استراتژی محتوا برای افزایش موفقیت در روابط عمومی دیجیتال و لینک‌سازی خارجی

منتشر شده در ۱۸ دی ۱۴۰۲

|

استراتژی محتوایی مناسب برای موفقیت در روابط عمومی دیجیتال و لینک‌سازی خارجی

وقتی صحبت از لینک سازی خارجی و فعالیت‌های روابط عمومی می‌شود، بیشتر متخصصان سئو به اتفاق نظر تولید محتوا را رمز موفقیت می‌دانند. با اینکه بدیهی است که بدون محتوای ارزشمند و لینک‌های خارجی نمی‌توان در حوزه فعالیت‌های دیجیتال موفق شد؛ اما کمتر کسی درباره فرایند دقیق و جزئیات مسیر بازاریابی محتوایی با این اهداف صحبت کرده است. در این مقاله می‌خواهیم به تکنیک‌هایی اشاره کنیم که کمک می‌کنند با تولید محتوا حضور فعالی در فضای آنلاین داشته باشید و بهتر بتوانید با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ارتباط بگیرید. برای آشنایی بیشتر با تکنیک‌های محتوایی در روابط عمومی دیجیتال و لینک‌سازی خارجی، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

۱.از آنچه در کسب‌وکار خود در اختیار دارید استفاده کنید

همیشه در هر کسب‌وکاری، موقعیت‌های خاصی وجود دارد که ویژه همان بیزینس است. این فرصت‌ها مانند معدن طلایی هستند که کمک می‌کنند تا شما بتوانید روی روابط عمومی دیجیتال و لینک‌سازی کسب‌وکار خود سرمایه‌گذاری کنید. برای اینکه بتوانید دارایی‌های طلایی کسب‌وکار مورد نظر خود را پیدا کنید، می‌توانید درباره موقعیت خود در بازار و شرایطی که منجر به عرضه محصولات و خدمات جدید می‌شود تحقیق کنید. مشورت‌ با اعضای تیم‌های مختلف سازمان و متخصصان دیگر نیز کمک می‌کند تا درباره ویژگی‌ها و مزیت‌های رقابتی برند، دید خوبی پیدا کنید. به این ترتیب می‌توانید فرصت‌های PR دیجیتالی و ساخت لینک را زودتر کشف کنید. راهکارهای زیر به شما کمک می‌کنند تا در استراتژی تولید محتوا با هدف بهبود روابط عمومی برند، موفق عمل کنید:

  • کاری کنید تا متخصص شناخته شوید

برای اینکه به‌عنوان رهبر فکری شناخته شوید، باید تصمیم بگیرید که دقیقاً در چه حوزه‌ای می‌خواهید فعالیت کنید. برای این کار به‌عنوان یک متخصص، پروفایلی در سایت خود ایجاد کنید و به تمام سوالات رسانه‌ها و خبرنگاران در رابطه با محصول یا خدمات خود پاسخ کاملی دهید و در صورت ایجاد فرصت، مشتریان خود را برای ارائه توضیحات در رابطه با محصولاتتان معرفی کنید.

در یکی از مثال‌ها به گفته منبع SEJ، یکی از مشتریان به دنبال این بود که در زمینه تولیدات صنعتی، رهبر فکری بازار خود باشد. برای این کار، نشریه BBC و سایر مطبوعات امکانی را فراهم کرده بودند که آن کسب‌وکار توانست در رویدادها مرتبط با حوزه کاری خود، حضور موثر داشته باشد و با خبرنگاران و رسانه‌ها مصاحبه کند.

  • داده‌های کسب‌وکار خود را تحلیل کنید

داده‌ها منبع قدرتمندی برای تولید محتوای جدید هستند و با تحلیل درست آن‌ها، شما این قدرت را دارید تا درباره موضوعات جدید صحبت کنید و یک جریان محتوایی در صنعت خود ایجاد کنید. در اولین قدم، نیاز است تا به سراغ منابع اطلاعاتی داخلی سازمان خود بروید. تیم فروش، پشتیبانی، محصول و حتی مارکتینگ، روزانه با دیتاهای مختلفی سروکار دارند که برای ایده کمپین‌های روابط عمومی و انتشار محتوای خبرساز که دیگر سایت‌ها را ترغیب به لینک‌دادن کنند، بسیار مناسب هستند. برای مثال، تریبون پس از برگزاری جشنواره «پرسودترین خرید سال»، گزارش مختصری با عنوان «۸‌میلیارد تومان تخفیف در جشنواره پرسودترین خرید سال» از این جشنواره منتشر کرد و میزان فروش و آمار مهم دیگر این کمپین را به مخاطبان و افراد فعال این حوزه ارائه داد.

۲. از داده‌های موجود در منابع معتبر استفاده کنید

به‌عنوان یک نویسنده خلاق یا مدیر محتوا باید قادر باشید محتوایی بنویسد که آن‌قدر جذاب و متقاعدکننده باشد که بتواند سایت‌های دیگر را برای استفاده از آن در منابع خود ترغیب کند. یکی از روش‌هایی که می‌توانید زمینه دریافت لینک به سایت خود را مهیا کنید و کاری کنید که محتواهایتان غنی و معتبر باشند، استفاده از داده‌ها و اطلاعات موجود در منابع دیگر است.

  • مطالب مرکز آمار ملی و سازمان‌های مرتبط را بخوانید

اطلاعات آمار ملی هر کشوری به‌طور رایگان در دسترس است و همه می‌‌تواند از آن‌ها برای انتشار در منابع خود استفاده کنند. واقعیت این است که بیشتر این داده‌ها بلااستفاده باقی می‌مانند و کسی از آن‌ها استفاده نمی‌کند. شما می‌توانید بسته به فعالیت و حوزه‌ کاری خود، آخرین اطلاعات مفید و کاربردی را از منابع داخلی پیدا کنید و در محتواهایتان به کار ببرید. در یکی از مثال‌ها به گفته منبع SEJ، کسب‌وکاری در یکی از مقالات خود، برای اینکه احتمال دریافت لینک به محتوای خود را افزایش دهد و از اطلاعات معتبری استفاده کند، تصمیم گرفت یکی از جدول‌های یک گزارش ملی را به‌صورت اینفوگرافیک در مقاله خود منتشر کند. این داده‌ها نشان می‌دادند که سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای کوچک، بیشتر در کدام مناطق کشور رایج است. این آمار بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت باعث شد تا رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلفی از آن دیتا در محتوای خود استفاده کنند.

  • از اطلاعات ویکی‌پدیا استفاده کنید

یکی از منابعی که می‌تواند اطلاعات نسبتاً کاربردی درباره موضوعات مختلفی ارائه دهد، ویکی‌پدیاست. ویکی‌پدیا امروزه با بیش از ۶۱ میلیون مقاله به بیش از ۳۰۰ زبان، به بزرگ‌ترین مرجع عمومی در اینترنت تبدیل شده است. شما می‌توانید در زمان تحقیق و جستجوی خود، این منبع را هم بخوانید و ببینید چه اطلاعاتی می‌توانید در آن پیدا کنید که مطالبتان را جذاب و قابل فهم‌تر می‌کند. معمولاً پیشنهاد می‌شود دیتاهای آماری را به‌صورت تصویری و گرافیکی در محتواهایتان منتشر کنید تا ایجاد لینک و دست‌به‌دست‌شدن آن بین رسانه‌های راحت‌تر باشد. در یک مثال، داده‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌های Dragons’ Den که از ویکی‌پدیا گرفته شده بود، در یک اینفوگرافیک نمایش داده شد و داستان‌های خبری مبتنی بر آن داده‌ها، برای دریافت لینک‌ها و انتشار در نشریه‌های تجاری و صنعتی استفاده شدند.

  • از بازاریابی آفلاین غافل نشوید

در دنیای دیجیتال امروزی، کمتر کسی فکر می‌کند که بازاریابی فقط محدود به فضای وب و شبکه‌های اجتماعی نمی‌شود، بلکه گاهی بازاریابی آفلاین می‌تواند الهام‌بخش کمپین‌های آنلاین شود و سروصدای زیادی در رسانه‌های خبری شبکه‌های اجتماعی به‌پا کند. اگر بتوانید استراتژی بازاریابی کلی سازمان را به نحوی تعیین کنید که هر دو رویکرد را شامل شود، احتمال اینکه بتوانید پوشش رسانه‌ای قوی در کمپین‌های خود داشته باشید و در جریان‌سازی موفق‌تر عمل کنید، بسیار بیشتر خواهد بود.

در مثال زیر، یک نمایشگاه نقاشی دایناسور که به‌صورت حضوری برگزار شده بود، تبدیل به یک مسابقه آنلاین نقاشی شد. در واقع از کسانی که در این مسابقه شرکت کرده بودند خواسته شد تا نقاشی‌های خود را برای بازدید عمومی در سایتی منتشر کنند. این کمپین نه‌تنها موجب جذب لینک‌های خارجی در سایت شد، بلکه نقاشی‌های کودکان در معرض بازدید تمام کاربران آنلاین قرار گرفت.

۳.مطبوعات را هک کنید

برای پیاده‌سازی این استراتژی تولید محتوا، شما باید درک درستی از نیاز محتوایی رسانه‌ها داشته باشید و آنچه را که مطبوعات به دنبال آن هستند، به آن‌ها دهید. در واقع هک‌کردن مطبوعات به این معناست که چه نوع محتواهایی بین کاربران و مخاطبان دیده می‌شود و روزنامه‌نگاران از چه خوراک‌ محتوایی برای انتشار اخبار استقبال می‌کنند؛ چرا که همیشه قالب‌های محتوایی خاصی وجود دارند که بیشتر از محتواهای دیگر مورد استقبال قرار می‌گیرند. پس طبیعی است که اول باید آن‌ها را شناسایی کنید و سپس دست به تولید محتوا بزنید. تکنیک‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا برای ارتباط و تعامل با اهالی رسانه آمادگی لازم را داشته باشید.

  • آمادگی دریافت نظر را داشته باشید

به‌عنوان مدیر کسب‌وکار یا کارفرما توصیه می‌شود همیشه آمادگی لازم برای دریافت نظر، درباره موضوعات مرتبط (غیرمرتبط) با حوزه‌ای را که در آن تولید محتوا می‌کنید، داشته باشید. برای مثال، بخش نظرات صفحات سایت روشی است که افراد علاقه‌مند به برند و خبرنگاران می‌توانند با شما ارتباط بگیرند. اگر از قبل پیش‌بینی می‌کنید درباره موضوع مهمی قرار است یک جریان خبری شکل بگیرد و افراد زیادی را به واکنش دعوت کند، بهتر است پاسخ و نظرات خود را در این باره آماده کنید و شرایطی را ایجاد کنید که بتوانید درباره آن، بحث و گفتگویی را در حوزه خود شکل دهید. با این تکنیک، خیلی زود خواهید دید که بیشتر توجهات از آن موضوع به سمت موضوعات دیگر از جمله جریان‌سازی شما، معطوف خواهد شد. یادتان باشد برای رسیدن به این هدف نیاز دارید تا یک تقویم از مناسبت‌های روابط عمومی داشته باشید تا بتوانید به‌موقع به اخبار صنعت خود واکنش نشان دهید.

  • دوباره برای موضوعات استفاده‌شده محتوا تولید کنید

یکی از اشتباهات رایج در استراتژی بازاریابی کسب‌وکارها این است که یک ایده صرفاً به این دلیل که شخص دیگری قبلاً آن را انجام داده است یا درباره آن نوشته است، کنار گذاشته می‌شود. به جای این کار، بهتر است به این فکر کنید «آیا آن‌ها این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده‌اند؟» و مهم‌تر از آن، این سوال را به‌عنوان تولید کننده محتوا از خود بپرسید که «آیا می‌توانم محتوایی بهتر از آن‌ها تولید کنم؟». بنابراین، اگر عملکرد یک محتوا قابل قبول باشد و شما هم توانسته باشید به‌خوبی محتوای قبلی، جنبه‌های دیگر آن را پوشش دهید، به احتمال زیاد خبرگزاری‌ها مجدد ترغیب می‌شوند تا محتواهای شما را بازنشر کنند.

۴.از هیچی محتوا خلق کنید

منظور از تولید محتوا از هیچی یعنی در وهله اول شما باید موضوعاتی را شناسایی کنید که قدرت اشتراک‌گذاری زیادی دارند و سپس به روش خلاقانه، آن‌ها را منتشر کنید. برای چنین استراتژی بهتر است رویکرد زیر را در تولید محتوا به کار بگیرید.

  • از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنید

وقتی صحبت پوشش خبری رسانه‌ای با هدف روابط عمومی و دریافت بک‌لینک می‌شود، ترندسواری و ایده‌گرفتن از موضوعات و اخبار روز برای تولید محتوا، یکی از راه‌هایی است که کمک می‌کند شما به هدف خود سریع‌تر برسید. پس ابتدا موضوعاتی که در صنعت و حوزه‌ای را که برای آن محتوا تولید می‌کنید، با دقت بررسی کنید و سعی کنید از نگاه دیگر و زاویه جدیدی درباره آن موضوع مطلب بنویسید. برای مثال، موضوعی مانند پایین‌بودن قیمت خانه‌های یک منطقه در تهران بسیار سروصدا کرده است. در صورتی که حوزه کاری شما با این موضوع مرتبط باشد، می‌توانید تصمیم بگیرید محتوایی منتشر کنید که در آن صاحبان کسب‌وکارهای آن منطقه درباره تاثیر قیمت خانه‌ روی جذب ساکنان جدید و فرصت‌های ایجاد امکانات رفاهی در منطقه، صحبت کرده‌اند. در واقع چنین مطالبی زاویه‌ جدیدی است که تا قبل از آن، کسی به این موضوع فکر نکرده بود. در نتیجه، احتمال اینکه محتوای شما به‌خوبی بتواند توجه کاربران و رسانه‌ها را جلب کند بسیار زیاد است.

۵.موضوعات خبرساز را در انجمن‌ها پیدا کنید

انجمن‌ها منبع الهام بسیار خوبی برای تولید محتوا هستند. مردم عاشق این هستند تا درباره سوالات و موضوعات مورد علاقه‌شان صحبت کنند. اگر شما بتوانید در این گفتگوها حضور داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید ایده‌های نو و منحصربه‌فردی را برای تولید محتوای خود پیدا کنید. برای چنین استراتژی از دو رویکرد زیر استفاده کنید.

  • از Reddit بپرسید

انجمن Reddit ردیت یکی از قطب‌های اصلی اخبار روز دنیا است که در آن می‌توان درباره‌ی هر موضوعی، از اخبار و فناوری گرفته تا موسیقی و بازی، بحث و تبادل‌‌نظر کرد. حضور و حتی فعالیت در این انجمن‌ها به شما کمک می‌کند تا موضوعات پرطرفدار و ترند را برای تولید محتوا پیدا کنید. اگر هم موضوعی درباره عنوان مد نظر شما شکل نگرفته بود، می‌توانید بحثی ایجاد کنید و سوالات خود را مطرح کنید. اگر در حوزه IT و تکنولوژی فعالیت می‌کنید، فروم و انجمن‌های ایرانی زیادی هستند که شما می‌توانید از موضوعات مطرح‌شده کاربران برای تولید محتوای تخصصی ایده بگیرید.

  • به شبکه‌های اجتماعی گوش کنید (Social Listening)

اگر از تکنیک گوش‌دادن به رسانه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنید، بخش مهمی از داده‌های مفید برای تعیین استراتژی کسب‌و‌کار خود را از دست داده‌اید. سوشال لیسنینگ این امکان را برای صاحبان کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا از گفت‌و‌گو‌های مرتبط با صنعت و حوزه کسب‌وکارشان در فضای مجازی اطلاع پیدا کنند و برای بازاریابی محتوایی با هدف روابط عمومی و لینک‌سازی خارجی ایده بگیرند. از ابزارهای مخصوص سوشال لیسنینگ ایرانی و خارجی استفاده کنید تا ببینید کدام یک از موضوعات محتواهایتان بیشتر مورد توجه آن‌ها قرار گرفته است تا در برنامه‌ریزی محتوایی خود بیشتر درباره آن‌ها تولید محتوا کنید.

۶.با پرداخت به جزئیات، محتوا را تکثیر کنید

در نهایت این شما هستید که استراتژی مناسب تولید محتوا را برای کسب‌وکار خود انتخاب می‌کنید. هدف نهایی از تولید محتوا این است که پل ارتباطی با مخاطبان ایجاد کنید و تعامل بهتری با آن‌ها داشته باشید. گاهی این کار با انتشار مطلبی جذاب است که به‌سرعت در همه جا پخش می‌شود و لینک‌های زیادی برای سایت شما ایجاد می‌کند. گاهی هم می‌توانید یکی از موضوعات مقاله‌تان را که عملکرد قابل قبولی هم داشته انتخاب کنید و به جزئیات مطالب آن پروبال دهید. تکثیر محتوا تکنیکی است که کمک می‌کند، نگاه جزئی‌تری به یک موضوع کلی داشته باشید و درباره مواردی صحبت کنید که در دل یک نوع محتوا پنهان شده‌اند.

برای مثال، فرض کنید یک نظرسنجی کلی درباره تهیه گزارشی انجام داده‌اید. علاوه بر اینکه داده‌های اصلی را جمع‌آوری می‌کنید، می‌توانید نکات بسیار جذاب و خواندنی از آن استخراج کنید. این اتفاق دو نتیجه دارد؛ اول اینکه مخاطب به بینش جدید و تخصصی دست پیدا می‌کند و دوم اینکه شما به‌عنوان یک منبع تولیدکننده محتوا توانسته‌اید تعداد قابل توجهی از مخاطبان را به سوی خود جذب کنید و در عین حال، محتوایی متفاوت و خاص به آن‌ها ارائه دهید.

سخن پایانی

هیچ وقت نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که راز محتوایی که ارزش دریافت بک‌لینک و خبرسازی را دارد دقیقاً چیست. گاهی اوقات ممکن است فکر کنید موضوعی جذابیت کافی برای تولید محتوا را ندارد؛ اما زمانی که همان موضوع را در سایت‌های دیگر و میزان موفقیت آن را می‌بینید، پشیمان می‌شوید که چرا خودتان چنین محتوایی را منتشر نکرده‌اید. بنابراین تشخیصی اینکه چه محتوایی می‌تواند در کمپین‌های روابط عمومی دیجیتال و لینک‌سازی خارجی شما موفقیت‌آمیز باشد، کاملاً به اهداف تولید محتوا و مخاطبان کسب‌وکارتان بستگی دارد.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.