گزارش سئو جامع شامل چه معیارها و مواردی است؟
نحوه نوشتن گزارش سئو

به‌ روزرسانی شده در ۲۷ آبان ۱۴۰۲

|

چگونه یک گزارش سئو جامع و عالی بنویسیم؟

اگر مشتریان شما گزارش سئو سایت شما را می‌خوانند و از آن عبور می‌کنند و توجه کافی نشان نمی‌دهند، لازم است به نحوه تهیه گزارش سئو سایت خود بازگردید. گزارش عملکرد سئو با کمی دقت می‌تواند یک گزارش عالی و جامع باشد، اما زمانی که این گزارش به‌اندازه کافی خوب نباشد، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.
زمانی که می‌گوییم یک گزارش سئو سایت بد است، یعنی مشتری در اطلاعات اضافه غرق می‌شود و شما هیچ بازخوردی دریافت نمی‌کنید. اما با خواندن یک گزارش خوب مشتریان خلاصه‌ای از داده‌های کلیدی را مشاهده می‌کنند، به‌آسانی آن‌ را درک کرده و بینش درستی از کار به‌دست می‌آورند و بازخورد مناسبی به شما ارائه می‌دهند.
با تجدیدنظر در نحوه نوشتن گزارش سئو، شما می‌توانید کاری کنید که نه تنها مشتریان گزارش‌های شما را بخوانند، بلکه بابت آن از شما قدردانی کنند.
توجه به گزارش سئو سایت نه تنها می‌تواند موجب تداوم همکاری مشتریان با شما ‌شود، بلکه برای شما مشتریان جدیدی را نیز به‌همراه خواهد داشت.
اگر تاکنون نسبت به گزارش سئو سایت بی‌تفاوت بوده‌اید و یا در پی ارتقا گزارش نویسی سئو سایت هستید، این مطلب می‌تواند برای دست‌به‌کار شدن، بهترین راهنما باشد.

گزارش سئو چیست؟

گزارش سئو سایت نه تنها تعیین‌کننده میزان سودمندی استراتژی سئو شما است، بلکه در نشان دادن نتایج کار شما به مشتریان نیز اهمیت دارد. و از آن‌جایی که نحوه نوشتن گزارش سئو به‌طور مستقیم با درآمد و سود شما مرتبط است، می‌توان گفت که موضوع قابل مذاکره‌ای نیست. پس شما نیاز دارید که هرچه زودتر برای یک گزارش سئو سایت عالی و شگفت‌انگیز اقدام کنید.
گزارش سئو سایت یک مرور کلی بر معیارهای مهم سئو است که رشد کسب‌وکار، عملکرد سایت در موتورهای جستجوگر و سلامت وب‌سایت را انعکاس می‌دهد.
گزارش سئو سایت برای مشتریان، مدیران و کارفرمایان شما یک منبع اصلی است که نشان می‌دهد پیشرفت کار شما و تأثیر آن به‌ چه‌صورت بوده‌است. همچنین ذینفعان تمایل دارند بدانند پولی که به کار شما اختصاص داده‌اند، درچه حال است. کارفرما و یا مشتری شما نیاز دارند از طریق گزارش سئو خوب در مورد بازگشت سرمایه و نحوه کار سئو سایت مطمئن شوند. همچنین با گزارش بهینه سازی سایت است که می‌توانید نشان دهید تجارت مشتری و کارفرما بهبود یافته است. این امر مستلزم آن است که شما انتظارات مشتری، مدیران و کارفرما را در تهیه گزارش سئو سایت برآورده کنید.

اهمیت و ضرورت ارائه گزارش سئو

یکی از مهم‌ترین کارکردهای گزارش سئو سایت، ارائه چشم‌انداز به مشتری و رئیس شما است. درصد بالایی از بازاریاب‌ها نمی‌توانند میزان تأثیر تلاش‌های خود بر تجارت‌شان را اندازه‌گیری کنند. اما با نوشتن گزارش عملکرد سئو، این مشکل حل خواهد شد.
کاری که گزارش سئو سایت انجام می‌دهد، فراهم آوردن امکان ردیابی، تجزیه و تحلیل و اندازه‌گیری نتایج است، که می‌تواند بینش درست و دقیقی نسبت به فرآیند کار را به‌عنوان دستاورد با خود به ارمغان بیاورد.
گزارش سئو سایت می‌تواند مشتریان شما را پرورش داده و به آنان اطلاعات جامع و دقیقی ارائه کند و بین شما و مشتریان شما سطح بالایی از اعتماد شکل بگیرد.
شما می‌خواهید به مشتریان خود نشان دهید که فعالیت‌های انجام شده در سایت، نقش خوبی در بهبود نتایج داشته و به‌طور مثبت روی کسب‌وکار آن‌ها تأثیر می‌گذارد. با کمک گزارش سئو سایت می‌توانید این کار را به‌درستی انجام دهید. همچنین گزارش عملکرد سئو این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید نقاط منفی را بازشناخته و فعالیتی که برای رفع آن ضروری است، انجام دهید.
برای ذی‌نفعان بسیار ضروری است که بتوانند در مورد نتیجه سرمایه‌گذاری خود اطمینان حاصل کنند. به‌همین دلیل با تهیه گزارش سئو سایت به‌طور منظم، می‌توانید این نیاز کارفرما، مدیران و مشتریان خود را رفع کنید.
در یک جمله می‌توان گفت با تهیه گزارش سئو سایت است که شما و مشتری شما می‌توانید ایده و چشم‌اندازی روشن از جایی که ایستاده‌اید و جایی که باید بروید، به‌دست بیاورید.

ویژگی‌های یک گزارش سئو خوب و جامع

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، بین گزارش سئو سایت خوب و بد تفاوت‌هایی وجود دارد. در ادامه به نکاتی پرداخته‌ایم که ضروری است در گزارش نویسی سئو رعایت شود.

  • ظاهر گزارش

اولین نکته‌ای که برای نوشتن یک گزارش سئو سایت خوب باید به آن دقت کنید، این است که گزارش شما باید خوب به‌نظر برسد. خواندن تعداد زیادی از کلمات کلیدی که کنار هم چیده شده‌اند، کار خوشایندی نیست. سئو به‌خودی خود می‌تواند کمی پیچیده باشد، بنابراین لازم است درک آن را برای مشتری و یا رئیس خود آسان کنید.

  • استفاده از لوگو

برای آن‌که گزارش سئو شما خوب به‌نظر برسد، شاید بتوانید از لوگوی مشتری خود استفاده کنید و به طراحی داشبورد گزارش خود بیشتر دقت کنید.

  • دسترسی آسان به اطلاعات

همچنین لازم است اطلاعات به‌راحتی دردسترس مخاطب قرار گیرد. شاید برخی بخواهند فایل پی‌دی‌اف گزارش سئو سایت را دریافت کرده و بخوانند و یا عده‌ای ترجیح بدهند که نسخه چاپی گزارش را در دست داشته باشند. با درنظر گرفتن ترجیح مشتری، دیگر شما مشتری‌های خود را از دست نخواهید داد.

  • نگارش روان و ساده

گزارش سئو سایت خود را بسیار روان و شفاف بنویسید. در این‌صورت خواندن و فهمیدن آن بسیار آسان خواهد بود. همچنین از درج اطلاعات غیرضروری یا جدول‌ها طولانی پرهیز کنید تا گزارش حوصله‌ خواننده را سر نبرد، گزارش سئو سایت باید مختصر و جامع باشد. معیارها و پارامترهایی که در گزارش سئو سایت ذکر می‌شوند، با توجه به کسب‌وکار متفاوت است، پس شما باید بتوانید برای هر گزارش، این معیارها را به‌درستی تشخیص دهید. برای مقایسه دستاوردها در گزارش خود، لازم است آن‌ها را به‌طوری درج کنید که با یک نگاه ساده قابل درک باشد.

ساختار یک گزارش سئو چگونه باید باشد؟

نوشتن گزارش سئو سایت، اگر به‌درستی انجام نگیرد، می‌تواند دشوار باشد. به‌همین دلیل اغلب توصیه می‌شود برای گزارش نویسی سئو، از یک قالب استفاده کنید تا سرعت شما نیز افزایش پیدا کند. در ادامه با جزئیات بیشتری به ساختار گزارش سئو می‌پردازیم.
برای آن‌که گزارش سئو سایت شما جامع و کامل باشد نیاز دارید مواردی را در گزاش خود پوشش دهد. این عناصر به شما کمک می‌کنند تا گزارشی درخشان ارائه کنید:

1- مرور کلی
اگر قبل از گزارش خود در بخشی از گزارش، مروری کلی بر عناوین و معیارهای مهم وب‌سایت داشته باشید، ترس از دیدن آمار و ارقام در خواننده را کاهش می‌دهد. این صفحه باید خلاصه‌ای از کارهای اجرایی را دربر داشته باشد. همچنین مشتری شما با دیدن این صفحه متوجه خواهند شد که کدام انتظارات آن‌ها در این گزارش، برآورده می‌شود. بخش مرور کلی باید ساده و به‌نسبت کوتاه باشد.
شما می توانید بخش مرور کلی را به موارد زیر تقسیم کنید:

  • اهداف پروژه و KPIs
  • وظایف انجام شده
  • نتیجه

پس از خواندن مرور کلی گزارش، مشتری شما باید بتواند پیشرفت کمپین‌های قبلی سئو خود، تمرکز پروژه و نتایج آن را به‌درستی دریابد.

2- شرح کامل اقدامات
در این بخش از گزارش سئو سایت، لازم است تمام اقداماتی که در سایت انجام داده‌اید را به‌طور کامل شرح دهید. در این بخش همچنین باید اقدامات را مورد آنالیز قرار دهید نتایجی که برای کسب‌وکار به همراه داشته است را نیز ذکر کنید.

3- KPI
KPI یا شاخص کلیدی عملکرد در سئو به‌ این منظور استفاده می‌شود تا به مشتریان شما نشان دهد چه‌اندازه به اهداف کلیدی رسیده‌اند. با اندازه‌گیری KPI شما می‌دانید که استراتژی‌های شما چگونه عمل می‌کنند، کدام‌یک از آن‌ها درست نیست و در کدام قسمت تلاش بیشتری نیاز است.

4- نظارت بر سلامت فنی سئو
در این بخش با ارائه یک یا چندین عکس از سلامت وب‌سایت، تمام خطاهای فنی و مسائل مربوط به سئو را مرور می‌کنید.

5- فرصت‌ها
در این بخش شما می‌توانید با شناسایی موقعیت‌های جدید، اقدامات بعدی که برای بهبود کسب‌وکار لازم هستند را تعیین کنید. همچنین اگر طرحی برای ارتقا وضعیت سئو سایت دارید، می‌توانید در این بخش ذکر کنید.
وجود بخش فرصت‌های موجود در گزارش سئو سایت، نه تنها چشم‌انداز درستی برای استراتژی‌های آینده ارائه می‌دهد، بلکه به مشتری شما کمک می‌کند تا متوجه شود چگونه می‌تواند درآمد بیشتری داشته باشد.

گزارش سئو باید شامل چه معیارها (KPI) و اطلاعاتی باشد؟

در بخش قبل گفتیم که ساختار گزارش سئو سایت باید به چه‌صورت باشد. حالا می‌خواهیم با دقت بیشتری به مبحث شاخص کلیدی عملکرد سئو بپردازیم. KPI یا معیارهایی که اطلاعات آن باید در نوشتن گزارش سئو سایت مورد توجه قرار بگیرد، به شما نشان خواهد داد که در مسیر خود تا رسیدن به هدف چگونه عمل کرده‌اید و چقدر از راه خود را طی کرده‌اید. علاوه بر این موضوع، با اندازه‌گیری این معیارها امکان جلوگیری از حاد شدن مشکلات نیز برای شما مهیا می‌شود.
مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد سئو عبارتند از:

  • برآورد بازگشت سرمایه
    بازگشت سرمایه از مهم‌ترین اهداف تمام کسب‌وکارها است. اگر در مورد بازگشت سرمایه هدف‌گذاری دقیقی داشته باشید، می‌توانید عمل‌کرد خود را ارتقا دهید.
  • نرخ تبدیل یا Conversion Rate
    با آوردن این شاخص در گزارش سئو سایت خود، درواقع نشان می‌دهید که چه تعداد از کاربران در سایت مسیری که مورد انتظار شما بوده را طی کرده‌اند.
  • نرخ پرش یا Bounce Rate
    بانس ریت یا نرخ پرش شاخصی است که براساس آن میزان جذابیت محتوا و ترغیب کاربران معین می‌شود. با استفاده از نرخ پرش مشخص خواهد شد که چه تعداد از کاربران پس از ورود به سایت، بدون هیچ فعالیتی آن را ترک کرده‌اند.
  • میزان ماندن در سایت
    مدت زمانی است که کاربران زمان خود را در سایت شما می‌گذرانند. این شاخص اهمیت دارد چرا که درگیری کاربر با محتوای سایت را نشان می‌دهد. هرچه این زمان طولانی‌تر باشد، احتمال بالا رفتن نرخ تبدیل بیشتر خواهد شد.
  • رتبه کلمات کلیدی
    رتبه‌کلمات کلیدی یکی دیگر از معیارهای مهم در موفقیت سئو است که لازم است در گزارش سئو سایت درج شود.
  • نرخ ترافیک ورودی از گوگل
    این مورد نیز یکی از شاخص‌های مهم دیگر است که ضروری است در گزارش سئو سایت آورده شود. درواقع تمامی سئوکاران موفقیت عمده خود را در افزایش میزان ورودی از جستجوگر گوگل می‌بینند.
  • نرخ ترافیک از بک لینک‌ها
    با شناخت بک لینک‌هایی که ورودی بیشتری داشتند، بازدید سایت نیز افزایش خواهد یافت. پس شاخص ترافیک بک لینک نیز در تهیه گزارش سئو سایت، از موارد مهم است.

ابزارهای لازم برای تهیه گزارش سئو

در تهیه گزارش سئو، استفاده از ابزارها می‌تواند کار شما برای آنالیز سایت را آسان‌تر کند و در عین حال دقت و سرعت شما را افزایش دهد. با استفاده از ابزارها می‌توانید گزارش جامعی ارائه دهید که تمام معیارهای لازم را مورد بررسی قرار داده است.
در ادامه به معرفی انواع ابزارهای کاربردی برای تهیه گزارش سئو سایت و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم:

  • ابزارهای سئو سایت: بررسی سئو داخلی سایت‌ها
  • ابزارهای آنالیز بک لینک: آنالیز نرخ بک لینک
  • ابزار بررسی رتبه‌بندی‌ها در جستجوگر گوگل: آنالیز رنکینگ سایت در گوگل
  • ابزارهای آنالیتیک: برای آنالیز سرچ‌های انجام شده توسط کاربران
  • ابزارهای تست سرعت: کمک به اندازه‌گیری میزان سرعت سایت برخی از این ابزارها عبارتند از:‌

1- Google Analytics
با استفاده از این ابزار شما می‌توانید دریابید افرادی که وارد سایت شده‌اند، چگونه آن را یافته‌اند.

2- Google PageSpeed Insights
ابزاری است برای آنالیز سرعت سایت. همچنین با استفاده از آن می‌توانید دریابید زمانی‌که سایت روی چند دیوایس درحال اجرا است، سرعت آن مناسب است یا نه.

3- Ahrefs Webmaster Tools
با استفاده از این ابزار می‌توانید مشکلات تکنیکال در سئو را مورد بررسی قرار دهید. علاوه ‌بر این در Ahrefs‌ این امکان را خواهید داشت تا در مورد بک لینک های دریافتی اطلاعات کافی را کسب کنید و مواردی که برای شما مفید هستند را از بک لینک های مرده تفکیک کنید.

4- Semrush
ابزار سمراش نیز ابزاری قدرتمند برای بهینه‌سازی سایت به لحاظ فنی و تکنیکال است و برای حل موارد برنامه نویسی سایت نیز می توان از آن استفاده کرد. با کمک این ابزار می توانید سایت را از نظر فنی بررسی کرده و خطاهای هر صفحه را مشاهده و برطرف نمایید. از آنجایی که دسترسی و تهیه اکانت Ahrefs از کشور ایران دشوار شده است، Semrush می‌تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد.

5- Google Search Console
اگر به‌دنبال ابزار مناسبی برای آنالیز پیوسته سایت هستید می‌توانید از این ابزار استفاده کنید و اطلاعات جامع و کامل این ابزار را در گزارش خود بگنجانید.

6- Majestic Seo
ابزاری است برای بررسی سئو سایت و همچنین جستجوی بک لینک‌ها.

7- Histats.com
با استفاده از این ابزار می‌توانید اطلاعات جامع و کاملی در مورد کاربران سایت خود به‌دست بیاورید. اطلاعاتی مانند ترافیک سایت و نرخ ماندگاری که نوشتن آن در گزارش سئو سایت ضروری است، با کمک این ابزار ممکن است.

8- MOZ
ابزاری برای آنالیز سایت است که بر اساس داده‌های آن می‌توانید گزارش خود را دقیق‌تر و جامع‌تر بنویسید.

گزارش بهینه سازی سایت را در چه فرمت‌هایی میتوان تهیه کرد؟

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، اگر برای نوشتن گزارش سئو سایت، قالب مخصوص به خود را ندارید، می‌توانید از قالب‌های آماده استفاده کنید. برخی از سایت‌های فارسی و انگلیسی قالب‌هایی را برای استفاده در اختیار سئوکاران قرار می‌دهند.
در نحوه نوشتن گزارش سئو سایت فرمت مشخص و یا قالب تأیید شده‌ای وجود ندارد و این موضوع با توجه به کسب‌وکار و انتظارات مدیران و مشتری شما می‌تواند متفاوت باشد. آن‌چه که بیش از هرچیزی در نوشتن گزارش سئو سایت اهمیت دارد، آوردن تمام اطلاعاتی است که به بهبود سایت و ارتقا آن کمک کند و چشم‌اندازی از آن‌چه که لازم است در آینده انجام شود را ارائه کند.

اشتباهات رایجی که در گزارش سئوی باید از آنها اجتناب کنید

دقت داشته باشید که یک گزارش سئو سایت خوب دو مورد را رعایت می‌کند: دقت و طراحی درست.
اما اشتباهات رایجی وجود دارند که در تهیه گزارش سئو سایت، مانع از دقت و طراحی مناسب می‌شوند.

1. عدم اطمینان از معیارها و تنظیم گزارش سئو سایت بر اساس معیارهای اشتباه

برای اجتناب از اشتباه و ابهامات بالقوه معیارهای مختلف را امتحان کنید و تنظیمات خود را بر اساس آن انجام دهید. در صورت امکان، یک منبع دقیق‌تر برای متریک پیدا کنید. در بسیاری از اوقات بهتر است به جای ثبت یک معیار خاص به روندها توجه کنید.

2. استفاده از متریک اشتباه و باور به این‌که تنها یک متریک برای یک موضوع وجود دارد

کارشناسان سئو تمایل دارند بر رتبه بندی متمرکز شوند و معتقدند که سنجش موفقیت نهایی برای سئو کلمات کلیدی بیشتر در موقعیت های بالاتر است. موقعیت یک درصد قابل توجهی از کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و با پایین آمدن در SERP، مقدار آن به سرعت کاهش می‌یابد. اما رتبه های بالاتر و کلیک‌های بیشتر همیشه با اهداف واقعی کسب‌وکار برابری نمی‌کند.
معیارهای مهم تر از ترافیک از جستجوی ارگانیک، این است که کدام کلمات کلیدی باعث هدایت آن ترافیک می شوند. یک گام فراتر از اعداد ترافیک نیز به‌عنوان یک معیار، اعدادی هستند که بر سود نهایی کسب‌وکار ما تأثیر می‌گذارند، اعدادی مانند تعداد مشتری‌ها. پس شما باید همیشه در واقع یک قدم ورای ترافیک جستجوی اینترنتی را ببینید.

3. نادیده گرفتن معیارهایی که می‌توانند قابل توجه باشد و برای مشتری یا کارفرما مهم هستند.

همیشه ممکن است شما برخی از داده‌ها یا معیارها را نادیده گرفته باشید. نتایج غیررتبه‌بندی SERP (مانند Featured snippet) می‌توانند بسیار مهم باشند. باید در تعیین تاکتیک خود در مقایسه با استراتژی رقبایتان به این نتایج (غیر از رتبه‌بندی SERP) اهمیت بدهید. باید به دنبال معیارهایی باشید که اهمیت دارند اما در گزارش شما نمایش داده نمی‌شوند.

4. عدم سفارشی کردن گزارش سئو برای کارفرما

برای این‌که اهمیت گزارشی نادیده گرفته نشود بهتر است اول تعیین کنید که هر گزارش برای چه کسی تدوین شده است و به چه دلیل اهمیت دارد. ابتدا مشخص کنید که هر گزارش برای چه کسی است و به چه چیزی اهمیت می دهد. بعنوان مثال مدیر عامل یا مدیر مالی می خواهد بداند که چقدر فعالیت های شما به افزایش درآمد کمک کرده است یا مدیران محصول می‌خواهند بدانند که کدام یک از محصولاتشان مورد توجه قرار گرفته است و افرادی که محصولاتشان را جستجو می‌کنند چه چیز دیگری را جستجو می‌کنند.

5. درنظر نگرفتن اهداف در گزارش

یک قصه‌گو هیچ‌گاه از ابتدا سراغ سرانجام داستان خود نمی‌رود. پایان یک داستان تنها زمانی معنادار و رضایت بخش است که نتیجه یک توالی منطقی از رویدادها باشد که بتوان آن را از ابتدا دنبال کرد. برای گزارش‌هایتان که برای شخصی غیر از خودتان تهیه شده ‌است، باید روند مشابهی را دنبال کنید. هدف این گزارش‌ها نشان دادن ارزشی است که تلاش های سئو شما ایجاد کرده است. اگر فقط نتایج را گزارش کنید، حتی اگر نتایج خوب باشند، گیرنده دلیلی ندارد که لزوماً آنها را با تلاش شما مرتبط کند. مطمئن شوید که هر KPI که در مورد آن گزارش می کنید با کاری مرتبط است که برای رسیدن به آن نتیجه انجام داده‌اید، خواه اصلاحات فنی، تولید محتوا جدید، تغییر در استراتژی سئو یا هر چیز دیگری باشد. باید هدف از هر گزارش را در نظر بگیرید و در انتهای تدوین هر گزارش موفقیت آن را بررسی کنید.

6. فقط از داده‌ها و آمار استفاده شود و هیچ چشم‌اندازی ارائه نشود

مورد ۶ بیان دیگری از همان اشتباه شماره ۵ است. اگر گزارش‌های شما صرفا داده‌ها و آمار را دربربگیرد و مراحل روایی هر موضوعی را شامل نشود می‌تواند بی‌هدف باقی بماند. یک راه‌حل پیشنهادی حاشیه‌نویسی بر گزارش‌ها و مشخص کردن روند روایت‌ها یا توضیحات روایی است. با این کار می‌تواند علاوه بر اعداد و آمار چشم‌اندازهای مرتبط را هم ارائه نمایید.

7. عدم استفاده از داده‌های تصویری و اینفوگرافی

داده‌های خام هیچ‌وقت کافی نیستند. در نظر داشته باشید که خیلی از اوقات شما گزارش‌های سئو را برای متخصصان این فن آماده نمی‌کنید. نمی‌توانید صرفا با اتکا به اعداد و آمار با مخاطبان گزارش‌های خود ارتباط برقرار کنید. پس همواره داده‌ها و آمارهای خود را تفسیر کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای تفسیر داده‌ها استفاده از داده‌های تصویری و اینفوگرافیکی است.

8. عدم ارائه به‌موقع گزارش سئو سایت

تا این‌جای کار درباره ارائه گزارش و چگونگی آن نکاتی را مطرح کرده‌ایم. نباید فراموش کنیم که ارائه گزارش سئوی سایت هم باید هم‌چون دیگر مباحث درون زمان‌بندی مدیریتی گنجانده شود. پس رعایت تمامی نکات بالا تنها در صورتی مفید است که گزارش‌های خود را در زمان‌بندی مشخص عرضه کنید تا هرگز از روندهای و تغییرات آن غافل نمانید.

• برآورد بازگشت سرمایه
• نرخ تبدیل یا Conversion Rate
• نرخ پرش یا Bounce Rate
• میزان ماندن در سایت
• رتبه کلمات کلیدی
• نرخ ترافیک ورودی از گوگل
• نرخ ترافیک از بک لینک‌ها

1- مرور کلی
2- شرح کامل اقدامات
3- KPI
4- نظارت بر سلامت فنی سئو
5- فرصت‌ها

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
آخرین رازهای گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها در جدیدترین ایبوک تریبون

برای دریافت رایگان ایبوک فقط روی دکمه زیر کلیک کنید.