خطای 404

منتشر شده در ۱۳ اسفند ۱۴۰۲

|

ارور 404 چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟

تصور کنید با وارد کردن آدرس یک سایت، با صفحه‌ای روبه‌رو شوید که در مرکز آن نوشته شده: «۴۰۴ Error! Page not Found» ناامیدکننده است، قبول دارید؟ این پیام می‌گوید آنچه به دنبال آن هستیم وجود ندارد! به‌عنوان یک کاربر، مواجهه با چنین شرایطی، تجربه دلپذیر و خوشایندی نیست. در جایگاه ادمین یک سایت هم بهتر است به رفع این مشکل بپردازیم. کدام مدیر سایتی را می‌شناسید که دلش بخواهد کاربران و بازدیدکنندگان سایت را ناامید و ناکام کند؟ اما نگران نباشید، راه‌های مختلف و متنوعی برای مواجهه با این اخطار وجود دارد. از بهبود شکل کلی آن‌ها گرفته تا اصلاح و رفع ارور ۴۰۴، همه و همه را در این مقاله بررسی کرده‌ایم. تا انتها همراه ما باشید.

خطا یا ارور ۴۰۴ چیست؟

یکی از متداول‌ترین صفحه‌هایی که هنگام جستجو در فضای نت با آن روبه‌رو می‌شویم خطای ۴۰۴ است. این خطای رایج با جمله «Not Found!» (به معنای: این صفحه پیدا نشد) نمایش داده می‌شود و به این معناست سرور نمی‌تواند صفحه موردنظر را پیدا کند.

این ارور یک خطای کد وضعیت HTTP است؛ یعنی سرور خطا را تشخیص داده‌ است و در قالب یک عدد ۳رقمی آن را به‌عنوان پاسخ به کاربر نشان می‌دهد. این پاسخ‌ها به پنج دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • ۱۰۰ تا ۱۹۹ پاسخ‌های اطلاعاتی
  • ۲۰۰ تا ۲۹۹ پاسخ موفقیت
  • ۳۰۰ تا ۳۹۹ نشان‌دهنده تغییر مسیر (redirect)
  • ۴۰۰ تا ۴۹۹ خطاهای مربوط به کاربر
  • ۵۰۰ تا ۵۹۹ خطاهای مربوط به سرور

ارور ۴۰۴ معمولا زمانی نمایش داده می‌شود که محتوای سایت حذف شده یا به URL دیگری منتقل شده است. یا اینکه آدرس URL در فرایند ایجاد یا طراحی مجدد اشتباه نوشته شده یا اشتباه لینک داده شده است. یا در مواردی که نام دامنه درخواستی نمی‌تواند توسط سیستم نام دامنه (DNS)‌ به IP تبدیل شود.

سایت‌های بسیاری با وجود اینکه محتوای‌شان حذف یا منتقل شده، همچنان در نتایج موتورهای جستجو (SERP) نشان داده می‌شوند. بسیاری از ادمین‌های سایت به‌طور مرتب لینک‌های خارجی خود را چک نمی‌کنند، در نتیجه یک لینک کارآمد به‌راحتی می‌تواند تبدیل به یک لینک مرده شود.

چه زمان‌هایی با صفحه ۴۰۴ مواجه می‌شویم؟

در ارور ۴۰۴، ارتباط سرور (Server) با کاربر (Client) برقرار شده‌ است؛ یعنی ما توانسته‌ایم به سایت اصلی دست پیدا کنیم، اما صفحه مشخصی که به دنبال آن هستیم در دسترس نیست. ممکن است اشتباه تایپی در وارد کردن آدرس رخ داده باشد یا به‌طورکلی صفحه توسط ادمین یا مسئول سایت به آدرس دیگری منتقل شده باشد. در هر صورت با آدرس (URL) فعلی قادر به مشاهده صفحه موردنظرمان نخواهیم بود. اما چرا با این خطا مواجه می‌شویم؟ دلیل این ارور احتمالا یکی از موارد زیر است:

  • آدرس را اشتباه تایپ کرده‌اید

ممکن است آدرس موردنظر را اشتباه در نوار آدرس (Address bar) مرورگر خود وارد کرده‌ باشید. مثلا اگر برای دسترسی به بلاگ تریبون به‌جای https://triboon.net/blog از آدرس https://triboon.net/blogs استفاده کنید خطای ۴۰۴ به شما نمایش داده خواهد شد.

  • صفحه منتقل شده‌ است

گاهی صفحه موردنظر شما همچنان وجود دارد؛ اما آدرس آن بنا به دلایلی توسط ادمین تغییر کرده و به صفحه جدیدی منتقل شده‌ است. به‌عنوان مثال تصور کنید، در سال ۲۰۲۳ جدیدترین چک‌لیست سئو را آماده کرده و ۲۰۲۳ را در مقاله ذکر کرده باشیم. در چنین شرایطی اگر مقاله را در سال آینده به‌روزرسانی کنیم و جزئیات آدرس را به ۲۰۲۴ تغییر دهیم، نوشته موردنظر هنوز در بلاگ تریبون موجود است، اما نه با آدرس قبلی. در نتیجه اگر آدرس قبلی را وارد کنید با خطای ۴۰۴ روبه‌رو خواهید شد.

  • آدرس به‌کلی پاک شده‌ است

حالت سوم در شرایطی اتفاق می‌افتد که آدرس موردنظر به‌طورکلی پاک شده‌ و صفحه دیگر وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی نیز شما ارور ۴۰۴ را مشاهده خواهید کرد.

نظر گوگل درباره‌ Error ۴۰۴ چیست؟ آیا ۴۰۴ فاکتور رتبه‌بندی گوگل است؟

نحوه بررسی ارور ۴۰۴ توسط گوگل، همیشه یکی از اساسی‌ترین سوال‌های کارشناسان سئو بوده، اما جان مولر (تحلیلگر ارشد گوگل) یک‌بار برای همیشه به این سوال پاسخ داده است. او در گفتگویی اشاره کرده: «در صورت نمایش ارور ۴۰۴، آدرس صفحه از ایندکس گوگل خارج می‌شود.»

متاسفانه یا خوشبختانه گوگل به خطای ۴۰۴ اهمیت می‌دهد. صفحاتی که این اخطار را نشان می‌دهند از صفحه سرچ گوگل حذف می‌شوند؛ بنابراین اگر این صفحات اثر مثبتی بر رتبه سایت شما در گوگل دارند، با بروز این خطا، رتبه‌ی آن صفحه را از دست می‌دهید. برای رفع این مشکل می‌توانید از ریدایرکت آدرس صفحات استفاده کنید تا کاربر و اعتبار به آدرس جدید منتقل شود.

البته گوگل پس از مشاهده‌کردن خطای ۴۰۴ به مدت ۲۴ ساعت منتظر می‌ماند و سپس اقدام به حذف صفحه از ایندکس گوگل می‌کند. وجود صفحات ۴۰۴ به‌خودی خود ضرری برای سایت ندارند و تاثیر منفی بر اعتبار سایت نخواهد داشت.

در چه صورت صفحات ۴۰۴ سئو سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

با توجه به گزارش‌های ارائه شده گوگل، ارور ۴۰۴ تاثیر منفی بر سئو سایت نمی‌گذارد؛ اما این ارور می‌تواند تاثیر غیرمستقیم بر رتبه‌بندی شما داشته باشد. به‌طورکلی خطای ۴۰۴ می‌تواند باعث آسیب‌دیدن اعتبار سایت شود اما با ما همراه باشید تا نگاه دقیق‌تری به تاثیر خطای ۴۰۴ بر سئو سایت داشته باشیم.

  • لینک‌های داخلی به صفحات ۴۰۴

برای درک بهتر این موضوع، تصور کنید مقاله‌ای در بلاگ خود منتشر کرده‌اید که به صفحات دیگری از سایت شما لینک داده و از این طریق به بهبود رتبه گوگل کمک کرده است. حال این صفحه از دسترس خارج شده و ارور ۴۰۴ نمایش داده می‌شود؛ بنابراین اعتباری که از طریق هایپرلینک به دست آورده‌اید، قطع خواهد شد.

به‌طورکلی اگر URL مقاله شما از ایندکس گوگل خارج شده باشد، تمام لینک‌های داخلی و بک‌لینک‌های موجود در آن صفحه، ارزششان را از دست می‌دهند. در چنین شرایطی رتبه گوگل تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت، اما نمایش خطای ۴۰۴ به‌خودی‌خود تاثیر منفی بر سئو سایت شما نخواهد داشت.

  • لینک‌های خارجی به صفحات ۴۰۴

حال زمانی را تصور کنید که در مقاله‌ی خود یک لینک خارجی قرار داده‌اید و بعد از مدتی با کلیک روی آن با ارور ۴۰۴ روبه‌رو می‌شوید، یا به عبارتی لینک شکسته (Broken Link) در سایت شما وجود دارد. از آن‌جایی که گوگل با بررسی دائمی صفحات وب می‌خواهد بهترین نتایج جستجو را به کاربران نشان دهد، وجود لینک‌های شکسته این‌گونه معنی می‌شوند که سایت‌تان را نادیده گرفته و به حال خود رها کرده‌اید. این موضوع می‌تواند به رتبه‌بندی صفحات سایت‌تان لطمه وارد کند.

آیا ریدایرکت صفحات ۴۰۴ به صفحه اصلی درست است؟

احتمالا شما هم چنین تجربه‌ای داشته‌اید که صفحه‌ای از یک سایت را باز کرده و به‌جای انتقال به آن، با صفحه اصلی سایت روبه‌رو شوید. دلیل این مسئله این است که برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند صفحاتی که ارور ۴۰۴ می‌دهند را به صفحه اصلی (Home Page) هدایت شوند.

در ابتدا باید در نظر داشته باشید که ما صفحاتی را ریدایرکت می‌کنیم که اعتبار داشته باشند و بخواهیم اعتبار آن‌ها را به صفحه دیگری منتقل کنیم. در غیر این صورت، نمایش خطای ۴۰۴ برای صفحاتی که حذف شده‌اند یا آدرس‌هایی که اشتباه وارد شده‌اند ضروری است.

اگر کاربر به دنبال صفحه خاصی باشد و تمام صفحات ۴۰۴ به صفحه اصلی منتقل شوند، کاربر سردرگم‌ شده و از سایت شما خارج می‌شود. علاوه بر آن،‌ گاهی اوقات خطای ۴۰۴ نشان‌دهنده مشکلات فنی است که باید بررسی و رفع شوند. اگر به جای این کار از ریدایرکت به صفحه اصلی استفاده کنید، امکان دارد آن مشکلات نادیده گرفته شوند.

به طور کلی اگر یک صفحه در سایت شما جابه‌جا شده، بهتر است به‌جای ریدایرکت به صفحه اصلی از ریدایرکت ۳۰۱ به صفحه جدید استفاده کنید، این کار به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که صفحه جدید باید جایگزین صفحه قدیمی شود،‌ همچنین کمک می‌کند تا رتبه‌بندی سایت شما در نتایج جستجو گوگل حفظ شود. اگر محتوای مشابه‌ای ندارید که نیاز کاربر را برطرف کند و می‌خواهید آن صفحه در سایت‌تان وجود نداشته باشد از خطای ۴۰۴ یا ۴۱۰ استفاده کنید.

چگونه صفحات ۴۰۴ سایت خود را پیدا کنیم؟

برای رفع خطای ۴۰۴ ابتدا نیاز داریم این صفحات را در سایت خود پیدا کنیم. ۲ روش زیر اصلی‌ترین و عملی‌ترین اقداماتی هستند که برای یافتن صفحات ۴۰۴ می‌توان انجام داد:

  • پیدا کردن صفحات ۴۰۴ با استفاده از ابزار فراگ (Screaming Frog)

استفاده از ابزار فراگ (خزنده وب یا کراولر) یک راه عالی برای پیداکردن لینک‌های شکسته‌ است. همچنین اگر سایت شما کمتر از ۵۰۰ URL داشته باشد، به‌صورت رایگان می‌توانید از این ابزار استفاده کنید.

آدرس سایت را وارد کنید تا خزنده‌ها کل سایت را کراول کنند. سپس در منوی بالا روی Response Codes کلیک کنید.

از بخش فیلترها، گزینه Client Error یا همان خطاهای مربوط به کاربر (۴xx) را انتخاب کنید و لیست لینک‌های ۴۰۴ را مشاهده کنید.

پیدا کردن صفحات ۴۰۴ با استفاده از ابزار فراگ

  • پیدا کردن صفحات ۴۰۴ با استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول لیست کاملی از خطاهای ۴۰۴ که ربات گوگل در سایت‌تان پیدا کرده،‌ ارائه می‌دهد. این لیست شامل ارورهای ۴۰۴ سخت و نرم می‌شوند.
وارد سرچ کنسول شده و سایتی که می‌خواهید لینک‌های خراب آن را بررسی کنید، انتخاب کنید. از منوی سمت چپ روی گزارشات pages کلیک کرده و گزارشات Not indexed را انتخاب کنید. سپس از طریق گزارشات Not found (404) می‌توانید لیست صفحات 404 را مشاهده کنید.

چگونه خطای ۴۰۴ را برطرف کنیم؟

و حالا به مهم‌ترین بخش این مقاله می‌رسیم: «رفع ارور ۴۰۴»! به‌عنوان ادمین یا مالک سایت، مسیر زیر به شما در برطرف کردن این ارور کمک می‌کند. فراموش نکنید که اولین قدم در این مسیر، پیدا کردن مشکل این صفحات طبق روش‌های گفته شده است. اکنون بر فرض اینکه صفحات مشکل‌دار را شناسایی کرده‌اید:

۱.بررسی مجدد آدرس و لینک

به‌عنوان ادمین تمامی آدرس‌های سایت را بررسی کرده و از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شوید. اگر لینکی به‌درستی کار نمی‌کند یا دچار مشکل شده‌ هرچه سریع‌تر آن را به‌روزرسانی کنید. همچنین می‌توانید حافظه کش (Cash) مرورگر خود را پاک کنید. ممکن است ارور ۴۰۴ با توجه به اطلاعات قبلی بازخوانی شود در حالی‌ که این صفحه به‌روزرسانی شده‌ است؛ بنابراین پاک کردن حافظه موقت مرورگر کمک می‌کند صفحه از ابتدا بارگیری شود.

۲. ریدایرکت به صفحات جدید

اگر محتوای صفحه به لینک جدیدی منتقل شده‌ است یا آدرس قبلی را ویرایش کرده‌اید، آن را به آدرس جدید ریدایرکت کنید تا دسترسی برای کاربران ساده‌تر شود. با این تغییر مسیر، خطای ۴۰۴ نمایش داده نخواهد شد و بازدیدکنندگان سایت را از دست نمی‌دهید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید افزونه Redirection می‌تواند به شما کمک کند.

۳. اصلاح لینک‌های داخلی به صفحات ۴۰۴

اگر ترافیک سایت‌تان به‌خاطر لینک‌های شکسته به صفحات ۴۰۴ هدایت می‌شوند و این لینک‌ها داخلی هستند،‌ می‌توانید آن‌ها را از طریق منبع اصلی (سایت‌تان) اصلاح کنید. در این شرایط، پس از به‌روزرسانی، کاربر با کلیک روی آن لینک، ارور ۴۰۴ دریافت نمی‌کنند.

شما می‌توانید تمام لینک‌های شکسته داخلی که منجر به خطای ۴۰۴ می‌شوند را خودتان به‌روزرسانی یا حذف کنید؛ اما در صورتی که به سایت دیگری لینک داده‌اید و خطا در صفحات آن سایت رخ داده است، با مدیریت آن سایت تماس بگیرید و امکان به‌روزرسانی صفحاتشان را پیگیری کنید. اگر امکان رفع مشکل وجود نداشت، تنها راه‌حل هدایت URL خطا به یک صفحه‌ی دیگر یا حذف آن است.

چگونه صفحات ۴۰۴ را کارآمدتر کنیم؟

گاهی محتوای مورد نظر کاربر به‌طور کلی از سایت شما پاک شده‌است و قصد ندارید دوباره آن را در سایت قرار دهید. اگر امکان رفع خطا به هر دلیلی وجود نداشت، می‌توانید از روش‌های زیر برای بهبود تجربه کاربر استفاده کنید:

  • شخصی‌سازی کردن صفحه خطای ۴۰۴

می‌توانید صفحه خطا را مطابق نظر خودتان سفارشی‌سازی کنید. بهتر است دیزاین کلی این صفحه هماهنگ با سایت اصلی باشد و اطلاعات کافی، لوگوی سایت و روش‌های برقراری ارتباط را در صفحه ارور قرار دهید. از تصاویر مرتبط و معنادار، پالت رنگی و فونت اصلی سایت استفاده کنید و نگذارید این صفحه بیش از اندازه شلوغ یا نامفهوم باشد.

  • ارائه پیشنهادهای مشابه

گاهی کاربر به صفحه مورد نظر وارد شده‌ است تا یک محصول خاص را در فروشگاه اینترنتی شما پیدا کند. این محصول دیگر وجود ندارد و به همین دلیل شما آن را کاملا از سایت حذف کرده‌اید. در چنین شرایطی می‌توانید لینک چند محصول مشابه را در صفحه ارور ۴۰۴ قرار دهید تا کاربر بتواند آن‌ها را جایگزین کند. البته این راهکار تنها درباره خرید محصولات کارایی ندارد و به‌طور کلی این صفحه می‌تواند حاوی پیشنهادهای مشابه به جستجوی کاربر باشد.

  • ارائه لینک‌های داخلی سایت

اگر پیشنهاد مشابهی برای کاربر ندارید تعدادی از لینک‌های کاربردی و مفید از سایت خود را در صفحه خطا قرار دهید. این کار با ریدایرکت کردن مخاطب به صفحات دیگر یا صفحه اصلی سایت متفاوت است. با این روش، لینک‌های مورد نظر به‌عنوان تعدادی پیشنهاد در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و او مختار است که از آن‌ها استفاده کند یا خیر.

  • ارائه فرم جستجو

به‌عنوان آخرین پیشنهاد، می‌توانید فرمی برای جستجو در صفحه خطا ۴۰۴ قرار بدهید. این کار به کاربر کمک می‌کند محتوای مورد نظر خود را با جستجوی کلمات کلیدی در فضای سایت شما پیدا کند.

به‌عنوان یک کاربر، با خطای ۴۰۴ چه کنیم؟

آنچه تا به حال به آن پرداختیم بررسی و اصلاح خطای ۴۰۴ به‌عنوان ادمین یک سایت بود. ممکن است در نقش یک کاربر با این مشکل روبرو شوید. برای حل آن می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  1. لینک واردشده را بررسی کنید. ممکن است یک اشتباه تایپی رخ داده باشد یا یکی از حروف از قلم افتاده باشد.
  2. صفحه را رفرش کنید. کلید F۵ را بفشارید و اجازه بدهید صفحه به‌روزرسانی شود. ممکن است به همین سادگی مشکل شما رفع شود.
  3. کش مرورگر خود را پاک کنید. ممکن است محتوا با توجه به دیتاهای قبلی نمایش داده شود درحالی‌که نیاز به به‌روزرسانی دارد. با خالی کردن کش مرورگر، صفحه از نو بارگذاری خواهد شد.
  4. به پشتیبانی سایت اطلاع بدهید. اگر این مشکل از سمت صاحب سایت پیش آمده باشد به کمک اطلاع‌رسانی شما می‌تواند آن را شناسایی و رفع کند.

خطای Soft ۴۰۴ چیست و چه تفاوتی با ارور ۴۰۴ دارد؟

همان‌طور که گفتیم تاثیر خطای ۴۰۴ بر سئو سایت چندان قابل‌توجه نیست و این خطا زمانی اتفاق می‌افتد که صفحه موردنظر دیگر وجود نداشته‌ باشد یا آدرس قبلی تغییر کرده‌ باشد. وقتی کاربر چنین آدرسی را وارد می‌کند با خطای «صفحه مورد نظر یافت نشد»، «صفحه را پیدا نکردیم» یا «Not Found» مواجه می‌شود.

ارور ۴۰۴ soft جز کدهای پاسخ رسمی که سرور برای مرورگر می‌فرستد، نیست. این خطا برچسبی است که گوگل هنگام ایندکس‌کردن برخی صفحات روی آن‌ها قرار می‌دهد. گوگل با انجام این کار از هدررفتن منابع خود جلوگیری می‌کند.

خطای Soft ۴۰۴ زمانی رخ می‌دهد که صفحه دیگر وجود ندارد و سایت باید اخطار ۴۰۴ را نمایش دهد؛ اما به جای آن کد وضعیت ۲۰۰ بازگشت داده می‌شود. این کد وضعیت نشان می‌دهد منبع درخواستی به‌طور موفقیت‌آمیز پیدا، پردازش و توسط سرور ارسال شده‌ است. در این حالت سرور دچار اشتباه شده، کد وضعیت نادرستی را انتقال می‌دهد و به نظر می‌رسد که صفحه وجود دارد. این خطا نیز مانند خطای ۴۰۴ ساده باید تشخیص داده و اصلاح شود. در جدول زیر تفاوت این دو خطا را به‌ طور مفصل بررسی کرده‌ایم:

ارور ۴۰۴ خطای Soft ۴۰۴
کد وضعیت ۴۰۴ ۲۰۰
معنای خطا صفحه پیدا نشد. صفحه پیدا نشد.
توضیحات صفحه مورد نظر به‌ طور موقت یا دائمی وجود ندارد یا منتقل شده‌ است. صفحه مورد نظر وجود ندارد؛ اما به‌جای ارسال کد وضعیت ۴۰۴، سرور به اشتباه کد تایید وجود صفحه را ارسال کرده‌ است.
علت بروز آدرس وارد شده وجود ندارد. سرور نمی‌تواند ارور ۴۰۴ را به‌درستی نمایش دهد و دچار مشکل شده‌ است.
تاثیر بر سئو وجود صفحات ۴۰۴ به‌خودی خود ضرری برای سایت ندارند و تاثیر منفی بر اعتبار سایت نخواهد داشت. خطای نرم ۴۰۴ بر سئوی سایت تاثیر دارد و آن را دچار مشکل خواهد کرد زیرا گوگل این صفحات را به‌عنوان صفحاتی بسیار بی‌کیفیت شناسایی می‌کند

سخن پایانی

در این مقاله درباره خطای ۴۰۴، نحوه شناسایی و شیوه‌های مواجهه با آن را بررسی کردیم. اقدامات سریع و سنجیده در رویارویی با این خطا و ارور Soft ۴۰۴ می‌تواند آثار منفی آن را به‌سرعت کاهش داده و از سایت‌تان در برابر آسیب‌های قابل توجه محافظت کند. امیدواریم در طول مقاله به همه پرسش‌هایتان پاسخ داده‌ باشیم. شما می‌توانید سایر سوالات خود را در قسمت نظرات انتهای مقاله از ما بپرسید تا کارشناسان تریبون در اولین فرصت به آن‌ها پاسخ دهند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.