بهبود و بهینه سازی محتوا

به‌ روزرسانی شده در ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

مراحل و نحوه بهینه سازی محتوا و تاثیر آن بر سئو

تولید محتوا بر اساس سئو که هم مناسب موتورهای جستجو باشد هم کاربران، کار چندان ساده‌ای نیست. برای این‌کار به جز اینکه باید متوجه شوید کاربران به دنبال چه چیزی هستند، باید دلیل جستجوی آنها را هم بدانید. علاوه بر آن باید پیش بینی کرده باشید که در محتوای شما به دنبال چه چیزی هستند.

در کنار تمام این موارد، باید انتخاب کلمات کلیدی مناسب و استفاده از آنها که با الگوریتم‌های جستجو هم‌خوانی داشته باشند و نظر کاربران را در صفحه نتایج جستجو جلب کنند. پیچیده شد؟ شاید. اما تمام این موارد ضروری هستند. این مقاله به طور کامل این مسائل را بررسی می‌کند و توضیح می‌دهد که چطور برای ایجاد ساختار محتوایی‌تان از روش‌های مناسب استفاده کنید. با ما همراه باشید.

بهینه‌سازی محتوا چیست؟

بهینه‌سازی محتوا فرآیندی است که به شما کمک می‌کند تا از حداکثر ظرفیت یک مطلب استفاده کنید و آن را به نتایج برتر گوگل برسانید و بیشترین بازدهی و جذب مخاطب را از طریق آن داشته باشید. در بهینه‌سازی، قرار نیست محتوای جدیدی تولید شود و تنها کافیست نقص‌هایی که از لحاظ سئویی، نگارشی و… وجود دارد را برطرف کنید یا به صورت کلی محتوا را بهبود دهید.

انواع بهینه‌سازی محتوا چیست؟

بهینه‌سازی در انواع مختلفی وجود دارد و باید از جنبه‌های گوناگونی محتوا را بررسی کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت که از چه لحاظ‌هایی باید بهینه‌سازی انجام شود تا بتوان یک محتوای مطلوب را خروجی گرفت. در اکثر موارد، بهینه‌سازی برای بهبود رتبه محتوا در نتایج گوگل اتفاق می‌افتد. به همین خاطر در ادامه چند مورد را به شما معرفی می‌کنیم که خیالتان را از بابت سئوی محتوا راحت می‌کند تا برای رسیدن به نتایج برتر آمادگی کامل داشته باشید.

  • کلمه کلیدی و موضوع را زیر ذره‌بین قرار دهید

وقتی سراغ بهینه‌سازی محتوا می‌روید، احتمالا زمان زیادی از تولید آن گذشته و به همین دلیل باید موضوع و کلمه کلیدی آن را دوباره ارزیابی کنید. مخاطبان ممکن است با توجه به گذشت زمان به دلایل مختلفی مثل افزایش آگاهی و دانش، ترندها و… نحوه سرچ کردن کلمات‌شان تغییر کرده باشد و به شکل دیگری دنبال موضوعی که شما در مورد آن مطلب نوشتید، بگردند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، موضوع محتواست. اگر محتوای همیشه سبز ننوشته باشید، ممکن است با گذر زمان اطلاعات داخل محتوا صحت نداشته باشد؛ کسب‌وکارهایی که در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کنند، با این مشکل به وفور دست و پنجه نرم کرده‌اند و ممکن است در حوزه‌های دیگر هم این اتفاق رخ دهد. پس بهتر است محتواها بازبینی شوند تا با کمتر شدن جستجوی مخاطبان، افت رتبه نداشته باشید و حتی به رتبه‌های بالاتر برسید.

  • ساختار محتوا را بازبینی کنید

طبق گزارشی که SEMrush در سال 2022 منتشر کرد، 47 درصد مقالاتی که از تیترهای H2 و H3 و H4 استفاده کردند، جزو محتواهایی بودند که رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده‌اند. ساختار محتوای خود را بازبینی کنید تا اگر از هدینگ‌ها به صورت درست استفاده نکرده‌اید، آن‌ها را اصلاح کنید. بهبود ساختار کمک می‌کند که موضوع را به بخش‌های کوچک‌تری تبدیل کنید و مخاطبی که مطلب را می‌خواند بهتر آن را متوجه شده و راحت‌تر به عمق مطلب هدایت شوند. ضمنا موتورهای جستجو متن‌های ساختاریافته را بهتر می‌فهمد و ربات‌های کرالر بخش‌های تقسیم‌شده را راحت‌تر بررسی می‌کنند.

  • چگالی کلمه کلیدی را بررسی کنید

ممکن است استفاده زیاد از کلمات کلیدی باعث کاهش جذابیت متن یا خوانایی سخت شود یا استفاده کم‌تر از میزان مجاز، ربات‌های گوگل را متوجه موضوع صفحه و کلمه کلیدی هدف آن نکند. به همین خاطر بد نیست که این مورد را بررسی کرده و در صورت نیاز، تغییرات لازم را اعمال کنید. همچنین ممکن است آپدیت‌های گوگل و الگوریتم‌هایی که منتشر شده‌اند، باعث شوند چگالی این کلمات را کم یا زیاد کنید.

زمانی که گوگل در اکتبر سال 2019 الگوریتم BERT را آپدیت کرد، بسیاری از محتوانویسان نفس راحتی کشیدند. موتورهای جستجو در طی این سال‌ها سعی داشتند تا جایی که می‌شود تجربه کاربر در هنگام جستجو کردن را بهبود ببخشند. هدف این بود که دیگر به عین عبارت کلیدی جستجو شده توجه نشان داده نشود، بلکه قصد او از جستجو و همینطور معنا و مفهوم کلمه کلیدی در اولویت باشد.

با تحقق یافتن این هدف، دیگر مهم نبود که دقیقاً کلمه کلیدی مورد جستجو در محتوای شما وجود دارد یا نه. بلکه اولویت با محتوای با‌ارزش و مناسب بود که کاربر بتواند در آن به پاسخ سوال خود برسد. حالا صرفاً اضافه کردن کلمات کلیدی نامرتبط و غیرطبیعی به متن برای دیده شدن در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل کافی نیست.

  • مراقب کنیبالیزیشن باشید

کنیبالیزیشن زمانی اتفاق می‌افتد که دو لندینگ متفاوت روی یک کلمه کلیدی مشابه مورد هدف قرار بگیرد. به همین خاطر بهتر است مطمئن شوید که محتوای صفحه شما یک کلمه کلیدی خاص دارد تا درگیر این موضوع نشوید.

  • محتوای تصویری اضافه کنید

یکی از اهداف بهینه‌سازی، ترغیب کاربران برای مطالعه تمام متن است. با اضافه کردن انواع تصویر و عکس یا حتی ویدئو، می‌توانید به جذابیت بیشتر متن کمک و کاربر را برای خواندن متن مجاب کنید. در این راه می‌توانید از اینفوگرافیک‌ها، مثال‌های مرتبط با حوزه کاری و ویدئوها بهره‌مند شوید.

  • لینک‌های داخلی را ارزیابی کنید

لینک‌ داخلی یکی از پارامترهای مهم سئویی است که به ربات‌های گوگل کمک می‌کند راحت‌تر صفحه شما را شناسایی کنند و اعتبار را به درستی انتقال دهند. همچنین کاربران بهتر می‌توانند به صفحات دیگر سایت هدایت شوند و تعامل بیشتری برقرار کنند و تجربه کاربری مفیدتری داشته باشند.

در بهینه‌سازی مقالات خود حتما لینک‌های داخلی را بررسی کنید تا اولا اگر لینکی ندارد به آن اضافه شود و دوما اگر لینک‌ها به صفحات درستی داده نشده‌اند یا صفحه مقصد دیگر وجود ندارد، کاربر گمراه نشود.

  • عمق محتوا را پوشش دهید

مخصوصا در کلمات کلیدی که رقابت بسیار بالاست و جنگ برای رسیدن به رتبه اول در اوج خود قرار دارد؛ هرچقدر در موضوع عمیق‌تر شوید و بتوانید از جوانب مختلف به آن بپردازید، مطلب کامل‌تری خواهید داشت و این شانس شما برای رسیدن به رتبه‌های برتر را افزایش می‌دهد. توجه به چند نکته زیر می‌تواند کمک کند که به موضوعات عمیق‌تر بپردازید:

    • محتوای رقبا را مطالعه کنید

کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا با شیوه متفاوتی به موضوع بپردازند و از جوانب مختلفی آن را بررسی کنند. مطالعه این مطالب که به‌عنوان رقیب شما در راه رسیدن به رتبه یک گوگل هستند، می‌توانند دید شما را وسیع‌تر کنند. اگر نکته‌ای هست که شما در محتوای خود به آن نپرداخته‌اید، بد نیست شما هم درمورد آن تحقیق کنید و در نوشته خود قسمتی را به آن اختصاص دهید.

    • نیازها و سوالات کاربران را مجدد بسنجید

ممکن است در طول زمان نیازها و سوالاتی که مخاطبان هدف شما در مورد آن موضوع دارند، دست‌خوش تغییراتی شود. به همین خاطر بهتر است که دوباره نیاز و دغدغه کاربر را بفهمید تا بتوانید متناسب با آن محتوای خود را به‌روزرسانی کنید.

    • ارزش ایجاد کنید

با مشاهده سایر مطالب و درک نیاز و دغدغه مخاطبان هدف، می‌توانید ارزش ایجاد کنید تا کاربری که محتوای شما را برای مطالعه انتخاب می‌کند، بتواند با دست‌پر خارج شود و نوشته کاملی را بخواند.

  • فاکتورهای فنی را درنظر بگیرید

از جنبه فنی و تکنیکال سئو، به هیچ عنوان ساده نگذرید. در ادامه به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم که توجه به آن‌ها می‌تواند به بهینه‌سازی شما کمک کند:

استراتژی بهینه‌سازی محتوا چیست؟

برای بهینه‌سازی محتوا هم مثل تولید محتواهای جدید باید استراتژی داشته باشید. بدون وجود استراتژی، نتیجه مطلوب را نخواهید گرفت. بهینه‌سازی اگر به شکل درست انجام شود، می‌تواند تاثیرات مثبت بسیاری داشته باشد و حتی از ایجاد محتوای جدید هم نتیجه بهتری بگیرید.

مراحل و چگونگی بهینه‌سازی محتوا

  • بررسی رفتار مخاطبان

یکی از بهترین روش‌ها برای فهمیدن نیازهای مخاطبین، بررسی رفتار و پرسیدن مستقیم از آن‌هاست. با انجام این‌ کار به دو نتیجه می‌رسید:

  1. کلمه کلیدی که مخاطبان شما استفاده می‌کنند، مشخص خواهد شد.
  2. بهتر می‌توانید برای رفع نیاز آن‌ها اقدام کنید.
    برای شروع تحقیقات روی مخاطبین خود، می‌توانید از طریق Google Form پرسشنامه ساده‌ای بسازید و سوالات زیر را بپرسید.وقتی نمونه‌های آماری‌تان به تعداد قابل ملاحظه‌ای رسید، بررسی پاسخ‌ها را شروع کنید. این‌کار به شما دید بهتری نسبت به مخاطبین‌تان می‌دهد و کمک می‌کند که محتوای درستی تولید کنید.

محتوای خود را بر اساس خواسته و هدف مخاطبان ایجاد کنید. با این‌کار شما به طور طبیعی مفاهیمی را در نوشته خود قرار داده‌اید که مخاطب به دنبال آن است و صرفاً کلمات کلیدی را کنار هم قطار نکرده‌اید.در همین حین، هم از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اید که کاربران جستجو می‌کنند، هم محتوای ارزشمندی ساخته‌اید که از نظر الگوریتم‌های گوگل قابل قبول است. کافیست این کار را کمی بهتر از رقبای خود در صفحه اول نتایج انجام دهید تا شانس خود را برای رسیدن به رتبه یک، بالا ببرید.

  • رقبای خود را شناسایی کنید

اگر می‌خواهید به درک درستی از جستجوها برسید، بد نیست نگاهی به نتایج جستجو بیاندازید. گوگل همین حالا هم به شما نشان می‌دهد که از نظر کاربران چه محتوایی مرتبط‌تر و مناسب‌تر است. اگر بیشتر لینک‌های اول صفحه نتایج گوگل به یک سایت خاص یا یک نوع محتوای خاص مربوط است، می‌توانید نتیجه بگیرید که کاربران به دنبال آن نوع خاص از نتایج هستند.

مثلاً زمانی که کاربر جستجو می‌کند «چگونه سئوی مطالب را بهینه کنیم» و لینک‌های بالای نتایج جستجو به سایت‌هایی اختصاص دارد که مرحله به مرحله پاسخ را توضیح داده‌اند، متوجه می‌شوید که مخاطب‌تان راهنماهای گام به گام را بیشتر می‌پسندد.
همانطور که صفحات با رتبه بالا را بررسی می‌کنید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • در این صفحات چه ارزشی به مخاطب داده می‌شود؟
  • این محتوا تلاش دارد چه کمکی به خوانندگانش بکند؟
  • آیا شما می‌توانید ارزشی بیشتر از رقیب خود به مخاطبین‌تان ارائه دهید؟

معمولاً در لینک‌های برتر نتایج جستجو، محتواهایی را می‌بینید که از کلمات کلیدی به طور طبیعی استفاده کرده‌اند، در لینک‌ها و متن جایگزین تصاویر آن‌ها را به کار برده‌اند و در زیرعنوان‌ها عبارات مرتبط و کیوردهایی را قرار داده‌اند که مخاطب را مجاب می‌کند تا پاسخ سوال خود را در آن محتوا بجوید.

  • بر اساس تجربه بنویسید ( یا یک متخصص استخدام کنید)

یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که نویسنده‌ها می‌خواهند برای محتوایی رتبه بالا کسب کنند که با دانش کم و تسلط پایین بر موضوع آن را ایجاد کرده‌اند. الگوریتم‌های گوگل روز به روز در شناسایی محتوای ارزشمند و محتوای بی‌ارزش بهتر می‌شوند و با اینکار تولید‌کنندگان محتوا را مجبور می‌کنند تا محتواهای باکیفیتی ارائه دهند.

محتوایی که براساس تجربیات خود فرد نوشته شود، احتمال اینکه از کلمات کلیدی و مفاهیم اصلی به طور طبیعی استفاده کنند بیشتر است. برای مثال اگر نویسنده‌ای بخواهد درباره «استراتژی‌های بازاریابی B2B» محتوایی بنویسد و با موضوع آشنا نباشد، احتمالاً نمی‌تواند از اصطلاحات این حوزه به درستی استفاده کند و این مسأله به چشم مخاطب خواهد آمد.

اگر درباره موضوعی اطلاعات و تخصص کافی ندارید بهتر است یک فرد حرفه‌ای در آن حوزه را استخدام کنید تا کمک‌تان کند و در بهینه‌سازی بهتر است حتما این مورد را درنظر بگیرید تا محتوای بهتری داشته باشید.

ابزارهای بهینه‌‌سازی محتوا

برای بهینه‌سازی محتوا ابزارهای گوناگونی در اختیار شماست که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد:

  1. Word Stream
  2. Keyword Eye Basic
  3. Uber Suggest
  4. Anchor Text Over Optimization
  5. Copy Scape
  6. Robot.txt Generator
  7. URL Valet
  8. Image Seo Tool
  9. Schema Creator
  10. Google Snippet Review

سخن پایانی

بهینه‌سازی محتوا می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند که همیشه دنبال موضوع جدید نباشند و با به‌روزرسانی محتواهای قدیمی، مخاطبان بیشتری را برای آن فراهم کنند و برای رسیدن به رتبه‌های برتر در صفحه نتایج گوگل آمادگی کامل داشته باشد. بنابراین بهینه‌سازی را جدی بگیرید و حتما در برنامه‌های خود جایی را به آن اختصاص دهید. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید هم خوشحال می‌شویم که ما را از نظرات خود بهره‌مند کنید.

بهینه سازی محتوا به این معنی است که با استفاده از تکنیک‌های مختلف یک محتوای ساده را به گونه تغییر دهید که پتانسیل قرارگرفتن در نتایج برتر گوگل داشته باشد و هم بتواند کاربران بیشتری را جذب سایت کند.

بهینه‌سازی محتوا اغلب مواقع به دلیل بهبود جایگاه محتوا و سئوی صفحات انجام می‌شود. در واقع در هر بهینه‌سازی باید اهمیت جستجو بر اساس معنی را در نظر گرفت. دقیقاً محتوایی که نیاز مخاطب شما را برطرف می‌کند، شانس بیشتری دارد تا در رتبه‌های برتر نتایج جستجو قرار بگیرد و ترافیک ارگانیک را به سمت سایت هدایت کند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.