ریچ اسنیپت چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

ریچ اسنیپت چیست و چطور روی سئوی سایت تاثیر می‌گذارد؟

همه ما به تجربه دیده‌ایم که گوگل در چند سال اخیر، چقدر باهوش‌تر شده است. فقط کافی‌ است یک کلمه را سرچ کنید، گوگل دستتان را در دست همان لینکی که می‌خواهید می‌گذارد. همچنین علاوه بر آن، با وجود امکانی به‌نام ریچ اسنیپت، اطلاعات اضافی در کنار نتایج گوگل خواهید دید که به شما کمک می‌کند تا نتایج موردنظرتان را راحت‎‌تر پیدا کنید. ریچ اسنیپت‌ها همان چراغ سبز‌هایی هستند که در کنار هر لینک به کاربران چشمک می‌زنند و به او کمک می‌کند تا برای انتخاب مناسب‌ترین نتیجه تصمیم‌گیری کند. در ادامه همراه ما باشید تا با مهم‌ترین Rich Snippets گوگل و نحوه پیاده‌سازی آن روی سایت آشنا شوید.

ریچ اسنیپت (Rich Snippets) چیست؟

Rich snippet خلاصه اطلاعات مهم از یک صفحه وب است و‌ معمولا از کدهای اسکیما مارک‌آپ درون صفحه ساخته می‌شود. به‌صورت کلی، ریچ اسنیپت‌ توجه کاربران را بیشتر از حالت معمولی به نتایج گوگل جلب می‌کند و باعث دریافت کلیک بیشتر نسبت به رقبا می‌شود. این امکان با‌توجه به محتوا و ماهیت اطلاعاتی که قصد دارید در نتایج گوگل به کاربران نمایش دهید، می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه به معرفی رایج‌ترین ریچ‌اسنیپت‌های گوگل برای غنی‌سازی لینک‌ها می‌پردازیم.

ریچ اسنیپت از چه نوع محتواهایی پشتیبانی می‌کند؟

برای اینکه اطلاعات و داده‌های بخش‌های مرتبط با کلمات کلیدی در ریچ‌اسنیپت به نمایش گذاشته شوند باید آن‌ها را نشانه‌گذاری کنید. میکرودیتا (Microdata) همان اطلاعات مهم و کلیدی هستند که برچسب‌گذاری شدند و همراه با Microformats و RDFa توسط گوگل خوانده و اطلاعتشان استخراج می‌شود و به‌عنوان Rich snippet در SERP گوگل نمایش داده می‌شوند. Microdata رایج‌ترین محتوایی است که ریچ‌اسنیپت از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

دلیل اهمیت ریچ اسنیپت‌ها و نقش آنها در سئو سایت

وقتی شما یک کلمه یا عبارت را جست‌وجو می‌کنید، موتورهای جست‌وجو معمولا ۳ داده را به شما نشان می‌دهند:

درست مثل چیزی که در تصویر زیر می‌بینید:

نمایش snippet معمولی در نتایج گوگل

این یک snippet معمولی و نرمال است. حالا چه کار کنیم که این اسنیپت، غنی بشود!؟ وقتی به یک اسنیپت داده‌های دیگری اضافی کنید، آن را به ریچ اسنیپت تبدیل کرده‌اید.

در اینجا مثالی آورده شده است:

نمونه نمایش ریچ اسنیپت در نتایج گوگل

افزایش CTR به کمک ریچ اسنیپت‌ها

همانطور که می‌بینید، نتایج ‌ریچ اسنیپت بیشتر از نتایج جست‌وجوی معمولی وسوسه کننده هستند و می‌توانند منجر به CTR ارگانیک بالاتری شوند.

افزایش ctr به کمک ریچ اسنیپت‌ها
گوگل، این داده‌ها را از نشانه‌گذاری ساختاری یا همان Structured Markup (مانند Schema) در HTML صفحه شما دریافت می‌کند.

استفاده از کدهای اسکیما برای نمایش ریچ اسنیپت
هرچند برخی تصور می‌کنند که استفاده از داده‌های ساختاریافته می‌تواند رتبه‌بندی موتور جست‌وجوی شما را بهبود ببخشد، اما گوگل اعلام کرده است که استفاده از داده‌های ساختاری یک فاکتور برای رتبه‌بندی سایت نیست. لااقل در حال حاضر، مزیت اصلی ‌ریچ اسنیپت، افزایش نرخ کلیک است. در ادامه، بهترین روش‌‎های ایجاد آن را با هم بررسی می‌کنیم.

انواع ریچ اسنیپت‌ها را بشناسیم

اولین قدم شما برای استفاده از ریچ اسنیپت در سایتتان، شناسایی نوع آن است. به این ترتیب، می‌توانید از Structural Markup استفاده کنید که به‎طور خاص برای به دست آوردن آن نوع در SERP طراحی شده است. ده‌ها نوع ‌ریچ اسنیپت وجود دارد. اما تعداد زیادی از آن‌ها (مانند اطلاعات پرواز و کتاب‌‎ها) فقط برای سایت‌های بسیار خاص استفاده می‌شوند. به همین دلیل، ما در این مقاله روی 11 نوع متداول آن تمرکز خواهیم کرد.

بردکرامب (Breadcrumbs): اسنیپت Breadcrumbs یا همان خرده نان، یکی از ریچ اسنیپت‌های بسیار کاربردی در نتایج گوگل است. حتماً بردکرامب‌های داخل سایت را دیده‌اید که به کاربران کمک می‌کند تا مسیر هدایت‌شده به صفحات را ببینید. درست همین کاربرد را می‌توانید در نتایج جست‌وجو هم برای کاربران ایجاد کنید تا متوجه شوند باید چه مسیری را در سایت شما طی کنند تا به صفحه مورد نظر خود برسند.

نمونه ریچ اسنیپت بردکرامب
نظرات (Rating): می‌توانید از 5_1 به محتوا امتیاز دهید تا به شکل تعدادی ستاره در نتایج نشان داده شود. این رای می‌تواند مربوط به یک بازدیدکننده یا جمع‌بندی نظرات کاربران باشد.

نمونه ریچ اسنیپت نظرات در گوگل

اشخاص (person): اگر اسم شخصی را در گوگل جست‌وجو کنید با اطلاعاتی مانند، عکس، مهارت‌ها و راه‌های ارتباطی با فرد روبه‌رو می‌شوید. نمایش این آمار دقیقاً برعهده اسنیپت Person است. همین اطلاعات ساده در جذب و کلیک کاربر تاثیر خوبی دارد.

نمونه ریچ اسنیپت person در نتایج گوگل

مقالات (Article): این نوع ریچ اسنیپت اطلاعات ارزشمندی را در چند جمله کوتاه به کاربران نشان می‌دهد تا او را ترغیب کنند و برای ادامه مطالعه مقاله روی لینک شما کلیک کنند. برای مثال، استفاده از ریچ‌اسنیپ مقالات در سایت زیر، مراحل گام‌به‌گام بازی فوتبال را در نتایج نمایش می‌دهد تا خواننده در سریع‌ترین زمان به اطلاعات موردنیازش دسترسی پیدا کند.

نمایش نتیجه‌ی استفاده از اسکیما article به شکل ریچ اسنیپت

دستورالعمل آشپزی (recipes): از این نوع Rich Snippets در بیشتر مواقع برای دستورالعمل‌های آشپزی استفاده می‌شود. با استفاده از آن می‌توانید نوع غذا، مدت زمان و مراحل پخت عذا و مواد اولیه آن را به نمایش بگذارید.

نمونه ریچ اسنیپت رسپی در نتایج گوگل

محصول (Product): به موتورهای جست‌وجو اطلاعات مربوط به یک محصول خاص (از جمله قیمت و تصاویر محصول) را می‌دهد و برای سایت‌های فروشگاهی بسیار مفید است.

نمونه ریچ اسنیپت محصول در نتایج گوگل

سازمان‌ها و کسب‌وکارها (Organization): به گوگل کمک می‌کند اطلاعات کلیدی مربوط به یک سازمان یا کسب‌وکار از جمله آدرس، لوگو و اطلاعات تماس را پیدا کرده و نمایش دهد.

نمونه ریچ اسنیپت سازمانی در نتایج گوگل

ویدئوها (Video): موتورهای جست‌وجو نمی‌توانند فیلم‌های صفحه شما را نمایش دهند. بنابراین علامت‎‌گذاری ویدئو به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا بفهمند محتوای ویدیوی شما چیست. این ریچ اسنیپت می‌تواند اطلاعات شرکت سازنده، مدت زمان ویدئو و سازنده ویدئو را در نتایج جست‌وجو نمایش دهد.

نمونه ریچ اسنیپت ویدئو در نتایج گوگل

موسیقی (Music): اطلاعات مربوط به ترک‌های موسیقی یا یک آلبوم، مانند تاریخ انتشار آلبوم را به گوگل ارائه می‌دهد. به این نکته توجه داشته باشید که موتور جست‌وجوی Bing از ریچ اسنیپت پشتیبانی نمی‎کند، اما گوگل می‌تواند از اطلاعات نشانه‎‌گذاری‌شده برای قطعات و آلبوم‌های موسیقی پشتیبانی کند.

نمونه ریچ اسنیپت موسیقی در نتایج گوگل

رویدادها (Events): اگر وب‌سایت شما درباره برگزاری یک رویداد است، می‌توانید از این ریچ اسنیپت استفاده کنید. این Rich Snippets شامل اطلاعاتی درمورد تاریخ، زمان، مکان و موارد دیگر مربوط به برگزاری ایونت است.

نمونه ریچ اسنیپت رویداد یا ایونت

سوالات متداول (FAQ): این نوع ریچ اسنیپت مربوط به سوالات متداولی است که ممکن است کاربران شما داشته باشند. در واقع با استفاده از این مدل ریچ اسنیپت، خیلی خلاصه و کوتاه به سوالات در نتایج گوگل پاسخ می‌دهید.

نمونه ریچ اسنیپت faq

اصول داده‌های ساخت‌یافته چگونه است؟

ساختار داده به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند. مثلا فرض کنید شما فقط یک بلاگ پست در سایت‌تان منتشر کرده‌اید که حاوی دستورالعمل یا رسپی یک غذای چیلی است:

اصول داده‌های ساخت‌یافته چگونه است
بدون داده‌های ساختاری، گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو درک درستی از موضوعات زیر ندارند:

  • پخت این غذا چه مدت طول می‎کشد؟
  • کدام تصاویر مربوط به دستور تهیه است؟
  • لیست مواد تشکیل‌دهنده آن چیست؟
  • مراحل آن چگونه است؟

حالا وقتی داده‌های ساختاری را وارد می‎کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ وقتی نشانه‌گذاری دستورالعمل را به صفحه خود اضافه می‌کنید، به موتورهای جست‌وجو می‌گویید:

  • این دستورالعمل پخت غذا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.
  • این لیست مواد تشکیل‌دهنده رسپی این غذاست.
  • اینجا عکسی از ظرف غذایی است که تهیه کرده‌ایم.

اگر بازی را درست انجام دهید، گوگل این داده‌ها را در نتایج جست‌وجو به عنوان یک ریچ اسنیپت نشان می‌دهد:

نمایش داده‌ها در نتایج جست‌وجو به عنوان ریچ اسنیپت

نحوه اضافه کردن ریچ اسنیپت به محتوا

وقتی نوبت به ساختار داده می‌رسد، اکثر وب‎سایت‌ها از نشانه‌گذاری Schema.org استفاده می‌کنند.

وبسایت schema.org

دلیل این امر این است که Schema توسط همه موتورهای جست‌وجوی اصلی (از جمله Bing) پشتیبانی می‌شود. و همان‌طور که در ادامه خواهید دید، تنظیمات آن بسیار آسان است.

تمام کاری که باید انجام دهید، یافتن نوع نشانه‎‌گذاری‌ای است که می‌خواهید در Schema.org استفاده کنید.

و حالا باید محتوای خود را با استفاده از راهنماهای موجود در آن صفحه نشانه‌گذاری کنید.

نحوه استفاده از schema

گوگل مستندات محکمی در مورد داده‌های ساختاریافته ارائه داده است.

مستندات گوگل در مورد ریچ اسنیپت‌ها

درک مطالب گوگل برای افرادی که توسعه‌دهنده حرفه‌‏ای وب نیستند، بسیار آسان است. نحوه افزودن کد داده‌های ساختاریافته به یک وب‌سایت، کاملا به خود شما بستگی دارد. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه‌های زیادی برای انتخاب خواهید داشت:

افزونه Structured Data Markup در وردپرس

اگر می‌خواهید Structured Data Markup خود را بدون کمک پلاگین به سایت‌تان اضافه کنید، می‌توانید از Microdata یا RDFa استفاده کنید. اما اغلب متخصصان توصیه می‎کنند بهتر است برای این کار به سراغ JSON-LD بروید. دلیل این انتخاب این است که JSON-LD ساده ‏ترین راه برای افزودن نشانه‎‌گذاری ساختاریافته به صفحات وب‌سایت شماست.

بدونJSON-LD، مجبور خواهید شد به صورت دستی، تمام داده‌های ساختاریافته را به HTML صفحه خود اضافه کنید:

افزودن داده‌های ساختاریافته به صورت دستی به کدهای HTML

اضافه کردن داده‌های ساختاریافته به صورت دستی کار بسیار بسیار دشواری است. به علاوه، افزودن کد جدید به HTML موجود، احتمال بروز مشکل را افزایش می‌دهد.

اما با JSON-LD، تمام داده‌های ساختاریافته شما در یک قسمت کوچک از کد جاوا اسکریپت قرار دارد که در بخش <head> صفحه وب شما قرار می‌گیرد:

با JSON-LD، تمام داده‌های ساختاریافته شما در یک قسمت کوچک از کد جاوا اسکریپت قرار دارد که در بخش <head> صفحه وب شما قرار می‌گیرد.

افزودن داده ساختار یافته بصورت JSON-LD در بخش <head> صفحه وب

ریچ اسنیپت چه تفاوتی با اسکیما دارد؟

تفاوت ریچ‌اسنیپت با اسکیما یکی از موضوعات بحث‌برانگیز سئو است. اسکیما یا داده‌های ساختاریافته اطلاعاتی از صفحات سایت هستند که به خزنده‌های گوگل در درک موضوع محتوای صفحات کمک می‌کند تا آن‌ها را در نتایج جست‌وجوی مرتبط نمایش دهد. در واقع اسکیما تکه کدهای هستند که در قسمت کدهای صفحه سایت قرار می‌گیرند. گوگل از اسکیما علاوه بر تشخیص موضوع صفحات، برای دریافت اطلاعات جزئی‌تر و نمایش ریچ‌ اسنیپت در نتایج SERP استفاده می‌کند. یادتان باشد اسکیما یکی از راه هایی است که می‌توان با کمک آن ریچ اسنیپت سایت را فعال کرد.

ریچ اسنپیت چه تفاوتی با ریچ ریزالت دارد؟

ریچ‌اسنیپت‌ همان اطلاعات معمول و عادی است که در کنار نتایج جست‌وجو به کاربران نمایش داده می‌شود. گوگل در مقایسه با گذشته، تغییرات زیادی را در نمایش اطلاعات جزئی برای کاربران ایجاد کرده است. ریچ‌ریزالت به کلیه اطلاعات تصویری اضافه‌تری گفته می‌شود که گوگل برای نتایج جست‌وجو نشان می‌دهد.

در تریبون بخوانید : زامبی پیج چیست؟

چگونه ریچ اسنیپت را تست کنیم؟

آخرین قدم شما این است که مطمئن شوید Structured Data شما به درستی تنظیم شده است. به دلیل تغییراتی که در گوگل پیش آمده، گوگل هم به روزرسانی شده و ابزار Rich Results Test به منظور تست داده‌های ساختاریافته سایت استفاده کنید.

https://search.google.com/test/rich-results

برای استفاده از آن باید وارد URL مستقیم سایت خودتان بشوید:

ابزار آنلاین Structured Data Testing Tool

یا کد HTML آن را کپی و پیست کنید:

وارد کردن کد html در structured data testing tool

حالا گزینه «Test Code» را بزنید، سپس گوگل، داده‌های ساختاریافته را که در هر صفحه پیدا می‌کند، به شما نشان خواهد داد.
باید به یک نکته مهم اشاره کنیم:

هیچ تضمینی وجود ندارد که داده‌های ساختاریافته به ‌ریچ اسنیپت منجر شوند، حتی اگر همه موارد را به صورت کامل در اینجا تنظیم کنید.

گوگل در اسناد خود این موضوع را به روشنی بیان می‎کند که هیچ تضمینی برای Rich Snippets سایت شما وجود ندارد

اسناد گوگل در خصوص تضمینی نبودن نمایش ریچ اسنیپت‌ها در گوگل
به عبارت دیگر:

استفاده صحیح از Structured Data احتمال به دست آوردن Rich Snippets را به حداکثر می‌رساند. اما همیشه هم جواب نمی‌دهد.
با استفاده از ابزار Schema Markup Validator نیز می‌توانید سایر Structured Dataهایی که گوگل آنها را ساپورت نمی‌کند را هم تست کنید.

https://validator.schema.org/

جمع‌بندی

در این مقاله با مفهوم ریچ اسنیپت، انواع و مدل‎های آن و همچنین نحوه ایجاد و تست آن آشنا شدیم. مهم‌ترین نکته برای اجرای Rich Snippets این است که نوع آن باید مبتنی بر سایتتان باشد. اگر فروشگاه آنلاین دارید، ریچ اسنیپت محصولات یا نقد و بررسی به شما کمک خواهد کرد، اگر در حال برگزاری ایونت هستید، می‌توانید از نوع رویداد آن استفاده کنید و… . با این حال باید به این نکته هم توجه کنید تضمینی وجود ندارد که سایت شما بتواند Rich Snippets بگیرد.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.