Google Trends چیست؟

منتشر شده در ۲۷ خرداد ۱۴۰۲

|

گوگل ترندز چیست و چه کاربردی دارد؟

درست مثل تمامی مشاغل که به ابزارهایی برای کار خود نیاز دارند، در هر جایگاهی از یک کسب‌وکار که قرار گرفته باشید، نیاز است که با ابزارهای گوگل آشنا شوید. به خصوص افرادی که به عنوان مدیر سایت، مدیر بازاریابی، مدیر تبلیغات یا متخصص سئو فعالیت می‌کنند، نیاز بیشتری به شناخت این ابزارها خواهند داشت.

در بین ابزارهای مختلف این کمپانی، ابزار گوگل ترندز (Google Trends) از مفیدترین ابزارها برای سئو و بهینه‌سازی سایت است. افراد متخصص در حوزه مارکتینگ، به طور معمول برای توسعه و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی خود در زمان مناسب، از این ابزار بهره می‌برند. در ادامه این مقاله با ابزار گوگل ترندز و نحوه کار با آن بیشتر آشنا خواهید شد.

گوگل ترندز (Google Trends) چیست؟

گوگل ترندز (Google Trends) یکی از ابزارهای مفید و معروف گوگل است که به رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. این ابزار برای افراد خبره و متخصص سئو بسیار کاربردی است و از آن برای آنالیز کلمه‌های کلیدی و بررسی محبوبیت جستجوی کلمات در گوگل استفاده می‌کنند. با استفاده از این ابزار می‌توانید مشاهده کنید که روند محبوبیت کلمه در یک بازه زمانی و منطقه جغرافیایی خاص، در حال افزایش یا کاهش است یا در چه دوره‌هایی کلمه موردنظر در بین کاربران محبوبیت بیشتری داشته است همچنین می‌توانید میزان جستجو کلمات کلیدی مختلف را در بازه‌های زمانی مختلف با یکدیگر مقایسه کنید؛ برای مثال دو کلمه سئو و محتوا را در گوگل ترندز مقایسه کردیم که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

مقایسه کلمات کلیدی در گوگل ترندز

گوگل ترندز آمار دقیق جستجوی کلمات کلیدی را به ما نشان نمی‌دهد. نموداری که در گوگل ترندز به شما نمایش داده می‌شود، دارای دو محور افقی و عمودی است. محور افقی برای نمایش زمان و محور عمودی برای نمایش میزان محبوبیت است. اگر در محور عمودی دقیق شوید می‌بینید که دارای بازه‌ای بین ۰ تا ۱۰۰ است. گوگل ترندز پس از جستجو در رابطه با یک کلمه، آماری را در بازه بین ۰ تا ۱۰۰ جای می‌دهد و در نتیجه هیچ آماری از تعداد دقیق جستجوی کلمه کلیدی در هر زمان، در اختیار کاربر قرار نمی‌گیرد. امتیاز ۱ به معنای پایین‌ترین میزان محبوبیت نسبی و امتیاز ۱۰۰ به معنای بالاترین میزان محبوبیت نسبی است. نمره ۰ هم به شما می‌گوید که داده‌های کافی برای عبارت جستجو شده وجود ندارد.

با استفاده از ابزار گوگل ترندز می‌توانیم آمار مربوطه را به تفکیک شهرهای کشور مد نظر داشته باشیم. با این ویژگی می‌توان متوجه شد که میزان سرچ در شهرهای مختلف چقدر است و آن‌ها را با هم مقایسه کرد. به طور مثال در تصویر زیر می‌توانید میزان علاقمندی مخاطبین به کلیدواژه سئو را در شهرهای مختلف ایران مشاهده کنید.

نمایش میزان سرچ هر کلمات کلیدی در گوگل ترندز به تفکیک شهر

گفتنی است داده‌های گوگل ترندز را می‌توانید بر اساس بازه زمانی، برای مثال از سال ۱۳۹۰ تا به امروز مرتب کنید و آمار مرتبط به کلمه سرچ‌شده در آن را مشاهده کنید.

گوگل ترندز چگونه کار می کند؟

در ابتدا لازم است بدانید که این ابزار زمانی که نتایج را به شما نشان می‌دهد، تمامی داده‌ها و اطلاعات را آنالیز نمی‌کند، بلکه از روش نمونه‌گیری استفاده می‌کند. حال این روش به چه صورت است؟

به طور مثال اگر کاربری در این ابزار کلمه کلیدی «محتوا» را مورد بررسی قرار دهد، گوگل ترندز اطلاعات تمام جستجو‌های کاربران ایرانی را برای این کلمه کلیدی آنالیز نمی‌کند؛ بلکه تنها میزان جستجوی برخی از کاربران را مدنظر قرار می‌دهد و بر اساس آن، اطلاعاتی در رابطه با میزان محبوبیت این عبارت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مورد دیگری که لازم است در رابطه با چگونگی کارایی گوگل ترندز بدانید، این است که این ابزار به شکل نسبی آمار را نشان می‌دهد. یعنی به طور مثال اگر کلمه «متاورس» را در آن جستجو کنید و مشاهده کنید در یک تاریخ خاص، عدد محبوبیت ۷ را داشته است، این عدد نسبت به کل تعداد جستجوها در آن منطقه، آن تاریخ و میزان محبوبیت کلمه در گذشته به دست آمده است. اگر در کنار کلمه متاورس، کلمه دیگری را قرار دهید، مشاهده می‌کنید که عدد ۷ به عددی بیشتر یا کمتر تغییر کرده است. دلیل این امر این است که در حال حاضر کلمه متاورس در حال مقایسه با کلمه دیگری است و گوگل ترندز آن دو را با هم مقایسه می‌کند.

داده‌های گوگل ترندز از کجا جمع‌آوری می‌شود؟

داده‌های گوگل ترندز از ۵ منبع مختلف جمع‌آوری می‌شوند که عبارتند از:

  • جستجوی وب (Web Search)
  • جستجوی تصویر (Image Search)
  • جستجوی اخبار (News Search)
  • فروشگاه گوگل (Google Shopping)
  • جستجوی یوتیوب (YouTube Search)

لازم به ذکر است که تنها داده‌های جستجوی وب از سال ۲۰۰۴ موجود هستند و در صورتی که به دنبال استفاده از ۴ منبع دیگر باشید، تنها به داده‌های سال ۲۰۰۸ به بعد دسترسی دارید.

آیا آمار ارائه‌شده توسط گوگل ترندز دقیق است؟

خود گوگل اعلام کرده است که به دلیل مشکلات موجود در نمونه‌گیری و تقریب، ممکن است داده‌ها نادرست و غیردقیق باشند. همچنین به دلیل این که سعی در حذف جستجوهای انجام‌شده توسط ربات‌ها دارد، امکان وجود اشتباهات بر اثر این جستجوها نیز وجود خواهد داشت. در نتیجه ممکن است آمار ارائه‌شده توسط این ابزار از دقت بالایی برخوردار نباشد.

آموزش کار با گوگل ترندز و تفسیر آمار آن

در این قسمت بخش‌های مختلف ابزار Google Trends و کاربردهای آن معرفی می‌شوند. پس در ادامه مطلب با این ابزار کاربردی بیشتر آشنا خواهید شد.

  • صفحه اصلی: در صفحه اصلی این ابزار و قبل از سرچ کلمه، گوگل ترندز آماری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که البته برای ما ایرانیان کاربرد خاصی ندارد. به طور مثال به کاربران می‌گوید که در کدام یک از ایالت‌های آمریکا علاقه به یک کلمه خاص بیشتر است یا کدام سلبریتی محبوبیت بیشتری داشته است. کمی پایین‌تر از این آمار، گوگل ویدئویی را قرار داده است که هر ساله نسبت به جستجوهای پرطرفدار سال قبل ساخته می‌شود. در ادامه صفحه نیز در رابطه با موضوعات مختلف محبوب در کشورهای دیگری جز ایران به کاربران اطلاعاتی داده است.

صفحه‌ی اصلی گوگل ترندز

  • بخش جستجو: در همان صفحه اصلی و در بالا سمت راست، ابتدا کشور را روی ایران بگذارید و سپس در بخش جستجو، کلمه مدنظر خود را سرچ کنید.

تعیین کشور در گوگل ترندز

پس از سرچ وارد صفحه دیگری می‌شوید که در آن روند جستجوی کلمه سرچ‌شده به شما نمایش داده می‌شود. در این بخش تعدادی منو وجود دارد که از آن‌ها به عنوان فیلتر استفاده می‌شود و عبارتند از:

  • کشور: در این قسمت کلمه ایران را مشاهده خواهید کرد؛ زیرا در ابتدا گزینه کشور را روی ایران قرار داده‌اید. برای به‌دست‌آوردن نتایج دقیق‌تر، بهتر است این گزینه را روی سراسر جهان بگذارید زیرا اغلب افراد ساکن در ایران از VPN برای وب‌گردی استفاده می‌کنند و کلمات مدنظر خود را در حین روشن‌بودن VPN سرچ می‌کنند.

مشخص کردن کشور هدف در گوگل ترندز

  • زمان: در این بخش می‌توانید بازه زمانی مورد نظر خود را انتخاب کنید و آن را روی موارد مختلفی بگذارید. این بازه می‌تواند از ۱ ساعت گذشته تا ۵ سال گذشته باشد. گفتنی است نهایت زمان انتخاب‌شده در این فیلتر، از سال ۲۰۰۴ تا الان است.

مشخص کردن بازه زمانی در گوگل ترندز

  • دسته‌بندی: با استفاده از این گزینه می‌توانید جستجوها را بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف محدود کنید. از این طریق، محبوبیت کلمه سرچ‌شده صرفاً در یک حوزه خاص نمایش داده می‌شود. به طور مثال می‌توانید کلمه «شیر» را جستجو کنید و این گزینه را روی ورزش بگذارید تا در نهایت محبوبیت کلمه شیر در حوزه ورزش را مشاهده کنید.

تعیین دسته‌بندی موضوعی در گوگل ترندز

  • شیوه جستجو: با استفاده از این گزینه می‌توانید جستجوها را نیز محدود کنید. به این صورت که سرچ خود را به اخبار، جستجوی وب، تصاویر، جستجوی یوتیوب و فروشگاه گوگل محدود کنید و محبوبیت کلمات را در جستجوهای مختلف مشاهده کنید. خوب است بدانید که فروشگاه گوگل یا google shopping برای بیشتر عبارات در ایران کاربردی ندارد و استفاده از آن کمکی به شما در انتخاب کلمه کلیدی مد نظر خود نخواهد کرد.

  • مقایسه‌کردن کلمات با یکدیگر: در صورتی که به دنبال مقایسه چند کلمه با یکدیگر هستید، می‌توانید روی گزینه + کلیک کرده، کلمه مدنظر خود را اضافه کنید و در نهایت روی Enter بزنید. با این کار محبوبیت چند کلمه نسبت به هم سنجیده می‌شود و آمار نمایش‌داده‌شده چند نمودار را نشان خواهد داد. گفتنی است این مقایسه نهایتا بین ۵ کلمه انجام خواهد شد.

نحوه‌ی مقایسه‌کردن کلمات در گوگل ترندز

  • ارائه کلمات کلیدی مشابه و پرکاربرد: بخشی در گوگل ترندز وجود دارد که یکی از پرکاربردترین‌های آن است. در این بخش لیستی از کلمات کلیدی مشابه و پرکاربرد در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. بر اساس این کلمات است که کاربران توانسته‌اند به محتواهای نزدیک به محتوای شما برسند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها می‌تواند در تولید محتوا به شما کمک بسیاری کند.

این بخش به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • Related Topics: کاربرانی که عبارت شما را جستجو کرده‌اند، موضوعات که در این بخش نمایش داده می‌شوند را نیز را جستجو کرده‌اند.
  • Related Queries: کاربرانی که عبارت مدنظر شما را جستجو کرده‌اند، عبارت‌های دیگری که در این بخش نمایش داده می‌شوند را نیز را جستجو کرده‌اند.

چگونه از Google Trends برای بهبود سئو استفاده کنیم؟

می‌توان از این ابزار مفید برای بهبود سئوی سایت استفاده کرد. جداولی که توسط گوگل ترندز ارائه می‌شوند، یکی از بهترین و موثق‌ترین منابع برای دسترسی به ایده‌های مناسب برای تولید محتواهای کاربردی و موردعلاقه کاربران است.

محتواهای باکیفیت و موردعلاقه افراد موجب می‌شود روزانه ترافیک بیشتری به سمت سایت شما روانه شود و همین امر در جهت بهبود سئو موثر است. به طور کل می‌توان گفت تولید محتوا یکی از مهم‌ترین ارکان بهینه‌سازی سایت‌ است و افزایش کیفیت آن موجب بهبود این بهینه‌سازی نیز می‌شود.
گوگل ترندز دارای کاربردهای خوبی برای بهبود سئو است که در ادامه با مهم‌ترین آن‌ها آشنا خواهید شد.

  • به‌دست‌آوردن ایده برای تولید محتوا

یکی از مزایای خوب گوگل ترندز، کشف عناوین جدید و مرتبط برای محتواهای آینده است. در این ابزار جدولی به نام Related Topics وجود دارد که به جای نمایش عبارات خاص جستجو، دید گسترده‌تری نسبت به موضوعات مورد جستجوی مردم به شما می‌دهد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید ایده‌های جدید برای تولید محتوا به دست آورید و از آن در استراتژی محتوایی خود استفاده کنید.

  • پیدا کردن کلمات کلیدی مشابه

از دیگر ویژگی‌های محبوب گوگل ترندز که محبوبیت آن روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، تحقیق کلمات کلیدی مشابه و مرتبط با استفاده از این ابزار است. با استفاده از این ویژگی می‌‌توان کلمات کلیدی بهتر و مرتبط‌تری را بر اساس عبارت اصلی جستجو پیدا کرد و از آن‌ها در نوشتن محتوا استفاده کرد.
زمانی که شما کلمه کلیدی مد نظر خود را در صفحه اصلی این ابزار سرچ می‌کنید، گوگل ترندز لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی سرچ‌شده را به شما پیشنهاد می‌دهد.

  • مقایسه حجم جستجوی نسبی کلمات کلیدی

گوگل ترندز به جای میزان جستجو، محبوبیت نسبی را نشان می‌دهد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، این ابزار محبوبیت همه عبارات را با هم مقایسه می‌کند و یک نمره 0 تا 100 برای مقایسه ملموس‌تر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. معیار ارائه‌شده توسط این ابزار کاملا نسبی است و نسبت به تمام موضوعات و کلمات جستجو‌شده در یک بازه زمانی سنجیده می‌شود. با استفاده از این ویژگی می‌توانید درک عمیق‌تری از کلمه کلیدی سرچ‌شده داشته باشید و آن را با دیگر کلمات کلیدی راحت‌تر مقایسه کنید. با این ویژگی می‌توانید محتواهای بهتر و خاص‌تری تولید کنید و به بهبود سئوی سایت خود کمک کنید.

  • پیدا کردن موضوع‌های ترند شده در یک حوزه خاص

در گوگل ترندز گزینه‌ای به نام Trending Searches وجود دارد که موضوعات ترند شده را بر اساس کشور و وضعیت زمانی آن‌ها به کاربر نشان می‌دهد. با استفاده از این گزینه می‌توان موضوع‌های ترند شده در یک حوزه خاص را پیدا کرد و با تولید محتوا در راستای آن‌ها، به بهبود سئو سایت کمک کرد. لازم به ذکر است که این گزینه به دلیل وجود تحریم‌ها برای ایران فعال نیست و نمی‌توانید کشور خود را روی ایران تنظیم کنید.

  • پیدا کردن میزان جستجوی کلمات در شهرهای مختلف

با استفاده از ابزار گوگل ترندز می‌توانید ببینید که کلمه کلیدی مد نظر شما در چه شهرهایی بیشترین سرچ را دارد. این ویژگی در لوکال سئو بسیار کاربردی ست و با استفاده از آن می‌توان شهر و کشور مورد نظر را راحت‌تر مورد هدف قرار داد.

آیا از گوگل ترندز می‌توان برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کرد؟

بارزترین ویژگی ابزار Google Trends، استفاده از آن برای تحقیق کلمات کلیدی است. درست است که این ابزار اطلاعات دقیقی در رابطه با میزان سرچ این کلمات ارائه نمی‌دهد، ولی برای تحقیق کیفی کلمات کلیدی مناسب است و وب‌مستران بسیاری از آن بهره می‌برند.

خوب است بدانید که وب‌مستران حرفه‌ای در کنار این ابزار، از ابزارهای استاندارد دیگری مانند کیورد پلنر (Keyword Planner) نیز استفاده می‌کنند تا بتوانند به آمار و ارقام دقیقی که Google Trends ارائه نمی‌دهد، دست یابند.

سخن پایانی

اطلاع از موضوعات ترند روز و انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای تولید محتوا، نیاز متخصصین سئو برای بهبود سئو و ترافیک سایت است. ابزار گوگل ترندز یکی از کاربردی‌ترین ابزارهایی است که در پیداکردن کلمه کلیدی مناسب در هر حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از Google Trends می‌توانید موضوعات ترند روز را بررسی کنید و بر اساس نتایج جستجوی کاربران، زمان مناسب برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی یا تولید محتوای مناسب برای پاسخ به نیاز کاربران را تشخیص دهید. اگر در رابطه با این ابزار کاربردی و مفید، اطلاعات و تجربیات بیشتری دارید، خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.