گزارشات بخش Shopping در ابزار سرچ کنسول

به‌ روزرسانی شده در ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

|

آموزش استفاده از گزارشات بخش Shopping در ابزار سرچ کنسول گوگل

ابزار Search Console یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین ابزارها برای رصد رفتار کاربران است و اطلاعات جامع و کاملی از شرایط داخلی و خارجی سایت شما در اختیارتان قرار می‌دهد. این ابزار در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ برای سایت‌های فروشگاهی با اضافه‌شدن بخشی به نام «Shopping» به‌روزرسانی شد. در این مقاله، به‌طور کامل بخش جدید Shopping سرچ کنسول و فیچرهای جدید نمایش محصولات در نتایج گوگل را به شما معرفی خواهیم کرد.

تاریخ اضافه شدن گزارش Shopping به سرچ کنسول

گوگل با اضافه‌کردن بخش Shopping در تاریخ ۱۳سپتامبر۲۰۲۲، تغییر بزرگی را برای مدیریت بهتر محصولات در سایت‌های فروشگاهی ایجاد کرد. این بخش شامل ابزارها و گزارشاتی است که اطلاعات سودمندی درباره نمایش محصولات فروشگاهی به مدیران و وبمستران ارائه می‌دهد. سایت‌هایی می‌توانند از این امکان استفاده کنند که محصولی در سایتشان می‌فروشند.

این گزینه به فروشگاه‌‌های آنلاین کمک خواهد کرد تا اطلاعات صفحات هر محصول را در سرچ کنسول ببینند و وضعیت آن‌ها را از لحاظ میزان و نحوه نمایش و رتبه‌بندی در SERP بررسی کنند. برای مثال، اگر کسی عبارت «کیف چرمی زنانه» را در گوگل جستجو کند، به‌راحتی محصولات مرتبط از فروشگاه‌های مختلف را در لیست نتایج می‌بیند و اطلاعات بازدیدها در این بخش ثبت می‌شود. اگر بخواهید از این قابلیت برای محصولات خود استفاده کنید، ضروری است که سیستم فروشگاهی سایت خود را به سیستم Merchant گوگل متصل کنید.

گزارش Merchant Listing در بخش Shopping

Merchant Listing ابزاری است که صفحات دارای محصول (در سایت‌های فروشگاهی یا E-commerce) و محصولات عرضه‌شده در فروشگاه مرکزی گوگل (Merchant Center) را پردازش می‌کند. همان طور که امکان اضافه‌کردن فروشگاه به Merchant گوگل در ایران وجود ندارد، پس گزارش ابزار Merchant listings سرچ کنسول برای سایت‌های ایرانی کاربردی ندارد.

گزارش بخش Merchant listings در سرچ کنسول اطلاعات مربوط به نمایش محصول در فیچرهای مختلف گوگل را نمایش می‌دهد و شما می‌توانید وضعیت کد اسکیماهای مربوطه را نیز در این بخش بررسی کنید. مانند بررسی عملکرد هر نوع اسکیمای استفاده‌شده در سایت، مواردی که Valid یا ✅ هستند، یعنی تنظیمات اسکیمای آن‌ها کاملاً درست است و فیچرهای مرتبط با محصولات به‌درستی نمایش داده می‌شوند. برعکس مواردی که Invalid یا ❌ هستند، یعنی برای نمایش فیچرها در SERP خطایی وجود دارد و باید رفع شود.

گزارش Merchant Listing در بخش Shopping

البته این نکته را در نظر داشته باشید که چون این بخش برای ایران فعال نیست، پس طبیعی است که شما در این بخش از سرچ کنسول سایت خود با انواع خطاها مواجه شوید! اگر قرار باشد روزی سایت‌های ایرانی هم بتوانند از این قابلیت استفاده کنند، شما می‌توانید تاثیر خطاها و موارد معتبر روی نمایش محصولات خود را در این بخش ببینید.

شما علاوه بر اینکه می‌توانید وضعیت کلی اسکیماهای مرتبط با این بخش را بررسی کنید، می‌توانید خطاها و هشدارهای این قسمت را به‌صورت جزئی و تفکیک‌شده در زیر نمودار ببینید. بررسی کنید که کدهای کدام اسکیما در نمایش مشکل دارند. همچنین، اسکیمای کدام فیچر به بهبود نیاز دارد و تجربه کاربری این بخش از سایت شما را افزایش می‌دهد. برای رفع هر خطا نمایش‌داده‌شده هم می‌توانید روی آن کلیک کنید تا جزئیات بیشتری درباره حل و رفع آن به دست آورید.

گزارش Merchant Listing در بخش Shopping سرچ کنسول

گوگل محصولات سایت‌هایی که فاکتورهای لازم برای قرارگیری در فیچر اسنیپت‌های مختلف را داشته باشند، به روش‌های مختلف و در فیچرهایی مانند محصولات محبوب (Popular products)، پنل دانش خرید (Shopping knowledge panel)، تب شاپینگ (Shopping Tab) و بخش تصاویر گوگل (Google Images) نمایش می‌دهد. در ادامه هر کدام از فیچرها را با مثال توضیح خواهیم داد.

  • فیچر Popular products

فیچر محصولات محبوب (Popular products) مجموعه‌ای از محصولاتی هستند که بر اساس برترین نتایج جستجوی ارگانیک و پرفروش‌ترین‌ها در قالب حداکثر ۱۰ محصول نمایش داده می‌شوند. کاربران می‌توانند نحوه نمایش محصولات را بر اساس فیلتر قیمت، نام برند، سبک، اندازه، نوع و … فیلتر کنند.

فیچر محصولات محبوب یا Popular products گوگل

نمونه واقعی این ویژگی را در تصویر زیر ببینید که کاربر «بهترین کفش پیاده‌روی نایک» را جستجو کرده است.

نمونه فیچر Popular products در نتایج گوگل

معیارهای نمایش محصولات فروشگاهی در فیچر Popular products

  • محصولات ترند و پرفروش فروشگاه‌ها
  • محصولاتی که از طریق ترافیک ارگانیک به فروش می‌رسند
  • نظرات و امتیازات مشتریان واقعی
  • نوشتن جزئیات بیشتر و اطلاعات کامل محصول
  • اضافه‌کردن توضیحات کالا به صفحات محصول
  • توجه به الگوهای پروداکت رویو برای صفحات شرح محصول
  • استفاده از فیلترهای فروش ویژه و تخفیف برای محصول
  • قابلیت خرید محصول (محصولات کاتالوگی و بدون قیمت در Popular products لیست نمی‌شوند)
  • از هر فروشگاه فقط یک محصول در فیچر popular products نمایش داده می‌شود.
  • فیچر Shopping knowledge panel

پنل دانش خرید (محصول) یا Shopping knowledge panel درست مانند پنل‌ دانش برند، ولی با این تفاوت که این پنل برای محصولات فروشگاهی طراحی شده است. مواردی که در پنل دانش محصول به کاربر نمایش داده می‎شود، کمک می‌کند تا کاربر نظرات هر محصول را بخواند و قیمت‌ها را مقایسه کند و لیست فروشندگان آن محصول را ببینید. Shopping knowledge panel معمولاً در سمت راست نتایج جستجوی دسکتاپ و موبایل در ایالات متحده، برزیل، ژاپن، مکزیک، کانادا، کلمبیا، آرژانتین، هند، شیلی، استرالیا و آفریقای جنوبی فعال است.

فیچر Shopping knowledge panel

  • نمایش محصول در Google Images

وقتی کاربران برای خرید یک محصول در بخش Google Images جستجو می‌کنند، اگر تصویری برچسب محصول (Product) داشته باشد، یعنی محصول قابلیت فروش دارد و این تگ‌ها یا لیبل‌ها نشان از متصل بودن این تصاویر به یک صفحه محصول دارند. کاربر پس از مشاهده کالا، می‌تواند اطلاعاتی مانند قیمت، موجودی، امتیاز و برند محصول را در زیر تصویر مشاهده کند.

نمایش محصولات در Google Images

  • نمایش محصول در Shopping tab

Shopping یک Tab جدیدی است که به تب‌های News، Images و videos نتایج گوگل اضافه شده است و برای تمام کشورهایی که می‌توانند از امکان Merchant listings استفاده کنند، در حالت دسکتاپ و موبایل فعال است. کاربران با بازدید از Shopping می‌توانند اطلاعات محصول موردنظرشان را به‌طور کامل ببینند و از همان جا مستقیم وارد سایت فروشنده شوند. تب shopping در نتایج جستجوی محلی شامل اطلاعاتی مانند تلفن، آدرس، پست الکترونیک و سایر شعب فروشگاه‌ها نیز می‌شود. در حال حاضر Shopping tab در ایران فعال نیست.

نمایش محصولات در Shopping tab

  • نمایش محصولات در Google Lens

با اضافه‌شدن بخش Shopping به سرچ کنسول، کاربران می‌توانند محصولات بیشتری را در گوگل لنز ببینند و از طریق آن به لیستی از محصولات مشابه دسترسی داشته باشند. اگر محصولی در نتایج گوگل لنز تگ Product داشته باشد، یعنی محصول فروشی است و می‌توانید پس از بررسی اطلاعات محصول، برای خرید آن اقدام کنید. این ویژگی در موبایل و دسکتاپ به‌صورت جهانی در دسترس است.

  • نمایش محصول در یوتیوب

زمانی که کاربری در یوتیوب درحال تماشای ویدئو است، لیست محصولات مرتبط با جستجو یا محصولات پیشنهادی در بخش تبلیغات یوتیوب به او نمایش داده می‌شود. از این طریق، کاربر به‌طور مستقیم به صفحه خرید محصول در فروشگاه موردنظر منتقل می‌شود. این فیچر در چند کشور محدود و در قالب موبایل و دسکتاپ فعال است و ایران جزء این کشورها نیست.

گزارش Product snippets در بخش Shopping

اسنیپت محصول یک نوع نتیجه غنی (Rich Result) در نتایج گوگل محسوب می‌شود و اطلاعات محصول را با ظاهری متفاوت به کاربر نمایش می‌دهد. وقتی صفحات محصول با استفاده از استراکچر دیتای Product نشانه‌گذاری می‌شوند، اطلاعاتی مانند امتیاز کاربران، تعداد نظرات کاربران، قیمت محصول و موجودی در اسنیپت محصول نمایش داده می‌شود. در نتیجه، گزارش Product snippets در بخش Shopping مختص صفحاتی است که از نشانه‌گذاری اسکیمای محصول استفاده می‌کنند و در مقابل، گزارش Merchant listings مربوط به صفحاتی است که کاربر مستقیماً از آن خرید می‌کنند.

نمونه Product snippets در نتایج گوگل

پیغام‌های خطا و هشدارهای جدید سرچ کنسول در بخش Shopping

برای اینکه سایت‌های فروشگاهی بتوانند بازخورد تجربه کاربری از نمایش محصولات در نتایج را بررسی کنند، گزارش قدیمی اسکیمای محصول با ۲ گزارش زیر جایگزین شده است:

  • گزارش Product Snippets
  • گزارش Merchant Listing

این گزارش‌ها در بخش جدید Shopping نمایش داده می‌شوند. بیشتر خطاها و هشدارهای این بخش از گزارش سرچ کنسول، از نوع Missing یا Invalid هستند. خطاهای Missing به این معناست که شما یادتان رفته است تا فیلدی را پر کنید. همچنین اگر فرمت اطلاعات فیلدها درست نباشد، به شما خطای Invalid را نشان می‌دهد.

  • گزارش اسکیمای محصول در Product Snippets

تمام مشکلات مرتبط با اسکیمای Product به پنل Product Snippet منتقل شده است و هشدارها و خطاهای جدید این اسکیما مربوط به ریچ اسنیپت است. همچنین گزارش صفحات شرح محصول مانند صفحات پروداکت رویو و همچنین صفحاتی که اطلاعات محصولات را از منابع دیگر جمع‌آوری می‌کنند نیز در این بخش وجود دارد.

وضعیت اسکیما به‌صورت معتبر (Valid) یا نامعتبر (Invalid) است. اگر گوگل بتواند کد اسکیمای محصولات را شناسایی کند و در نتایج نمایش داده شود، وضعیت به رنگ سبز Valid یا ✅ خواهد بود. اما اگر مشکلی در پیاده‌سازی کدهای اسکیما وجود داشته باشد و در نتایج نمایش داده نشود، وضعیت به حالت Invalid یا ❌ خواهد بود.

گزارش Product Snippets در سرچ کنسول

  • گزارش اسکیمای Merchant Listing

این بخش مشکلات مرتبط با نمایش‌ محصولات در فیچرهای مختلف نتایج جستجوی گوگل و ویژگی‌های جدید اسکیمای محصول (سایزبندی لباس‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر) را نمایش می‌دهد. بنابراین این گزارش‌ها ارتباطی به ریچ ریزالت و رتبه‌بندی محصول ندارد. چون برخی از فیچرهای گوگل برای نمایش محصولات در داخل ایران محدود است، پس هشدارهای این بخش در ایران پشتیبانی نمی‌شود. بعنوان مثال درباره ۲ مورد از خطاهایی که در تصویر زیر می‌بینید، در ادامه بیشتر توضیح داده‌ایم.

گزارش خطاهای Merchant Listing

هشدار Invalid or missing required attribute: price در بخش Shopping سرچ کنسول

خطاهای مرتبط با قیمت یکی از جدی‌ترین مشکلاتی است که مدیران سایت در بخش Shopping سرچ کنسول با آن روبه‌رو می‎شوند. چنین مشکلی در اغلب اوقات باعث می‌شود تا نمایش محصولات فیچرهای Merchant Listing توسط گوگل تایید نشود. این خطا در جدول هشدارها نمایش داده می‌‌شود و ممکن است به ۲ دلیل زیر باشد:

  • اگر واحد ارزی برای فیلد قیمت (Price) در نظر نگرفته باشید یا فرمت ورودی آن اشتباه باشد.
  • اگر فیلد قیمت (Price) خالی باشد یا مقدار نادرستی مانند صفر برای آن انتخاب شود

 

هشدار (“in “offers) Invalid ISO 4217 currency code در بخش Shopping سرچ کنسول

یکی از پرتکرارترین خطاهای که در بخش Shopping دیده می‌شود، خطای Invalid ISO 4217 است که واحد رسمی پول کشور را نشان می‌دهد. سایت‌هایی که قیمت محصولات را به تومان انتخاب کرده باشند، با این خطا مواجه می‌شوند.

ویژگی های جدید صفحات محصول که گوگل برای نمایش به‌صورت ریچ اسنیپت از آن‌ها پشتیبانی می‌کند

با وجود تغییرات جدید و اضافه‌شدن ابزار Shopping، گوگل از صفحات نقدوبررسی محصول پشتیبانی می‌کند و برای نمایش آن‌ها در ریچ اسنیپت گوگل، ویژگی‌های جدیدی را مطابق با لیست زیر در نظر گرفته است:

  • ویژگی Ratings: نمایش نظرات کاربران و مشتریان درباره محصول و امتیازی که آن‌ها داده‌اند.
  • ویژگی Pros and Cons: نمایش مزایا و معایب محصولات در اسنیپت مقاله یا محصول.
  • ویژگی Shipping: نمایش اطلاعات نحوه ارسال محصول و هزینه‌های آن.
  • ویژگی Availability: نمایش موجودی محصول در فروشگاه
  • ویژگی Price drop: نمایش میانگین نرخ محصول (در طول زمان محاسبه می‌شود)

 

سخن پایانی

با توجه به اینکه سایت شما فروشگاهی است یا خدماتی، یا حتی صفحات محصولات سایت خود را با استراکچر دیتای Product نشانه‌گذاری کرده باشید، ممکن است گزارش ابزار Shopping برای سرچ کنسول شما متفاوت باشد. در حال حاضر، گزارش بخش Product Snippets و Merchant Listing به سرچ کنسول سایت‌های فروشگاهی ایرانی اضافه شده است و شما می‌توانید بهبود نمایش محصولات و رفع مشکلات استراکچر دیتاهای مربوط به آن مراجعه کنید.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.