سئوی محلی چیست؟

به‌ روزرسانی شده در ۲۷ آبان ۱۴۰۲

|

لوکال سئو: راهنمای بهبود رتبه‌ بندی جستجوی محلی شما

حالا که همه برای خرید و دریافت خدمات یا مطالعه هر نوع محتوا، یک‌راست به سراغ گوگل می‌روند، تعدادی از کسب‌وکارها هستند که به‌صورت حضوری به مشتریان سرویس می‌دهند. در واقع کاربران برای اینکه بتواند از خدمات آن برند استفاده کنند یا محصولی را از آن بخرند، باید آدرس دقیق کسب‌وکار را پیدا کنند. از سال ۲۰۱۴، با تمرکز گوگل روی مفهومی به اسم «سئوی محلی»، کسب‌وکارهای کوچک و مشاغل محلی هم می‌توانند در نتایج گوگل دیده شوند و از این طریق مشتری جذب کنند. در این مقاله تریبون، درباره‌ اینکه سئو محلی چیست و چه کمکی به کاربران می‌کند، صحبت خواهیم کرد.

منظور از کسب‌وکار محلی چیست؟

سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها، کارواش ماشین، خشکشویی و انواع تعمیرگاه‌ها نوعی کسب‌وکار محلی به حساب می‌آیند که در یک منطقه خاص فعالیت می‌کنند و افراد همان محل، بهترین مشتریان آن‌ها هستند.

جستجوی محلی چیست؟ و جستجوگر محلی کیست؟

وقتی کاربری به دنبال یک سالن آرایشگاه در حوالی محل زندگی خود می‌گردد، یک جستجوکننده محلی است و با جستجو درباره سوال یا نیازش در گوگل، یک جستجوی محلی انجام می‌دهد. بهترین و هدفمندترین مشتریان همان جستجوکنندگان محلی هستند که بیزینس شما را در گوگل جستجو می‌کنند. گوگل به‌جای تمام مجلات و روزنامه‌های محلی به تمام جستجوهای کاربران پاسخ می‌دهد و نزدیک‌ترین نتایج را نشان می‌دهد.

  • ۳۰درصد از کل جستجوهای موبایل مرتبط با Location هستند.
  • ۴۶درصد از تمام جستجوهای گوگل «local intent» دارند.
  • ۲۹درصد از تمام SERP‌های گوگل یک local pack در نتایج دارند.
  • ۷۶درصد از کاربران که در موبایل جستجوی محلی انجام می‌دهند، همان روز به فروشگاه مراجعه می‌کنند.
  • ۲۸درصد از جستجوها که در نتایج نزدیک قرار دارند، به خرید منجر می‌شوند.
  • ۵۴درصد از کاربران موبایل، ساعت کاری را جستجو می‌کنند و ۵۳درصد آدرس فروشگاه را سرچ می‌کنند.

آمارهای جالب از نتایج سئوی محلی در جهان

منظور از Local Pack چیست؟

Local Pack یا Local map pack results نتایج یک جستجوی محلی را بر اساس محل حضور کاربر توصیف می‌کند. SERPهای محلی معمولاً شامل یک بسته با ۳ نتیجه محلی (local 3-pack) در اول صفحه هستند و مرتبط‌ترین نتایج را روی نقشه نشان می‌دهند.

برای اینکه مفهوم لوکال‌پک را بهتر درک کنید، کافی است سرچ محلی کوچکی انجام دهید. برای مثال، عبارت «رستوران‌های قیطریه» را سرچ کنید. نتایجی که به شما نشان داده می‌شوند، در دو دسته قرار می‌گیرند. دسته اول، لوکال‌پک همان نتایجی (سایت) هستند که با توجه به موقعیت جغرافیایی به کاربر نمایش داده می‌شوند. دسته دوم هم مربوط به دیگر سایت‌هایی است که با سئوی ارگانیک در آن موقعیت حضور دارند. تعداد سایت‌های بخش لوکال‌پک در گذشته، بیشتر از ۳ نتیجه بود و به ۷ یا ۱۰ عدد هم می‌رسید؛ اما گوگل با توجه به رفتار کاربران تصمیم گرفت که آن را روی عدد ۳ نگه دارد.

Local Pack چیست؟

سئو محلی یا لوکال سئو چیست؟

گوگل با استفاده از ip موقعیت دقیق شما را تشخیص می‌دهد و نتایج SERP را متناسب با موقعیت جغرافیایی شما نیز تغییر می‌دهد. اگر به دنبال بیمارستانی در محدود میدان آزادی باشید، نتایج محلی گوگل شما کمک می‌کند تا بیمارستان‌های حوالی این موقعیت را در نتایج جستجو ببینید. این ویژگی به کسب‌وکارهای کوچک و کسانی که فروشگاه دارند هم کمک می‌کند تا مشتریان جدیدی را جذب کنند. به کلیه‌ی اقداماتی که برای تعیین مکان جغرافیایی خود و آگاه کردن خزنده‌ها و یا ربات‌های گوگل از موقعیت مکانی خود انجام می‌دهیم، سئوی محلی گفته می‌شود.

دلایل اهمیت سئو محلی (local seo) برای کسب‌و‌کارها

قبل از اینکه کسب‌وکار خود را وارد دنیای وب کنید هم مجبور به رقابت با دیگر کسب‌وکارهای منطقه خود هستید و دوست دارید تمام اهالی محل فقط مشتری شما باشند. این رقابت و جذب مشتری در فضای آنلاین بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌هاست و به ۱ یا ۲ رقیب محدود نمی‌شود.

مشتری بالقوه شما عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند و با تعداد زیادی صفحه با عنوان‌های زرق‌وبرق‌دار مواجه می‌شود. با این اوضاع بهتر است روی لوکال سئوی سایت خود سرمایه‌گذاری کنید.

سئوی محلی چطور روی کسب‌وکار تاثیر می‌گذارد؟

از اهمیت و تاثیرگذاری لوکال سئو روی پیشرفت کسب‌وکارها می‌توان موارد زیر را مثال زد:

  • افزایش ترافیک ارگانیک سایت

در اغلب اوقات، قرارگرفتن در رتبه‌های اول Google Map Pack به معنای نرخ کلیک بیشتر است و ترافیک بیشتری را به سمت سایت شما هدایت می‌کند.

  • دسترسی راحت مشتریان به اطلاعات کسب‌وکار

با بهبود لوکال سئو، هر کاربری می‌تواند در کمترین زمان به اطلاعات دقیق مانند راه‌های ارتباطی، لیست محصولات و خدمات، تخفیف‌های ویژه و تصاویر محل کارتان دست پیدا کند.

  • افزایش تعداد مشتریان (ترافیک محلی)

نمایش سایت شما در رتبه‌های برتر Google Map Pack به این معناست که برندتان جزو یکی از نتایج برتری است که کاربران در جستجوهایشان می‌بینند و احتمال دارد حتی به صورت حضوری به شما مراجعه کنند.

  • افزایش تعداد تماس‌های تلفنی

کاربران وقتی نام برند شما در لیست Google Map Pack می‌بینند، حتی اگر قصد نداشته باشند حضوری به به شما مراجعه کنند، حداقل با شما تماس می‌گیرند و ممکن است به لید (سرنخ) تبدیل شوند.

  • افزایش نرخ تبدیل مشتریان

معمولاً کاربرانی که برای رفع نیازهایشان از جستجوهای محلی استفاده می‌کنند، سریع‌تر به مشتری تبدیل می‌شوند. همچنین اکثر سرنخ‌هایی که از سئوی محلی می‌آیند، واقعی هستند و نرخ تبدیل بالایی دارند.

  • ایجاد مزیت رقابتی

با تمرکز روی استراتژی سئوی محلی و کسب رتبه بالا در گوگل‌پک، برای کسب‌وکار خود مزیت رقابتی ایجاد کرده‌اید و می‌توانید مشتریان هدفمندی را به سمت سایت خود جذب کنید.

  • افزایش ترافیک موبایل

از آنجایی که Google Map Pack در نمایش موبایلی، فضای بیشتری از SERP را می‌گیرد، پس قرارگیری سایت شما در لیست گوگل‌پک احتمال کلیک و انتخاب برند شما توسط کاربران را افزایش می‌دهد.

تفاوت سئوی ارگانیک با لوکال سئو چیست؟

اولین سوالی که ممکن است پس از آشنا شدن با تعریف Local Seo در ذهن هر کسی بیاید، تفاوت آن با سئوی ارگانیک است. اصلی‌ترین و بزرگترین تفاوت این دو فرایند این است که در Local Seo، مخاطب به دنبال محصول یا خدمتی است که از لحاظ مکان جغرافیایی به او نزدیک باشد؛ اما در سئوی ارگانیک یا همان تعریف کلی سئو، مخاطبان به دو دسته تقسیم می‌شوند:

دسته اول کسانی هستند که به دنبال نتایج نزدیک به خود می‌گردند، در حالی که افراد دسته دوم به دنبال نتایجی هستند که به سوال یا نیاز آن‌ها پاسخ داده باشد. بدون اینکه برایش مهم باشد آن نتیجه در چه موقعیت جغرافیایی قرار دارد.

تفاوت سئوی ارگانیک با لوکال سئو

برای مثال، ممکن است عبارت «تعمیر ماشین لباسشویی» را سرچ کنید. در بخش اول نتایج، قسمت لوکال‌پک را می‌بینید که تعمیرگاه‌های نزدیک به موقعیت جغرافیایی شما را نشان می‌دهد. بعد از آن هم مطالب مختص به «تعمیرات ماشین لباسشویی» از بلاگ‌های مختلف قرار دارد. افراد دسته اول، با سرچ این عبارت به دنبال مغازه‌های حضوری هستند و افراد دسته دوم به دنبال راهکارها و نکات مرتبط با تعمیر لباسشویی هستند.

تفاوت سئوی ارگانیک با سئوی محلی

چگونه گوگل رتبه‌بندی محلی نتایج را انجام می‌دهد؟

به گفته گوگل در سند راهنمای Google Business Profile، سه فاکتور اصلی برای رتبه‌بندی در جستجوی محلی وجود دارد:

  • ارتباط: محتوای کسب‌وکار شما تا چه حد با آنچه که کاربر جستجو کرده است، مطابقت دارد.
  • فاصله: هر یک از نتایج جستجو چقدر با آنچه که کاربر جستجو کرده است، فاصله دارد.
  • برندینگ: نام برند کسب‌وکار شما چقدر در میان مردم شناخته شده است. از آنجایی که برخی از لوکیشن‌ها جزو جاهای دیدنی هستند، بنابراین جایگاه خوبی در نتایج محلی دارند. گوگل شهرت یک برند را بر اساس اطلاعات سراسر وب مانند لینک‌های خارجی، مقالات، دایرکتوری‌ها و امتیاز کاربران می‌سنجد.

ترکیب این عوامل به الگوریتم‌های گوگل کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را به کاربر نمایش دهد. برای مثال، ممکن است الگوریتم‌های گوگل نتیجه‌ای را در SERP نشان دهند که از نظر موقعیت مکانی، فاصله دورتری با لوکیشن کاربر داشته باشد ولی چون ارتباط بیشتری با عبارت جستجوشده دارد و نیاز کاربر را برطرف می‌کند، جایگاه بالاتری به سایر نتایج سئوی محلی دارد.

چگونه بهینه‌سازی سئو محلی را انجام دهیم؟

  • ثبت اطلاعات کسب‌وکار در Google Business Profile

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای لوکال سئو، تکمیل اطلاعات پروفایل Google My Business یا (GBP) کسب‌وکار است. هر برندی نیاز دارد تا GBP مختص خود را ایجاد کند و اطلاعاتی مهم کسب‌وکارش را در آن ثبت کند. این اطلاعات (ساعت کاری، موقعیت مکانی، عکس‌ها و…) در گوگل مپ (Google Map) و مپ پک (map pack) هم نمایش داده می‌شوند.

آنچه متخصصان سئو می‌گویند: «طبق نظرسنجی BrightLocal، در مجموع ۳۶درصد از فعالان این حوزه فکر می‌کنند که «Google Business Profile» مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی برای نمایش «map pack» است. ۶درصد هم معتقدند که این فاکتور برای رتبه‌بندی در نتایج ارگانیک هم می‌تواند مهم باشد.»

گوگل می‌گوید: «۷۰درصد کاربران از سایت‌هایی بازدید می‌کنند که بخش Google Business Profile خود را تکمیل کرده باشند. همچنین احتمال اینکه کاربران از این سایت‌های خرید کنند، ۵۰درصد بیشتر است.»

  • استفاده از NAP در سایت

NAP مخفف ۳ کلمه NAME، ADDRESS، PHONE NUMBER یا همان نام، آدرس و تلفن شماست که به اختصار آن را NAP می‌نامند. NAP که شامل مهم‌ترین شاخصه‌ کسب‌وکار شماست، یکی از سیگنال‌های کلیدی رتبه‌بندی سئو محلی است.

Google برای تأیید صحت اطلاعات کسب‌وکار شما، از NAP استفاده می‌کند. هر چه این اطلاعات را در قسمت Footer تمامی صفحات سایت شما ببیند، مطمئن می‌شود که آدرس دقیقاً همانی است که ثبت کرده‌اید و و شماره تماس شما صحیح است.

آنچه متخصصان سئو می‌گویند: «بر اساس مطالعات BrightLocal در سال ۲۰۲۱، ۷درصد از متخصصان فکر می‌کنند NAP مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی برای نمایش در نتایج «map pack» و هم برای نتایج «Organic Search» است.

  • استناد به مشاغل محلی (Local Citations)

وقتی اطلاعات کسب‌وکار شما (NAP) مانند نام برند، حوزه فعالیت، آدرس و شماره تلفن در سایت‌های مختلف به‌خصوص بین سایت‌های محلی یافت شود، گوگل راحت‌تر می‌تواند آن را شناسایی کند. در واقع شما سعی می‌کنید با ثبت اطلاعات کسب‌وکار خود در سایت‌های دایرکتوری، نیازمندی‌ها و دسته‌بندی مشاغل، به سایت خود استناد کنید.

  • تاثیر نظرات و کامنت کاربران

طبق مطالعه MOZ، سیگنال‌ Review نقش مهمی در رتبه‌بندی محلی کسب‌وکارها دارد. نظرات و بررسی کاربران کمیت و کیفیت پروفایل یک بیزینس را نشان می‌دهد. احتمال اینکه گوگل از نظرات سایت‌های دیگر مانند Yelp استفاده کند هم بسیار زیاد است.

به گفته یکی از اعضای پروژه مطالعاتی سایت MOZ: «بررسی‌ها همراه با پاسخ برند نشان می‌دهند که یک کاربر یا مشتری چقدر به آن برند اعتماد دارد و اعتماد یک عامل اساسی در رتبه‌بندی نتایج است.» این به این معنی است که پاسخ دادن به نظرات، حتی کامنت‌های منفی و شکایت‌ها، می‌تواند به سئوی محلی شما کمک کند.

آنچه سئوکاران می گویند: «مطالعه BrightLocal در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که ۱۷درصد از متخصصان سئو، Review را مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی در «map pack» می‌دانند؛ اما تنها ۵درصد آن‌ها این عامل را برای رتبه‌بندی ارگانیک در نظر می‌گیرند.

  • دریافت لینک از سایت‌های محلی

در سئوی محلی، لینک‌های مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود لینک سایت شما بتواند در نتایج محلی گوگل رتبه بگیرند. انواع لینک‌سازی تاثیرگذار در سئوی لوکال عبارتند از:

  • لینک‌هایی که از دیگر سایت‌های محلی دریافت می‌شوند.
  • لینک‌هایی که از سایت‌های محلی مرتبط با حوزه کاری شما دریافت می‌شوند.
  • لینک‌هایی که از سایت‌های پارتنر محلی دریافت می‌شوند.
  • لینک‌هایی که از سایت‌های خبری محلی دریافت می‌شوند.
  • از لینک‌هایی که رقبای شما دارند، برای سایت خود لینک‌سازی کنید.

آنچه متخصصان سئو می‌گویند: «مطالعه BrightLocal نشان می‌دهد که ۳۱درصد از متخصصان سئو لینک‌‌سازی را مهم‌ترین سیگنال رتبه‌بندی در جستجوی ارگانیک می‌دانند و ۱۳درصد باورند دارند که این مورد در رتبه‌بندی «map pack» تاثیر می‌گذارد.

  • بهینه سازی عنوان و متای توضیحات

برای اینکه مقالات و صفحات سایت شما در نتایج محلی قرار بگیرند، باید عنوان و توضیحات متای بهینه با هدف سئوی محلی داشته باشند. در واقع کافی است نام شهر یا منطقه فعالیت خود را به عبارت‌های این دو بخش از صفحات اضافه کنید. برای مثال، برای کسب‌وکاری مانند کارواش که در تهران منطقه صادقیه فعالیت می‌کند، باید از عبارت «کارواش در صادقیه، کارواش در تهران»، «کارواش بزرگ در غرب تهران» و …. استفاده کند.

  • جست‌وجوی کلمات کلیدی محلی

یکی از راهکارهای ورود به نتایج Local این است که روی کلمات کلیدی محلی (Geo-targeted Keywords) مرتبط با کسب‌وکارتان تمرکز کنید. بهتر است از عبارات «نزدیک من»، «نام محله»، «نام شهر» و هر عبارتی را که می‌تواند محلی‌بودن بیزینس شما را نشان دهد، در کنار کلمات کلیدی حوزه فعالیت خود استفاده کنید.

  • تولید محتوا با هدف موضوعات محلی

یکی از اقدامات مهم شما در لوکال سئو، تولید محتوا با هدف توصیف و معرفی کسب‌وکار محلی است. اگر شما در چندین شهر یا چندین محله از یک شهر شعبه دارید، بهتر است که برای هر کدام از آن‌ها محتوای خاص تولید کنید و یک محتوا را برای همه موقعیت‌های مکانی در نظر نگیرید. همچنین در کنار کلمات کلیدی محتوا چه در متن و چه در عنوان‌ها، حتماً از نام منطقه، شهر و استان خود استفاده کنید. برای مثال، خرید کفش چرم از جمهوری، دوره‌های حضوری سئو در شیراز و تعمیرات لباس مردانه در شرق تهران.

چند مثال تولید محتوا برای بهینه سازی سئو محلی

  • ایجاد لندینگ با نام خاص شهر
  • ایجاد صفحه پرسش‌های متداول برای سایت‌های فروشگاهی
  • راه‌اندازی بلاگ با هدف بهبود Local Seo
  • لیستی از محتوای راهنما با عنوان «بهترین‌ها…»
  • صفحات مطبوعاتی و اخبار کسب‌وکار
  • استفاده از اسکیمای مناسب کسب‌وکارها

با استفاده از کدهای اسکیما، ربات‌های گوگل بهتر ساختار و محتوای سایت شما را درک می‌کنند و در نتایج متمایز از دیگر رقبا خواهید شد. برای نمایش اطلاعاتی مانند آدرس، شعب کسب‌وکار، شماره تماس، ساعات کاری، تصاویر محصولات و خدمات خود می‌توانید از اسکیما‌های Organization و LocalBusiness استفاده کنید.

  • اضافه‌کردن نقشه گوگل به سایت

پس از ثبت آدرس کسب‌وکار در گوگل مپ، حالا باید آن را در سایت خود قرار دهید تا گوگل ارتباط شما با آدرس را بهتر درک کند. پیشنهاد می‌شود تا نقشه گوگل خود را در صفحه «تماس با ما» قرار دهید. همچنین اضافه‌کردن آدرس گوگل مپ در پایین یا فوتر سایت مرسوم است.

جایگاه شما در نتایج SERP ارگانیک روی رتبه‌بندی محلی کسب‌وکارتان تأثیر می‌گذارد. بهتر است از تمام فاکتورهای بهینه‌سازی سایت در نتایج جستجو برای رتبه‌بندی در نتایج محلی نیز استفاده کنید.

این جمله گوگل در اصل توصیه می‌کند، هر چه در نتایج ارگانیک رتبه بهتری داشته باشید، در « Map Pack» هم رتبه بالاتری خواهید داشت.

چگونه نام کسب‌وکار خود را به لیست لوکال‌ پک (Local pack) اضافه کنیم؟

ثبت مکان کسب‌وکار در گوگل کاملاً رایگان است، اما چون کشور ایران در لیست کشورهای تحریم‌شده گوگل قرار دارد، امکان ثبت در Google My Business وجود ندارد. گوگل مپ (Google Map) راهکاری است که کسب‌وکارهای ایرانی برای ثبت اطلاعات کسب‌وکار خود در گوگل استفاده می‌کنند.
برای ثبت شرکت در نقشه گوگل مپ و در نهایت نمایش آن در نتایج جستجو، کافی است قدم‌به‌قدم مراحل زیر را با ما طی کنید.

۱.وارد اکانت گوگل خود شوید و گوگل مپ را باز کنید
۲.لوکیشن دقیق مکان خود را روی نقشه پیدا کنید و روی آن کلیک کنید (پین قرمزی ظاهر می‌شود)
۳.از منوی سمت چپ، گزینه Add Missing Place را انتخاب کنید.
۴.برای واردکردن اطلاعات مکان جدید، فرمی باز می‌شود که باید آن را پر کنید. اطلاعاتی مانند نام کسب‌وکار،‌ دسته‌بندی شغلی، لوکیشن دقیق در نقشه، ساعات کاری،‌ شماره تماس همراه یا ثابت،‌ آدرس سایت (آدرس اینستاگرام) و عکس‌های محل کسب‌وکار خود را به آن اضافه کنید.
۵. بعد از تکمیل فرم،‌ گزینه submit یا send را بزنید تا اطلاعات شما ثبت شود.

اگر در کشوری فعالیت می‌کنید که در لیست تحریم‌های گوگل نیست یا می‌توانید با آی‌پی‌ غیرایران اقدام کنید، پس حتماً کسب‌وکار خود را به روش Google My Business در گوگل ثبت کنید. برای اضافه کردن نام خود به لیست لوکال‌پک نیاز است تا ثبت‌نام را طبق مراحل زیر طی کنید.

۱.وارد اکانت گوگل خود شوید و گوگل مپ را باز کنید.

۲.سایت www.google.com/business را سرچ کنید وارد آن شوید.

۳.بالای صفحه سمت راست، روی گزینه Manage Now کلیک کنید.

۴.وارد حساب گوگل مرتبط با کسب‌وکار خود شوید.

۵.نام کامل کسب‌وکار خود در نوار جستجو وارد کنید و با کلیک Create a business پروفایل خود را بسازید.

۶.دسته‌بندی کسب‌وکار را از بین گزینه‌ها انتخاب کنید و سپس روی Next کلیک کنید.

۷.موقعیت مکانی محل کسب‌وکار خود را در این قسمت وارد کنید. در هر کدام از فیلدهای خالی نام کشور، آدرس خیابان، نام شهر و کد پستی را وارد کنید. بعد از اتمام کار روی Next کلیک کنید.

۸.نوع ارسال کالا یا نوع خدمات خود را مشخص کنید.

۹.شماره تلفن و آدرس سایت کسب‌وکار خود را وارد کنید.

۱۰.کد تایید خود را از طریق call یا Text دریافت کنید و بعد داخل اکانت خود شوید.

۱۱.از این مرحله بعد، باید اطلاعات پروفایل کسب‌وکار خود را تکمیل کنید.

‍۱۲.مطابق با تصویر زیر، می‌توانید اطلاعات پروفایل را ویرایش کنید. به نظرات کاربران و پیام‌های آن‌ها دسترسی داشته باشید. عکس‌های کسب‌وکارتان را اضافه کنید. روند پیشرفت پروفایل کسب‌وکارتان را در بخش Performance بررسی کنید. محصولات خود را اضافه کنید یا خدمات دریافتی خود را به لیست سرویس‌ها اضافه کنید. اگر امکان رزرو آنلاین دارید آن را به بخش Booking اضافه کنید. سوالات متداول به کسب‌وکار خود اضافه کنید.

۴ ابزار سئوی محلی را بشناسید

حالا که با سئوی محلی تا حد زیادی آشنا شدید، نوبت آن رسیده که ابزارهایی را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آن‌ها، بتوانید جایگاه خود را در قسمت لوکال‌پک بهبود ببخشید.

Google Trends

با ابزار گوگل ترندز می‌توانید میزان سرچ کلمه کلیدی را بر اساس استان و شهر در قسمت «Interest by subregion» بررسی کنید. این ویژگی روند جستجو کلمات کلیدی را به شما نشان می‌دهد و کمک می‌کند تا دقیق‌تر برای اهداف سئوی محلی‌تان برنامه‌ریزی کنید.

برای مثال، اگر قصد بهینه‌سازی سایت خود برای عبارت «آموزش خیاطی» را دارید، ابتدا میزان علاقه جستجو را در شهر خود بررسی کنید. اگر متوجه شدید که افراد بیشتری برای این خدمات در شهر شما جستجو می‌کنند، بهتر است آن کلمه کلیدی را در سایت و پروفایل کسب و کار گوگل خود استفاده کنید

Whitespark Local Citation Finder

این ابزار شاخص استناد به یک کسب‌وکار محلی را اندازه‌گیری می‌کند. در واقع با این شاخص می‌توان فهمید که به چه میزان در دایرکتوری‌ها به نام، آدرس و شماره تلفن یک کسب‌وکار اشاره شده است. وایت اسپارک هم نسخه رایگان و هم نسخه پولی دارد و به‌خوبی می‌توانند رتبه‌بندی محلی کسب‌وکار شما را مدیریت کند.

Moz Local

Moz Local به شما کمک می‌کند تا به راحتی لیست‌های کسب‌وکار محلی خود را در Google ،Facebook و سایر سایت‌ها ایجاد و مدیریت کنید. این لیست از موتورهای جستجو، فهرست راهنمای آنلاین، رسانه‌های اجتماعی و انواع برنامه‌ها در یک داشبورد جمع آوری می‌شوند.

Grid My Business

Grid My Business ابزاری برای ردیابی رتبه محلی کسب‌وکارها در نتایج جستجوی لوکال است. با این ابزار می‌توانید جایگاه خود را با رقبا مقایسه کنید و عملکرد سایت خود در Google 3-pack بررسی کنید.

نکته طلایی از مجله تخصصی search engine journal

چشم از پروفایل Google Business رقیب بر ندارید! در پروفایل هر کسب‌وکار، کاربران می‌توانند سوالات خود را از همین بخشی که در قسمت زیر گذاشته‌ایم، از صاحب کسب‌وکار بپرسند. قسمت جالب این ویژگی این است که تمام سوالات مستقیم به پروفایل اضافه می‌شود، بدون اینکه اول برای مدیر سایت فرستاده شود و بخواهد سوالی را تایید یا رد کند! پرسش‌وپاسخ پروفایل بیزینس گوگل فرصتی است که شما می‌توانید به نفع کسب‌وکار خود استفاده کنید. فرصت طلایی برای شما دقیقاً همینجاست. همیشه این بخش از اطلاعات سایت رقیب را بررسی کنید و ببینید که کاربران معمولاً چه سوالی می‌پرسند و چه نکاتی برایشان اهمیت دارد. شما می‌توانید همان سوالات را به اطلاعات پروفایل یا سایت خود اضافه کنید. برای مثال، اگر کاربران درباره میزان قند یا شکر یک محصول از سایت فروش محصولات طبیعی سوالات زیادی پرسیده‌اند، می‌توانید درباره این موضوع در سایت خود صحبت کنید و اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار دهید. مطمئن باشید، زمانی را که برای تحقیق صرف می‌کنید، از نظر اطلاعاتی شما را یک قدم جلوتر از رقبای محلی نگه می‌دارد، به خصوص اگر سوالات کاربران تا حد زیادی منفی و نقدگونه باشد.

بخش پرسش‌وپاسخ پروفایل برند تریبون در نتایج گوگل

سخن پایانی

سئوی محلی یکی از مفاهیمی است که اگر به درستی از آن استفاده کنید، می‌تواند به افزایش آگاهی از برند، ترافیک و فروش بیشتر کسب‌وکار شما کمک کند. در این مطلب سعی کردیم تمام جنبه‌های لوکال سئو و تکنیک‌های آن را به‌طور مفصل معرفی کنیم. امیدواریم که از این مقاله استفاده کرده باشید و خوشحال می‌شویم اگر نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

اصلی‌ترین و بزرگترین تفاوت سئوی ارگانیک با سئوی محلی در این است که در سئوی محلی، مخاطب به دنبال محصول یا خدمتی است که از لحاظ مکان جغرافیایی به او نزدیک باشد؛ اما در سئوی ارگانیک یا همان تعریف کلی سئو، مخاطبان به دو دسته تقسیم می‌شوند. دستۀ اول از سرچ این عبارت به دنبال مغازه‌های حضوری هستند و دستۀ دوم به دنبال راهکارها و نکاتی که برای تعمیرات این دستگاه گفتند، هستند.

NAP که شامل مهم‌ترین شاخصه‌های کسب و کار شماست، باید در تمامی صفحات سایت شما رویت شود تا گوگل متوجه شود تمامی آن صفحات متعلق به شماست. قرار دادن اطلاعات تماس و نام خود در قسمت پایینی سایت یا همان Footer کمک می‌کند که این اطلاعات در تمامی صفحات شما حضور داشته باشند.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.