هدف جستجو یا search intent چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟ | تریبون
قصد کاربر از جستجو

به‌ روزرسانی شده در ۱۲ دی ۱۴۰۲

|

تعریف جامع Search intent یا قصد و نیت جستجو

سئو راهکاری‌ست برای به دست آوردن ترافیک بیشتر برای وب سایت‌تان. هرچه رتبه‌تان در نتایج جستجوی گوگل بالاتر باشد، کاربران بیشتری به سایت شما جذب می‌شوند. هدف شما هم در نهایت فروش محصول یا خدمات به این کاربران است. برای گرفتن ترافیک بیشتر باید محتوای خود را تا جایی که می‌توانید بهینه کنید تا کاربران را متقاعد کنید که محصولات شما را بخرند یا در خبرنامه شما عضو شوند. در این فرآیند باید search intent یا قصد و نیت کاربر از جستجو را هم در نظر بگیرید. چگونه؟ در ادامه توضیح خواهیم داد.

Search intent چیست؟

این اصطلاح که قصد و نیت کاربر از جستجو نیز معنا می‌شود، زمانی به کار می‌رود که می‌خواهیم هدف از یک جستجوی آنلاین را توضیح دهیم. دلیلی که یک نفر به خاطرش جستجویی انجام می‌دهد. به هر حال هر کسی که از موتورهای جستجو استفاده می‌کند، به دنبال پیدا کردن چیزی است.

آیا کاربر به دنبال پیدا کردن پاسخ سوالش است؟ آیا می‌خواهد وب سایت خاصی را پیدا کند؟ یا شاید جستجو می‌کند تا بتواند محصولی خریداری کند؟ این نوع سوالات، بخش مهمی از user journey یا سفر مشتری را شکل می‌دهند.

طی سال‌ها، گوگل سخت روی بهبود الگوریتم‌هایش کار کرد تا بتواند search intent یا قصد و نیت کاربر از جستجو را متوجه شود. هدف گوگل این است که بتواند بهترین و مناسب‌ترین نتیجه جستجو را بسته به خواسته کاربر به او نمایش دهد. به همین خاطر مهم است که شما هم محتوایی ایجاد کنید که با نیت کاربر همخوانی داشته باشد و پاسخ سوال‌های او را بدهد.

۴ نوع رایج search intent یا هدف کاربر از جستجو

معمولاً کاربران به دلایل مشخص و محدودی جستجو انجام می‌دهند. ما این دلایل را در ۴ نوع کلی دسته‌بندی کرده‌ایم:

  1. جستجو به قصد کسب اطلاعات

اولین هدفی که ممکن است برای جستجو وجود داشته باشد، کسب اطلاعات است. بسیاری از کاربران در طول روز برای رسیدن به یک اطلاعات مشخص، در اینترنت جستجو می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند درباره آب و هوا، تحصیلات، آموزش سئو یا هر موضوع دیگری باشد. این دسته از کاربران یا یک سوال مشخص دارند یا می‌خواهند در یک حوزه خاص اطلاعات بیشتری کسب کنند.

باید بدانید که درک گوگل از search intent بسیار بیشتر از نشان دادن نتایج بر اساس کلمه کلیدی است. برای مثال، می‌داند فردی که به دنبال “سس گوجه” است، دستور تهیه آن را می‌خواهد نه تاریخچه کشف سس را. می‌داند وقتی کاربری کلمه Mercury را جستجو می‌کند احتمال زیاد منظورش سیاره عطارد است نه عنصر جیوه! گوگل حتی می‌داند در جواب چه سوالاتی بهتر است ویدیو و تصویر پیشنهاد دهد تا متن و خبر.

  1. جستجو با هدف پیدا کردن سایت

دومین هدف جستجوی رایج بین کاربران، پیدا کردن یک وب سایت خاص است. معمولاً افراد به جای تایپ آدرس کامل یک وب سایت، نام آن را جستجو کرده و سپس روی لینک آن در صفحه نتایج کلیک می‌کنند. پس حتی اگر مخاطبین‌تان آدرس کامل وب سایت شما را ندانند ممکن با جستجوی نام سایت، آن را پیدا کنند.

اگر از این نوع جستجو و ترافیکی که می‌توانید از طریق آن بگیرید آگاه باشید، شانس بسیار خوبی در دیده شدن توسط کاربران خواهید داشت. اینجاست که نام سایت و دامنه شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. اگر این نام به درستی انتخاب نشده باشد، ممکن است در نتایجی از جستجوها دیده شوید که هیچ ترافیکی برای شما در پی نداشته باشد. یا نام سایت‌تان آنقدر در حوزه‌ای دیگر محبوب باشد، که وقتی کاربر آن را جستجو می‌کند، لینک سایت شما را در رتبه‌های بالای نتایج جستجو نبیند.

در تریبون بخوانید : بک‌لینک یا محتوا؟ کدام یک برای سایت بهتر است؟

  1. جستجو به نیت خرید

سومین نوع search intent جستجو به قصد خرید کردن است. روزانه هزاران نفر به صورت اینترنتی خریدشان را انجام می‌دهند و برای پیدا کردن محصول مورد نظر خود، از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. جستجو کردن نام محصول به کاربران کمک می‌کند که بهترین خرید را داشته باشند یا قبل از خرید، از ویژگی‌های محصول انتخابی خود آگاه شوند.

  1. جستجو به قصد تحقیق و بررسی

خیلی از افراد از اینترنت استفاده می‌کنند که در یک زمینه خاص تحقیقی انجام دهند. مثلاً می‌خواهند بدانند بهترین ماشین لباسشویی متعلق به کدام برند است؟ یا چه پلاگین سئویی مناسب کار آن‌هاست؟ این دسته از کاربران قصد خرید دارند، اما برای این‌کار، نیاز به زمان و مطالعه بیشتری احساس می‌کنند.

کلمات کلیدی مورد استفاده در جستجوها

کلماتی که کاربران در جستجوهای خود استفاده می‌کنند، می‌تواند قصد و نیت آن‌ها را به خوبی نشان دهد. با بررسی این کلمات کلیدی می‌توانید محتواهایی بسازید که دقیقاً پاسخ جستجوی مخاطبین‌تان باشد. عباراتی که برای جستجوهای با هدف خرید انجام می‌شود، معمولاً شامل کلمات خریدن، معامله، تخفیف یا نام یک محصول خاص هستند.

همچنین جستجوهایی که با هدف به دست آوردن اطلاعات انجام می‌شوند، می‌توانند شامل چنین لغاتی باشند: اطلاعات درباره… ، چگونه باید…. ، بهترین راه برای….

چگونه محتوای خود را با توجه به search intent بهینه کنیم؟

فرض کنید لندینگ پیج یا صفحه فرودی دارید که می‌خواهید برای اهداف جستجوی مخاطبین خود، آن را بهینه کنید. اینجاست که باید شناخت کافی از Search intent آن‌ها داشته باشید. اگر کاربری به دنبال پیدا کردن مقاله‌ای است، شما نباید صفحه محصول را به او نشان دهید. حداقل نه در برخورد اول. یا اگر مخاطب شما قصد دارد کالایی بخرد، نباید با مقاله‌ای طولانی رو به رو شود که او را فراری دهد. به جای این‌کار، مستقیم به دکمه خرید هدایتش کنید.

بهینه کردن صفحات محصول با کلمات کلیدی ترغیب کننده فکر خوبی است. برای مثال اگر در فروشگاه‌تان قرص‌های ویتامین و مکمل می‌فروشید، بهتر است یک صفحه لندینگ داشته باشید که برای فروش ویتامین بهینه شده باشد و در آن انواع قرص‌ها را معرفی کنید. در این صفحه یا مقالاتی که در این‌باره در سایت خود منتشر می‌کنید، کاربر را مجاب کنید که چرا باید محصول شما را خریداری کند. می توانید برای این منظور، از تکنیک‌های تبلیغ نویسی استفاده کنید.

پس گام اول این است که مخاطب خود را بشناسید و بدانید که به دنبال چه چیزی می‌گردد. اگر بتوانید پرسشنامه کوچکی درست کنید و از کاربران خود بخواهید درباره جستجوهایشان به سوالاتی پاسخ دهند، احتمالاً دید بسیار بهتری به نیازهای جامعه مخاطب خود پیدا خواهید کرد. سپس با آگاهی از search intent کاربران، محتواها و صفحات وب سایت خود را بهینه کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.