خبرنامه سئو هفته سوم فروردین ۱۴۰۲

منتشر شده در ۱۸ فروردین ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته سوم فروردین ۱۴۰۲

تصمیم گرفتیم از این به بعد، محتوای خبرنامه را به‌صورت اختصاصی برای شما تولید کنیم. بنابراین محتوایی که در خبرنامه‌ها مطالعه می‌کنید، در سایر کانال‌های ارتباطی ما منتشر نخواهد شد.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
به‌روزرسانی مارچ 2023 هسته اصلی گوگل

درباره به‌روزرسانی الگوریتم هسته گوگل بیشتر بدانید

گوگل در تاریخ ۱۵مارس۲۰۲۳ مصادف با ۲۴اسفند۱۴۰۱، خبر به‌روزرسانی الگوریتم هسته را منتشر کرد. این آپدیت نزدیک به ۲ هفته طول کشید تا تغییرات آن به‌طور کامل به پایان برسد.

هدف گوگل از به‌روزرسانی‌های پی‌درپی، این است تا تجربه و کیفیت نتایج جستجو را بهبود دهد. گوگل درباره جدیدترین آپدیت هسته می‌گوید: «تغییرات این به‌روزرسانی مربوط به یک سایت خاص نیست، بلکه سیستم‌های رتبه‌بندی برای ارزیابی دقیق‌تر محتوا و پاسخگویی بهتر به انتظارات کاربران بهبود یافته است.»

بنابراین تغییراتی که در فرایند آپدیت اصلی گوگل رخ می‌دهد، نحوه ارزیابی‌ و رتبه‌بندی صفحات وب را هدف قرار داده است. در این میان، ممکن است رتبه برخی از صفحات در نتایج بهبود پیدا کنند و برخی هم با افت رتبه مواجه شوند. در هنگام به‌روزرسانی‌های گوگل به چند نکته مهم توجه کنید:

  • اثرات به‌روزرسانی الگوریتم هسته فوراً قابل مشاهده نیست و زمان می‌برد تا خزنده‌های گوگل دوباره صفحات وب را ایندکس کنند.
  • به ترافیک ارگانیک سایت و رتبه‌بندی کلمات کلیدی خود توجه کنید تا تأثیر به‌روزرسانی را بسنجید و از نقاط قوت تغییرات پیش‌آمده برای بهبود نتایج استفاده کنید.
  • هدف گوگل از تمام به‌روزرسانی‌ها، ارائه نتایج جستجوی بهتر است. در نتیجه نیاز است تا شما مداوم به فکر تولید محتوای مفید و متناسب با نیازهای مخاطب باشید.
  • یادتان باشد که جنبه‌های فنی سایت مانند سرعت و موبایل فرندلی‌بودن در تعیین رتبه کلی سایت نقش مهمی دارند و باید همیشه به آن‌ها توجه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای تکمیل نکات گفته‌شده و افزایش اطلاعات خود درباره به‌روزرسانی‌های گوگل، حتماً مقاله «آنچه مدیران سایت‌ها باید در مورد آپدیت هسته گوگل بدانند!» را به‌طور کامل مطالعه کنید.


تصویر دسته بندیاخبار گوگل
به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل در سال 1401

به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل در سالی که گذشت (۲۰۲۲)

سومین به‌روزرسانی الگوریتم Product Review

۳فروردین ۱۴۰۱ – March 23, 2022

این به‌روزرسانی با هدف بررسی محصول در مارس ۲۰۲۲ ارائه شد و گوگل معیارهای جدیدی را برای بررسی بهتر محصولات از طریق آن اضافه کرد. اولین به‌روزرسانی الگوریتم محصول که برای بهبود جایگاه صفحاتی با محتوای دست‌اول طراحی شده بود، در آوریل ۲۰۲۱ فعال شد. گوگل در سومین به‌روزرسانی الگوریتم بررسی محصول تلاش کرد تا به کمک نظرات، جایگاه صفحات محصول در نتایج بهبود یابد. بدین ترتیب با استفاده از این آپدیت، توانایی گوگل را در شناسایی بررسی‌های محصول با کیفیت بالا افزایش یافت.

برای آشنایی کامل با الگوریتم پروداکت رویو گوگل، حتماً اول مقاله «الگوریتم Product Review» را در بلاگ تریبون مطالعه کنید.

آپدیت هسته مرکزی گوگل

۱خرداد۱۴۰۱ – May 22, 2022

تغییرات پی‌درپی الگوریتم‌های گوگل برای بهبود نتایج جست‌وجوی کاربران است. آپدیت هسته مرکزی مِی ۲۰۲۲ برای بار دوم در سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاد. تغییراتی که در (Core Update) گوگل رخ داد، باعث تغییر نتایج جست‌وجوی گوگل شد و به کاربران کمک‌ کرد تا به محتواهای ارزشمندی دسترسی پیدا کنند. این به‌روزرسانی محتواهای تولیدی هوش مصنوعی را تحت تاثیر قرار داد؛ اما به این معنی نبود که این دست از محتواها برای کاربر مناسب نیستند و نمی‌توانند در نتایج رتبه بگیرند.

چهارمین به‌روزرسانی الگوریتم Product Review

۵مرداد۱۴۰۱ – July 27, 2022

گوگل چهارمین به‌روزرسانی بررسی محصول خود را با نام به‌روزرسانی بررسی‌های محصول جولای ۲۰۲۲ منتشر کرد. این الگوریتم بیشتر روی سایت‌های فروشگاهی تاثیرگذار بود و معرفی دقیق محصول بیش‌تر مطرح شد. معرفی ویژگی‌های فیزیکی، دسته‌بندی‌ها و مقایسه با سایر محصولات، مواردی بودند که در این به‌روزرسانی اهمیت بیشتری داشتند.

به‌روزرسانی الگوریتم helpful content

۳شهریور ۱۴۰۱ – August 25, 2022

گوگل در جهت اطمینان از تولید محتوای ارزشمند و تولیدشده برای کاربران، به‌روزرسانی جدیدی را به نام helpful content منتشر کرد. آپدیت محتوای مفید یا helpful content برای اولین بار از تکنیک people-first content استفاده کرد. این تکنیک به معنی تمرکز تولید محتوا برای کاربر انسان است، نه ماشین. هدف به‌روزرسانی helpful content، پاداش بهتر به محتوایی بود که مخاطبان احساس می‌کنند تجربه رضایت‌بخشی داشته‌اند.

به‌روزرسانی الگوریتم هسته گوگل

۲۱شهریور۱۴۰۱ – September 12, 2022

این به‌روزرسانی در مقایسه با همه آپدیت‌های قبلی گسترده‌تر بود و نتایج جستجو در بیشتر زبان‌ها را تحت تاثیر قرار داد. طبق گفته دنی سالیوان، سیگنال به‌روزرسانی الگوریتم helpful content به تنهایی برای تغییر رتبه‌ها در نتایج جستجو کافی نبود و آپدیت هسته گوگل در سپتامبر ۲۰۲۲ توانست تغییرات بسیار مهم‌تری را ایجاد کند.

پنجمین به‌روزرسانی الگوریتم Product Review

۲۹شهریور۱۴۰۱ – September 20, 2022

این به‌روزرسانی کمتر از یک ماه بعد از به‌روزرسانی الگوریتم helpful content ارائه شد. آپدیت بررسی محصول سپتامبر ۲۰۲۲، پنجمین به‌روزرسانی‌ از سری آپدیت‌های الگوریتم Product Review بود که با هدف شناسایی سایت‌هایی با کیفیت پایین انجام شد. گوگل بیان کرد که تاثیر تغییرات این سری از به‌روزرسانی‌ها بسیار بیشتر از نسخه‌های قبلی آن بود.

به‌روزرسانی اسپم گوگل

۲۷مهر۱۴۰۱ – October 19, 2022

موتور جستجوی گوگل در این به‌روزرسانی جدید، محتواهای اسپم‌ را مورد هدف قرار داد. در واقع گوگل سیستم تشخیص هرزنامه مبتنی بر هوش مصنوعی مانند SPAMBRAIN را بهبود بخشید تا در شناسایی هرزنامه‌ها موثرتر و بهتر عمل کند. در زمان شروع به‌روزرسانی، گوگل به سایت‌هایی با بازدید و رنک خوب هشدار داد که امکان دارد با ارائه این آپدیت، رتبه سایتشان دچار شوک بزرگی شود.

به‌روزرسانی Helpful Content

۱۴آذر۱۴۰۱ – December 5, 2022

الگوریتم محتوای مفید یک سیستم رتبه‌بندی است که کیفیت محتواها را بررسی می‌کند. این الگوریتم محتوایی را هدف قرار می‌دهد که برای کاربر نوشته شده است. این به‌روزرسانی علاوه بر گسترش در همه زبان‌ها، سیگنال‌های جدید رتبه‌بندی را هم شامل شد.

اگر هنوز با تاثیر این الگوریتم در سئوی سایت آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «الگوریتم helpful content گوگل چیست؟» را در بلاگ تریبون بخوانید.

به‌روزرسانی Link Spam

۲۳آذر ۱۴۰۱ – December 14, 2022

این به‌روزرسانی مهم روی سیستم‌های جستجوی گوگل و به کمک سیستم رتبه‌بندی SpamBrain انجام شد و سایت‌های فروش و عرضه لینک و سایت‌هایی که لینک اسپم دریافت می‌کنند را هدف قرار داده بود. اگر سایتی از متد لینک‌سازی غیرطبیعی استفاده کرده بود، رتبه و اعتبار صفحات خود را به دلیل همین موضوع در آن زمان از دست داده است.

ششمین به‌روزرسانی الگوریتم Product Review

۲اسفند۱۴۰۱ – February 21, 2023

راهنمای الگوریتم Product Review در آخرین به‌روزرسانی آپدیت شد تا سایت‌ها بتوانند به‌طور بهینه‌تری از آن استفاده کنند. همچنین این به‌روزرسانی روی ۱۱ زبان از جمله انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، هلندی، ایتالیایی و… اعمال شد و رتبه سایت‌هایی با این زبان را دچار تغییر کرد.

به‌روزرسانی الگوریتم هسته گوگل

۲۴اسفند۱۴۰۱ – March 15, 2023

آخرین به‌روز‌رسانی گوگل در سال ۱۴۰۱، آپدیت الگوریتم هسته بود که در تاریخ ۱۵ مارس، دقیقاً اواخر اسفند منتشر شد. گوگل در هر سال، هزاران تغییر در الگوریتم‌ها و عناصر رتبه‌بندی صفحات ایجاد می‌کند. اکثر این به‌روزرسانی‌ها آنقدر کوچک هستند که مورد‌توجه قرار نمی‌گیرند. با این حال، به‌روزرسانی هسته اصلی گوگل هنگامی اتفاق می‌افتد که گوگل تغییرات قابل توجه و گسترده‌ای در الگوریتم و سیستم‌های موتور جستجو خود ایجاد کند. هدف از این به روزرسانی‌، بهبود تجربه جستجو برای کاربران و  ارائه محتوای مناسب، مفید و قابل اعتمادتر است.

برای دسترسی به تمام الگوریتم‌های گوگل، مقاله «لیست الگوریتم‌های گوگل از ابتدا تا ۲۰۲۳» را در بلاگ تریبون بخوانید.


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *