subdomain بهتر است یا subdirectory؟

به‌ روزرسانی شده در ۷ اسفند ۱۴۰۲

|

ساب دامین و ساب فولدر چیست؟ کدام یک برای سئو بهتر است؟

بعضی از سوالات تا همیشه داغ و پربحث هستند و جدالی که بین پاسخ‌های متفاوت آن وجود دارد، ممکن است هیچ‌گاه تمامی نداشته باشد. نوع سوالات در سئو بسیار فراوان هستند و افراد زیادی بین دو چیز اختلاف نظر دارند یا نمی‌دانند کدام یکی برای سایتشان بهتر است. اینکه تفاوت ساب دامین و ساب فولدر چیست و کدام یک برای سئو بهتر است، یکی از موضوعات چالشی این حوزه به حساب می‌آید. در این مطلب می‎‌خواهیم درباره اختلافات و نقطه نظرات متفاوت زیر دامنه (Subdomain) و زیر شاخه (subdirectory) صحبت کنیم و تفاوت‌‌های آن‌ها را بر اساس ملاحظات فنی ‌سئو بررسی کنیم.

ساب دامین (Subdomain) یا زیر دامنه چیست؟

ساب دامین بخشی از آدرس اصلی سایت است که با آدرس‌های معمولی سایت‌ فرق دارد و یک بخش بیشتر، به ابتدای دامنه اصلی سایت اضافه شده است. این سبک از دامنه‌ بیشتر برای جداسازی یک بخش خاص از کل سایت کاربرد دارد. اگر به آدرس برخی از سرویس‌های گوگل توجه کرده باشید، می‌بینید که آدرس آن‌ها به شکل زیر است:

mail.google.com

drive.google.com

در حالت عادی وقتی می‌خواهید صفحه‌ای در سایت ایجاد کنید، برای مثال قرار است صفحه‌ای با موضوع «طراحی» داشته باشید، آدرس آن می‌تواند به شکل زیر باشد:

example.com/design

اما اگر هدف، ساخت یک ساب دامین باشد، آدرس به شکل زیر نشان داده می‌شود:

design.example.com

ساختار ساب دامین

ساب فولدر (Subfolder) یا زیر شاخه چیست؟

ساب فولدر یک بخش درونی سایت است و پس از نام دامنه و یک اسلش شروع می‌شود.اغلب اوقات مدل زیر شاخه یا ساب دایرکتوری کمک می‌کند تا برای محتواهای سایت خود ساختار مشخص کنید. برای مثال، بیشتر سایت‌ها ترجیح می‌دهند بلاگ را در همان دامنه اصلی سایت راه‌اندازی کنند. به این ترتیب آدرس بلاگ سایت به شکل yourdomain.com/blog نوشته می‌شود.

ساختار ساب دایرکتوری

تفاوت ساب دامین و ساب فولدر چیست؟

ساختار ساب فولدر به نحوی است که بعد از دامنه اصلی قرار می‌گیرد و سلسله‌مراتب محتوای سایت را نشان می‌دهد. در حالی که، ساب دامنه‌ قبل از دامنه اصلی قرار می‌گیرد و ظاهرش نشان می‌دهد که محتوای قرار گرفته در این زیر دامنه، از محتوای سایت اصلی جداست. یک زیر دامنه، خارج از دامنه اصلی قرار دارد؛ در واقع می‌توان گفت ساب دامین در پارتیشن اختصاصی دامنه قرار دارد.

ساختار url

ساب فولدرها به‌راحتی در سیستم مدیریت محتوای سایت ساخته می‌شوند؛ اما برای ساخت ساب دامین نیاز است تا به هاست سایت وارد شوید و تنظیماتی را انجام دهید.
اگر می‌خواهید بدانید که سایت شما از چند زیردامنه استفاده می‌کند یا اصلا از آن استفاده می‌کند یا نه، می‌توانید از ابزار Semrush برای مشاهده ساختار سایت خود، از جمله Subdomain‌ها استفاده کنید. فقط هنگام تنظیم ابزار، مطمئن شوید «including all subdomains» را برای تعیین محدوده کرالینگ انتخاب کرده‌‎اید.

درک Subdomain‌ها و subdirectoryها

کاربرد ساب دامین چیست؟

یکی از دلایلی که شما را مجاب می‌کند تا برای سایت خود یک زیر دامنه جدید بسازید، نظم و سازماندهی بهتر سایت است. برای مثال، اگر قرار باشد ما در کنار صفحات اصلی و بلاگ سایت، بخشی مرتبط با فروش ابزارهای آنلاین سئو اضافه کنیم، یکی از راه‌ این است که یک ساب دامین جدید به نام Tool به سایت اضافه کنیم. در مثال دیگر، شاید سایتی بخواهد برای مشارکت کاربران، انجمنی در سایت خود راه‌اندازی کند. برای اینکه هم ساختار سایت شلوغ نشود و هم این بخش را مستقل از صفحات دیگر سایت بسنجد، می‌تواند آن را به یک زیر دامنه منتقل کند.

نمونه ساب دامین با هدف راه‌اندازی بلاگ

https://blog.tapsi.ir

https://newsblog.cafebazaar.ir

به غیر از راه‌اندازی بلاگ یا انجمن در سایت، موارد زیر دلایلی رایج برای استفاده از زیر دامنه هستند:

  • راه‌اندازی بخش پشتیبانی سایت

گاهی مدیران کسب‌وکارها تصمیم می‌گیرند بخش پشتیبانی مشتریان خود را به‌عنوان ساب دامین به سایت خود اضافه کنند. برای مثال، گوگل از support.google.com به‌جای google.com/support استفاده می‌کند. گوگل یک موتور جستجو است و بخش پشتیبانی کاربران ارتباطی با مضمون اصلی سایت ندارد. بنابراین، برای برقراری ارتباط و سرویس‌دهی مناسب به کاربران، ساب دامنه جدیدی راه‌اندازی کرده است.

نمونه ساب دامین با هدف پشتیبانی سایت

https://support.divar.ir

  • فعالیت در مناطق مختلف

اگر کسب‌وکار شما به شکلی است که در چندین منطقه یا سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنید، ایجاد یک ساب دامین جدید به هدف شما کمک می‌کند. اگر سایتی به زبان عربی و یکی به زبان انگلیسی دارید که هر دو در مناطق خاصی فعال هستند، بهتر است به‌جای ایجاد ساب فولدر، آن‌ها را در ساب دامین راه‌اندازی کنید. برای مثال برند Craigslist که یکی از محبوب‌ترین بازارهای آنلاین در جهان است، از روش ثبت ساب دامین در مناطق مختلف استفاده کرده است. نمونه‌های زیر، زیر دامنه‌های سایت این شرکت را می‌بینید:

orangecounty.craigslist.org

stgeorge.craigslist.org

  • راه‌اندازی فروشگاه آنلاین

برخی از شرکت‌هایی که خدمات یا سرویسی ارائه می‌دهند یا بر پایه تولید محتوا و خبر بنا شده‌اند، ممکن است محصول دیجیتال یا محصول فیزیکی برای فروش داشته باشند. این شرکت‌ها می‌توانند بخش فروشگاهی خود را در یک زیر دامنه ایجاد کنند. برای مثال، برند HubSpot به غیر از بخش Software که سرویس‌های مارکتینگی به مدیران ارائه می‌دهد، فروشگاه آن به آدرس shop.hubspot.com در دسترس کاربران است.

  • برگزاری رویداد

اگر یکی از فعالیت‌های همیشگی و مدام شرکت شما برگزاری رویداد در حوزه کسب‌وکارتان است، می‌توانید صفحه این خدمات را به یک زیر دامنه دیگر انتقال دهید. برند مایکروسافت مطالب مرتبط با رویداد‌های خود را در ساب دامین events.microsoft.com قرار می‌دهد.

نمونه ساب دامین با هدف بخش‌بندی مخاطبان

https://developers.cafebazaar.ir

نمونه ساب دامین با هدف راه‌اندازی باشگاه مشتریان

https://club.snapp.ir

مزایا و چالش‌های ساب دامین

  • در صورتی که ساب دامین جدیدی برای سایت خود ایجاد می‌کنید، نیاز است تا SSL مجزایی برای آن نیز تهیه کنید. برای راحتی این فرایند پیشنهاد می‌شود تا از سرویس wildcard ssl استفاده کنید. با خرید این سرویس تمامی ساب دامنه‌های شما از http به https تبدیل می‌‌شود.
  • برندسازی یکی از مزایای و اهدافی است که کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند بخشی از فعالیتشان را به یک ساب دامین جدید منتقل کنند. برای مثال، سایت هاب اسپات (HubSpot) که یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مارکتینگ است، بلاگ آموزشی سایت را در زیر دامنه ایجاد کرده است. بیشتر شهرت هاب اسپات به دلیل بلاگ آموزشی است.
  • کاهش استفاده از منابع هاست اصلی سایت یکی از مهم‌ترین مزایای ساب دامین است. افرادی که قصد دارند بخش متفاوت و جدیدی را به سایت خود اضافه کنند؛ اما از نبود منابع هاست خود می‌ترسند، می‌توانند آن بخش را روی یک ساب دامین و هاست دیگر ایجاد کنند.
  • کسب‌وکارهایی که می‌خواهند یک صفحه جداگانه روی سایت برای کاربران در نظر بگیرند تا محتوایی در آن منتشر کنند مانند وبلاگ‌ها یا روی دامنه اصلی سایت، فروشگاهی راه‌اندازی کنند، می‌توانند پروفایل کاربران را به ساب دامین انتقال دهند.
در تریبون بخوانید : SERP چیست

کاربرد ساب فولدر یا ساب کتگوری (subdirectory) چیست؟

معمولاً ساختار بیشتر سایت‌ها از نوع ساب فولدر است و هر صفحه‌ای که ساخته می‌شود، جزو یک دسته خاص قرار می‌گیرند. این ساختار کمک می‌کند تا صفحات اصلی و مطالب سایت به‌خوبی دسته‌بندی شوند و تمام محتواها در دسترس کاربران قرار بگیرند. صفحات فرود سایت، صفحات دسته‌بندی، صفحات محصول و گاهی بلاگ و مقالات در حالت ساب کتگوری به دامنه سایت اضافه می‌شوند.

مزایا و چالش‌های ساب فولدر

  • ساب فولدر ساختار یکپارچه‌ و منظمی را برای کاربران و خزنده‌های گوگل در سایت ایجاد می‌کند؛ چون تمام صفحات سایت بخشی از یک دامنه اصلی هستند. بنابراین هر صفحه از سایت برای گسترش و بهبود رتبه از دامنه اصلی تاثیر می‌گیرند. برای مثال، هر مقاله بلاگ از اعتبار دامنه اصلی برای کسب رتبه متاثر می‌شود. به عبارت دیگر، ساب دایرکتوری‌ها برای سایت‌های تازه‌تاسیس و نوپا بسیار مناسب هستند تا سریع‌تر توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند.
  • پوشه‌بندی صفحات و محتواهای سایت، یک شبکه لینک‌سازی قوی را ایجاد می‌کند و هر صفحه ارزش و اعتباری را به صفحه پیشین خودش انتقال می‌دهد. در صورتی که تعداد لایه‌ها در هر سطح از سایت حفظ شود و URLها کوتاه باشند، حرکت کاربران بین صفحات راحت‌تر می‌شود و خزنده‌ها با سرعت بیشتری صفحات را ایندکس می‌کنند.
  • زمانی که برخی از صفحات سایت به ساب دامین منتقل می‌شوند، اعتبار کلی دامنه اصلی کمتر از حالتی است که صفحات در زیر شاخه قرار گرفته باشند. به همین دلیل، هنگام انتقال ساب دامنه‌ به ساب فولدر، شاهد افزایش میزان بازدید ارگانیک و ترافیک خواهید بود. در مثال زیر، میزان رشد ترافیک بلاگی را در حالت ساب دایرکتوری در مقایسه با زمانی که در یک Subdomain میزبانی می‌شد، مشاهده می‌کنید.

نظر اندی چادویک در مورد تفاوت تاثیر ساب دامین با ساب فولدر

در مثال دیگر، وقتی شخصی، بلاگ خود را از Subdomain به Subfolder منتقل کرد، با تغییرات چشمگیری مواجه شده است.

یک مثال دیگر از تفاوت ساب دامین و ساب فولدر
به این نکته توجه داشته باشید که نمونه‌ها از مثال انتقال بلاگ از حالت ساب دامین به ساب فولدر است. چون بلاگ‌ها دارای مقالاتی با بازدید بالا هستند و سیستم لینک‌ سازی داخلی قوی دارند، پس نتیجه بهبود اعتبار دامنه اصلی و در نهایت افزایش ترافیک سایت خواهد بود.

در تریبون بخوانید : لینک بیلدینگ چیست

تاثیر ساب دامین و ساب فولدر بر سئو از نظر گوگل؛ کدام بهتر است؟

با بررسی کاربردها و تفاوت‌های ساب دامین و ساب فولدر با این چالش رو‌به‌رو می‌شوید کدام یک برای سایت شما مناسب‌تر است؟ تصمیم شما هر آنچه باشد باید نیاز سایت خود را اول در نظر بگیرید. در اصل، انتقال صفحاتی به ساب‌دامین که محتواهای ارزشمند و هدف متفاوتی از سایت اصلی دارند، اقدامی منطقی است. برعکس، راه‌اندازی ساب فولدر برای سایت‌هایی که از نظر تنوع محتوایی محدود هستند و بخش‌های متفاوتی برای کاربران ندارند، انتخاب بهتری خواهد بود. پاسخ قطعی درباره اینکه کدام راه بهتر است، وجود ندارد و شما باید با مقایسه مزایا و کاربردهایشان بهترین روش را انتخاب کنید.

جان مولر درباره تاثیر ساب دامین و ساب فولدر بر سئو پاسخ می‌دهد:

ساب دامین‌ها و ساب فولدرها در نظر گوگل یکسان هستند و ایندکس ساب دامنه‌ها و ساب فولدرها با یکدیگر تفاوتی ندارد. مدیران و وبمستران بهتر است زمانی از مدل ساب دامین استفاده کنند که آن بخش هدف و محتوای متفاوتی با سایر قسمت‌های سایت داشته باشد.
همچنین، جان مولر در یک ویدئو که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، درباره Subdomain و Subfolder صحبت کرد. توصیه‌های او از آن زمان تا امروز تغییری نکرده است.

 

سخن پایانی

در یک نگاه کلی می‌توان گفت، اگر کسب‌وکارسایت شما تا حدی گسترده است که بخش‌های متفاوتی برای کاربران دارد، از ساختار ساب‌ دامین کمک بگیرید. گوگل هر Subdomain را یک دامنه یا یک سایت مستقل در نظر می‌گیرد و تنها تفاوتی که با دامنه اصلی (Domain) دارد این است که هر دو دامنه از یک نام برند استفاده می‌کنند. به همین دلیل، گوگل ارزش و اعتبار جداگانه‌ای از سایت اصلی به آن می‌دهد. با این حال، هدف صفحه و تجربه کاربری فاکتورهای مهمی برای انتخاب ساب دامین و ساب فولدر هستند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.