زامبی پیج چیست؟ | انواع آن کدام است و چگونه آنها را بیابیم؟ | تریبون
صفحات زامبی چه صفحاتی هستند؟

به‌ روزرسانی شده در ۹ دی ۱۴۰۲

|

از صفحات زامبی که حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟!

صفحات زامبی یا Zombie Pages به همان وحشتناکیِ زامبی‌های فیلم‌ها هستند؛ اما برای سئو!

زامبی شما را یاد چه می‌اندازد؟ موجودات مُرده‌ای که راه می‌رفتند، نه؟ صفحات زامبی یک سایت، دقیقا همین‌اند. صفحاتی که نه مُرده‌اند و نه زنده. نه برایتان کاربر چندانی می‌آورند و نه غیرقابل دسترسی هستند. این صفحات موجود در یک وب‌سایت که ترافیک کمی ایجاد‌ می‌کنند و دسترسی به آن‌ها از طریق نتایج موتورهای جستجو دشوار یا غیرممکن است را صفحات زامبی می‌نامند.

در این مقاله، ما به شما در مورد چگونگی تشخیص این صفحات و نحوه رفع آن‌ها، توصیه‌هایی خواهیم کرد تا نتوانند روی سئوی کل سایت شما تأثیر بگذارند:

  • چرا باید با صفحات زامبی کنار بیاییم؟
  • انواع مختلف صفحات زامبی کدامند؟
  • چگونه‌ می‌توان این صفحات را پیدا کرد؟

شناسایی و پردازش صفحات زامبی باعث می‌شود تا:

تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت‌تان را بهبود ببخشید‌. در واقع حذف یا تصحیح صفحات زامبی یک سایت باعث‌ می‌شود تجربه کاربری بهتری داشته باشید و بانس ریت و نرخ تبدیل سایت‌تان بهینه شود.

موتورهای جستجو، یک سایت را به طور کلی بررسی‌ می‌کنند و به آن امتیاز می‌دهند. برطرف کردن اثرات منفی صفحات زامبی، امتیاز کلی سایت را افزایش‌ می‌دهد و موقعیت آن را در صفحه نتایج گوگل بهتر می‌کند.

حذف یا مسدود کردن ایندکس صفحات زامبی، اجازه‌ می‌دهد تا زمان کرالی که به یک سایت اختصاص داده شده است، در مهم‌ترین صفحات آن انجام شود. بنابراین این کار باعث می‌شود تا بودجه خزش یا همان کرال باجت شما بهینه مصرف شود.

انواع مختلف صفحات زامبی کدام‌اند؟

در فضای سایت شما، ۶ نوع صفحه وجود دارد که می‌توانند نقش زامبی را بازی کنند و بلای جان سئوی وب‌سایت‌تان شوند. این صفحات عبارت‌اند از:

صفحات ایندکس نشده

این صفحات معمولا دارای مشکلات فنی مانند بارگذاری (Load) بیش از حد و طولانی یا اسکریپت‌هایی هستند که اجرا‌ نمی‎‌شوند. گوگل زمانی که خزنده‌هایش در یک سایت‌ می‌گذرانند را با توجه به تعداد صفحات موجود در آن، تقسیم‌ می‌کند و تصمیم‌ می‌گیرد صفحاتی که سرعت پایینی دارند را فهرست نکند. این صفحات به دلیل لود کند و سرعت کم، معمولا توسط کاربران رها می‌شوند. در مقالات قبلی به این نکته مهم اشاره کرده‌ایم که کاربران حاضر نیستند وقت زیادی را صرف بالا آمدن سایت شما کنند.

این صفحات در فهرست نتایج گوگل وجود ندارد، از آن‌ها بازدید‌ نمی‎‌شود یا کاربران نمی‌توانند به طور مستقیم از موتور‌های جستجو به این صفحات برسند و از آن‌ها بازدید کنند.

صفحات Non Responsive

صفحات غیر ریسپانسیو در واقع صفحاتی هستند که به درستی بهینه نشده‌اند یا پیمایش آن‌ها در تلفن‌های همراه، بیش از حد طول‌ می‌کشد. گوگل این صفحات را دوست ندارد و آن‌ها را مجازات خواهد کرد زیرا فکر‌ می‌کند این صفحات تجربه کاربری پایین دارند. (که البته درست فکر می‎کند!)

این صفحات در نتایج گوگل وجود دارند اما معمولا رتبه پایینی می‌گیرند.

صفحاتی با محتوای منسوخ شده، قدیمی یا بی‌کیفیت

ما اینجا در مورد دو نوع صفحه حرف می‌زنیم:

  • صفحات منتشر شده‌ی موجود در وب‌سایت شما که چندین سال است به روز نشده‌اند. گوگل ممکن است با در نظر گرفتن این نکته که چنین صفحاتی محتوای جدید و به درد بخوری ندارند، رتبه آن‌ها را کاهش دهد.
  • صفحات با محتوای کم (کمتر از ۳۰۰ کلمه) و صفحاتی با محتوای غیرجذاب و بی‌کیفیت هم از طرف گوگل مجازات می‌شوند. جایگاه این صفحات در صفحه نتایج گوگل به تدریج کاهش می‌یابد.

صفحاتی که برای جستجوگرها بهینه نشده‌اند (یا کافی نیستند)

این صفحات‌ می‌توانند برای کاربران اینترنت خیلی مفید و جالب باشند اما از معیارهای سئو (مانند تگ‌های h1, h2, h3 , … یا alt تصاویر، عنوان خوب و جذاب، متا دیسکریپشن مناسب، کلمات کلیدی و…) استفاده‌ نمی‎‌کنند.

این صفحات هم در نتایج موتور جستجو، جایگاه خوبی نخواهند داشت.

صفحات پیوست

این صفحات، اغلب صفحاتی هستند که کاربران‌ می‌توانند در پایین صفحه به آن‌ها دسترسی پیدا کنند: صفحه تماس، اطلاعیه‌های حقوقی یا قوانین و… نمونه‌هایی از این صفحات‎اند. حتی اگر کاربران کمی به سراغ آن‌ها بروند، این صفحات حاوی اطلاعات حقوقی هستند و حضورشان در سایت یکی از شرط سئو است. عدم وجود این صفحات بر ارجاع دادن یک سایت تاثیر منفی‌ می‌گذارد.

صفحات یتیم

این صفحات توسط ربات‌های خزنده به سادگی پیدا نمی‎‌شوند، با هیچ لینک داخلی به سایر صفحات سایت پیوند داده‌ نمی‎‌شوند و از طریق منوی سایت هم قابل دسترسی نیستند. آن‌ها صفحاتی هستند که به نوعی در یک جهان موازی شناورند و تقریبا هیچ شانسی برای دیده شدن توسط کاربران ندارند.

روش‌های مختلفی برای شناسایی صفحات یتیم یک سایت وجود دارد‌. یکی از ساده‌ترین‌ این روش‌ها (مگر اینکه سایت شما هزاران صفحه داشته باشد) مقایسه XML نقشه سایت شما با گوگل ایندکس‌تان است. (این شاخص را با جستجوی “site: mywebsite.com” در گوگل به دست خواهید آورد)

فقط کافی است این دو لیست را مقایسه کرده تا صفحات موجود در نقشه سایت خود را که در فهرست گوگل وجود ندارد، شناسایی کنید. پس از آن شما فقط باید صفحات یتیمی که پیدا کرده‌اید را با لینک‌دهی داخلی به سایر صفحات سایت‌تان ارتباط دهید.

چگونه‌ می‌توان صفحات زامبی را پیدا کرد؟

اگر‌ می‌خواهید بدون مراجعه به متخصصین این حوزه، خودتان صفحات زامبی سایت‌تان را پیدا کنید، ما به شما توصیه‌ می‌کنیم از سرچ کنسول گوگل استفاده کنید‌. در این سایت، ابزاری را پیدا خواهید کرد که به شما امکان‌ می‌دهد صفحاتی با عملکرد کم یا پایین را شناسایی کنید.

استفاده از تب performance (+ new + page) بسیار آسان است (به خصوص اگر سایت شما صفحات محدودی داشته باشد). این بخش به شما امکان‌ می‌دهد روند ترافیک هر یک از صفحات خود را در بازه زمانی مشخص بررسی کرده و صفحاتی را شناسایی کنید که ترافیکشان در حال کاهش شدید است.

تب excluded (coverage +excluded+) به شما امکان‌ می‌دهد دو نوع صفحه زامبی را تجزیه و تحلیل کنید:

صفحات اکسپلور شده اما در حال حاضر ایندکس نشده (Explored, currently unindexed)

این‌ها صفحاتی هستند که گوگل در آخرین جستجوی خود تصمیم گرفته آن‌ها را ایندکس نکند، زیرا محتوای آن‌ها بسیار ضعیف، کپی یا حاوی اطلاعاتی است که قبلا در بسیاری از سایت‎های دیگر موجود بوده است. بنابراین در چنین شرایطی توصیه‌ می‌شود که ابتدا محتوای این صفحات را تکمیل یا بازنویسی کنید و منتظر بمانید تا ربات‌های گوگل دوباره بیایند و آن‌ها را اکسپلور کنند.

صفحات شناسایی شده اما در حال حاضر ایندکس نشده (Detected, currently not indexed)

این‌ها صفحاتی هستند که گوگل به دلایل مشکلات فنی (مثلا وقتی زمان پاسخگویی سرور خیلی طولانی است) تصمیم گرفته آن‌ها را ایندکس نکند.

چگونه با صفحات زامبی مقابله کنیم؟

برخی از صفحات فقط نیاز به به روزرسانی یا بهینه‌سازی دارند، در حالی که برخی دیگر این این صفحات را باید حذف یا ریدایرکت کنید.

کدام صفحات زامبی را بهبود بدهیم؟

از آنجا که صفحات زامبی غالبا صفحاتی هستند که مدت زمان لود آن‌ها بسیار زیاد است، لینک‌دهی داخلی‌شان خوب نیست یا محتوای مناسبی ندارند، شما باید آن‌ها را از نظر گوگل و همچنین کاربران‌تان بهینه کنید.

  • محتوای این صفحات را به روز و جذاب کنید
  • بررسی کنید که این صفحات دارای کلمات کلیدی مناسب باشند و اینکه فرم معنایی متن با موضوع متناسب باشد
  • UX و زمان بارگیری یا همان لود سایت را بهبود دهید
  • اضافه کردن لینک به دیگر صفحات مرتبط در سایت
  • لینک‌ داخلی را از سایر صفحات سایت خود اضافه کنید
  • این صفحات را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
  • URL این صفحات را تغییر ندهید

کدام صفحات زامبی را حذف کنیم؟

قبل از بررسی صفحات زامبی‌ای که قرار است حذف شوند، این عملیات حساس را شروع نکنید.

اگر برخی صفحات زامبی در سایت شما وجود دارند که دارای محتوای قدیمی هستند و هیچ تغییری در آن‌ها ایجاد‌ نمی‎‌شود، امکان حذف آن‌ها وجود دارد. از طرف دیگر، صفحاتی که بازدیدکنندگان خیلی کمی دارند اما نرخ تبدیل آن‌ها خیلی خوب است، باید نگه داشته شوند.

به این نکته توجه داشته باشید که برخی از صفحات زامبی برای سایت شما ضروری هستند و نباید حذف شوند: اعلان‌های قانونی، شرایط عمومی فروش، RGPD و… گرچه بازدیدهای کمی ایجاد‌ می‌کنند یا هیچ بازدیدی ندارند، اما در هر حال باید این صفحات را در سایت‌تان نگه‌دارید.

پس از حذف صفحات زامبی، ریدایرکت (۳۰۱) را فراموش نکنید. این صفحات باید به صفحات اصلی با کتگوری مناسب یا سایر صفحاتی که با موضوع مشابهی سر و کار دارند، ریدارکت شوند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.