Cloaking چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۱۸ آذر ۱۴۰۲

|

Cloaking چیست و تاثیر آن بر سئو سایت

دستیابی به رتبه‌های برتر موتور جستجوی گوگل، برای موفقیت هر سایتی ضروری است. اما تمام تکنیک‌های سئو همیشه تایید نمی‌شوند. بعضی از آن‌ها می‌توانند باعث جریمه‌شدن شما یا تحریم‌شدن توسط گوگل شوند؛ مثل استفاده از تکنیک‌ کلاکینگ (Cloaking).

اما اصلا کلاکینگ به چه معنی است و چه تاثیری روی سئو سایت می‌گذارد؟ در این مقاله با کلاکینگ یا کلوکینگ و تاثیر آن بر سئوی سایت آشنا می‌شوید و تکنیک‌های پیاده‌سازی آن و روش تشخیص و دلایل اجتناب از Cloaking را می‌آموزید.

کلاکینگ (Cloaking) چیست؟

اگر مدت کوتاهی را صرف یادگیری درباره سئو و استراتژی‌های مختلف آن کنید، به موضوع سئو کلاه سیاه برمی‌خورید. سئوی کلاه سیاه دقیقا همان چیزی است که از اسمش مشخص است. یعنی مجموعه‌ای از تکنیک‌های سئو که مخصوص دستکاری موتورهای جستجو طراحی شده‌اند.

این تکنیک‌ها برای فریب‌دادن موتورهای جستجو و اعطای رتبه بالاتر از چیزی است که خود سایت شایستگی آن را دارد. کلاکینگ هم دقیقا یک تکنیک سئو کلاه سیاه شناخته می‌شود. برای درک بهتر این مفهوم اجازه دهید از یک مثال ساده استفاده کنیم.

تصور کنید وارد فروشگاهی می‌شوید و از آن‌ها می‌خواهید یک روسری به شما دهند. اما چیزی که تحویل می‌گیرید، یک کلاه است. کلاکینگ هم از این روش برای فریب‌دادن موتورهای جستجو استفاده می‌کند؛ یعنی محتوای اصلی سایت را از ربات‌های گوگل مخفی می‌کند و در عوض یک محتوای دیگر را نمایش می‌دهد.

به زبان ساده‌تر، چیزی که در رتبه‌بندی موتورهای جستجو وجود دارد، با چیزی که کاربر انتظار دارد مشاهده کند، کاملا متفاوت است. بنابراین خیلی مهم است که بدانیم چه عواملی باعث ایجاد کلاکینگ می‌شود و چطور می‌توان از آن دوری کرد.

چرا کلوکینگ مخرب است و گوگل آن را دوست ندارد؟

جواب این سوال به گذشته موتورهای جستجو برمی‌گردد. زمانی که افراد زیادی با استفاده از کلوکینگ کارهای غیرمجاز و فریبنده‌ای انجام می‌دادند. مثلا وقتی ربات گوگل وارد سایتی می‌شد، وب‌سروری که از کلوکینگ استفاده می‌کرد، صفحه‌ای با محتوای انیمیشن‌های دیزنی را به ربات گوگل نمایش می‌داد. اما زمانی که یک کاربر از همان صفحه بازدید می‌کرد، وب‌سرور به آن کاربر محتوای غیراخلاقی نمایش می‌داد.

اگر شما انیمیشن دیزنی را در گوگل سرچ می‌کردید، صفحه‌ای را به شما نمایش می‌داد که به نظر می‌رسید کارتون است. اما وقتی روی لینک کلیک می‌کردید، محتوای غیراخلاقی را نمایش می‌داد. و این موضوع تجربه بسیار بدی را رقم می‌زد. این اتفاق باعث شکایت‌های زیادی از طرف کاربران شد؛ بنابراین تمام تکنیک‌های کلوکینگ برخلاف دستورالعمل‌های کیفی گوگل شناخته شده است.

آیا گوگل در صورت تشخیص کلاکینگ سایت را جریمه می‌کند؟

زمانی که یک سایت با استفاده از Cloaking قصد گمراه‌کردن موتورهای جستجوی گوگل را داشته باشد، تیم اسپم گوگل با بررسی دقیق جزئیات سایت، متوجه این موضوع می‌شود. مطلع‌شدن ربات‌های گوگل از کلاکینگ یک سایت، می‌تواند منجر به جریمه‌هایی مثل کاهش رتبه جستجو، حذف سایت از نتایج جستجو یا حتی حذف کامل سایت از گوگل شود.

انواع مختلف کلوکینگ و چگونگی انجام آنها

کلوکینگ می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد که همه آن‌ها خلاف دستورالعمل‌های وب‌مستر در نظر گرفته می‌شوند. در ادامه بعضی از رایج‌ترین انواع کلوکینگ را معرفی می‌کنیم.

  • پیاده‌سازی متن‌های نامرئی (Hidden Text)

بعضی از متخصصین سئو برای دستکاری موتورهای جستجو، در صفحاتی که تعداد عکس‌های آن نسبت به متن زیاد است، متن‌های با رنگ پس‌زمینه در صفحه اضافه می‌کنند. بعضی از افراد هم از جاوا اسکریپت یا CSS برای پنهان‌کردن متن در صفحه استفاده می‌کنند. این کار باعث افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو می‌شود. اما اگر گوگل این متون را تشخیص دهد، متوجه کلاکینگ می‌شود.

  • استفاده از عامل کاربر (User Agent)

این تکنیک براساس نوع مرورگری که کاربران استفاده می‌کنند، پیاده‌سازی می‌شود. در این روش با شناسایی «عامل کاربر» محتوا را سازگار با آن مرورگر نمایش می‌دهند. در این روش بعد از اینکه تشخیص داده شد کاربر از چه مرورگر و دستگاهی (تلفن همراه یا لپ تاپ) استفاده می‌کند، نسخه سازگار با همان دستگاه را به او نمایش می‌دهد. اگر این نسخه‌ها با هم متفاوت باشند، کلاکینگ اتفاق می‌افتد.

  • تغییر آی‌پی (IP Cloaking)

در این نوع cloaking، نسخه‌های مختلف یک سایت بر اساس آدرس IP بازدیدکننده ارائه می‌شود. این کار اغلب برای ارائه محتوای مختلف به بازدیدکنندگان از مکان‌های مختلف انجام می‌شود.

  • کلاکینگ از نوع هدرهای HTTP

این تکنیک cloaking در دو هدر مختلف می‌تواند صورت گیرد:

    • کلاکینگ HTTP_REFERER: در این روش هدر HTTP_REFERER درخواست‌کننده بررسی شده و بر اساس آن نسخه عادی یا مخفی‌کاری شده سایت نمایش داده می‌شود.
    • کلاکینگ HTTP Accept-language: در این روش هدر HTTP Accept-language بررسی شده و با توجه به آن یک نسخه خاص از سایت نمایش داده می‌شود.
  • کلاوکینگ از نوع جاوا اسکریپت

این نوع کلاوکینگ شامل استفاده از جاوا اسکریپت برای نمایش محتوایی به کاربرانی است که برای موتورهای جستجو قابل مشاهده نیست که معمولاً برای بهبود تجربه کاربر با نمایش محتوای پویا انجام می‌شود.

آیا هدایت کاربران با IP و موقعیت‌های جغرافی متفاوت به زبان‌های مختلف سایت کلاکینگ محسوب می‌شود؟

فرض کنید کاربری از فرانسه و کاربر دیگری از انگلستان وارد سایت می‌شوند. در حالت ایده‌آل محتوای شما روی دامنه فرانسه یا دامنه انگلیس و به زبان‌های مختلف نمایش داده می‌شود. البته اگر شما محتوایتان را به زبان‌های مختلف ترجمه کرده باشید.

لوکیشن هم زمانی که درخواستی به وب سرور وارد می‌شود با بررسی آی‌پی کاربر و موقعیت جغرافیایی او، زبان محتوا را متناسب با موقعیت جغرافیایی تغییر می‌دهد. تمام این اتفاقات براساس آدرس آی‌پی کاربر رخ می‌دهند. پس می‌توان نتیجه گرفت که هدایت کاربران با IP و موقعیت‌های جغرافی متفاوت به زبان‌های مختلف سایت، کلاکینگ محسوب نمی‌شود. اگرچه این روش کلوکینگ نیست اما گوگل استفاده از این روش را نیز توصیه نمی‌کند.

در تریبون بخوانید : سئو سایت چند زبانه

نمایش محتوای متفاوت به کاربران عادی و اعضای سایت، کلاوکینگ محسوب می‌شود؟

خیر، نمایش محتواهای متفاوت براساس وضعیت کاربری، Cloaking محسوب نمی‌شود. سایت‌های زیادی مثل سازمان‌های خبری، بین کاربران پولی و کاربرانی که هنوز اشتراک تهیه نکرده‌اند، تمایز قائل می‌شوند و محتواهای متفاوتی به این دو دسته نمایش می‌دهند. اما در کلاوکینگ محتوای کاملا منحصربه‌فردی را به موتورهای جستجو برای اهدافی مثل کسب رتبه نشان می‌دهند که مفهومی کاملا متفاوت است.

آیا Dynamic Rendering کلاکینگ محسوب می‌شود؟

خیر، چون Dynamic Rendering شامل یک عمل قانونی و کاملا شفاف برای ارائه نسخه‌های مختلفی از یک صفحه برای کاربران براساس دستگاه‌ها یا نیازهایشان است و به‌منظور پنهان‌کاری یا فریب‌دادن موتورهای جستجو استفاده نمی‌شود.

Dynamic Rendering در واقع تکنیکی است که برای ارائه مناسب‌ترین نسخه از یک صفحه وب به کاربران و موتورهای جستجو استفاده می‌شود. با کمک این تکنیک می‌توان تجربه کاربری خیلی بهتری را برای بازدیدکنندگان سایت رقم زد؛ چون می‌توان محتواهای مختلفی را در دستگاه‌های متفاوتی مثل لپ‌تاپ و تلفن همراه ارائه کرد. این موضوع برای موتورهای جستجو کاملا قانونی است و به همین دلیل کلاکینگ در نظر گرفته نمی‌شود.

Googlebot به طور کلی Dynamic Rendering را به عنوان پنهان‌کاری در نظر نمی‌گیرد. تا زمانی که Dynamic Rendering شما محتوای مشابهی تولید می‌کند، Googlebot آن را به‌عنوان پنهان‌کاری مشاهده نخواهد کرد.

تنها نمونه‌ای که در آن Dynamic Rendering می‌تواند پنهان‌سازی در نظر گرفته شود، این است که از آن برای ارائه محتوای مختلف به کاربران و خزنده‌ها استفاده شود. در این صورت استفاده از Dynamic Rendering برای ارائه محتوای کاملاً متفاوت به کاربران و خزنده‌ها را می‌توان پنهان‌کاری در نظر گرفت. به عنوان مثال، سایتی که صفحه‌ای درباره گربه‌ها به کاربران و صفحه‌ای درباره سگ‌ها به خزنده‌ها ارائه می‌کند، می‌تواند پنهان‌کاری در نظر گرفته شود.

با این حال، اگر از Dynamic Rendering همانطور که در نظر گرفته شده است استفاده می‌کنید، دیگر نگران نقض دستورالعمل‌های Google نباشید. مزیت استفاده از Dynamic Rendering این است که به Googlebot کمک می‌کند تا محتوای جاوا اسکریپت را سریع‌تر نمایش دهد که می‌تواند منجر به ایندکس سریع‌تر در نتایج جستجو شود.

آیا اندکی تفاوت در نسخه‌های موبایل و دسکتاپ کلاوکینگ محسوب می‌شود؟

خیر، اینکه محتوای یک سایت در نسخه‌های موبایل و دسکتاپ کمی با هم متفاوت باشند اصلا پنهان‌کاری یا کلاوکینگ محسوب نمی‌شود و برای تجربه کاربری بهتر اتفاق می‌افتد. مثلا در نسخه‌های موبایل ممکن است به‌جای نمایش ۱۰ محصول، فقط چهار محصول بارگذاری شود و از کاربر خواسته شود تا برای مشاهده بیشتر روی ادامه کلیک کند.

در تریبون بخوانید : سئو تکنیکال چیست

چگونه کلاکینگ را تشخیص دهیم؟

متاسفانه به راحتی نمی‌توان کلاکینگ را تشخیص داد و کسانی که از این روش استفاده می‌کنند، معمولا با استفاده از روش‌هایی امکان بررسی نسخه مخصوص ربات‌ها را از بین می‌برند. روش آن‌ها برای انجام این کار قراردادن noarchive در برچسب‌های متا است.

خزنده‌ها با دیدن این عبارت دیگر صفحه موردنظر را بایگانی نمی‌کنند و اینگونه لینک کش شده از بین می‌رود، بنابراین مشاهده نسخه‌ای که ربات آن را خزش می‌کند، مشکل خواهد شد.

یکی از روش‌های تشخیص کلاکینگ استفاده از User-Agent Switcher در مرورگر فایرفاکس است. با این روش امکان پیداکردن تکنیک‌های کلاکینگ مبتنی بر عامل کاربر وجود دارد. اما اینجا هم کلاه‌سیاه‌های حرفه‌ای با نمایش یک محتوای خاص با توجه به آی پی به خزنده‌ها، امکان پیدا کردن صفحه‌ای که کلاکینگ شده را از شما می‌گیرند.

  • مقایسه نتیجه گوگل با صفحه واقعی

زمانی که گوگل صفحه‌ای را در یکی از نتایج خود به شما نمایش می‌دهد، توضیحاتی را در اسنیپت آن نشان می‌دهد که از همان صفحه برداشته شده و کلمات مرتبط را پررنگ می‌کند. اگر به آن صفحه وارد شوید، طبیعتاً باید آن متن را در جایی از صفحه ببینید. اگر متن را پیدا نکردید، نشانه این است که یک چیزی درست نیست و محتوای اصلی سایت ممکن است پنهان شده باشد.

  • مقایسه کدهای HTML هر صفحه در سرچ کنسول و View Page Source

کدهای HTML هر صفحه را از View Page Source با کدهای HTML همان صفحه در سرچ کنسول تطبیق دهید. چنانچه مغایرتی بین کدها و محتواها وجود داشت احتمال کلاوکینگ وجود دارد.

بررسی کدهای View Page Source برای تشخیص کلاوکینگ

بررسی کدهای HTML هر صفحه در سرچ کنسول برای تشخیص کلاکینگ

آیا چیزی به نام کلوکینگ کلاه سفید وجود دارد؟

شاید تصور کنید همان‌طور که کلوکینگ کلاه سیاه وجود دارد، پس اصطلاح کلوکینگ کلاه سفید هم درست است. اما باید بدانید چنین چیزی وجود ندارد و به‌طور کلی هر صفحه‌ای که از نظر گوگل‌بات مشکوک به کلوکینگ باشد، شامل جریمه خواهد شد.

سخن پایانی

در صنعت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)، پنهان‌کاری به عنوان یک تکنیک کلاه سیاه در نظر گرفته می‌شود که دستورالعمل‌های وبمستر گوگل را نقض می‌کند. اگر از گوگل بپرسید که آیا باید برای فریب خزنده‌ها و کسب رتبه بالا، cloaking انجام دهید، پاسخ آ‌ن‌ها قطعاً خیر خواهد بود؛ چون موتورهای جستجو دوست ندارند فریب بخورند. به‌علاوه، سایت شما چندین بار با استفاده از آدرس‌های IP مختلف خزیده می‌شود و الگوریتم‌های پیچیده و سخت‌گیرانه آن‌ها در صورت استفاده از کلاوکینگ آن را در سایت شما تشخیص می‌دهند. روش‌هایی را که در این مقاله ذکر کرده‌ایم، در نظر داشته باشید تا بدانید چه چیزهایی توسط گوگل کلاوکینگ در نظر گرفته می‌شود.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.