خبرنامه سئو هفته چهارم مهر ۱۴۰۲

منتشر شده در ۲۵ مهر ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته چهارم مهر ۱۴۰۲

اولین خبر این هفته را با خبری از گوگل درباره فعال‌شدن ویژگی دیسکاور در دسکتاپ‌ شروع می‌کنیم و به خبر تغییرات جدید بصری گوگل در نمایش صفحه نتایج جستجو می‌رسیم. خوش‌ترین خبر این هفته را به قابلیت جدید SGE و تولید عکس با هوش مصنوعی بارد اختصاص می‌دهیم. در انتهای این خبرنامه هم به سراغ الگوریتم پروداکت رویو و چالش‌های آن برای سایت‌های فروشگاهی فارسی خواهیم رفت.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
اضافه‌شدن فید دیسکاور به دسکتاپ کاربران

پای دیسکاور به دسکتاپ هم باز می‌شود

گوگل به‌تازگی نمایش فید دیسکاور را در صفحه آغازین جستجوی خود آزمایش کرده است. به گزارش خبرگزاری «Verge» و به نقل از خانم لارا لوین (lara levin) از گوگل، این موتور جستجو اخیراً تلاش کرده تا با ارائه داده‌هایی مانند عناوین خبری، وضعیت آب‌وهوا و نتایج ورزشی، نسخه‌ای از دیسکاور موبایل را به دسکتاپ بیاورد. با اینکه چنین تصمیمی به‌صورت رسمی عملی نشده است و مراحل آزمایش آن در هند انجام می‌شود، اما احتمال دارد در صورت اجرای کامل، سایت‌هایی که برای دیسکاور بهینه شده‌اند، نرخ تبدیل بالایی داشته باشند.

آزمایش فید دیسکاور در دسکتاپ

بهتر است بدانید: ترافیک دیسکاور به نسبت نتایج جستجوی ارگانیک آن‌چنان که باید قابل‌پیش‌بینی و اتکا نیست؛ زیرا با توجه‌ به متغیربودن نتایج آن، لازم است ترافیک به‌دست‌آمده را به‌عنوان مکمل ورودی نتایج جستجو در نظر گرفت. این نکته را هم باید اضافه کرد که سیگنال‌های سیستم رتبه‌بندی محتوای مفید (helpful content) علاوه بر رتبه‌بندی صفحات در SERP، روی نمایش دیسکاور نیز تاثیرگذار هستند.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل

تحولات سرپ گوگل، از حذف indented result تا ویژگی‌های Site diversity

نتایج جستجوی تورفتگی (indented result) به دلیل عدم‌ وجود کارایی لازم در حالت اسکرول ممتد (continuous scroll) نتایج جستجو، دیگر نمایش داده نمی‌شود. پس از کنفرانس «SearchOn ۲۰۲۱» که در آن گوگل از تحولات عظیم بصری در SERP خبر داده بود. این موتور جستجو ویژگی‌های مختلفی را تاکنون در صفحه نتایج جستجو اضافه و برخی دیگر را حذف کرده است.

Intended results زمانی نمایش داده می‌شدند که امکان رتبه‌بندی ۲ صفحه از یک دامنه که به یک موضوع مرتبط است، برای یک کوئری وجود داشت. گوگل به دلیل ناکارآمدبودن این فیچر در حالت اسکرول ممتد، آن را غیرفعال کرد؛ اما با توجه‌ به اینکه ریچ ریزالت‌های FAQ page و How-to دیگر نمایش داده نمی‌شوند، می‌توان روی کار آمدن قابلیت‌های نوآورانه‌ مانند هوش مصنوعی مولد یا SGE را موجه‌تر دانست.

بهتر است بدانید: گوگل در سند «راهنمای سیستم‌های رتبه‌بندی» به مکانیزم «Site diversity» اشاره می‌کند که که نتایج Intended results را نشان می‌دهد. این امر برای بعضی از جستجوهای خاص ممکن است بیشتر هم باشد؛ اما با توجه‌ به تغییرات اخیر «visual elements gallery» و حذف بخش مربوط به «host group»، صفحات رتبه‌بندی‌شده از یک سایت، دیگر کنار هم نخواهند بود.

قبل از حذف قابلیت «indented results»

نتایج جستجو قبل از حذف قابلیت «indented results»

بعد از حذف قابلیت «indented results»

نتایج جستجو بعد از حذف قابلیت «indented results»

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
بارد می‌تواند می‌تواند بر اساس توصیف متنی، تصاویری واقعی و خلاقانه تولید کند.

قابلیت تولید عکس به SGE آمد

هوش مصنوعی بارد گوگل (Google Bard) اکنون می‌تواند بر اساس توصیف متنی، تصاویری واقعی و خلاقانه تولید کند. گوگل می‌گوید: «گاهی اوقات ممکن است به دنبال یک تصویر خاص باشید؛ اما نمی‌توانید دقیقاً چیزی را که در ذهن دارید پیدا کنید یا شاید ایده‌ای دارید که تجسم‌کردن آن سخت است و برای توسعه آن به کمک نیاز داشته باشید. اینجاست که ایجاد هوش مصنوعی به کمک شما می‌آید تا هرآنچه را که در سر دارید توسط گوگل به واقعیت تبدیل کنید.»

در حال حاضر قابلیت AI-generated images به‌صورت آزمایشی در جستجوی مولد گوگل فعال شده است. به گفته گوگل، این تصاویر به دلیل رعایت قوانین مسئولانه، برچسبی با عنوان «created by AI» خواهند داشت.

بهتر است بدانید: ممکن است سؤال پیش بیاید که آیا محتوای مولد می‌تواند منحصربه‌فرد و دارای اصالت باشد؟ اگر منظور از «منحصربه‌فرد» این است که محتوای مولد قبلاً وجود نداشته است، در این صورت پاسخ مثبت است؛ زیرا سیستم‌های مولد معمولاً بر اساس اطلاعات اینترنت آموزش می‌بینند و می‌توانند محتوای جدیدی تولید کنند که قبلاً وجود نداشته است.

اگر «اصالت» به این معنی باشد که محتوای مولد دارای ارزش هنری یا زیبایی‌شناختی است، در این صورت پاسخ پیچیده می‌شود. برخی از افراد معتقدند که محتوای مولد هرگز نمی‌تواند به‌اندازه محتوای تولیدشده توسط انسان اصیل باشد؛ زیرا استدلال آن‌ها بر این‌ اساس است که محتوای مولد همیشه مبنی بر مجموعه‌ای از داده‌های موجود، آموزش می‌بیند و نمی‌تواند کاملاً جدید باشد.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
آشنایی با ویژگی‌های مهم سیستم رتبه‌بندی Search's reviews system

آشنایی با ویژگی‌های مهم الگوریتم review که به‌زودی به زبان فارسی خواهد آمد

سیستم رتبه‌بندی Search’s reviews system که به نام Product Review نیز شناخته می‌شود، نوعی از محتوای ارزشمند را مدنظر دارد که برای انتقال حداکثری تجربه و تخصص تولید می‌شود. این الگوریتم که به‌زودی برای وب فارسی منتشر خواهد شد، به دنبال تجربه ناب نویسنده از بررسی چیزی است که حس واقعی را از طریق متن به خواننده انتقال می‌دهد.

سیستم رتبه‌بندی Search’s reviews system فقط صفحاتی را رتبه‌بندی می‌کند که فاکتورهای این الگوریتم را در نظر گرفته باشند و مخاطبان زیادی با آن صفحات تعامل داشته باشند. در صورتی‌ که الگوریتم پروداکت رویو نتواند شواهد تجربه و تحقیق را در محتوای یک صفحه ارزیابی کند، آن را در قالب یک محتوای بلاگ‌پست در نظر می‌گیرد که در بحث رقابت می‌تواند چالش‌انگیز باشد.

بهتر است بدانید: سیستم رتبه‌بندی Search’s reviews system برای سایت‌ها و بلاگ‌هایی که محصولات، خدمات و سایر موارد را بررسی و منتشر می‌کنند، بسیار مهم است. برای بهبود محتوای reviews خود، می‌توانید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • موضوع محتوای خود را با دقت انتخاب کنید و اطلاعات مفید و جامعی را در آن ارائه دهید.
  • لحن محتوا باید خوانا و رسا باشد تا خواننده بتواند با موضوع ارتباط بگیرد و آن را درک کند.
  • از تصاویر و ویدئوهای منحصربه‌فرد استفاده کنید.
  • از تجربه‌های شخصی و دسته‌اول خود در این محتواها استفاده کنید.
  • در صفحه محتوای بررسی، حتماً از بخش مزایا و معایب استفاده کنید.

🔸 منبع 🔸


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *