خبرنامه سئو هفته چهارم فروردین ۱۴۰۲

منتشر شده در ۲۵ فروردین ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته چهارم فروردین ۱۴۰۲

تصمیم گرفتیم از این به بعد، محتوای خبرنامه را به‌صورت اختصاصی برای شما تولید کنیم. بنابراین محتوایی که در خبرنامه‌ها مطالعه می‌کنید، در سایر کانال‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد.

تصویر دسته بندیاخبار تکنولوژی
هوش مصنوعی Mozilla در برابر ChatGPT و Bard

هوش مصنوعی Mozilla؛ رقیب جدید ChatGPT و Bard

احتمالاً همه شرکت Mozilla را با مرورگر فایرفاکس می‌شناسند. Mozilla یکی از شناخته‌ترین شرکت‌هایی است که اخیراً به حوزه هوش مصنوعی ورود پیدا کرده است و طبق انتظار، به یکی از رقیبان آینده ChatGPT (مایکروسافت) و Bard (گوگل) تبدیل خواهد شد.

طبق اخبار تاییدشده، Mozilla برای ورود به حوزه هوش مصنوعی حدود ۳۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت با توجه به اینکه سال ۲۰۲۳ را سالی برای هوش مصنوعی می‌داند، روی توسعه فناوری هوش مصنوعی Open source، مانند ChatGPT و Bard تاکید دارد. مدیران استارت‌آپ موزیلا اعلام کرده‌اند که برای حفظ امنیت، شفافیت و حریم خصوصی منابع هوش مصنوعی، برنامه‌های مشخصی را ارائه خواهند داد. در قیاس با شرکت‌های رقیب و حال حاضر بازار، مسئولیت‌پذیری Mozilla AI یک مزیت بزرگ به شمار می‌آید.

برای آشنایی با نحوه کار ChatGPT، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «نقد و بررسی محتوای فارسی تولیدشده توسط Chatgpt» را در بلاگ تریبون مطالعه کنید.


تصویر دسته بندیسئوی داخلی
پیشنهاد استفاده از Multiple Structured Data

دلایل مهم استفاده از Multiple Structured Data از زبان گوگل

Lizzi Sassman از گوگل پیشنهاد می‌دهد تا استراکچر دیتای صفحات را در صورت امکان با هم ترکیب کنید. این روش Nesting (تودرتو) عبارت است از افزودن انواع استراکچر دیتا در استراکچر دیتای اصلی صفحه.

Lizzi Sassman قاطعانه پاسخ می‌دهد: «روش Nesting به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تمرکز اصلی صفحات را درک کنند. اگر دو اسکریپت مجزا در یک صفحه وب داشته باشد، درک موضوع آن صفحه برای گوگل سخت‌تر خواهد شد.»

برای مثال، اگر استراکچر دیتای recipe و review را در یک سطح قرار دهید، برای گوگل مشخص نیست که موضوع این صفحه درباره دستورپخت است. این به این معنی است که هدف اصلی صفحه آموزش یک نوع غذاست و بخش نظرات (review) جزء کوچکتری از آن صفحه است. او توصیه می‌کند که استراکچر دیتا را به گونه‌ای ترکیب کنید که قسمت اول، موضوع اصلی صفحه را توضیح دهد.

اگر هنوز با روش‌های افزودن اسکیما به صفحات آشنا نیستید، حتماً مقاله «نحوه استفاده از Schema Markup» را بخوانید.


تصویر دسته بندیسئوی داخلی
ویژگی‌های ساختار ساده سایت از نظر جان مولر

جان مولر درباره ساختار ساده سایت چه می‌گوید؟

قبل اینکه در ساختار سایت تغییری ایجاد کنید، باید تاثیر آن را در رتبه‌بندی سایت و تجربه کاربری در نظر بگیرید. شخصی از جان مولر می‎‌پرسد که آیا حذف ساب دایرکتوری‌ها روی سئوی سایت اثر می‌گذارد؟ آن‌ها می‌خواهند ساب‌دایرکتوری‌های de/ و fr/ را از سایت خود حذف کنند و تمام ترافیک سایت از اروپا را به ساب دایرکتوری eu/ انتقال دهند.

جان مولر در پاسخ می‌گوید:

«توصیه من این است که de و fr را به /eu/de یا /eu/fr تغییر ندهید؛ چون هم زحمت زیادی دارد و هم از نظر سئویی، سودی برای شما ندارد. او پیشنهاد می‌دهد که us/ را به همه ایالات متحده اختصاص دهید، fr/ به فرانسه اختصاص دهید و برای باقی کشورها نیز به همین روش عمل کنید. با این کار ردیابی و درک هر بخش در مقایسه با انتقال fr/ به /eu/fr، برای موتورهای جستجو آسان‌ و راحت‌ می‌شود.

همچنین تگ hreflang را به همه صفحات، نه فقط یک بخش خاص، اضافه کنید. علاوه بر این، مطمئن شوید که روت (root) صفحه اصلی، به نسخه مناسبی ریدایرکت می‌شود و تگ x-default برای آن قرار داده شده باشد. در غیر این صورت، ممکن است برای گوگل چنین به نظر برسد که صفحه اصلی یک صفحه جدا از سایرین است. در نتیجه، با تنظیم روت صفحه اصلی به عنوان x-default، از بروز چنین مشکلی جلوگیری می‌شود و به گوگل اجازه می‌دهد تا آن را به‌عنوان پیش‌فرض برای کشورهای خاص ببیند.»

برای اینکه سایتی با معماری ساده و استاندارد داشته باشید، نکات آن را در مقاله «معماری سایت چیست؟» بخوانید.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
معرفی هوش مصنوعی گوگل بارد

گوگل با معرفی Bard یک قدم به انسانی‌شدن نزدیک شد

با وجود اینکه گوگل نتوانست در ارائه هوش مصنوعی اولین باشد، اما در زمین رقابت ماند و هوش مصنوعی محاوره‌ای بارد (Bard) را معرفی کرد. طبق گفته‌های ساندار پیچای، مدیر ارشد اجرایی گوگل، «بارد» سرویس هوش مصنوعی محاوره‌ای است که در مرحله اول، به‌صورت آزمایشی عرضه شده است. هوش مصنوعی Bard بر اساس پلتفرم فعلی گوگل LaMDA (مدل زبانی برای کاربردهای دیالوگی) بنا شده است.

با وجود اینکه مایکروسافت در معرفی ChatGPT موفق عمل کرد و سُکان پیشتازی در عرصه هوش مصنوعی را به دست گرفت؛ اما گوگل بیش از ۹۰درصد از بازار جستجوی جهانی را در تمامی پلتفرم‌ها در اختیار دارد و گستره تاثیر آن در برابر بینگ با سهم ۳درصدی، قابل مقایسه نیست.


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *