آموزش لینک سازی داخلی

به‌ روزرسانی شده در ۲۲ آذر ۱۴۰۲

|

آموزش لینک سازی داخلی و تاثیر آن بر سئو

زمانی که پای تاکتیک‌های حرفه‌ای سئو به میان می‌آید بسیاری از متخصصان سئو هیجان زده می‌شوند و می‌خواهند تمام زیر و بم آنها را بدانند. اما همیشه یک نقطه تاریک وجود دارد که بنظر می‌رسد هیچ تکنیکی بر روی آن اثر‌بخش نیست. لینک‌سازی داخلی! نیل پاتل درباره لینک‌سازی داخلی این چنین می‌گوید:

اولین باری که ارزش Internal linking را درک کردم پنج سال بود که بلاگ می‌نوشتم. هر روز پای کامپیوتر می‌نشستم و مقاله‌ای منتشر می‌کردم. بعد از گذشت زمان به جایی رسیدم که صدها پست در بلاگم داشتم. از یک جایی تصمیم گرفتم شروع کنم به لینک دادن به مطلب‌های قدیمی‌تر تا به این طریق ارزش بیشتری به مخاطبینم ارائه بدهم. این پروسه خیلی ساده شروع شد. در هر مطلب جدیدی که می‌نوشتم یک یا دو لینک داخلی هم به سایر پست هایم می‌دادم. و بعد، طی یک مدت زمان کوتاه، متوجه شدم ورق برگشته است!

تمام پارامترهای سئو سایت در بهترین حالت خود به سر می‌برد. در رنکینگ موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب کردم، Bounce rate پایینی داشتم و تعامل کاربران با صفحات سایتم بیشتر می‌شد. لینک سازی داخلی جواب داده بود! از همان جا بود که شروع به ایجاد یک راهنمای گام به گام برای استفاده از Internal linking در جهت بهبود سئو سایت کردم.

لینک سازی داخلی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین استراتژی‌هایی است که در سئو وجود دارد و با رعایت آن می‌توانید تا حد زیادی سایت خود را بهبود ببخشید. لینک سازی داخلی هم مثل بسیاری از کارهای دیگر، اگر با برنامه‌ریزی درست و اصولی انجام نشود، با نتیجه‌ای همراه نخواهد بود.

لینک‌ سازی داخلی چیست؟

یک لینک داخلی در واقع صفحه‌ای از وب سایت شما را به صفحه‌ای دیگر متصل می‌کند. هر وب سایتی که بیش از یک صفحه داشته باشد، از این طریق متصل می‌شود. بیشتر وب سایت‌ها یک صفحه Home یا خانه دارند که به زیرصفحه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و معمولاً هم از یک ساختار طراحی مانند طرح زیر پیروی می‌کنند:

لینک‌سازی داخلی

یکی از تکنیک‌های رایج سئو در وب سایت‌های اولیه به این صورت بود که محتواها را به سیلوهایی تقسیم می‌کردند که باعث می‌شدند برای یک دسته کلمه کلیدی خاص بهتر عمل کنند. البته تا همین اواخر هم این مدل محبوب بود و حتی هنوز هم بعضی از وب سایت‌ها از همین ساختار استفاده می‌کنند چرا که به نظرشان منطقی‌تر می‌آید.

لینک داخلی

اما مساله‌ای که وجود دارد این است که کلنجار رفتن سر استراکچر سایت و لینک‌دهی‌های پیچیده مشکلی را حل نمی‌کند. اغلب روش‌هایی که عنوان می‌شود زمان زیادی نیاز دارند و لزوماً به نتیجه هم نمی‌رسند. لینک‌سازی داخلی می‌تواند بسیار ساده‌تر باشد!

چرا لینک‌دهی داخلی اهمیت دارد؟

لینک‌دهی داخلی می‌تواند یکی از قدرتمندترین سلاح‌‌های شما در زمینه سئو باشد. اگر بلد باشید از آن به درستی استفاده کنید. بد نیست 5 دلیل استفاده از لینک‌های داخلی را با هم ببینیم:

  1. لینک‌دهی داخلی می‌تواند فرآیند ایندکس شدن وب سایت شما را بهبود ببخشد.

کرولرهای گوگل، مسیر لینک‌های موجود در سطح اینترنت را دنبال می‌کنند تا صفحات وب سایت‌ها را ایندکس نمایند. اگر وب سایت شما لینک‌های داخلی قدرتمندی داشته باشد، کرولرها سریعتر می‌توانند محتواهای جدید شما را پیدا کنند.

یادتان باشد که گوگل به طور مداوم به دنبال محتواهای تازه در سطح وب می‌گردد، اگر صفحات سایت را با چندین لینک داخلی به هم متصل کنید، شانس پیدا شدنشان را بالاتر می‌برید. در نتیجه سرعت ایندکس شدن صفحات بیشتر می‌شود و سریعتر به گردونه رقابت رتبه‌بندی در صفحه نتایج جستجو وارد می‌شوید.

  1. لینک‌ سازی داخلی می‌تواند پتانسیل بک لینک گرفتن برای صفحات داخلی‌تر سایت را بیشتر کند.

اگر نگاهی بیندازید به بک لینک‌هایی که به سایت شما ارجاع می‌دهند خواهید دید که بسیاری از آنها به صفحه اول سایت‌تان لینک شده‌اند. متاسفانه لینک‌های زیاد به صفحه اول سایت برای سئو خوب نیست. هرچه لینک‌ها به صفحات داخلی و عمیق‌تر بیشتر باشد، ارزش بیشتری برای موتورهای جستجو خواهد داشت.

  1. لینک‌دهی داخلی به صفحات داخلی ارزش می‌دهد.

همان‌طور که در بخش قبلی خواندیم، بیشترین توجه معمولاً به صفحه اول وب سایت می‌شود. اگر بتوانید این توجه را به صفحات داخلی‌تر معطوف کنید، نتیجه بهتری در سئو خواهید گرفت.

ترفندهای لینک سازی داخلی

  1. لینک داخلی همراه با anchor text می‌تواند ارزش محتوایی به ارجاعات شما اضافه کند.

یک لینک داخلی درواقع یک تگ ساده HTML است که صفحه‌ای را به صفحه دیگر متصل می‌کند. چیزی شبیه به کد زیر:

<a href = “http://www.example.com/internalpage”> an article on cat food </a>

زمانی که به جای لینک کردن تصویر یا منو، با استفاده از anchor text به صفحات دیگر ارجاع می‌دهید، ارزش بسیار بالاتری ایجاد می‌کنید. متن‌ها می‌توانند به خاطر کلمات کلیدی که ممکن است در آنها استفاده شود ارزش بیشتری داشته باشند. یادتان باشد که گوگل فقط به دنبال یک تگ A Href نمی‌گردد. بلکه به متن و محتوایی که به آن اشاره می‌کند نیز نگاه می‌کند.

در تریبون بخوانید : انکرتکست چیست؟
  1. لینک‌دهی داخلی به کاربرتان ارزش بیشتری ارائه می‌دهد.

شاید مهم‌ترین نکته همین باشد که شما با لینک‌دهی داخلی ارزش بیشتری به مخاطب خود ارائه می‌کنید. چیزی که بسیاری فراموش می‌کنند این است که به طور کلی لینک‌ها برای کاربران ایجاد می‌شوند نه کرولرهای گوگل! اگر کاربری از خواندن مقاله‌ای در سایت شما لذت ببرد، اشتیاق پیدا می‌کند که مقاله مرتبط دیگری نیز از شما بخواند. اینجاست که لینک‌دهی مناسب می‌تواند کاربر را تبدیل به یک مخاطب وفادار کند.

انواع لینک‌ سازی داخلی سایت

لینک‌سازی داخلی درست مثل سایر مفاهیمی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو وجود دارند، انواع مختلفی دارد. زمانی که قصد دارید استراتژی برای لینک‌های خود درنظر بگیرید، بهتر است به مدل‌های گوناگون آن توجه داشته باشید تا به اهداف خود سریع‌تر دست پیدا کنید. در ادامه شما را با 4 نوع لینک‌سازی داخلی بیشتر آشنا خواهیم کرد و توضیحاتی در مورد استفاده از آن می‌دهیم.

  • لینک سازی داخلی بصورت دستی داخل محتواها

اغلب لینک‌هایی که در داخل سایت ایجاد می‌شوند، درون متن محتوا قرار دارند. برای اینکار کافیست که روی کلمه موردنظر خود لینک قرار دهید و کاربر را به صفحه دلخواه خود هدایت کنید. معمولا این نوع لینک‌سازی در بدنه متن انجام می‌پذیرد. به یاد داشته باشید که حتما به صفحات مرتبط کاربر را ارجاع دهید تا بتواند مسیر خود را به‌خوبی طی کند.

  • لینک سازی داخلی با تصاویر

با قرار دادن تصاویر در میان متن‌های خود می‌توانید به جذاب‌تر شدن آن کمک کنید و از یکنواختی متن و خستگی مخاطب جلوگیری کنید؛ اما صبر کنید این انتهای کار نیست. تمامی تصاویر هم می‌توانند لینک داشته باشند.
تصویر شما می‌تواند به‌عنوان مرجعی برای توضیحات متنی شما باشد و در بخش تصاویر گوگل قرار بگیرد. همچنین می‌توانید از تصویر خود به صفحه دیگری از سایت نیز لینک دهید و کاربر را اینگونه هدایت کنید.

  • لینک سازی داخلی از منو سایت

منو یکی از متداول‌ترین اجزای هر سایتی محسوب می‌شود. احتمالا زمانی که وارد یک سایت می‌شوید، با منوی آن مواجه شده‌اید. در این قسمت هم لینک‌های داخلی می‌توانند قرار بگیرند. در منو لینک صفحات مختلفی می‌تواند قرار بگیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به آخرین مطالب یا وبلاگ اشاره کرد.

  • لینک‌سازی داخلی از صفحه اصلی سایت

صفحه اصلی مهم‌ترین و پربازدیدترین صفحه‌ای است که در سایت وجود دارد. نحوه قرارگیری لینک‌ها و چگونگی لینک‌سازی سایر صفحات در صفحه اول اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین خاطر شما این امکان را دارید که صفحات کارآمد و مهم خود را به شیوه‌های مختلف در صفحه اول لینک دهید تا بازدید بیشتری داشته باشند.

انواع لینک‌های داخلی

لینک‌های داخلی را می‌توان به چند دسته‌بندی تقسیم کرد. در ادامه این موارد را بیشتر توضیح خواهیم داد.

  • لینک داخلی فالو

لینک‌ فالو ، در واقع لینکی ست که ربات‌های گوگل قادر به ردیابی آن‌ها هستند و از همین طریق گوگل متوجه هدایت کاربران از صفحات دیگر به صفحه مقصد می‌شود. موتورهای جستجو هر لینک فالویی را یک امتیاز برای سایت شما درنظر می‌گیرند و به صفحه مقصد اعتبار می‌دهند.

  • لینک داخلی نوفالو

لینک‌های داخلی که نوفالو هستند، دقیقا برعکس لینک‌های فالو عمل می‌کنند؛ به این صورت که شما با قراردادن این لینک به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهید که برای صفحه مقصد اعتبار صفحه مبدا را لحاظ نکند.
این نوع لینک‌سازی در مواقعی که مطالب نامرتبط در سایت شما منتشر می‌شود یا لینک‌های تبلیغاتی که در سایت خود قرار می‌دهید یا بخش نظرات کاربرد دارد.

تفاوت لینک داخلی و خارجی چیست؟

با تعریف هر کدام از این لینک‌ها می‌توان به‌سادگی متوجه تفاوت آن‌ها شد. لینک‌های خارجی به ارتباط سایت شما با سایر سایت‌ها اشاره دارد. زمانی که داخل مطالب خود به سایت دیگری لینک می‌دهید یا از سایت‌های دیگر به دامنه شما لینک داده می‌شود، لینک‌ سازی خارجی رخ داده است. در طرف دیگر لینک‌سازی داخلی حضور دارد که متعلق به ارتباط بین صفحات داخلی سایت شماست.
اما تفاوت این دو لینک تنها به تعریف آن‌ها محدود نمی‌شود؛ هنگامی‌که از لینک داخلی استفاده می‌کنید، قصد هدایت کاربر به سایر صفحات خود را دارید. این هدایت می‌تواند در انتها منجر به خرید شود، اطلاعات مخاطب را کامل کند، مدت زمان حضور او در سایت را افزایش دهد یا هر هدف دیگری را درون سایت شما دنبال کند.
اما استفاده از لینک خارجی در موقعیتی است که شما قصد دارید اعتبار خود را به موتورهای جستجو نشان دهید. مثلا در انتهای مطلب خود منبع را مشخص می‌کنید یا از یک رسانه معتبر لینک دریافت می‌کنید تا ربات‌های گوگل متوجه ارتباط شما با آن سایت‌ها شوند.

اهمیت لینک‌سازی داخلی در سئو چیست؟

همانطور که بارها در این مطلب ذکر کردیم، ربات‌های گوگل لینک‌ها را بررسی می‌کنند و در ادامه آن را به عنوان امتیازی برای شما درنظر می‌گیرند. با نگاهی دقیق‌تر متوجه خواهیم شد که این ربات‌ها بعد از رسیدن به هرصفحه تمامی لینک‌های داده‌شده به آن را بررسی می‌کنند.
بنابراین مهم است که در هر صفحه چه لینک‌های قرار می‌گیرد و کدامیک از آن‌ها فالو و کدامیک نوفالوست. لینک‌ها به‌خوبی می‌توانند اعتبار سایت شما را افزایش دهند و نقشه راه خوبی برای گوگل هستند تا شما را به رتبه‌های برتر برساند.

تکنیک‌هایی برای لینک‌ سازی داخلی در سایت

بعد از خواندن توضیحات بالا احتمالاً شما هم علاقه‌مند شده‌‌اید که بدانید چطور لینک‌های داخلی ایجاد کنید؛ بهترین متد برای ارزشمند کردن این لینک‌سازی چیست؟ خب، اول از همه باید مطمئن شوید که دو شرط زیر در وب سایت‌تان برقرار است:

  1. باید روی وب سایت‌تان محتوا وجود داشته باشد. حتی اگر یک مقاله منتشر کرده‌اید هم برای شروع کافیست.
  2. برای دوباره نوشتن و منتشر کردن مرتب محتوا روی سایت خود برنامه دارید. پایبندی به یک برنامه مشخص برای انتشار محتوا بسیار مهم است. در غیر این صورت لینک‌سازی داخلی نمی‌تواند موثر واقع شود.

برویم سراغ تکنیک‌ها؛

  • لینک‌دهی داخلی از یک صفحه با محتوای ارزشمند به یک صفحه ارزشمند دیگر

بهترین لینک‌دهی داخلی زمانی اتفاق می‌افتد که یک مقاله به مقاله‌ای دیگر متصل می‌شود. اینکار باعث می‌شود یک ساختار داخلی قوی بین محتواهایتان ایجاد شود. اگر ساختار پیمایشی سایت‌تان مناسب است، دیگر نیازی ندارید که به صفحات اصلی مثل درباره ما یا تماس با ما یا صفحه اول لینک بدهید. بهتر است اگر یک صفحه فروشگاه یا لندینگ پیج فروش دارید تمام توجه‌ها را به آن جلب کنید.

  • ایجاد لینک‌های داخلی متنی با استفاده از anchor text

چه نوع لینک‌هایی بهتر کار می‌کنند؟ ساده است. لینک‌هایی که با توضیحات همراه باشد. منظور از توضیحات چیست؟ اول از همه بهتر است با مفهوم anchor text آشنا باشید. یک anchor text کلمه یا کلماتی هستند که به صفحه دیگری لینک می‌شود و معمولاً با رنگ آبی در متن دیده خواهند شد. حالا شما باید لینک‌سازی داخلی سایت خود را با استفاده از anchor text انجام دهید، ولی هر متنی مناسب این کار نیست.

نیل پاتل پیشنهاد می‌کند جایی کلمات را لینک کنید که توضیح‌دهنده صفحه ارجاع باشند. اجازه بدهید چند مثال در این‌باره بزنیم. اگر قرار بود اینجا یک لینک به مقاله سئو کلاه سیاه داده شود، از چنین متنی استفاده می‌کردیم:

یا اگر می‌خواستیم به مقاله‌ای درباره الگوریتم‌های سئو گوگل لینک کنیم چنین جمله‌ای استفاده می‌شد:

کاری که در هر دو مثال انجام می‌دهیم این است که متنی را به عنوان anchor text انتخاب می‌کنیم که به موضوع لینک ارتباط داشته باشد. چیزی که بعضاً اشتباه انجام می‌شود. برخی تصور می‌کنند باید از عبارات یا کلماتی برای لینک کردن استفاده کنند که ارتباط مستقیمی با صفحه لینک شده ندارند. همچنین سعی کنید تا جایی که می‌توانید از عباراتی مانند “اینجا کلیک کنید” استفاده نکنید. این لینک‌ها ارزشی به مخاطب اضافه نمی‌کنند.

و نکته بعدی اینکه بیش از یک جمله را لینک نکنید. البته یک جمله لینک شده هم به اندازه کافی عجیب و غیر طبیعی است و تجربه خوشایندی برای کاربر نخواهد بود. کافیست یک یا دو کلمه مرتبط با موضوع را انتخاب کنید و لینک دهید.

  • از مقالات جدید به مقالات قدیمی لینک داخلی بدهید

مهم است که در هر محتوای جدید حداقل چندین لینک داخلی به محتواهای موجود در وب سایت‌تان داشته باشید. این کار تاثیر مستقیمی در استراتژی لینک‌سازی داخلی شما خواهد داشت. چرا که از نظر گوگل، وب سایت ارزش تازه‌ای به مخاطب خود ارائه می‌کند و می‌بایست جایگاه بهتری در نتایج جستجو داشته باشد.

از نظر گوگل زمانی که کاربران به سراغ لینک صفحات قدیمی سایت‌تان می‌روند، یعنی محتوای آن صفحات هنوز ارزشمند هستند و این امتیاز زیادی برای شما ایجاد خواهد کرد.

لینک سازی داخلی از مقالات جدید به مقالات قدیمی

  • مقالات قدیمی را با لینک‌های داخلی جدید به‌روز کنید

زمانی می‌توانید از قدرت لینک‌سازی داخلی بهترین استفاده را بکنید که آن را با تکنیک دیگری ترکیب نمایید؛ تکنیک به روز‌رسانی محتواهای قدیمی.

زمانی که یک محتوای قدیمی را آپدیت می‌کنید، کرولرهای گوگل آن را دوباره می‌بینند، دوباره ایندکسش می‌کنند و احتمالاً رتبه آن را در صفحه نتایج بهتر خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم که مقالات قدیمی خود را طبق یک برنامه منظم به روز‌رسانی کنید.

فرآیند به‌روزرسانی محتواهای قدیمی؛

  • اضافه کردن یک پاراگراف جدید در شروع محتوا، که حاوی توضیحات آپدیت جدید باشد.
  • اضافه کردن چند پاراگراف جدید بین محتوا که اطلاعات جدید و به روز به مشتری ارائه دهد.
  • و مهم‌تر از همه، اضافه کردن چند لینک داخلی جدید به محتواهایی که به تازگی منتشر کرده‌اید.

در لینک‌سازی داخلی قرار نیست همیشه به محتواهای قدیمی لینک دهیم. بلکه باید از محتواهای قدیمی هم به لینک‌هایی به مقالات تازه منتشر شده ایجاد کنیم تا ارزش خود را حفظ کنند

لینک سازی داخلی از مقالات قدیمی به مقالات جدید

  • در جایی لینک داخلی بسازید که معقول باشد

سوالی که پیش می‌آید این است که کجا لینک ایجاد کنیم؟ جاهایی لینک اضافه کنید که منطقی به نظر می‌رسند و ارزشی به مخاطب اضافه می‌کنند. احتمالاً اوایل کار بسیار وسوسه خواهید شد که در انتهای تمام مقالات لیستی از لینک‌ها را قطار کنید و با نوشتن “برای خواندن مقالات کاربردی دیگر اینجا کنید” تیر خلاص را بزنید! لطفاً این کار را نکنید.

به جای این کار، به دنبال بخش‌هایی از محتوا باشید که لینک گذاشتن در آن معقول تر است. عبارات مرتبط یا جاهایی که نیاز به توضیح بیشتری دارند. فراموش نکنید که لینک‌سازی داخلی قرار است ارزشی به مخاطب اضافه کند.

  • مطمئن شوید که لینک‌های داخلی به صورت Follow قرار گرفته‌اند

این نکته ساده اما مهم است. حواستان باشد که تگ nofollow به لینک‌هایتان ندهید. تجربه نشان داده است که موتورهای جستجو ارزش کمتری به این نوع لینک‌ها می‌دهند. پس جایی که اجباری وجود ندارد، از لینک‌های فالو استفاده کنید.

  • به صفحاتی که نرخ تبدیل (conversion rate) بالایی دارند لینک داخلی بدهید

آیا در سایت صفحاتی دارید که بازدیدشان بیشتر از صفحات دیگر است؟ اگر بله پس به آنها لینک دهید. اینجا دیگر لینک‌سازی داخلی ارزش سئویی ندارد. بلکه ارزش بازدهی هم خواهد داشت. هرچه بازدید کننده بیشتری به صفحات پر طرفدار شما سر بزنند، نرخ تبدیل بالاتری ایجاد خواهد شد و این خیلی خوب است!

چگونه یک استراتژی درست برای استفاده از لینک سازی داخلی بچینیم؟

زمانی که مخاطب وارد صفحه‌ سایت شما می‌شود، با لینک‌های بسیار زیادی مواجه خواهد شد. پس اضافه کردن لینک تمام مقالات و محتواهای داخل سایت به صفحه‌ اصلی، کار درست و منطقی نخواهد بود. بهترین راه‌حل برای اینکه مخاطب بتواند بعد از ورود به سایت شما، حتما به پاسخ سوال خود برسد، لینک سازی داخلی است. در این بخش چند استراتژی مناسب برای لینک سازی داخلی را به شما معرفی می‌کنیم.

  • محتوا تولید کنید.

تولید محتوا اولین گام برای لینک سازی داخلی است. ابتدا باید چند محتوای عالی پیرامون موضوعات کسب و کار خود تولید کنید تا بعد از آن بتوانید لینک سازی داخلی انجام دهید. هرچه محتوای بیشتری داشته باشید، بهتر می‌توانید مخاطب را هدایت کنید و در نهایت به سوالات او پاسخ دهید.

  • به موضوعات مرتبط لینک دهید.

چیزی که در لینک سازی داخلی بسیار اهمیت دارد، لینک سازی در موضوعات مرتبط است. سعی کنید به مقالاتی که با موضوع همخوانی دارند، لینک بدهید. زیرا گوگل این مقالات را در یک دسته قرار می‌دهد و هرچه لینک بیشتری به صفحات مرتبط با آن‌ها بدهید، ارزش و اعتبار بیشتری در گوگل نصیب شما خواهد شد.

اگر لینکی که می‌دهید به دسته‌بندی دیگری در سایت شما تعلق دارد، حتما چند خطی درباره‌ آن دسته‌بندی توضیح دهید تا مخاطب در جریان قرار بگیرد و سردرگم نشود.

  • از لینک‌های مفید استفاده کنید.

برای ایجاد لینک سازی داخلی به محتوای صفحه‌ی مقصد هم توجه کنید. باید مطلب صفحه‌ی مقصد به گونه‌ای باشد که اطلاعات بیشتر و با ارزش‌تری در اختیار او قرار دهد. معمولا کاربران به لینک‌های داخلی توجه می‌کنند و روی آن‌ها کلیک خواهند کرد. علاوه بر این لینک داخلی مرتبط بسیار برای گوگل و موتورهای جستجو سیگنال مثبتی است. هر چقدر کاربر بیشتر در سایت شما بماند و به صفحات مختلف منتقل شود، گوگل سایت شما را جزو سایت‌های باکیفیت تشخیص می‌دهد و برای آن ارزش بیشتری در نتایج خود قائل خواهد شد.

  • بیش از حد لینک ندهید.

هرچقدر هم لینک داخلی مفید باشد، استفاده‌ بیش از حد آن می‌تواند تاثیر منفی در سایت شما بگذارد. زمانی که از لینک داخلی بیش از میزان لازم استفاده می‌کنید، کاربر را گیج و سردرگم می‌کنید و دقیقا نمی‌داند که کدام مطلب را باید بخواند. همچنین برای گوگل هم سیگنال منفی خواهد شد، زیرا تشخیص می‌دهد که این سایت بدون هدف در حال لینک سازی است و اعتبار خاصی به آن نمی‌دهد.

اگر قرار است از لینک داخلی استفاده کنید باید به این نکته توجه کنید که هدف استفاده‌ی آن، هدایت کردن کاربران برای خواندن مطالب مرتبط و افزایش میزان حضور آن‌ها در سایت شماست، نه پر کردن صفحه با لینک‌های زیاد. در کل هم دقت داشته باشید که کل لینک‌هایی که در یک صفحه از سایت شما مثل لینک‌های هدر و فوتر، سایدبار و تبلیغات بنری وجود دارند نباید بیشتر از 100 لینک شود.

  • عبارت کلیدی را در انکر تکست استفاده کنید.

مخاطب اگر بداند که به چه صفحه‌ای قرار است منتقل شود، تمایل بیشتری برای کلیک روی لینک داخلی خواهد داشت، پس بهتر است از کلمه‌ی کلیدی یا عنوان صفحه‌ی مقصد در انکر تکست خود استفاده کنید تا درصد احتمال کلیک روی آن را افزایش دهید. گوگل هم زمانی که متوجه شود، کلمه‌ کلیدی شما در محتوای دیگری به کار رفته و در انکر تکست هم قرار گرفته است، اهمیت بیشتری به آن صفحه خواهد داد.

اشتباهات رایج در لینک سازی داخلی

در میان این استراتژی‌های گفته شده، ممکن است اشکالاتی هم پیش آید که در روند مثبت لینک سازی داخلی اختلال ایجاد کند. معمولا این اشکالات بعد از زیاد شدن تعداد صفحات سایت اتفاق خواهد افتاد و اگر به آن توجه نشود، می‌تواند در صفحه‌ی سایت شما تاثیر منفی بگذارد. در این بخش به 5 اشتباه رایج که در لینک سازی داخلی وجود دارد، می‌پردازیم:

  • لینک داخلی شکسته (ناقص)

لینک داخلی شکسته به لینکی می‌گویند که بعد از باز شدن آن، کاربر با خطای 404 رو به رو می‌شود. این خطا می‌تواند حس بدی به کاربر منتقل کند و معمولا به خاطر حذف صفحه‌ی مقصد یا ویرایش آدرس قبلی آن اتفاق می‌افتد.

برای رفع این مشکلات کار پیچیده‌ای در پیش ندارید و می‌توانید با ویرایش آدرس‌های قبلی صفحه‌ی مقصد و قرار دادن آدرس جدید آن‌ها این مسئله را به سادگی حل کنید. برای مورد دوم هم می‌توانید با استفاده از ریدایرکت 301، صفحه‌ حذف شده را به صفحه‌ی دیگری که ارتباط موضوعی دارد انتقال دهید تا دیگر کاربر با همچین خطایی مواجه نشود.

  • ریدایرکت شدن لینک داخلی به صفحه

مشکلات مورد قبل این بار از سمت ریدایرکت 301 هم می‌تواند اتفاق بیافتد. زمانی که صفحه‌ای را ریدایرکت می‌کنید، حتما باید لینک‌هایی که از صفحات دیگر به این آدرس داده شده است به روز رسانی کنید و به آدرس جدید ریدایرکت شده، لینک دهید تا از بروز خطای 404 جلوگیری کنید.

  • لینک سازی بیش از حد به صفحات کم اهمیت

در هر سایتی یک سری محتوا وجود دارد که نسبت به بقیه‌ی محتواها از اهمیت کمتری برخوردار باشند. لینک دادن چند باره به این صفحات ارزش و اعتبار خاصی به سایت ما نخواهد داد و به جای آن باید سعی کنید تا به صفحاتی که محتوای غنی‌تر و بهتری دارند لینک دهید.

  • لینک سازی داخلی زیاد

همانطور که در بالا اشاره کردیم، هرچقدر لینک سازی داخلی در یک صفحه بیشتر باشد، کاربر تمایل کمتری به کلیک روی آن‌ها نشان می‌دهد و گوگل هم اعتبار کمتری برای هر کدام از آن لینک‌ها قائل می‌شود. اینجاست که اهمیت لینک سازی داخلی به صفحات مرتبط و هدفمند بیشتر جلوه پیدا می‌کند.

  • صفحات بدون لینک داخلی

سعی کنید هیچ صفحه‌ای در سایت شما وجود نداشته باشد که لینک داخلی ندارد. یکی از اشتباهات رایجی که در بسیاری از مقالات دیده می‌شود این است که اقدامی برای لینک سازی داخلی آن‌ها نشده است. گوگل صفحاتی که هیچ لینک سازی داخلی ندارند را به عنوان صفحات یتیم می‌شناسد و اعتبار کمی به آن محتوا خواهد داد. پس سعی کنید که حداقل از یک لینک داخلی در محتوای خود استفاده کنید.

سخن پایانی

لینک سازی داخلی مبحثی است که در عین سادگی می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی را به همراه خود داشته باشد. با داشتن استراتژی درست و جلوگیری از اشتباهات رایجی که در لینک سازی وجود دارد، می‌توانید به بهبود رتبه‌ی سایت خود در نتایج گوگل کمک کنید.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با لینک سازی داخلی و اهمیت آن بیشتر آشنا و با بیان چند نکته و ترفند به استفاده‌ی بهتر از آن تشویق کنیم. خوشحال می‌شویم اگر نظرات و تجربیات خود را درمورد لینک سازی داخلی با ما در میان بگذارید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

یک پاسخ

  1. ای کاش تو یه محتوا نیل پاتل رو هم معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.