خبرنامه سئو هفته آخر شهریور ۱۴۰۲

منتشر شده در ۲۹ شهریور ۱۴۰۲

خبرنامه سئو هفته آخر شهریور ۱۴۰۲

در خبرنامه این هفته، ابتدا از خبر خوب فعال‌شدن ویژگی sitename برای نتایج جستجوی زبان فارسی خواهیم گفت و با تاثیر محتوای third-party بیشتر آشنا خواهید شد. پیشنهاد می‌کنیم برای بهبود رتبه صفحات دسته‌بندی سایت، توصیه‌های دنی سالیوان را در خبر سوم حتماً بخوانید. در آخرین خبر این هفته هم، خلاصه‌ای از آنچه را که در به‌روزرسانی الگوریتم HCU اتفاق افتاده است، بررسی می‌کنیم.

تصویر دسته بندیاخبار گوگل
به‌روزرسانی محتوای مفید Google در سپتامبر ۲۰۲۳

سیستم رتبه‌بندی helpful content به‌طور مستقیم محتوای third-party را ارزیابی می‌کند

هم‌زمان با انتشار به‌روزرسانی سپتامبر ۲۰۲۳ سیستم رتبه‌بندی محتوای مفید، گوگل سیگنال‌های classifier HCU را برای محتوای third-party محاسبه می‌کند. بدین ترتیب، محتوای شخص ثالث نیز در رتبه‌بندی کلی سایت تأثیرگذار است و بر اساس وزن محتوای third-party غیرمفید و ضعیف، سایت شما ارزیابی می‌شود.

third-party به انواع محتوا مانند پست‌های بلاگ، مقاله، عکس، ویدئو، پادکست، محصولات و… که توسط افراد یا سازمان‌های دیگر تولیدشده گفته می‌شود. به گفته گوگل، سایت‌هایی که محتوای third-party منتشر می‌کنند، باید به کیفیت و ارزش آن‌ها توجه داشته باشند و محتواهایی را که با موضوع اصلی سایت مغایرت دارند، نوایندکس کنند.

بهتر است بدانید: سیستم رتبه‌بندی محتوای مفید با بهره‌گیری از مکانیسم classifier خود، وزن محتوای باکیفیت نوشته‌شده برای کاربر را در برابر محتوای ضعیف و نوشته‌شده برای موتور جستجو می‌سنجد. در صورتی‌ که میزان محتوای بی‌کیفیت (search-engine first) بیشتر از محتوای باکیفیت (people-first content) باشد، حتی با وجود صفحات بسیار ارزشمند، رتبه‌بندی کلی و ترافیک سایت کاهش‌ پیدا می‌کند و ممکن است سایت برای مدت طولانی از نتایج جستجو هم حذف شود.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیسئوی داخلی
استفاده از محتوا در صفحات دسته‌بندی سایت

توصیه‌های دنی سالیوان درباره محتوای صفحات دسته‌بندی

دنی سالیوان (Danny Sullivan) در پاسخ به سوال «آیا وجود محتوا در صفحات دسته‌بندی محصول به رتبه کلی سایت کمک می‌کند یا نه؟» گفت: «شما می‌توانید هر کاری برای صفحات سایت خود انجام دهید؛ اما نکته مهم این است که حتماً از بهترین و باکیفیت‌ترین انواع محتوا استفاده کنید.» کارشناس گوگل ادامه داد: «ما همواره تاکید می‌کنیم که محتوای fresh و people-first را در صفحات خود داشته باشید و از درج محتوای تکراری و خودکار auto-generate پرهیز کنید.»

بهتر است بدانید: استفاده از محتوا در صفحات دسته‌بندی همواره با چالش‌های مختلفی همراه است. این صفحات به دلیل ویژگی «Listing»، برای نمایش مجموعه‌ای از آیتم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و هدف آن‌ها دسترسی کاربر به لیست محصولات و محتواست.

محتوای طولانی در صفحات دسته‌بندی می‌تواند روی کلمه کلیدی هدف‌گذاری‌شده (keyword targeting) تاثیرگذار باشد و زمینه موضوعی آن را از Listing به هدف جستجو از نوع informational با کوئری‌های مختلف و مرتبط تغییر دهد. برای این منظور لازم است ابتدا رقبای خود را ارزیابی کنید و در صورت لزوم، از محتوای بسیار غنی و باکیفیت به جای یک متن طولانی در این صفحات استفاده کنید.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیسئوی داخلی
تغییرات مهم به‌روزرسانی سپتامبر ۲۰۲۳ سیستم رتبه‌بندی محتوای مفید

ویژگی‌های به‌روزرسانی سپتامبر ۲۰۲۳ سیستم رتبه‌بندی محتوای مفید

سیستم رتبه‌بندی محتوای مفید برای بار دیگر، در سپتامبر ۲۰۲۳ به‌روزرسانی شد و این بار ویژگی‌های جدیدی را با خود به وب فارسی آورد. اولین نکته‌ای که در به‌روزرسانی جدید «helpful content» به چشم می‌آید، تغییر عبارت «content created by people for people» به «content created for people» است. به عبارتی، محتوا باید برای کاربر تولید شود و منابعی که برای این کار استفاده می‌شود، دیگر روی انسان‌بودن نویسنده تأکید ندارد.

الگوریتم HCU به محتوای بسیار باکیفیتی اشاره می‌کند که به‌اصطلاح آن را «people-first content» می‌نامند؛ زیرا گوگل بر لزوم تولید محتوا برای کاربر تأکید می‌کند، نه برای موتور جستجو. به همین ترتیب اگر محتوا حتی با کمک هوش مصنوعی نوشته شود، در صورتی که بتوان ردپای تلاش، اصالت، ارزش و کیفیت بالا را در آن یافت، می‌تواند در رتبه‌‌های برتر نتایج جستجو قرار بگیرد.

نکته مهم دیگری که در آپدیت سپتامبر helpful content اضافه شده است، تأثیر محتوای شخص ثالث (Third-party content) در رتبه‌بندی کلی صفحات است. گوگل می‌گوید: «در صورتی که صفحات شما تحت تأثیر به‌روزرسانی سیستم رتبه‌بندی helpful content قرار گرفته است، می‌توانید با کمک سند ارزیابی محتوای مفید (Creating helpful, reliable, people-first content) عوامل موثر در این زمینه را شناسایی کنید.

🔸 منبع 🔸


تصویر دسته بندیسئوی داخلی
قابلیت sitename در زبان فارسی فعال شد

ویژگی sitename برای نتایج جستجوی زبان فارسی در دسترس قرار گرفت

هنگامی که صفحه‌ای در نتایج جستجو رتبه‌بندی می‌شود، نام ‌سایت نیز در هر اسنپیت به نمایش در می‌آید. این قابلیت sitename نام دارد و اکنون برای تمام زبان‌ها از جمله زبان فارسی در دسترس قرار گرفته است. ویژگی sitename کمک می‌کند تا دیگر نیازی نباشد اسم سایت یا برند را در تایتل صفحه قرار دهید. فیچر sitename علاوه‌ بر صفحات دامنه اصلی، در ساب دامین هم نمایش داده می‌شود؛ اما این امکان برای نتایج ساب کتگوری وجود ندارد..

بیشتر بدانید: گوگل در انتخاب sitename به‌صورت خودکار عمل می‌کند و ممکن است به هر دلیلی نام سایت شما را نشان ندهد. برای این منظور لازم است تا از نام منحصربه‌فردی استفاده کنید که معرف هویت برند شماست، نه جملاتی که تبلیغاتی یا عمومی هستند. برای فعال‌کردن این ویژگی، نام سایت باید در صفحه اصلی و با اسکیمای website (پرکردن فیلدهای name و alternateName) مشخص شود.

🔸 منبع 🔸


عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *