خبرنامه سئو هفته آخر فروردین ۱۴۰۲

منتشر شده در ۳۰ فروردین ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته آخر فروردین ۱۴۰۲

تصمیم گرفتیم از این به بعد، محتوای خبرنامه را به‌صورت اختصاصی برای شما تولید کنیم. بنابراین محتوایی که در خبرنامه‌ها مطالعه می‌کنید، در سایر کانال‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
به‌روزرسانی نحوه نمایش ویدئوهای Video Thumbnail

شرایط خاص گوگل برای نماش Video Thumbnail

گوگل در جدیدترین خبر خود اعلام کرده است که نمایش ویدئوهای Video Thumbnail (نسخه کوچک یا بندانگشتی ویدئو) را در نتایج جستجوی کاربران محدود می‌کند. با این تغییرات، ویدئو‌های بندانگشتی فقط زمانی در کنار نتایج جستجوی گوگل قرار می‌گیرند که بخشی از محتوای اصلی صفحه باشند.

پیش از تغییرات، ویدئوهایی که بخشی از ساختار اصلی صفحه نبودند هم در Video Thumbnail قرار می‌گرفتند؛ اما دیگر چنین شرایطی برای تمام ویدئوهای سایت وجود ندارد. از نظر گوگل، این اقدام باعث می‌شود تا کاربران درک درستی از محتوای صفحه داشته باشند و دقیقاً آنچه که انتظارش را دارند، در صفحه مشاهده کنند. با این به‌روزرسانی، بخش گزارش‌های عملکرد ویدئویی در سرچ کنسول سایت هم تغییر خواهد کرد.


تصویر دسته بندیسئوی داخلی
عواقب کلاوکینگ‌ استاتوس کدهای HTTP

گوگل از عواقب کلاوکینگ‌ استاتوس کدهای HTTP می‌گوید

در سری ویدئوهای Google SEO Office Hours و گزارش متنی آن در سایت searchenginejournal، شخصی از گری ایلیز، تحلیلگر گوگل پرسید: «آیا ‌می‌توانیم کد وضعیت (HTTP 410) را به Googlebot و کد وضعیت (HTTP 200) را به کاربران نمایش دهیم؟»

کد وضعیت HTTP 410 به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که یک صفحه حذف شده است و باید از فهرست ایندکس خزنده‌ها هم خارج شود. در مقابل، کد وضعیت HTTP 200 به این معنی است که درخواست ارسالی به‌درستی دریافت و با موفقیت به کاربران ارائه شده است.

از نظر فنی، پنهان‌کردن کدهای وضعیت HTTP و نمایش دو وضعیت متفاوت به موتور جستجو و کاربران، نوعی کلاوکینگ (cloaking) است. کلاوکینگ یک تکنیک سئوی کلاه‌سیاه است که ۲ نسخه متفاوت از یک صفحه به خزنده‌های گوگل و کاربر نشان داده می‌شود.

تحلیلگر گوگل قاطعانه درباره پنهان‌کردن کدهای وضعیت به وبمستران هشدار می‌دهد و اعلام می‌کند که کلاوکینگ مانع از ایندکس‌ صفحات سایت می‌شود. او استفاده از تگ noindex (نوایندکس) را بهترین راه برای حذف صفحات از نتایج جستجوی گوگل می‌داند.


تصویر دسته بندیسئوی داخلی
دلیل افت ناگهانی رتبه‌ کلمات کلیدی در نتایج جستجو

چرا کلمات کلیدی از عرش به فرش می‌آیند!

شخصی از گوگل می‌پرسد: «سایت من برای یک کلمه کلیدی خاص از نتایج جستجو کاملاً حذف شده است. علت این اتفاق چیست؟»
از نظر گری ایلیز (Gary Illyes)، تحلیلگر گوگل، به‌ندرت پیش می‌آید که سایتی برای یک کلمه کلیدی، رتبه‌اش را ناگهانی از دست بدهد و از نتایج حذف شود. برای اینکه مطمئن شوید که این مشکل فقط برای شما رخ داد است یا خیر، بهتر است با تغییر موقعیت مکانی این موضوع را دوباره تست کنید. (از VPN برای تغییر موقعیت مکانی استفاده کنید یا از دیگران بخواهید کلمات شما را جستجو کنند)

یادتان باشد که نتایج جستجو تحت تأثیر موقعیت مکانی و سابقه جستجوی کاربران است. اگر سایت شما تنها در یک منطقه، برای یک کلمه کلیدی خاص از نتایج حذف شده باشد، هدف‌گذاری جغرافیایی یا فاکتورهای شخصی‌سازی از جمله عوامل آن هستند. برعکس، اگر با وجود جستجو در مکان‌های مختلف، باز هم سایت شما در نتایج یافت نشد، حتماً عوامل دیگری باعث چنین اتفاقی شده‌ است. به گفته گری ایلیز، موارد زیر هم می‌توانند یکی از دلایل حذف سایت در یک کلمه کلیدی از نتایج SERP باشند:

افزایش رقابت: ممکن است رقبای شما در تولید محتوا یا استراتژی سئو بهتر عمل کرده باشند و در نهایت توانسته باشند در رتبه‌های بالاتر از شما در نتایج قرار بگیرند.

مشکلات فنی: اگر در عمل crawl و index صفحات سایت، مشکلی وجود داشته باشد، باعث می‌شود تا جایگاه سایت خود را در نتایج از دست دهید. معمولاً ایرادات فایل robots.txt، نقشه سایت، ساختار سایت یا وجود لینک‌های شکسته، محتوای تکراری و لود پایین صفحه، منجر به اختلال در خزش ربات‌های گوگل می‌شود. برای این بخش، مطالعه مقاله «چرا گوگل سایتم را ایندکس نمی‌کند؟» پیشنهاد می‌کنیم.

تغییرات پروفایل لینک: حذف یا افزایش ناگهانی بک لینک‌ به‌شدت روی رتبه‌بندی صفحات سایت تاثیرگذار است. تغییر در پروفایل لینک سایت می‌تواند ناشی از دریافت بک لینک‌های بی‌کیفیت و اسپم، جریمه‌ دستی توسط گوگل یا حتی از دست‌دادن تعدادی زیادی بک لینک باکیفیت باشد. پاسخ کامل این سوال را از این لینک مطالعه کنید.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
آپدیت آپریل الگوریتم Reviews

حرف اول و آخر گوگل در آپدیت الگوریتم Reviews

طبق گزارش Search Engine Journal، در تاریخ ۱۲آوریل۲۰۲۳، گوگل آپدیت جدید الگوریتم Reviews را منتشر کرد. گوگل این الگوریتم را سیستم نظرات (Reviews System) می‌نامد و عملکرد جدید آن به‌شدت به سیگنال‌های   وابسته است. EEAT که به Double-E-A-T تغییر پیدا کرده است، سطح جدیدی از کیفیت محتواست که جایگزین EAT (تخصص، اقتدار، اعتماد) شده است. E اضافی مخفف Experience است و اهمیت تجربه کاربری را نشان می‌دهد.

گزارش‌های اخیر از نتایج جدید آپدیت این الگوریتم نشان داده است که افزودن عباراتی مانند «در تجربه من» یا «تحلیل عملی من» به محتوای Reviews باعث بهبود رتبه‌بندی صفحات مرتبط با بررسی محصول در SERP شده است. با صرف نظر از این گزارش، تلاش برای ارائه نظرات تجربه‌محور، بسیار مهم‌تر از کاربرد کلمات این چنینی در بررسی محصولات است. از جمله سیگنال‌هایی که نشان می‌دهد که بررسی محصولات بر اساس تجربه است، شامل موارد زیر است:

شواهد تصویری: عکس واقعی از محصول در حال بررسی

لینک به شواهد تجربی (بصری/صوتی): گوگل هنوز نمونه‌هایی از تجربه صوتی یا بصری را ارائه نکرده است؛ اما برای بررسی‌ برخی از محصولات، تجربه تصویری و صوتی مهم است، مانند نشان‌دادن میزان صدای یک محصول.

اندازه‌گیری‌ کمیت: اندازه‌گیری عملکرد یک محصول

تغییرات به‌وجود‌آمده در الگوریتم Reviews روی ۱۱ زبان‌ زنده دنیا فعال است. اگر رقبای شما در حال ساخت سیگنال‌های جعلی مانند ایجاد نظر و بررسی با استفاده از عبارات تجربه‌محور هستند، شما باید یک قدم جلوتر از آن‌ها باشید و شواهد واقعی و تجربی مانند عکس‌ اصلی محصول و اندازه‌گیری‌ کمی را به Reviews محصولات خود اضافه کنید.


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *