاده از مدل AIDA

مدل AIDA یک فرایند بازاریابی است که برای تحریک علاقه و فروش، از طریق مراحلی مانند جلب توجه، ایجاد علاقه، ایجاد نیاز و اقدام (Attention, Interest, Desire, and Action) استفاده می‌شود. این مدل روی مسیری تمرکز دارد که افراد را از مرحله شناخت محصول یا خدمات شما، به مرحله خرید هدایت می‌کند.

در اولین مرحله از مدل AIDA، می‌توانید با استفاده از محتوای اطلاعاتی، تبلیغات، آگهی و انتخاب موضوع مناسب، توجه مخاطب‌ها را جلب کنید. در این مرحله، شناسایی دغدغه مخاطب‌ها به شما کمک می‌کند تا برای برطرف‌کردن آن‌ها محتوای مناسب تولید کرده، توجه‌ها را به خود جلب کنید و فروش‌تان را افزایش دهید.

بعد از جلب توجه، شرایطی ایجاد کنید که مخاطب‌ها به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند شوند. برای ایجاد علاقه، محتوایی تولید کنید که به آن‌ها اطمینان دهد مشکلات و مسائل‌شان را به‌خوبی درک کرده‌اید.

در مرحله سوم، نوبت به ایجاد احساس نیاز در مخاطب‌ها می‌رسد، حتی اگر به محصول یا خدمات شما احتیاج نداشته باشند. در این مرحله، مخاطب‌ها برند شما را با رقبای‌تان مقایسه می‌کنند؛ بنابراین باید به کمک تولید محتوا، ویژگی‌ها و مزیت‌های رقابتی خود را نشان داده و آن‌ها را ترغیب به خرید کنید.
مرحله آخر مدل AIDA،‌ اقدام است. در این مرحله می‌توانید با ارائه پیشنهادات ویژه و تولید محتوای هدفمند،‌ اعتماد مخاطب‌ها را به دست آورده و آن‌ها را برای خرید تشویق کنید.

«هاب محتوا» یا «کلاسترهای محتوا» یک روش مفید برای ساختاردهی محتواست تا مخاطب‌ها در هر مرحله از مدل AIDA، به‌راحتی بتوانند به محتواهای موجود دسترسی داشته باشند. همچنین، با ایجاد «محتوای خوشه‌ای» می‌توانید ترافیک را از کلمات کلیدی سئو شده مشخصی جذب کنید و تجربه کلی کاربران از محتوای خود را بهبود ببخشید.

  • استفاده از بازاریابی محتوا برای تاثیرگذاری

تاثیرگذاری روی افراد، هدف اصلی هر استراتژی بازاریابی محتوا است. چه بخواهید مخاطب‌ها را برای خرید محصولات‌تان متقاعد کنید یا آن‌ها را به سمت خود هدایت کرده یا به مشتریان وفادار تبدیل کنید، قدرت تاثیرگذاری شما اهمیت دارد. مشتریان با توجه به میزان تاثیرگذاری شرکت‌های معتبر، تصمیم می‌گیرند؛ بنابراین به‌عنوان یک کسب‌و‌کار، باید اعتبار خود را افزایش دهید.

برای افزایش اعتبار برندتان به کمک بازاریابی محتوا، می‌توانید از روش‌هایی مانند مهمان‌نویسی برای سایت‌های دیگر، جذب بک لینک و نوشتن مقالات مفید برای مخاطب هدف‌تان، استفاده کنید. همچنین، تولیدِ محتوای الهام‌بخش، سرگرم‌کننده یا آموزشی باعث ایجاد یک ارتباط ارزشمند با خوانندگان‌تان می‌شود.

استفاده از مدل‌های مختلف محتوا در استراتژی بازاریابی محتوایی

آیا می‌خواهید یکی از بهترین بازاریابان محتوا باشید؟ با پیاده‌سازی مدل‌هایی محتوایی مختلف در کمپین بازاریابی‌تان، استراتژی خود را تقویت کنید تا فرایند تولید لید خود را بهینه‌سازی کنید.

  • بلاگ

پست‌های بلاگ یک منبع ارزشمند برای افزایش ترافیک سایت و جذب لید هستند. شما با استفاده از تولید محتوای خلاقانه در بلاگ سایت‌تان می‌توانید اطلاعات مفید، نکات تخصصی و راه‌حل‌هایی برای مشکل یا نیاز مخاطب‌های هدف‌تان ارائه کرده و به‌صورت غیرمستقیم محصولات‌ خود را تبلیغ کنید. علاوه بر آن، قراردادن آدرس صفحات محصول یا خدمات‌تان در پست‌های بلاگ باعث لینک‌سازی داخلی، بهبود سئو سایت و ساده‌شدن دسترسی خوانندگان به محصولات موردنظرشان می‌شود.

تولید محتوای بلاگ شما باید در هر مرحله از فرآیند خرید (از آگاهی تا تصمیم‌گیری)، اطلاعات موردنیاز مخاطب‌ها را ارائه دهد، آن‌ها را به خواندن بیشتر مطالب ترغیب کند و متناسب با تغییرات بازار و نیازهای آن‌ها باشد.

با توجه به این نکات، تولید محتوای جذاب و متنوع در بلاگ به شما کمک می‌کند تا توجه مخاطب‌ها را جلب کرده، آن‌ها را به سمت محصول یا خدمات‌تان هدایت کنید و به طور کلی فروش‌تان را افزایش دهید.

  • کتاب‌های الکترونیکی

لازمه استفاده از کتاب الکترونیکی در استراتژی بازاریابی این است که حتماً حاوی محتوای ارزشمند باشد و با رویکرد و سبک منحصربه‌فرد خود به موضوع موردنظر بپردازد تا برای افرادی که با برند، محصول یا خدمات شما آشنایی قبلی دارند، جذاب باشد و باعث تمایز از رقبا شود. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف محتوای خلاقانه مانند تصاویر، ویدئوها، لینک‌‌دهی به صفحات سایت‌تان و… در کتاب‌های الکترونیکی، به افزایش تعامل با مخاطب‌ها، ترغیب آن‌ها به خرید محصول یا خدمات‌تان و افزایش فروش خود کمک کنید.

این سبک محتوایی، معمولا در ازای دریافت اطلاعات تماس مانند آدرس ایمیل یا با پرداخت هزینه، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد که می‌تواند یک منبع درآمد جدید برای کسب‌وکارتان باشد. همچنین می‌توانید با تبلیغ‌کردن کتاب‌تان به کمک سایر مدل‌های محتوا مانند مقالات بلاگ، بازاریابی ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی به افزایش فروش آن کمک کنید.

  • بازاریابی ایمیلی

با ایجاد یک خبرنامه ایمیلی می‌توانید پست‌های پرطرفدار خود را پروموت کرده و دریافت‌کنندگان ایمیل را به خواندن نسخه کامل آن‌ها تشویق کنید. برای رسیدن به هدف‌گذاری‌های خود، بر اساس آنچه که مشتریان در گذشته در سایت‌تان پسندیده یا روی آن کلیک کرده‌اند، می‌توانید از ابزارهای خودکار بازاریابی ایمیلی استفاده کنید. به‌عنوان مثال، اگر مخاطب‌ها یکی از بلاگ‌های شما را خوانده‌اند، می‌توانید از طریق ایمیل مطالب مرتبط دیگر را برایشان ارسال کنید و آگاهی برند خود را افزایش دهید.

همچنین می‌توانید از بازاریابی ایمیلی به‌عنوان ابزاری برای معرفی محصول یا خدمات جدیدتان به مخاطب‌ها و مشتریان استفاده کنید. ارسال ایمیل به شما کمک می‌کند افراد بیشتری را ترغیب به خرید محصولات‌تان کنید و فروش خود را افزایش دهید.
ویژگی‌های یک بازاریابی ایمیلی که منجر به افزایش فروش شود عبارت‌اند از:

  • برای جلب توجه دریافت‌کنندگان و ترغیب آن‌ها به باز کردن ایمیل از عنوان‌های جذاب و متنوع استفاده کنید.
  • محتوای ایمیل‌تان باید خلاقانه و متناسب با نیازها و علایق مخاطب‌ها باشد.
  • ارائه تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه در بازاریابی ایمیلی، مخاطب‌ها را به خرید محصول یا خدمات‌تان تشویق می‌کند.
  • محتوای ایمیل شما باید یک CTA واضح و مشخص برای اقداماتی مانند خرید محصول، ثبت‌نام در رویداد و… داشته باشد.
  • ارسال ایمیل‌ها باید در زمانی باشد که مخاطب‌ها بیشترین فعالیت را دارند تا باعث افزایش نرخ باز شدن و کلیک ایمیل شود.
  • مطالعات موردی

مطالعات موردی (Case Study)، یک قطعه بزرگ محتوایی برای کمک به کسب‌‌و‌کارها، جذب چندین پرسونا و افزایش فروش است. کیس استادی نشان می‌دهد چگونه شما در گذشته مشکلات مشتریان را حل کرده‌اید؛ در نتیجه برای نشان‌دادن نحوه عملکرد راه‌حل یا محصول شما در دنیای واقعی و جذب مشتریان جدید، وسیله مناسبی است.

یک case study حرفه‌ای که به افزایش فروش برندتان کمک کند باید بر اساس وقایع و اطلاعات واقعی نوشته شود و نشان دهد که محصول یا خدمات شما چگونه به حل یک مشکل یا بهبود یک وضعیت کمک کرده است، تولید محتوای مطالعات موردی باید داستان‌سرایی خلاقانه داشته باشد تا مخاطب‌ها را به خواندن ادامه مطلب ترغیب کند، همچنین بهتر است از ارقام، داده‌ها و شواهد قابل اعتماد در آن استفاده کرد تا اعتبار case study نوشته شده، افزایش پیدا کند.

در نهایت، یک مطالعات موردی باید به‌سادگی قابلیت اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و ارسال به دیگران را داشته باشد تا در دسترس افراد بیشتری قرار گرفته و اثرگذاری آن بیشتر شود.

  • مقاله سفید و محتوای طولانی

تولید محتوا یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت و ارزشمند است. این مورد به‌ویژه در مورد مقاله‌های سفید و محتوای طولانی‌ صدق می‌کند. مقاله سفید، اطلاعات و جزئیات مهمی در مورد راه‌حل‌ها/محصولاتی که ارائه می‌دهید، فراهم می‌کند و هدف آن اطلاع‌رسانی کامل در مورد یک موضوع است. با اضافه‌کردن مقاله‌های سفید به استراتژی بازاریابی محتوایی‌تان، می‌توانید اعتماد مشتریان‌تان را جلب کرده و به افزایش اعتبار برندتان کمک کنید.

  • اینفوگرافیک

در اغلب اوقات، اینفوگرافیک‌ها برای بهبود نرخ تبدیل استفاده می‌شوند. امروزه، بیشتر مشتریان وقت کمی دارند. اگر می‌خواهید آن‌ها را به خود علاقه‌مند کنید، باید به‌سرعت توجه آن‌ها را جلب کنید. اینفوگرافیک‌ها می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان، داده‌های جالب و ارزشمندی ارائه دهند و توجه مخاطب‌ها را جلب کنند. این مدل محتوایی، یکی از ابزارهای کلیدی برای تولید لید محسوب می‌شود.
استفاده از اینفوگرافیک‌ها به چند روش می‌تواند به افزایش فروش برند شما کمک کند:

  • طراحی‌های خلاقانه و جذاب اینفوگرافیک‌ها باعث می‌شود توجه مخاطب‌ها سریع‌تر جلب شود و پیامی که می‌خواهید به آن‌ها برسانید را سریع‌تر دریافت کنند.
  • ارائه اطلاعات مفید و کاربردی به‌صورت گرافیکی باعث افزایش ارتباط و تعامل مخاطب‌ها با برند می‌شود.
  • اینفوگرافیک‌ها می‌توانند به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی موثر عمل کند و اطلاعات مربوط به محصول یا خدمات شما را به‌شکل قابل‌فهم‌تری به مخاطبان ارائه دهند.
  • همچنین استفاده از عناصر شناختی برند در طراحی اینفوگرافیک‌ها به افزایش آگاهی از برندتان کمک می‌کند.
  • شبکه‌های اجتماعی

بیش از ۳/۶‌میلیارد نفر در سراسر جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، همین موضوع باعث شده تا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی یکی از روش‌های محبوب و موثر برای انتشار و پروموت محتوا و افزایش فروش باشد. شما می‌توانید محتوای قدیمی خود را در این پلتفرم‌ها منتشر کرده و با لینک‌دادن به سایت‌تان، بازدید آن را افزایش دهید. همچنین با استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربران‌تان (User Generated Content) می‌توانید به مخاطب‌ها نشان دهید که می‌توانند به شما اعتماد کنند.

تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی باید کاملا مطابق علایق مخاطب‌ها باشد و به نیازهای‌شان پاسخ بدهد، برای فعالیت در این پلتفرم‌ها بهتر است از ترندهای روز باخبر باشید تا با استفاده از آن‌ها بتوانید توجه کاربران بیشتری را به خود جلب کنید، همچنین می‌توانید از تمام ظرفیت‌ها و امکاناتی که شبکه‌های اجتماعی در اختیارتان قرار داده‌اند برای درگیرکردن کاربرها استفاده کرده و آن‌ها را برای برقراری تعامل با برندتان تشویق کنید.

مانند انسان رفتار کنید؛ نه ربات

با توجه به نکات گفته شده، اگر می‌خواهید با استفاده از بازاریابی محتوایی، فروش‌تان را افزایش دهید، باید راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان پیدا کنید. بهترین راه این است که شبیه یک دوست با مخاطب‌های خود ارتباط برقرار کنید. برای مثال:

  • با مخاطب‌های خود تعامل داشته باشید
  • در وبینارها شرکت کنید
  • با دقت به نظرات بلاگ‌تان پاسخ دهید
در تریبون بخوانید : سفارش تولید محتوای متنی

کیفیت محتوا چه تاثیری در روند فروش دارد؟

چگونه کیفیت محتوا باعث افزایش فروش می‌شود؟ استفاده از محتوای باکیفیت چه تاثیری بر فروش دارد؟ در ادامه توضیح خواهیم داد که محتوای باکیفیت چه تاثیری بر کسب‌وکار شما دارد.

  • افزایش ترافیک سایت

یکی از مزایای اصلی بازاریابی محتوا جذب و افزایش ترافیک سایت، بهبود عملکرد سئو و در نتیجه ایجاد آگاهی از برند یا کسب‌وکار شماست. مصرف‌کنندگان و مشتریان بیش از هر زمان دیگری از اینترنت برای جستجوی محصولات و خدمات استفاده می‌کنند؛ بنابراین شما باید در صدر موتورهای جستجو قرار بگیرید تا توجه آن‌ها را جلب کنید. هدف کلی تولید محتوا این است که سایت‌تان را برای بیشترین کلمات کلیدی جستجو شده در حوزه کاری‌تان، بهینه کنید. به این شکل، با افزایش ترافیک و ورود افراد بیشتر به سایت‌تان، شانس‌تان برای به‌دست‌آوردن لید، فروش و رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو، افزایش پیدا می‌کند.
نکات مهم برای افزایش ترافیک سایت و بهبود SEO عبارت‌اند از:

  • ایجاد و انتشار محتوای مرتبط
  • لینک سازی داخلی به پست‌های مرتبط
  • استفاده از کلمات کلیدی پربازدید و ارزشمند
  • استفاده از تگ‌ alt
  • به‌روز‌رسانی منظم محتوای سایت
  • افزایش آگاهی از برند

محتوا یک راه عالی برای افزایش آگاهی از برند شماست؛ زیرا ساده‌ترین راه برای نشان دادن شخصیت برند و به اشتراک گذاشتن نظرات برند در مورد مسائل مختلف است. برای افزایش آگاهی از برند می‌توانید ویدیو، اینفوگرافیک، پادکست و… داشته باشید، همه‌چیز به این بستگی دارد که چگونه می‌خواهید اطلاعات خود را به به گوش مشتریان برسانید؛ اما به یاد داشته باشید، محتوا یک راه‌حل سریع نیست.

هرچند احتمال دارد که تاثیرات یک محتوا را فورا احساس کنید؛ اما در بیشتر اوقات باید محتواهای‌تان را در طولانی‌مدت بررسی کنید. محتواهای‌تان را فقط به بلاگ خود محدود نکنید، به کمک پست مهمان و رپورتاژ می‌توانید فرصت‌هایی برای حضور در برابر مخاطبان جدید و تنوع‌بخشیدن به بازاریابی محتوایی‌تان ایجاد کنید.

  • ایجاد اعتماد

در یک بازار رقابتی، خریداران به کمک محتواهای برتر موتورهای جستجو تصمیم می‌گیرند از چه کسی خرید یا با چه کسی کار کنند. برای مثال اگر فردی قصد تغییر وسایل قدیمی خود را داشته باشد، درباره برندهای مختلف لوازم خانگی تحقیق کرده و برندی را انتخاب می‌کند که با تمام نیازهایش مطابقت داشته باشد. در چنین شرایطی برندی انتخاب می‌شود که علاوه‌ بر ارائه محصول، نکات آموزشی و تکنیک‌های مختلف برای مخاطب خود در نظر گرفته باشد؛ زیرا ارائه خدمات جامع، شما را یک متخصص نشان می‌دهد.
نکات اصلی برای ایجاد اعتماد با استفاده از بازاریابی محتوا عبارت‌اند از:

  • تولید و انتشار محتوای ارزشمند
  • ارائه فرم‌های مختلف محتوا، مانند محتوای طولانی، بازاریابی ایمیلی، مطالعات موردی و…
  • تولید محتوا برای مخاطب هدف

ویژگی‌‌های محتوای حرفه‌ای و تاثیرگذار بر فروش

محتوای حرفه‌ای و تأثیرگذار می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر فروش شما داشته باشد. برخی از ویژگی‌های یک محتوای حرفه‌ای و تاثیرگذار شامل موارد زیر می‌شوند:

  • جذابیت: محتوای جذاب به‌راحتی توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و آن‌ها را به ادامه مطالعه ترغیب می‌کند.
  • ارزش افزوده: محتوای ارزشمند به مخاطبان کمک می‌کند تا به مشکلات و نیازهای خود پاسخ دهند و بهترین راه‌حل‌ها را پیدا کنند.
  • قابلیت اشتراک‌گذاری: محتوایی که قابلیت اشتراک‌گذاری داشته باشد این امکان را فراهم می‌کند تا مخاطبان شما را به دیگران معرفی کنند.
  • خلاقیت: محتوای خلاقانه، به مخاطبان نشان می‌دهد که شما ایده‌های جدید و نوآورانه دارید و می‌توانید برای حل مشکلات مختلف، راه‌حل‌های خلاقانه ارائه کنید.
  • استفاده از داده‌ها و آمارها: استفاده از داده‌ها این امکان را به شما می‌دهد تا محتوایی با اطلاعات دقیق و قابل اعتماد منتشر کرده و بازخورد مناسبی از مخاطبان دریافت کنید.
  • نوع محتوا: نوع محتوایی که ارائه می‌دهید نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. برای مثال، ویدئوهای آموزشی، مقالات تحلیلی، پست‌های اجتماعی و غیره.
  • سبک نوشتاری: باید سبک نوشتاری‌تان را متناسب با مخاطب هدف خود انتخاب کنید تا برای آن‌ها قابل درک باشد.
    به طور کلی اگر محتوای خود را بر اساس ویژگی‌های ذکر شده، بهینه‌سازی کنید، مخاطب‌ها راحت‌تر به شما اعتماد کرده و احتمال خریدشان بیشتر می‌شود.

آیا تولید محتوا تنها چیزی است که برای فروش نیاز دارید؟

تولید محتوا تنها یک بخش کوچک از نکات مهم فروش است. برای رسیدن به فروش، باید به عوامل دیگری که در ادامه توضیح داده‌ایم نیز توجه داشته باشید.

  • استراتژی بازاریابی: برای فروش موفقیت‌آمیز، باید استراتژی بازاریابی مناسبی را انتخاب کنید که شامل تحلیل بازار، شناخت مشتری، تعیین هدف، تعیین راهبردهای بازاریابی و برنامه‌ریزی بازاریابی است.
  • سئو: برای جذب مخاطب و بهبود رتبه محتواهای برندتان، باید نکات مربوط به بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) را رعایت کنید.
  • تبلیغات: استفاده از تبلیغات می‌تواند به جذب مخاطب و افزایش شناخت برندتان کمک کند.
  • ارتباط با مشتریان: برقراری ارتباط با مشتریان، پاسخ به سوالات و نیازهای آن‌ها می‌تواند به شما در جذب و نگه‌داری مشتریان کمک کند.
  • تجربه کاربری: بهبود تجربه کاربری سایت‌تان، یک نکته مهم برای جلب رضایت مخاطب‌ها و نگه‌داری از آن‌ها است.
  • قیمت: تعیین قیمت مناسب برای محصولات و خدمات‌تان نیز می‌تواند بر فروش شما تاثیرگذار باشد.

سخن پایانی

محتوا می‌تواند تاثیر به‌سزایی در تصمیم‌گیری برای خرید داشته باشد. در واقع، محتوای حرفه‌ای و جذاب باعث ترغیب مخاطب‌ها به خرید محصول یا خدمت‌تان می‌شود. محتوا می‌تواند منجر به ایجاد اعتماد، ارتباط و صمیمیت شود که از عوامل مهم تبدیل لید به مشتری هستند. به طور کلی، محتوای خوب و جذاب به مشتریان اطمینان می‌دهد که خرید محصول یا خدمت شما بهترین گزینه است.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.