گوگل دیسکاور چیست و چطور میتوانیم به کمک آن ورودی بگیریم؟ | تریبون
گوگل دیسکاور چیست

به‌ روزرسانی شده در ۷ اسفند ۱۴۰۲

|

چطور محتوای خود را وارد گوگل دیسکاور کنیم؟

گوگل دیسکاور (google discover) که قبلا با نام  Google feed شناخته‌ می‌شد یک فید محتوای شخصی است که توسط گوگل ایجاد شده و بر اساس جستجوهای قبلی، موقعیت مکانی، زبان و… محتوای مربوط و مشابهی را به کاربران ارائه‌ می‌دهد.

در روش‌های جستجوی قدیمی لازم بود که شما به عنوان کاربر، عبارتی را در گوگل سرچ کنید. اما گوگل دیسکاور بدون نیاز به جستجو و بر اساس پیش‌بینی رفتار کاربر، محتواهای جدید و جالبی را به او نمایش می‌دهد.

گوگل دیسکاور برای همه کاربران تلفن همراه روی اپلیکیشن گوگل، دستگاه‌های اندرویدی و سایت google.com روی همه مرورگرهای موبایل قابل دسترسی است.

علاوه بر ارائه آخرین اخبار، گوگل دیسکاور قصد دارد آسان‌تر از همیشه در علائق کاربران خود کاوش کند. این موضوع، بخشی از یک ابتکار بزرگ‌تر برای تغییر شکل و نوع جستجو، از اطلاعات فوری گرفته تا درک سفرهای پیچیده کاربر (user journey) است.

گوگل به بی‌نهایت اطلاعات در اینترنت دسترسی دارد و بر این اساس در تلاش است تا محتوا را برای کاربرانش فیلتر کند و به هر کاربر محتوایی را ارائه دهد که کاملا برای او مناسب باشد.

گوگل دیسکاور چگونه کار‌ می‌کند؟

دو مکانیزم اصلی برای تعیین محتوای نمایش داده شده در گوگل دیسکاور استفاده‌ می‌شود:

  • استفاده ازگوگل News AI/ML برای ارائه دیدگاه‌های مختلف در مورد آخرین اخبار
  • استفاده ازTopic Layer در گراف دانش (Knowledge Graph) برای درک علایق کاربر و چگونگی پیشرفت آن‌ها در طول زمان

نحوه عملکرد گراف دانش چگونه است؟

در گوگل دیسکاور یک گزینه با عنوان Knowledge Graph یا همان گراف دانش در قسمت Topic Layer قرار دارد که با استفاده از آن می‌توانید به گوگل بگویید چقدر نسبت به موضوعاتی که جستجوی‌شان می‌کنید، آشنایی دارید. مثلا اگر به تازگی ساخت دست سازه‌های کوچک چوبی را شروع کرده‌اید و ویدئوهای آموزشی مربوط به این موضوع را در گوگل جستجو می‌کنید، گوگل می‌تواند با استفاده از گراف دانش، میزان مهارت فعلی شما را بسنجد و به شما پیشنهاداتی در همان سطح بدهد. اگر مبتدی هستید، به احتمال زیاد گوگل به شما ویدئوهای خیلی ساده را نشان می‌دهد و اگر حرفه‌ای هستید، می‌توانید بدون سرچ کردن ویدیوهای خیلی پیشرفته‌ را تماشا کنید.

علایق کاربر چگونه تعیین می‌شود؟

در گوگل دیسکاور، این کاربر است که در کانون توجه قرار می‌گیرد. «چه کار کنیم تا کاربر نیازی به جستجو نداشته باشد؟» این سوالی است که در دیسکاور تلاش می شود به آن پاسخ داده شود.

Google Discover به طور خودکار محتوای شخصی شده را بر اساس موارد زیر به کاربر نشان‌ می‌دهد:

  • تاریخچه جستجوهای کاربر
  • تاریخچه مرورگر
  • فعالیت‌های کاربر
  • موقعیت مکانی (بستگی به تنظیم حساب گوگل و تنظیمات حریم خصوصی شما دارد)

گوگل دیسکاور از اطلاعات شما برای شناسایی و نمایش موضوعاتی که گوگل معتقد است به آن‌ها علاقه دارید و برایتان جالب است، استفاده‌ می‌کند و به آن‌ها «interests» یا مورد علاقه‌ها می‌گوید.

همچنین به شما موضوعاتی را معرفی می‌کند که قبلا در مورد آن‌ها مطالبی را در گوگل سرچ کرده‌اید یا موقعیت مکانی‌تان به آن موضوع ارتباط دارد. مثلا اگر لوکیشن خود را روی بوشهر تنظیم کنید، خواهید دید مطالبی در خصوص بوشهر در دیسکاور گوگل به شما نمایش داده می‌شود.

وقتی گوگل موضوعی را در دیسکاور به شما پیشنهاد کرد، در کنار آن گزینه‌ای با عنوان «Follow» مشاهده می‌کنید. اگر دوست دارید در مورد همان موضوع خاص در آینده مطالب بیشتری مشاهده کنید، می‌توانید با کلیک روی گزینه فالو این امکان را به گوگل بدهید تا مقالات و ویدیوهای مربوط به این موضوع را به شما نشان بدهد.

در تریبون بخوانید : آیا سایت ما به AMP نیاز دارد؟

چگونه محتوای خود را وارد گوگل دیسکاور کنیم؟

امکان نمایش محتوا در دیسکاور، تفاوتی با سئوی معمولی ندارد. پس در درجه اول سعی کنید تمام اصول اساسی سئو را در محتواهایی که قصد دارید در Google Discover نمایش داده شود، رعایت کنید. به طور کلی، هیچ کاری وجود ندارد که شما به طور خاص برای دیسکاور انجام دهید. قبل از هر چیز باید یک محتوای عالی و باکیفیت ایجاد کنید که برای مخاطبان هدف‌تان نوشته شده باشد. به علاوه شما باید یک وب‌سایت خیلی خوب داشته باشید تا تجربه کاربری فوق العاده‌ای را به کاربرانتان ارائه کند.

در ادامه این مقاله، روش‌های دیگری را به شما معرفی می‌کنیم که با کمک آن‌ها می‌توانید به دنیای Google Discover راه پیدا کنید.

محتوای خوب بسازید

تمرکز اصلی شما باید روی تهیه و تولید محتوا باشد، اما نه محتواهای بی‌ارزش و قدیمی! شما باید محتوایی تولید کنید که برای مخاطبان‌تان جذاب و وسوسه‌کننده باشد و به تمام سوالات آن‌ها هم جواب دهد.

محتوای خود را بهبود ببخشید

بهترین راه برای ورود به دیسکاور، نوشتن محتوایی بهتر از بقیه است. اگر محتوای شما مربوط به برندتان است، طبیعتا دسترسی به آن آسان‌تر خواهد بود و خیلی راحت‌تر می‌توانید محتوای خاصی در آن زمینه ایجاد کنید. اما اگر محتوای شما درباره موضوعات کلی باشد و با رقبای زیادی مواجه باشید، باید روی کیفیت تمرکز کنید. درباره مخاطبان، رقبا، صنعت خود تحقیق کنید و بهترین مقاله ممکن را در مورد یک موضوع مشخص بنویسید.

بررسی کنید و ببینید خوانندگان شما چه سوالاتی در سر دارند؟ به این سوالات خیلی دقیق، واضح و جذاب پاسخ دهید. همچنین‌ می‌توانید از Storytelling یا داستان‌سرایی در نوشتن محتواهای خود استفاده کنید. ترکیب این ویژگی‌ها با کمک تصاویر خوب و باکیفیت، باعث می‌شود تا محتوای شما بازدید بیشتری داشته باشد.

مثل همیشه ببینید رقبای شما چه‌ می‌کنند. آیا محتوای آن‌ها در دیسکاور ظاهر‌ می‌شود؟ سعی کنید بفهمید رقبایتان چگونه این کار را انجام داده‌اند. آیا کار خاصی انجام می‌دهند؟ آیا محتوای ویژه‌ای تولید می‌کنند؟ سعی کنید بدون کپی‌برداری، از روش‌های آن‌ها استفاده کنید.

نگاهی به مطالب خود بیندازید. آیا تیتر جذابی دارد؟ آیا همه مطالبی که در دیسکریبشن مقاله آورده‌اید، در متن مقاله توضیح داده می‌شود؟ اگر در عنوان‌تان موضوع  X را ذکر کرده‌اید اما در متن مقاله چیزی راجع به آن نگفته‌اید، مطلب شما نمی‌تواند توجه کاربران را جلب کند.

مطالب به‌روز و جدید بنویسید

دیسکاور‌ می‌تواند در یک لحظه محتوا را کشف کند و بیشتر مناسب سایت‌های خبری است. با این حال اگر در صنایع دیگر هم فعالیت می‌کنید، ارسال به موقع محتوا، خصوصا در موضوعات پرطرفدار و جدید، این شانس را دارید که بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید. روی موضوعاتی کار کنید که زیاد سرچ می‌شوند اما محتوای مناسبی برای‌شان وجود ندارد. از سوی دیگر، محتوای همیشه سبز و با کیفیت بالا‌ می‌تواند برای مدت طولانی روی سایت شما ترافیک بیاورد. این محتواها را خیلی جدی بگیرید.

محتوای معتبر و قابل اعتماد تولید کنید

گوگل به محتواهای معتبر و قابل اعتماد، اهمیت بیشتری می‌دهد. برخی صنایع مانند صنعت پزشکی باید در تهیه محتواهای معتبر به شدت دقت کنند زیرا محتوایی که ارائه می‌کنند می‌تواند به طور مستقیم بر زندگی افراد تاثیر بگذارد. حتما سعی کنید از منابع خوب و باکیفیت برای تولید محتوای خود استفاده کنید. استفاده از تیترهای زرد، اغراق‌آمیز یا گمراه‌کننده می‌تواند اعتبار محتوای شما را زیر سوال ببرد.

این مورد فقط روی دیسکاور تاثیر نمی‎گذارد. برای گوگل هم بسیار مهم است که محتوای گمراه‌کننده و خطرناکی که قبلا ایندکس کرده را از بین ببرد. برای محتوای خود، باید ثابت کنید که‌ می‌دانید در مورد چه چیزی صحبت‌ می‌کنید. مطمئن شوید که مردم‌ می‌فهمند چرا باید به شما اعتماد کنند. به آن‌ها بگویید شما مرجع معتبری برای این موضوع هستید!

از محتواهای بصری استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بهینه سازی محتوا برای گوگل دیسکاور، استفاده از محتواهای بصری است. در واقع  دیسکاورخودش  یک رسانه بصری است. وقتی افراد یک فید را اسکرول‌ می‌کنند، معمولا جذب محتوایی می‌شوند که تصاویر بهتری دارد و جذاب‌تر به نظر می‌رسد. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که نظر مخاطبان را به محتوای شما جلب می‎کند، تصویر اصلی محتوای شماست. این تصویر، یکی از اولین مواردی است که چشم خواننده روی آن تمرکز خواهد کرد.

مطمئن شوید که تصویر شما به حد کافی جلب توجه می‌کند. حتما این تصویر باید مرتبط با موضوع مقاله باشد. در محتوای خود از تصاویر جذاب و با کیفیت استفاده کنید و مطمئن شوید که اندازه آن‎ها به اندازه کافی بزرگ است تا به درستی در دیسکاور ظاهر شوند. عرض تصاویر شما باید حداقل ۱۲۰۰ پیکسل باشد.

این نکته در مورد فیلم و ویدئو هم صادق است. اگر فیلم خوبی در مورد موضوع محتوای‌تان دارید، آن را به مطلب اضافه کنید. از آنجا که فیلم روز به روز از اهمیت بیشتری برای موتورهای جستجوگر پیدا می‌کند، پیدا کردن روشی برای ساخت ویدیوهایی با کیفیت بالا می‌تواند ترافیک کاربران را روی سایت شما افزایش دهد. لازم نیست میلیون‎ها تومان پول خرج کنید و یک ویدیوی منحصر به فرد بسازید، همین که محتوای ویدئویی شما جذاب به نظر برسد کافی‌ست و می‌تواند شما را به هدف دلخواه‌تان برساند.

در تریبون بخوانید : اهمیت تجربه کاربری (UX) در سئو

تجربه کاربری سایت خود را بهبود ببخشید

برای اینکه محتوای شما سریع‌تر ایندکس شود و سر از Google Discover درآورد، باید به تجربه کاربری سایت‎تان توجهی ویژه‌ای داشته باشید. البته که تولید محتوای متنی بسیار جذاب حرف اول را‌ می‌زند، اما بسیاری از موارد دیگر نیز وجود دارد که لازم است آن‌ها را بهبود بدهید. اگر هدف شما جذب ترافیک بیشتر است، اطمینان حاصل کنید که سایت‌تان کاملا Moblie Friendly باشد (یعنی کاربران موبایل بتوانند به راحتی و بدون مشکل سایت شما را در تلفن‌های همراه‌شان ببینند). سایت شما باید بتواند به کاربران‌تان تجربه کاربری عالی ارائه دهد و خیلی سریع لود شود. هیچ چیز به اندازه سرعت لود یک سایت نمی‌تواند کاربران را خوشحال کند.

Google Web Stories را امتحان کنید

گوگل دیسکاور به شما کمک‌ می‌کند تا هر آنچه را که در لحظه به آن فکر‌ نمی‌کردید، به راحتی پیدا کنید. برای دسترسی به این کاربران، ابزار جدیدی در اختیار دارید به نام Web Story!

وب استوری، این امکان را ایجاد می‌کند تا بتوانید به صورت بصری، استوری تلینگ انجام دهید. در واقع وب استوری، تلاش گوگل برای رقابت با استوری‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی است که شما از طریق اینستاگرام، فیسبوک و اسنپ چت با آن آشنا هستید. با این تفاوت که، وب استوری در گوگل دیسکاور و سرچ گوگل هم قابل دسترسی است.

Web Stories برای دیسکاور بسیار مناسب بوده و جایگاه خاص خود را در گوگل دیسکاور پیدا‌ خواهد کرد.

نمایش وب استوری در گوگل دیسکاور

عملکرد دیسکاور خود را در سرچ کنسول گوگل بررسی کنید

سرچ کنسول گوگل نه تنها به شما کمک‌ می‌کند تا عملکرد سایت خود را تحلیل کنید، بلکه این امکان را هم فراهم می‌کند تا به گوگل دیسکاور دسترسی داشته باشید. یک صفحه اختصاصی وجود دارد که به شما کمک‌ می‌کند عملکرد محتوای خود را در دیسکاور، به‌طور دقیق تجزیه و تحلیل کنید. در این صفحه می‌توانید میزان بازدید کلی خود را برای مدت زمان مشخصی پیدا و ترافیکی که توسط پست‌های خاص ایجاد‌ می‌شود را بررسی کنید.

گزارش دیسکاور در سرچ کنسول گوگل به سوالات زیر پاسخ می‌دهد:

  • سایت ما هر چند وقت یک بار توسط گوگل دیسکاور به کاربران نمایش داده می‌شود؟
  • ترافیک سایت ما چقدر است؟
  • گوگل دیسکاور بیشتر چه نوع محتوایی را نمایش می‌دهد؟
  • تفاوت صفحه محتوای ما در دیسکاور نسبت به موتورهای جستجوی قدیمی چیست؟

مثلا با استفاده از این تجزیه و تحلیل‌ها متوجه می‌شویم که پست ما در Web Stories از نظر بازدید و کلیک‌هایی که از دیسکاور داشته، بسیار خوب بوده است.

از این نتایج برای کسب اطلاعات در مورد آنچه محتوای شما نیاز دارد، استفاده کنید. فکر‌ می‌کنید چرا یک پست خاص در یک روز خاص ترافیک زیادی داشته است؟ چه چیز متفاوتی در این محتوا وجود دارد؟ شما می‌توانید این روندها را تجزیه و تحلیل کنید و با آگاهی بیشتری در مورد محتوای دیسکاور خود تصمیم بگیرید.

بررسی عملکرد گوگل دیسکاور در سرچ کنسول

آزمون و خطا کنید

در این مقاله، شما روش‌های مختلفی در مورد نحوه کارکرد دیسکاور یاد گرفته‌اید. این روش‌ها تا حد زیادی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید محتوایتان را در گوگل دیسکاور نمایش دهید. با این حال هر صنعتی، بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. اگر روش‌های دیگری به ذهنتان می‌رسد تا گوگل دیسکاور محتواهای شما را به کاربران نمایش دهد، حتما آن‌ها را امتحان کنید و از تست کردن روش‌های جدید نترسید.

چرا ترافیک دیسکاور در طول زمان تغییر می‌کند؟

گوگل سند راهنمای دیسکاور را در اکتبر ۲۰۲۳ به‌روزرسانی کرد تا اطلاعات بیشتری درباره نوسانات ترافیک آن ارائه دهد. این موتور جستجو می‌گوید که ترافیک دیسکاور به نسبت ترافیک نتایج مبتنی بر جستجوی کلمات کلیدی، آنچنان که باید قابل پیش‌بینی و اتکا نیست.

گوگل ۳ دلیل اصلی را برای توضیح درباره نوسانات ترافیک دیسکاور ارائه داده است:

  • تغییر در علایق کاربران: دیسکاور محتوا را براساس علایق کاربران نمایش می‌دهد. این یعنی با تغییر علاقه از یک موضوع به‌خصوص، ترافیک دیسکاور نیز تغییر خواهد کرد.
  • تنوع محتوا: دیسکاور محتوای متنوع مانند ورزش، سلامت، سبک زندگی، سرگرمی‌ و غیره را بدون محدودیت از سراسر وب گرداوری و براساس نیاز مخاطب نمایش می‌دهد.
  • به‌روزرسانی‌های جستجوی گوگل: گوگل به‌طور دوره‌ای به‌روزرسانی‌هایی را برای موتور جستجوی خود انجام می‌دهد که روی الگوریتم‌های دیسکاور تأثیر گذاشته و منجر به تغییراتی در ترافیک آن می‌شود.

با توجه به طبیعت متغیربودن نتایج دیسکاور، باید ترافیک آن را به‌عنوان مکمل ورودی‌های نتایج جستجو در نظر گرفت. گوگل به ناشران و مدیران سایت‌ها توصیه می‌کند تا به‌طور مرتب گزارش‌های دیسکاور خود را بررسی و تغییرات را شناسایی کنند. با تولید محتوای مرتبط با علایق کاربران نیز می‌توان شانس بیشتری برای نمایش در دیسکاور داشت و آن را به‌طور مستمر بهبود داد.

همچنین پیش‌تر جان‌مولر در رابطه با عاقبت وابستگی کسب‌وکارها به ترافیک دیسکاور هشدار داده و گفته بود: «وابستگی سایت به ترافیک دیسکاور ممکن است مفید نباشد.» در این اظهار نظر، جان مولر با اشاره به اسناد گوگل می‌گوید: «با توجه به طبیعت تصادفی‌بودن دیسکاور، ترافیک حاصل از آن در مقایسه با ترافیک ارگانیک نتایج جستجو قابل‌پیش‌بینی نیست و به‌عنوان شاخص تکمیلی در نظر گرفته می‌شود.»

به گفته جان مولر، اینکه تمام تمرکز خود را فقط برای بهبود ترافیک از گوگل دیسکاور بگذارید، باعث می‌شود تا تغییراتی را در ترافیک خود ببینید که ارتباط مستقیمی به کیفیت محتوا و اهداف اصلی آن‌ ندارد.

هشدار جان‌مولر در رابطه با عاقبت وابستگی کسب‌وکارها به ترافیک دیسکاور

همچنین گری ایلیس (Gary Illyes)، تحلیلگر تیم جستجوی گوگل نیز در همین رابطه هشدار داده و گفته بود: «امیدوارم مردم درک کنند که ترافیک دیسکاور با تمام خوبی‎‌هایی که دارد، ممکن است به‌طور ناگهانی ناپدید شود و نباید کسب‌وکار خود را بر اساس آن پایه‌گذاری کرد.»

هشداری گری ایلیس در رابطه با وابستگی کسب‌وکارها به ترافیک دیسکاور

سخن پایانی

در این مقاله خواندیم که google discover یک محتوای شخصی شده با قابلیت درک علایق کاربر و چگونگی پیشرفت آن‌ها در طول زمان است. سایت‌های خبری بیشترین کلیک را از گوگل دیسکاور می‌گیرند، اما همه صنایع‌ می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند تا کاربران بیشتری با آن‌ها ارتباط بگیرند.

محتوای جدید و به‌روز، شانس بیشتری برای نمایش در دیسکاور دارد، اما محتواهای همیشه سبز هم می‌توانند برای مدت خیلی طولانی روی سایت‌تان ترافیک بیاورند. برای موفقیت در دیسکاور، سازندگان محتوا باید موارد زیر را رعایت کنند:

  • مطمئن شوند که صفحات وب‌سایتشان برای موبایل مناسب‌اند.
  • محتوای خود را بر روی چیزهایی متمرکز کنند که برای برند و مخاطبان هدف آن‌ها معنی‌‌دار باشد.
  • محتوای جالب، مرتبط و مفید برای کاربران ایجاد کنند.
  • محتوای بصری جذاب (مثلا تصاویر و فیلم‌های با کیفیت) را به محتواهای متنی خود اضافه کنند.

با کمک این روش‌ها می‌تواند محتوای خود را وارد گوگل دیسکاور کرده و کاربران بیشتری را با سایت خودتان آشنا کنید.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

3 پاسخ

  1. سلام بسیار عالی.
    بعضی از مطالب سایت من در دیسکاور می ره ولی جدیدا نمیره. علتش چیه؟

    1. تغییر استراتژی تولید محتوا، مشکلات فنی و خیلی دلایل دیگه میتونه، دلیل این موضوع باشه و نیاز به بررسی عمیق داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.