خبرنامه سئو هفته سوم مهر ۱۴۰۲

منتشر شده در ۱۸ مهر ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته سوم مهر ۱۴۰۲

در ابتدای خبرنامه این هفته، با ویژگی جدید گوگل برای پیش‌بینی نتایج جستجو آشنا خواهیم شد. سپس در مورد به‌روزرسانی‌های اسپم و هسته مرکزی در ماه اکتبر صحبت می‌کنیم. بعد از آن به سراغ به‌روزرسانی جدید سیستم محتوای مفید خواهیم رفت و در انتها ترافیک دیسکاور را بررسی می‌کنیم.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
چگونه گوگل می‌تواند یک مدل یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی پاسخ‌های سوالات مرتبط با آینده در نظر بگیرد؟

اگر گوگل نتواند پاسخ درستی به کاربر دهد، نتایج جستجو را پیش‌بینی می‌کند

آشنایی با مدل‌های زبان و ویژگی‌های هوش مصنوعی محصولات گوگل، به‌قدری مهم است که به‌نظر می‌رسد هر کارشناس سئو یا توسعه‌دهنده سایتی باید با آن‌ها آشنایی کافی داشته باشد. بر اساس پتنت «US11645277B2» با عنوان «Generating machine learning response to a search request» که به دستاورد گوگل در بهره‌گیری از فناوری یادگیری ماشین برای نتایج جستجو اشاره دارد، برای اطلاعاتی که به‌صورت استاندارد در نتایج یافت نمی‌شود، پاسخ مناسب را ‌«پیش‌بینی» کرده و نمایش می‌دهد.

مدل زبان به‌کارگرفته‌شده در این مکانیزم، علاوه‌ بر آموزش‌های فراوانی که در قالب متن، عکس، کد و زبان‌شناسی دریافت کرده، با کمک پارامترهایی از جمله سوابق جستجو و نتایج مفید مرتبط با سرچ کوئری‌های مشابه و غیره، مفیدترین نتیجه ممکن را پیش‌بینی و تولید می‌کند.

واژه «تولید نتایج» را می‌توان هم‌ردیف مبحث «جستجوی مولد» دانست که در آن هوش مصنوعی می‌تواند بر مبنای چیزهایی که آموزش دیده، محتوا تولید کند. مانند آنچه که در SGE گوگل وجود دارد، این موتور جستجو پاسخ‌های مولد را با لینک به منابعی که از آن‌ها استفاده کرده، به نمایش گذارد.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
آپدیت هسته اصلی و سیستم شناسایی اسپم اکتبر ۲۰۲۳

گوگل درباره به‌روزرسانی اکتبر توضیح می‌دهد

پس از آپدیت هسته اصلی و سیستم شناسایی اسپم اکتبر ۲۰۲۳، گوگل اطلاعات متعددی را در خصوص آنچه که در حال رخ‌دادن است به اشتراک گذاشت. به گفته این موتور جستجو، تمرکز آپدیت‌های اخیر به ۲ بخش اساسی تقسیم می‌شود:

۱.به‌روزرسانی هسته اکتبر در راستای توسعه الگوریتم‌هایی منتشر می‌شود که توجه بیشتری به کیفیت محتوا داشته و با درک معنای دقیق‌ کلمات و عبارات جستجوشده، تلاش می‌کند نتایج مرتبط‌تری را ارائه دهد. گوگل به استفاده از ویژگی‌هایی روی آورده که اطلاعات بیشتری مانند عکس و ویدئو را به کاربران نمایش داده و اعتبار منبع و جامعیت محتوا را در این خصوص مدنظر قرار می‌دهد.

۲.سیستم شناسایی اسپم نیز در ماه اکتبر به‌روزرسانی بزرگی را تجربه کرده و انتشار آن چندین هفته طول می‌کشد. گوگل می‌گوید: «در این آپدیت، گزارش کاربران و انجمن‌ها، انواع هرزنامه، محتوای تولیدشده به‌صورت خودکار و بسیاری موارد دیگر را شناسایی و مستقیما حذف خواهد کرد.»

هنگام انتشار به‌روزرسانی‌های گوگل، هیچ سایتی به‌صورت مستقیم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و اگر صفحاتی دارید که با افت مواجه شده‌اند به این معنی نیست که گوگل آن‌ها را نشانه گرفته، بلکه با انتشار آپدیت‌ها اطلاعات گردآوری‌شده تا لحظه انتشار، کیفیت نتایج جستجو در سطح وسیعی ارتقا خواهد یافت. در چنین شرایطی سایت‌هایی که فرصت دیده‌شدن نداشتند، رشد قابل توجهی را تجربه خواهند کرد، زیرا گوگل در سیستم رتبه‌بندی محتوای مفید، جواهرات پنهان را از اعماق یافته و نمایش می‌دهد.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
آشنایی با سیستم Classifier HCU

با Classifier HCU آشنا شوید، بازوی تاریک سیستم رتبه‌بندی محتوای مفید

سیستم رتبه‌بندی محتوای مفید با استفاده از یک مدل یادگیری ماشین، صفحات بی‌کیفیت را شناسایی و طبقه‌بندی می‌کند. در صورتی‌ که صفحات سایت شما به‌عنوان صفحات ضعیف شناسایی شوند، طبقه‌بندی‌ شده و ضمن حذف از نتایج جستجو، تا ماه‌ها بازگشتی در کار نخواهد بود.

الگوریتم HCU یک سیستم سایت‌واید است که براساس آن اگر حجم محتوای غیرمفید سایت بیشتر از محتوای مفید باشد، رتبه‌ آن کاهش پیدا کرده و دیگر اهمیت ندارد باقی صفحاتش چقدر ارزشمند باشند. Classifier HCU نام سیستمی‌ است که به شناسایی صفحات ضعیف می‌پردازد و با خارج‌کردن آن‌ها از جستجوی گوگل، سیگنال منفی را به تمام سیستم‌های رتبه‌بندی دیگر ارسال می‌کند.

یکی از ویژگی‌های Classifier قابلیت یادگیری است که می‌توانند شاخص‌های کیفیت خوب و بد را آموزش دیده و به مرور زمان پیشرفت کند. برای مثال اگر صفحه‌ای از سایت شما به‌عنوان محتوای بی‌کیفیت طبقه‌بندی شود، برای بازگشت آن به نتایج باید کاربرپسند‌بودن و کیفیت بالای صفحه را به Classifier اثبات کنید. گوگل طی چند ماه نظارت بر تلاش شما، می‌تواند تصمیم بگیرد که آن را به نتایج بازگرداند یا نه.

سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که در گوگل وجود دارند، دائما درحال یادگیری داده‌ها و رفتار طبیعی انسان‌ها هستند. باید تلاش کنید تا با ارائه اطلاعات غنی و شفاف درباره کسب‌وکارتان و همچنین تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند، مدل‌ها به‌درستی آموزش ببینند.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
چرا ترافیک دیسکاور در طول زمان تغییر می‌کند؟

گوگل پاسخ می‌دهد: «چرا ترافیک دیسکاور در طول زمان تغییر می‌کند؟»

گوگل سند راهنمای دیسکاور را به‌روزرسانی کرد تا اطلاعات بیشتری درباره نوسانات ترافیک آن ارائه دهد. این موتور جستجو می‌گوید که ترافیک دیسکاور به نسبت ترافیک نتایج مبتنی بر جستجوی کلمات کلیدی، آنچنان که باید قابل پیش‌بینی و اتکا نیست. گوگل ۳ دلیل اصلی را برای توضیح درباره نوسانات ترافیک دیسکاور ارائه داده است:

۱.تغییر در علایق کاربران: دیسکاور محتوا را براساس علایق کاربران نمایش می‌دهد. این یعنی با تغییر علاقه از یک موضوع به‌خصوص، ترافیک دیسکاور نیز تغییر خواهد کرد.

۲.تنوع محتوا: دیسکاور محتوای متنوع مانند ورزش، سلامت، سبک زندگی، سرگرمی‌ و غیره را بدون محدودیت از سراسر وب گرداوری و براساس نیاز مخاطب نمایش می‌دهد.

۳.به‌روزرسانی‌های جستجوی گوگل: گوگل به‌طور دوره‌ای به‌روزرسانی‌هایی را برای موتور جستجوی خود انجام می‌دهد که روی الگوریتم‌های دیسکاور تأثیر گذاشته و منجر به تغییراتی در ترافیک آن می‌شود.

با توجه به طبیعت متغیربودن نتایج دیسکاور، باید ترافیک آن را به‌عنوان مکمل ورودی‌های نتایج جستجو در نظر گرفت. گوگل به ناشران و مدیران سایت‌ها توصیه می‌کند تا به‌طور مرتب گزارش‌های دیسکاور خود را بررسی و تغییرات را شناسایی کنند. با تولید محتوای مرتبط با علایق کاربران نیز می‌توان شانس بیشتری برای نمایش در دیسکاور گوگل داشت و آن را به‌طور مستمر بهبود داد.

🔸 منبع 🔸


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *