E-A-T چیست؟ ۱۰ باور اشتباه درباره E-A-T گوگل که باید بدانید
الگوریتم E-A-T گوگل

به‌ روزرسانی شده در ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

|

E-A-T چیست؟

این روزها برای دیده شدن در صفحه اول نتایج جستجو، دیگر صرفاً داشتن یک سایت و نوشتن چند محتوای سئو شده کافی نیست. طبق الگوریتم‌های جدید گوگل، برای ساخته شدن برند خود باید تخصص، اعتبار و اعتماد ایجاد کنید که در واقع همان Expertise، Authority و trustworthiness یا E-A-T است.

در این مقاله درباره هر سه این موارد صحبت خواهیم کرد و نکاتی را درباره استفاده از آنها در استراتژی محتوای سایت خواهیم گفت. با تریبون همراه باشید.

E-A-T و YMYL، مخفف‌های عجیب و غریب گوگل!

YMYL که مربوط به رتبه بندی بر اساس کیفیت سایت می‌شود، مخفف عبارت Your Money or Your Life است. به معنای پول شما یا زندگی شما. گوگل دیگر تنها به اطلاعات مرتبط اهمیت نمی‌دهد، بلکه به دنبال اطلاعات درست است. در بعضی از انواع جستجو، احتمال زیادی برای تأثیر گذاشتن منفی روی “سلامتی، پول و شادی” کاربران وجود دارد. به زبان دیگر، صفحاتی وجود دارند که به خاطر کیفیت پایین می‌توانند حال کاربر را بد کنند.

وقتی پای سلامت یا بحث‌های مالی و امنیتی در میان باشد، گوگل نمی‌خواهد به صفحاتی لینک بدهد که توصیه‌های غیر کارشناسانه یا نظرات مخرب به کاربران می‌دهند. بلکه قصد دارد تا جایی که می‌شود سایت‌هایی را پیشنهاد کند که سطح بالایی از تخصص، اعتبار و اعتماد را برای کاربران فراهم کرده‌اند. که همان E-A-T است. در واقع این راه حل گوگل برای محافظت کردن از جستجو کننده در برابر محتواهای بی کیفیت است که احتمال می‌دهد به آنها آسیبی برسانند.

اگر کسب و کار شما هم جزو دسته‌ای است که با پول، سلامت و یا حال خوب کاربران سر و کار دارد، شناختن مفهوم E-A-T برایتان ضروری است!

نمونه‌هایی از موضوعاتی که در دسته YMYL قرار می‌گیرند:

  • موضوعات خبری: موضوعات مهمی همانند رویدادهای بین‎‌المللی، کسب‌و‌کارها، اخبار مرتبط با سیاست، دانش و فناوری، البته که همه‌ی موارد خبری جزو دسته YMYL قرار نمی‌گیرند و همین موارد ذکر شده جزو موارد اصلی هستند.
  • موضوعات دولتی و حقوقی: اطلاعاتی مانند اطلاعات درباره انتخابات و رای‌گیری، موسسات دولتی و عمومی، خدمات اجتماعی و مسائل حقوقی مانند اطلاعات در مورد طلاق، ازدواج، حق حضانت کودکان، مهریه، ارث و ….
  • مالی: اگر وبسایت شما در مورد بورس، سرمایه‌گذاری، مالیات، بانک یا بیمه، جابه‌جایی پول به صورت اینترنتی و … فعالیت می‌کند در این دسته قرار می‌گیرید.
  • پزشکی و سلامت: اطلاعات مربوط به بیماری‌ها (مثلا کرونا که این روزها خیلی مورد توجه قرار گرفته)، مسائل پزشکی، داروها و بیمارستان‌ها، توصیه‌های عمومی برای سلامت عمومی و …

خط مشی گوگل برای ارزیابی کیفیت

E-A-T و YMYL هر دو تحت یک سند مهم با نام خط مشی گوگل برای ارزیابی کیفیت قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۱۵، گوگل به طور رسمی این سند را منتشر کرد و تا حد زیادی به ما نشان داد که منظور گوگل از یک وب سایت باکیفیت یا بی کیفیت چیست.

در آپدیت‌های بعدی این خط مشی مشخص شد که ارزیابی کیفیت هم برای سایت و هم برای تولید کننده محتوا انجام می‌شود. که خبر بسیار مهمی است به این دلیل که گوگل می‌خواهد بداند که نویسنده محتوای یک صفحه چه کسی است و آیا اعتبار لازم برای نوشتن محتواها، خصوصاً محتواهای YMYL را دارد یا خیر.

این بدین معناست که شما باید در سایت خود، بخشی را به توضیح بک گراند نویسنده‌های سایت اختصاص دهید. پای هر مطلبی، اسم و مشخصات نویسنده را قید کنید و لینک بدهید به صفحه‌ای که پروفایل نویسنده را شامل می‌شود. با استفاده از داده‌های ساختار یافته می‌توانید اطلاعات نویسنده را برای گوگل مشخص کنید.

پس با توجه به اهمیتی که E-A-T دارد، برویم به سراغ توضیحاتی درباره هرکدام از این موارد.

تخصص یا Expertise

طبق تعریف دانشنامه آکسفورد، متخصص به کسی گفته می‌شود که در یک حوزه مشخص مهارت یا اطلاعات بسیاری داشته باشد. اگرچه تنها داشتن دانش درباره یک موضوع قرار نیست تمام ترافیک جستجوها را به سایت شما سرازیر کند. شما باید نحوه استفاده از این دانش را هم بدانید. باید بتوانید با مردم ارتباط برقرار کنید. اینکه یک اطلاعاتی را داشته باشید کافی نیست. باید بدانید که مخاطبینتان چه چیزی می‌خواهند و چطور می‌توانید این اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهید.

هر زمان که کاربری سوال می‌پرسد که “چطور می‌توانم رنکینگ سایتم را بهتر کنم؟” معمولاً پاسخی که می‌گیرد این است که ” باید محتوای فوق العاده‌ای بسازی که مخاطبینت دوست داشته باشند”. با اینکه به نظر می‌رسد این جواب خیلی ساده و پیش پا افتاده است اما حقیقت همین است.

چگونه محتوای تخصصی بسازیم؟

  1. ببینید که مخاطب شما به دنبال چه چیزی است، سپس نیازهای او را پاسخ دهید. این کار با تحقیق روی کلمات کلیدی آغاز می‌شود.
  2. سعی کنید قصد و نیت کاربر از جستجو را متوجه شوید تا کلمات کلیدی دقیق‌تری پیدا کنید.

شما باید تشخیص دهید که کاربرتان در چه مرحله‌ای از سفر مشتری یا customer journey قرار دارد. آیا تبدیل به مشتری شده؟ تا چه حد با کسب و کار یا برند شما درگیر است؟ بسته به پاسخ این سوالات، موقعیت‌های مختلفی به وجود می‌آید که باید در نظر گرفته شوند.

اعتبار یا Authority

متخصص بودن در یک موضوع عالی است. اما تنها شروع ماجراست. زمانی که سایر متخصصین یا اینفلوئنسرها در حوزه شما، نامی از شما ببرند یا برند شما مساوی با معنای  بعضی از موضوعات شود، دیگر شما فقط یک متخصص نیستید. بلکه اعتبار هم دارید. برند ریکا یا تاید را در نظر بگیرید. بسیاری از افراد به جای استفاده از نام مایع ظرفشویی یا پودر شستشو، از نام این برندها استفاده می‌کنند. این یعنی در یک بازه زمانی، این محصولات آنقدر سهم بازار خوبی داشته‌اند، که چنین اعتباری برای خود ایجاد کرده‌اند.

چگونه برای برند خود اعتبار ایجاد کنیم؟

وقتی قرار است میزان اعتبار کسب و کار خود را اندازه بگیرید، معیارهای زیر به کارتان خواهد آمد:

  • بک لینک از طرف وب سایت‌های معتبر و مرتبط با کسب و کار شما می‌تواند یکی از مهم‌ترین معیارهای معتبر بودن برند شما باشد.
  • توجه داشته باشید که وقتی صحبت از بک لینک می‌کنیم، منظورمان لینک از سایت‌های معتبری است که آنقدر authority دارند که پیشنهاد دادن سایت ما از طرف آنها، ارزش بالایی به برندمان اضافه کند.
  • با اینکه بک لینک‌ها ارزش زیادی دارند، اما همین که جایی در اخبار یا سایت معتبر دیگر در حوزه کاری شما، نامی از برندتان ببرند، گوگل آن را می‌بیند. ذکر کردن یا mention می‌تواند یکی از معیارهای مهم اعتبار برند باشد.
  • اگر محتوای شما به طرز گسترده ای به اشتراک گذاشته شد، خصوصاً از طریق شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند نشانه‌ای از رشد اعتبار برند شما باشد.
  • برندسازی از همه لحاظ پروسه مفیدی است. حجم جستجویی که برای برند شما می‌شود می‌تواند نشان دهد که اعتبار شما چقدر است. اگر روز به روز جستجوی بیشتری برای نام برندتان انجام شود، نشانه خوبی است. و اگر این جستجو به همراه یک کلمه کلیدی مرتبط هم باشد که چه بهتر.
  • داشتن یک صفحه ویکی پدیا که در آن برند یا افراد فعال در کسب و کارتان ذکر شده باشد، می‌تواند نشانه خوبی برای معتبر بودن شما باشد. به خاطر بسپارید که ساختن یک صفحه ویکی پدیا چندان کار ساده‌ای نیست مگر اینکه برند یا فرد شناخته شده‌ای باشید.

اعتماد یا trustworthiness

ایجاد اعتماد برای یک برند مسأله بسیار مهمی است. در کنار داشتن تخصص و اعتبار، قابل اعتماد بودن یک برند می‌تواند در رنکینگ گوگل آن تأثیر به سزایی بگذارد.

به زبان ساده باید مشتری‌های خود را راضی نگه دارید و اگر شکایتی از شما شد، پاسخگو باشید تا قبل از اینکه اوضاع خراب شود و حجم انتقادهای منفی از برند بالا برود. گوگل درباره میزان رضایت کاربر از برند بسیار حساس است و این را در اطلاعیه‌های خود به صراحت بیان می‌کند.

از طرفی هم نقد‌های مثبت و امتیازات خوبی که از طرف کاربران می‌گیرید، می‌تواند کمک بسیاری به جلب اعتماد کاربران کند. موارد زیر، روش‌هایی برای به دست آوردن اعتماد برای وب سایت یا کسب و کارتان است:

  • راه‌های ارتباطی با کاربران را به طور شفاف در سایت خود قرار دهید.
  • یک محل فیزیکی و واقعی برای کسب و کار خود در نقشه مشخص کنید.
  • صفحه قوانین و مقررات در سایت خود داشته باشید که در دسترس کاربران باشد.
  • مطمئن شوید که دامنه سایت‌تان امن و HTTPS آن فعال است.
  • قوانین حریم شخصی سایت را به طور واضح در اختیار کاربران قرار دهید.
  • اگر از طریق وب سایت خود فروشی انجام می‌دهید، قوانین بازگشت پول را مشخص کنید.
  • برای محصولات خود توضیحات واضح به همراه تصاویر و نقد و بررسی قرار دهید.
  • اگر دانشی را به اشتراک می‌گذارید، بیوگرافی نویسنده را فراموش نکنید و حتماً لینکی به پروفایل او تنظیم کنید.

۱۰ باور اشتباه درباره E-A-T گوگل

‌E-A-T که از حروف اول ۳ کلمه Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness به معنی تخصص‌، اعتبار، و قابلیت اطمینان تشکیل شده، مفهومی است که ‌گوگل برای اولین بار آن را در نسخه ۲۰۱۴ دستورالعمل‌های کیفیت جستجو منتشر کرد.

این دستورالعمل‌ها در هنگام ارزیابی کیفیت جستجوی ‌گوگل مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند‌، در این برنامه، هزاران بازبینی‌کننده کیفیت یا همان ارزیابان کیفیت، استخدام‌ می‌شوند که وظیفه دارند به صورت دستی، مجموعه‌‌ای از صفحات وب را بررسی کرده و نظرات خود را در مورد کیفیت آن صفحات به ‌گوگل اعلام کنند.

بازخوردهایی که افراد بررسی‌کننده ارائه می‎‌دهند، توسط ‌گوگل مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد تا بتواند الگوریتم‌های خود را بهبود ببخشد. ‌E-A-T یکی از معیارهای گوگل برای بازرسان است تا بتوانند میزان محتوای مناسب، تخصصی و قابل اطمینان یک وب‌سایت را اندازه‌گیری کنند.

امروزه اشتباهات‌، سوتفاهم‌ها و برداشت‌های غلط زیادی درباره‌ E-A-T گوگل به وجود آمده که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

بر اساس دستورالعمل‌ها:

«برای همه صفحاتی که هدف‌شان مفید بودن است، میزان تخصص‌، اعتبار و قابل اعتماد بودن (‌E-A-T) اهمیت خیلی زیادی دارد».

‌گوگل به ارزیابان خود دستور‌ می‌دهد تا موارد زیر را در نظر بگیرند:

  • ‌تجزیه و تحلیل محتوای اصلی صفحه وب
  • خود ‌‌وب‌سایت
  • تولیدکنندگان محتوای آن ‌‌وب‌سایت

در نسخه فعلی دستورالعمل‌های کیفیت‌، ‌E-A-T حدود ۱۳۵ بار در ۱۶۷ صفحه ذکر شده است!

در یک سال گذشته،‌ E-A-T به یکی از اصلی‌ترین مباحث در صنعت ‌‌سئو تبدیل شده، به ویژه اینکه مربوط به تغییرات عملکرد ترافیک ارگانیک ناشی از آپدیت الگوریتم اصلی گوگل از اول آگوست ۲۰۱۸ است.

‌‌در این مدت، متخصصان سئو گمانه‏زنی‌هایی را آغاز کردند (و گوگل بعدا در وبلاگ Webmaster Central آن‌ها را تأیید کرد) که ‌E-A-T در آپدیت‌های گوگل نقش اساسی دارد‌.

همان‌طور که معمولا در زمان تبادل افکار و ایده در جامعه سئو اتفاق‌ می‌افتد‌، بحث پیرامون ‌E-A-T به سرعت منجر به سردرگمی‌، سوتفاهم و برداشت‌های غلط زیادی شده است.

بسیاری از این باورهای غلط، ناشی از عدم ارتباط بین تئوری و آن چیزی است که در حال حاضر در الگوریتم ‌گوگل وجود دارد.

نتایج ظاهر شدن یک سایت با ‌E-A-T خوب، از اهداف گوگل بوده و چیزی‌ست که الگوریتم‌ها قرار است انجام دهند‌؛ اما ‌E-A-T به تنهایی توضیحی در مورد نحوه کار این الگوریتم‌ها ارائه نمی‌دهد.

در این مطلب تصمیم داریم ۱۰ باور غلط درباره E-A-T را توضیح دهیم و نحوه عملکرد ‌E-A-T و همچنین روش‌های استفاده گوگل از آن را بررسی کنیم.

E-A-T یک الگوریتم نیست

‌E-A-T به خودی خود یک الگوریتم نیست.

گری ایلیس به تازگی طی گفتگویی در خلال نشست Pubcon گفته است: «گوگل مجموعه‌‌ای از میلیون‌ها الگوریتم کوچک دارد که به‎طور هماهنگ و هم‌صدا کار‌ می‌کنند تا امتیاز رتبه‎بندی وب‌سایت‌ها را بدست آورند. بسیاری از آن الگوریتم‌های کوچک، به دنبال سیگنال‌هایی در صفحات یا مطالب سایت‌ها هستند که‌ می‌توانند مفهوم ‌E-A-T را برسانند.

بنابراین، اگرچه ‌E-A-T الگوریتم خاصی نیست‌، اما الگوریتم‌های گوگل به دنبال سیگنال‌هایی در درون و بیرون سایت هستند که با ‌E-A-T خوب یا بد ارتباط دارند، مانند PageRank‌، که از لینک‌ها برای بررسی اعتبار یک سایت استفاده می‌کند.

هیچ امتیازی برای‌ E-A-T وجود ندارد

در همان گفتگوی قبلی، گری ایلیس تایید کرد که: «هیچ امتیاز ‌E-A-T یا YMYL داخلی وجود ندارد».

الگوریتم‌های گوگل نه تنها امتیازی به ‌E-A-T اختصاص‌ نمی‌دهند‌، بلکه ارزیابان کیفیت نیز که ‌E-A-T را در ارزیابی‌های خود آنالیز می‌کنند‌، مستقیما بر رتبه‌‏بندی ‌‌وب‌سایت‌ها تأثیر‌ نمی‌گذارند.

‌E-A-T به‌طور مستقیم عاملی برای رتبه‌‎بندی نیست و تخصص‌، معتبر بودن و قابلیت اعتماد به تنهایی عواملی برای رتبه‌بندی یک وب‌سایت نیستند.

این بیشتر یک بحث در مورد معناشناسی است تا اینکه بگوییم ‌E-A-T برای رتبه‏بندی اهمیت چندانی ندارد.

‌گوگل حداقل ۲۰۰ فاکتور رتبه‌بندی مانند سرعت صفحه‌، HTTPS یا استفاده از کلمات کلیدی در تگ‌های عنوان را دارد که‌ می‌توانند مستقیما بر رتبه‌بندی یک صفحه معین تأثیر بگذارند.

‌E-A-T مثل این فاکتورها کار‌ نمی‌کند. نقش این گزینه در رتبه‌بندی‌های گوگل، غیر مستقیم‎تر است.

وقتی از AJ Kohn‌ در مورد چگونگی تاثیر عوامل ‌E-A-T بر الگوریتم فعلی گوگل سوال شد، او این‌طور پاسخ داد:

«من احساس‌ می‌کنم بسیاری از متخصصان سئو فکر‌ می‌کنند که تخصص‌، معتبر بودن و قابلیت اطمینان از عوامل مهم رتبه‌بندی هستند‌، اما نحوه کار الگوریتم این‌طور نیست. آن‌ها فقط به‌طور تقریبی می‌دانند که چه چیزی باید انجام شود. گفت‌وگوی بسیار بهتری در این میان وجود دارد. به عنوان مثال‌، ‌گوگل از چه الگوریتمی برای تأثیرگذاری روی این موارد استفاده می‎کند؟ آیا وقتی از health صحبت می‌شود، ‌گوگل از BioSentVec embeddings استفاده‌ می‌کند تا مشخص کند کدام سایت‌ها مطالب پزشکی باارزش‌تری دارند؟ من مطمئن نیستم که آن‌ها چنین کاری انجام دهند. اما به هر ترتیب‌، این مکالمه بسیار بهتری است تا اینکه بگوییم آیا باید در بخش نویسنده مقاله، عنوان «دکتر» را اضافه کنیم به این امید که محتوایمان تخصصی‌تر به نظر بیاید؟»

‌E-A-T چیزی نیست که مدیران سایت روی آن زیاد تمرکز کند

گوگل در راهنماهای کیفیت خود صریحا اعلام کرده است که سطح ‌E-A-T مورد انتظار از یک ‌‌وب‌سایت خاص، به موضوعات ارائه شده در آن ‌‌وب‌سایت و میزان ماهیت YMYL محتوای آن بستگی دارد.

به عنوان مثال‌، محتواهای مربوط به مشاوره پزشکی با ‌E-A-T بالا، باید توسط افراد یا سازمان‌هایی با تخصص پزشکی و معتبر تهیه و تولید شوند.

با این حال‌، ‌‌وب‌سایت‌هایی که در زمینه یک سرگرمی‌، مثل عکاسی یا آموزش گیتار‌ فعالیت می‎کنند، به تخصص رسمی کمتری نیاز دارند و از نظر تجزیه و تحلیل ‌E-A-T در استاندارد پایین‌تری ‌قرار می‎گیرند.

برای شرکت‌هایی که به موضوعات YMYL می‎پردازند – که‌ می‌تواند تاثیر مستقیمی بر شادی‌، سلامتی‌، موفقیت مالی یا رفاه خوانندگان داشته باشد‌ -‌ E-A-T از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است.

همچنین باید به این نکته توجه کنید که سایت‌های تجارت الکترونیکی (یعنی همه فروشگاه‌های اینترنتی) به دلیل پذیرش اطلاعات کارت اعتباری‌،YMYL  محسوب‌ می‌شوند.

تمرکز بر روی ‌E-A-T جایگزینی برای بررسی‌های فنی ‌‌سئو یا سایر هدف‌های ‌‌سئویی نیست

پرداختن به ‌E-A-T عملکرد ‌‌سئو را بهبود‌ نمی‌بخشد.

تمام اقدامات ابتکاری سنتی مانند بهینه‌سازی صفحه‌، به دست آوردن بک لینک‌های باکیفیت و سئوی فنی‌که به عنوان یک استراتژی موفقیت‌آمیز در زمینه سئو به کار‌ می‌روند‌، برای موفقیت ‌E-A-T نیز باید انجام شود.

برای سایت‌هایی که به دلیل آپدیت شدن الگوریتم‌های گوگل موقعیت‌شان به خطر افتاده، ‌E-A-T تنها یک بخش قابل بررسی است.

وقتی یکی از الگوریتم‌های اصلی گوگل آپدیت می‌شود، در بسیاری از زمینه‌های مختلف سایت نیاز به تغییر داریم. مانند بهبود کیفیت کلی سایت‌، رسیدگی به مسائل مربوط به تجربه کاربر‌، کاهش مشکلات فنی ‌‌سئو و بهبود ساختار ‌‌وب‌سایت.

به علاوه‌، اگر سایتی دارای مشکلات فنی شدید مانند بارگذاری کند صفحه یا مشکلات مربوط به کرال شدن یا ارائه محتوا باشد‌، ممکن است ‌گوگل حتی نتواند سایت را به درستی ایندکس کند.

با توجه به شدت موارد دیگری که ممکن است بر عملکرد ‌‌وب‌سایت شما تاثیر بگذارد‌، ‌E-A-T را در میان سایر اقدامات مربوط به سئو، در اولویت قرار دهید.

‌E-A-T چیز جدیدی نبوده و در راستای مبارزات گوگل با محتواهای نادرست نیست

با وجود تمام مطالب جدیدی که درباره ‌E-A-T‌ می‌گویند، برخی از متخصصان سئو ادعا کرده‎اند که ‌E-A-T ابتکار جدید ‌گوگل است که از زمان آپدیت الگوریتم اصلی در اول آگوست ۲۰۱۸ آغاز شده است.

اما جالب است بدانید که ‌E-A-T برای اولین بار در نسخه ۲۰۱۴ دستورالعمل‌های کیفیت ‌گوگل ارائه شد.

علاوه بر این‌، تحقیقات نشان داده که ۵۱ درصد از ‌‌وب‌سایت‌های آنالیز شده که طی به روزرسانی‌های اصلی ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ شاهد کاهش عملکرد بوده‌اند‌، از آپدیت «Fred» در مارس ۲۰۱۷ نیز تأثیر منفی گرفته‎اند.

تلاش‌های گوگل برای کاهش اطلاعات نادرست و محتواهای بی‌کیفیت، قبل از آپدیتی بود که در اول آگوست ارائه داد. بنابراین ‌E-A-T چیز جدیدی نیست.

گوگل همچنین در ابتکارات متعددی با هدف بهبود قابلیت اطمینان و شفافیت نتایج جستجوی خود و کاهش اخبار و محتواهای نادرست، مشارکت و سرمایه‎گذاری‌های دیگری کرده است‌، از جمله:

  • پروژه Trust
  • پروژه Owl
  • ارائه‌های گوگل در زمینه مبارزه با اطلاعات نادرست

آپدیت اول آگوست ۲۰۱۸ به‌طور رسمی «Medic» یا «E-A-T Update» نام‌گذاری نشده است

اگرچه آپدیت اول آگوست توسط بری شوارتز به طور غیررسمی آپدیت «Medic» نام‌گذاری شد‌، اما در کل، به نظر‌ می‌رسد سایر به‌روزرسانی‌های الگوریتم اصلی، از طرف گوگل نام رسمی ندارند.

برخی از دیجیتال مارکترها از آپدیت اول آگوست با عنوان ‌«E-A-T Update» یاد‌ می‌کنند. اما با توجه به این که ‌E-A-T تنها مسئله‌‌ای نبوده که باعث افت عملکرد در طی آن بروزرسانی شده است‌، این نام‎گذاری نه تنها نادرست، که گمراه‌کننده است.

افزودن بیوگرافی نویسنده، به خودی خود عاملی برای رتبه‌بندی نیست (گوگل قادر به شناخت یا بازیابی اطلاعات هر نویسنده نیست)‌

یکی از رایج‌ترین توصیه‌ها برای بهبود ‌E-A-T این است که اطمینان حاصل کنید همه مطالب، یک بیوگرافی از نویسنده‌‌ای دارند که آن مطلب را نوشته است‌. در حالت ایده‌آل‌، هر نویسنده یک بیوگرافی یا یک صفحه اختصاصی دارد که توضیح‌ می‌دهد این نویسنده چه پیشینه‌ای دارد و چرا‌ می‌توان به محتوای باکیفیت او اعتماد کرد.

در دستورالعمل‏های كیفیت‌، گوگل به‎طور مكرر توصیه‌ می‌كند كه ارزیابان كیفیت باید از بیوگرافی نویسندگان به عنوان راهی برای تعیین میزان مهارت آن‌ها درباره موضوعاتی که می‌نویسند‌، استفاده كنند.

با این حال‌، در یک نشست پرسش و پاسخ لایو که در یوتیوب برگزار شد، جان مولر عنوان کرد که بیوگرافی نویسنده یک نیاز فنی نیست و همچنین برای اینکه موثر باشد، به نوع خاصی از Schema markup نیاز ندارد. با این حال‌، او با متخصصان توصیه کرد:

«با توجه به صفحه‌های مربوط به نویسنده و تخصص‌، اعتبار و قابل اعتماد بودن آن‌ها‌، توصیه‌ می‌کنم این موضوع را با کاربران خود بررسی کنید. مخصوصا برای تنظیمات‌تان، این بررسی‌ها را انجام دهید. سعی کنید تنظیمات مختلفی پیدا کنید تا بتوانید محتواها و کارهایی که افراد روی سایت شما انجام می‎دهند را نشان بدهید. آن‌ها واقعا افراد بسیار متخصصی هستند‌، افرادی هستند که‌ می‌دانند در مورد چه چیزی صحبت‌ می‌کنند‌ و در حوزه فعالیت شما اعتبار دارند».

گری ایلیس در یکی از نشست‌های Pubcon اظهار داشت:

«در جستجوی وب‌، ما برای هر نویسنده محبوب و مورد اعتماد یک موجودیت داریم، مثلا اگر شما مدیر واشنگتن پست بودید‌، پس احتمالا یک موجودیت در اینترنت دارید. این موضوع مربوط به نویسنده نیست‌ و به موجودیت او ارتباط دارد».

باید به این نکته توجه داشته باشید که گرچه ‌گوگل قادر است نویسندگان ثبت شده را در گراف دانش خود تشخیص دهد‌، اما ممکن است نتواند همه آن‌ها را به‌طور یکسان شناسایی کند.

با این حال‌، ‌گوگل در چندین سال گذشته ابتکارات مختلفی راجع به نویسندگی محتوا انجام داده است‌، بنابراین ممکن است همین حالا هم در حال کار بر روی این قابلیت باشد.

سایت‌هایYMYL  تنها ‌‌وب‌سایت‌هایی نیستند که تحت تأثیر آپدیت‌های الگوریتم اصلی قرار دارند و ‌E-A-T تنها مسئله‌‌ای نیست که باعث کاهش عملکرد پس از به‌روزرسانی الگوریتم‌ می‌شود

در حالی که آپدیت‎های الگوریتم اصلی گوگل روی سایت‌های YMYL تاثیر زیادی گذاشته است – به‌خصوص سایت‌های در حوزه سلامت یا فضای پزشکی – گروه‌های دیگری هم هستند که تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفته‌اند.

مثلا، سایت‌هایی که رسپی غذا ارائه می‌دهند، پس از آپدیت‌های الگوریتم اصلی گوگل که از اول آگوست ۲۰۱۸ شروع شد، دچار نوسانات زیادی شده‌اند. با این حال‌، اکثر این سایت‌ها دارای سطح مشابهی از ‌E-A-T هستند: آن‌ها معمولا توسط علاقه‌مندان به آشپزی اداره‌ می‌شوند که همگی به طور یکسان واجد شرایط ارسال رسپی‌های غذایی به صورت آنلاین هستند.

با این حال‌، بسیاری از سایت‌های رسپی با مجموعه مختلف و متنوعی از چالش‌های ‌‌سئویی روبه‌رو هستند که فراتر از ‌E-A-T است‌، مانند مشکلات معماری سایت‌، تبلیغات اعصاب خرد کن و زمان کند بارگذاری صفحه.

این مسائل، بدون شک‌ می‌توانند مسئول افت عملکرد در هنگام به روزرسانی الگوریتم باشند.

‌E-A-T چیزی نیست که بتوانید آن را در سایت خود به کار ببرید و انتظار نتایج فوری را داشته باشید – رسیدگی به ‌E-A-T زمان‌بر است

با انجام برخی از تاکتیک‌های ‌‌سئو‌، مانند بهینه‌سازی متادیتا یا رفع مشکلات فنی‌، به محض این‌که ربات‌های گوگل کرال کردن را شروع کنند، می‌توانید عملکرد سریع آن را مشاهده کنید. در این حالت، محتوای به‌روز شده به سرعت ایندکس می‌شود.

با توجه به اینکه‌E-A-T  عامل مستقیم رتبه‌بندی نیست‌، از این سازوکار پیروی نمی‎‌کند. بهبود قابلیت اطمینان و اعتبار یک سایت، زمان‌بر و انرژی‌بر است و برای انجام آن به صرف وقت و تلاش زیادی نیاز دارید.

مدتی طول می‌کشد تا کاربران بتوانند به سایت شما اعتماد کنند. پردازش این تغییرات حتی از موتورهای جستجو هم زمان بیشتری لازم دارد. این امر خصوصا برای سایت‌هایی که به دلیل مشکلات ‌E-A-T مورد آپدیت الگوریتم گوگل قرار گرفته‎اند‌، صادق است.

گوگل اغلب تا زمان به روزرسانی الگوریتم اصلی بعدی‌، ارزیابی مجدد چندانی از کیفیت کلی سایت انجام‌ نمی‌دهد؛ بنابراین بررسی نتیجه هر کاری که برای بهبود ‌E-A-T انجام داده‎اید، ممکن است حداقل چند ماه طول بکشد.

با این حال‌، مزایای بهبود ‌E-A-T خیلی بیشتر از تاثیر گذاشتن روی ‌‌سئو است: آپدیت ‌E-A-T‌ می‌تواند تجربه کاربر را بهتر کند؛ زیرا کاربران اطمینان بیشتری دارند که‌ می‌توانند به ‌‌وب‌سایت شما‌، نویسندگان محتواهای آن و همچنین برندتان اعتماد کنند.

سخن پایانی

زمانی که گوگل صفحه‌ای را به کاربری پیشنهاد می‌دهد، تمام تلاش خود را کرده تا بهترین نتیجه و مناسب‌ترین پاسخ به درخواست او باشد. اگر از قوانین E-A-T همانند یک چهارچوب پیروی کنید، شانس بیشتری خواهید داشت تا در صفحه نتایج جستجوی گوگل دیده شوید و مورد توجه کاربران قرار بگیرید.

شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ آیا کسب و کارتان جزو دسته YMYL به حساب می‌آید؟ چگونه روی تخصص، اعتبار و اعتمادسازی برند خود کار می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم اگر پاسخ‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

E-A-T مخفف‌ ۳ کلمه Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness به معنی تخصص‌، اعتبار، اعتماد است. E-A-T بخشی از الگوریتم گوگل و نوعی دستور‌العمل برای ارزیابی کیفیت جست‌وجو است. گوگل به کمک شاخص‌های E-A-T محتواهای باکیفیت را رتبه‌بندی می‌کند.

گوگل سایت‌هایی را که با پول و سلامت زندگی شما در ارتباط است، با کلمه‌ای به نام YMYL تعریف می‌کند که مخفف عبارت Your Money or Your Life است. سایت‌های YMYL کسب‌وکارهایی هستند که درباره تصمیم‌های مهم زندگی به مردم مشاوره می‌دهند؛ مانند سایت‌های پزشکی، حقوقی و مالی. اگر در سایت خود به کاربران مشاوره می‌دهید و محتواهای توصیه‌ای منتشر می‌کنید، باید به شاخص‌های ارزیابی الگوریتم E-A-T توجه کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.