الگوریتم helpful content یا محتوای مفید و تاثیر آن بر سایت
الگوریتم helpful content

به‌ روزرسانی شده در ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

|

الگوریتم helpful content گوگل چیست و چه تاثیری بر سایت‌ دارد؟

الگوریتم‌های رتبه‌بندی محتوا در گوگل، همواره موردتوجه متخصصین سئو و تولیدکنندگان محتوا بوده‌اند. گوگل مرتبا الگوریتم‌های خود را به‌روز می‌کند و اکنون، خبر از الگوریتم Helpful Content یا محتوای مفید داده که قرار است در آینده نزدیک، اجرایی شود. این بروزرسانی یکی از مهمترین آپدیت‌های اخیر گوگل است. به گفته این شرکت، این به‌روزرسانی، تاثیر قابل‌توجهی بر نتایج جستجو و تجربه کاربران خواهد داشت.

اما الگویتم محتوای مفید چیست و روی چه محتواهایی تاثیر می‌گذارد؟ وب‌سایت‌ها و تولیدکنندگان محتوا چطور می‌توانند خود را با آن هماهنگ کنند؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله قصد داریم به آن‌ها پاسخ دهیم. با ما همراه باشید و وب‌سایت خود را پیش از دیگران برای این به‌روزرسانی مهم آماده کنید.

الگوریتم Helpful Content یا محتوای مفید چیست؟

در سال‌های اخیر و در پی رقابت برای قرار گرفتن در رتبه‌های بالای گوگل، بسیاری از محتواها به‌جای انسان برای موتورهای جستجو نوشته شده‌اند. درواقع، آن‌ها نه به تجربه کاربر؛ بلکه تنها به قرار گرفتن در رتبه‌های بالاتر، فکر کرده‌اند. حالا گوگل قصد دارد با آپدیت جدید خود، این محتواها را هدف قرار دهد.

درنتیجه، الگوریتم پیش رو، بهبود تجربه کاربری و مفید بودن پیشنهادهای ارائه‌شده به کاربران را هدف خود قرار داده است. از این طریق، تولیدکنندگان محتوایی که دلسوزی بیشتری نسبت به کیفیت و کاربردی بودن محتوای خود دارند، تشویق می‌شوند. مواجه‌شدن با محتوایی بی‌کیفیت که رتبه بالایی در گوگل گرفته، ناامیدکننده است. گوگل می‌گوید که این محتواها تنها با هدف سئو نوشته شده‌اند و اصطلاحا کاربرپسند نیستند.

الگوریتم Helpful Content در آخر سپتامبر ۲۰۲۲ به طور کامل اجرایی و نهایی شد. این موتور جستجو گفته است که در صفحه به‌روزرسانی‌های خود (Updates Page) اخبار انتشار این الگوریتم را پوشش خواهد داد.

به‌روزرسانی الگوریتم محتوای مفید چه نوع محتواهایی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟

به گفته گوگل، الگوریتم Helpful Content بر روی تمامی محتواها اعمال خواهد شد؛ اما اشاره کرده است که برخی محتواها ممکن است بیشتر از بقیه، تحت تاثیر قرار بگیرند. دلیل این موضوع این است که آن‌ها پیش از این نیز بیش از بقیه، سئومحور بوده و بیشترین محتواهایی هستند که برای ماشین به‌جای انسان نوشته شده‌اند. این محتواها عبارتند از:

  • محتواهای آموزش آنلاین
  • هنری و سرگرمی
  • محتواهای مربوط به خرید اینترنتی (محصولات، بازخوردهای خرید و غیره)

چنین محتواهایی معمولا دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • توسط ابزارهای هوش مصنوعی یا AI نوشته شده‌اند
  • بسیار پراکنده و با موضوعات مختلف هستند که لزوما ارتباطی با موضوع اصلی سایت ندارند
  • توسط نویسنده یا حتی نرم‌افزارهای بازنویسی محتوا، گردآوری شده‌اند
  • با افزودن جملات غیرمفید و به‌اصطلاح صفحه‌پرکن، بسیار طولانی شده‌اند

تاثیر این الگوریتم را با ذکر مثالی روشن‌تر می‌کنیم. تصور کنید، قصد دارید درباره کتابی که مدتی پیش منتشرشده تحقیق کنید. هدف شما این است که بدانید کتاب موردنظر برای شما مناسب است یا خیر و در مورد خرید آن تصمیم‌گیری کنید. در این صورت، احتمال اینکه با جستجوی خود به نتایجی برسید که تنها نوعی گردآوری هستند بسیار زیاد است. درواقع آن‌ها مطلب جدید به شما ارائه نمی‌کنند و به‌اصطلاح، بازنویسی و Paraphrase شده‌اند. الگوریتم محتوای مفید، سبب می‌شود که محتواهای منحصربه‌فرد، بیش‌ازپیش در صفحه اول جستجوی شما ظاهر شوند.

در همین رابطه، دنی سالیوان (Dany Sullivan) یکی از مسئولان بخش جستجوی گوگل در توییتر خود گفته است: «این به‌روزرسانی روی همه محتواها اعمال خواهد شد؛ اما احتمال اینکه محتواهای آموزشی و بیش از هر چیز توتوریال‌های غیررسمی را تحت تاثیر قرار دهد، بیشتر است».

آپدیت helpful content یک الگوریتم site-wide است، یعنی چی؟

گوگل گفته است که به‌روزرسانی محتوای مفید، برخلاف بسیاری دیگر از الگوریتم‌هایش که با الگوی صفحه به صفحه (Page-by-Page) عمل می‌کنند، یک الگوریتم Side-Wide خواهد بود. این الگوریتم، کل وب‌سایت و نه‌تنها یک محتوای آن را بررسی می‌کند. بنابراین، اگر گوگل تشخیص دهد که در وب‌سایت شما تعداد زیادی محتوای غیرمفید که بیشتر به‌منظور گرفتن رتبه نوشته شده‌اند وجود دارد، رتبه کلی سایت شما را پایین می‌آورد.

بنابراین، این ترفند که در کنار محتواهای کاربرپسند، تعداد زیادی نیز محتوای غیرمرتبط با هدف کسب رتبه داشته باشیم، کارآمد نخواهد بود. به‌این‌ترتیب، صفحات مفید شما نیز تحت تاثیر صفحات غیرمفید شما قرار خواهند گرفت. گوگل استدلال می‌کند که حذف محتواهای غیرمفید به رتبه‌بندی محتواهای مفید شما نیز کمک می‌کند.

اگر الگوریتم Helpful Content بر روی محتوای سایت تاثیر منفی گذاشت، چه کنیم؟

به گفته گوگل، تاثیر منفی یافتن صفحات غیرمفید در وب‌سایت‌ها توسط الگوریتم تازه تا ماه‌ها باقی خواهد ماند، اما بعد از آن و به شرطی که این محتواها با انواع باکیفیت جایگزین شوند، کم‌کم برطرف خواهد شد. بنابراین سوال بسیاری این است که اگر الگوریتم محتوای مفید روی سایت اثر منفی گذاشت چه‌کار کنیم؟

شما به‌عنوان تولیدکننده محتوا، مسئول، مدیر سایت یا مدیر سئو، خودتان حتما می‌دانید که محتواهایتان را چطور تولید کرده‌اید. آن‌ها را یک بار بازبینی کنید. هر صفحه‌ای که بیشتر برای موتور جستجو نوشته شده، نرخ پرش بالایی دارد یا نرخ به اشتراک‌گذاری و کامنت‌های آن بسیار پایین است را حذف و بازنویسی کنید.

در قدم بعدی اگر نرخ کلیک صفحه‌ای بالا ست اما محتوای آن با موضوع صفحه همخوانی ندارد، باید با تغییر محتوا صفحه را بهینه کرد. نکات تولید محتوای مفید را در بخش بعد توضیح داده‌ایم. در تولید محتوای جدید حتما نکات مربوط به سئو و دیگر الگوریتم‌های رتبه‌دهی مانند الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن را در نظر داشته باشید؛ اما بیش‌ازحد مطلب را سئو نکنید.

به‌منظور مقابله سریع‌تر با تاثیر منفی الگوریتم تازه می‌توانید از طریق راه‌کارهای زیر سئوی سایت خود را بهبود ببخشید:

  • افزایش سرعت سایت
  • جذاب‌تر کردن ظاهر سایت
  • تبلیغات کلیکی
  • تلاش برای گرفتن بک‌ لینک
  • ریسپانسیو کردن صفحات سایت

محتوای people first content

چگونه محتوای people-first content بنویسیم؟

حال، سوال این است که چطور محتوایی بنویسیم که توسط الگوریتم Helpful Content ، مفید تشخیص داده شود. گوگل به چنین محتوایی، People-First به معنی «تقدم خواننده» می‌گوید. در ادامه، مراحل هشت‌گانه تولید چنین محتوایی را شرح می‌دهیم.

  • بر تخصصتان تمرکز کنید

گوگل در توضیح الگوریتم جدید خود این سوال را از شما می‌پرسد:
«آیا محتوایتان برای مخاطبان ثابت شما که مستقیما به وب‌سایتتان مراجعه می‌کنند، مفید است؟»
درواقع، گوگل سعی دارد وب‌سایت‌ها را تشویق کند که بر روی تخصصشان متمرکز بمانند. این در حالی است که تا پیش از این، یک وب‌سایت می‌توانست با تولید محتوا در مورد موضوعات ترند و داغ، کاربرانی را به‌سوی خود بکشاند که لزوما مخاطب آن نیستند.

  • از تجربیات منحصربه فردتان بگویید

محتوای شما باید علاوه بر اینکه بر تخصصتان استوار شده با ارائه تجربیات دست‌اول و منحصربه‌فرد شما، اطلاعاتی واقعی و مفید ارائه کند. گوگل به‌طور ساده می‌گوید، اگر موضوعی را که نوشتن در مورد آن نیاز به تجربه دارد را تجربه نکرده‌اید، درباره‌اش ننویسید. این در حالی است که تاکنون، محتواهای بسیار زیادی توسط افراد ناآشنا به موضوع و تنها با هدف هدایت خواننده به لینک‌های قرار داده‌شده در محتوا، تولید می‌شدند.

گوگل توصیه می‌کند که از بازنویسی تجربیات دیگران خودداری کنید. قرار دادن تصاویری که خودتان گرفته‌اید، یکی از راه‌هایی است که می‌توانید به الگوریتم Helpful Content و مخاطبان خود بگویید که با محتوای اصیلی روبه‌رو هستند.

  • جایگاه سایتتان را مشخص کنید

علاوه بر اینکه نباید محتوای رندوم بنویسید از چندموضوعی کردن سایتتان نیز خودداری کنید. برای رعایت این موضوع، کتگوری یا دسته‌بندی سایت خود را همواره در نظر داشته باشید. گوگل می‌گوید که سایت‌های چندموضوعی، نه‌فقط برای مردم مفید نیستند؛ بلکه خزنده‌های این موتور جستجو را نیز گیج می‌کنند. درصورتی‌که تمایل به نوشتن در چند حوزه مختلف را دارید، برای هریک، وب‌سایتی جداگانه داشته باشید.
به سوالات اساسی پیرامون موضوع پاسخ دهید

حین تحقیق در مورد موضوع خود، قطعا به سوالاتی که کاربران درباره آن دارند برمی‌خورید. حتما به این سوالات پاسخ دهید. درواقع، مطلب شما از این طریق است که به الگوریتم Helpful Content ثابت می‌کند که می‌تواند نیازهای کاربران را پاسخ دهد. در این راستا، گوگل پیشنهاد کرده است که هنگام نوشتن محتوا این سوالات را از خود بپرسید:

    • آیا کاربر نیاز دارد که بعد از خواندن محتوای شما باز هم درباره همان موضوع جستجو کند؟
    • آیا هدفتان این است که به تعداد کلمه مشخصی برسید؟ (در این صورت احتمالا مشمول جریمه الگوریتم محتوای مفید خواهید شد)
  • به تجربه کاربر فکر کنید

ممکن است اطلاعات مفیدی در محتوای خود ارائه دهید؛ اما همچنان، کاربر، رضایت کافی را از برخورد با سایت شما نداشته باشد. برخی اطلاعات را بهتر است به اشکال دیگری غیر از متن به مخاطب خود ارائه دهید و به‌این‌ترتیب، فهم آن را آسان‌تر و سریع‌تر کنید. ویدئو و تصویر، عواملی هستند که می‌توانند تجربه کاربر از برخورد با محتوا را بهبود ببخشند.

  • وعده دروغ ندهید

حتما خودتان نیز با محتواهایی برخورد کرده‌اید که در عنوانشان، وعده پاسخ‌گویی به سوالی را می‌دهند که اساسا پاسخ مشخصی ندارد. از نوشتن چنین محتوایی خودداری کنید. گوگل، به‌طور ساده می‌گوید که درباره شایعات ننویسید و ادعاهای غیرواقعی نداشته باشید. چنین محتواهایی، اعتماد خواننده به وب‌سایت شما را نیز پایین می‌آورند. در عوض، سعی کنید به ارائه اطلاعات به‌روز اکتفا کنید.

  • از نرم‌افزارها به شکل بهینه استفاده کنید

به‌جای اینکه نوشتن کل محتوا را به نرم‌افزارهای هوش مصنوعی و اسپینرهای مقالات بسپارید، از آن‌ها برای مواردی مانند چک کردن گرامر، نوشتن جملات بهتر و یا یافتن تصاویر متناسب‌تر با محتوا استفاده کنید. بااین‌حال، ایده اصلی و پیاده‌سازی آن باید حتما توسط یک انسان مطرح شده و انجام شود.

آیا الگوریتم Helpful Content در حال حاضر بر روی سایت‌های فارسی هم تاثیرگذار است؟

طبق اعلام گوگل، الگوریتم محتوای مفید فعلا تنها برای محتواهای تولیدشده به زبان انگلیسی عمل می‌کند. بااین‌حال، قطعا این الگوریتم، دیر یا زود، زبان‌های دیگر را هم تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. تجربه الگوریتم‌های پیشین گوگل می‌گوید که حدود ۶ ماه زمان لازم است که این به‌روزرسانی پای خود را به وب فارسی نیز باز کند. بنابراین، این بازه، فرصت خوبی است که محتواهای وب‌سایت خود را مورد بازنگری قرار داده و آن‌ها را برای این آپدیت آماده کنید.
خوب است بدانید که گوگل از یادگیری ماشینی برای شناسایی محتوای غیرمفید استفاده می‌کند.

سوال بسیاری از افراد، این است که الگوریتم تازه، چگونه کار می‌کند؟ این الگوریتم، توسط یک طبقه‌بندی‌کننده یا Classifier خودکاری اعمال می‌شود که خود از یادگیری ماشینی یا MachineLearning برای بررسی سایت‌ها و محتواهای آن‌ها استفاده می‌کند. عملکرد این الگوریتم قطعا با گذشت زمان و ارتقاء یادگیری ماشینی گوگل و تلاش مهندسین آن که به‌طور مرتب الگوریتم‌ها را به‌روزرسانی می‌کنند، بهبود خواهد یافت.

سخن آخر

در بحث تولید محتوا برای وب، نویسندگان دو معیار سئو و کاربر را مدنظر قرار می‌دهند. درواقع، آن‌ها تلاش می‌کنند که محتوایی بنویسند که علاوه بر مفید بودن برای کاربر، توسط الگوریتم‌ های گوگل نیز به‌عنوان محتوای باکیفیت شناخته شود. بااین‌حال در اینترنت، کم نیستند محتواهایی که بیشتر با هدف گرفتن رتبه از گوگل با تکنیک‌هایی مانند استفاده زیاد از کلمات کلیدی یا تقلید ساختار و محتوا از دیگر وب‌سایت‌های موفق، نوشته شده‌اند.

حالا گوگل می‌گوید که قصد دارد با الگوریتم تازه خود به نام Helpful Content‌ محتواهای غیرمفید برای کاربران را از فهرست رتبه‌دهی خود خارج کند. این الگوریتم که با استفاده از یادگیری ماشینی و یک طبقه‌بندی‌کننده کار می‌کند، محتواهای غیرمفید، تکراری، بازنویسی‌شده، بسیار طولانی و غیرجذاب را شناسایی می‌کند. بااین‌حال، تاثیر یافتن چنین محتوایی توسط گوگل بر رتبه کل سایت اعمال خواهد شد.

الگوریتم Helpful Content‌ از اواخر سپتامبر ۲۰۲۲ و با تمرکز بر محتواهای انگلیسی فعال‌شده؛ اما به گفته گوگل چند هفته طول می‌کشد که به‌طور کامل عمل کند. این شرکت، توصیه کرده است که وب‌سایت‌ها محتواهای غیرمفید خود را حذف کرده و به‌جای آن با استفاده از راه‌کارهایی که در این مقاله عنوان کردیم، محتواهایی مفید، کاربردی و به‌اصطلاح People-first تولید کنند.

محتوای مفید یا helpful content الگوریتمی است که بهبود نتایج جستجو و ارزشمندی محتوا را برای کاربران هدف قرار داده است. این الگوریتم به کاربران کمک می‌کند تا به محتوای باکیفیت و اطلاعات کاربردی دسترسی داشته باشند.

برای اینکه محتوای سایت شما توسط الگوریتم Helpful Content مفید تشخیص داده شود، بهتر از چند نکته مهم را در تولید محتوا در نظر بگیرید:

  • محتوا را برای خواننده‌ها بنوبسید نه موتور جستجوی گوگل
  • محتوا را بر اساس تخصص و تجربه‌هایتان بنویسید
  • از انواع مختلفی از محتوا برای فهم راحت و سریع کاربر استفاده کنید
  • از نوشتن شایعات و ادعای دروغین در محتوا دوری کنید
  • به‌جای تمرکز روی موضوعات گسترده، فقط درباره یک موضوع مشخص تولید محتوا کنید

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.