تولید محتوای سئو محور

به‌ روزرسانی شده در ۱۵ مهر ۱۴۰۲

|

روش تولید محتوا بر اساس اصول سئو

زمانی که از تولید محتوای سئو محور صحبت می‌کنیم، نباید این‌طور برداشت شود که انگار درحال تولید محتوا برای ربات‌ها هستیم. لازم است در کنار توجه به نوشتن محتوا بر اساس سئو، بیاموزید چگونه محتوای جذابی ایجاد کنید که مخاطب شما نیز آن‌را دوست داشته باشد.

فرمول تولید محتوای سئو محور ساده است: ابتدا برای کاربر تولید محتوا کنید و در مرحله دوم برای موتورهای جستجوگر.
اما مشکلاتی همیشه در کمین هستند و تولید محتوای سئو محور نیز مستثنی نیست. گاهی اوقات یک نویسنده بدون در نظر گرفتن SEO، یا کاملاً برعکس، صرفاً با تمرکز بر کاربر تولید محتوا را انجام می‌دهد.

گروه دیگری از نویسندگان نیز وجود دارند. کسانی که خواهان خلاقانه‌ترین محتوای موجود هستند اما به هدف جستجوگر توجهی ندارند. در نتیجه این افراد نیز در تولید محتوای سئو محور شانسی ندارند. آن‌ها تصور می‌کنند سئو یک افسانه است و اگر محتوای نوشته شده خوب باشد، مردم آن را پیدا می‌کنند و می‌خوانند.

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجوگر و کاربران یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای محتوای خود انجام دهید. با این حال، تولید محتوای سئو محور اغلب نیاز به زمان و تلاش دارد. اما در نهایت، می‌توانید انتظار داشته باشید که اگر این کار را درست انجام دهید، نتیجه دلخواه خود را کسب خواهید کرد.
بسیاری از مردم فکر می‌کنند که تولید محتوای سئو محور نمی‌تواند مورد پسند کاربران باشد. این موضوع درواقع یک تصور اشتباه است زیرا نوشتن محتوا بر اساس سئو و با کیفیت بالا در نتایج جستجو اساساً شانس شما را برای رتبه‌بندی بالاتر افزایش می‌دهد.

در ادامه می‌خوانید که چرا تولید محتوای سئو محور اهمیت دارد و چگونه همزمان با نوشتن محتوا بر اساس سئو، مخاطبان را به خود جذب کنید.

محتوای سئو محور چیست؟

هرگاه از تولید محتوای سئو محور می‌‌گوییم، کلمات کلیدی نیز هم‌زمان به ذهن متبادر می‌شوند. لابد شما هم با آن دسته از بازاریابان محتوا برخورد داشته‌اید که تصور می‌کنند محتوای سئو محور یعنی محتوایی که کلمات کلیدی به وفور در آن قرار داده شده‌اند. اما درواقع محتوای سئو محور نوعی از محتوا است که به

موتورهای جستجوگر کمک می‌کند تا رتبه یا رنکینگ مطلب را بالا ببرند. با تولید محتوای سئو محور شما به موتورهای جستجوگر کمک خواهید کرد تا مطلب شما را پیدا کنند، آن را درک کرده و به موضوعی که می‌خواهید پوشش دهید متصل کند.

به بیان دیگر محتوای سئو محور به این معنی است که گوگل و سایر موتورهای جستجوگر می‌توانند آن محتوا را بررسی کنند، محتوا را به طور مؤثر تفسیر کنند و آن را در پایگاه داده خود ایندکس کنند. هرچه استراتژی‌های سئو بهتر باشد، تولید محتوای سئو محور بیشتر مورد نظر قرار گیرد و تیم سئو بیشتر در فرآیند طراحی وب ادغام شود، شانس ایندکس شدن و رتبه بندی در صفحه اول نتایج جستجو نیز بیشتر خواهد شد.

اهمیت ساختارمند بودن محتوا در سئو

اهمیت ساختارمند بودن محتوا در سئو و استخدام نویسندگان محتوای توانمند همیشه مورد توصیه قرار گرفته است. یکی از دلایلی که ساختارمند بودن در تولید محتوای سئو محور را دارای اهمیت می‌کند، «نردبان تعامل آنلاین» است.
کاربران موتورهای جستجوگر از پله پایین شروع می‌کنند و به سمت بالا حرکت می‌کنند:

4. محتوا مخاطب را درگیر می‌کند.
3. عنوان مطلب علاقه مخاطب را به خود جلب می‌کند. توضیحات متا بر اساس این علاقه است.
2. محتوا از طریق سئوی قوی از نظر جستجو و کلمات کلیدی در رتبه بالایی قرار می‌گیرد.
1. یک عبارت جستجو با کلمات کلیدی مختلف وارد موتور جستجو می‌شود.

برای کسب‌وکاری که از اصول نردبان تعامل آنلاین استفاده می‌کند و در تولید محتوای سئو محور موفق هستند، نتیجه نهایی این است که کاربران موتور جستجو به‌سرعت از مشتریان بالقوه به مشتری یا ارباب رجوع یا خواننده تبدیل می‌شوند.
هنگامی که این مشتریان یا ارباب رجوع‌ها یا خوانندگان به‌طور مداوم در معرض محتوای جذاب قرار می‌گیرند، به برند شما وفادار می‌شوند. به این ترتیب بدون عمیق شدن ارتباط کسب‌وکار و مشتری، وفاداری حاصل شده باعث افزایش فروش آسان‌تر و نرخ بالاتر بازگشت سرمایه می‌شود.

چگونه محتوای سئو محور تولید کنیم؟

در ادامه می‌خواهیم تاکتیک‌هایی را باهم مرور کنیم که در تولید محتوای سئو محور به ما کمک خواهند کرد.

  • تحقیق کلمات کلیدی
    اولین مرحله در تولید محتوای سئو محور تحقیق مناسب است. همان‌طور که در مورد تحقیق کلمات کلیدی می‌دانیم، بنا به دلایلی محتواهای زیادی به‌طور مداوم بدون تحقیق در مورد کلمات کلیدی تولید می‌شوند. با تحقیق در مورد کلمات کلیدی، می‌دانید که چه نوعی از کلمات کلیدی و چه اندازه وجود دارند. در این‌صورت می‌توانید پست یا صفحه خود را برای سرمایه‌گذاری مورد نظر خود بهینه کنید. بهینه‌سازی وب‌سایت و استفاده درست از کلمات کلیدی برای موفقیت بسیار مهم است.
  • فهرست کلمات کلیدی مرتبط
    در طول تحقیق کلمات کلیدی خود، کلمات کلیدی مرتبط را نیز کشف خواهید کرد که در تولید محتوای سئو محور به شما کمک می‌کنند. این‌ها مواردی هستند که وقتی به‌درستی اجرا شوند، ارتباط محتوا را با کلمه های کلیدی و موضوع مورد نظر نشان خواهند داد. برای ایجاد این لیست از کلمات کلیدی مرتبط زمان بگذارید. این موضوع برای استراتژی کلی شما حیاتی خواهد بود.
  • از تگ عنوان جذاب و بهینه شده استفاده کنید
    شما می‌توانید بهترین محتوای جهان را داشته باشید، اما اگر برچسب یا تگ عنوان محتوای شما جذاب نباشد، بر تمام جوانب تولید محتوای سئو محور تمرکز نداشته‌اید و افراد زیادی را به خود جذب نمی‌کنید. به این منظور ابتدا سعی کنید تا حد امکان از کلیدواژه درست استفاده کنید و عنوان را تا حدود 60 کاراکتر نگه دارید.

در مرحله بعد، دقت کنید که در عنوان انتخاب شده خود یک مورد یا تمام موارد از اهداف زیر را درنظر داشته باشید:

    • نحوه انجام کاری را توضیح دهید.
    • اعتبار ایجاد کنید.
    • کنجکاوی ایجاد کنید.
    • ذهن خواننده را درگیر کنید.
    • ایده نام تجاری خود را توضیح دهید.

همچنین وجود پرانتز و اعداد فرد در عنوان دو موردی هستند که از نظر آماری برای جلب توجه از موضع روانشناختی تأثیر خوبی بر مخاطب می‌گذارند.

  • اکنون تحقیق کلمات کلیدی را فراموش کنید
    اکنون که تحقیق کلمه کلیدی کامل شده است و شما عنوان خود را ایجاد کرده‌اید، زمان آن رسیده است که روی تولید محتوای سئو محور تمرکز کنید. برای تولید محتوای سئو محور در وهله اول باید سئو را از ذهن خود دور کنید. این مرحله وقت فکر کردن به سئو نیست. در این‌جا باید روی ایجاد خود محتوا تمرکز کنید.
    به‌طور ذهنی کلمات کلیدی مرتبط و مهم‌تر از همه موضوع عنوان خود را یادداشت کنید، اما ذهن خود را از هرگونه فکر سئو پاک کنید. فعلا فقط روی نوشتن تمرکز کنید.
  • قصد جستجوگران مورد نظر خود را در نظر بگیرید
    هدف کاربر اغلب در سه ظرف قرار می‌گیرد:
  1. تراکنشی: کاربر به دنبال یک اقدام خاص مانند دریافت یک سرویس یا خرید یک محصول است. این محتوا می تواند کوتاه و سریع باشد زیرا این کاربر برای اقدام آماده است.
  2. اطلاعاتی: این کاربران به‌دنبال یادگیری هستند. برخلاف محتوای تراکنشی، این نوع هدف به محتوای طولانی‌تری نیاز دارد.
  3. ناوبری: کاربر به دنبال یک وبسایت یا مکان خاص است، مانند جستجوی یک نام تجاری.

متخصصان سئوی بی‌انضباط، کلمات کلیدی را بر حسب حجم می‌سنجند و به کلمات کلیدی با حجم کم یا حجم صفر توجهی نمی‌کنند. اما این‌ موارد اشتباه است. اگر برای یک کلمه کلیدی پر تکرار و با حجم بالا تولید محتوا می‌کنید، اما این محتوا نمی‌تواند هدف جستجوگر را برآورده کند، پس آن کلمه کلیدی بی‌ارزش است و آن محتوا سئو محور نیست.

  • اکنون بنویسید
    نوشتن اولین پیش‌نویس از محتوای سئو محور خود را با یک ماموریت شروع کنید: توضیح موضوع برای خوانندگان خود به ساده‌ترین شکل ممکن. سریع‌ترین راه برای دستیابی به سادگی و سازماندهی محتوا شروع با یک طرح کلی و ساده است. مهم‌ترین افکار را پیش‌نویس کنید و زیرعنوان‌های خود را ایجاد کنید (اگر از اعداد استفاده می‌کنید، فعلا آن‌ها را وارد نکنید). ایده ها ممکن است آهسته شروع شوند، اما به زودی کلمات جاری خواهند شد.
    نگران شلختگی متن خود نباشید. بگذارید ذهن شما حرکت کند و روی کاغذ یا مانیتور شما با جریانی بی‌وقفه هرآن‌چه در خود دارد را ببارد.
    این نکته را هم بگوییم که تولید محتوای سئو محور روی کاغذ ممکن است قدیمی به نظر برسد، اما برای برخی از افراد در دست گرفتن قلم می‌تواند فرآیند نوشتن را آسان‌تر کند.

به یاد داشته باشید، حتی در مرحله پیش‌نویس اول نیز سعی کنید از نوشتن پاراگراف‌های طولانی و متراکم خودداری کنید. رعایت این نکته به صرفه‌جویی زمانی در بازبینی‌های بعدی کمک می‌کند.

  • چگونه با توقف ذهنی نویسنده مقابله کنیم؟
    این مورد اغلب فقط بهانه‌ای برای تنبلی، ترس از طرد شدن، یا عدم تمرکز مورد نیاز برای ویرایش یک مطلب است. ما نمی‌گوییم که تأخیر در کل روند نوشتن اشکالی دارد. همه ما گاهی اوقات تا لحظاتی قبل از پایان ضرب‌الاجل یک پروژه، ممکن است دچار توقف ذهنی شده باشید و محتوای خود را آماده نکرده باشیم .
    اما وقتی هر روز برای چندین مشتری تولید محتوا کنیم و فعال باشین، هرگز از توقف ذهنی نویسنده رنج نخواهید برد.
    اگر ایده‌ها شروع نمی‌شوند، به سادگی و تنها با نوشتن کلمات شروع کنید. فرآیند فیزیکی نوشتن می‌تواند ذهن را به جریان بیاندازد.
    نکته آخر این‌که تصور کنید در حال صحبت با خواننده هستید. تمام موضوعات اصلی مقاله‌ را توضیح ‌دهید، و هنگام تایپ یا نوشتن هر موضوعی، کلمات را در ذهن بیان کنید.
  • زمان برای سازماندهی
    نوشتن سازماندهی شده افکار سازمان یافته‌ای را نیز به مخاطب منتقل می‌کند.
    همیشه اهداف خود را سازماندهی کنید:
    • در این‌جا می‌خواهید به چه چیزی برسید؟
    • مأموریت کلی شما چیست؟

در مورد فرآیند واقعی نوشتن، برخی با تمرکز بر شروع و پایان متن سعی می‌کنند آن‌را سازماندهی کنند و برخی دیگر برعکس. برای پیدا کردن آنچه برای شما در سازماندهی متن کارآیی کافی دارد، هردو فرم نوشتن را آزمایش کنید.

  • پیش‌نویس آغاز می شود
    این‌جا است که کار واقعی در تولید محتوای سئو محور شروع می‌شود. در پیش‌نویس اولیه، اگر دیدید که متن شما خیلی هم خوب نشده، نترسید این اولین پیش نویس شما است. به اولین لحظات خود در هر کاری فکر کنید. رانندگی ماشین، راه‌اندازی آژانس یا کسب‌وکار، عشق، موسیقی، و غیره. ما همیشه در اول همه کارها مبتدی هستیم. پس متن را بازنویسی کنید و این روند را تکرار کنید.
  • کمی تنفس کنید
    درست نیست که آنقدر در نوشتن غرق شوید تا دیگر جای نفس کشیدن برایتان باقی نماند. یکی از مراحل مهم تولید محتوای سئو محور، استراحت است. زمانی را نیز برای دور شدن از فضا و تنفس اختصاص دهید. بسته به حجم محتوا، این دوره استراحت ممکن است چند ساعت، روز، هفته، ماه یا سال طول بکشد.
    دو مورد قبلی را تکرار کنید، سپس به SEO بازگردید
    پس از رضایت از پیش‌نویس و تنفس و استراحت، زمان بازگشت به فرآیند تفکر SEO فرارسیده است. با بررسی مجدد موضوع و تحقیق کلمات کلیدی کار خود را شروع کنید. اکنون که نگارش انجام شده است و افکار و موضوعات شما مورد بررسی قرار گرفته‌اند، برخی از کلیدواژه‌های مرتبط بیشتر از بقیه متن اهمیت و معنا پیدا می‌کنند. باز هم مثل مخاطب خود فکر کنید. کلمات کلیدی استفاده شده در متن باید در یک جریان طبیعی در مقاله شما قرار بگیرند و نباید به زور در نوشته خود جا داده باشید.
  • دوباره سازماندهی کنید
    اکنون که از اجرای کلمات کلیدی مرتبط راضی هستید، دوباره وقت آن است که به ذهنیت خواننده خود وارد شوید. آخرین پیش‌نویس را با صدای بلند بخوانید و مطمئن شوید که سرفصل‌های فرعی را نادیده نگرفته‌اید.
  • توضیحات متا به اندازه تجدید نظر در متن به انرژی نیاز دارند
    در تولید محتوای سئو محور هنگامی که بهترین پیش‌نویس ممکن را در دست داشتید، وقت آن است که توضیحات متا را بنویسید. اگرچه گوگل می‌گوید که این کار تأثیری بر رتبه‌بندی ندارد، اما می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر روی افرادی که بر وب‌سایت شما کلیک می‌کنند داشته باشد. در توضیحات متا در جایی که منطقی است، از کلمات کلیدی هدف و مرتبط استفاده کنید.
    هنگامی که توضیحات متا کامل شد، یک عنوان فرعی که عنوان اصلی را پشتیبانی می‌کند نیز بنویسید. این مورد برای ایجاد کنجکاوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بهینه سازی، از بالای صفحه تا پایین
    از بالای صفحه تا انتهای متن را دقیق بخوانید و مطمئن شوید که موارد زیر را با در نظرگرفتن کلمات کلیدی بهینه کرده‌اید:

    • ساختار URL
    • عنوان
    • تگ های زیر عنوان و هدر. اطمینان حاصل کنید که نه تنها کلمات کلیدی را بهینه سازی می‌کنید، بلکه آن‌ها را در تگ‌های H2، H3 و غیره نیز به‌طور منطقی به‌کار می‌گیرید.
    • متن جایگزین تصویر، زیرنویس‌ها و عنوان‌ها.
  • پیوند داخلی خود را بهبود بخشید
    خیلی از افراد در تولید محتوای سئو محور، اهمیت بهینه‌سازی لینک سازی داخلی یا خارجی برای محتوای پست یا صفحه را فراموش می‌کنند. آنچه در متن یا تصاویر شما اتفاق می‌افتد می‌تواند بسیار مفید باشد و یا برعکس تمرکز خواننده را از بین ببرد.
    پس لازم است که شما لینک‌سازی داخلی را بهینه کنید و بهینه‌ترین کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی را پیدا کنید و آن را به یک صفحه داخلی با اهمیت پیوند دهید. پیوند دادن به اطلاعات معتبر می‌تواند به ایجاد حس اعتماد در خوانندگان شما نیز کمک کند. فقط مطمئن شوید که تمام پیوندهای داخلی و یا خارجی با موضوع مقاله شما ارتباط کافی دارند.
  • قبل از انتشار، باز هم تجدید نظر کنید
    هدف ما تأکید بر بازنگری است. وقتی تمام کارهای تولید محتوای سئو محور انجام شد، نوبت به یک بازنگری دیگر می‌رسد. اما این بازنگری در یک صفحه زنده اتفاق می‌افتد. پیش از انتشار پست خود، پیش نمایش آن را مشاهده کنید و آن را در این قالب جدید بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز همان‌طور که می‌خواهید به‌نظر می‌رسد.
  • محتوای خود را به‎‌طور منظم آپدیت کنید
    حتی اگر محتوای جذاب و با نرخ تبدیل بالایی تولید می‌کنید، باید محتوای سایت خود را به‌طور منظم به‌روز کنید. این مورد به این دلیل توصیه می‌شود که گوگل می‌خواهد بهترین نتایج را برای جست‌و‌جوی کاربران ارائه دهد. در نتیجه اگر به‌طور منظم محتوای خود را منتشر نکنید، گوگل وبلاگ شما را به‌عنوان منبع خوبی برای جستجوگران در نظر نخواهد گرفت.
  • محتوای خود را برای موبایل بهینه کنید
    اکنون میزان استفاده از اینترنت موبایل و تبلت در سطح جهان به 56 درصد رسیده است. بهینه‌سازی وبلاگ برای دستگاه‌های تلفن همراه و برای موتورهای جستجوگر، امری ضروری است، زیرا گوگل اکنون وبسایت‌های سازگار با موبایل را در رتبه بالاتری قرار می‌دهد. پس این مورد نیز بخشی از موارد مهم در تولید محتوای سئو محور است.
  • زود و تا جای ممکن اجتماعی شوید
    از طریق هر وسیله آنلاینی که دارید و با استفاده از هر شبکه اجتماعی مناسبی خود را اجتماعی کنید. برای مثال اگر محتوای B2B تولید می‌کنید، قطعاً می‌خواهید در لینکدین نیز حضور داشته باشید. محتوای شما و مکالمه پیرامون آن نیاز به تقویت دارد و شبکه‌های اجتماعی آنلاین راه بسیار خوبی برای رسیدن به آن است. برند خود را در هر کانال اجتماعی که برایتان منطقی است تقویت کنید.

جمع‌بندی

برای موفقیت در تولید محتوای سئو محور، یک عنصر خاص نمی‌تواند به‌تنهایی تأثیرگذار باشد. اما هنگامی که تمام موارد به‌درستی اجرا شوند، قویتر‌ین محتوای دیجیتال ممکن را ایجاد می‌کنند. تاکتیک‌های بالا به‌طور گام به گام نقشه راه مشخصی را برای تولید محتوای سئو محور در هر کسب‌و‌کاری ارائه می‌دهد.
مدتی طول می‌کشد تا دریابید که چگونه برای سایت خود تولید محتوای سئو محور کنید. اما در دراز مدت، متوجه خواهید شد زمانی که صرف کردید بسیار ارزشمند است. نکات عملی گفته شده در متن را دنبال کنید تا در تولید محتوای سئو محور موفق باشید و ارزش تلاش‌های خود را برای کپی رایتینگ افزایش دهید. این موارد به شما کمک می‌کنند تا مطمئن شوید محتوای خوب شما به اشتراک‌گذاری، افزایش تبدیل و بازدیدکنندگان بیشتر منجر می‌شود.

چنانچه قصد تولید محتوا دارید و میخواهید نسبت به سئو محور بودن محتوای خود نیز خاطر جمع باشید، ما در تریبون خدمات تولید محتوا را با در نظرگیری تمام اصول و نکات ابه شما ارائه می‌دهیم.

بعد از تولید محتوا، باید آن را در دسترس کاربران قرار دهید. با رعایت فاکتورهای سئو در متن، محتوای سئوشده خواهید داشت. محتوای سئومحور به محتوایی از سایت گفته می‌شود که خزنده‌های موتورهای جست‌وجو مانند گوگل بتوانند محتوا را پیدا کنند و با ایندکس، آن‌ها را رتبه‌بندی کنند.

برای تولید محتوای سئوشده به تحقیق کلمات کلیدی نیاز دارید تا تصمیم بگیرید هر صفحه از محتوا را روی چه کلمه‌ای سئو کنید. پس از آن باید از کلمات کلیدی درست و بهینه در متن محتوا و انواع تگ‌ها استفاده کنید و محتوای تهیه شده را با نیت کاربر از سرچ تطبیق دهیم.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.