به‌ روزرسانی شده در ۱ بهمن ۱۴۰۲

|

چگونه نمودارهای سرچ کنسول را تحلیل کنیم؟

تصور کنید که سرچ کنسول گوگل را باز می‌کنید و متوجه می‌شوید، ترافیکی که از سمت گوگل به شکل ارگانیک به سایت شما می‌آمده ، روند منفی را پیش گرفته است. چه باید کرد؟ کاهش ترافیک ارگانیک سایت به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که بسیاری از آن‌ها را می‌توان به حالت عادی بازگرداند. گاهی اوقات هم احتمال دارد واضح نباشد که چه اتفاقی برای سایت شما افتاده است.

در این مطلب از وبلاگ تریبون برخی از دلایلی که ممکن است باعث کاهش ترافیک سایت شوند را بررسی می‌کنیم و به شما آموزش خواهیم داد که چگونه با استفاده از گزارش‌های سرچ کنسول و ابزاری مثل گوگل ترندز برای حل مشکلات پیش آمده اقدام کنید. پس حتما تا انتها با ما همراه باشید.

دلایل منفی شدن نمودار ترافیک ارگانیک

برای اینکه بهتر متوجه شوید که موارد تاثیرگذار چگونه روی ترافیک سایت شما تاثیر می‌گذارند، آن‌ها را به صورت نموداری به نمایش در آوردیم.

تحلیل نمودارهای سرچ کنسول

5 دلیل اصلی برای کاهش ترافیک سایت وجود دارد که عبارتند از:

مشکلات فنی:

مشکلات و خطاهای فنی که باعث می‌شوند گوگل نتواند فرایند ایندکس، crawling و سایر اقدامات لازم که برای آماده کردن صفحه نیاز است را انجام دهد، در این دسته قرار می‌گیرند. به عنوان مثال گاهی سایت کلا از دسترس خارج می‌شود و کاربران نمی‌توانند سایت را ببینند. همین موضوع باعث می‌شود که از سایت خارج شوند و در نتیجه نمودار ترافیک سایت منفی می‌شود.

مشکلات امنیتی:

اگر سایت شما تحت تاثیر تهدیدات امنیتی قرار بگیرد، گوگل ممکن است به کاربران قبل از ورود به سایت شما، هشدار دهد که وارد نشوند. این هشدار در کاهش ترافیک سایت تاثیرگذار است و کاربران را از ورود به سایت شما منصرف می‌‌کند.

اقدامات دستی (manual actions):

اگر سایت شما با دستورالعمل‌های گوگل مطابقت نداشته باشند، برخی از صفحات یا حتی کل سایت شما ممکن است از طریق یک اقدام دستی از نتایج جستجوی گوگل حذف شوند.

تغییرات الگوریتم:

گوگل همیشه در حال بهبود این است که چگونه محتوا را ارزیابی کرده و الگوریتم خود را براساس آن به روز رسانی می‌کند؛ به‌روزرسانی‌های اصلی و سایر به‌روزرسانی‌های کوچک‌تر ممکن است چگونگی عملکرد برخی صفحات در SERP یا نتایج جستجوی گوگل را تغییر دهند و باعث جابه‌جایی در رتبه‌ها شوند.

تغییرات در رفتار و علایق مخاطبان:

گاهی اوقات تغییرات در رفتار کاربر به خاطر یک کوئری خاص، در نتیجه یک ترند جدید یا اتفاقات فصلی در طول سال رخ می‌دهد. معنی جملۀ قبلی این است که ترافیک شما به سادگی می‌تواند تحت تاثیرات خارجی باشد.

الگوی ترافیک ارگانیک منفی خود را تحلیل کنید

از آنجا که یک نمودار ارزش هزاران کلمه را دارد، بهترین راه برای درک اینکه چه اتفاقی برای ترافیک شما افتاده، نگاه به نمودار اصلی گزارش عملکرد سرچ کنسول است؛ چون اطلاعات زیادی را خلاصه می‌کند و به راحتی می‌توان آن را تحلیل کرد.

گزارش عملکرد جستجو را نگاه کنید و برخی موارد را امتحان کنید:

محدوده تاریخی را به 16 ماه تغییر دهید.

این کار به شما کمک خواهد کرد تا افت ترافیک را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که در یک بازۀ زمانی کوتاه اتفاق نیفتاده است. چون ممکن است افت ترافیک سایت شما در برخی از بازه‌های زمانی کوتاه مثل تعطیلات عید نوروز رخ داده باشد که طبیعی است و نشان از وجود مشکل در سایت شما نیست. اگر می‌خواهید 16 ماه را ارزیابی کنید، می‌توانید از Search Analytics API برای ترسیم داده‌ها استفاده کرده و آن را در سیستم خود ذخیره کنید.

زمان افت را در یک دوره مشابه مقایسه کنید.

این موضوع به شما کمک می‌کند بررسی کنید که دقیقا چه چیزی تغییر کرده ‌است. دقت کنید تا متوجه شوید که آیا تغییر فقط برای یک‌سری از کوئری‌ها، URLها، موقعیت مکانی‌ها و دستگاه‌های خاص اتفاق افتاده یا به دلیل نمایش در نتایج جستجو چنین موضوعی پیش آمده است. به این نکته توجه کنید که در مقایسۀ چند روز، ترجیحا روزهای مشابه‌ای از هفته را انتخاب کنید.

انواع مختلف جست‌وجو را به طور جداگانه آنالیز کنید.

آنالیز جداگانه به شما کمک می‌کند که متوجه شوید افت ترافیک در کل فضای وب، قسمت جستجوی تصاویر، قسمت جستجوی ویدیویی یا سایر قسمت‌ها رخ داده است.

تمامی ترندهای صنعت خود را بررسی کنید.

قدم بعدی استفاده از ابزار گوگل ترندز است. گوگل ترندز به شما کمک می‌کند که متوجه شوید آیا این افت یک روند گسترده‌تر و در سطح جهانی است یا فقط برای سایت شما اتفاق می‌افتد. تغییرات آماری در گوگل ترندز می‌تواند ناشی از دو عامل اصلی باشد:

اختلال در رفتار کاربران یا درج یک محصول جدید

اگر تغییرات عمده‌ای در آنچه که در سایت شما هست و چیزی که افراد جستجو می‌کنند، وجود داشته باشد؛ (برای مثال، در مورد بیماری کرونا) جستجوی افراد ممکن است به سمت سایر کوئری‌ها برود و اهداف دیگری را دنبال کند. علاوه بر این، اگر یک برند خاص را به صورت آنلاین به فروش برسانید، ممکن است یک محصول رقیب جدید برای پرس و جو در جستجوی شما وجود داشته باشد.

انتخاب‌های فصلی

برای مثال، تحقیقات نشان می‌دهد که کوئری‌های مربوط به غذا بسیار فصلی هستند: مردم در ماه ژانویه بوقلمون، در ماه نوامبر اردک، و در ماه‌های دیگر سایر غذاها را جستجو می‌کنند.

برای تجزیۀ ترندها در صنایع مختلف، شما می‌توانید از گوگل ترندز استفاده کنید که دسترسی به نمونه زیادی فیلتر نشده از درخواست‌های جستجوی واقعی به گوگل را فراهم می‌کند. این به گوگل اجازه می‌دهد تا علاقه خود را به موضوعاتی از سراسر جهان یا در سطح شهر نشان دهد.

میزان ترافیکی که کوئری‌ها به وب سایت شما ارسال می‌کنند را بررسی کنید تا ببینید آیا در زمان‌های مختلف سال، کوئری‌های فصلی درست عمل می‌کنند یا خیر.

از آنجایی که در حال حاضر در گوگل ترندز هستید، ممکن است بخواهید برخی از نگرش‌های جالب آماری را که ممکن است به شما در ترافیک ورودی کاربران کمک کند، بررسی کنید:

کوئری‌های برتر در منطقه خود را بررسی کرده و آن‌ها را با کوئری‌هایی که از آن‌ها ترافیک می‌گیرید، مقایسه کنید. همانطور که در گزارش عملکرد سرچ کنسول نشان داده می‌شود، اگر کوئری‌هایی باشند که به ترافیکی به سمت آن‌ها نمی‌رود؛ باید بررسی کنید که محتوای آن صفحه توسط گوگل Crawl و ایندکس شده باشد.

کوئری‌هایی که مربوط به موضوعات مهم هستند را بررسی کنید. ممکن است نیاز باشد سطح کوئری‌های مربوطه را افزایش دهید تا به شما کمک کند سایت خود را به عنوان مثال با افزودن محتوای مرتبط برای چنین شرایطی مهیا کنید یا از کلمات کلیدی استفاده کنید که بیشتر برای کاربران جذابیت دارد و توسط آن‌ها سرچ می‌شود.

سخن پایانی

تحلیل نمودارهای سرچ کنسول بسیار مهم است و می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های بعدی شما کمک کند. همچنین اگر با افت ترافیک مواجه شده باشید، با تحلیل درست می‌توانید ترافیک ورودی را به میزان دلخواه خود برسانید.

در این مطلب سعی کردیم تا دلایل کاهش ترافیک ورودی و نحوۀ تحلیل و بررسی آن برای ایجاد راهکارهای مناسب را بیان کنیم. امیدواریم که از این مطلب استفاده کرده باشید و منتظر شنیدن تجربیات شما از تحلیل نمودارهای سرچ کنسول در بخش نظرات هستیم.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.