الگوریتم پروداکت رویو

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

|

الگوریتم پروداکت رویو گوگل (Product Review Algorithm)

آیا تاکنون چیزی از الگوریتم پروداکت رویو شنیده‌اید؟ آیا شما هم از افرادی هستید که پیش از هر خریدی اینترنت را زیرورو و تمام اطلاعات موجود از محصولات را بررسی می‌کنند؟ اگر فقط یک ‌بار این کار را انجام داده باشید، به خوبی می‌دانید که چه کار سخت و زمان‌بری است؛ زیرا در بیش‌تر مواقع اطلاعات ناقص و مختصر هستند و برای یک تحقیق دقیق، مجبور می‌شوید سایت‌های زیادی را بررسی کنید.

اکنون گوگل در یکی از آپدیت‌های خود الگوریتمی را معرفی کرده است که به این نیاز کاربران پاسخ می‌دهد. «Product Review» الگوریتمی است که روی محتواهای تجاری تمرکز دارد و نحوه شرح محصول را کنترل می‌کند. در این شیوه فروشندگان کالا یا نویسندگان محصول باید شرح دقیقی از ویژگی‌ها و مشخصات کالا ارائه دهند و با استفاده از محتوای بصری به درک عمیق‌تر مخاطب کمک کنند. با مطالعه این مطلب به خوبی با شرح کامل این الگوریتم، چگونگی استفاده از آن، تغییراتی لحاظ‌شده در هر آپدیت و… آشنا می‌شوید.

الگوریتم پروداکت رویو (Product Review) چیست؟

توصیف کالا و ارائه شرح دقیق محصولات ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان از پروداکت رویو ارائه داد. هدف گوگل از معرفی الگوریتم‌ها این است که دقیق‌ترین و باکیفیت‌ترین محتوا را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار دهد. به همین علت، شرح دقیق و کامل محصول همراه با عکس و نقد و بررسی منطقی محصول در این الگوریتم جدید امری مهم و ضروری است. این الگوریتم برای پاداش‌دادن به سایت‌هایی که بررسی محصول را با تحقیقات عمیق انجام می‌دهند، طراحی شده است. پروداکت رویو الگوریتمی اصلی نیست که بر همه نتایج جستجو تأثیر بگذارد و تنها به‌طور خاص بررسی‌های محصول را هدف قرار می‌دهد.
حالا شاید بپرسید این الگوریتم در طول حیاتش چه تغییراتی داشته و چگونه باید سناریوی پروداکت رویو را نوشت. برای یافتن پاسخ این سوالات، به خواندن ادامه دهید.

راهنمای گوگل برای نوشتن پروداکت رویو باکیفیت

حالا که با ماهیت پروداکت رویو آشنا شدید، لازم است دستورالعمل‌های مهم آن را نیز بشناسید و بدانید که برای تولید محتوا چه مواردی را باید مدنظر قرار دهید تا محتوایی که برای بررسی محصول تولید می‌کنید موردپسند کاربران و الگوریتم Product Review گوگل واقع شود. الگوریتم پروداکت رویو روی صفحات بررسی محصول تمرکز دارد و مواردی مانند وجود محتوای بصری، صوتی، لینک‌دهی و… برایش ارزش محسوب می‌شود. شاید الان با خودتان بگویید این‌ که ساده است؛ دو تا عکس از وب برمی‌داریم و در صفحه خودمان بارگذاری می‌کنیم. اگر این چنین فکر می‌کنید، دست نگه دارید! زیرا گوگل با تکیه بر همین موارد محتوایی صفحه شما را ارزیابی می‌کند و به آن رتبه می‌دهد. بنابراین نمی‌توانید از محتوای کپی و غیراصیل استفاده کنید.

برای جلوگیری از بروز اشتباه گوگل موارد زیر را برای نوشتن یک بررسی محصولِ اصیل و جذاب پیشنهاد کرده است:

  • بررسی محصول نباید براساس گفته‌های دیگران باشد؛ برای تحریر محتوای پروداکت رویو باید از افراد متخصص کمک بگیرید. کسی که محصول را به خوبی می‌شناسد و حتی از آن استفاده کرده باشد زیرا در این شیوه هرچه اطلاعات دقیق‌تری به کاربر ارائه دهید و از شیوه نوشتار ماشینی فاصله بگیرید، به نتایج بهتری می‌رسید. به بیان دقیق‌تر، هرچه خوانایی مطالب شما بیش‌تر، مطالب دقیق‌تر و نقدها کارشناسانه‌تر باشند، رتبه بالاتری به دست می‌آورید.
  • با تولید محتوایی منحصر‌به‌فرد، توضیحاتی فراتر از آنچه توسط تولیدکننده محصول ارائه شده است، بدهید و توضیح دهید محصول از نظر فیزیکی چگونه است، یا چگونه باید از آن استفاده کرد؟
  • توضیح دهید چه چیزی محصول را از رقبای خود متمایز می کند؟ وجه تمایز محصول با کالاهای مشابه را خیلی خوب و دقیق توضیح دهید.
  • محصول را با محصولات مشابه‌ش مقایسه کنید، توضیح دهید که کدام محصول ممکن است برای استفاده در شرایط خاص بهتر باشد؟
  • مزایا و معایب محصول را شرح دهید و به سادگی از این بخش عبور نکنید.
  • نسخه‌های قدیمی محصول را با نسخه‌های جدیدتر آن مقایسه کنید و ویژگی‌های تازه را نام ببرید. به‌عنوان مثال در کدام بخش بهبود پیدا کرده است؟ کدام نقص و ایراد برطرف شده است؟ و به این طریق به کاربران در تصمیم‌گیری برای خرید کمک کند.
  • بررسی کنید که چه قابلیت‌هایی از محصول برای کاربر مهم است و چه ویژگی‌هایی را برای خرید محصول چک می‌کند. به‌عنوان مثال فرض کنید محتوایی برای بررسی لپ‌تاپ مدل X از برند Y می‌نویسید؛ ویژگی‌هایی مانند سال تولید، CPU، گرافیک، حافظه و… از مواردی هستند که کاربر بر اساس آن‌ها محصول را قضاوت و برای خرید آن تصمیم‌گیری می‌کند پس با بررسی دقیق این ویژگی‌ها کاربر را در تصمیم‌گیری برای انتخاب و خرید یاری کنید.
  • هنگامی که یک محصول را به عنوان بهترین (برای یک هدف خاص) معرفی می‌کنید، حتماً اطلاعات زیر را در بررسی خود لحاظ کنید:
    • چه چیزی محصول را از سایر محصولات موجود در بازار متمایز می‌کند؟
    • چرا محصول معرفی شده را با برچسب بهترین به دیگران توصیه کرده‌اید؟
    • شواهد دست اول برای اثبات ادعا خود ارائه کنید.
  • برای پشتیبانی از نظرات و اثبات صحت آن‌ها، شواهدی مانند تصاویر، صوت، ویدئو و… ارائه کنید.
  • اگر با سیاست‌های سایت شما در تضاد نیست، برای خرید محصول چندین فروشنده مختلف را به کاربر پیشنهاد دهید تا کاربر با بررسی و مقایسه آن‌ها، فروشنده مورد نظر خود را انتخاب کند.

موارد فوق بخشی از مسیر نوشتن یک پروداکت رویو خوب هستند. بررسی این موارد به نویسنده کمک می‌کند متنی مطابق با نیاز کاربر تحریر کند. در این شیوه باید دقیق‌ترین، بدیع‌ترین و کامل‌ترین اطلاعات را در اختیار مشتری قرار دهید؛ بنابراین به فکر پرکردن صفحه نباشید و از تکرار بدیهیات بپرهیزید. رعایت همین موضوع کمک می‌کند که با هدف گوگل، یعنی بهینه‌سازی بهتر محتوا و ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن، همسو شوید.

در هر بار آپدیت پروداکت رویو چه چیزی تغییر کرد؟

به‌نظر می‌رسد نخستین زمزمه‌های پروداکت رویو از اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل ۲۰۲۲ آغاز شده است. الگوریتمی که بر شرح محصولات و محتوای بصری یونیک و مرتبط با کالا تمرکز دارد و کمک می‌کند کاربران تجربه بهتری در هنگام خرید محصولات داشته باشند. از ابتدای معرفی این الگوریتم تا به امروز، گوگل چندین به‌روزرسانی‌ بر روی این الگوریتم انجام داده است، به‌روزرسانی‌های الگوریتم پروداکت رویو تا به امروز عبارتند از:

  • ۸ آوریل ۲۰۲۱: اولین نسخه الگوریتم پروداکت رویو که فقط برای سایت‌های انگلیسی‌زبان با هدف بررسی و مطالعه بیش‌تر منتشر شده بود.
  • ۱ دسامبر ۲۰۲۱: دومین به‌روزرسانی الگوریتم که باز هم فقط محتواهای انگلیسی‌زبان را مورد بررسی قرار می‌داد. در این به‌روزرسانی گوگل توصیه می‌کند که افراد از محتواهای بصری و لینک‌‌سازی در مطالب خود استفاده کنند.
  • ۲۳ مارچ ۲۰۲۲: سومین آپدیت الگوریتم مذکور در ۲۳ مارچ ۲۰۲۲ انجام شد. در این آپدیت گوگل نگاه دقیق‌تری به وجه پژوهشی و اسنادی مطالب داشت، اما همچنان محتواهای زبان انگلیسی مد نظر بودند.
  • ۲۷ جولای ۲۰۲۲: در چهارمین به‌روزرسانی الگوریتم پروداکت رویو همچنان زبان انگلیسی بود. در این آپدیت لزوم بیان جزئیات و معرفی دقیق محصول بیش‌تر مطرح شد. معرفی ویژگی‌های فیزیکی، دسته‌بندی‌ها، مقایسه با سایر محصولات و… مواردی بودند که این بروزرسانی بر آن‌ها تاکید شد.
  • ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲: در این به‌روزرسانی که تقریبا با به‌روزرسانی الگوریتم helpful content همزمان ارائه شد، گوگل بیان کرد که تاثیرات بیشتری نسبت به نسخه‌های قبل در جایگاه سایت‌ها خواهد داشت. البته این تغییرات را سایت‌هایی احساس می‌کنند که از این الگوریتم به صورت کامل استفاده می‌کنند.
  • ۲۱ فوریه ۲۰۲۳: در آخرین به‌روزرسانی، الگوریتم Product Review راهنمای خود را به‌روز کرد تا سایت‌ها بتوانند استفاده بهینه‌تری از آن داشته باشند. همچنین این به‌روزرسانی روی ۱۱ زبان زنده دنیا از جمله انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، هلندی، ایتالیایی و… اعمال شده و رتبه این دسته از سایت‌ها را دچار تغییر کرده است که البته به گفته گوگل دائمی نیستند.
  • به‌روزرسانی هفتم «product review» هم به زودی قرار است منتشر شود و تمام ریجن‌ها از جمله زبان فارسی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما به این به‌روزرسانی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اگر به‌روزرسانی پروداکت رویو بر سایت من تأثیر بگذارد چه می‌شود؟

اگر نگاهی به اطرافتان بیاندازید متوجه می‌شوید که این روزها بیش‌تر انسان‌ها ولع دانستن دارند. از طرفی حوصله چندانی هم در افراد وجود ندارد که بگردند و بچرخند و مطالب مورد نیازشان را پیدا کنند. برای درک بهتر موضوع مثلا سعی کنید به این سوال پاسخ دهید؛ برای خرید یک تلفن همراه وارد سایت مدنظرتان می‌شوید؛ آیا ترجیح می‌دهید با یک بلاگ پست مواجه شوید و در میان کلی اطلاعات بی‌ربط دنبال محتوای مدنظرتان بگردید یا دوست دارید محتوای اصلی راحت و بی‌دردسر خودش را به شما نشان دهد؟

الگوریتم رویو پروداکت باعث می‌شود کاربر با یک بار جستجو، در یک بستر مطمئن و در سریع‌ترین زمان ممکن اطلاعات موردنیازش را ببیند و نیازش رفع شود. به نظر خودتان نتیجه این امر چیست؟ به طبع وجود محتوای بصری واقعی، اطلاعات موثق و دقیق با دسترسی آسان، باعث می‌شود کاربر راحت‌تر تصمیم‌گیری و انتخاب کند. در نتیجه او زمان بیش‌تری را در سایت شما سپری می‌کند و میزان تعاملش را با شما افزایش می‌دهد. در نتیجه نرخ تبدیل بالایی نصیب شما می‌شود و رتبه بهتری نیز به دست می‌آورید.

جمع‌بندی

در این مطلب الگوریتم پروداکت رویو را معرفی کردیم و در ضمن آن هدف گوگل از ارائه این الگوریتم، راهنمایی‌های آن را برای نوشتن پروداکت رویو کارآمد و بهینه بررسی کردیم. برای استفاده بهینه از این الگوریتم شما باید برای کاربر بنویسید و از سبک نوشتار ماشینی فاصله بگیرید. باید نیازها و سوالات مشتریان را شناسایی و به آن‌ها در حین تولید محتوای بررسی محصول پاسخ دهید.

در این نوع محتوا باید وجه تمایز کالای خود را با کالاهای مشابه بگویید و اشاره کنید که محصول شما چرا و چگونه بیش‌ترین کارایی را دارد. همچنین از بیان مزایای اصلی محصول غافل نشوید. در مجموع در پروداکت رویو هر قدر اطلاعات دقیق‌تر و واقع‌گرایانه‌تری ارائه دهید، شانس موفقیت شما بیش‌تر می‌شود.

الگوریتم پروداکت رویو توضیحات محصولات فروشگاهی را بررسی می‌کند تا باکیفیت‌ترین محتوای بررسی محصولات را به کاربران نمایش دهد.این الگوریتم فروشندگان را تشویق می‌کند تا اطلاعات کامل‌تر و مقایسه همه جانبه‌تری را برای محصول خود بنویسند.

  • درباره مزایا و معایب محصول کامل توضیح دهید
  • بررسی محصول باید بر اساس تجربه افراد مصرف‌کننده باشد
  • درباره وجه تمایز محصول خود با محصولات داخل بازار بنویسید
  • محصول را از نظر فیزیکی توصیف کنید و درباره نحوه استفاده آن توضیح دهید
  • برای اثبات توضیحات خود از تصاویر، ویدئو و حتی صوت محصول استفاده کنید

اخبار مرتبط

در حال بارگذاری...

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.